אוהב את החברה, פחות את המניה.
יש פה מישהו שיכול לנמק לי למה החברה הזו שווה 10M, 100M, 1B או 10B?
כלומר מה השווי ההוגן שלה? מה השווי הכלכלי שלה?
לא מבין מספיק בכלכלה, מבין קצת במה שהחברה מנסה לעשות.
שוק הרכב הוא מאוד תחרותי ורבים בו על כל דולר ב-BOM, כלומר המטרה זה ייצור המוני ואמין בזול ולהצליח לחתום עם המון ספקים של חברות רכב (שקונות כל דבר, ממפתח ועד הגה, ולא מייצרות כמעט כלום בעצמן ברוב המקרים).
הם מנסים להכניס לשוק חיישן לייזר שמבוסס על מראה רוטטת מכנית שיסרוק את הכביש וייצר תמונה תלת מימדית של המרחב. המוצר כולל מקרן לייזר שיהיה בטוח לעין ופולט קרינה במרווחי זמן קבועים, מערכת סריקה מבוססת על מראה רוטטת וגלאי מהיר שיודע למדוד ברזולוציות זמן גבוהות מאוד (כי המרחק מחושב על ידי הכפלת הזמן בין יציאת הלייזר מהמקרן לגילויו בגלאי במהירות האור הקבועה שהיא בערך מיליארד קמ"ש). בנוסף הם מוכרים איזשהו שבב שאמור לפענח את המידע שנקלט בגלאי כדי להקל על היצרניות לשלב את המערכת ברכבים.
כדי להעריך את שווי החברה צריך לדעת:
1. כמה מכוניות נמכרות בשנה בעולם? לפי גוגל 75 מיליון.
2. כמה מהן ישלבו מערכות כאלה? לא יודע...
3. מה יהיה מחיר המערכת? להבנתי לא פחות מכמה מאות דולרים (יקר מאוד בשוק הרכב).
4. מה הייחודיות שלהם? חבר'ה תותחים ומגניבים אבל אין פה שום דבר חדש/פטנט ייחודי.
להבנתי יש שלוש גישות בתחום:
1. אינטל/מובילאיי - סבורים שגלאי מסוג זה הוא הכרחי כדי שניתן יהיה לשלב אותו בכל רכב, עובדים על פתרון זול בהרבה ומקורי יותר שמפותח פנימית וניתן לייצור באינטל ועד שהוא יהיה מוכן פונים לשוק של תחבורה ציבורית (מפנימים שהמחיר בינתיים גבוה מאוד למערכת בודדת ולכן לא סביר שיכנס לשימוש רחב)
2. טסלה - מפקפקים בנחיצות גלאי לייזר ומניחים שיהיו מצלמות רגישות לכל תנאי מזג אויר בשנים הקרובות (אם הם צודקים זה הכי פשוט וזול). אחרת לא יוכלו להציע רכב אוטונומי שפועל ללא הגבלה.
3. יצרני רכבי יוקרה שהלקוחות שלהם פחות רגישים למחיר המכונית ומחפשים משהו חדשני ויקר. לכאן מכוונים אינוביז כרגע.
להבנתי אין לאינוביז שום יכולת להתחרות בטסלה/מובילאיי מבחינת עיבוד מידע, אין להם שום טכנולוגיה חדישה פורצת שוק והמוצר שלהם מתוחכם מדי לשוק שאין בו מקום לטעויות.
רק לסבר את האוזן - אם הם יצליחו למכור מערכות במחיר תחרותי של 100$ ליחידה (וזה אם גדול מאוד) הם יצטרכו למכור מיליוני מערכות בשנה כדי להתחיל להרוויח סכומים שמצדיקים שווי של 1.5 מיליארד.
בגלל שהטכנולוגיה לא ייחודית אין שום סיכוי שחברה גדולה תקנה אותם להבנתי, בפרט כשכל שוק הרכב חבוט ונשען על שיתופי פעולה רחבים ואין כסף מיותר שמתרוצץ שם. בנוסף ספקי רכיבים למכוניות כבר עמוק בתחום הזה ומפתחים פתרונות lidar בעצמם והיתרון שלהם שהם מוכרים כבר פנסים/אלקטרוניקה/רכיבים ליצרניות רבות ולכן הסיכון קטן בהרבה. מובילאיי שנרכשה לפני 4 שנים ב 15 מיליארד דולר מייצרת לאינטל הכנסות של מיליארד דולר בשנה ועדיין יש הסבורים כי אינטל שילמה עליה יותר מדי בגלל fomo.
לפי התחשיב הזה אינוביז יצטרכו למכור מיליון מערכות בשנה במחיר 100 דולר ליחידה כדי לשמור על יחס זהה מבחינת הכנסות/שווי שוק.
זה אפשרי אבל נשמע לי לא סביר ואחת הבעיות זה שכנראה נדע זאת בקרוב יחסית, אז יהיה להם קשה למכור לוקשים שנים ארוכות (הטכנולוגיה כבר בשלה יחסית, זו לא מניית חלום).
נראה לי שהמייסדים והעובדים הראשונים ביחד עם המשקיעים בחברה הרוויחו המון אם מותר להם למכור את חלקם היחסי אבל לקנות את החברה עכשיו זה הימור די מופרע.
אז
@אורי ג. - לא הצלחתי לענות לך אבל אולי עכשיו תדע לבד לענות על השאלות ששאלת...