• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

עוד צעיר הגיע :-)

ש סיכון שאדם בן 25 ימות מהתקף לב, אבל הסיכוי לכך הוא מאוד מאוד נמוך.
אם נלך עם האנלוגיה שלך - זה מאוד אינדיבידואלי ותלוי בגורמי הסיכון של אותו אדם. נכון שהגיל פה עובד לטובתו אבל אם הוא חולה במחלה שמעלה את הסיכוי שלו למות מהתקף לב אז הסיכוי שלו גבוה למרות שהוא רק בן 25.

כך גם באג"ח, לדעתי לא נכון להשוות את ישראל ליוון או ספרד כי אלו מדינות שונות ולכל אחת גורמי הסיכון שלה. אני לא מתיימר להיות כלכלן ולנתח את מצבה הכלכלי של מדינת ישראל אבל כדור הבדולח שלי אומר לי שהיא לא תגיע לחדלת פירעון בשנים הקרובות (וגם אם כן, אני מניח שהאג"ח שלי יהיה הדבר האחרון שאדאג בגללו).
לגבי הריבית, אני מתכנן להשקיע בקרן מחקה העוקבת אחר מדד האג"ח הכללי ומחזיקה סוגי אג"חים רבים. אולי אני מפספס פה משהו אשמח להסבר אם אני טועה - נגיד והריבית עלתה באחוז ומחירי האג"ח ירדו, היחידות שאני מחזיק בקרן ירדו בערכן לפי ממוצע המח"מים של כל האג"חים שהיא מחזיקה.
מכיוון שזו קרן ולא קניתי אג"ח ספציפי, ברגע שיצאו אג"חים חדשים לאחר שהריבית עלתה היא תקנה אותם ועם הזמן בזכות הריביות הגבוהות יותר שהיא תקבל עליהם היא תחזיר את הכסף שהופסד בגלל עליית הריבית ותתאזן שוב. אז אולי בטווח הקרוב יהיה הפסד על הנייר אבל בטווח הארוך יותר זה יתאזן.
 
לצערי לא הבנת את האנלוגיה ולקחת ממנה את הטפל ולא את העיקר. לצורך העניין אפשר לנסח מחדש את המשפט שציטטת (מהתגובה שלי) באופן הבא: "יש סיכון שאדם ממוצע בן 25 ימות מהתקף לב, אבל הסיכוי לכך הוא מאוד מאוד נמוך."
לא היו בדברים שלי שום השוואה בין יוון, ספרד וישראל ובכלל לא התייחסתי בדברים שלי לסיכון חדלות הפירעון (למעט התזכורת שהוא קיים) אלא דוקא לסיכון שקשור לשינויים בריבית (יש, כמובן, סיכונים נוספים אבל לא הזכרתי אותם).
רק כדי לבטל את הסיכוי שהאנלוגיה שוב לא תהיה ברורה אני אסביר: בסביבת הריבית הנוכחית הסיכוי לעליית ריבית בטווח הארוך היא גבוהה עד כדי ודאית, במצב כזה אגרות חוב (- כולן!) יחטפו חזק. זה לא אומר לא לקנות בהכרח - אלא רק להיות מודע היטב לסיכונים.
מכיוון שזו קרן ולא קניתי אג"ח ספציפי, ברגע שיצאו אג"חים חדשים לאחר שהריבית עלתה היא תקנה אותם ועם הזמן בזכות הריביות הגבוהות יותר שהיא תקבל עליהם היא תחזיר את הכסף שהופסד בגלל עליית הריבית ותתאזן שוב. אז אולי בטווח הקרוב יהיה הפסד על הנייר אבל בטווח הארוך יותר זה יתאזן.
בעקרון אתה צודק, אבל התאוששות יכולה לקחת הרבה זמן (יש פוסט מעולה בבלוג 'התמונה הגדולה' שממחיש כמה זמן לוקח לקרן אג"ח להתאושש בתרחיש של עליית ריבית אבל אני לא מוצא אותו כרגע, אם זכרוני אינו מטעה אותי זה יכול להגיע גם ל-10 שנים ויותר). דרך אגב, (לדוגמא) קרן שמחזיקה אג"חים עם מח"מ 2-5 שנים לא רק קונה אג"חים חדשים אלא גם מוכרת ישנים, ובתרחיש של עליית ריבית יכולה 'לנעול הפסדים' עבורך - לנצח! כלומר גם קרן צריך לדעת לבחור וכדאי שתתאים לרמת החשיפה וטווח ההשקעה שתכננת.

כדור הבדולח שלי
אתה יכול לבחור את דרכך בעולם ההשקעות אבל לטעמי הסתמכות על כדורי בדולח במיוחד כשאתה מצהיר על עצמך שאתה משקיע ירוק היא טעות. אני לא מתעסק עם כדורי בדולח אלא עם עובדות. אף אחד לא חשב שמגדלי התאומים יקרסו אי פעם עד שחבורת מטורפים החליטה להטיס מטוסים לתוך המגדלים והשאר היסטוריה.

**עריכה**
מצאתי את הפוסט. הוא מתייחס לתרחיש של עליית ריבית ומציג מה קורה לאג"חים עם מח"מים שונים בתרחיש של עליית ריבית. לא טעיתי! בסיטואציות מסויימות לקרן יכול לקחת 10 שנים ויותר עד להתאוששות מלאה. מציע לך לעיין.
 
נערך לאחרונה ב:
תודה על ההתייחסות.
אתחיל מהסוף - אני לא באמת מסתמך על כדור הבדולח שלי, אלא הכוונה הייתה שאני מודע לכך שתמיד יש סיכון לחדלת פירעון של מדינת ישראל אבל זהו סיכון שאני מוכן לקחת על עצמי.
לגבי עליית הריבית, נכון שאין הרבה לאן לרדת אך גם אין לדעת אם היא תמשיך לרדת את המעט שנותר, תישאר קבועה לאורך זמן או שמחר בבוקר היא תעלה. כמו שאמרנו, אנחנו לא מתעסקים בכדורי בדולח.
קראתי את הפוסט ונכון שאני יכול לחטוף חזק בעליית ריבית, במיוחד אם אני מחזיק אג"ח ארוכה אבל מצד שני הוא מדגיש ש"פיזור מח"מים משחק תפקיד משמעותי בהגנה על התיק" ולטווח הארוך רואים שתיק שמחזיק הרבה סוגי אג"חים חוזר לערכו לאחר מספר שנים וערכו אף ממשיך לעלות.
כמו כן, בתגובות מישהו שאל אותו על קרן אג"ח כללית בהקשר של עליית ריבית והוא ענה ש"הקרנות האלו עושות את העבודה כמו שצריך למשקיע." נכון שהן מגלמות סיכון נוסף בעצמן אבל שוב, זה משהו שאני מוכן לקחת על עצמי כי לאזן את האג"חים בעצמי זה לא משהו שאני מסוגל כרגע לעשות גם מבחינת ידע וגם מבחינת זמן.

אשמח לשמוע את הדעה שלך בנוגע לקניית אג"ח כרגע (לשם הרחבת הידע והדיון התאורטי בלבד), אתה חושב שעדיף להחנות את הכסף בקרן מק"מ עד שהריבית תעלה?
 
לגבי עליית הריבית, נכון שאין הרבה לאן לרדת אך גם אין לדעת אם היא תמשיך לרדת את המעט שנותר, תישאר קבועה לאורך זמן או שמחר בבוקר היא תעלה. כמו שאמרנו, אנחנו לא מתעסקים בכדורי בדולח.
אולי אתה לא קורה עד הסוף מה שאני כותב...כתבתי
בסביבת הריבית הנוכחית הסיכוי לעליית ריבית בטווח הארוך היא גבוהה עד כדי ודאית
בדגש על הטווח הארוך. האם אתה רוצה לקנות עכשיו מוצר שבסיטואציה סבירה יחטוף חזק ויקח לו 10 שנים עד שערך שלו יחזור לשווי של הקרן? (שלא לדבר על לעשות רווח), מה בכלל טווח ההשקעה שלך?
אלה רק חלק מהשאלות שראוי לתת עליהן את הדעת.

אשמח לשמוע את הדעה שלך בנוגע לקניית אג"ח כרגע (לשם הרחבת הידע והדיון התאורטי בלבד), אתה חושב שעדיף להחנות את הכסף בקרן מק"מ עד שהריבית תעלה?
אני לא ממליץ או מייעץ לאף אחד מה לעשות.
בכסף שלי אני לא קונה אג"חים כרגע (מגדיל את פלח המזומן על החשבון - מק"מים אם תרצה), לפחות עד שהתשואה תצדיק את הסיכון שהמצב הנוכחי מציב.
אתה יכול למצוא פה בפורום דיונים על סף הריבית(\תשואה) שאנשים שונים בחרו מתי להפסיק\להתחיל לקנות אג"חים.
דרך אגב, זה לא אומר שאני לא מחזיק אג"חים בכלל, פשוט קניתי אותם כשגילמו תשואות הרבה יותר גבוהות.
 
משל לאג"ח ולסיכון שלו:
נניח שפסק זמן עולה לך 10 ש"ח וארוחה קומפלט במסעדת כוכב מישלן עולה לך 50 ש"ח.
אבסולוטית המחיר של הפסק זמן הוא נמוך יותר. התמורה אותה תקבל ביחס לכל 1 ש"ח במסעדת כוכב המישלן היא גבוהה הרבה יותר (גם בקלוריות וגם בהנאה).
פסק זמן = אג"ח
מסעדת מישלן = מניות
סיכון = ש"ח
עוד עובדות על אג"ח ומניות:
אג"ח יכול לעלות לכל היותר בתשואה לפדיון שלו פר שנה (באחזקה עד לפדיון) ויכול לרדת עד ל100%. בארץ מדובר על כ2%-3%לשנה.
מניות יכולות לרדת גם הם בעד 100% אבל מאידך יכולות לעלות עד אינסוף.
 
@ETL,
אני מבין את הערה על קרן אג"ח, אבל אם המשקיע מחזיק אגח ישירות (נניח מדינה צמוד מדד ארוך) אז בהנחה שהוא מרוצה מהריבית שקיבל (ואני לא נכנס שלנושא מה הריבית ומה זה מרוצה, זה אישי) ואינו מתכנן למכור את אגח במהלך הזמן עד הפדיון אין לאותו מחזיק רגישות לשינויי הריבית (כל עוד אינו מחליט למכור את הא"גח שבמידה ותתבצע עליית ריבית ה יתרסק בחינת שווי הקניה )
 
@ע.מדי נכון, אבל זה מצריך, 1. להיות מרוצה מתשואה כה נמוכה באפיק השקעה לטווח ארוך. בדרך כלל את האפיק הארוך מיעדים להשקעה עם סיכון/סיכוי גבוה.
2. משקיע שיודע בודאות שלא יצטרך את הכסף באמצע התקופה, הרי תמיד יכולים להיות אירועים בלתי צפויים.
3. אתה מוותר על איזון. כי אם תצטרך למכור בגלל נפילה במניות, תנעל הפסדים גם באג"ח.
במילים אחרות נטרלנו כמעט את כל המעלות של האג"ח. מצד שני, צריך הרי איזה שהוא אפיק סולידי.
 
אני מבין את הערה על קרן אג"ח, אבל אם המשקיע מחזיק אגח ישירות (נניח מדינה צמוד מדד ארוך) אז בהנחה שהוא מרוצה מהריבית שקיבל (ואני לא נכנס שלנושא מה הריבית ומה זה מרוצה, זה אישי) ואינו מתכנן למכור את אגח במהלך הזמן עד הפדיון אין לאותו מחזיק רגישות לשינויי הריבית (כל עוד אינו מחליט למכור את הא"גח שבמידה ותתבצע עליית ריבית ה יתרסק בחינת שווי הקניה )
לצורך הדיון (ואני יודע שהיה דיון מקביל שבו הבנו שהנתון של תשואה נטו כפי שמופיע באתרים הוא לא מדוייק ואפילו שקרי, אבל נניח...) נסתכל על משלתי שקלי 0142 שהתשואה נטו עליו עומדת על 2.6%, רכישת האג"ח הזה היום אומרת שכל שנה שבה האינפלציה עוברת את 2.6% מוציאה אותך מופסד ריאלית! כמה שנים עד 2042 לדעתך יהיו שבהן האינפלציה תעבור 2.6% בשנה? לדעתי הסיכון שיהיו לא מעט שנים כאלה לא מצדיק את התשואה המובטחת. ושים לב שאתה מתחייב (כלפי עצמך) להחזיק את האג"ח הזה עד לפדיון, כלומר למשך 26 שנים וקצת.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
A מיסוי דירה שניה - שהדירה הראשונה עוד בבנייה. נדל"ן 2
Z בשעתיים אחרונות לא מצליח לקבל קוד אימות חד פעמי לאיזור אישי במס הכנסה, מישהו עוד נתקל בבעיה כזו? מיסים 0
ו קווים מנחים לשכירות בפעם הראשונה - עוד אדם פיקח נפל מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 138
R תיק מנייתי - כל כמה זמן לקנות עוד ניירות? שוק ההון 1
Z עוד סיבה לא להיות רשום כנשוי בישראל. אוף טופיק 41
N האם עוד מישהו מרגיש מתוסכל מהאופן בו מתנגדי שינוי שיטת המשטר מציגים את הסכנה במהפכה? פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 64
B אחוז משכנתא רצוי עוד 2-6 שנים + השקעה עד אז נדל"ן 5
I שער הדולר\שקל + לקנות VT (כן... עוד שרשור על זה) שוק ההון 16
P עוד בנק אונלייני חדש בארץ: esh / אש ישראל צרכנות פיננסית 4
G עוד שאלות על מניות ערך שוק ההון 0
S תיק השקעות ראשון- עוד הייטקיסטית יומני מסע אישיים 15
I רכישת דירה להשקעה וקניית דירה למגורים עוד כעשור נדל"ן 2
tomer111 האם עוד מישהו כאן חושש ממצב שחשבון ההשקעות נעלם? שוק ההון 12
א יש עוד טעם להשקיע את החלק הכי סולידי בתיק בקרנות של אג"ח ממשלתי? שוק ההון 45
M אופטימיזציה של הפרשות לפנסיה - עוד פוסט עם טוויסט? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 14
Body Solid בנק ישראל בטיוטת הוראות לבנקים: לא יוכלו עוד לסרב באופן גורף לפעול בתחום הקריפטו השקעות אלטרנטיביות 56
F חוץ מהייטק איזה תחומים רווחים עוד היום בסקטור השכיר ? התפתחות אישית 70
E לא יכול לקנות עוד מנייר ערך מסוים שוק ההון 3
שם משתמש בעייתי כמעט מוכן לפתוח תיק השקעות. מה עוד צריך לדעת? שוק ההון 10
M עוד פוסט של איך להתחיל, דומה אבל אולי קצת שונה שוק ההון 12
K להשכיר או למכור? עוד התלבטות נדל"ן 37
J יומנו של 'סתם עוד אחד' יומני מסע אישיים 7
P עוד זליגת תמונות ת"ז של אזרחים? אוף טופיק 24
deussex מה עוד חסר לי לאושר ? פוסט שיתוף התפתחות אישית 20
S אז מה עוד אפשר לעשות עם הפנסיה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 35
Y האם אפשר היום לקחת הלוואה בריבית קבועה ולהתחיל לשלם אותה רק עוד כמה שנים? צרכנות פיננסית 5
unrealx עוד אשכול על אופציות: חישוב שווי אוף טופיק 1
M שאלה לגבי מה עוד ניתן לעשות על מנת להגיע לפרישה מוקדמת. פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 73
S עוד לא החלטתי למי להצביע ורוצה לשמוע דעות של אחרים פוסטים מאיכות נמוכה 154
Mr. Bigglesworth עוד שרשור על זליכה אוף טופיק 32
בייניש רק עוד מילניאל שמחפש לחסוך יומני מסע אישיים 4
א משתחרר עוד שמונה חודשים: היה לי מסלול בראש אני אני מחשב מסלול מחדש (עו"ד) התפתחות אישית 5
כ למה לא לקנות עוד דירה במימון מלא?! נדל"ן 12
א אז השנה היא 2020 - אג״ח עוד רלוונטיות? שוק ההון 59
D עוד מסלול מחקה S&P500 בהשתלמות וגמל צרכנות פיננסית 12
Liron2035 מה לדעתכם יקרה לריבית בארץ? יש עוד לאן לרדת? שוק ההון 6
L חיסכון לילד (לא עוד שרשור של תכניות) שוק ההון 6
I האם כדאי לקנות עכשיו או לחכות שיירד עוד ? שוק ההון 16
ד אמור לקנות עוד שבוע שבועיים מניות בדולרים, האם להמיר כבר עכשיו לדולר שוק ההון 25
S טיול בחול שהוזמן לפראג עוד לפני עניין הקורונה אוף טופיק 121
Ben Dover עוד דוגמא לניהול אקטיבי של קרנות בארץ שוק ההון 30
O החלטה על דמי הניהול הסמויים בארץ תינתן עוד חצי שנה צרכנות פיננסית 0
love עוד אחד מבולבל יומני מסע אישיים 18
S לבנות אתרים או לבנות באתרים ? (או עוד פוסט הסבה להייטק ) התפתחות אישית 10
S החלטתי לפתוח תיק וירטואלי עם שיטה שחשבתי עליה ונראה מה יהיה עוד שנה שוק ההון 36
yossik עוד פרסומת אחת וחזרנו... אוף טופיק 3
S יומנו של עוד זוג יומני מסע אישיים 57
Trevor עוד מסע עולה ע"ג דפי הפורום יומני מסע אישיים 29
סול פתיחת IAR- בקרן השתלמות או בגמל? האם יש עוד אפשרויות? שוק ההון 6
פשוט עוד מעלילות הבנקים בדנמרק - ריבית שלילית שוק ההון 23

נושאים דומים

Back
למעלה