רק כדי לדייק את המודגש, האחריות היא 3 שנים מלאה ולאחר מכן 4 שנים האחריות היא על "קו הינע" בלבד (מנוע, תיבת הילוכים וציריות).
אני "קצין הרכב" של כל הרכבים במשפחה (בכל רגע נתון יש לפחות 5 רכבים תחת אחריותי), יש לי אקסל מסודר של כל הרכבים שעברו במשפחה ובקרוב אפרסם את הממצאים.
מהניסיון שלי, אם מקפידים לרכוש רכב פשוט ואמין שנתיים עד 3 שנים על הכביש, מיד פרטית ששמרה וטיפלה כמו שצריך, ומתחזקים אותו בצורה מושלמת בלי לעגל פינות. יש לרוב כמעט עשור של שקט נפשי מבחינת אחזקה.
מצד שני אני גם מבין את הטיעונים של אנשים שזמנם יקר להם ו/או לא מעוניינים להתעסק עם טיפוסים מפוקפקים (יש לא מעט רמאויות בתחום הזה) אשר מעדיפים לרכוש רכב חדש ו/או 0 ק"מ.
אבל צריך לקחת בחשבון שלא משנה איזה רכב רכשתם, הוא מפסיד בין 30% ל-50% מערכו ב-3 שנים הראשונות שלו על הכביש. וזה לא משנה איזה סמל מתנוסס על הגריל.
אז כפי שהבטחתי, להלן הרשימה (עלות אחזקה כוללת תיקונים בלבד, במידה ורכב עדיין בבעלותנו ירידת הערך מחושבת לפי מחיר המחירון, במידה והרכב שימש אותנו בעבר ירידת הערך היא מחיר רכישה אל מול מחיר מכירה בפועל):
1) טויוטה קורולה שנת 1993, יד ראשונה, נרכשה מהחברה ע"י סבא שלי ועברה כבר 3 דורות במשפחה. לאחרונה לא נמצא כבר למי להעביר את הרכב והוא כרגע עומד ללא תזוזה עד שנחליט מה לעשות. ק"מ ממוצע בשנה 4625, ירידת ערך לא ניתן לחשב כי יש לי תיעוד רק של העשור האחרון. אני התחלתי להתערב באחזקה של הרכב לפני עשור עקב גילו המתקדם של סבי. עלות אחזקה שנתית ממוצעת 2247 ש"ח. רכב בבעלותנו כבר 24 שנים.
2) פולקסווגן גולף שנת 2001, יד שנייה, נרכשה מדודה שלי כאשר הרכב היה 13 שנים על הכביש ו-73,000 ק"מ. הדודה רכשה את הרכב חדש מהחברה. ק"מ ממוצע בשנה 4000, ירידת ערך ממוצעת בשנה 2500 ש"ח, עלות אחזקה שנתית ממוצעת 4675 ש"ח. סה"כ עלות ממוצעת לק"מ נסיעה 1.8 ש"ח. הרכב היה בבעלותנו שנתיים ובעקבות ריבוי תקלות נמכר.
3) קיה סיד שנת 2011, יד שנייה, נרכשה ממכר של המשפחה לאחר 3 שנים על הכביש ו-25,000 ק"מ. ק"מ ממוצע בשנה 3459, ירידת ערך ממוצעת בשנה 9325 ש"ח, עלות אחזקה שנתית ממוצעת 1092 ש"ח. סה"כ עלות ממוצעת לק"מ נסיעה 3 ש"ח. הרכב כבר 4 שנים בבעלותנו ועדיין משרת אותנו נאמנה.
4) מאזדה MX5 שנת 2007, יד שלישית, נרכשה מטריידאין (סוחר) כאשר הרכב היה כמעט 5 שנים על הכביש עם 58,000 ק"מ. ק"מ ממוצע בשנה 8000, ירידת ערך ממוצעת בשנה 17,500 ש"ח, עלות אחזקה שנתית ממוצעת 2890 ש"ח. סה"כ עלות ממוצעת לק"מ נסיעה 2.5 ש"ח. הרכב היה בבעלותנו שנתיים ונמכר עקב התרחבות המשפחה (רכב עם 2 מושבים בלבד).
5) מאזדה 6 שנת 2008, יד שנייה (יד ראשונה מליסינג), נרכשה מחברת הליסינג לאחר כמעט 3 שנים על הכביש עם כ-70,000 ק"מ. ק"מ ממוצע בשנה 8092, ירידת ערך ממוצעת 9000 ש"ח, עלות אחזקה שנתית ממוצעת 1508 ש"ח. סה"כ עלות ממוצעת לק"מ נסיעה 1.3 ש"ח. הרכב היה בבעלותנו 6 שנים, עבר 2 דורות (עבר גלגול במשפחה) ונמכר לדעתי מסיבה לא מוצדקת (רצון להתחדש).
6) מאזדה 6 שנת 2013 סטיישן, יד שנייה, נרכשה מטריידאין (לקוח פרטי שדרג לרכב חדש) עם 40,500 ק"מ. ק"מ ממוצע בשנה 4359, ירידת ערך ממוצעת 16,000 ש"ח, עלות אחזקה שנתית ממוצעת 1413 ש"ח. סה"כ עלות ממוצעת לק"מ נסיעה 3.3 ש"ח. הרכב היה בבעלותנו שנתיים ונמכר בגלל החלפה פנימית במשפחה (פרסמתי כמה רכבים והרכב הזה נמכר ראשון מעל המחירון).
7) טויוטה פריוס שנת 2012, יד שנייה (יד ראשונה ליסינג). נרכשה מחברת הליסינג לאחר שנה ו-8 חודשים על הכביש ו-17,000 ק"מ. ק"מ ממוצע בשנה 9359, ירידת ערך ממוצעת 10,000 ש"ח, עלות אחזקה שנתית 1006 ש"ח. סה"כ עלות ממוצעת לק"מ נסיעה 1.2 ש"ח. הרכב בבעלותנו 4 שנים וכעת משרת את הדור השני נאמנה (עבר גלגול במשפחה).
8) טויוטה פריוס שנת 2016, יד ראשונה, נרכשה חדשה מהסוכנות. ק"מ ממוצע בשנה 16,101, ירידת ערך ממוצעת 16,400 ש"ח, עלות אחזקה שנתית 1075 ש"ח. סה"כ עלות ממוצעת לק"מ נסיעה 1.1 ש"ח. הרכב שנתיים וחצי בבעלותנו ועדיין משרת אותנו נאמנה.