• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

יומן מסע לחופש כלכלי, מימוש ומשמעות לחיים

deussex

משתמש רגיל
הצטרף ב
1/12/19
הודעות
631
דירוג
489
שלום חברים,

בן 39 וחצי, הייטקיסט, לפני שנה התחלתי ללמוד ברצינות את הנושא של הסולידית, קראתי את כל הבלוג, ו 4-5 ספרים מהמומלצים של הסולידית, ואז עברתי לפורום.

מאז העברתי את קרן ההשתלמות שלי לעוקב סנופי (ניתן לשפר גם כן עם IRA - בשלב זה העדפתי עוקבת כדי לא להתעסק עם קניות כל חודש, קיבלתי בתנאים של 0.25).
פתחתי חשבון ממוסה בפסגות ושם עוקב אחרי הקרן השקלית עוקבת עולמי של בלאקרוק 1159235 (בעתיד שיפור אולי להעביר ל IB).
בקרן הפנסיה והמנהלים - העברתי אותם גם כן לעקוב על סנופי (שיפור עתידי - להעביר את קרן המנהלים לקרן פנסיה משלימה).

מניות: 80 אלף ש"ח בפסגות עוקב עולמי, קרן השתלמות 327 אלף ש"ח על סנופי.
החלק "הסולידי": מזומן 467 אלף ש"ח בעו"ש - מתוכם 30 אלף ש"ח קרן לשעת חירום, 150 אלף ש"ח כי אני חושב לקנות רכב חדש, ואלה ההוצאות הנלוות לכך, חושב על רכב בן 3-4 שנים שיעלה סביבות 85-90 כפי הנראה, אבל אם תהיה הזדמנות אולי 100 גם, מתעתד לקנות רכב שיחזיק 6-8 שנים לפחות.
(שיפור אפשרי - לקנות בסכום זה אג"ח 2-5 שנים קצר בינוני, מקריאה בפורום ראיתי שכרגע הרבה אנשים המליצו לשמור מזומן כי אג"ח אינו מניב, אז אני עדיין מתלבט).

אז המאזן שלי הינו (467-150-30)/(80+327) - 58% מניות, כאשר הכיוון הוא 60%, לפי הפרופיל/גיל שהנחתי שמתאים לי.

סה"כ נכסים, (מזומן + מניות), {ללא RSU, ESPP, וללא נכסי הדירות שלי, וללא קרנות פנסיה} הוא 875 אלף ש"ח.

RSUs + ESPP: ש"ח 1.2M

קרן פנסיה + מנהלים: 800 אלף ש"ח

דירות: בשווי 2M + 1.7M, משכנתא שנותרה: 80 אלף ש"ח בריבית נמוכה וקבועה.

סה"כ נכסים ברוטו: 6.5M (הכל: תיק השקעות + עו"ש, RSU, קרנות פנסיה, נכסים).
סה"כ תיק ההשקעות (מניות + עו"ש) 875 אלף ש"ח.
התחייבויות: 80 אלף ש"ח.

התכנית שלי היא להגיע ל 3.2 מיליון שווי תיק (של מניות + סולידית) בכלל 3% שאוכל למשוך משם 8 אלף ש"ח.
ההכנסה היא כ 16 אלף נטו (לאחר ניכוי לקרנות פנסיה, ESPP, השתלמות) + שכירות 4200 וההוצאות שלי כ 4500-5000 בחודש.
אני מפקיד 8 אלף כל חודש למניות + וכ 8 אלף למזומן מה שנשאר לאחר קניית המניות.
התכנית היא להגיע ל 3.2M תוך 10-12 שנים (לפי חישוב אקסלי שבו ההנחה שהתיק גדל רק מההפקדות, ללא ה 4% של השוק, ובניכוי סכנת האינפלציה - כלומר בהנחה שגדילת השוק משתווה לאינפלציה), ואז להיות עם פוטנציאל הכנסה פאסיבית של שכרגע 4200 ועד אז יעלה כנראה אולי ל 6000, ובכלל 3% 8000 מתיק ההשקעות.

סיימתי את תהליך הלימוד של הסולידית בחודש מאי 2021 (התחלתי לימוד רציני באוקטובר 2020), הכוונה שעשיתי לפי התכנית שלה - שיערוך השווי שלי, בחירת אחוז ההשקעה, סידור הקרן ההשתלמות, קרנות הפנסיה ופתיחת חשבון ממוסה עם תכנית להפקדה חודשית. כמובן שתמיד יש מקום לשיפור.

אני רואה את עצמי מינימליסט, אם כי יש תקופות שאני פחות, למשל לאחרונה חידשתי את בגדי הקיץ שלי והספורט, כי הרגשתי שאני מסתובב בסחבות. כמו כן גם עברתי לדירה חדשה וישנן הוצאות של איבזור, אחרת אני מרגיש כאילו אני גר בחדר סטודנטים.

אשמח לתובנות ודעותיכם, בנוגע להתנהלותי ולשיפורים.

ועוד בנימה האישית,

מעניין שבסיום התהליך של הסולידית, התחלתי להרגיש איזשהי עייפות (דיברתי על כך בפורום), מכך שחיי התחילו להיראות כמו לו"ז של רובוט - עבודה, ספורט, בית. בהמלצת החברים כאן הוספתי תחביבים כדי לקבל יותר הנאה בחיים, זה שיפר זמנית, אבל גם התחביבים התחילו להעמיס.

קראתי קצת על התופעה, וממה שראיתי והכי התאים לתיאור כרגע, מדובר בתופעה שכיחה, שקשורה לפירמדית הצרכים של האדם. רמה 1 - זה רמה של הישרדות, שבו האדם פשוט זקוק למספיק לשרוד. רמה 2 זה כשהוא מספק את צרכיו הבסיסיים, ולפעמים אף יש מותרויות בסיסיות כמו - בית קפה, חופשה וכו'. רמה 3 - זה כשהוא מגיע לסטטוס סביר, לא מתבייש במשלוח ידו, יש לו מספיק בעיקרון לחיות בנוחות בחייו. הסתירה שדווקא היעד שהוא עד עכשיו חשב שברגע שיגיע אליו, הוא יהיה האדם הכי מאושר, והוא אכן מאושר זמן מה כשהוא מגיע ונהנה מזה, הוא דווקא אז מסתכל על חייו - ורואה שבלונה. עוד כסף, עוד מעמד לא באמת משפר את הלך רוחו. התובנה הזו מגיע לפי מה קראתי באמת בסביבות 35-40 שאז האדם חווה מספיק קווסטים כאלה להשגת יעדיו. בתחילה המשחק מרגש אותו, אבל לאחר כמה שנים, הוא מבין שהמשחק מובן.

במאמר שקראתי, לא ראיתי פתרון, אבל בהחלט נראה שהתופעה הוגדרה טוב, במה שאני מרגיש. ההצעות שהם נתנו - זה להירגע, לתת לעצמך ספייס לחשוב, כי התופעה קוראת במיוחד כשאתה הופך כל דקה פנויה ליעד שצריך להשיג (שזה מה שניסיתי עד עכשיו). אבל מעבר לכך, זה לא היה הסקופ של הדברים - אשמח אם מישהו יודע במדובר ויש לו כן את ההמשך איך להמשיך מכאן.

החיובי שהבנתי - שהתופעה היא דווקא פועל יוצא של הישגים חיובים, ואוברדרייב, ושיש ואפשר לקחת ספייס לעצמך. אך לא ברור לי מה הלאה.

משכתי הרבה את כתיבת התחלת המסע ולא ידעתי מהיכן להתחיל, אבל נראה לי שיצא לי לתמצת טוב בלי לנפח את המוח לאף אחד :)

תודה על הקריאה, ואשמח להערות, תובנות, שיפורים. לפעמים כשאתה בוואקום עם עצמך, אתה לא תמיד רואה את כל התמונה נכון.
 
תודה על השיתוף.
 
הסתירה שדווקא היעד שהוא עד עכשיו חשב שברגע שיגיע אליו, הוא יהיה האדם הכי מאושר, והוא אכן מאושר זמן מה כשהוא מגיע ונהנה מזה, הוא דווקא אז מסתכל על חייו - ורואה שבלונה. עוד כסף, עוד מעמד לא באמת משפר את הלך רוחו. התובנה הזו מגיע לפי מה קראתי באמת בסביבות 35-40 שאז האדם חווה מספיק קווסטים כאלה להשגת יעדיו. בתחילה המשחק מרגש אותו, אבל לאחר כמה שנים, הוא מבין שהמשחק מובן.
מה עם משפחה?בת זוג? ילדים? זה יוסיף לך הנאה, משמעות ומטרה בחיים..
 
מה עם משפחה?בת זוג? ילדים? זה יוסיף לך הנאה, משמעות ומטרה בחיים..
יוצא לדייטים, מחפש בת זוג. מסכים, זה יוסיף משהו, אבל זה מתקדם בקצב שלא נתון להחלטתי :)
 
תודה על השיתוף

אשמח להערות, תובנות, שיפורים. לפעמים כשאתה בוואקום עם עצמך, אתה לא תמיד רואה את כל התמונה נכון.
נשמע שחסר לך משהו לחיות למענו שיתן לך את הדרייב לקום בבוקר כל יום.

כמו שאמרת בעצמך, כסף ומעמד הן לא מטרות טובות מספיק לחיות עבורן.
לרוב האנשים ה"משהו לחיות עבורו" זה או עבודה שהם אוהבים או זוגיות וילדים. אולי תנסה להשיג משהו מאלה?

כמובן שאפשר גם ליצור לעצמך מטרות "אקזוטיות" יותר שיתנו לחיים משמעות.
למשל, ניכר מהפוסט שלך שאתה אוהב ספורט, אז למשל להגיע לרמת מקצוענות בענף ספורט ספציפי (משהו שמצריך שנים רבות של אימונים) זו דוגמה טובה.
 
אך לא ברור לי מה הלאה
נשמע שבתקופה האחרונה עסקת הרבה בעתיד. טיפלת במה שצריך לטפל. אולי זה השלב שבו צריך להתמקד בהווה. וזו בהחלט משימה מאתגרת במיוחד במציאות הנוכחית.
ההצעות שהם נתנו - זה להירגע, לתת לעצמך ספייס לחשוב
ואתה מצליח?
 
נשמע שבתקופה האחרונה עסקת הרבה בעתיד. טיפלת במה שצריך לטפל. אולי זה השלב שבו צריך להתמקד בהווה. וזו בהחלט משימה מאתגרת במיוחד במציאות הנוכחית.
אתה יכול להסביר ?
ואתה מצליח?
תראה קראתי את זה אתמול, אני יכול לומר שמחשבתית מהכמה שעות שניסיתי את זה, מרגיש שחרור, אני עוד לא יודע איך זה ישפיע לטווח הארון. למשל עד עכשיו הייתי כל הזמן בגישה שאני לא מסוגל להספיק את כל מה שאני רוצה, תחושה תמידית שהשמיכה קצרה מדי - לא מספיק כלום. מאתמול אני מאפשר לעצמי לא להתאמן כל יום, לתת יום פה או שם לא עמוסים, להעביר משימות קדימה.

אני מניח שזה כמו שריר שאם תאמן כל הזמן, בסוף לא תוכל להרים את היד, אתה לא יכול להלקוט את עצמך בלי סוף, יש איקס קצב וריכוז שאתה מסוגל להערים על עצמך, והשאר יצא כתגובה שלילית של המצב רוח או גוף..

אני איפשהו שנים הייתי בתחום השיפור העצמי, שהגישה שם היא - קום ! תעשה ! אל תתבטל ! אין שום התייחסות למנוחה, לפחות אין דגש על זה. לדעתי אי אפשר להיות שם כל הזמן.
 
אתה יכול להסביר ?
בטח.
אתה בעצמך אמרת שבתקופה האחרונה טיפלת בהרבה נושאים בתחום הפיננסי, לימוד הסולידית ויישום תוכניותך, והצבת לעצמך יעדים ומטרות.
אני מניח שפעלת מתוך רצון לדאוג / לבסס / לשפר את עתידך.
עכשיו, לאחר שטיפלת בנושאים הללו נותר רק להיות. לחיות בהווה. וזה קשה מאד.
כמו שציינת, מנוחה. רגיעה. בלי מטרה. בלי יעדים.
כמו שציינת אתה
אי אפשר להיות שם כל הזמן
במרוץ אחר ה____. לבסוף אנו מתישים את עצמנו.
היו לך הרבה דברים לטפל בהם בהרבה תחומים.
הגעת לנקודה שפחת העומס. ביצעת את מה שתיכננת.
ולכן בהווה נשאר לנו להיות עם עצמנו.
היה הרבה ״רעש״ וגירויים חיצוניים. ועכשיו פחות.
לכן מתעוררת תחושת העייפות או הדכדוך או חוסר הסיפוק. כי לא היה להם מקום עד עכשיו.

מתנצל אם זה נשמע כמו פסיכולוגיה בגרוש, פשוט לפעמים אני מתקשה להבהיר את עצמי כאן.

אוסיף שאני מאד מזדהה עם מצבך.
 
במרוץ אחר ה____. לבסוף אנו מתישים את עצמנו.
היו לך הרבה דברים לטפל בהם בהרבה תחומים.
הגעת לנקודה שפחת העומס. ביצעת את מה שתיכננת.
ולכן בהווה נשאר לנו להיות עם עצמנו.
היה הרבה ״רעש״ וגירויים חיצוניים. ועכשיו פחות.
לכן מתעוררת תחושת העייפות או הדכדוך או חוסר הסיפוק. כי לא היה להם מקום עד עכשיו.

מתנצל אם זה נשמע כמו פסיכולוגיה בגרוש, פשוט לפעמים אני מתקשה להבהיר את עצמי כאן.

אוסיף שאני מאד מזדהה עם מצבך.
לא, ממש לא פסיכולוגיה בגרוש, בדיוק התחושה, אני שמח שיש עוד אנשים שמבינים אותי. נראה שזה יותר שכיח ממה שחשבתי.

איך אתה מתמודד עם זה ? מה היה הטריגר לתחושה, יש משהו שעובד לך ?
 
ולכן בהווה נשאר לנו להיות עם עצמנו.
נכון מאד, ולרוב האנשים זה ממש קשה. גם כאן נדרש להפעיל "שרירים" שאנחנו לא מורגלים בהם: לשים לב למה שקורה בגופנו, למה שעובר על אחרים, לשמיים, לים, לעצים, לציפורים.
אני יושבת בחוץ, קוראת וכותבת, כל כמה דקות מרימה את הראש ומתבוננת בעצים לידי, שמה לב לרוח ולטמפרטורה, לעננים (התחיל הסתיו סוף סוף!!!), מאזינה לנחיל המכוניות בכביש הראשי, למשור שמפעיל השכן, בוחנת את היחסים בין הציפורים בחצרי (וביניהן לחתולים).
כשרק התחלתי לתרגל את זה, היה לי קשה מאד להתרכז יותר מכמה שניות לפני שהמחשבות על כל ה"צריכים" התחילו לקפוץ. היום אני יכולה לעצור כל פעם בהווה לחמש דקות לפחות, ואני יודעת שהרבה רעיונות באים לי בעקבות ההתבוננות וההקשבה, והבונוס - להתאהב כל פעם מחדש בעולם (קצת פחות באנושות).
 
מה היה הטריגר לתחושה
זה שילוב של עייפות מהעבודה שלי,
זה שילוב של אכזבה מעצמי בתחומים של התפתחות אישית (לדוגמא, מאד כיוונתי לחזור וליצור ואני מאד מאוכזב מעצמי שאני לא עומד בזה),
זה שילוב של הרגלים מגונים שהיו בשליטתי בעבר אבל אני נותן להם במה שוב (במקרה שלי צריכה של פחמימות חסרות ערך ופיתוי לג׳אנק פוד),
זה שילוב של הרגלים טובים (כמו פילאטיס) שהתמדתי בהם לאורך תקופה ארוכה וחדלתי מלהמשיך,
ועוד הרבה מאד גורמים שמחלישים אותי מנטלית.
איך אתה מתמודד עם זה
- אני לוקח את עצמי לאיזה צוק, להשקיף על הים, לשבת על אדמה עם הכלבה שלי. זה מרגיע אותי. זה עוזר לי להרהר. לדמוע. להוקיר תודה. להתחבר לעצמי. והכי חשוב להנות מהשקט. שקט ממקד אותי. גורם לי לחשוב צלול יותר. להיות שקול יותר. לקבל פרספקטיבה שונה.
- יוצא להליכה. לא בקטע של ספורט אבל בהחלט בקצב קצת יותר מהיר. גיליתי שאחרי כמה דק אני נכנס למוד של מחשבות שאני מאד מרוצה מהם בסוף. משהו בקצב/ובמקצב עוזר למחשבה להתגמש.
- מוזיקה. גם כמאזין וגם כיוצר. זה אסקפיזם. זה אמיתי. זה מעורר השראה.
- הרחבתי את המנעד של המושג ״אושר״. יש מקום לעצבות, דכדוך ותסכול וזה משתלב מצוין.
- יש לי הרגל שאני אימצתי בשנים האחרונות והוא עוזר לי. לכתוב בנקודות מה אני רוצה מעצמי השנה. (סתם לדוגמא, לבלות יותר עם ההורים או לפתוח עסק פטור). יש משהו מרגיע בלתמצת את המחשבות שלך למשפט קצר או מילים בודדות.
- בית. המקדש שלי. מאחר ואני גר בעיר (ת״א) שהיא אנטיתזה לאישיות שלי אני מרגיש כל כך בנוח ונכון להיות בבית. הפסקתי עם המנהג המגונה הזה של לצאת סתם. זה התיש אותי. פיזית ונפשית.
- בת זוגתי. יתרונותיה של אהבה ברורים לכול.
- מודעות. מודעות. מודעות. כל הזמן לחפש דרכים להיות מודע יותר.
- שגרה. זה יכול להיות בכל תחום. אצלי זה שינה. בגלל העבודה שלי זה תחום שמאד נפגע ולכן אני מאד דואג להקפיד על שגרה בחיי היום יום. אז בכל מה שקשור לבייסיק (כמו שינה ומזון) אני מאד מקפיד על איכות (לא כמות - אני חי על 3-4 שעות שינה). סוכר, פחמימות ומתוקים מספקים לי נחת רגעית ובמצטבר גורמים לתחושת דכדוך, עצלות וכבדות.
יש משהו שעובד לך
כן. הרגעים שבהם אני מרגיש מחובר לעצמי הם חלקיקי שנייה קצרצרים אבל האימפקט שלהם מלווה אותי לאורך זמן. אני משקיע בלהאריך את משך ההשפעה. לפעמים אני מצליח ולפעמים לא.
 
אמנם אני יחסית בתחילת המסע, אך מזדהה עם התחושות.
לפני הקורונה גרתי מחוץ לישראל כמה שנים וכל יעד שהגשמתי הפך ללא מרגש לאחר כמה זמן.
אחת המתנות ששינו את חיי היא הויפאסנה, התנסתי לראשונה ב2018, כשחזרתי לחופשה בארץ, ומאז מוצאת בה מקום מאזן, ממלא ובטוח.
אני מניחה שהחוויה היא אינדיבידואלית, אך כיוון שביקשת רעיונות ״מחוץ לקופסא״, ממליצה לקרוא על ויפאסנה ולראות אם מדבר אליך.
בנוסף, תמיד אהבתי לקרוא, לעיתים קצת הזנחתי את התחביב, בשנה האחרונה חזרתי אליו ונזכרתי כמה טוב ספר טוב יכול לגרום להרגיש. ואולי גם לעזור למצוא זוגיות (יצאתי לדייט מגניב עם בחור שנגש לשאול שאלה על ספר שקראתי).
החיפוש אחר זוגיות יכול להיות מעייף בפני עצמו, כשניסיתי אפליקציות (לא החזקתי יותר משבועיים) הרגשתי נורא. כשהתחלתי להתמקד בתחביבים או דברים שמעניינים אותי הכרתי אנשים נפלאים ומעניינים. זוגיות לא מצאתי עדיין, אבל חברויות מיוחדות כבר נוצרו.
 
אמנם אני יחסית בתחילת המסע, אך מזדהה עם התחושות.
לפני הקורונה גרתי מחוץ לישראל כמה שנים וכל יעד שהגשמתי הפך ללא מרגש לאחר כמה זמן.
אחת המתנות ששינו את חיי היא הויפאסנה, התנסתי לראשונה ב2018, כשחזרתי לחופשה בארץ, ומאז מוצאת בה מקום מאזן, ממלא ובטוח.
אני מניחה שהחוויה היא אינדיבידואלית, אך כיוון שביקשת רעיונות ״מחוץ לקופסא״, ממליצה לקרוא על ויפאסנה ולראות אם מדבר אליך.
בנוסף, תמיד אהבתי לקרוא, לעיתים קצת הזנחתי את התחביב, בשנה האחרונה חזרתי אליו ונזכרתי כמה טוב ספר טוב יכול לגרום להרגיש. ואולי גם לעזור למצוא זוגיות (יצאתי לדייט מגניב עם בחור שנגש לשאול שאלה על ספר שקראתי).
החיפוש אחר זוגיות יכול להיות מעייף בפני עצמו, כשניסיתי אפליקציות (לא החזקתי יותר משבועיים) הרגשתי נורא. כשהתחלתי להתמקד בתחביבים או דברים שמעניינים אותי הכרתי אנשים נפלאים ומעניינים. זוגיות לא מצאתי עדיין, אבל חברויות מיוחדות כבר נוצרו.
מזדהה עם מה שאת כותבת.
אני באמת הלכתי קצת לחפש אחרי תשובות במדיטציות, כשאני לא יכול להירדם והראש בורח, אני עושה - קשה לי לעשות את זה על בסיס קבוע כשאני מרגיש טוב, כי זה מתחיל להרגיש לי מאולץ, אבל אני בהחלט מנסה לתת לזה משקל.

קריאה זה מעניין, אני באמת לאחרונה קורא רק ספרות רצינית, ואולי מתוך כך הקריאה הפכה למשהו שלא נותן הנאה - בילדות הייתי קורא הרבה מדע בדיוני, ובדקות האלה, אתה באמת נכנס למוד מדיטדטיבי ומתנתק מהמחשבות.. אולי שווה לחזור לזה.

בזוגיות מזדהה איתך, לפני כמה חודשים, חשבתי שזהו, עכשיו שהגעתי לאיזשהם מיילסטונים, הבא בתור זה זוגיות, התחלתי להשקיע בעיקר בזה. קרו דברים טובים גם, למשל מודעות לבגדים, סטייל, כושר, פה ושם דייטים טובים, אבל לאחר כמה זמן הרגשתי פול גז בניוטרל, אתה משקיע כל כך הרבה אנרגיה ומקבל מעט, ולא נהנה.


הגעתי למסקנה איפשהו כמו שלך, שזה חייב לקרות אצלי על הדרך, כשאני בוחר איך לצאת, אם לצאת ובדרך שנעימה לי. זה תהליך לימוד כשלעצמו - להבין את עצמי טוב יותר, מה אני מחפש לא רק זוגיות, אלא איך אני רוצה שהיא תקרה - לאיזה דייטים אני רוצה ללכת, עם איזה נשים אני מוכן להיפגש, על מה לסנן עוד בשלב הטלפון או לפני כדי לא להגירר לדייט לא מהנה מראש. אגב - יש הנאה מסויימת בזה שאתה כמו סטוק טריידר (אני לא אבל ההקבלה מתאימה :) ) לזהות סימנים מקדימים ולנתק את התקשורת בזמן, או להרגיש שזה נכון מאוד, ולצאת למפגש, אבל עם חשיבה, לא רק כי קיבלת טלפון והצלחתכם להסכים להיפגש.

תודה על התגובה.

עריכה: חח כל כך השקעתי בתשובות על הנקודות שלך ששכחתי להוסיף.

נקודה שעזרה לי היא, שראיתי פסיכולוג ביוטיוב שמדבר על התופעה. הוא אומר שזה נובע דווקא ממקום טוב, אחרי שמימשת את עצמך בצורה מסויימת + ממשיך ללחוץ בפול גז, אבל מבין שאתה רואה מראש שהתוצאה, עוד קצת כסף, עוד קצת מעמד כבר לא נותן לך את הבוסט.

הוא אומר, שבזמנים האלה, תשחרר, תן לעצמך ספייס, אל תמשיך ללחוץ על עצמך, כי אז עוד יותר תיכנס לדאון. ספייס, תחשוב עם עצמך, תעריך שוב את המטרות שלך. הוא טוען שאם זה קורה, יתכן שאתה ממשיך לכוון למטרות בסיסיות, אבל הנפש רוצה מטרה קצת נעלה יותר, אולי רוחנית יותר, ולא מהסדר גודל של מה שניסית להשיג עד עכשיו.

ומאז כתיבת הפוסט הקודם, נתתי לעצמי שבוע וחצי שנתתי לעצמי לא להתאמן, לא להכריח את עצמי להיות "נכון" כל הזמן, ללכת לישון מוקדם ולקום מאוחר, שחררתי. ואני חייב לומר, שזה השקיט את הראש במידת מה, ומה שמעניין שהאנרגיה התחילה לחזור, וגם הרצון לאט לאט.

למשל אחרי שבוע אימונים, היום שוב התחלתי להרגיש מועקה מסויימת, ושחררתי, ואני מתכוון לעשות יום קל, אולי סופש קל, ולהקשיב לעצמי, כי כשאתה לחוץ שום דבר טוב, ושום מחשבה טובה לא תצא מזה.
 
נערך לאחרונה ב:
קשה לי לדעת אם זה מה שאתה מדבר עליו, אבל עד לשנים האחרונות עיקר המאמץ הקוגניטיבי היה להתקדם כלכלית באמצעות השקעה וחיסכון. באיזהשהו שלב נפל לי האסימון שכסף הפך ממשהו שאנחנו צריכים כדי להגדיל את היציבות של המשפחה למשהו שאנחנו רוצים. יש כל מיני דברים מקסימים שעוד כסף יכול לתת לנו - אבל אנחנו לא באמת מרגישים צורך לאף אחד מהם. יש לנו דיי ויותר, לצרכים שלנו.

אז הפסקתי לנסות להרוויח כסף והפרספקטיבה שלי על הרבה דברים השתנתה. הפסקתי לנסות לא אומר שהנכסים שלנו לא מושקעים. אנחנו עדיין מתנהלים כלכלית בצורה מחושבת והנכסים שלנו מושקעים באפיקים סבירים, אנחנו חוסכים ונמשיך לחסוך. זה פשוט הפך להיות מובן מאליו, חשוב ומשעמם קצת כמו צחצוח שיניים. אבל בוא נגיד שלבחור את תמהיל ההשקעות האופטימלי כבר לא מאוד מטריד אותי כנראה שההשפעה המעשית על החיים שלי של הדברים האלה זניחה.

בגדול התפנה לי המון זמן פנוי, ועכשיו אני בתהליך של ללמוד להנות יותר מהחיים. להשקיע באוכל, בבריאות, לטפח תחביב (גידול אוכל בבית). גם בצורה היפר רציונלית, כסף הוא תועלת שולית פוחתת וכרגע ההשקעה בבריאות ורווחה נפשית נראית לי אפילו כלכלית יותר מכל גדילה כלכלית. פתאום יש דברים חשובים בהרבה מלהגדיל את ההון העצמי שלנו.

זוגיות יציבה, משפחה, חינוך, בריאות, חברים. אבל באופן מפתיע, התכונות אופי שהובילו להצלחה עד כה - כמו תחושה של דאגה שתמיד שמה אותי בקשב רב להשקעות - עכשיו היא מכשול שצריך להתגבר עליו. הצרכים השתנו, ומה שקידם אותי בעבר מקשה על תחושת הרווחה בהווה.
 
נערך לאחרונה ב:
קשה לי לדעת אם זה מה שאתה מדבר עליו, אבל עד לשנים האחרונות עיקר המאמץ הקוגניטיבי היה להתקדם כלכלית באמצעות השקעה וחיסכון. באיזהשהו שלב נפל לי האסימון שכסף הפך ממשהו שאנחנו צריכים כדי להגדיל את היציבות של המשפחה למשהו שאנחנו רוצים. יש כל מיני דברים מקסימים שעוד כסף יכול לתת לנו - אבל אנחנו לא באמת מרגישים צורך לאף אחד מהם. יש לנו דיי ויותר, לצרכים שלנו.

אז הפסקתי לנסות להרוויח כסף והפרספקטיבה שלי על הרבה דברים השתנתה. הפסקתי לנסות לא אומר שהנכסים שלנו לא מושקעים. אנחנו עדיין מתנהלים כלכלית בצורה מחושבת והנכסים שלנו מושקעים באפיקים סבירים, אנחנו חוסכים ונמשיך לחסוך. זה פשוט הפך להיות מובן מאליו, חשוב ומשעמם קצת כמו צחצוח שיניים. אבל בוא נגיד שלבחור את תמהיל ההשקעות האופטימלי כבר לא מאוד מטריד אותי כנראה שההשפעה המעשית על החיים שלי של הדברים האלה זניחה.

בגדול התפנה לי המון זמן פנוי, ועכשיו אני בתהליך של ללמוד להנות יותר מהחיים. להשקיע באוכל, בבריאות, לטפח תחביב (גידול אוכל בבית). גם בצורה היפר רציונלית, כסף הוא תועלת שולית פוחתת וכרגע ההשקעה בבריאות ורווחה נפשית נראית לי אפילו כלכלית יותר מכל גדילה כלכלית. פתאום יש דברים חשובים בהרבה מלהגדיל את ההון העצמי שלנו.

זוגיות יציבה, משפחה, חינוך, בריאות, חברים. אבל באופן מפתיע, התכונות אופי שהובילו להצלחה עד כה - כמו תחושה של דאגה שתמיד שמה אותי בקשב רב להשקעות - עכשיו היא מכשול שצריך להתגבר עליו. הצרכים השתנו, ומה שקידם אותי בעבר מקשה על תחושת הרווחה בהווה.
אפשר לשאול באיזה גיל בערך הגעת לתובנה הזאת?
 
סה"כ נכסים ברוטו: 6.5M (הכל: תיק השקעות + עו"ש, RSU, קרנות פנסיה, נכסים).
מדהים שבגיל 39 הגעת להון כזה מרשים. אני מניח שלא הכל מעבודתך כשכיר. האם הייית חלק מאקזיט ?
לאחרונה אני שומע וקורא גם פה על המון אנשים צעירים עם נכסים בשווי של מיליונים רבים ואני תוהה האם לאט לאט הפער בין אנשי ההייטק לשאר האנשים מתרחב ובעוד כמה שנים נמצא את עצמנו עם שכבה עשירה מאד של אנשי הייטק שיכולים להרשות לעצמם כלכלית הכל אל מול 3 מיליון שכירים אחרים שלא נמצאים בתעשייה ויתקשו להתקיים בכבוד.
 
ואני תוהה האם לאט לאט הפער בין אנשי ההייטק לשאר האנשים מתרחב ובעוד כמה שנים נמצא את עצמנו עם שכבה עשירה מאד של אנשי הייטק שיכולים להרשות לעצמם כלכלית הכל אל מול 3 מיליון שכירים אחרים שלא נמצאים בתעשייה ויתקשו להתקיים בכבוד.
מה קשור אחד לשני? להם יהיו מיליונים ולך יהיה מספיק כדי להתקיים בכבוד. זה לא בא אחד על חשבון השני, חוץ אולי מהקנאה :)
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
B יומן מסע - מעבודה אינטנסיבית להכנסה פסיבית יומני מסע אישיים 15
P יומן מסע - צעדים ראשונים יומני מסע אישיים 40
A יומן מסע - הסטודנטית הנצחית יומני מסע אישיים 2
צ יומן מסע משפחתי מעודכן - 2024 יומני מסע אישיים 1
K הפניקס - יומן מסע יומני מסע אישיים 9
TechInvest50 עדיף מאוחר מלעולם - יומן מסע של Late bloomer יומני מסע אישיים 4
האיש שבאמצע יומן מסע - האיש שבאמצע יומני מסע אישיים 11
ריש-לקיש יומן מסע - בדרך הנכונה יומני מסע אישיים 35
ס יומן מסע בדרך לחירות כלכלית יומני מסע אישיים 13
A יומן מסע משפחתי יומני מסע אישיים 15
M אולי אני גם אכתוב יומן מסע? יומני מסע אישיים 50
T יומן מסע - צעיר סולידי יומני מסע אישיים 15
R יומן מסע לזוג צעיר יומני מסע אישיים 8
H יומן מסע - סטודנט לקראת הסוף (וההתחלה...) יומני מסע אישיים 7
ב יומן מסע בעשר אצבעות יומני מסע אישיים 41
י יומן מסע - חולם שמתעורר חלקית יומני מסע אישיים 8
W יומן מסע - זוג בני 28 יומני מסע אישיים 18
D יומן מסע - לחתונה אוף טופיק 18
I יומן מסע לחייל המשוחרר יומני מסע אישיים 21
מ יומן מסע אישי - גיל 33 יומני מסע אישיים 10
R צעדיי הראשונים בחיים הבוגרים - יומן מסע רנדומלי יומני מסע אישיים 4
א יומן מסע של שני בנים ואבא שלהם יומני מסע אישיים 2
H יומן מסע | דור ה-Y יומני מסע אישיים 17
Wizard יומן מסע החל מ-30 יומני מסע אישיים 10
M יומן מסע מגיל צעיר יומני מסע אישיים 24
D יומן מסע אל הלא נודע יומני מסע אישיים 53
R יומן מסע של מורשע לשעבר יומני מסע אישיים 16
Y יומן מסע של בחור מתלבט יומני מסע אישיים 24
D יומן מסע - מהגנה להתקפה יומני מסע אישיים 56
F יומן מסע - זוג צעיר. מטרה: חופש כלכלי יומני מסע אישיים 13
ל יומן מסע שלי - לשם ובחזרה יומני מסע אישיים 37
O יומן מסע, מטרות ותהיות לעתיד. יומני מסע אישיים 21
Shay36 יומן מסע - הדרך לחיות ולהתעשר מעולם ממניות. יומני מסע אישיים 17
ז יומן מסע משעמם יומני מסע אישיים 19
D יומן מסע של חוסך סביר מינוס יומני מסע אישיים 44
ב יומן מסע שלי יומני מסע אישיים 5
F יומן מסע של הייטקיסט בתחילת דרכו באחת מחברות ה-FANG (גאמפא) יומני מסע אישיים 21
ז תחילתו של יומן מסע פרקטי יומני מסע אישיים 19
ח יומן מסע - טווח ארוך או קצר יומני מסע אישיים 9
אומרית יומן מסע- ההתחלה יומני מסע אישיים 48
L יומן מסע 2020 יומני מסע אישיים 39
Mr. Bigglesworth יומן מסע של חתול קירח יומני מסע אישיים 60
Cassandra Gemini יומן מסע של זוג הייטקיסטים יומני מסע אישיים 30
chen15 פתיחה של יומן מסע בסיומה של שנה יומני מסע אישיים 145
C יומן מסע לעצמאות כלכלית לאדם הצעיר יומני מסע אישיים 7
ו יומן מסע אישי - שלב א' יומני מסע אישיים 4
ט יומן של התחלה מהוססת יומני מסע אישיים 17
ח יומן חיים יומני מסע אישיים 94
סול יומן המסע של סול יומני מסע אישיים 35
M ניוד קופת IRA - עמלת "העברת יומן לבנק זר" פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 18

נושאים דומים

Back
למעלה