• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

משכנתא ומינוף במניות

Ron B

משתמש בכיר
הצטרף ב
2/2/15
הודעות
1,049
דירוג
1,324
במהלך ויכוח לוהט שמתנהל סביב השאלה: "מניות או נדל"ן", תמיד בסוף, לאחר שתיקה וחשיבת עומק מגיע הטיעון הבא:

"זה נכון ששוק המניות נותן תשואות גבוהות יותר מנדל"ן לאורך השנים. וזה נכון ששוק ההון הרבה יותר פשוט להשקעה משוק הנדל"ן (לא צריך מתווכים, משכירים, שוכרים, עורכי דין, מאכרים בעיריה וכו'). וזה נכון ששוק ההון מפוזר הרבה יותר מדירה מסויימת, ברחוב מסויים, עם שכנים מסויימים.

אבל יש יתרון אחד לשוק הנדל"ן על פני שוק המניות: המינוף. בשוק הנדל"ן יש לך אפשרות למנף בצורה מאד מיוחדת: הכירו בבקשה את ה"משכנתא". אין מוצר מופלא כזה בשוק המניות ורק בשביל המשכנתא שווה ללכת ולהשקיע בנדל"ן. זה סוג מאד מיוחד של מינוף קסום בו אין margin call. בא הבנק ואומר לך: אתה רוצה להשקיע מיליון ש"ח בהון (דירה), אז אני מלווה לך עוד מליון. תחזיר לי בריבית מסויימת גבוהה, אך ברוב המקרים נמוכה מריבית שוק הנדל"ן עצמו, את המליון הזה ואין לי דרישות נוספות. זה לא קיים בשוק המניות. שם אין מוצר יפה כזה וזהו חסרון מאד גדול של מניות לעומת נדל"ן. אי אפשר לבוא לבנק ולהגיד לו אני רוצה לקנות ETF של S&P500 במליון, תן לי בבקשה משכנתא לעוד מליון ואני אחזיר לך בתשלומים חודשיים. הבנק פשוט יזרוק אותך מכל המדרגות".

עד כאן הטיעון המוחץ שבד"כ משאיר אותנו, משקיעי המניות חסרי תגובה. אולי באמת יש יתרון מסויים לנדל"ן והוא המכשיר המדהים הזה שנקרא מינוף באמצעות משכנתא?

אז זהו שלא. מטרת הפוסט הארוך הזה היא להסביר לאט לאט מדוע זה פשוט לא נכון, והיתרון המופלא הזה של המשכנתא הוא לא רק חסרון, אלא שבצורה פשוטה להפליא אפשר לבצע מינוף הרבה יותר טוב בכל קריטריון בשוק המניות.

מזהיר מראש: זהו פוסט שיורד לפרטים. הוא לא דורש דוקטורט במתמטיקה, אבל כן דורש חשיבה כמותית סבירה. הוא לא פוסט טרביאלי ואפשר לומר שהוא אפילו מתיש, אבל היתרון שלו זה שהוא מראה נקודה מאד מאד לא אינטואיטיבית.

אז בואו נתחיל. מהי משכנתא? משכנתא היא כאמור הלוואה שהבנק נותן כנגד קניית נכס. זה אומר שאם לא תחזיר את הלוואה, יש לבנק זכות לקחת לך את הנכס ולמכור אותו. לכן, ברוב המקרים בהנחת מינוף סבירה, למשל יחס 2, הבנק כמעט ולא מסתכן. בתמורה, הבנק מקבל ריבית על ההחזרים החודשיים. יש הרבה טעמים וסוגים של משכנאות ולצורך הפשטות אנחנו נתרכז בסוג אחד והוא החזר בריבית קבועה. בד"כ ריבית המשכנתא היא ריבית גבוהה יותר מריבית אג"ח מדינה ל-10 שנים. למשל, ברגעים אלו ריבית המשכנתא היא סביב 4%. יש כמובן סוגים שונים של ריבית: משתנה, וצמודה. כאמור, זה לא ממש משנה לצורך הדיון.

כבר ממבט ראשון, ובלי ליהיות כלכלן מזהיר, נראה שיש פה משהו מוזר: אם הבנק כמעט ולא מסתכן ומקבל ממני, לוקח המשכתנא, תשלומים קבועים (ריבית), ברור לחלוטין שהבנק מרוויח פה ללא סיכון. אם הבנק מרוויח, מישהו אחר כנראה מפסיד, ומכיוון שיש רק שני צדדים: כנראה זה אני, לוקח המשכנתא. אבל זאת רק אינטואיציה בריאה, עדיין לא ניתחנו את הבעייה.

בשביל לנתח את הבעייה, אני חושב שהכי נכון הוא ללכת למקרה הדמיוני בו הבנק אומר לך: קח משכנתא, אך תקנה עם זה במקום דירה את מדד המניות S&P500 באותם תנאים של משכנתא רגילה. משהו לא סביר שיקרה בעולם האמיתי.
פה חייבים לעבור לדוגמא אמיתית ונתונים מספריים. לקחתי נתונים מ-yahoo finance של מדד S&P500 TR (כולל השקעה של דיבידנדים מחדש) וחישבתי תשואה יומית באחוזים. לקחתי נתונים מינואר 1990 עד היום 2018: סה״כ 28 שנה.
התשואה (נומינלית) של המדד היא 9.6% בשנה. כתבתי סקריפט שמדמה כאילו לווית משכנתא מהבנק והשקעת במדד המניות.
הנחתי ריבית משכנתא של 6%. ריבית אג"ח 10 שנים בשנת 1990 הייתה 8%, אז אני מניח שריבית המשכנתא הייתה גבוהה מזה, ולמרות זאת על מנת להוכיח עוד יותר את טענתי, לקחתי ריבית משכנתא נמוכה יותר 6%. בסקריפט a הוא וקטור של התשואות היומיות, והנחתי החזר משכנתא קבוע כל חודש. להלן הסקריפט:
קוד:
d = 1
m = 1+d
r_mashkanta = .06/12
n_mashkanta = 20*12
tashlum_chodshi = d * (r_mashkanta*(1+r_mashkanta)**n_mashkanta) / ((1+r_mashkanta)**n_mashkanta-1)
i_n = 0
for i in range(a.shape[0]):
    m *= (1+a[i])
    if np.mod(i, 21) == 0 and i_n < n_mashkanta:
        m -= tashlum_chodshi
        i_n += 1
print (m**(1/a.shape[0]*250)-1)


מתקבל שהתשואה שנקבל על הכסף המקורי היא 10.6% בשנה. כלומר, בסה"כ קיבלנו עוד 1% בשנה לעומת השקעה רגילה ללא משכנתא.
מה שרואים הוא שמינוף המשכנתא הוא לא מינוף מטורף, שזה הגיוני כי הרי הבנק כאמור לא רוצה להסתכן, אבל גם התשואה העודפת לא משמעותית. בסה"כ עוד 1%. זה כמובן לא בא בחינם, כי בכל זאת הגדלנו את הסיכון שלנו וסטיית התקן,
אז קודם כל, זה קצת מפחית מהתלהבות (לטעמי): בסה"כ הוספנו עוד 1% בשנה.

העניין הוא שהכל דמיוני שכן, כאמור, הבעייה היא שאי אפשר לקבל תנאים כאלו בשוק ההון.
אז זהו... שאפשר. העניין הוא שאפשר גם הרבה יותר טוב מזה.
הסקריפט הבא ממחיש את העניין:
קוד:
m = 1
d = 1
m_d = m+d
n_mashkanta = 20*12
tashlum_chodshi = d / n_mashkanta
i_n = 0
for i in range(a.shape[0]):
    alpha = m_d / m
    m *= (1+alpha*a[i])
    m_d *= (1+a[i])
    if np.mod(i, 21) == 0 and i_n < n_mashkanta:
        m_d -= tashlum_chodshi
        i_n += 1

print (m**(1/a.shape[0]*250)-1)

למעשה זה סקריפט שמחשב כאילו לקחנו משכנתא בריבית 0. מה יותר טוב מזה? על מנת ליצור מנגנון אמיתי בשוק ההון שידמה את המצב הזה (הרי אנחנו לא יכולים לקחת משכנתא בשוק ההון ובטח לא בריבית 0) מחשבים alpha , שזה יחס המינוף בין הכסף הדמיוני m_d לבין הכסף האמיתי m. לצורך הדוגמא, ביום הראשון היחס הזה הוא 2, שזה יחס המינוף הנדרש בהתחלה. עם הזמן, היחס הזה מתעדכן וזז. הוא קצת עולה, אך בעיקר יורד ודי מהר מגיע לסביבות ה-1. למשל, אחרי 4 שנים הוא מגיע לאזור של 1.4. הסיבה לכך היא ששוק ההון בטווח של שנים עולה, ולכן צריך פחות מינוף לאורך השנים. גם מי שלקח מליון שקל משכנתא וקנה דירה ב-2 מליון שקל, אחרי 10 שנים הוא לא ממונף פי 2 כי ערך הדירה מאד עלה מאז הקנייה.
יש לשים לב, שהנחתי שיש איזון של התיק כל יום (על מנת לשנות את alpha). האיזון עצמו עולה כסף ואני מתעלם מכך. כנגד, יש לשים לב שפרמטר המינוף משתנה לאט יחסית ומעט יחסית (נראה זאת מייד בהמשך). לכן, אפשר בהחלט לאזן בהתחלה פעם בחודש, ולאחר שנה פעם בשנה. זה יגרום לכך שהתהליך יהיה שונה מתמטית ממשכנתא, אבל מאד דומה ובאותה רוח. בכל מקרה, ראוי להדגיש שפרמטר המינוף נע בתהליך ארוך מ-2 אל 1, אמנם לא בהכרח לינארי, אבל באיטיות כך שדמי האיזון הם מינימליים.
כמובן, שבסוף רואים ש m_d הכסף הדמיוני זהה ל-m הכסף האמיתי. כלומר, אנחנו מסיימים עם תשואה זהה לחלוטין לתשואה של לוקח המשכנתא (אבל בריבית 0).

ואיך ממנפים בריבית קרובה ל-0 בשוק ההון? יש שתי דרכים עיקריות: future ו-ETF ממונף, כדוגמא נשתמש ב-ETF ממונף. נניח למשל, שיש לנו 100 דולר ואנחנו רוצים למנף ביחס של 1.5 את ה-S&P500. איך עושים את זה וכמה נשלם? נתבונן בתעודה UPRO שמננפת פי 3 את המדד והעמלה שלה היא 0.95%. במקרה כזה, נקנה ב-75$ ETF רגיל (לא ממונף) וב-25$ את UPRO ונקבל בדיוק מינוף של 1.5, כלומר כאילו קנינו ב-150$. כמה עמלה נשלם? למעשה, רק על רבע מהכסף נשלם את העמלה 0.95%, אז בפועל שלמנו על החלק הממונף רק 0.2375%. זה מעט יקר יותר ממה שנהוג בתעודות לא ממונפות אמרקאיות, אבל לא משמעותית. בהחלט באותו אזור. למשל, IWDA תעודה מופלאה שהרבה משתמשים בה פה משלמים עמלה של 0.2%.

נסכם: אפשר באמצעים פשוטים, ועם עלות כמעט אפסית, לחקות את תהליך המשכנתא באינדקסים על מניות. ע"י כך משיגים אפקט זהה של משכנתא בתחום המניות, אבל יותר טוב. יותר טוב, כי חוסכים את עמלת הריבית הגבוהה של משכנתא.
אז כמה מרוויחים מזה שלא משלמים ריבית לבנק? בסקריפט שכתבתי למעלה מתקבל שאחוז התשואה השנתית הוא 11.44%. הוספנו לעצמנו עוד 0.84% בשנה לתוספת המתקבלת ע"י לקיחת משכנתא. זה כמובן ללא שום תוספת סיכון.

במילים אחרות, אם אתם מאד מתלהבים ממינוף ע"י משכנתא, זה אומר שאתם שמחים להוסיף לתשואה השנתית שלכם עוד 1% תמורת הסיכון (הלא מאד גדול, כי כאמור הוא מתחיל ב-2 והולך ויורד דרמטית עם השנים) במינוף ע"י משכנתא. אז הנה הראיתי לכם שבשוק המניות, אפשר לקבל תוספת נוספת של כ-0.8% בשנה, ע"י חיקוי די מדוייק של משכנתא בנדל"ן.


ואחרי הכל: האם כדאי לקחת משכנתא בשוק המניות? האם זה מומלץ? על כך, בפוסט אחר.
 
צריך לרדת לפרטים, אבל הערה אחת:
קרנות ממונפות משלמות ריבית כמו כולם על המינוף.
דבר שני הן חשופות לסיכון מחיקה (קראת את השרשור על XIV?) בייחוד קרן כמו UPRO שהיא פי3. הן גם סובלות מ volatility drag.
 
כל הכבוד, פוסט מעמיק ודי פשוט יחסית לעומק שלו.
 
קרנות ממונפות משלמות ריבית כמו כולם על המינוף.
ריבית אפסית. (למשל ב-future זה הריבית חסרת סיכון ל-3 חודשים). אפשר להתעלם מהריבית הזאת.

דבר שני הן חשופות לסיכון מחיקה (קראת את השרשור על XIV?) בייחוד קרן כמו UPRO שהיא פי3. הן גם סובלות מ volatility drag.
זה אומר שלא הבנת את כוונתי. מציע שתקרא שוב לאט יותר. בגדול הרעיון הוא להשתמש בקרנות האלו לפי יחס המינוף, ולכן במינון מאד נמוך ומשתנה. אין קשר ל-volatility drag.
 
אפשר להתעלם מהריבית הזאת.
לא אפסית בשנות השמונים והתשעים. תשווה תפוחים לתפוחים כמו בשאר הסימולציות שעשית.

ה volatility drag קורה בתוך הקרן.

אין מה להשוות בין מינוף מתאפס יומית כמו בקרנות הללו למינוף חד פעמי שלעולם לא מתאפס כמו משכנתא. חיות שונות מאד.
 
לא אפסית בשנות השמונים והתשעים. תשווה תפוחים לתפוחים כמו בשאר הסימולציות שעשית.
זה לא קשור. מחיר future הוא
קוד:
s*exp(r*t)
כאשר s מחיר האינדקס ו r הריבית. גם אם הריבית יחסית גבוהה מה שמשנה לתמחור זה מחיר המניה והריבית כמעט ולא משנה, כי היא לא משתנת ברמה היומית. לכן, קל מאד באמצעות future למנף ללא תשלום ריבית. תעודות ETF זה אותו הדבר, רק שיש עמלה.
דרך אמפירית להתבונן על זה: קח את התשואות היומיות באחוזים של UPRO ושל SP500 ותראה שיומית זה בדיוק פי 3. תבצע רגרסיה באקסל ותראה שהמקדם הוא בדיוק 3. קל לבדוק את זה אמפירית.
בכל מקרה, זה נושא אחר (מעניין) שאולי שווה לפתוח עליו דיון נפרד.

ה volatility drag קורה בתוך הקרן.
לא קשור, אבל שווה לפתוח על זה דיון נפרד. בקצרה מאד: volatility drag זה מצב בו אתה משקיע את כל כספך בקרן ממונפת. זה לא המצב פה. קרן ממונפת פי 3 היא תתאפס אם הבורסה תיפול ביום אחד ב-שליש. כלומר ירידה ביום אחד של 33%. זה לא קרה מעולם בהסטוריה האנושית, אפילו לא קרוב לזה, אבל גם אם זה יקרה: האסטרטגיה המתוארת היא להשקיע רק חלק (לפי יחס המינוף) ולכן העיסוק בזה לא רלוונטי.
 
כבר ממבט ראשון, ובלי ליהיות כלכלן מזהיר, נראה שיש פה משהו מוזר: אם הבנק כמעט ולא מסתכן ומקבל ממני, לוקח המשכתנא, תשלומים קבועים (ריבית), ברור לחלוטין שהבנק מרוויח פה ללא סיכון. אם הבנק מרוויח, מישהו אחר כנראה מפסיד, ומכיוון שיש רק שני צדדים: כנראה זה אני, לוקח המשכנתא. אבל זאת רק אינטואיציה בריאה, עדיין לא ניתחנו את הבעייה.
יש גם צד שלישי הממן של המשכנתא. (פק"מ וכסף נזיל בעו"ש בבנק), כך שזאת טענה לא רלוונטית
לקחת את הריבית היחסית יקרה (קל"צ) לא יודע אם זה חכם.
דבר נוסף הבנק לוקח סיכון. אומנם קטן אבל יש סיכון
 
דרך אמפירית להתבונן על זה: קח את התשואות היומיות באחוזים של UPRO ושל SP500 ותראה שיומית זה בדיוק פי 3. תבצע רגרסיה באקסל ותראה שהמקדם הוא בדיוק 3. קל לבדוק את זה אמפירית.
SSO - 1.9380
UPRO - 2.9945
SPUU - 1.8528
SPXL - 2.9569
כולם עם p=0.
יש חוסר עקביות בקרנות שאמורות להיות שקולות (2, 3 מינוף). לכן אני מתייחס למקדם של URPO כפלוק עד שיוכח אחרת.
נבדק עם תשואות לוגריתמיות על בסיס מידע של יאהו, עם השוואה מול SPY, עם ובלי התאמה לדיבידנדים נותן תוצאות דומות.
 
אין מה להשוות בין מינוף מתאפס יומית כמו בקרנות הללו למינוף חד פעמי שלעולם לא מתאפס כמו משכנתא. חיות שונות מאד.
מה לגביי SPLX שהיא ממונפת (X2) עם איפוס חודשי, האם היא יכולה לדמות משכנתא ?
 
בד"כ ריבית המשכנתא היא ריבית גבוהה יותר מריבית אג"ח מדינה ל-10 שנים. למשל, ברגעים אלו ריבית המשכנתא היא סביב 4%.
4% לכמה שנים?
 
מה לגביי SPLX שהיא ממונפת (X2) עם איפוס חודשי, האם היא יכולה לדמות משכנתא ?
אבל משכנתא אף פעם לא מתאפסת. אתה לא חוזר לקחת עוד ועוד הלוואות מהבנק כשאתה מחזיר חלק מהן (אלא אם כן אתה משקיע נדל״ן, ואז זה שונה)
 
היא תתאפס אם הבורסה תיפול ביום אחד ב-שליש. כלומר ירידה ביום אחד של 33%. זה לא קרה מעולם בהסטוריה האנושית, אפילו לא קרוב לזה
אאל"ט זה גם לא יכול לקרות. מאז 87 אם הבורסה נופלת ב20% ביום היא נסגרת למסחר לאותו יום.
 
1.9380
UPRO - 2.9945
SPUU - 1.8528
SPXL - 2.9569
כולם עם p=0.
יש חוסר עקביות בקרנות שאמורות להיות שקולות (2, 3 מינוף). לכן אני מתייחס למקדם של URPO כפלוק עד שיוכח אחרת.
נבדק עם תשואות לוגריתמיות על בסיס מידע של יאהו, עם השוואה מול SPY, עם ובלי התאמה לדיבידנדים נותן תוצאות דומות.
לא בדקתי את כולן. בדקתי את SSO, שאכן נותנת פחות מ-2. מבדיקה שערכתי זה נובע מבלגאן שקיים בתחילת הקמת הקרן. הבלאגן הזה היה קיים עוד לפני המשבר של 2008. אם אתה בודק ממאי 2009 עד היום המספר המתקבל הוא 1.98. אותי זה בהחלט מספק, בנוסף להצהרה שלהם שהם ממנפים ברמה היומית פי 2.
בכל מקרה, אם אתה לא סומך על ETF שממנפים, אפשר לקנות future במקום כפי שכתבתי בפוסט המקורי. כמובן שפה המינוף גדול בהרבה וצריך לקנות יחס קטן יותר על מנת להגיע לאותו יחס מינוף, אבל אין בעייה לבצע את אותו חישוב עם future.
 
במהלך ויכוח לוהט שמתנהל סביב השאלה: "מניות או נדל"ן", תמיד בסוף, לאחר שתיקה וחשיבת עומק מגיע הטיעון הבא:

"זה נכון ששוק המניות נותן תשואות גבוהות יותר מנדל"ן לאורך השנים. וזה נכון ששוק ההון הרבה יותר פשוט להשקעה משוק הנדל"ן (לא צריך מתווכים, משכירים, שוכרים, עורכי דין, מאכרים בעיריה וכו'). וזה נכון ששוק ההון מפוזר הרבה יותר מדירה מסויימת, ברחוב מסויים, עם שכנים מסויימים.

אבל יש יתרון אחד לשוק הנדל"ן על פני שוק המניות: המינוף. בשוק הנדל"ן יש לך אפשרות למנף בצורה מאד מיוחדת: הכירו בבקשה את ה"משכנתא". אין מוצר מופלא כזה בשוק המניות ורק בשביל המשכנתא שווה ללכת ולהשקיע בנדל"ן. זה סוג מאד מיוחד של מינוף קסום בו אין margin call. בא הבנק ואומר לך: אתה רוצה להשקיע מיליון ש"ח בהון (דירה), אז אני מלווה לך עוד מליון. תחזיר לי בריבית מסויימת גבוהה, אך ברוב המקרים נמוכה מריבית שוק הנדל"ן עצמו, את המליון הזה ואין לי דרישות נוספות. זה לא קיים בשוק המניות. שם אין מוצר יפה כזה וזהו חסרון מאד גדול של מניות לעומת נדל"ן. אי אפשר לבוא לבנק ולהגיד לו אני רוצה לקנות ETF של S&P500 במליון, תן לי בבקשה משכנתא לעוד מליון ואני אחזיר לך בתשלומים חודשיים. הבנק פשוט יזרוק אותך מכל המדרגות".

עד כאן הטיעון המוחץ שבד"כ משאיר אותנו, משקיעי המניות חסרי תגובה. אולי באמת יש יתרון מסויים לנדל"ן והוא המכשיר המדהים הזה שנקרא מינוף באמצעות משכנתא?

אז זהו שלא. מטרת הפוסט הארוך הזה היא להסביר לאט לאט מדוע זה פשוט לא נכון, והיתרון המופלא הזה של המשכנתא הוא לא רק חסרון, אלא שבצורה פשוטה להפליא אפשר לבצע מינוף הרבה יותר טוב בכל קריטריון בשוק המניות.

מזהיר מראש: זהו פוסט שיורד לפרטים. הוא לא דורש דוקטורט במתמטיקה, אבל כן דורש חשיבה כמותית סבירה. הוא לא פוסט טרביאלי ואפשר לומר שהוא אפילו מתיש, אבל היתרון שלו זה שהוא מראה נקודה מאד מאד לא אינטואיטיבית.

אז בואו נתחיל. מהי משכנתא? משכנתא היא כאמור הלוואה שהבנק נותן כנגד קניית נכס. זה אומר שאם לא תחזיר את הלוואה, יש לבנק זכות לקחת לך את הנכס ולמכור אותו. לכן, ברוב המקרים בהנחת מינוף סבירה, למשל יחס 2, הבנק כמעט ולא מסתכן. בתמורה, הבנק מקבל ריבית על ההחזרים החודשיים. יש הרבה טעמים וסוגים של משכנאות ולצורך הפשטות אנחנו נתרכז בסוג אחד והוא החזר בריבית קבועה. בד"כ ריבית המשכנתא היא ריבית גבוהה יותר מריבית אג"ח מדינה ל-10 שנים. למשל, ברגעים אלו ריבית המשכנתא היא סביב 4%. יש כמובן סוגים שונים של ריבית: משתנה, וצמודה. כאמור, זה לא ממש משנה לצורך הדיון.

כבר ממבט ראשון, ובלי ליהיות כלכלן מזהיר, נראה שיש פה משהו מוזר: אם הבנק כמעט ולא מסתכן ומקבל ממני, לוקח המשכתנא, תשלומים קבועים (ריבית), ברור לחלוטין שהבנק מרוויח פה ללא סיכון. אם הבנק מרוויח, מישהו אחר כנראה מפסיד, ומכיוון שיש רק שני צדדים: כנראה זה אני, לוקח המשכנתא. אבל זאת רק אינטואיציה בריאה, עדיין לא ניתחנו את הבעייה.

בשביל לנתח את הבעייה, אני חושב שהכי נכון הוא ללכת למקרה הדמיוני בו הבנק אומר לך: קח משכנתא, אך תקנה עם זה במקום דירה את מדד המניות S&P500 באותם תנאים של משכנתא רגילה. משהו לא סביר שיקרה בעולם האמיתי.
פה חייבים לעבור לדוגמא אמיתית ונתונים מספריים. לקחתי נתונים מ-yahoo finance של מדד S&P500 TR (כולל השקעה של דיבידנדים מחדש) וחישבתי תשואה יומית באחוזים. לקחתי נתונים מינואר 1990 עד היום 2018: סה״כ 28 שנה.
התשואה (נומינלית) של המדד היא 9.6% בשנה. כתבתי סקריפט שמדמה כאילו לווית משכנתא מהבנק והשקעת במדד המניות.
הנחתי ריבית משכנתא של 6%. ריבית אג"ח 10 שנים בשנת 1990 הייתה 8%, אז אני מניח שריבית המשכנתא הייתה גבוהה מזה, ולמרות זאת על מנת להוכיח עוד יותר את טענתי, לקחתי ריבית משכנתא נמוכה יותר 6%. בסקריפט a הוא וקטור של התשואות היומיות, והנחתי החזר משכנתא קבוע כל חודש. להלן הסקריפט:
קוד:
d = 1
m = 1+d
r_mashkanta = .06/12
n_mashkanta = 20*12
tashlum_chodshi = d * (r_mashkanta*(1+r_mashkanta)**n_mashkanta) / ((1+r_mashkanta)**n_mashkanta-1)
i_n = 0
for i in range(a.shape[0]):
    m *= (1+a[i])
    if np.mod(i, 21) == 0 and i_n < n_mashkanta:
        m -= tashlum_chodshi
        i_n += 1
print (m**(1/a.shape[0]*250)-1)


מתקבל שהתשואה שנקבל על הכסף המקורי היא 10.6% בשנה. כלומר, בסה"כ קיבלנו עוד 1% בשנה לעומת השקעה רגילה ללא משכנתא.
מה שרואים הוא שמינוף המשכנתא הוא לא מינוף מטורף, שזה הגיוני כי הרי הבנק כאמור לא רוצה להסתכן, אבל גם התשואה העודפת לא משמעותית. בסה"כ עוד 1%. זה כמובן לא בא בחינם, כי בכל זאת הגדלנו את הסיכון שלנו וסטיית התקן,
אז קודם כל, זה קצת מפחית מהתלהבות (לטעמי): בסה"כ הוספנו עוד 1% בשנה.

העניין הוא שהכל דמיוני שכן, כאמור, הבעייה היא שאי אפשר לקבל תנאים כאלו בשוק ההון.
אז זהו... שאפשר. העניין הוא שאפשר גם הרבה יותר טוב מזה.
הסקריפט הבא ממחיש את העניין:
קוד:
m = 1
d = 1
m_d = m+d
n_mashkanta = 20*12
tashlum_chodshi = d / n_mashkanta
i_n = 0
for i in range(a.shape[0]):
    alpha = m_d / m
    m *= (1+alpha*a[i])
    m_d *= (1+a[i])
    if np.mod(i, 21) == 0 and i_n < n_mashkanta:
        m_d -= tashlum_chodshi
        i_n += 1

print (m**(1/a.shape[0]*250)-1)

למעשה זה סקריפט שמחשב כאילו לקחנו משכנתא בריבית 0. מה יותר טוב מזה? על מנת ליצור מנגנון אמיתי בשוק ההון שידמה את המצב הזה (הרי אנחנו לא יכולים לקחת משכנתא בשוק ההון ובטח לא בריבית 0) מחשבים alpha , שזה יחס המינוף בין הכסף הדמיוני m_d לבין הכסף האמיתי m. לצורך הדוגמא, ביום הראשון היחס הזה הוא 2, שזה יחס המינוף הנדרש בהתחלה. עם הזמן, היחס הזה מתעדכן וזז. הוא קצת עולה, אך בעיקר יורד ודי מהר מגיע לסביבות ה-1. למשל, אחרי 4 שנים הוא מגיע לאזור של 1.4. הסיבה לכך היא ששוק ההון בטווח של שנים עולה, ולכן צריך פחות מינוף לאורך השנים. גם מי שלקח מליון שקל משכנתא וקנה דירה ב-2 מליון שקל, אחרי 10 שנים הוא לא ממונף פי 2 כי ערך הדירה מאד עלה מאז הקנייה.
יש לשים לב, שהנחתי שיש איזון של התיק כל יום (על מנת לשנות את alpha). האיזון עצמו עולה כסף ואני מתעלם מכך. כנגד, יש לשים לב שפרמטר המינוף משתנה לאט יחסית ומעט יחסית (נראה זאת מייד בהמשך). לכן, אפשר בהחלט לאזן בהתחלה פעם בחודש, ולאחר שנה פעם בשנה. זה יגרום לכך שהתהליך יהיה שונה מתמטית ממשכנתא, אבל מאד דומה ובאותה רוח. בכל מקרה, ראוי להדגיש שפרמטר המינוף נע בתהליך ארוך מ-2 אל 1, אמנם לא בהכרח לינארי, אבל באיטיות כך שדמי האיזון הם מינימליים.
כמובן, שבסוף רואים ש m_d הכסף הדמיוני זהה ל-m הכסף האמיתי. כלומר, אנחנו מסיימים עם תשואה זהה לחלוטין לתשואה של לוקח המשכנתא (אבל בריבית 0).

ואיך ממנפים בריבית קרובה ל-0 בשוק ההון? יש שתי דרכים עיקריות: future ו-ETF ממונף, כדוגמא נשתמש ב-ETF ממונף. נניח למשל, שיש לנו 100 דולר ואנחנו רוצים למנף ביחס של 1.5 את ה-S&P500. איך עושים את זה וכמה נשלם? נתבונן בתעודה UPRO שמננפת פי 3 את המדד והעמלה שלה היא 0.95%. במקרה כזה, נקנה ב-75$ ETF רגיל (לא ממונף) וב-25$ את UPRO ונקבל בדיוק מינוף של 1.5, כלומר כאילו קנינו ב-150$. כמה עמלה נשלם? למעשה, רק על רבע מהכסף נשלם את העמלה 0.95%, אז בפועל שלמנו על החלק הממונף רק 0.2375%. זה מעט יקר יותר ממה שנהוג בתעודות לא ממונפות אמרקאיות, אבל לא משמעותית. בהחלט באותו אזור. למשל, IWDA תעודה מופלאה שהרבה משתמשים בה פה משלמים עמלה של 0.2%.

נסכם: אפשר באמצעים פשוטים, ועם עלות כמעט אפסית, לחקות את תהליך המשכנתא באינדקסים על מניות. ע"י כך משיגים אפקט זהה של משכנתא בתחום המניות, אבל יותר טוב. יותר טוב, כי חוסכים את עמלת הריבית הגבוהה של משכנתא.
אז כמה מרוויחים מזה שלא משלמים ריבית לבנק? בסקריפט שכתבתי למעלה מתקבל שאחוז התשואה השנתית הוא 11.44%. הוספנו לעצמנו עוד 0.84% בשנה לתוספת המתקבלת ע"י לקיחת משכנתא. זה כמובן ללא שום תוספת סיכון.

במילים אחרות, אם אתם מאד מתלהבים ממינוף ע"י משכנתא, זה אומר שאתם שמחים להוסיף לתשואה השנתית שלכם עוד 1% תמורת הסיכון (הלא מאד גדול, כי כאמור הוא מתחיל ב-2 והולך ויורד דרמטית עם השנים) במינוף ע"י משכנתא. אז הנה הראיתי לכם שבשוק המניות, אפשר לקבל תוספת נוספת של כ-0.8% בשנה, ע"י חיקוי די מדוייק של משכנתא בנדל"ן.


ואחרי הכל: האם כדאי לקחת משכנתא בשוק המניות? האם זה מומלץ? על כך, בפוסט אחר.
כמו שאדם כתב. יש הבדל ענק בין מינוף כסף למינוף תשואה.volatility drag זה בעיה ענקית במינוף מבוסס תשואה בכלל לא מדובר על מחיקה אלה על כך שבהינתן שיש לך 100 שקל מושקעים בסנופי והפסדת 30% אחוז ב 2008 (יש ברשותך 70 שח) אתה צריך שהסנופי יעשה 42% כדי למחוק הפסדים ולחזור ל 100 שח. במקרה שהתעודה שקנית הינה sso יהיה ברשותך 40 שקל אחרי המפולת ותצטרך עלייה של 75% של הסנופי כדי לחזור ל 100 שח ולמחוק הפסדים.
קיצר מינוף מבוסס תשואה זה אחלה שהשוק מונוטוני עולה וממש גרוע בכל מצב אחר.
 
כמו שאדם כתב. יש הבדל ענק בין מינוף כסף למינוף תשואה.volatility drag זה בעיה ענקית במינוף מבוסס תשואה
אז אני אענה לך מה שעניתי לאדם: אתה לא לגמרי מבין מה זה volatility drag או שאתה לא לגמרי מבין את מה שכתבתי.
בקצרה בלבד (יש לי תכנון לכתוב על כך בעתיד פוסט): שים לב בסקריפט השני שלי אני מחשב כל יום פרמטר בשם alpha. זה פרמטר המינוף. רק הנחתי שאפשר למנף יומית עפ"י alpha (שבאופן כללי הוא די נמוך בין 1 ל-2). זה לא קשור לזה שהשוק יורד או עולה. רק הנחתי שאתה יכול למנף ב-alpha ברמה יומית. זאת הנחה סבירה ביותר וטרביאלית ע"י ETF ממונף או future.
השאר מוכח מיידית: באמצעות הטריק הזה, אתה משיג התנהגות זהה בתוחלת ובסטיית תקן להתנהגות כאילו לווית משכנתא (רק שאתה במצב טוב יותר כי זה ללא ריבית או ריבית אפסית).
לא אמרתי בשום שלב ללכת ולקנות תעודה ממונפת. אז באמת היית סובל מ volatility drag .
 
@Ron B אתה עובד קשה מדי.
פשוט תפנה את מי שמתווכח איתך לשני החיפושים האלו בגוגל ותן להם לקרוא בשקט:
  1. כמותית: השקעה בדירה או בשוק ההון?
  2. מידע קריטי לרוכשי הדירות – עובדות שהסתירו מקוני הדירות בישראל
 
נתבונן בתעודה UPRO שמננפת פי 3 את המדד והעמלה שלה היא 0.95%. במקרה כזה, נקנה ב-75$ ETF רגיל (לא ממונף) וב-25$ את UPRO ונקבל בדיוק מינוף של 1.5, כלומר כאילו קנינו ב-150$.
זה פשוט לא נכון. קנייה כזאת לא תיהיה שקולה בשום צורה לקנייה ב 150$ הלוואי שכן זה היה ממש נחמד.
שוב אותה דוגמא:
1. לקחת הלוואה של 50$ ויש לך 100$. הבורסא נפלה ב 30% ואז עלתה ב 42% החזרת את ההלוואה ושוב יש לך 100$ ביד.
2. השקעת 25$ ב spy X3 ו 75$ ב spy. הבורסא נפלה ב 30% ואז עלתה ב 40%. יש לך 78.5 דולר ביד.

ושוב המינוף אלפה שלך תמיד יהיה מינוף תשואה ולא מינוף כסף ולכן יהיו לו אותם בעיות.
*רק אציין לגבי הערה שלך שבעבר לא היו ירידות יומיות כל כך גדולות, לדעתי מה שקרה ל xiv זה רק סנונית ותופעה דומה צפויה גם במדדים גדולים כמו סנופי. לכן אל תבנה על זה שהסנופי לא יכול לרדת 30% ביום.
 
נערך לאחרונה ב:
2. השקעת 25$ ב spy X3 ו 75$ ב spy. הבורסא נפלה ב 30% ואז עלתה ב 40%. יש לך 78.5 דולר ביד.
לא. שוב לא קראת את מה שכתבתי. אני מדגיש: אני מבצע איזון יומי של המינוף. אז אחרי שהבורסה נפלה ב-30% נשאר לי 55. במקרה הזה אני ״מדמיין״ כאילו באמת היה לי 150 ערב הנפילה. אז אחרי הנפילה יש לי 105 בדמיון. מכיוון שיש לי בפועל רק 55, אז אני צריך לשנות את יחס המינוף ל 105/55 כלומר ביחס של 1.9. למעשה מיחס של 1.5 אני מגדיל אותו ל1.9. ואז הכסף שיהיה לי אחרי שהבורסה תעלה ב-42% יהיה:
קוד:
55*(1+1.9*.42)
כלומר 100 חזרה. בדיוק כנדרש.

זה פשוט לא נכון.
עכשיו אתה רואה שזה כן נכון.

הלוואי שכן זה היה ממש נחמד.
טוב שאני פה. למדת משהו ממש נחמד.

מעבר לכך שהמספרים שציינת ברמה היומית אינם ראלים כמובן.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
ש 2 מ׳ הון - משכנתא ומינוף נדל"ן 7
ח משכנתא - חצי דירה ראשונה וחצי דירה שניה נדל"ן 4
D משכנתא 100% קל"צ נדל"ן 12
L חוות דעת על תמהיל משכנתא + מיקוח ריביות נדל"ן 8
T משכנתא 100% פריים נדל"ן 43
K משכנתא הפוכה נדל"ן 28
קפיטליסט_מרושע "העברת" משכנתא לאחר הפסקת עבודה נדל"ן 2
R משכנתא נמוכה נדל"ן 28
S שדרוג דירה - התייעצות האם לקחת משכנתא ובאיזה סכום נדל"ן 13
ד משכנתא במטרה לפרוע תוך שנה נדל"ן 13
K משכנתא על שליש דירה נדל"ן 12
T משכנתא או השקעה נדל"ן 5
נ מימון משכנתא באמצעות דיבידנדים שוק ההון 9
עלילה מסלול זמן ממוצע ללקיחת משכנתא נדל"ן 8
M מבצעי "שלם עכשיו 5% והשאר בקבלת מפתח" - האם במעמד החתימה יש להמציא אישור משכנתא? נדל"ן 38
ה משכנתא לפרעון תוך 10 שנים נדל"ן 14
M מחזור משכנתא - שעבוד שני, מסלול משתנה צמוד נדל"ן 2
A עלית פרמיה בביטוח דירה עבור משכנתא צרכנות פיננסית 5
א מחזור משכנתא נדל"ן 12
K שאלת משכנתא ודיור נדל"ן 9
G משיכת כספי פיצוים עבור משכנתא? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
M משכנתא - האם ניתן להמיר ריבית ק״צ לקל״צ ללא קנס? נדל"ן 3
B הוצאת קרנות השתלמות לטובת תשלום משכנתא? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
S הלוואה כנגד התיק לצורך משכנתא? צרכנות פיננסית 9
R שיקולי משכנתא נדל"ן 24
9 משכנתא, או הלוואה מקופות גמל / השתלמות? נדל"ן 3
א הביטוח משכנתא מחיב אותי חיוב כפול. נדל"ן 8
P משכנתא ולקנות? או לגור חינם ולחסוך לקנייה עתידית? נדל"ן 18
P משכנתא ולקנות? או לגור חינם ולחסוך לקנייה עתידית? נדל"ן 1
U פרעון מוקדם של משכנתא צרכנות פיננסית 24
C כמה משכנתא לקחת אם רוצים לפרוש מוקדם נדל"ן 19
Y איך נכון לחשב אחוז חשיפה לנדלן כשיש דירה עם משכנתא? שוק ההון 1
TalYaro1 חישוב והשוואת ריביות משכנתא בזמן מלחמת חרבות ברזל. נדל"ן 1
kiza צמצום משכנתא צרכנות פיננסית 22
פ דירה במחיר למשתכן - ללא משכנתא? נדל"ן 7
T רכישת דירה ראשונה באיזור חיפה ללא משכנתא נדל"ן 14
ד בחירת יועץ משכנתא נדל"ן 7
ב הטבות בנק ישראל/בנקים אחרים ללוקחי משכנתא נדל"ן 0
מ דעה על תמהיל משכנתא נדל"ן 0
ttmoon תמהיל משכנתא, דירה ראשונה להשקעה, מחיר למשתכן נדל"ן 0
amit מסלול משכנתא משתנה כל 5 עוגן אגח לא צמוד נדל"ן 2
א סגירת משכנתא מהחלק ההוני/הקצבתי פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
S איך לבחור פרמטרים של משכנתא נדל"ן 5
D נטילת משכנתא לבעלי אזרחות אירופאית נדל"ן 0
S לשכור ולהשקיע במדד או לקנות - באירופה עם 100% משכנתא וסבסוד הריבית נדל"ן 5
Y הערכה גסה לעלות משכנתא כיום פוסטים מאיכות נמוכה 1
J סגירת מסלול משכנתא אל מול השקעה בפקדון נדל"ן 9
O שיקולי משכנתא ותזרים נדל"ן 13
M הייתכן שרק ל-28% ממשקי הבית החילוניים בישראל יש משכנתא, וההחזר ההמוצע עליה הוא רק 3,800 ש"ח? נדל"ן 11
R החזרת משכנתא - מסלול פריים אל מול השארת הכסף בקופת גמל להשקעה נדל"ן 5

נושאים דומים

Back
למעלה