• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

התייעצות לגבי סכסוך מתמשך עם קולגה

מתכנת

מודרטור
הצטרף ב
10/2/16
הודעות
9,453
דירוג
8,692
שלום,

בפורום גולשים לא מעט הייטקיסטים שאולי יזדההו עם הסיטואציה, וגם הרבה אנשים חכמים מתחומים אחרים שיכולים לתרום מנסיונם. אודה ואעריך מי שיוכל לתת עצה, עידוד או סתם מחשבה, אל תהססו גם לקטול אותי.

יש לי בצוות קולגה שיש בינינו חוסר הסכמה בהחלטות מקצועיות מה שגורם למחלוקות בתדירות מאוד גבוהה, בעיקר בשאלות של ארכיטקטורה ואספקטים חשובים במימוש רכיבים במערכת.
למעט ראש הצוות, שנינו כרגע הכח העיקרי בצוות הפיתוח הוא מדלוור בקצב מסחרר, יש לו תואר במדעי המחשב, ניסיון של 3 שנים בלבד בחברה פיצפונת, בחור נמרץ ומלא אנרגיות, יש לא מעט פספוסים אבל קצב הדילווור שלו שווה הכל.
אני ללא תואר כלל, עם ניסיון של קרוב לעשור בתעשייה, במגוון חברות, צוותים, תחומים וטכנולוגיות, קצב העבודה שלי איטי מהממוצע אבל אני מאוד יסודי ובולט ביכולת לאתר תקלות מורכבות במיוחד שזה צורך חיוני אצלנו, כך שאנחנו משלימים מעולה אחד את השני.
בלי לעשות אאוטינג, אנחנו עובדים יחד במשך שנה וחצי על מוצר יוצא דופן בתחומו ועד כה נרשמה הצלחה מרשימה, שאותה אני זוקף לשנינו עם הטיה משמעותית לטובתו. אם כי בליבת הטכנולוגיה של החברה התרומה שלי משמעותית מאוד, אבל בכל האקו-סיסטם שמסביב נדרשת הרבה עבודה והוא מספק זאת בצורה יוצאת דופן.
יש בינינו פער שלדעתי נובע בעיקר מהניסיון בשטח ואני מרגיש שהוא בלתי ניתן לגישור, אני מקפיד ליישם את העקרונות של הספרים CleanCode / CodeComplete כדי לייצר קוד איכותי, קריא וניתן לתחזוקה, כמו כן לאורך השנים נכוויתי לא מעט, וגם הזמן עושה את שלו ונשחקתי, תכנות זו עבודה שדורשת ריכוז גבוה ועומס מנטלי, למדתי לעבוד בצורה שתסנן חלק מהרעש ותשאיר אותי מפוקס בעיקר, לא בטפל, לייצר לעצמי וודאות מוחלטת בדברים המטופשים שסתם מבזבזים אנרגיה לריק (למשל לעבוד בטעות על גרסה לא מעודכנת), הוא מסוגל להמר לפעמים על משהו שעלול להשאיר אותו ער לילה שלם ואני לא אקח את הסיכון הזה, אני רוצה יותר וודאות ושקט נפשי, המיינד-סט הזה מלווה אותי בתכנון וגם בקבלת החלטות באופן כללי (למזלי ראש הצוות לגמרי איתי בקטע הזה).
ככל שמדובר על החלטות מחוץ לגזרה שלי אני משתדל להתרחק ולא להתערב, אם אתקל במשהו חריג (race condition רשלני) אעדכן בעדינות בלי אסקלציות מיותרות. זה לא מגיע מראש קטן אלא כדי לא להבעיר מדורות.
מה שמפריע לי זה שכשזה נוגע לאזורים במערכת שמשפיעים ישירות עלי ועל העבודה שלי (והוא מעורב בזה לא מעט), כל נושא שמגיע לחוסר הסכמה מתלקח במהירות לויכוח שכל אחד מתבצר בעמדתו.
מדובר על חלקים שכשיש בהם בעיה זה מנותב מיד אלי, ובכלל האחריות המרכזית כלפיהם נמצאת אצלי.
לאורך הדרך הוא קיבל על דעת עצמו לא מעט החלטות גורליות ועד היום אני סובל מכך, התיקון של מרבית הדברים הוא לא בלתי הפיך אבל מספיק יקר בשביל לא להצדיק זמן פיתוח וסיכון שבירה בנקודה זו, חלק מהדברים רק ״סתם מעצבנים״ ולכן גם נשמעים קטנוניים בשביל לדבר עליהם, כך שמבחינתי זה שקול לבלתי הפיך, שלא לדבר על כך שמהוויכוחים שמתנהלים על כל שטות אני מבין יותר ויותר מה הסיכוי שהוא יוותר על דברים שהוא כל כך משוכנע בהם, אני חושב שכל זה לא נובע ממקום שלילי אלא כי הוא באמת מאמין בדברים הללו ברמה דתית, אבל מרגיז ומתסכל שמישהו עם הרבה פחות ניסיון ממני מקבל בניגוד לדעתי החלטות בשבילי לעיתים שגויות, ואת המחיר אני משלם, נמאס לי לנגן לפי החליל שלו ולשלם את המחיר בעצמי.
מבחינת תקשורת, בלי להתנשא, זאת יכולת שמאוד השקעתי בה במשך שנים, החל מלפני עשור מהספר של דייל קארנגי ובהמשך קורס מסוים שתקשורת הייתה חלק מרכזי בו, אני לא חווה בכלל בעיות תקשורת עם אנשים וגם מקבל פידבקים חיוביים לא מעט, אבל איתו התקשורת בלתי נסבלת, קשה מאוד לנהל דיון ענייני הוא ברגע נגרר לאמוציות, קשה לו לבטא את העמדה שלו בצורה ברורה והכי חמור בעיני זה שלפעמים הוא נחסם לגמרי, אני יכול לדקלם אחריו את העמדה שלו, להבהיר את היתרונות-חסרונות ואז כשאני מגיע לעמדה שלי אין למי לדבר, גם אם יתאפק ולא יקטע אותי, הקול הפנימי שלו מתחיל לתקוף ממתין להזדמנות שיוכל לדבר ולא מצליח להקשיב. האמת הוא מאוד השתפר בנקודה הזאת אבל הבעיה הגדולה היא שגם כשאנחנו מצליחים להתכנס לדיון ענייני הוא מסתיים בחוסר הסכמה עקרוני כיצד יש לפעול.
מבחינת אופי הוא טיפוס יחסית פגיע, אם לא אימצו את הגישה שלו הוא נעלב ולוקח את זה אישי, מחובר מאוד אמוציונלית לקוד שלו, (פעם אחת אף התפרץ עלי בנוכחות חברי צוות ובמשך דקות שאני שתקתי, צעק והאשים אותי במגוון האשמות שוא חסרות בסיס שנשענו על פרשנות שלו), אני יותר בוגר ולאחר שהבהרתי את העמדה שלי אם הבינו את השיקולים והיא לא התקבלה על אף שאתאכזב אשלים עם זה די בקלות. לאור זאת יש לי תחושה תמידית שמצופה ממני יותר להתגמש ולהתפשר כדי לשמור על שקט ממנו.
עם הזמן למדתי לעשות טרייד-אוף ואני משתדל לא לבזבז תחמושת, להימנע מהמצבים הללו, להחמיא לו בתכיפות וכמעט לא לבקר אותו, זה שיפר ממש מעט את היחסים ורחוק מלהספיק,
חוסר ההסכמה בינינו כמובן שנובע גם מאגו אבל לדעתי בעיקר כי שנינו מאוד חפצים בהצלחת המוצר, וכל אחד מאמין בצדקת דרכו ברמה דתית.
המנהל שלנו מודע לכל זה אבל יש גבול כמה אפשר לערב אותו, גם הוא נמאס לו להתעסק בזוטות הללו, המוצר נמצא בזמן קריטי ואין לו פנאי להיות הגננת של בני 30, מעבר לכך כפי שציינתי הוא מצפה ממני להתגמש ולהתפשר, לקחת את התפקיד של המבוגר האחראי ולטפל בסכסוך בכוחות עצמי.
הוויכוחים איתו סוחטים אותי נפשית וממש פוגעים בתפקוד שלי, לפעמים אינני מצליח למלא את המשימות ועושה שעות נוספות בלילה בגלל זה.
היות וחפרתי יותר מדי, קצת דוגמאות רשמתי בספוילר, כי זה לא בהכרח חשוב.

כרגע מועסק בתנאים חלומיים מבחינתי, אופי העבודה והמשימות אהובים עלי, הצוות החברה והתרבות, המשרדים, והעיקר מבחינה כלכלית אין לי סיכוי סביר לקבל הצעה מקבילה בשלב הזה.
למרות הקשיים, מבחינתי זה לא באמת קייס ששווה לשבור בשבילו את הכלים ולחפש עבודה אחרת, וגם כי בעבודה שאעבור אליה יכולים להיות סיטואציות קשות יותר.. משהו שכבר נתקלתי לי בעבר.

מה הייתם עושים במצב הזה ?


אני מודע לכך שהנקודות שאעלה כאן קטנוניות במידה מסוימת, אבל על הדברים המהותיים יותר לא אוכל כל כך לפרט בלי לעשות אאוטינג, מעבר לזה, די מרגיז ומתסכל שמישהו עם פחות ניסיון מקבל עבורי בניגוד לדעתי החלטות לעיתים שגויות ואת המחיר אני משלם.

על אף המחיר של מורכבות יתר, הוא הכניס בתוך הקוד אינספור הכנות למזגן** ברמה שאני מבזבז זמן להבין לוגיקה של קוד שבכלל לא נמצאת בשימוש וספק אם תבוא אי פעם, אחת הבעיות עם ההכנות למזגן שהוא כופה עלי להשתמש בהם ולא לסטות סנטימטר ממה שהוא תכנן והחליט גם אם מדובר במשהו איזוטרי.
לפני תקופה היה נדרש לעשות refactoring מסוים, אז הוא ניצל את ההזדמנות לעשות מהפך רציני, משהו שהוא שאף אליו זמן רב, ופיצל את הקומפוננטה המרכזית שאני עובד עליה ל 10 פרויקטים ב repositories נפרדים, למרות שכולם מתקמפלים יחד וכל הלוגיקה של המערכת מפוזרת ביניהם, מרבית השינויים שאני מכניס משפיעים על כמה פרויקטים בכל פעם, הבילד נהיה סיוט, כל ריליס לוקח לי כפול זמן, יותר סיכוי לטעות, פחות ביטחון בגרסה, והכי גרוע מעייף ושוחק אותי מבחינה מנטלית.
על אף שהוא כביכול עירב אותי במידה מסוימת בהחלטות זה היה כשכבר החלק המהותי נקבע כעובדה בשטח.
בתחילה חשבתי ששווה לשתוק, וזה מה שעשיתי, ככל שעובר הזמן אני מרגיש שהשתיקה מתנקמת בי, יש לו יותר ציפיות שאתיישר לפני התוכניות שלו.

חביב עליו לכתוב קוד עם awareness לסביבה, יש switch case עם הבדלים ב execution flow בין סביבות בדיקות לפרודקשן.
סביבות שונות (פיתוח/בדיקות/פרודקשן) עושות שימוש בבסיסי נתונים משותפים.
כמו כן, יש coupling מציק בין רכיבים במערכת.
הוא רגיל לתבנית קידוד מסוימת, לעיתים קצת קשה לו לחיות עם קוד של מישהו אחר, ואם רק תהיה הזדמנות הוא יארגן את הקוד לפי הסדר שהוא אוהב ורואה לנכון. זה שובר את ההסיטוריה של הקוד ומקשה עלי לעקוב אחרי שינויים בלוגיקה כי הקוד כל הזמן זז, זה גם מעצבן כי כשהוא עושה refactoring מיותר בדיוק באזור שאני עובד עליו באותו זמן, נדרש ממני להתעסק שעות עם git merge ולפתור את הקונפליקטים ידנית. כאמור, אני בולע את הרוק בשקט כדי לא לעורר מהומות, כנ״ל לגבי מימוש שלא מוצא חן בעיני אשתוק, ואפילו כשאראה באג קריטי שהוא הכניס והתיקון זניח אבצע לבד כדי שהוא לא ירגיש שאני מנסה לפגוע בו.
שמות המשתנים והפונקציות שלו לעיתים לא מספיק ברורים ומבזבזים זמן להבין מה התכוון אבל לא כאלו גרועים בשביל להתלונן לגביהם.

ככלל הן מהניסיון שלי והן ממה שקראתי בספרים הנ״ל צריך למעט בהכנות למזגן, דברים שיש סיכוי שלעולם לא נשתמש בהם, לאורך תקופות ממושכות אנחנו צריכים לתחזק מלא לוגיקה שבכלל לא נעשה בה שימוש ולא ברור אם ייעשה בה שימוש אי פעם, שלא לדבר על העובדה שהרבה פעמים כשמגיעה שעת המבחן מסתבר שההכנה למזגן דורשת עוד הרבה התאמות או שחמור מכך היא בכלל לא עובדת כי אף פעם לא נבדקה כראוי, אני רואה כל הזמן התניות בקוד אני מחפש מי משתמש בהם ומגלה שזה רק פיצר אופציונלי, אני מוצא את עצמי מבזבז הרבה זמן על דברים מהסוג הזה.
כלל האצבע שאני מכיר לגבי השאלה האם לעשות הכנות למזגן זה מה יהיה המאמץ הדרוש לשנות אחר כך, אז החלטות כמו איזה db להשתמש וכד׳ זה באמת החלטות שמאוד יקר לתקן בהמשך.
אחת הבעיות הן שבכל הנוגע להכנות למזגן אנחנו נמצאים בשני הקצוות של הסקאלה, מתכנת שרגיל לעשות הכנות מיותרות למזגן, אפילו אם רק אחד מתוך X ההכנות יבוא לשימוש הוא יסמן לעצמו V הנה צדקתי, ויתעלם מהמחיר של שאר ההכנות
 
נשמע שמדובר באדם שמעבר לשגיאות המקצועיות שהוא עושה (שמנית הרבה מאוד מהן), לא יודע לעבוד בצוות ולא יודע לקבל ביקורת.
הכשל העיקרי כאן הוא של ראש הצוות, שלא מצליח (או לא מנסה?) ליישר אותו. זה התפקיד שלו, לא שלך.

אני חושב שאתה צריך לדבר עם ראש הצוות ולהסביר לו את המצב בצורה רצינית ולדרוש ממנו לעשות את העבודה שלו.
אם זה לא עוזר, אתה יכול ללכת למנהל של ראש הצוות. אם זה גם לא עוזר, לא הייתי מחכה לסיום הפרויקט - ועוזב בהקדם.
 
אני יכול להציע רק הזדהות, לצערי. הייתה לי סיטואציה דומה של קולגה מוכשר בטירוף עם אגו שברירי, וזה ממש מבאס. נשמע שאתה מצליח לשמור על מרחב פעולה (יחסי) ומתנהל בבגרות וברגישות, אז כל הכבוד.
 
@מתכנת , מי מכם הוא הוותיק יותר בחברה, לא וותק מקצועי, וותק במקום נעבודה.
 
אני חושב שמה שאתה מתאר קורה בהרבה צוותים

למען האמת, כמעט בכל צוות שהכרתי, והכרתי הרבה צוותים

השורה התחתונה היא שאתם מספקים מוצר טוב שעובד, וזה מה שחשוב מבחינת המערכת, כל השאר זה פרטים שוליים

סביר שהמנהל שלכם (ושאר האנשים מסביב) מבינים גם כן את מה שכתבת, אבל מבחינתו עדיף להתעלם כל עוד התוצר טוב, הוא רואה אותכם כצוות (יחידה אחת) כשהתרומה שלך לצוות היא בין השאר היותך המבוגר היסודי והאחראי עם יחסי אנוש טובים, והתרומה שלו היא היותו מלא מוטיבציה ומשקיען שדוחף קדימה

מבחינתך משלמים לך טוב והעבודה מעניינת והמוצר מצליח, אז מה זה משנה שהוא עושה הכנות למזגן גם במקומות לא נחוצים? קח את זה כחלק מהעבודה , משלמים לך על זה! משלמים לך לא רק על הקידוד , אלא גם ובעיקר על היותך חבר חשוב בצוות שמספק מוצר עובד

האם היית מעדיף לעבוד עם מישהו נרפה ועצל כשרוב העבודה היא עליך, והמוצר לא מתקדם? האם היית מעדיף לעבוד עם מישהו חרוץ אך המוצר לא מצליח (שלא באשמתכם)? אתה בסיטואציה לא רעה בכלל

ההצעה שלי היא להמשיך ככה, תוך המשך "חינוך" הבחור על ידי הסברים ויחס רגוע, ועל ידי הסברים גם לראש הצוות שהשנויים ה"מיותרים" גורמים לעיתים לעיכוב בלחות הזמני ובשחרור גרסאות

נ"ב: בתור אחד שעושה הרבה "הכנות למזגן" בעצמו, לעיתים הקטע של לימוד הקוד לצורך שנוי לוקח לי 90% מהזמן , והקטע של הקידוד עצמו לוקח 10% , ולכן אם כבר למדתי את הקוד, גם אני נוטה להכניס הערות והכנות לשנויים לפי הצורך כדי שלא אצטרך לחזור וללמוד שוב אם השנוי יהיה דרוש, עם זאת אפשר לעשות זאת תחת ifdef כדי למנוע בגים בגרסה הנוכחית, או בגרסאות צדדיות של המוצר
 
אני הייתי מנסה לנתב את המצב לכך שהוא ולא אתה יתקן את טעויות שהוא עושה.
לומדים הרבה מטעויות. אלא אם יש מישהו שמנקה אחריו, שזה אתה.

מעבר לכך הייתי מנסה ליצור ממשק צר וברור בינך לבינו. מינימום חיכוך ומינימום התערבות בצד השני.
 
הוא מדלוור
מה זה? מוכן לתרגם לעברית לא הייטקית?
יש לי בצוות קולגה שיש בינינו חוסר הסכמה בהחלטות מקצועיות מה שגורם למחלוקות בתדירות מאוד גבוהה,
קראתי את התיאור שלך ואני מבינה על מה אתה מדבר (לא על הפרטים הטכנים אבל הם פחות חשובים). יש המון "תורות" פסיכולוגיות על עבודה בצוות ואיך הכי נכון לעשות את זה. חברות מעסיקות יועצים שיעזרו להם לבנות צוותים טובים למיקסום התוצאות וכמובן שההסתכלות היא יותר במאקרו ופחות על המחיר שמשלם כל איש צוות מבחינה נפשית.
אז במאקרו, צוות שמורכב רק משני הפכים הוא עדיף מצוות שכולם דומים, אבל צוות טוב יותר מורכב מאנשים נוספים שנמצאים בין ההפכים. לפי תוצאות הצוות שלכם
אנחנו עובדים יחד במשך שנה וחצי על מוצר יוצא דופן בתחומו ועד כה נרשמה הצלחה מרשימה
אתם צוות מצויין מבחינת החברה :)
מבחינה אישית, אני חושבת שעדיף לך להתרכז ביכולת שלך לעבוד עם הצוות הנתון (ובמיוחד עם ההופכי שלך) מבלי שתשלם על זה מחיר של רוגז ותיסכול.
זאת עבודה אישית לגמרי -רובה מחוץ לשעות העבודה - והיא כוללת שיחות עם אנשים (מצויין שפתחת שרשור על זה), עם בת הזוג, אולי עם קואצ'ר, תרגילי נשימה, תרגילי דימיון מודרך (NLP) וכדומה. השיחות יעזרו לך להסתכל אחרת ולקבל רעיונות חדשים לתקשורת עם הבחור (ובכלל), התרגילים יעזרו לך להירגע והמטרה היא שבסוף לא תמצא את עצמך ער בשעה חמש בבוקר :)
ברצינות- רוגז ותיסכול מתמשכים יכולים לפגוע גם בבריאות הפיזית, ביחסים עם המשפחה, בהתדרדרות שמחת החיים ואני אומרת את זה לגמרי מניסיון אישי שלי ושל חברים. אף מעסיק לא יתעניין בך מעבר ליכולת שלך לספק את התוצרת (ולא, החברה היא לא כמו משפחה אפילו שמנהלים נורא אוהבים להגיד את זה) אבל אנשים שאוהבים אותך ואכפת להם ממך כן מתעניינים וכן ירצו לעזור ולתמוך.
 
אני מבין שמבחינת החברה המטרות מושגות.
עושה רושם שאתם משלימים אחד את השני.
מה שאני מזהה בין השורות זה מצד אחד אתה רגיש שאין לך תואר פורמלי
ומצד שני יש לך את הנסיון היותר גדול.
מה שאתה צריך זה לשחרר את הנסיונות לחנך אותו.
להפנים שהוא כזה וזהו,
מה שכן אתה צריך להגדיר בעזרת הראש צוות מה תחומי האחריות של כל אחד.
אני לימדתי את הילדים שלי שעל טעויות משלמים. הוא טועה שיתקן.
לא לקבל בשום מצב ומאף אחד זלזול בך.
מקובל שיש מחלוקות אישיות או מקצועיות אבל לא מקובל (עלי) צעקות ומריבות.
יש לא מעט א.נשים שמתמחים בשיפור עבודת צוות
מכיר אחת מקרוב מאוד...
אם המצב הוא כמו שאני מבין לחברה יש אינטרס ברור לשמור על שניכם ביחד.
אתם משלימים את החולשות אחד של השני.
הייתי מציע לחברה להשקיע בסדנא של שיפור עבודת צוות או אפילו מפגשים אישיים
שלכם עם מי שמבין בתחום.
בהצלחה!
 
שלום,

בפורום גולשים לא מעט הייטקיסטים שאולי יזדההו עם הסיטואציה, וגם הרבה אנשים חכמים מתחומים אחרים שיכולים לתרום מנסיונם. אודה ואעריך מי שיוכל לתת עצה, עידוד או סתם מחשבה, אל תהססו גם לקטול אותי.

יש לי בצוות קולגה שיש בינינו חוסר הסכמה בהחלטות מקצועיות מה שגורם למחלוקות בתדירות מאוד גבוהה, בעיקר בשאלות של ארכיטקטורה ואספקטים חשובים במימוש רכיבים במערכת.
למעט ראש הצוות, שנינו כרגע הכח העיקרי בצוות הפיתוח הוא מדלוור בקצב מסחרר, יש לו תואר במדעי המחשב, ניסיון של 3 שנים בלבד בחברה פיצפונת, בחור נמרץ ומלא אנרגיות, יש לא מעט פספוסים אבל קצב הדילווור שלו שווה הכל.
אני ללא תואר כלל, עם ניסיון של קרוב לעשור בתעשייה, במגוון חברות, צוותים, תחומים וטכנולוגיות, קצב העבודה שלי איטי מהממוצע אבל אני מאוד יסודי ובולט ביכולת לאתר תקלות מורכבות במיוחד שזה צורך חיוני אצלנו, כך שאנחנו משלימים מעולה אחד את השני.
בלי לעשות אאוטינג, אנחנו עובדים יחד במשך שנה וחצי על מוצר יוצא דופן בתחומו ועד כה נרשמה הצלחה מרשימה, שאותה אני זוקף לשנינו עם הטיה משמעותית לטובתו. אם כי בליבת הטכנולוגיה של החברה התרומה שלי משמעותית מאוד, אבל בכל האקו-סיסטם שמסביב נדרשת הרבה עבודה והוא מספק זאת בצורה יוצאת דופן.
יש בינינו פער שלדעתי נובע בעיקר מהניסיון בשטח ואני מרגיש שהוא בלתי ניתן לגישור, אני מקפיד ליישם את העקרונות של הספרים CleanCode / CodeComplete כדי לייצר קוד איכותי, קריא וניתן לתחזוקה, כמו כן לאורך השנים נכוויתי לא מעט, וגם הזמן עושה את שלו ונשחקתי, תכנות זו עבודה שדורשת ריכוז גבוה ועומס מנטלי, למדתי לעבוד בצורה שתסנן חלק מהרעש ותשאיר אותי מפוקס בעיקר, לא בטפל, לייצר לעצמי וודאות מוחלטת בדברים המטופשים שסתם מבזבזים אנרגיה לריק (למשל לעבוד בטעות על גרסה לא מעודכנת), הוא מסוגל להמר לפעמים על משהו שעלול להשאיר אותו ער לילה שלם ואני לא אקח את הסיכון הזה, אני רוצה יותר וודאות ושקט נפשי, המיינד-סט הזה מלווה אותי בתכנון וגם בקבלת החלטות באופן כללי (למזלי ראש הצוות לגמרי איתי בקטע הזה).
ככל שמדובר על החלטות מחוץ לגזרה שלי אני משתדל להתרחק ולא להתערב, אם אתקל במשהו חריג (race condition רשלני) אעדכן בעדינות בלי אסקלציות מיותרות. זה לא מגיע מראש קטן אלא כדי לא להבעיר מדורות.
מה שמפריע לי זה שכשזה נוגע לאזורים במערכת שמשפיעים ישירות עלי ועל העבודה שלי (והוא מעורב בזה לא מעט), כל נושא שמגיע לחוסר הסכמה מתלקח במהירות לויכוח שכל אחד מתבצר בעמדתו.
מדובר על חלקים שכשיש בהם בעיה זה מנותב מיד אלי, ובכלל האחריות המרכזית כלפיהם נמצאת אצלי.
לאורך הדרך הוא קיבל על דעת עצמו לא מעט החלטות גורליות ועד היום אני סובל מכך, התיקון של מרבית הדברים הוא לא בלתי הפיך אבל מספיק יקר בשביל לא להצדיק זמן פיתוח וסיכון שבירה בנקודה זו, חלק מהדברים רק ״סתם מעצבנים״ ולכן גם נשמעים קטנוניים בשביל לדבר עליהם, כך שמבחינתי זה שקול לבלתי הפיך, שלא לדבר על כך שמהוויכוחים שמתנהלים על כל שטות אני מבין יותר ויותר מה הסיכוי שהוא יוותר על דברים שהוא כל כך משוכנע בהם, אני חושב שכל זה לא נובע ממקום שלילי אלא כי הוא באמת מאמין בדברים הללו ברמה דתית, אבל מרגיז ומתסכל שמישהו עם הרבה פחות ניסיון ממני מקבל בניגוד לדעתי החלטות בשבילי לעיתים שגויות, ואת המחיר אני משלם, נמאס לי לנגן לפי החליל שלו ולשלם את המחיר בעצמי.
מבחינת תקשורת, בלי להתנשא, זאת יכולת שמאוד השקעתי בה במשך שנים, החל מלפני עשור מהספר של דייל קארנגי ובהמשך קורס מסוים שתקשורת הייתה חלק מרכזי בו, אני לא חווה בכלל בעיות תקשורת עם אנשים וגם מקבל פידבקים חיוביים לא מעט, אבל איתו התקשורת בלתי נסבלת, קשה מאוד לנהל דיון ענייני הוא ברגע נגרר לאמוציות, קשה לו לבטא את העמדה שלו בצורה ברורה והכי חמור בעיני זה שלפעמים הוא נחסם לגמרי, אני יכול לדקלם אחריו את העמדה שלו, להבהיר את היתרונות-חסרונות ואז כשאני מגיע לעמדה שלי אין למי לדבר, גם אם יתאפק ולא יקטע אותי, הקול הפנימי שלו מתחיל לתקוף ממתין להזדמנות שיוכל לדבר ולא מצליח להקשיב. האמת הוא מאוד השתפר בנקודה הזאת אבל הבעיה הגדולה היא שגם כשאנחנו מצליחים להתכנס לדיון ענייני הוא מסתיים בחוסר הסכמה עקרוני כיצד יש לפעול.
מבחינת אופי הוא טיפוס יחסית פגיע, אם לא אימצו את הגישה שלו הוא נעלב ולוקח את זה אישי, מחובר מאוד אמוציונלית לקוד שלו, (פעם אחת אף התפרץ עלי בנוכחות חברי צוות ובמשך דקות שאני שתקתי, צעק והאשים אותי במגוון האשמות שוא חסרות בסיס שנשענו על פרשנות שלו), אני יותר בוגר ולאחר שהבהרתי את העמדה שלי אם הבינו את השיקולים והיא לא התקבלה על אף שאתאכזב אשלים עם זה די בקלות. לאור זאת יש לי תחושה תמידית שמצופה ממני יותר להתגמש ולהתפשר כדי לשמור על שקט ממנו.
עם הזמן למדתי לעשות טרייד-אוף ואני משתדל לא לבזבז תחמושת, להימנע מהמצבים הללו, להחמיא לו בתכיפות וכמעט לא לבקר אותו, זה שיפר ממש מעט את היחסים ורחוק מלהספיק,
חוסר ההסכמה בינינו כמובן שנובע גם מאגו אבל לדעתי בעיקר כי שנינו מאוד חפצים בהצלחת המוצר, וכל אחד מאמין בצדקת דרכו ברמה דתית.
המנהל שלנו מודע לכל זה אבל יש גבול כמה אפשר לערב אותו, גם הוא נמאס לו להתעסק בזוטות הללו, המוצר נמצא בזמן קריטי ואין לו פנאי להיות הגננת של בני 30, מעבר לכך כפי שציינתי הוא מצפה ממני להתגמש ולהתפשר, לקחת את התפקיד של המבוגר האחראי ולטפל בסכסוך בכוחות עצמי.
הוויכוחים איתו סוחטים אותי נפשית וממש פוגעים בתפקוד שלי, לפעמים אינני מצליח למלא את המשימות ועושה שעות נוספות בלילה בגלל זה.
היות וחפרתי יותר מדי, קצת דוגמאות רשמתי בספוילר, כי זה לא בהכרח חשוב.

כרגע מועסק בתנאים חלומיים מבחינתי, אופי העבודה והמשימות אהובים עלי, הצוות החברה והתרבות, המשרדים, והעיקר מבחינה כלכלית אין לי סיכוי סביר לקבל הצעה מקבילה בשלב הזה.
למרות הקשיים, מבחינתי זה לא באמת קייס ששווה לשבור בשבילו את הכלים ולחפש עבודה אחרת, וגם כי בעבודה שאעבור אליה יכולים להיות סיטואציות קשות יותר.. משהו שכבר נתקלתי לי בעבר.

מה הייתם עושים במצב הזה ?


אני מודע לכך שהנקודות שאעלה כאן קטנוניות במידה מסוימת, אבל על הדברים המהותיים יותר לא אוכל כל כך לפרט בלי לעשות אאוטינג, מעבר לזה, די מרגיז ומתסכל שמישהו עם פחות ניסיון מקבל עבורי בניגוד לדעתי החלטות לעיתים שגויות ואת המחיר אני משלם.

על אף המחיר של מורכבות יתר, הוא הכניס בתוך הקוד אינספור הכנות למזגן** ברמה שאני מבזבז זמן להבין לוגיקה של קוד שבכלל לא נמצאת בשימוש וספק אם תבוא אי פעם, אחת הבעיות עם ההכנות למזגן שהוא כופה עלי להשתמש בהם ולא לסטות סנטימטר ממה שהוא תכנן והחליט גם אם מדובר במשהו איזוטרי.
לפני תקופה היה נדרש לעשות refactoring מסוים, אז הוא ניצל את ההזדמנות לעשות מהפך רציני, משהו שהוא שאף אליו זמן רב, ופיצל את הקומפוננטה המרכזית שאני עובד עליה ל 10 פרויקטים ב repositories נפרדים, למרות שכולם מתקמפלים יחד וכל הלוגיקה של המערכת מפוזרת ביניהם, מרבית השינויים שאני מכניס משפיעים על כמה פרויקטים בכל פעם, הבילד נהיה סיוט, כל ריליס לוקח לי כפול זמן, יותר סיכוי לטעות, פחות ביטחון בגרסה, והכי גרוע מעייף ושוחק אותי מבחינה מנטלית.
על אף שהוא כביכול עירב אותי במידה מסוימת בהחלטות זה היה כשכבר החלק המהותי נקבע כעובדה בשטח.
בתחילה חשבתי ששווה לשתוק, וזה מה שעשיתי, ככל שעובר הזמן אני מרגיש שהשתיקה מתנקמת בי, יש לו יותר ציפיות שאתיישר לפני התוכניות שלו.

חביב עליו לכתוב קוד עם awareness לסביבה, יש switch case עם הבדלים ב execution flow בין סביבות בדיקות לפרודקשן.
סביבות שונות (פיתוח/בדיקות/פרודקשן) עושות שימוש בבסיסי נתונים משותפים.
כמו כן, יש coupling מציק בין רכיבים במערכת.
הוא רגיל לתבנית קידוד מסוימת, לעיתים קצת קשה לו לחיות עם קוד של מישהו אחר, ואם רק תהיה הזדמנות הוא יארגן את הקוד לפי הסדר שהוא אוהב ורואה לנכון. זה שובר את ההסיטוריה של הקוד ומקשה עלי לעקוב אחרי שינויים בלוגיקה כי הקוד כל הזמן זז, זה גם מעצבן כי כשהוא עושה refactoring מיותר בדיוק באזור שאני עובד עליו באותו זמן, נדרש ממני להתעסק שעות עם git merge ולפתור את הקונפליקטים ידנית. כאמור, אני בולע את הרוק בשקט כדי לא לעורר מהומות, כנ״ל לגבי מימוש שלא מוצא חן בעיני אשתוק, ואפילו כשאראה באג קריטי שהוא הכניס והתיקון זניח אבצע לבד כדי שהוא לא ירגיש שאני מנסה לפגוע בו.
שמות המשתנים והפונקציות שלו לעיתים לא מספיק ברורים ומבזבזים זמן להבין מה התכוון אבל לא כאלו גרועים בשביל להתלונן לגביהם.

ככלל הן מהניסיון שלי והן ממה שקראתי בספרים הנ״ל צריך למעט בהכנות למזגן, דברים שיש סיכוי שלעולם לא נשתמש בהם, לאורך תקופות ממושכות אנחנו צריכים לתחזק מלא לוגיקה שבכלל לא נעשה בה שימוש ולא ברור אם ייעשה בה שימוש אי פעם, שלא לדבר על העובדה שהרבה פעמים כשמגיעה שעת המבחן מסתבר שההכנה למזגן דורשת עוד הרבה התאמות או שחמור מכך היא בכלל לא עובדת כי אף פעם לא נבדקה כראוי, אני רואה כל הזמן התניות בקוד אני מחפש מי משתמש בהם ומגלה שזה רק פיצר אופציונלי, אני מוצא את עצמי מבזבז הרבה זמן על דברים מהסוג הזה.
כלל האצבע שאני מכיר לגבי השאלה האם לעשות הכנות למזגן זה מה יהיה המאמץ הדרוש לשנות אחר כך, אז החלטות כמו איזה db להשתמש וכד׳ זה באמת החלטות שמאוד יקר לתקן בהמשך.
אחת הבעיות הן שבכל הנוגע להכנות למזגן אנחנו נמצאים בשני הקצוות של הסקאלה, מתכנת שרגיל לעשות הכנות מיותרות למזגן, אפילו אם רק אחד מתוך X ההכנות יבוא לשימוש הוא יסמן לעצמו V הנה צדקתי, ויתעלם מהמחיר של שאר ההכנות
אין לי הרבה מה לתרום כי כתבת נהדר וניכר שאתה מבין את הסיטואציה לא רק מנקודת מבטך. קיבלת גם עצות נהדרות וממוקדות.
בעיני המצב בו אתה משלם מחיר על התנהלות הצד השני לא יכול ולא צריך להמשך. מאחר שנראה לי שאינך שוחר קרבות, אז צריך לפחות ליצור דינמיקת עבודה בה החיכוך קטן ככל האפשר וליידע מראש על דברים שחשובים לך מאד כדי להקטין סיכון שהצד השני יפגע בהם.
נחמה פורתא היה שלא מדובר במי שממונה עליך.
 
תתנחם בזה שעם השנים לומדים לבחור את הקרבות. כמה דברים קטנים שעזרו לי:
* אם יש לך טיעון מנצח (כזה שעוצר מיידית את הדיון ומשיג "הכרעה"), הצג אותו. אחרת, או שאתה לא בהכרח צודק או שהדיון מיותר ולא יגרם נזק אם תשחרר.
* לחברה צעירים יש נטייה לאובר תחכום עם רצון להנדס כל אפשרות תיאורטית קדימה. מה נקרא Future compatible. המציאות מראה שברוב המקרים, כשהעתיד מגיע, הצרכים השתנו וההשקעה בתחכום ירדה לטמיון.
 
נערך לאחרונה ב:
@מתכנת - לדעתי העצה הכי טובה שקיבלת לעיל היא לדאוג שאת הטעיות שלו הוא יתקן. אם המוצר שלכם מתוכנן טוב ולא בצורה מונוליטית כמו שמשתמע ממה שכתבת - למה לא ניתן לייצר הפרדה למודולים ברורים כך שכל אחד מכם אחראי על חלקים שונים?
למה הוא מבצע refactor לקוד שלך ?
אני כן הייתי מייצר גבולות גיזרה אלא אם כן אתה מוכן להמשיך במצב הזה לאורך זמן.

במאמר מוסגר כל הכבוד שאחרי כל כך הרבה שנים יש לך כל כך הרבה מוטיבציה ורעל במקלדת. אצלי (רקע דומה אבל לא ממש קריטי) בקצב המטורף שאנחנו עובדים למדתי לחיות עם עיגולי פינות וקוד רע של אחרים (ולפעמים שלי) בשיטת "המוצר עובד נמשיך הלאה ..." נכון מעפן אבל מייצר שלוות נפש.
 
נראה שיש פה 2 מתכנתים מצויינים מ2 קצוות הסקאלה -
אתה, הולך לפי הספר , יודע בדיוק מה צריך ומה טוב, אתה הולך על בטוח ולא מנסה להמציא את הגלגל.
הוא, הולך לפי הרגש, שום דבר אצלו לא צפוי, מנסה תמיד לחדש.

אתה מנסה לפעול לפי הראש אבל אצלו הכל נכנס ויוצא מהלב.
מובן שיהיו קצרים בתקשורת כי אתם תופסים את מה שאתה עושים בצורה שונה לגמרי.
אני חושב שזה מזכיר את תאוריית פרסת הסוס, בקיצור - כל אחד מכם מקצה אחר של הפרסה, אתם יותר קרובים אחד לשני מאשר למרכז אבל אין בינכם מסלול שלא עובר דרכו.
לדעתי, כדי להתקרב, דברים יצטרכו להיות אישיים יותר, אתה צריך להבין אותו והוא אותך, הדרך הכי טובה זה על כוס בירה לדעתי.
 
לי פינות וקוד רע של אחרים (ולפעמים שלי) בשיטת "המוצר עובד נמשיך הלאה ..." נכון מעפן אבל מייצר שלוות נפש.
שמחה שמייצר לך שלוות נפש, אני שילמתי מחיר יקר על הפארטצ' הזה כלקוחה :(
 
וואו קודם כל כל הכבוד על הפוסט המפורט, מרתק לקרוא

מכיר את הבעיה הזאת, יש הרבה אנשים כאלה.נשמע שאתה כבר עשית כברת דרך ארוכה בהתגמשות שלך ובאמת ניסית אבל הבן אדם לא עשה הרבה מכיוונו להשתנות וגם קצת נשמע לי שהוא פשוט למד איך "לעבוד" עליך (to work) כדי שלא "תפריע" לו לממש את מה שהוא רוצה

איך אנשים אחרים בחברה מתמודדים איתו ? יש עוד ויכוחים עם אחרים ? מה "הדיבור" עם אחרים בצוות עליו ?

יכול להיות שאין ברירה אלא להפעיל קצת פוליטיקה ולגרום לזה שלא תעבדו ביחד יותר. אחרת החיים שלך ימשיכו להיות אומללים או שבסופו של דבר הוא יפעל לזה שאתם לא תעבדו ביחד וזה לא יהיה בהכרח לטובתך

נ.ב. לגבי ההכנה למזגן, אני מסכים איתך לחלוטין בזה, כנ"ל לגבי over engineering כשלא צריך. כל הדברים האלה עולים כסף לתחזק ומוסיפים וסיבוכיות ובסופו של דבר, כשאתה עושה הכנה למזגן ולא משתמש בה, אז אח''כ כשאתה גר להשתמש אתה מגלה שיש שם קן ציפורים, או שאתה בכלל רוצה מזגן גדול יותר ממה שחשבת בהתחלה והגודל לא מתאים או שבכלל בא טכנאי חדש שמחליט להתקין את המזגן במקום אחר.
בקיצור אתה משלם את כל העלות, ובספק אח''כ משתמש בזה
 
נערך לאחרונה ב:
אנשים פה נתנו לך הרבה עצות טובות איך להתמודד אבל בשורה התחתונה לא בטוח שזה יעבוד כי יש פה אדם נוסף שמעורב.
עצתי לך היא להגדיר איזושהי נקודת זמן בעתיד שאם עד אליה לא תצליח לשנות את המצב ותמשיך להיות אומלל ומתוסכל תשקול לעבור צוות בתוך החברה/לחפש עבודה חדשה.
שום דבר לא שווה את הבריאות הנפשית שלך.
 
אני רוצה להציע נקודת מבט אחרת, כי דברים על היום יום כבר נאמר לך. מה שברור, שהמנהלים שמעליכם, רק מרויחים, אתה ספציפית סובל, ולאף אחד אין תמריצים לשנות את זה כל עוד הפרויקט מתקדם.
חשוב לבדוק קודם כל מה האופק של הדברים, וסליחה אם אני לא מבינה בחומר עצמו, אני מתחום אחר. האם הפרויקט הזה צפוי להמשך עוד שנה? עוד עשר שנים?
יש לנו נטיה לפעמים לקחת את ההווה ולמשוך אותו לעתיד. את כל הזבל שאתה חווה ביום יום אתה מתאר לעצמך "לנצח". אם יש לך ילדים, ככה בטח הרגשת כשהם היו תינוקות. הצורך לקום בלילה, לחתל - נראה היה לי שזה לעולם לא יגמר. אבל זה נגמר, ואני כבר עשרים שנה לא מחתלת תינוקות, והחיים יותר טובים בלי לקום בלילה. נכון שכשאומרים לך ששנתיים תקום עשר פעמים בלילה, זה נשמע נורא, אבל בראיה לאחור זה לא היה משהו שלא ניתן לעבור. היה לי יותר קל אם מישהו היה נותן תאריך שחרור, אבל לא היה כזה וזה היה חלק עיקרי מהשחיקה.

עכשיו תחשוב על מה שקורה אצלך. המוצר בשלב קריטי? יש לך עוד שנה? שנתיים? כמה זמן נמשך פרויקט אצלכם? ומה קורה אם אתה לא עובד בלילה, כי אתה פשוט לא עובד בלילה? ואם תצטרך לעבוד בלילה, האם זה 5 פעמים? עשר? תכמת לעצמך את מה שאתה צריך להשקיע כדי להביא את הפרויקט הזה לידי גמר, ואני חושבת שהעלות האמיתית שלו, נפשית, נמוכה ממה שאתה מרגיש כרגע. מהצד השני, תנסה לכמת מה יתן לך, אישית, סיום הפרויקט הזה בחברה. האם אחר כך גם תאלץ לעבוד איתו? תקבל קידום? פרויקט אחר שמעניין אותך? כי אם אתה רוצה לסיים את הפרויקט בשביל החברה, אז אתה כבר יודע שכמו שבת העמק כתבה לך, לחברה לא אכפת ממך. מחר יבוא מישהו שיעבוד איתו טוב ויתן מוצר ברמה דומה, או אפילו קצת פחות טוב, והם ישכחו שאתה קיים בכלל. אני מבינה שאתה בעל מוסר עבודה ולא רוצה להניח משימה שקיבלת, אבל אתה בטח לא צריך לעשות יום וליל בשביל מקום עבודה אם בסופו של דבר הצרכים שלך לא מסופקים. בסופו של דבר נראה לי שבחישוב שכלתני תקבל תשובה כזו - החיים הם אפור. פיקים קטנים של עצבים ממנו לא שווים את המחיר של השינוי. ולכן צריך להבין שאלה פיקים קטנים שתופסים המון מקום בזמנים מסוימים ושצריך לדעת שעוד עשר שנים תשכח לגמרי.
 
נערך לאחרונה ב:
נשמע לי כמו כשל ניהולי - כשבא בחור חדש לחברה, עם לא הרבה ניסיון מחברה קטנה, צריך לקחת בחשבון שהוא לא למד מאף אחד, ולשים אותו לעבוד יחד עם מישהו במטרה ללמוד. בשלב זה, לא יודע מה אפשר לעשות. בגלל שהפיתוח עכשיו בשלב קריטי, נשמע לי שלא כדאי לעשות מהלכים דרסטיים כרגע. בהמשך, הייתי מחפש צוות חדש באותה חברה.
 
האם אתם עובדים עם מנהל מוצר? האם אפשר להעלות בפניו חלק מהדילמות שלכם ולחשוב יחד על מה ישפיע טוב יותר על המשתמשים/לקוחות שלכם.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
ה תיק פרישה עבור אמא (67) התייעצות לגבי הקצאת נכסים והתנהלות שוטפת פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 0
S התייעצות לגבי העברת קופת גמל לIRA שוק ההון 29
J התייעצות לגבי הקצאת נכסים שוק ההון 16
י התייעצות לגבי קניית שליש דירה נדל"ן 9
א התייעצות לגבי איזון תיק מבחינת הרכב מטבעות שוק ההון 2
צ התייעצות לגבי קניית נדל"ן בחו"ל נדל"ן 2
ר התייעצות לגבי מיקסום השקעות עם הכנסה חודשית נמוכה - יש רעיונות? שוק ההון 1
T התייעצות לגבי השקעה בשוק ההון בישראל לתושב חוץ שוק ההון 3
E התייעצות לגבי הון פנוי, סגירת הלוואת פריים או השקעה באפיקים אחרים נדל"ן 9
T התייעצות לגבי מעבר מארה"ב לאירופה (לא אזרח אמריקאי, לא תושב ישראל, כן אזרח של מדינת באיחוד האירופי) אוף טופיק 1
M התייעצות לגבי קרן סל נאסדק של אינבסקו שוק ההון 5
B התייעצות לגבי העברת הפנסיה וקרן ההשתלמות למסלול מחקה מדד פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 15
T התייעצות לגבי קרן מנוהלת שוק ההון 7
A התייעצות לגבי פנסיה ללא הפקדות פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
צ התייעצות לגבי משכנתא ראשונה נדל"ן 39
וינסנט התייעצות לגבי 2 קרנות נאמנות אג"חיות שוק ההון 9
A התייעצות לגבי חלופות להשקעה ב ETF לאג"ח ארה"ב שוק ההון 6
ש התייעצות לגבי כסף נזיל שוק ההון 7
M התייעצות לגבי לימודי Devops התפתחות אישית 8
O התייעצות לגבי משרת סטודנט ראשונה - מדמ"ח התפתחות אישית 3
hommie התייעצות לגבי שמאות לפני תביעת יזם נדל"ן 2
י התייעצות לגבי תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטה הפתוחה פוסטים מאיכות נמוכה 1
W התייעצות לגבי הלוואה מעמותת "עוגן" צרכנות פיננסית 24
ש התייעצות לגבי דירה ראשונה מינוף או הון עצמי נדל"ן 2
A התייעצות לגבי מסלול תשלום לקבלן - חלק מההון קיים בנכס אחר שהוא ללא משכון \ הלוואות נדל"ן 8
L התייעצות לגבי דירה 2 חדרים חדשה באשדוד נדל"ן 55
freakazoid התייעצות לגבי קרן סל בנקים ישראל\ארה"ב לקראת עליית המדד שוק ההון 1
A התייעצות לגבי הערכת סיכונים במינוף שוק ההון 12
י התייעצות לגבי הערכת סיכונים/סיכויים שוק ההון 3
ד התייעצות לגבי משכנתא ראשונה נדל"ן 12
ט התייעצות לגבי מינוף - מקרה ייחודי נדל"ן 30
R התייעצות לגבי חובות דיווח של משקיעים ב- Interactive brokers (ללא מתווך) מיסים 36
A התייעצות לגבי לימודי מקצועות הייטק - גיל 27 התפתחות אישית 34
C התייעצות לגבי לימודי חשמל/אלקטרוניקה התפתחות אישית 5
M התייעצות לגבי חשבון בנק, מינוף וחשבון השקעות צרכנות פיננסית 5
ח התייעצות לגבי אפשרויות תעסוקה עם טווח לימודים קצר התפתחות אישית 3
א התייעצות לגבי התנהלות מול לקוח אוף טופיק 16
ק התייעצות לגבי מכירת דירה ראשונה ויחידה ולהשקיע ולעבור לשכירות. נדל"ן 9
B התייעצות לגבי דמי ניהול שוק ההון 8
A התייעצות לגבי בחירת ברוקר ותמהיל תיק שוק ההון 15
O התייעצות לגבי פתיחת תיק שוק ההון 1
A התייעצות לגבי חיסכון/השקעה שוק ההון 6
amidar התייעצות פיננסית לגבי משכנתא, השקעה והלוואה. צרכנות פיננסית 1
H התייעצות לגבי פתיחת תיק שוק ההון 18
ג התייעצות כללית ושאלה לגבי קרן השתלמות וקופות גמל שוק ההון 2
R התייעצות לגבי תמהיל תיק שוק ההון 0
M התייעצות לגבי השקעה לטווח קצר שוק ההון 6
ב התייעצות לגבי תואר שני במנהל עסקים (MBA) אוף טופיק 9
א התייעצות לגבי אינטרס של מנהלי תיק ההשקעות בבנק שוק ההון 47
J התייעצות לגבי המשך הדרך שוק ההון 8

נושאים דומים

Back
למעלה