• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

אסטרטגיה לתחילת השקעה פאסיבית - dollar cost averaging?

poorbastard

משתמש רשום
הצטרף ב
16/4/15
הודעות
2
דירוג
0
לאחר הרבה יותר מדי שנות עבודה הצלחנו בת זוגי ואני לחסוך סכום מסוים, שאותו הפקדנו עד כה בפקדונות למיניהם, וכעת אחרי קריאת חומר כמו הבלוג הזה החלטנו לעבור להשקעה פאסיבית בשוק ההון.
כעת נשאלת השאלה - מהי האסטרטגיה הנכונה להעברת הכסף מפקדונות נזילים כאלו ואחרים להשקעה בשוק ההון?

עפ״י הקונספט של dollar-cost averaging, אני מניח שהתשובה היא לא לרכוש את מרכיבי תיק ההשקעות שבחרנו באמצעות כל הסכום שחסכנו במכה אחת, משום שכך יתכן שאנו רוכשים את המניות/אג״ח במחירי שיא, ובעוד שבוע כשהבורסה תתרסק נשאר עם הרבה פחות מהניירות שהיו יכולים להיות בבעלותנו לו פרסנו את הרכישות על-פני תקופה.

אז מהי הגישה הנכונה? איזה אחוז מהסכום הגיוני להקצות לבניית התיק הראשוני? ובהתאם, באילו סכומים יחסיים לבצע את רכישות ההמשך, ובאילו פרקי זמן? וכמובן, מה לעשות עם הכסף שממתין בינתיים בצד, למועדי הרכישה הבאים? נשמע לי הגיוני לתת לו להמתין בקרן מחקה מק״מ, אבל האם יש כלים טובים יותר למטרה זו?
 
נכונה באיזה מובן? פסיכולוגית או מתמטית?
מתמטית, יש יתרון להשקעה של כל הסכום (lump sum), וסטטיסטית רבים הסיכויים שהתשואה בתרחיש זה תהיה גבוהה יותר (השוק הרי נוטה לעלות יותר מכפי שהוא נוטה לרדת). פסיכולוגית, לא הרבה אנשים מוכנים להתמודד עם העניין, ולכן נוטים להיכנס במנות קטנות.
 
@poorbastard , אתה שואל באילו סכומים לבצע את הרכישות ולא ציינת מהו הסכום הכולל.
אבל בגדול אתה צריך לקפוץ למים ולהתרגל לרעיון שיש לך ניירות ערך, תבצע את הקנייה הראשונית של קרן\מנייה\אג"ח אחד (נניח X ש"ח על קרן Y) , תעצור רגע ומשם תראה איך אתה ממשיך.
 
כעקרון, מיצוע שקלי קל יותר פסיכולוגית (ולכן גם אני שמשקיע כבר הרבה זמן נוטה לשיטה הזאת, כי בהשקעות הכי חשוב להיות שקט עם עצמך)
אפשרי להשתמש בקרן כספית כמאגר כסף (על קרן מק"מ תשלם דמי משמרת בנק ואולי עמלת קנייה\מכירה) ולמכור חלק כל חודש ואז לקנות נכסים כל חודש. כמה זמן לעשות? מיצוע הכי ארוך שעשיתי היה שנה. אבל, כפי שדורין ציינה ובהנחה שאתה הולך להשקיע בכמה נכסים בעלי קורלציה נמוכה או שלילית, אז ניתן להיכנס במכה אחת (שזה קשה פסיכולוגית)
 
@poorbastard
העניין הוא שחסכת שנים. אם היית משקיע תוך כדי חיסכון אז היית נהנה גם מזמן בשוק וגם מ dca מעצם זה שאתה חוסך במשך שנים.
אם אתה ממשיך לחסוך גם בעתיד ולא בדיוק פורש (אני מניח שזה המצב וצפויות לכם עוד שנים רבות של חיסכון והשקעה)אז בהתאם לגודל התיק והחיסכון בעתיד תוכל לעשות פשרה לפי טעמך בין dca לבין החלק בסכום שכבר צברת אותו תכניס בבת אחת.
לדוגמא אם חסכתם 100k ₪ ובשנים הקרובות תחסכו כל שנה משהו כמו 50k ₪ זה לא כזה מהותי אם תכניס את כל ה100 עכשיו וחבל לדחות את ההשקעה. אם לעומת זאת חסכת מיליון והחיסכון השנתי הוא 50 סביר לנטות יותר ל dca אלא אם כן אתה מסוגל לעמוד בתנודתיות (אני לא). בתרחיש באמצע אפשר לבחור פשרה מתאימה לכם. מכיון שתפיסת הסיכון היא אישית בסופו של דבר תצטרכו להחליט מה מתאים לכם.
לצורך הדוגמא כשהתחלתי לפני שנים היה לי סכום בינוני וידעתי שבשנים הבאות אחסוך הרבה יותר. עדיין זה היה נראה לי לא סביר ומעשה פזיז להיכנס בבת אחת מה גם שבתור מתחיל לא היה לי מספיק ביטחון וניסיון אז העדפתי לפזר את הכניסה על פני שנה למרות שהייתי קרוב יותר לתרחיש הראשון שתיארתי.
אני מניח שאם הייתי קרוב יותר לתרחיש השני (בגלל זכייה בלוטו נגיד) הייתי פורס את הכניסה לשוק על פני שנים ולא על פני שנה אחת למרות הייתרון הסטטיסטי הברור לכניסה מיידית שכן לי זה לא מתאים.
 
אבל, כפי שדורין ציינה ובהנחה שאתה הולך להשקיע בכמה נכסים בעלי קורלציה נמוכה או שלילית, אז ניתן להיכנס במכה אחת (שזה קשה פסיכולוגית)

חשוב להדגיש באמת את העניין של האיזונים בין סוגי הנכסים - לצורך העניין אם התיק הוא "מסוכן" ומורכב מאחוז גדול של מניות למשל (ולא מאוזן בסגנון התיק של הארי בראון), יכול להיות גם יתרון מתמטי למיצוע לאורך זמן. אני רואה את זה כפיזור ששקול להרבה מסוגי הפיזורים האחרים שמבצעים בתיק.
 
תודה רבה על כל התגובות.

@אבא עשיר - נראה לי שהמספר הקונקרטי פחות משמעותי, חיפשתי קו מנחה עקרוני בנוגע לאחוז שיוקצה מההון לתיק הראשוני, ולאחוז שיוקצה להשקעות בהפרשי זמן קבועים.
המצב שלי דומה יותר לתרחיש השני שתיאר @mnakash: ההון שחסכתי עד כה (לצורך העניין 1.5 מיליון ש״ח) הוא ההון שאותו אשקיע, ולא צפוי חיסכון נוסף בשנים הקרובות (סיפור ארוך ומשעמם שכולל צאצאית, עלייה בהוצאות וירידה באחוזי משרה ובהכנסות).

וכמו שאמר @Cfy, גם אני הבנתי שהזמן הוא עוד ציר שעל פניו יש לגוון את תיק ההשקעות, כמו גיאוגרפיה ותעשייה, והספרות המקצועית (לפחות זו שקראתי) מזהירה מפני כניסה בבת אחת לשוק, למקרה שתהיה זה שאתרע מזלו להיכנס לשוק במרץ 2000 או אוקטובר 2007.

אז אם אני מבין נכון, נראה שפריסת ההשקעה על-פני זמן מתאימה יותר לרוב האנשים - וככל הנראה גם לי - באספקט הפסיכולוגי, וגם מתאימה יותר למצב שתיארתי מבחינת החיסכון עד כה לעומת החיסכון (שאיננו צפוי) בעתיד?

ואם כך, האם מישהו יכול להמליץ על קווים מנחים: כמה אחוז להשקיע בתיק הראשוני, כמה אחוזים להוסיף בהמשך ובאיזו תדירות?
 
האם מישהו יכול להמליץ על קווים מנחים: כמה אחוז להשקיע בתיק הראשוני, כמה אחוזים להוסיף בהמשך ובאיזו תדירות?

אני לא חושב שיש פה משהו שרוצה או יכול להמליץ לך איך להשקיע (זה גם לא חוקי). אני רק אגיד שבדרך כלל אנשים מתמודדים עם סיכון פחות טוב ממה שהם חשבו שהם יתמודדו. עדיף לטעות 'מלמטה' (כלומר לעשות תיק לא אגרסיבי מספיק מאשר 'מלמעלה' (לעשות תיק אגרסיבי מדי.
 
תראה, אם נניח תבחר למשל לחלק את הטוטאל לארבעה רבעים ולהכניס מנה ברבעון - לא עשית פה כלום. ז"א אולי כן, אבל מדוע שיהיה שינוי דרמטי דווקא בשנה הקרובה? אם תבחר למצע ע"ג עשור - העלות האלטרנטיבית עצומה, חבל על הזמן בו הכסף שאינו מושקע באופן שמתאים לפרופיל הסיכון שלך יעלה עובש.
חלופה מעניינת היא כדלקמן: נניח שאתה מחליט שנכון בעבורך להחזיק תיק של 50% מניות 50% אג"ח להשקעה לטווח ארוך מאוד וקיים חשש מובן מכניסה לשוק עם כל הסכום, מה שאתה יכול לעשות הוא, נניח, להכניס הכל בבת אחת, אבל 70% אג"ח 30% מניות ולא לבצע שום איזון פנימי כלל וכלל עד שאחוז המניות בתיקך יעלה על 55% או ירד מ - 20%.
בהצעה זו - אתה מגביל במידה ניכרת את אפשרות ההפסד, אתה מתרגל אט אט לרעיון בעודך בשוק, אתה משקיע באופן אגרסיבי פחות מכפי שאתה משווה בנפשך שמתאים לאופייך שזה לא דבר רע כי מרבית האנשים חושבים שסיבולת ההפסדים שלהם גבוהה מכפי שהיא באמת, אתה חוסך עלויות איזון, ואתה נהנה מתשואות השוק, באם הן חיוביות.
רעיון מעניין, יש טיעונים נגד כמובן.
בהחלט לא המלצה.
 
  • אהבתי
Reactions: MMM
@poorbastard , הסכום כן משנה כי אם מדובר על 150,000 ש"ח ואתה רוצה להכנס במנות של 10,000 לשוק אז זה לא יעיל מבחינת עמלות.
בהתעלם מעמלות היתרון הוא בעיקר פסיכולוגי.
וחוץ מזה מה הקטע בפורום עם שמות בדויים אם אי אפשר לדבר בפתיחות על סכומים?
 
מה זה משנה מה הסכום? בוא נניח שאין לו שיקולי עמלות מינימום.
 
@poorbastard גם אני התחלתי בהשקעה בעקבות קריאת הבלוג של הסולידית, וגם לי היו הרבה כאבי בטן לפני תחילת ההשקעה, בדיוק מאותם שיקולים, מה יקרה אם יום אחרי שאכניס את הכסף כל הבורסות בעולם יפלו?. בסוף החלטתי להכניס את כל הכסף בבת אחת, זה חסך לי הרבה כאבי ראש, פעם אחת עשיתי את הקניה ושילמתי את העמלות, בהתחלה עוד הייתי מסתכל כל יום על התיק לראות כמה הוא עשה עם דפיקות לב והתרגשות, עכשיו אני שם לב שפשוט עובר שבוע או שבועיים ואני לא מסתכל בכלל, ובסוף אני מקווה שאגיע למצב שאסתכל על התיק פעם בשנה. תן לי לצטט מאחד הספרים שקראתי מהרשימה של ספרי ההשקעה של הסולידית, "השקעה צריכה להיות מרגשת כמו להסתכל על צבע מתייבש על הקיר". ההמלצה שלי מהניסיון המועט שלי, תכניס את כל הכסף בבת אחת, תתרגל עם הזמן לרעיון שהוא שם ולאט לאט תפסיק להתרגש. ממילא הכסף צריך להיות שם לפחות ב 15 שנים הבאות.
 
@poorbastardההמלצה שלי מהניסיון המועט שלי, תכניס את כל הכסף בבת אחת, תתרגל עם הזמן לרעיון שהוא שם ולאט לאט תפסיק להתרגש. ממילא הכסף צריך להיות שם לפחות ב 15 שנים הבאות.

זה נכון שהוא צריך להיות שם 15 שנה לפחות, אבל אם נכנסים במקרה בדיוק ביום הלא נכון יכול להיות שיקח 15 שנה רק עד שזה יחזור לנקודת ההתחלה.
בסופו של דבר זה תלוי וכל מקרה לגופו. לדעתי יש מצבים שעדיף כן לפצל ולמשל להכניס חצי מיד וחצי לאחר שנה, אבל כאמור זה תלוי. באופן אישי נכנסתי בבת אחת, פשוט מפני שהחסכון שלי הוא לא זניח ביחס להון המקורי כך שממילא יתבצע איזון לאורך זמן ככל שנתקדם על ציר הזמן - אבל אולי במקרה שלו זה שונה.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
M דאטה סיינס AI- אסטרטגיה התפתחות אישית 0
T מימוש מניות ורף תקרת מס הכנסה (אסטרטגיה כדאית) שוק ההון 9
O אסטרטגיה להעברת תיק מנוהל להשקעה פאסיבית שוק ההון 2
CoinCollector אג״ח ארוך - אסטרטגיה להשקעה שוק ההון 9
א אסטרטגיה השקעה - לבעלי חיסכון קטן שוק ההון 5
Harvey אסטרטגיה להשקעה בנדל״ן באיזור גוש דן, סקר - מה הסוג נכסים המועדף עליכם? נדל"ן 8
יבגני וולף קופת גמל ותיקה- אסטרטגיה שוק ההון 14
נ אסטרטגיה שוק ההון 7
K גיבוש אסטרטגיה להחזרת משכנתא צרכנות פיננסית 37
D אסטרטגיה בניהול התיק שוק ההון 8
N אסטרטגיה לאחר עליה למכור את ההשקעה במניה שוק ההון 18
sogi אסטרטגיה להעלאת השכר בהייטק התפתחות אישית 146
א השקעה סולידית בשוק ההון: אסטרטגיה פשוטה למתחילים אוף טופיק 21
ה תהייה לגבי אסטרטגיה בקרן השתלמות IRA שוק ההון 3
Gari אסטרטגיה בבחירת קרן מחקה ישראלית שוק ההון 40
M אסטרטגיה למזעור דמי ניהול לטווח ארוך במחקות שוק ההון 47
Liron2035 אסטרטגיה במעבר מתיק מנוהל בנק לתיק פסיבי שוק ההון 2
דור דורים תזמון/אסטרטגיה למינימום של מלכודות מס שוק ההון 19
יבגני_ל אסטרטגיה - חשבון מסחר ממוסה במקור יחד עם לא ממוסה במקור צרכנות פיננסית 59
nick קצירת רווחים של אסטרטגיה מסוכנת\אקטיבית, כתוצאה מאיזון בתיק קטן שוק ההון 7
oz1987 אסטרטגיה של הוזלת דמי ניהול שוק ההון 45
liranviper איך להגדיר אסטרטגיה לאחר מכירת דירה? שוק ההון 26
S בקשת עזרה בחישוב אסטרטגיה (מכירה לפני ה-ex-Date) שוק ההון 67
C אסטרטגיה לבניית תמהיל משכנתא צרכנות פיננסית 53
S אסטרטגיה למסלול פנסיה שוק ההון 3
M אסטרטגיה למשיכת כספים בפרישה פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 71
H אסטרטגיה השקעה לטווח קצר שוק ההון 8
מ אסטרטגיה במקום הקטנת אחוז מניות עם הזמן שוק ההון 26
ETL אסטרטגיה בזמן רכישת\מכירת ניירות ערך שוק ההון 181
אריאלT אסטרטגיה ברכישת דירה נדל"ן 35
@ מנטור לתחילת הדרך אוף טופיק 49
U לו"ז לתחילת עבודות תמ"א נדל"ן 4
א לחכות לתחילת שנת המס כדי לפתוח חשבון? [דיווח לאזרח אמריקאי] שוק ההון 22
ש השקעה בקרנות איריות דרך אינטרקטיב ישראל שוק ההון 4
מ השקעה, קרן כספית ועו"ש שוק ההון 2
@ השקעה בנחושת שוק ההון 19
T החלת ותק קרן השתלמות בין גופי השקעה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
ר השקעה חודשית במדד לצורך חיסכון בקופת גמל להשקעה או בברוקר שוק ההון 6
M השקעה ב IBKR במטבעות שונים עם ריבית גבוהה במיוחד- מה הקאץ'? שוק ההון 3
צ העלאת דמי ניהול בשינוי מסלול השקעה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
א השקעה mutual funds לעומת SGOV שוק ההון 13
M שינוי מסלול השקעה בפנסיה - תוך כמה זמן? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
R תמהיל השקעה לפנסיונר שוק ההון 17
A ניודים מגוף אחד לאחר, שינוי מסלול השקעה - מה ידוע ומה לא ידוע? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
D התלבטות בין רכישת דירה 3 להשקעה לבין המשך השקעה בקרן כספית + קה"ל נדל"ן 9
ג השקעה במינוף - בדיקת שפיות שוק ההון 25
S אפיק השקעה ראשוני לצעירה עם משכורת נמוכה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 11
G השקעה מחו״ל שוק ההון 5
אור כחול אלטרנטיבות השקעה לפיקדון בנקאי שוק ההון 7
צ השקעה במדד - הגיוני? שוק ההון 19

נושאים דומים

Back
למעלה