הכוונה היא להסכם מכירה - בסופו של דבר יש פה שני צדדים שמחליפים בינהם לא מעט כסף או שווה כסף, וכל צד רוצה לקבל ביטחון מהעסקה.
זכרון דברים זה לרוב משהו שחותמים עליו כשיש עסקה שייקח הרבה זמן להוציא לפועל, ורוצים להבטיח ששני הצדדים מחוייבים לעסקה. במקרה של רכב אין ממש סיבה לחתום על ייפוי כח - שני הצדדים נפגשים, הקונה בודק את הרכב, סוגרים מחיר והולכים לדואר (או לפורטל הממשלתי) - ואם זה ערב או סופ"ש אז יום אחרי משלימים את התשלום והעברת הבעלות.
עד היום עשיתי את זה בניסוח מפית -
פרטי הקונה, פרטי המוכר, פרטי הרכב, סכום התמורה.
הצדדים מסכימים שהקונה מעוניין לרכוש את הבעלות על הרכב מידי המוכר. ואם אחד מהם מתחרט? הצד השני יתבע אותו בבית משפט על הפרת הסכם?
המוכר מצהיר שלמיטב ידיעתו הרכב לא עבר תאונות דרכים. זה משהו שהקונה צריך לבדוק - במכון/מוסך/סליקה של חברות ביטוח. אם הרכב עבר תאונה אצל בעלים קודמים? למה בתור מוכר שאחתום על זה, ולמחרת קונה טמבל יבוא בטענות על שפשוף שהיה באוטו ויטען שהרכב כן עבר תאונה...
הקונה מצהיר כי קיבל אפשרות לבחון את מצבו של הרכב, וכי הוא רוכש את הרכש במצבו (as is), ולא יבוא בטענות למוכר בגין מצב הרכב. בתור קונה לא הייתי חותם - אם מתגלה שהמוכר רמאי ועשה יד אחת עם מכון הבדיקה? זה גם לא מוסיף שום ערך למוכר הגון - גם בלי חוזה אי אפשר לבוא אליו בטענות על בעיות רגילות ברכב משומש.
הקונה מתחייב להעביר את תמורת התשלום בסך x באמצעות צ'ק בנקאי לידי המוכר. עם קבלת התשלום יפעלו הצדדים לביצוע העברת הבעלות באותו יום. הצ'ק פשוט מחליף ידיים עם העברת הבעלות...
המוכר מתחייב כי הרכב אינו משועבד או אסור לנסיעה. אם שעבדו לי את הרכב או שהוא אסור לנסיעה ולא ידעתי מזה? הבעלות פשוט לא תעבור ומן הסתם לא אקח את הכסף.
המוכר מתחייב כי יישא בכל תשלום על קנסות חנייה, קנסות תעבורה וחיובים בגין נסיעות בכבישי אגרה שנוצרו לפני תאריך המכירה. למה שמשהו מזה יגיע לקונה? לקונה יש אישור העברת בעלות עם תאריך ושעה ואם הוא מקבל קנס על שמו ממועד מוקדם יותר (אתה מכיר מישהו שזה קרה לו?) שהוא זה שידאג לבטל אותו. למה המוכר צריך מיד לשלם את זה? אם הוא מעוניין להישפט? בתור קונה גם הייתי מעדיף לפעול מול הרשות שנתנה לי דו"ח לפני שהרכב היה בבעלותי ולא לחפש את מוכר הרכב שאולי ישתף פעולה ואולי לא...
על החתום...