• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

השקעה ומוסר

משקיען

משתמש סולידי
הצטרף ב
28/9/15
הודעות
24
דירוג
6
לא יודע אם זה המקום, אבל בזמן שאני קובע את התיק שלי יצא לי לחשוב קצת על העניין הזה. יש הרבה חברות שאני לא לגמרי מסכים עם ההתנהלות שלהן, מבחינות שהן לאו דווקא כלכליות (לא אכנס לפרטים). ואני מרגיש קצת לא בנוח להשקיע כסף באותן חברות ובכך בעצם לקדם אותן. ומצד שני יש הרבה חברות שאני מאוד מעריך את מה שהן עושות ורוצה לעזור להן לצמוח, למרות שאולי כרגע הנתונים שלהן לא הכי מרהיבים.
אני לא חושב שאני אוותר על קניית מדד כתוצאה מכך, אבל בחלק בתיק שלי שמוקדש למניות ספציפיות אני בהחלט הולך לתת לזה משקל.
רציתי לשאול האם אתם נותנים מקום לשיקולים מסוג זה, ואם כן איך זה השפיע על התיק שלכם?
 
בכלל לא נותן לזה שיקול. גם חברות טבק למשל שלדעתי זה נוראי - הן לא כופות עצמן על אף אחד והרווחים מתקבלים ממי שבוחר מראש ובמודע להרעיל את עצמו, אז מה אכפת לי להרוויח עליו. אם כבר משהו יפריע לי זו השקעה במדינה (אג"ח ממשלתי). אבל גם פה זה לא באמת מפריע לי.
אגב - http://www.hasolidit.com/אל-תערבבו-השקעות-ומצפון
 
רציתי לשאול האם אתם נותנים מקום לשיקולים מסוג זה, ואם כן איך זה השפיע על התיק שלכם?
אני אישית נמנע מרכישת חברות שמייצרות סיגריות (בינתיים לפחות - אני לא פוסל את האפשרות לרכוש כאלו בעתיד).
חשוב להבין אבל שעצם העובדה שאתה רוכש מניות של חברה מסוימת לא בהכרח משנה משהו לחברה עצמה.
החברה מקבלת תמורה ישירה ממכירה של מניות שהיא בעצמה מנפיקה ולא ממסחר שוטף במניות שלה לאורך זמן.

כמובן שיש מקום לבוא ולטעון שאם כולם רוכשים מניות של החברה הזו אז מחיר המניה עולה ולכן העובדים של החברה (שלרוב מתוגמלים ע"י אופציות ומניות) יקבלו צ'ופרים יותר גבוהים.
כאן נשאלת השאלה האם אתה מעוניין לפגוע בעובדים של החברה עצמם.
אני אישית לא חושב שהעובד במפעל ייצור סיגריות עושה לי משהו רע רק בגלל שהוא רוצה לשלם את המשכנתה שלו בסוף החודש והוא לא הצליח למצוא עבודה אחרת.
אני גם לא חושב שהמזכירה של מנהל החברה עשתה לי משהו רע רק בגלל שהיא צריכה לסבול את הבוס שלה כל יום כל היום.

מבחינת פגיעה במנהלים הבכירים אז לעניות דעתי אם מחיר המניה יורד בסנט או שניים והם יקבלו בונוס של 2,000 אלף דולר במקום בונוס של 2,001 אלף דולר אז אני לא חושב שפגעתי בהם בכלל.
בשבילם השינויים במחיר המניה שאנחנו כמשקיעים קטנים מסוגלים לעשות (בעיקר חברות הענק הבינלאומיות) בטלים בשישים.

המזכירה ועובד הייצור לעומת זאת ייפגעו בצורה הרבה יותר קשה רק בגלל שהשכר שלהם יותר נמוך והם ככל הנראה צריכים את הבונוס בשביל לסגור את החודש (אל תשכח שאנחנו חיים בחברה צרכנית שנמצאת במינוס כל הזמן).



לסיכום:
כרגע אני לא רוכש חברות "טבק" אבל אני ממש לא חושב שאני פוגע בחברה בצורה כלשהי בעקבות אי-הרכישה שלי.
בעתיד אני בהחלט אשקול לרכוש גם חברות כאלו.

ואם הנושא הוא חברות שמייצרות נשקים אז לפני שמחליטים להחרים אותן צריך לזכור שכיפת ברזל מיוצרת ע"י חברות שכאלו ואם אנחנו מחרימים אותן זה אומר שאנחנו צריכים להחרים גם את כיפת ברזל (ובמקרה הפרטי שלי גם להתפטר מהעבודה על הדרך) או שאנחנו סתם צבועים...
 
אני חושב שההתנהגות שלך כצרכן (מבחינת המוצרים והשירותים שאתה רוכש) משפיעה הרבה יותר על החברות מאשר ההתנהגות שלך כמשקיע. כך שאין לי שום בעיה לקנות מדדים העוקבים אחרי כל מניות העולם, ואת שיקולי ה"מוסר" לעשות בהיבט הצרכני.
 
@משקיען ,
קניה/מכירה משפיעה בעיקר על חשבון הבנק של הברוקרים והבונוסים של מנהלי החברה.
אני 'סחבתי' את מניית Sun Microsystems לאורך שנים בגלל שאהבתי אותה והאמנתי בה, המילה האחרונה של הטכנולוגיה, המניה התרסקה ואני אכלתי אותה בגדול. אורקל קנו אותם ב 7 ביליון $ אבל לצערי זה קרה רק לאחר שהמניה נמחקה מהבורסה.
מאז למדתי את הלקח ואני מסתכל באופן קר מאוד על המספרים בלבד.
הנושא מאוד מעניין אבל לדעתי הוא בקטע של חברה/פילוסופיה וכו'.
נראה לאן הדיון יוביל אולי יועבר לאוף טופיק.
לכול אנשי/נשות ההייטק, אני ממליץ לכם לקרוא על ההיסטוריה של Sun בלינק שסיפקתי (Java, MySql,NFS,).
הייתה חברה חברתית ונדבה את קוד המקור לקהילה אבל מה יצא לי מזה?
 
אני לא רוכש מניות של חברות טבק / הימורים כי מי שעושה את זה מעשיר את בעלי המניות הגדולים של המניות האלו שהם לעיתים קרובות המייסדים / המנהלים / היזמים של התעשיות האלו וגם מאחר שאיני רוצה להיות שותף בעסקים שעושים כל כך רע לאנשים באמצעות ניצול חולשות אנושיות וגם מאחר שאני לא רוצה לתמוך בתמחור גבוה של העסקים האלו (=מה שהופך השקעה בתחומים האלו לכדאית יותר).
ואחרי כל המניפסט הזה, מאחר שאני לא באמת משפיע על מה שקורה בעולם, אני משקיע ב-ETF שמן הסתם משקיעים גם בתעשיות המוקצות בעיני. אם היו לתעודות האלו מקבילות בלי התחומים המוקצים, הייתי משקיע בהן.
 
אגב, יש חברות שעוסקות בתחומים הרבה פחות פרובלמטיים מאשר טבק ונשק וההתנהלות שלהן גורמת לנזקים אדירים לסביבה או שמתעלמת לחלוטין מאוכלוסיות חלשות ובך תורמות למוות המוני (למשל - חברות תרופות). אם נכנסים לשיקולים האלו, די קשה למצוא באיזה חברה אפשר להשקיע.
 
מיותר לגמרי. אם בן אדם לא מסוגל לנהל תיק תיק משיקולים עניינים אז כדאי שיחשוב פעמים אם זה כדאי לו.
 
למשל, אני מחזיק במניות של חברת כרייה (BBL, לא ממליץ אם להחזיק או לא להחזיק). מעבר לזה שחברות כאלו גורמות תמיד נזק סביבתי, וככל שיצליחו לגרום יותר נזק בלי שישימו לב ירויחו יותר - לפני כחודש קרס סכר של מכרה שלהם בברזיל, ובוץ שטף כפר... מטריד, אבל אני משתדל לא לערבב שיקולים.
 
למשל, אני מחזיק במניות של חברת כרייה (BBL, לא ממליץ אם להחזיק או לא להחזיק). מעבר לזה שחברות כאלו גורמות תמיד נזק סביבתי, וככל שיצליחו לגרום יותר נזק בלי שישימו לב ירויחו יותר - לפני כחודש קרס סכר של מכרה שלהם בברזיל, ובוץ שטף כפר... מטריד, אבל אני משתדל לא לערבב שיקולים.

זו באמת דוגמא מטרידה. אם אכן הייתי מוצא שהסכר קרס כי החברה ניסתה למקסם רווחים וחסכה בבנייה ותחזוק של הסכר, תוך סיכון חיי בני אדם, לא הייתי רוצה לעודד התנהגות כזאת ולא הייתי משקיע בחברה כזו.

בקשר להודעות הקודמות - אני לא בטוח אם זה נכון שקניית מניות לא תורמת לחברה עצמה. הרי זה יוציא את כל הרעיון שעומד מאחורי העסק הזה של מסחר במניות. כשמניה של חברה עולה היא יכולה להפיק מכך תועלת בכמה דרכים: הנפקה של מניות חדשות, השתלטות על חברות אחרות בתמורה למניות, קשה יותר לחברות אחרות להשתלט עליה, וקל יותר לחברה ללוות כסף (בצורת אג"ח או אחרת) כיוון שהיא נתפסת כפחות מסוכנת. אולי יש עוד דרכים שלא חשבתי עליהן. כמובן שזה גם יכול להשפיע על קבלת ההחלטות של חברות חדשות שעדיין לא הונפקו.
 
אם נצא מנקודת הנחה שאת ההתנהגות הצרכנית שלנו אנחנו לא משנים כך שתהיה התאמה אופטימלית למוסר שלנו, אז השאלה היא למה רק את התנהגות ההשקעה כן? אולי צריך שינוי מאוזן קצת בתחום הצרכני וקצת בתחום ההשקעה.

בוא ניקח אותי בתור דוגמה, כי יותר קל לי לדבר עלי..
האם, מאז שהוכח שגידולי בקר גורמים לפליטת גזי חממה, שגורמים להתחממות, שגורמת למידבור אזורי מחייה גדולים, שגורם להידלדלות מים ומזון שגורמים למוות, מחלות ומלחמות,
הפסקתי לאכול בשר? - לא.
המעטתי - כן. אבל הפסקתי - לא.
והאם מאז שידוע שדעאש מוכרים נפט דרך גורם שלישי ורביעי, לעולם המערבי, צמצמתי למינימום את צריכת הנפט שלי?
גם כאן התשובה היא לא.
אמנם אני לא צורכת יותר מהרגיל (נוסעת באוטובוס ביומיום) אך גם לא התעקשתי ליסוע באוטובוס כשהוצע לי טרמפ נחמד ונוח.
וגם לא התעקשתי לקנות תוצרת מקומית שפחות נוחה לי ולוותר על קניה באיביי, שלדעתי מגיעה במטוסי תובלה (לא יודעת כמה מאות ליטרים של דלק).
ולדעתי יש עוד אינספור דוגמאות שמצביעות על תבנית ברורה: בהתנהגות הצרכנית שלנו מה שקובע הוא קודם כל מה שנוח לנו והרחק מאחור מה שמוסרי.

אז אם נחזור לשאלה הפותחת: למה בהתנהגות ההשקעות שלנו אנחנו רוצים ל'דקדק במצוות' בעוד שבהתנהגות הצרכנית שלנו אנחנו 'דשים מצוות בעקבנו'?
אני לא שואלת את זה ספציפית עליך, למרות שאני מגיבה לשרשור שאתה פתחת.
אני שואלת את זה בהחלט גם עלי. כי על הפוסט של הסולידית http://www.hasolidit.com/אל-תערבבו-השקעות-ומצפון
הייתי מלאת ביקורת ותחושת עליונות מוסרית.
ואז אמרתי לעצמי: בואי נבדוק את ההתנהגות הכוללת שלי. והגעתי לשאלות הנ"ל. ונעשית קצת פחות ביקורתית.
עכשיו, אני לא אומרת שאם אין אפשרות להיות מושלמים אז אין גם טעם לעשות התאמה חלקית.
אני כן אומרת שאם עושים התאמות למוסר הן צריכות להיות רוחביות בכל תחומי ההתנהגות, כדי להיחשב כהתאמות למוסר.
אחרת, אם הן לא רוחביות, הן התאמות כי נוח ונעים לנו.
כמובן שזה עדיף מכלום. כל עוד אנחנו לא משלים את עצמנו שאלו התאמות שנובע ישירות ממוסר.
 
משיקולים עניינים
הכל שאלה של מידה. אני מניח שאם היתה הנפקה של חברה שהעסק שלה הוא מכירת צנטרפוגות לאירן, יש גם אנשים ענייניים, לפחות כאלו שחיים בישראל, שהיו מוותרים על ההשקעה.
 
לדעתי זה לא נכון להכניס שיקולים כאלה לתוך תיק השקעות. מי שרוצה ויכול להרשות לעצמו להיות פילנתרופ - בבקשה. אז עכשיו אני לא אשקיע במניות של היורוזון כי הם ביחסים גרועים עם ישראל? אפשר לקחת את זה הרבה מעבר לחברות נשק, סיגריות וכ'ו...
הסייג היחיד שעומד לפחות לנגד עיני זה דברים שהם עברייניים ו/או גם שחקנים גדולים לא רוצים שהשם שלהם יהיה קשור אליהם. כמו למשל יהלומי דמים, סרסרות, סמים...
מפחיד

כי בכל זאת בואו לא נשכח שכל העולם הזה דפוק ואם היינו יכולים לחיות בעולם אידאלי היינו עושים זאת. ועדיין צריכים לחיות ממשהו, להתפרנס ממשהו להסתדר עם הזולת...
 
ג'ודית - אני מסכים איתך לחלוטין. אני לא אומר לשנות לחלוטין את ההתנהגות שלנו, אלא להיות מודעים ולקחת בחשבון (בכל פעולה שאנו עושים, בין אם רכישת מוצר או קניית מניות) גם את ההשלכות המוסריות של אותה בחירה. למשל אין לי בעייה לשתות חלב אבל כשיש לי את האפשרות לבחור בחלב אורז במקום אני לרוב אעשה זאת, גם אם זה מעט יקר יותר. כשיש תחבורה ציבורית נוחה (לרוב לא בארץ) אני אבחר בה במקום ברכב מזהם.
כנ"ל במניות - אני לא אוותר על השקעה במדדים כי כרגע אני לא רואה אלטרנטיבה טובה יותר. אבל בעשרה אחוזים הפעילים בתיק שלי אני כן אקנה רק מניות של חברות שאני מסכים עם דרך ההתנהלות שלהן. ואם זה יפגע לי ברווחים, זהו מחיר שאני מוכן לשלם. אני לא בעד מיקסום רווחים בכל מחיר, גם אם אלו הרווחים שלי.
 
אני חושב שההתנהגות שלך כצרכן (מבחינת המוצרים והשירותים שאתה רוכש) משפיעה הרבה יותר על החברות מאשר ההתנהגות שלך כמשקיע. כך שאין לי שום בעיה לקנות מדדים העוקבים אחרי כל מניות העולם, ואת שיקולי ה"מוסר" לעשות בהיבט הצרכני.
ההוצאה החודשית שלי, מעבר למה שהולך לבעל הדירה, היא כ-4000 ש"ח בחודש. לעומת זאת, בתיקי ההשקעות + פנסיה יש 6 ספרות. כמו כן, אין לי שום אפשרות להיות או לא להיות לקוח של חברות כרייה, נשק וכד', לכן שיקולי מוסר בהשקעה כנראה יעילים לא פחות משיקולי מוסר ברכישה.
 
@Jan Sobieski תנסה לחשוב רגע מה ההשפעה של שקל בודד שהשקעת במדד מניות עולמי על חברה ספיציפית? לא רק שהחלק שלה בשקל הזה זעום למדי, גם ההשפעה של החלק הזה על מחיר המניה די קטנה (כי המשקיעים האקטיביים הם אלו שבעיקר קובעים את המחיר), ומחיר המנייה מתתרגם גם כן באופן עקיף יותר וחלקי ביותר לכסף בכיסם של מקבלי ההחלטות בחברה.
לעומת זאת, שקל ששימש לרכישת מוצר או שירות של חברה מסוימת הולך מיידית למאזן הרווח של אותה חברה ספציפית.
 
לעומת זאת, שקל ששימש לרכישת מוצר או שירות של חברה מסוימת הולך מיידית למאזן הרווח של אותה חברה ספציפית.
גם כאן יש מתווכים וגוזרי קופונים.
כשאני קונה מכונת כביסה מתוצאת חוץ אני משלם לחנות, למפיץ, ליבואן, למדינת ישראל.
 
@משקיען ,
קניה/מכירה משפיעה בעיקר על חשבון הבנק של הברוקרים והבונוסים של מנהלי החברה.
אני 'סחבתי' את מניית Sun Microsystems לאורך שנים בגלל שאהבתי אותה והאמנתי בה, המילה האחרונה של הטכנולוגיה, המניה התרסקה ואני אכלתי אותה בגדול. אורקל קנו אותם ב 7 ביליון $ אבל לצערי זה קרה רק לאחר שהמניה נמחקה מהבורסה.
מאז למדתי את הלקח ואני מסתכל באופן קר מאוד על המספרים בלבד.
הנושא מאוד מעניין אבל לדעתי הוא בקטע של חברה/פילוסופיה וכו'.
נראה לאן הדיון יוביל אולי יועבר לאוף טופיק.
לכול אנשי/נשות ההייטק, אני ממליץ לכם לקרוא על ההיסטוריה של Sun בלינק שסיפקתי (Java, MySql,NFS,).
הייתה חברה חברתית ונדבה את קוד המקור לקהילה אבל מה יצא לי מזה?
מה בדיוק אהבת ב-SUN?
 
עבדתי עם הטכנולוגיות שלהם ולכן אהבתי.
תכנס ללינק שצירפתי ותתרשם.
אני מכיר את SUN (java, sparc) אבל לא כ"כ הבנתי מה אהבת בהם (אני גם מתכנת אגב) יותר מכל חברה אחרת (מיקרוסופט, רדהט, אינטל גיגהבייט ועוד עוד...)
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
@ השקעה בנחושת שוק ההון 19
T החלת ותק קרן השתלמות בין גופי השקעה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
ר השקעה חודשית במדד לצורך חיסכון בקופת גמל להשקעה או בברוקר שוק ההון 6
M השקעה ב IBKR במטבעות שונים עם ריבית גבוהה במיוחד- מה הקאץ'? שוק ההון 3
צ העלאת דמי ניהול בשינוי מסלול השקעה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
א השקעה mutual funds לעומת SGOV שוק ההון 13
M שינוי מסלול השקעה בפנסיה - תוך כמה זמן? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
R תמהיל השקעה לפנסיונר שוק ההון 17
A ניודים מגוף אחד לאחר, שינוי מסלול השקעה - מה ידוע ומה לא ידוע? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
D התלבטות בין רכישת דירה 3 להשקעה לבין המשך השקעה בקרן כספית + קה"ל נדל"ן 8
ג השקעה במינוף - בדיקת שפיות שוק ההון 25
S אפיק השקעה ראשוני לצעירה עם משכורת נמוכה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 11
G השקעה מחו״ל שוק ההון 5
אור כחול אלטרנטיבות השקעה לפיקדון בנקאי שוק ההון 7
צ השקעה במדד - הגיוני? שוק ההון 19
E 500 אש״ח אפשרויות השקעה? שוק ההון 20
ס השקעה ב-SCHG בעקבות הפוסט על השקעות לילד דיוני עומק על פוסטים מהבלוג 11
O השקעה פאסיבית לאזרחים אמריקאים שוק ההון 5
K התלבטות לגבי מסלולי השקעה בקופת גמל בתיקון 190 שוק ההון 0
T משכנתא או השקעה נדל"ן 5
S השקעה בסיכון גבוה שוק ההון 55
S השקעה דרך אפליקציית בלינק שוק ההון 2
M העברת השקעה מכספית ל? שוק ההון 5
I השקעה בקרנות מנוטרלות מט"ח שוק ההון 3
Z חשבון השקעה לאחר נישואין שוק ההון 0
T להגדיל משכנתה בשביל השקעה שוק ההון 2
A השקעה לטווח בינוני שוק ההון 3
ש השקעה במדדים, האם באמת הנכון זה להשקיע באותו מדד כל הזמן או לפתוח אפיקים חדשים? שוק ההון 15
Y השקעה של 350000 למשך שנתיים וחצי פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 15
G השקעה בחברה עם רכיב אג"חי השקעות אלטרנטיביות 5
P הסתמכות על השקעה במדדים - לבנות על תיק ההשקעות לעתיד. פוסטים מאיכות נמוכה 5
D חוות דעת על השקעה ל 10 שנים שוק ההון 2
S השקעה באג"ח ישראלי דרך ברוקר זר שוק ההון 1
S החלפת אסטרטגיית השקעה שוק ההון 5
AbuNafha מחשבון אקסל - השקעה בנדל"ן מול השקעה בשוק ההון שוק ההון 14
A איך להקל על יורשים בהוצאת כספים מחשבונות השקעה אמריקאיים של אזרח אמריקאי שנפטר שוק ההון 188
B פדיון תיק השקעה ומעבר לברוקר זר לאור המלחמה- סיכון או השקעה? שוק ההון 10
A השקעה באג"ח שוק ההון 3
O השקעה בבורסה תא שוק ההון 0
א השקעה סולידית בדולרים שוק ההון 2
א השקעה בדירה להשכרה נדל"ן 8
O השקעה דרך ברוקר זר מבחינה מס ירושה ונזילות הכסף שוק ההון 35
O השקעה 4-6 שנים שוק ההון 16
א עצה לגבי השקעה במניות שבבים שוק ההון 44
חושב בגדול השקעה במכסות לגידול עופות השקעות אלטרנטיביות 20
O השקעה דולרית לשנה לפני תשלום שקלי שוק ההון 6
G השקעה בבורסה הישראלית בימים אלה שוק ההון 6
H לגבי השקעה בSocial House בצפון אנגליה נדל"ן 0
עידו ג אפיק השקעה פטור ממס למובטל פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 42
נ התייעצות - השקעה בצומת אונו במחיר פרסיל נדל"ן 35

נושאים דומים

Back
למעלה