בניגוד לנאמר, אף אחד במקרים המדוברים לא מנסה למכור לילדים בכיתה שכדאי לעשות התאמה מגדרית. הם כן מנסים להמחיש שאם הם מרגישים ככה אז בית הספר והתלמידים שלו יקבלו אותם. האמירה שזה "מרגש" וכו' אולי משקפת את מה שהילדה מרגישה. וברור לי למה בשעה הזאת הילדה תרגיש שהיא במרכז תשומת הלב (ואולי היא תהנה מזה, אולי זה דווקא יביך אותה - תלוי באופי שלה כנראה).
לא נראה שיהיו לזה השפעות ארוכות טווח, בטח ששיעור על מגדר לא יגרום לדיספוריה מגדרית.
התייחסתי כבר
למעלה לגבי השלכות שליליות אפשריות של חינוך כזה על קבוצת המיעוט עצמה, אבל גם לגבי קבוצת הרוב -
אני חושב שאתה ממעיט בערכה של השפעה תרבותית.
ברגע שמקדמים ערך כלשהו (דרך שיעורים במערכת החינוך, דרך סרטים, סדרות ועוד) -
אין לי ספק שיש לזה השפעה, אפילו אם במציאות זה לא ממש "מרגש" אלא קיימים קשיים.
לפעמים הציפייה התרבותית קובעת את האמונות של האדם יותר מאשר המציאות עצמה.
קח למשל את המיתוס של אהבה ממבט ראשון. כל אדם מכיר זוגות מאושרים שלא אהבו ממבט ראשון, ועדיין יש אחוזים מסוימים של כאלו שמצפים לזה בדייטים, ופוסלים אם לא מקבלים את זה. אדם לא תמיד יאמר לעצמו "אולי המציאות מלמדת אותי לבנות אהבה בהדרגה ולא בבת אחת", אלא "עדיין לא פגשתי את האחת שאיתה יהיה ניצוץ מיידי".
דוגמא פחות חיובית היא היחס ליהודים בקרב אוכלוסיות אנטישמיות. ההיכרות עם היהודי לא בהכרח משנה את הדעות הקדומות - יש אנשים שלא יאמרו "היהודים שפגשתי מוכיחים לי שהטענות נגד יהודים אינן נכונות", אלא "היהודי הספציפי הזה דווקא אחלה. הלוואי שכל היהודים היו כמוהו".
גם במקרה שלנו -
ייתכן שאחוזים מסוימים של כאלו שנמצאים על הגדר בתקופות מסוימות, ואולי באופן טבעי היו גדלים להיות
סיסג'נדרים (משתמש בזה כי אסור לומר "רגילים"),
יימשכו ליחס המרגש ויוצא הדופן שהמיעוטים "אמורים" לקבל לפי הציפייה התרבותית.
נ.ב. מעניין שמצד אחד קיימת טענה שקידום ענייני מין ומגדר לא ישפיע על אחרים שאינם שייכים לקבוצות המיעוט,
ומנגד קיימת טענה שבתקופות עבר, היו הרבה פחות מיעוטים כאלו בגלל הלחץ של החברה כנגדם.
ציפיות חברתיות משפיעות או לא משפיעות?