• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

מי מחזיק את הכלכלה במדינה

צרפת הבינו בעקבות משבר הקורונה שמי שמחזיק את המדינה אלה הקופאיות בסופר, נהגי תחבורה ציבורית, נהגי משאיות , שליחים, צוותי הרפואה, עובדי מספרות צוותי החינוך... פתאום כולם הבינו עד כמה הם חיוניים למשק


העניין הוא שבמדינת ישראל, מבחינה כלכלית, כולם ממומנים על ידי כספי ההייטק. כל מגזרי השרותים (כולל מגזר הציבורי) ממומנים על ידי הכסף החיצוני שנכנס מהייטק. ללא כסף זר מהייטק היינו פה ברמת מחיה של מדינת מזה"ת ממוצעת בסגנון ירדן.
הסיבה היחידה שהממשלה יכולה להכריז על סגר בכזו נינוחות ונון-שלנטיות היא כי ההייטק ממשיך לתקתק ולהכניס כספים ולממן את כולם גם בזמני סגר. הוא מממן את קצבאות האבטלה לעצמאים ולמסעדות שנסגרו, ואת והשכר למגזר הציבורי.
ולכן מקוממת אותי הטענה של סבר פלוצקר "שהמגזר הציבורי מחזיק את כולם"

ולגבי המקצועות שכתבת, רובם יוחלפו בעתיד הלא רחוק במכונות.
 
אההה פתאום זה הפך ל10% ולא למרות צה"ל.
על כול יזם הייטק שיצא מצה"ל יש מאות ואלפי אנשים שמועסקים תחתיו.
תעשה קצת שיעורי בית ותערוך את ההודעה.
שאר ה90% דרך אגב, כוללים לוחמים, תומכי לחימה ועוד תפקידים שבלעדיהם לא היית יכול לישון ברוגע בלילה.
לי אישית לא זכור שמסתכלים על סקטור אז מסתכלים רק על המיעוט שלו בשביל לקחת דוגמה על כולו, אבל יכול להיות שבשיטה שלך ככה זה עובד.
לא טענתי שאין יזמים שהצליחו אחרי שהיו בצהל והקימו סטארטפים, טענתי שהסיבה לזה שהם הצליחו זה לא זה שהם היו בצהל ורובם הגדול(אם לא המוחלט) היה מצליח באותה צורה גם אם לא היה משרת ואולי היה מעסיק אפילו יותר עובדים כרגע או מקים עוד חברות, לקחת את האנשים המצטיינים במערכת ולהגיד שהם הצליחו בגלל המערכת ולא בגלל עצמם ושלא היו מצליחים לבד זה קצת דמגוגי וbiased מאוד.(וגם מנוגד לכמה מאמרים מחקריים טובים בנושא שנערכו על תלמידי ivy league)
לא הבנתי איך הטענה השנייה שלך קשורה להודעה שרשמתי, אם תרצה תבהיר אותה כדי שאדע למה להתייחס.
 
כל מגזרי השרותים (כולל מגזר הציבורי) ממומנים על ידי הכסף החיצוני שנכנס מהייטק. ללא כסף זר מהייטק היינו פה ברמת מחיה של מדינת מזה"ת ממוצעת בסגנון ירדן.
אתה יכול להביא לטיעונים שלך הוכחות בצורה של נתונים?

הנתונים שאני מכיר הם שחלקו של ההיטק בתמ"ג בישראל (הייתי נחמד אתך, שיעורו בתל"ג עוד יותר נמוך) עומד על 11-13%. לא מעט, אבל בטח לא מה שיפיל את ישראל לתל" ג לנפש של ירדן.
יותר מכך - חלקו של ההיטק מתוך התל"ג לא השתנה למעשה בעשרים שנה האחרונות. כלומר, ההייטק צומח בדיוק כמו כל שאר הענפים במשק וכבר 20 שנה אינו קטר הצמיחה.
עוד יותר מכך- יש תחום אחד בהקשר להייטק שבו ישראל כן מובילה ביחס לעולם והוא-מימון ממשלתי למחקר ופיתוח! אין אף מדינה אחרת בoecd שלוקחת כל כך הרבה כסף מהמיסים של נהגי המשאיות, המורים והאחיות ומשקיעה אותו במו"פ.

ולגבי המקצועות שכתבת, רובם יוחלפו בעתיד הלא רחוק במכונות.
95% מהמשרות הקיימות היום בהייטק יעלמו מהעולם לפני שמטפלת סיעודית אחת או מורה אחת "יוחלפו במכונות".
 
תעשה קצת שיעורי בית ותערוך את ההודעה.
אפילו אם הייתי מסכים אתך ב100%, סגנון התבטאות הוא מתלהם ומיותר בעיני.
אם אתה רוצה לשכנע מישהו פרט לעצמך ולמשוכנעים מראש, ולא סתם להוציא עצבים ע"י מלחמות מלים במרשתת, אני ממליץ לך להקשיב לטיעונים של הצד שני ולהפריך אותם במקום לשלוח אותו לפינה לחשוב על מה שעשה.
 
אולי לא פופולרי להגיד אבל מבחינה חינוכית, צה״ל מפצה על הרמה הירודה של החינוך בישראל.
יאיר לפיד אמר את זה
"מחלקת 'בינג' בגוגל"
יש דברים שגם צה"ל לא יפצה עליהם...
וברצינות, בתור מישהו שהיה ,תלמיד יסודי חטיבה תיכון, חייל ומפקד בהדרכה ובקו, סטודנט ומתרגל

א.מערכת החינוך חובה מקולקלת והפתרון הדרוש הוא מאד פשוט - שוברים (יכול להיות שנדרשים עוד טוויקים אבל שינוי התמריצים יוביל אליהם באופן טבעי)
ב. אין לי שום ספק שצה"ל מעולה בהדרכה ובפתרון בעיות טכנולוגיות בנוסף על היותו 'פנימיה' מאד איכותית יחסית אבל להחזיק צבא לא-מקצועי זה בזבוז משאבים מטורף ולא שווה את המאמץ
ג. מערכת ההשכלה הגבוהה משיגה את מטרותיה בצורה יפה אבל לא מסוגלת כיום להכין את כמות האנשים הנדרשים למקצועות מסויימים ולכן מזל שהביקוש ביחד עם הכשרות מקצועיות/ היכולת של אנשים ללמוד בבית מפצה על כך.

לגבי יאיר לפיד, אפילו כשאני מסכים עם חלק מהטיעונים שלו הוא מציג אותם בצורה כה סכמתית וילדותית ובלי שום סימוכים ופניה להגיון אלא רק לרגש ולהגיון הבריא שאני רוצה לא להסכים עם טיעונים נכונים.
 
יש דברים שגם צה"ל לא יפצה עליהם...
מסכים.
מה שאני התכוונתי בעיקר, זה שהוא לוקח בחור מופקר ועושה אותו בנאדם. משמעת. עבודה צוותית.
אמנם לא עשיתי צבא, אבל לפחות זה מה שהתרשמתי מקולגות ואחרים.
 
מסכים.
מה שאני התכוונתי בעיקר, זה שהוא לוקח בחור מופקר ועושה אותו בנאדם. משמעת. עבודה צוותית.
אמנם לא עשיתי צבא, אבל לפחות זה מה שהתרשמתי מקולגות ואחרים.
זה אתוס שאני לא בטוח כמה אמת יש בו. אנשים בכל העולם מתבגרים והופכים מנערים חסרי אחריות ודאגות לבוגרים אחראים גם בלי שרות צבאי.
הצבא אולי מאיץ את התהליך אצל אחדים, אבל גם גורם לאחרים להזדקק למנוחה שלעיתים נמשכת שנים אחרי השרות.
 
מה שאני התכוונתי בעיקר, זה שהוא לוקח בחור מופקר ועושה אותו בנאדם. משמעת. עבודה צוותית.
כן ולא. לרוב האנשים שאני ראיתי שמתאקלמים טוב לצבא היו פוטנציאל ורקע טובים גם לפני. אולי היו נערים פוחזים במערכת החינוך אבל מחוץ לה תפקדו באופן הולם את גילם לרוב.
יותר מאנשים טובים שהצבא הפך למעולים ראיתי אנשים בינוניים שהצבא הפך לאמני בולשיט ו/או בזבוז זמן.

יש מקומות בעולם שניסו את זה והראו שזה באמת משיג את המטרה?
התוצאות הן inconclusive במקרה הטוב הנה review מאד שלילי שמתייחס בעיקר לירידה בתוצאות כפי שנמדדו במבחני מתמטיקה.
אני לא בקיא בנבכי המערכת/מערכות באמריקה, אבל הרושם שלי הוא שמה שטוב לקופות החולים בארץ טוב גם לתלמידים, לפחות כצעד ראשון.
 
יש מקומות בעולם שניסו את זה והראו שזה באמת משיג את המטרה?
זה תלוי כמובן בשאלה מה המטרה...
בשוודיה (המעצבנים האלה חייבים תמיד להיות הכי טובים) השיטה עובדת מציין, אבל במסגרת רגולטורית מאוד נוקשה ומצומצמת - בתי ספר פרטיים יכולים להיות מופעלים רק על ידי עמותות חינוך ללא מטרת רווח, אסורה כל סלקציה והקבלה רק על בסיס מקום פנוי /הגרלה. איכות החינוך עלתה אבל אם המטרה היתה הפחתת רגולציה או הפחתת עלויות כנראה שאין שינוי משמעותי.

בארה"ב כמו בארה" ב המעבר לשוברים (בחלק מהמדינות) היה בעיקר תוצאה של קבוצות לחץ מהמעמדות הגבוהים שלא רצו לשלוח את ילדיהם למערכת הציבורית אך עדיין רצו לקבל ממנה כסף. מבחינת הישגים לא מכיר עדויות לכך שבמדינות עם שוברים הגיעו להגשים גבוהים יותר. מבחינת הצלחה-תלוי את מי שואלים.
 
בארה"ב כמו בארה" ב המעבר לשוברים (בחלק מהמדינות) היה בעיקר תוצאה של קבוצות לחץ מהמעמדות הגבוהים שלא רצו לשלוח את ילדיהם למערכת הציבורית אך עדיין רצו לקבל ממנה כסף.
זה הכיוון גם בישראל ואפילו לא מוגבל למעמדות גבוהים.
 
העצמאים
סוחבים על גביהם כגמלים
את כל המגזרים
ואת הרבה חברות בעמ
והרבה מגזר ציבורי
ועוד כמה אוכלוסיות 'מופלות'
 
כבר אמרתי את זה בעבר ואחזור על זה שוב:
אם כ"כ עדיף כלכלית להיות שכיר אז למה העצמאים כאלה גיבורים? שיהיו שכירים?
אני לא באמת אומר את זה כטיעון בעד המצב הנוכחי כאיחו שחסרים עיוותים ברגולציה או משהו אלא לא מבין את שיווי המשקל הזה. אם אנשים רוצים להיות עצמאים למרות כל ה*** שמעמיסה המדינה כנראה שיש איזשהו תגמול בשבילם? או שהם לא עושים שיקולי עלות תועלת ומתנדבים לסחוב את המדינה על כתפיהם?
 
אם כ"כ עדיף כלכלית להיות שכיר אז למה העצמאים כאלה גיבורים? שיהיו שכירים?
ובהשלמה לזה, אם במגזר הציבורי כולם בסטלבט ונישאים על כתפי העצמאים המסכנים, למה לא כולם הולכים להיות רופאים, מורים וקצינים בצבא כדי לנוח כל היום או לפחות לחזור רגועים הביתה?
 
לגבי יאיר לפיד, אפילו כשאני מסכים עם חלק מהטיעונים שלו הוא מציג אותם בצורה כה סכמתית וילדותית ובלי שום סימוכים ופניה להגיון אלא רק לרגש ולהגיון הבריא שאני רוצה לא להסכים עם טיעונים נכונים.
כן. הוא פועל טוב הרבה יותר משאר הפוליטיקאים, אבל צורת הדיבור שלו כ"כ מעצבנת, שהחלטתי להפסיק להקשיב לדברים שהוא אומר ולקרוא דברים שהוא כותב. הוא כ"כ עולה לי על העצבים, שאם אמשיך להקשיב לדברים שלו, יהיה לי קשה להצביע לו, ואני בהחלט מתכוון להצביע לו. ביבי זה בדיוק הפוך. הוא מדבר מדהים, אבל הוא ראש ממשלה נורא.
 
יש לך קישורים? נשמע מעניין
צפיתי באותם סרטונים לפני מספר שנים כך שאת רובם לא הצלחתי לאתר לאחר חיפושים ממושכים ביוטיוב.

כאן פרופ' שמחון מציין שבבי מידע, שאם זיכרוני אינו מטעה אותי, מתחברים לכיוון הכללי שציינתי (לא בהכרח לקטע הרגולטורי בפני עצמו): https://www.youtube.com/watch?v=WIuqb9QYY6w&list=PLT-roSWIpp1HylaHfrX9P2raoijX8yyFz&index=5

סרטון שני שזכור לי הוא מהערוץ של גלעד אלפר, לא הצלחתי לאתר אותו כעת בשנית. מצטער.
https://www.youtube.com/user/MegaGilada/videos

הסרטון השלישי והכי מפורט שזכור לי, זוהי הרצאה של פרופ' עומר מואב כמובן. הוזכר בה בין השאר "הקטר הישראלי", עם איזושהי תמונת מצגת בשחור-לבן ברקע, שבה מוצג איזשהו איזור תעשייה המחולק בין זה הישן להייטק החדש. מדוע אני מתעכב על התמונה הזאת? כי מלבדה ומלבד המסר המרכזי שזכור לי מההרצאה, אין לי שום פרט מזהה שיאפשר לי לאתר אותה שוב ולשתף כאן :'(

רק אסייג ואומר, למקרה שלא הבינו אותי נכון, המסר שזכור לי מאותה הרצאה הוא שהעובדה שבהייטק אין רגולציה נוקשה מידי, זוהי עובדה נפלאה ומבורכת שמוטב שתמשיך להתקיים! רק שבמקביל, יועילו לשחרר את רוב ענפי המשק האחרים שבהינתן כך, עשויים להפוך לענפים יעילים, ייצרניים יותר, וכן הלאה (בתרגום חופשי שלי, ולפי מיטב זיכרוני מלפני כמה שנים, מתנצל אם הוספתי או החסרתי פרטי מידע לא מדויקים).

כאשר חלקים גדולים במשק סובלים מרגולציה עודפת ולא יעילה, מן הסתם שצריכים לשמור על איזשהו "צינור חמצן" ייצרני בשביל להחזיק משק כזה, וכרגע הצינור הזה הוא ההייטק (ובטח תעשייה ביטחונית ועוד כמה ענפים דומים?). ומכאן שציינתי קודם את "ההכרח" במרכאות, של עומס רגולציה כי יש צינור שמאפשר זאת.

ושוב מסייג ואומר - כל זאת לפי מיטב זיכרוני והבנתי הלא מבוססים דיים, מסרטוני יוטיוב... D:
 
תוכל לפרט?
כלומר אג'נדות ממשיות שקידם?
1) הוא לא נכנס לממשלת השחיתות הנוכחית ונשאר באופוזיציה, בניגוד ללא מעט פוליטיקאים אחרים, שמכרו את כל העקרונות תמורת תפקיד של שר.
2) הוא מביא איתו אנשים טובים, שבכל המקרים שראיתי, תמיד תמכו בצד של היושר והצדק, בעוד שחברי כמה מפלגות אחרות כמעט תמיד לוקחים את הצד של חוסר היושר והשחיתות. לא ראיתי פרשות שחיתות במעורבות חברי מפלגתו, בעוד שבמפלגות אחרות מצב השחיתות הוא אסון ברמה לא נתפסת.
3) החרדים דיברו על "גזירות לפיד", אז כנראה שלפיד עשה משהו נכון כשר אוצר.
4) בוגי יעלון(שאני מקווה מאוד שירוץ אותו ברשימה) עושה רושם של אדם ישר מאוד וזה בהחלט מוסיף.
 
רצו לשלוח את ילדיהם למערכת הציבורית אך עדיין רצו לקבל ממנה כסף
כשאתה אומר את זה ככה זה נשמע כמו פשע איום ונורא.

מי ישמע, אני משלם עבור חינוך של עשרה ילדים וחושב שמגיע לי שובר מסכן לחינוך של ילד.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
Z CSPX מחזיק את המניות ישירות ולא דרך החוזים. שוק ההון 5
ו מישהו מחזיק פה את הקרן העולמית של בלקרוק? שוק ההון 2
Liron2035 מחזיק תיק השקעות בIB, פעם ראשונה שממלא דו"ח רווחים. מתי נהוג להתחיל את התהליך? שוק ההון 9
TheTieMan קרן כספית שקלית - אני סתם מחזיק שם יותר מדיי? שוק ההון 10
O מחזיק בחשבון השקעות בIB, האם כדאי לפתוח בנוסף חשבון בבית השקעות ישראלי? שוק ההון 3
Sp0 אם אני מחזיק מק"מ עד תאריך הפירעון אז אני יכול להתעלם מעליות\ירידות? שוק ההון 3
I איזה etf מחזיק אג״ח ממשלת אוקריאנה? שוק ההון 0
tomer111 כשאומרים שמחיר האג"ח ירד או שתהיה קריסה באג"ח מה זה משנה אם אני מחזיק אותם עד הסוף? שוק ההון 27
ב מה מחזיק אתכם ברגעי שבירה מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 19
unrealx הודעה מוזרה מהבנק בגלל מנייה שאני מחזיק שוק ההון 8
JG1 ללכת לקראת הבנק שלי או לא? מחזיק סכום נאה שלהם צרכנות פיננסית 80
Tim_Duncan ארנק מינימליסטי (או: מחזיק כרטיסים) מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 3
Liron2035 מישהו מחזיק IWDA/EIMI ומשתמש בבנק מזרחי/בינלאומי כברוקר? צרכנות פיננסית 64
A מישהו מכיר את הבנקים האלו: צרכנות פיננסית 0
Nons Ense מצאתי דירה שאני רוצה לרכוש, אילו שאלות חשוב לשאול את בעל הדירה? נדל"ן 5
מ מחפשת את עצמי בקריירה- אשמח לעזרה התפתחות אישית 6
Williamsburg מתי פותחים את האפשרות להגיש דוח 1301 לשנת 23? פוסטים מאיכות נמוכה 16
D איזון אקטוארי אינו תואם את הנתונים פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
P את כולם מעניין לטוס לחו"ל? פוסטים מאיכות נמוכה 109
R לא מוצא את ZPRX במערכת ספארק של מיטב שוק ההון 4
כ בן 30 ולא רואה את האופק התפתחות אישית 24
S מיטב טוענים שכדי לסחור ב - IB דרכם צריך תיק של לפחות 25K דולר, האם מישהו מכיר את ההגבלה הזו והאם יש משהו לעשות בנידון? שוק ההון 4
ע במה את עוסקים? מה הוביל אתכם לכך? כמה את מרוויחים? התפתחות אישית 16
oferM איך כדאי לבנות את עזה מחדש ? פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 6
א קרנות ביטקוין לא מספקות את מלוא התשואה השקעות אלטרנטיביות 7
R האם משתלם להעביר את קופות הגמל להשקעה לעוקב מדד פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0
Jane Doe המלצה על החישוק - מיזם חביב שהוקם כדי להוריד את יוקר המחיה מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 6
צ עצמאי האם להפקיד לפנסיה את המינימום ושאר הסכום בגמל להשקעה או רעיון אחר? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
מ "אי אפשר / נדיר מאוד להכות את השוק" שוק ההון 169
ל לזוג שמתחיל את החיים שלו - מה ההמלצות שלכם? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 3
מ מי שמעונין לקנות ביטקיון אמיתי ולא קרן שמחכה את הביטקיון איזה מהאפשריות עדיף השקעות אלטרנטיביות 1
א מיצוי זכויות בתשלומי מיסים או ביטוחים וכו', כשמשלמים על בית אבות (יש חברות שמתעסקות בזה, בלי לשחוט את כל הסכום?) מיסים 0
yossik מעבר לדיור מוגן - האם למכור את הדירה או את תיק ההשקעות? צרכנות פיננסית 19
E s&p 500 , נסד"ק 100, מדד עולמי, יש לי את כולם. אבל במה עדיף להשקיע? שוק ההון 23
ה איך דיסקונט מגדרים את הפוזיציה הזאת? - פיקדון מובנה השקעות אלטרנטיביות 7
ה מודיס צפויה להוריד את דירוג האשראי של ישראל פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 168
M מקסום סכום מושקע בקרנות IRA? (נראה שמפסידים את היתרון בדמי ניהול בהפסד תשואה) פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 4
A פרוייקטים מעניינים ששמתם עליהם את העין נדל"ן 46
S דברים קטנים ופשוטים שאפשר לעשות כדי לשפר את איכות החיים ולהאריך אותם אוף טופיק 81
E חברים, איך נכון יהיה לי לחשב את ההוצאות האלה באקסל פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 5
קפיטליסט_מרושע עם רגל אחת בחוץ - חושש לעשות את הצעד האחרון יומני מסע אישיים 57
R מעוניין למכור את התעודה 1159250 ולקנות 1159235 ב IRA שוק ההון 23
R עד כמה מפחיתים את ההפסד במידה ולוקחים ACWI למול S&P בתיק הפטור? שוק ההון 0
שם משתמש בעייתי "מיטב כספית ניהול נזילות" מעלה את דמי הניהול שוק ההון 26
R האם אני יכול לעזוב את הבית של ההורים יומני מסע אישיים 27
מ מעביר את התיק השקעות ממיטב דש לאינטראקטיב ברוקר האמריקאי שוק ההון 23
B איך מורידים את הקובץ אקסולידית? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 4
deussex התלבטות האם השקעה דרך בית השקעות ישראלי ובלאק רוק עולמית - מאבדת בעצם את הדיבידנד ? שוק ההון 10
yossik שכן אחד מחמם את המים של הבניין אוף טופיק 25
N קה״שׁ עוקבת סנופי (לא ira) - היכן העמלות הטובות ביותר? האם קיימת קבוצה שניתן להצטרף אליה? [קראתי את מייק] פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 14

נושאים דומים

Back
למעלה