• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

קרן פנסיה מיטב ד"ש - מסלול מניות פאסיבי מחקה מדדים

המשקיע שחייו תלויים בתשואה שנתית של 70%
אוקי, אז אם אני מבין אותך נכון, אני חושב שאנחנו לא סותרים אחד את השני אלא מדברים על מטרות שונות.

אני חושב שהמקרה הרגיל הנדון פה הוא של משקיע שמעניין אותו צפי (תוחלת) התשואה של התיק, ואז מדברים על השונות כ*סיכון* להשגת המטרה של המשקיע. נדמה לי שאנחנו מסכימים שבתרחיש כזה הקטנת שונות בלי פגיעה בתוחלת התשואה תיחשב כ"מתנת חינם".

אתה הצגת תרחיש אחר, אפשרי עקרונית, אם כי לדעתי קיצוני למדי - שבו שום תוחלת תשואה סבירה לא תעזור להשגת המטרה, לא ע"י שינוי מבנה התיק (נגיד הגדלת אחוז המניות) או שינוי מחוצה לו (הקטנת הוצאות / הגדלת הכנסות באופן כללי). כאן המשקיע כבר מראש נכשל בהשגת מטרותיו אלא אם "יזכה בלוטו" מסוג כלשהו - והשונות, לא התוחלת, היא הדרך להשיג זאת. אז - נכון, אבל לא בטוח כמה הדוגמא הזאת מועילה.

ולא חשבתי על כך לעומק, אבל בתרחיש כזה לא יודע אם ההתנהלות ה"אופטימלית" (במובן של - ההסתברות לקבל את אותה תשואה של "70%" המבוקשת) הוא להשקיע במניה בודדת (בעלת שונות גדולה), אשכרה ללכת לקנות כרטיסים ללוטו, או נגיד לקחת תיק מפוזר "רגיל" (כזה שניסינו להקטין בו את השונות שלו בלי לפגוע בתוחלת) ולמנף אותו מספיק כדי שתוחלת התשואה תעלה לאיזור המבוקש.
 
אני חושב שאנחנו לא סותרים אחד את השני אלא מדברים על מטרות שונות.

אני חושב שהמקרה הרגיל הנדון פה הוא של משקיע שמעניין אותו צפי התשואה של התיק, ואז מדברים על השונות כ*סיכון* להשגת המטרה של המשקיע. נדמה לי שאנחנו מסכימים שבתרחיש כזה הקטנת שונות בלי פגיעה בתוחלת התשואה תיחשב כ"מתנת חינם".

אתה הצגת תרחיש אחר, אפשרי עקרונית, אם כי לדעתי קיצוני למדי
נתתי את התרחיש הקיצוני רק כדי להמחיש את הטענה הבסיסית - שאין מתנות חינם.
אני לא מסכים ששמירת התוחלת יחד עם הקטנת השונות היא מתנת חינם, כי כאמור אתה מוותר על האפסייד. זה לגיטימי לחלוטין לוותר על האפסייד הזה כדי לקבל בביטחון גדול יותר את התוחלת, אבל זה בהחלט מחיר. עובדתית, מי שהשקיע ב-FAANG וכדומה הרוויח תשואה עודפת על משקיע סנופי. משקיע סנופי שהסתפק בתוחלת שילם, במודע, בכך שוויתר על האפשרות להשיג את התשואה שהשיגו FAANG.
ושיהיה ברור- אני לחלוטין סבור שעבור רוב המשקיעים זו החלטה נכונה - הדאונסייד בסטוק פיקינג למשקיע הפרטי עלול להיות קטסטרופלי, והתוחלת לא משתנה, כך שזו הבחירה החכמה, ובהתאם מעל 90% מהתיק הממוסה שלי זה VT (וגם השאר לא סטוק פיקינג), אבל אני יודע שאני משלם על זה מחיר, ואין סיכוי שאראה תשואה של עשרות אחוזים לאורך שנים.
לקחת תיק מפוזר "רגיל" (כזה שניסינו להקטין בו את השונות שלו בלי לפגוע בתוחלת) ולמנף אותו מספיק כדי שתוחלת התשואה תעלה לאיזור המבוקש.
מינוף הוא אכן דרך נוספת להגדיל פוטנציאל תשואה (במחיר הגדלת סיכון, כמובן), אבל הטענה העקרונית על המחיר של השקעה בשוק מול מניה בודדת חלה גם (באקסטרים) על מינוף השוק מול מינוף מניה בודדת.
השאלה הגדולה היא למה הקרנות משקיעות כך. לדעתי זה נעשה כדי להצדיק את הקיום שלהם כי "כדי להכות את השוק צריך מנהלים טובים שמוכרים וקונים כל הזמן לפי המצב העדכני ועל זה הלקוחות מוכנים לשלם".
נושא השרשור הוא הקרן ה"פאסיבית" של מיטב, כך שההסבר שלך נופל - זהו מסלול שמתיימר לא להכות את השוק. הוא גם עולה בדיוק כמו כל מסלול אחר, כך שהוא משתלם יותר למנהלי הקרן. אין לי הסבר טוב למה לעזאזל הם עושים את זה.
 
אתה בקרן פנסיה מקיפה [אני מבין שהם זולים מהפניקס?] בגלל האג"ח או בגלל הביטוח המובנה?
מיטב דש בקרן ברירת המחדל שלהם (במכרז הראשון אליו הצטרפתי וגם במכרז השני הנוכחי) אכן זולים יותר מהפניקס.
אני נמצא בקרן פנסיה מקיפה (לא משנה של איזו חברה לצורך העניין) גם בגלל האג"ח הממשלתי (30%~) שמבטיח לי תשואה של 4.86% ויהי מה (אבל מונע ממני תשואה גבוהה יותר), וגם בגלל הביטוח המובנה המעולה (שגם הוא בתורו מונע ממני שלא לערבב ביטוח עם הון).
אני מערבב גם וגם ומשתדל לצוף מעל המים.

@ביולוג ירושלמי את הסיכון (במובן של שונות/תנודתיות) של כל מניה בודדת, וגם מקבץ המניות הזעום (מספרית ומבחינת השווי) שמרכיב את השוק הישראלי אפשר לתאר כסכום רעיוני של שני מרכיבים - הסיכון הגלום בכל מנייה שהיא פלוס הסיכון הייחודי לאותה החברה הבודדת.
בגלל שמרכיב הסיכון הייחודי של החברות האינדיבידואליות לא מתואם ביניהם (או מתואם פחות) - פיזור ההשקעה על הרבה מניות נותן לך את אחת ממתנות החינם הבודדות בפיננסים ומנטרל את מרכיב הסיכון הייחודי - ומשאיר אותך עם אותה תשואה צפויה בפחות סיכון כולל.
השקעה במדד של מדינה בודדת הוא איפשהו בין קצוות הסקאלה הזאת - ניטרלת חלק מהסיכון הייחודי למניות הללו, אבל נגיד לא את המרכיב בו הקשור במדינת ישראל.
כך שגם כשהשוק מתמחר נכון את הסיכון שבהשקעה במדד מניות ישראל - בהשקעה רק בו ולא במניות כל העולם אתה מפספס את ההזדמנות להקטין חלק מאותו הסיכון, תמורת אותה תשואה.
תודה רבה על ההסבר :)
 
מה מעולה בו ? הרי זה עיסוק סביר בלבד לא?
הוא מעולה כי הוא מאוד זול ואוטומאטי (שזה מעולה להדיוטים שלא יודעים/רוצים דואגים לעצמם ולמשפחתם, אז קצת פטרנליזם זה מעולה).
ביחס לתמורה שהוא נותן הוא אחלה לגמרי (הכל יחסי בחיים) ואת זה גדולים ומבינים וחכמים ממני רשמו.
אכן, הוא לא ביטוח מקצועי אבל הוא מספיק טוב (שוב, מזהיר מהכללה).
 
תודה :) לחלוטין... אבל אני גם מודע לזה שעידוד של חברות שמייצרות תחרות ומטלטלות שוק הוא חשוב לי מאוד והוא חשוב לי כל כך גם במחיר של הרווח האישי שלי.
לכן הצטרפתי מיד למיטב דש שבאו להכות את שוק דמי הניהול החזירי בקרנות הפנסיה המקיפות שהן חובה בארץ ישראל.
אני מהראשונים באזור המסופוטמיה להצטרף לגולן טלקום כשהגיעו ארצה ולקלל בלב את חברות הסלולר הישנות.
הראשון בתור לעודד תחרות אצל חברות זולות ולא מוכרות ולהתנסות במוצרים חדשים גם כי אני מאוד סבלני ולא נרתע ולא מתרגש משירות לקוי או שירות עם חבלי לידה שהוא לא בשל מדי.
וכו' וכו'.
אני מסכים עם מה שאתה אומר. זה שיקול גם אצלי, אבל לרוב לא אהיה מוכן להקריב בשביל זה הרבה כמו שאתה מתאר שאתה מקריב.
תן לי לצייר לך את זה מעוד זווית.
לנו, כלקוחות מודעים יחסית, חשוב שחברות הפנסיה יתנו כמה וכמה דברים. ביניהם:
1. דמי ניהול נמוכים
2. מסלול השקעה סביר לצעירים (לצערנו רק הפניקס נותנת היום)

נראה לי שחברות הפנסיה כבר קלטו את הקטע שהלקוחות רוצים דמי ניהול נמוכים, גם בגלל הרפורמה של ברירות המחדל, וגם בגלל הכתבות על כך תחת כל עץ רענן. אני אישית התמקחתי על דמי ניהול בפנסיה, וגם קיבלתי דמי ניהול לא רעים, הרבה לפני שהבנתי איך לבדוק אלו מסלולים יש, מה טוב יותר ומה פחות, ומה הרע במיעוטו בכל הקשר.
היום, אנחנו רוצים (גם) לגרום לחברות הפנסיה ליצור עוד ועוד מסלולים פאסיביים ומפוזרים עולמית. לכן, למשל, אם ייפתח מסלול בהלמן אלדובי, אני כנראה אעבור לשם, למרות שאני כבר במסלול לא רע בהפניקס, אלא כדי להיות אחד מגל גדול של מצטרפים למסלול שיאותת לחברות אחרות מה השוק רוצה.
לכן נראה לי שיש יתרון 'חינוכי' (בהקשר של לחנך את החברות) גם להיות במסלול בהפניקס.

בפועל, יש שני דברים שבהם אנחנו רוצים 'לחנך' את החברות. הבחירה בחינוך למסלול ראויים על פני הבחירה בחינוך לדמי ניהול נמוכים, נעשה משתי סיבות:
1. בגלל אותה פירמידה בדיוק שמשפיעה עליי באופן פרטי, ותשפיע גם על כלל החוסכים באופן כללי.
2. כי יש מספיק מי שעושה את החינוך בנושא דמי הניהול, וזה כבר חלחל במידה כזו או אחרת לחברות.

זו דעתי כמובן, ואתה יכול לשקול שיקולים אחרים. אבל באופן כללי, אם כלקוח אתה שוקל את שיקוליך האישיים, לא פעם זה מחנך את החברות לשקול אותם גם, ולא רק בהקשר אליך....
 
אתה מתכוון בין הפניקס לד"ש ?
כמו שהיטיב לבאר הביולוג מאל-קודס, התכוונתי באופן כללי. הפירמידה הזו חשובה מתמטית.
באופן ספציפי, המוצר הדומה ביותר לזה שמוזכר בכותרת השרשור, ולפי הפירמידה אמור להיות טוב יותר (מסלול השקעה טוב יותר, דמי ניהול שעשויים להיות גרועים במקצת ממנו) הוא המסלול בהפניקס, ומולו התכוונתי להשוות.

האפשרות לוותר לחלוטין על פנסיה מקיפה אינה שקולה, היא לטעמי יותר אישית, ותלויה בצרכים הספיציפיים של החוסך, והרבה יותר קשה להצדיק אותה רק באמצעות הפירמידה.
 
אני לא מסכים ששמירת התוחלת יחד עם הקטנת השונות היא מתנת חינם
אתה טועה מתמטית.

עובדתית, מי שהשקיע ב-FAANG וכדומה הרוויח תשואה עודפת על משקיע סנופי. משקיע סנופי שהסתפק בתוחלת שילם, במודע, בכך שוויתר על האפשרות להשיג את התשואה שהשיגו FAANG.
אתה מניח פה הנחה שאתה אולי מבליע אותה, ולכן מפספס אותה. אתה מעריך, עמוק בפנים, את התוחלת של FAANG כגבוהה מהתוחלת של סנופי.
כשאתה מסתכל קדימה, אתה לא אומר לעצמך "מי שמשקיע בFAANG, יכול להרוויח הרבה יותר מסנופי, ויכול באותה מידה להרוויח הרבה פחות מסנופי". אתה אומר לעצמך: "מי שמשקיע בFAANG כנראה ירוויח יותר, אבל הוא גם עלול ממש להפסיד, ואני אישית לא מוכן לקחת את הסיכון הזה". ברגע שאמרת שהוא "כנראה ירוויח יותר", התייחסת לתוחלת כגבוהה יותר.

אני לא מסכים ששמירת התוחלת יחד עם הקטנת השונות היא מתנת חינם
חזרה לטענה המקורית, חשוב על מישהו שמשקיע לשנים רבות, בכלי בעל תוחלת זהה, אבל שונות גבוהה יותר, לאחר שנים יהיה לו פחות או יותר אותו הכסף, אבל יש לו הרבה פחות נקודות ''יציאה" טובות/סבירות, התיק שלו עמד הרבה יותר בסכנת מחיקה, השפלים היו ארוכים יותר, והלב של המשקיע (אם הוא עקב) קיבל הרבה יותר התכווצויות. בהתחשב בנתון הראשון, שאתה נשאר בערך עם אותו כסף, זה לא נשמע כדאי....

ולבסוף, אם מה שחשוב הוא פוטנציאל התשואה, הברירה הטובה ביותר היא כרטיס לוטו. פוטנציאל התשואה שלו, אם יתממש, יהיה גבוה מאוד, ופוטנציאל ההפסד (של כרטיס אחד) הוא לא כל כך נורא.
 
אתה טועה מתמטית
לרוב אתה מנומק יותר.
אתה מניח פה הנחה שאתה אולי מבליע אותה, ולכן מפספס אותה. אתה מעריך, עמוק בפנים, את התוחלת של FAANG כגבוהה מהתוחלת של סנופי.
כשאתה מסתכל קדימה, אתה לא אומר לעצמך "מי שמשקיע בFAANG, יכול להרוויח הרבה יותר מסנופי, ויכול באותה מידה להרוויח הרבה פחות מסנופי". אתה אומר לעצמך: "מי שמשקיע בFAANG כנראה ירוויח יותר, אבל הוא גם עלול ממש להפסיד, ואני אישית לא מוכן לקחת את הסיכון הזה". ברגע שאמרת שהוא "כנראה ירוויח יותר", התייחסת לתוחלת כגבוהה יותר.
לא. התנסחתי במדויק, והתכוונתי למה שכתבתי. לא אמרתי שהוא כנראה ירוויח יותר, אלא שאולי הוא ירוויח יותר.
ואחרי שזה נאמר, גם הטענה שהעלית בשמי לא לחלוטין שגויה: יש נכסים עם סיכון גבוה יותר, והשוק "דורש" עבורם תשואה גבוהה יותר (אם יתממש תרחיש הסיכוי). במקרים אלו, התוחלת אכן גבוהה יותר. אתה מכיר את זה מההבדל בין מניות ואג"ח, אבל אני משוכנע שזה מתקיים במידה גם בתוך שוק המניות, לפחות בזמן נתון. באופן גס, לעיתים, מניות מסוכנות יותר מתומחרות יותר בזול, כך שישקפו תוחלת גבוהה יותר.
אבל, כאמור, זו לא עיקר הטענה שלי. הטענה שלי מאוד פשוטה - גם עם תוחלת זהה, יש הבדל בין שונות גבוהה לשונות נמוכה: שונות גבוהה אומרת שביותר מקרים (אולי אתה מעדיף להסתכל על זה בתור יותר נקודות זמן לאורך טווח ארוך, למרות שאני חושב שזו הסתכלות מצמצמת מדי) צפוי לך הפסד (או לפחות הפסד יחסי), ובהתאם (בהכרח) ביותר מקרים (או כאמור נקודות זמן) צפוי רווח (או תשואה עודפת). בבחירה להסתפק בתוחלת כדי לצמצם את הסיכון לההפסד (יחסי), אתה מצמצם גם את הסיכוי לרווח (יחסי). אתה יכול לומר שזה בסדר מבחינתך, שזו המטרה שלך, וכו' וכו', אבל איך שלא תסובב את זה, זה לא בחינם. אני לא מבין איך אפשר להתווכח עם האמירה שמשקיע סנופי ויתר, במודע, על האפשרות להשיג את התשואה שנטפליקס נתנה (לשון עבר).
חזרה לטענה המקורית, חשוב על מישהו שמשקיע לשנים רבות, בכלי בעל תוחלת זהה, אבל שונות גבוהה יותר, לאחר שנים יהיה לו פחות או יותר אותו הכסף, אבל יש לו הרבה פחות נקודות ''יציאה" טובות/סבירות, התיק שלו עמד הרבה יותר בסכנת מחיקה, השפלים היו ארוכים יותר, והלב של המשקיע (אם הוא עקב) קיבל הרבה יותר התכווצויות. בהתחשב בנתון הראשון, שאתה נשאר בערך עם אותו כסף, זה לא נשמע כדאי....
אפרק את הטענה לכמה היבטים (קשורים זה לזה):
1) כפי שכתבתי: הרבה פחות נקודות ''יציאה" טובות/סבירות משמעותו, בהכרח, גם נקודות יציאה עודפות. בהנחת תוחלת זהה, מדובר על משקל זהה של נקודות יציאה פחות טובות ויותר טובות. כאמור, ויתור על הנקודות העודפות כדי להימנע מהנקודות הפחות כדאיות הוא לגיטימי, אבל פר הגדרה אינו חינם.
2) ההנחה שהתוחלת זהה (גם אם נקבל אותה) אין פירושה שההסתברות הגבוהה היא שמניה/סקטור ספציפי יתנו בדיוק את תשואת המדד, אלא שההסתברות לאפסייד ולדאונסייד שקולות. יתכן שההסתברות לתוחלת בדיוק היא נמוכה מאוד. לכן, ההבדל אינו בתדירות נקודות היציאה, אלא, בהסתברות גבוהה, בתוצאה הסופית בפועל.
3) זו שגיאה להניח שהטווח הארוך מסדר הכל. FAANG עלולות להימחק לחלוטין ולא לחזור לעולם. זה סיכון שקיים, והוא כמובן גדול לאין שיעור מהסיכוי שסנופי ימחק. זה לא שאם תחכה מספיק בסוף תגיע לתוחלת. שוב, אם אתה מניח תוחלת זהה אז זה בהכרח נכון גם לאפסייד.
ולבסוף, אם מה שחשוב הוא פוטנציאל התשואה, הברירה הטובה ביותר היא כרטיס לוטו. פוטנציאל התשואה שלו, אם יתממש, יהיה גבוה מאוד, ופוטנציאל ההפסד (של כרטיס אחד) הוא לא כל כך נורא.
זה כבר גובל בדמגוגיה, ודומה לטענה שאם אתה לא מסתפק בתשואה של (ובהתאם משקיע רק ב)אג"ח ממשלתיות, תקנה כרטיס לוטו. קודם כל, התוחלת של הלוטו היא שלילית כך שזו השוואה שגויה לחלוטין. בנוסף, ההסתברות להתממשות הסיכון היא מאוד מאוד גבוהה, הרבה יותר מאשר ב-FAANG או במדד תא35. האמירה "אני לוקח על עצמי סיכון גבוה יותר מהמדד עבור האפשרות לתשואה עודפת (אפילו אם התוחלת זהה)" לא מובילה למסקנה שכדאי למלא במקום זה לוטו, ואתה יודע את זה.
 
הוא המסלול בהפניקס, ומולו התכוונתי להשוות.
אכן, הוא לא ביטוח מקצועי אבל הוא מספיק טוב (שוב, מזהיר מהכללה).
האם אפשר להפוך את הברירת מחדל
מקרן פנסיה מקיפה לכללית?
או במילים אחרות
אני יכול לבקש לבטל את הקצבת שארים+א.כ.ע או שזה "מוצר אחר" בהגדרה ואין את זה בברירות מחדל?
 
לרוב אתה מנומק יותר.
נימקתי קצת יותר בהמשך.
ואם אתה רוצה מתמטית, בהגדרה שונות גבוהה יותר, זה יותר סיכון. תוחלת גבוהה יותר, זה יותר סיכוי. יש את עקום היעילות, ואתה מתמטית מקטין את הסיכון, ולא מקטין את הסיכוי. לפיכך מדובר מתמטית במתנת חינם.

ואחרי שזה נאמר, גם הטענה שהעלית בשמי לא לחלוטין שגויה: יש נכסים עם סיכון גבוה יותר, והשוק "דורש" עבורם תשואה גבוהה יותר (אם יתממש תרחיש הסיכוי). במקרים אלו, התוחלת אכן גבוהה יותר. אתה מכיר את זה מההבדל בין מניות ואג"ח, אבל אני משוכנע שזה מתקיים במידה גם בתוך שוק המניות, לפחות בזמן נתון. באופן גס, לעיתים, מניות מסוכנות יותר מתומחרות יותר בזול, כך שישקפו תוחלת גבוהה יותר.
כן, אומרים את זה באופן מפורש על שוק קטן או על מדינות מתפתחות. אני אקבל אמירה כזו כאפשרית גם לגבי סקטור מסוים (טכנולוגיה למשל), אבל כדי לקבל אותה כנכונה אדרוש כמובן יותר הוכחות.
בכל אופן, אדם שמשקיע במניות או בסקטורים מסוימים, יכול להצדיק את זה באמצעות תוחלת ושונות גבוהים יותר, ואם הוא מאמין בזה, שיבושם לו, ומבחינתי, יהיה ניתן לקבל כאפשרות את זה שהוא צודק.

גם עם תוחלת זהה, יש הבדל בין שונות גבוהה לשונות נמוכה: שונות גבוהה אומרת שביותר מקרים (אולי אתה מעדיף להסתכל על זה בתור יותר נקודות זמן לאורך טווח ארוך, למרות שאני חושב שזו הסתכלות מצמצמת מדי) צפוי לך הפסד (או לפחות הפסד יחסי), ובהתאם (בהכרח) ביותר מקרים (או כאמור נקודות זמן) צפוי רווח (או תשואה עודפת).
אפשר להסכים על זה, אבל זה לא גוזר:
בבחירה להסתפק בתוחלת כדי לצמצם את הסיכון לההפסד (יחסי), אתה מצמצם גם את הסיכוי לרווח (יחסי).
אפשרות לרווח גבוה יותר, אין משמעותה הגדלת הסיכוי. סיכוי גבוה יותר להרוויח נגזר רק מתוחלת גבוהה יותר.

אני לא מבין איך אפשר להתווכח עם האמירה שמשקיע סנופי ויתר, במודע, על האפשרות להשיג את התשואה שנטפליקס נתנה (לשון עבר).
אני, כמשקיע סנופי, ממש לא ויתרתי במודע על האפשרות להשיג את התשואה שנטפליקס נתנה.
1. קניתי, לצד כ499 מניות אחרות, גם את נטפליקס.
2. ממש לא הייתי מודע לזה שנטפליקס תיתן תשואה טובה יותר, לא היה לי מידע מספק כדי להניח שהיא תיתן יותר או פחות (אנחנו לא מדברים על מכונות זמן וכאלו. כן?).

הרבה פחות נקודות ''יציאה" טובות/סבירות משמעותו, בהכרח, גם נקודות יציאה עודפות.
לא נכון. בהתחשב שגם הזמן עושה את שלו, אם יש לך נגיד 7% שנתי ממוצע, ברוב הזמן, היית רחוק מרווח של 7% ל30 שנה (בהנחה שזה הטווח שלך). אולי היית מעל 7% לטווח הזמן שעבר עד כה, אבל זה לא מספיק כדאי לצאת דווקא בנקודה הזו, כי אתה עוד רוצה את התשואה של השנים הבאות (בהנחת חוסר יכולת תזמון, שמבטיחה לנו חוסר שינוי בתוחלת), מה שלא נכון לנקודות יציאה בשפל שעשויות להיות כפויות....

זה כבר גובל בדמגוגיה, ודומה לטענה שאם אתה לא מסתפק בתשואה של (ובהתאם משקיע רק ב)אג"ח ממשלתיות, תקנה כרטיס לוטו. קודם כל, התוחלת של הלוטו היא שלילית כך שזו השוואה שגויה לחלוטין. בנוסף, ההסתברות להתממשות הסיכון היא מאוד מאוד גבוהה, הרבה יותר מאשר ב-FAANG או במדד תא35. האמירה "אני לוקח על עצמי סיכון גבוה יותר מהמדד עבור האפשרות לתשואה עודפת (אפילו אם התוחלת זהה)" לא מובילה למסקנה שכדאי למלא במקום זה לוטו, ואתה יודע את זה.
אתה יכול לקחת את זה כדמגוגיה, אבל זה נראה לי מקרה קצה שמממש בדיוק את מה שאנחנו באים לבחון. ואני גם רציני לחלוטין על האפשרות להשתמש בו ככלי מתאים לנושא.
ציינת שההסתברות למימוש הסיכון מאוד גבוהה. זה נכון, אבל במימוש הסיכון בלוטו ההפסד לא מאוד משמעותי.
אם אתה מעוניין באפשרות להרוויח הרבה יותר, והתוחלת חשובה לך פחות, אז לוטו הוא אפשרות. אם כן חשובה לך התוחלת, אז אל תשקיע במניות ספיציפיות אם אתה לא חושב שיש להן תוחלת עודפת.
או במילים אחרות, כשאתה אומר:
לא אמרתי שהוא כנראה ירוויח יותר, אלא שאולי הוא ירוויח יותר.
זה נכון גם ללוטו.
מעוד זווית, ברגע שיש לך עניין להגדיל את השונות בלי לקבל עוד תוחלת תשואה, אתה כבר לא משקיע, אתה מהמר. אתה לא מחפש את הרווח, אלא את הריגוש, ואת זה אפשר להשיג מלוטו בצורה טובה יותר...
ובאמת ובתמים, אני חושב שמי שרוצה אפשרות להרוויח יותר, אבל לא רוצה סיכון מיותר, עדיף שישים את כספו במדד מניות מפוזר, ויקנה 'אפשרות להרוויח יותר' באמצעות כרטיס לוטו פעם בשנה.
אם זה מה שישתיק לו את הצורך לstock picking, הוא רק ירוויח ככה יותר.....

ההנחה שהתוחלת זהה (גם אם נקבל אותה) אין פירושה שההסתברות הגבוהה היא שמניה/סקטור ספציפי יתנו בדיוק את תשואת המדד, אלא שההסתברות לאפסייד ולדאונסייד שקולות. יתכן שההסתברות לתוחלת בדיוק היא נמוכה מאוד. לכן, ההבדל אינו בתדירות נקודות היציאה, אלא, בהסתברות גבוהה, בתוצאה הסופית בפועל.
אני מבין היטב על מה אתה מדבר. אתה רוצה פעמון רחב יותר, ולא גבוה יותר, שעומד על אותה נקודת מרכז.
ראה, בפועל, אני לא רואה אף משקיע, רציונאלי יותר או רציונאלי פחות, שפשוט יטיל קוביה הוגנת, ובאמצעותה יבחר 5 מניות מסנופי באופן עיוור לחלוטין. אבל אני כן רואה הרבה אנשים שבוחרים את FAANG.
זה אומר לי שאנשים מאמינים יותר במניות מסוימות, ולכן משקיעים בהם.
תוחלת מתחשבת בהסתברות, והסתברות היא תמיד פונקציה של מידע. הרבה מאוד אנשים נמצאים בסביבה שיש סביבם הרבה מאוד משתמשים של FAANG, מה שנותן להם יותר מידע על החברות, ומעלה את התוחלת שהם מעריכים עבור החברות האלו, לעומת ה495 חברות האחרות שהם עם כלים לכאורה פחות טובים להעריך.
זו הראציונליזציה שמובילה אנשים להשקיע בFAANG.
אני לא מכיר משהו שידחוף בנאדם לבחור 5 חברות אקראיות מסנופי באופן עיוור, ולהעדיף להשקיע בהן מלהשקיע במדד כולו.
כן, השונות תהיה יותר גבוהה, וכן, תהיה לו אפשרות להרוויח יותר (כמו גם פחות), אבל אני לא רואה סיבה טובה שאדם יטול על עצמו סיכון מוגדל שכזה, בלי רציונליזציה ללמה זה יגרום לו דווקא להרוויח יותר.

זה אולי ממחיש באופן מעשי את ההתלבטות של מי שבא לבחור משהו מעל/מתחת לעקום היעיל, ולמה אין לו אינטרס אמיתי לקחת יותר סיכון, אם הוא לא מאמין שזה ייתן לו יותר תשואה.
 
האם אפשר להפוך את הברירת מחדל
מקרן פנסיה מקיפה לכללית?
או במילים אחרות
אני יכול לבקש לבטל את הקצבת שארים+א.כ.ע או שזה "מוצר אחר" בהגדרה ואין את זה בברירות מחדל?
לא בטוח מה התכוונת לשאול במילים הראשונות.
לגבי מה ששאלת במילים האחרות, בקרן פנסיה מקיפה (כל ברירות המחדל הן בהכרח מקיפות, אבל יש מקיפות - הפניקס למשל, שאינן ברירות מחדל), עד גיל 60, לא ניתן לבטל את ביטוח הא.כ.ע., אבל ניתן לצמצם אותו.
אם אתה רווק, אתה יכול לבטל את ביטוח השארים, אבל צריך לחדש את הביטול הזה כל שנתיים (אם אתה עדיין רווק), כי אחרת זה יחזור אוטומטית.
אם אתה נשוי, כל מה שניתן זה לבחור מסלול ביטוח שיצמצם את ביטוח השארים, אבל לא יבטל אותו לחלוטין.

לא מייעץ. לא ממליץ. לא יועץ פנסיוני. לא סוכן ביטוח. התייעץ עם אנשי מקצוע לפני שאתה מחליט לבטל או לרכוש ביטוחים. אל תסמוך עליי. אני עשוי להיות חתול, שד, או ווקי בשם צ'ובאקה. הכי סביר שאני דור הY, שאינו אחראי, ומחר תמצא אותו בעבודה אחרת. נלחצה לי המקלדת. חכבלגלכמגלהצהלגלבצהלגךג#)"+";
 
אני חושש לגלוש לסמנטיקה אז אנסה לתמצת, כי בשורה התחתונה אנחנו כנראה מסכימים על הרוב.
ואם אתה רוצה מתמטית, בהגדרה שונות גבוהה יותר, זה יותר סיכון
זו לא טענה מתמטית. הפיתוח המתמטי של הטענה הזו לא הופך אותה למתמטיקה.
אפשרות לרווח גבוה יותר, אין משמעותה הגדלת הסיכוי. סיכוי גבוה יותר להרוויח נגזר רק מתוחלת גבוהה יותר.
אולי לא התנסחתי במדויק- לא דיברתי על צמצום של הסיכוי להרוויח, אלא צמצום של הרווח שיש סיכוי לקבל. הגדרת זאת היטב עם התפלגות רחבה במקום גבוהה.
אני, כמשקיע סנופי, ממש לא ויתרתי במודע על האפשרות להשיג את התשואה שנטפליקס נתנה.
אחדד: ויתרת מראש על תשואה מכלל התיק כמו זו ש(בדיעבד התברר ש)נטפליקס הרוויחה. ידעת שאין סיכוי שכלל התיק שלך יתן תשואה כזו (החלטה שאני לחלוטין מסכים איתה, בתיאוריה ובמעשה, אבל זהו ויתור).
אם אתה מעוניין באפשרות להרוויח הרבה יותר, והתוחלת חשובה לך פחות, אז לוטו הוא אפשרות. אם כן חשובה לך התוחלת, אז אל תשקיע במניות ספיציפיות אם אתה לא חושב שיש להן תוחלת עודפת.
אבל יש הבדל בין לוטו לFAANG. לכן גם חלק גדול מהתיק שלך הוא FAANG אבל אפס בלוטו. תסכים שיכולות להיות פונקציות תועלת (שמקבלת תוחלת ושונות) שונות מבחינת האיזון בין השתיים, אבל עדיין רובן לא יובילו להחלפת תיק ההשקעות בלוטו?
אומרים את זה באופן מפורש על שוק קטן או על מדינות מתפתחות. אני אקבל אמירה כזו כאפשרית גם לגבי סקטור מסוים (טכנולוגיה למשל), אבל כדי לקבל אותה כנכונה אדרוש כמובן יותר הוכחות.
בכל אופן, אדם שמשקיע במניות או בסקטורים מסוימים, יכול להצדיק את זה באמצעות תוחלת ושונות גבוהים יותר, ואם הוא מאמין בזה, שיבושם לו, ומבחינתי, יהיה ניתן לקבל כאפשרות את זה שהוא צודק
אבל אני כן רואה הרבה אנשים שבוחרים את FAANG.
זה אולי ממחיש באופן מעשי את ההתלבטות של מי שבא לבחור משהו מעל/מתחת לעקום היעיל, ולמה אין לו אינטרס אמיתי לקחת יותר סיכון, אם הוא לא מאמין שזה ייתן לו יותר תשואה
חשבת על כך שאנשים מאמינים שהסקטור הזה מסוכן יותר אבל בעל תוחלת גבוהה יותר? יש סיבות להניח שזה נכון. קשה להעריך את התפתחותה של מהפיכת הטכנולוגיה/מידע, אבל בגלל זה יש מקום לטענה שהחברות הדומיננטיות בה הן בעלות תוחלת רווח גבוהה יותר מהשוק (לצד סיכון גבוה יותר, מכיוון שאם הן יוחלפו הן יהיו כמעט חסרות ערך, כמו ענקיות אינטרנט ז"ל). אישית, אני לא חושב שאני יכול להעריך נכונה את תוחלת הסקטור הזה, ובכל מקרה הסיכון הכרוך ב-FAANG לבדן גדול מדי עבורי, אבל כמו שאמרת בעצמך- זו אמירה שיש אפשרות שהיא צודקת.

אבל חזרה לנושא השרשור- כמוך, אני לא בוחר סתם מניות ומגדיל את השונות ללא הגדלת התוחלת, כי עדיף לי להיצמד לשוק ולהקטין שונות, אבל אם המכשירים הפיננסיים הזמינים לי סובלים מהטיה, שאני מניח בסבירות גבוהה שאינה פוגעת בתוחלת, אני עשוי לבחור בהם (הקרן בה עוסק השרשור) על פני חלופות עם תוחלת דומה אבל יקרות יותר.
 
לא דיברתי על צמצום של הסיכוי להרוויח, אלא צמצום של הרווח שיש סיכוי לקבל
האמת היא שאין פה צמצום של הרווח שיש סיכוי לקבל.
יש סיכוי שסנופי יעשה תשואה של 100% ב2018. אבל הסיכוי הזה קטן מהסיכוי שזה יקרה למניה אקראית בסנופי.
מה שאתה מגדיל פה באמת, כשאתה משקיע במניות ספיציפיות מתוך הסנופי במקום בכולו, זה את הסיכוי להרוויח טווח מאוד מסוים של מספרים, על חשבון הסיכוי הלא מבוטל שתקבל תשואה נמוכה משמעותית מהסנופי, כולל שלילית, ועד כדי מחיקת התיק.
אולי אתה מתכוון לצמצום הרווח שיש סיכוי סביר לקבל. כשסיכוי סביר הוא משהו שגדול מ5% או 1% או 0.1%. זה מה שסטטיסטיקאים אוהבים לשחק איתו (עם רמת מובהקות שגוזרת כל מיני פרמטרים סטטיסטיים).
אני לא רואה שום מצב שיש הצדקה להגדיל סיכון רק בשביל סיכוי סביר להרוויח יותר, בלי אמונה שאכן תרוויח יותר. כשהמשמעות של להגדיל סיכון, זה שיהיה סיכוי סביר שתפסיד הרבה יותר.
אולי הבדיקה היותר טובה היא ביטקוין. עוד לא פגשתי משקיע ביטקוין שמודה שעבור טווח ההשקעה שהוא מתכנן, תוחלת התשואה בביטקוין נמוכה ממניות. תמיד הוא יספר לך למה זה העתיד, ועל כמה זה עולה בחדות, ועוד דברים שמגדילים את האמונה האישית שלו בעלייה - מה שגוזר עלייה בתוחלת שהוא מאמין שיש לביטקוין.

חשבת על כך שאנשים מאמינים שהסקטור הזה מסוכן יותר אבל בעל תוחלת גבוהה יותר?
זו בדיוק הטענה שלי. שזה מה שאנשים מאמינים בו. ולכן הם גוזרים שכדאי להשקיע על אף השונות הגבוהה יותר.

לכן גם חלק גדול מהתיק שלך הוא FAANG
לא כל כך גדול. גם הסנופי אצלי לא לוקח חלק נכבד מידי מהתיק...

תסכים שיכולות להיות פונקציות תועלת (שמקבלת תוחלת ושונות) שונות מבחינת האיזון בין השתיים
אני מסכים. אבל תמיד שונות גדולה יותר לכשעצמה (ללא שינוי תוחלת) תגזור תועלת קטנה יותר.

הגדרת זאת היטב עם התפלגות רחבה במקום גבוהה.
אל תשכח שגם להתפלגות הגבוהה יש שוליים רחבים, גם אם הם נמוכים.
התפלגות רחבה יותר צריכה להיות ממורכזת יותר ימינה כדי להצדיק את עצמה.

המקום שאולי אני יכול לקבל התפלגות רחבה יותר כעדיפה, זה רק כשיש לך שני נכסים, שאתה מקווה שההתפלגות הרחבה שלהם תשלים זו את של זה. למשל החלטת לקנות בנפרד את ארה"ב וסין מתוך הנחה שכשתהיה מלחמת סחר, אחת תנצח (או תיראה כמנצחת בכל שלב), והיא תעלה כשהשנייה תרד (אני ממש לא אומר שזו הנחה נכונה. רק לצורך הדוגמה). כאן, אם היית קונה מדד עולמי, שהתנודתיות שלו במפורש הייתה קטנה יותר משמעותית, לא היית יכול להנות מהאיזונים בכל פעם. בפועל, הדבר הזה גם יקטין את תנודתיות התיק כולו, וגם יגדיל את התוחלת שלו. לכן זה יהיה משתלם.
לכן אני יכול להסכים שהגדלת התנודתיות של חלק מהתיק, גם אם זה לא מגדיל תוחלת לחלק הזה, עשויה להיות כדאית.
אבל בפירוש, הגדלת שונות לתיק כולו ללא הגדלת תוחלת, היא משהו שאין שום סיבה טובה למשקיע לעשות.
 
אולי הבדיקה היותר טובה היא ביטקוין. עוד לא פגשתי משקיע ביטקוין שמודה שעבור טווח ההשקעה שהוא מתכנן, תוחלת התשואה בביטקוין נמוכה ממניות.
דווקא רבים אומרים שאין להם מושג, אבל הם שמים סכום שיכולים להרשות לעצמם להפסיד, כדי להיות שותפים לסיכוי לרווח משמעותי. אני מאמין (וזה רק ניחוש) שרוב שינויי השער בביטקוין נובעים מאנשים כאלו. קצת כמו לוטו, אבל עם סיכוי אמיתי (את סיכוי הזכיה בלוטו אני לא מחשיב כאמיתי).
מה שאכן ממתיק את הדיל עבור חלק מאלו, זה האמונה (או השכנוע העצמי) שיש כאן תוחלת חיובית.
אבל גם אם שם הם טועים, מניות של חברות יצרניות הן כן בעלות תוחלת חיובית. הטענה ש
יש סיכוי שסנופי יעשה תשואה של 100% ב2018
היא לא רצינית. זהו סיכוי זניח מכדי להתחשב בו, ודומה יותר לסיכויי הזכיה בלוטו. לעומת זאת במניות FAANG הסיכוי משמעותית גבוה יותר (גם אם עדיין נמוך).

אבל בפירוש, הגדלת שונות לתיק כולו ללא הגדלת תוחלת, היא משהו שאין שום סיבה טובה למשקיע לעשות.
נכון, אלא אם יש לו סיבה טובה. לדוגמה, עלויות. אני חושב שהטענה "אני מוכן לשלם בשונות כדי להרוויח הוזלת דמי ניהול" היא טענה הגיונית מאוד. אם מדובר עדיין בסך הכל בהטיית יתר למדד של מדינה מפותחת, והפרש העלויות הוא משמעותי - ובכן, זו הסיבה שהפנסיה שלי במיטב.
 
אבל חזרה לנושא השרשור- אם המכשירים הפיננסיים הזמינים לי סובלים מהטיה, שאני מניח בסבירות גבוהה שאינה פוגעת בתוחלת, אני עשוי לבחור בהם (הקרן בה עוסק השרשור) על פני חלופות עם תוחלת דומה אבל יקרות יותר.
אני חושב שהמכשיר הפיננסי המדובר בשרשור הזה, סובל לא מעט מהסיכון המתואר כאן.

האם יש משהו שמצדיק לקחת את הסיכון הזה?
האם יש לך מידע על כך שתוחלת התשואה ממנו לא פחותה משל כלל השוק?
ללכת במפורש על משהו עם יותר סיכון, שתוחלת התשואה שלו נשאר אותו דבר רק בגלל חוסר היידע שלך לא נשמע כמו מציאה גדולה.

לטעמי, הפרש לא גדול בדמי ניהול, לא מצדיקים את זה.

הוא גם עולה בדיוק כמו כל מסלול אחר, כך שהוא משתלם יותר למנהלי הקרן. אין לי הסבר טוב למה לעזאזל הם עושים את זה.
למנהלים עצמם דווקא כדאי משהו שיצדיק את מקום עבודתם.
אני מניח שהמהלך לבניית פרופיל ההשקעה של התיק הזה הולך כמו משהו כזה:
  • באופן כללי, במסלולים אקטיביים, מנהלים בוחרים במודע לתת הטיה לישראל מתוך הנחה שלהם, כמקומיים, יהיה קל יותר להכות את השוק המקומי. *
  • אחרי שזו נהייתה בחירה מקובלת, היא נהייתה הסטנדרט, בלי שבהכרח זוכרים את הסיבה המקורית ללמה הסטנדרט הזה מוצדק.
  • מיטב דש גילו שיש שוק למוצרים פאסיביים, והחליטו לתת את האופציה הזו.
  • באו מנהלי ההשקעות שלהם, ובנו תיק מניות פאסיבי סטנדרטי. מה זה סטנדרטי? טוב ששאלתם - בדיוק כמו הסטנדרט של רוב התיקים שלהם (שברובם המוחלט אקטיביים).
  • הם גם לא בנו אותו סתם, הם השקיעו מחשבה. שמו סנופי, קצת גרמניה, קצת בריטניה, קצת אוסטרליה, קצת יפן, קצת מתפתחות, ונתח נכבד לישראל. ככה הם היו מחלקים את התיק האקטיבי, וככה הם בנו את התיק הפאסיבי. מה זה משנה? העיקר שאפשר לקרוא לו פאסיבי.

* יש מצב שהם גם שבויים בקונספציה שמניות מקומיות לא מסכנות אותך מטבעית, שזו כמובן שטות, אבל זה לא מונע מהם לחשוב אותה, וזה רלוונטי גם לתיק פאסיבי
 
דווקא רבים אומרים שאין להם מושג, אבל הם שמים סכום שיכולים להרשות לעצמם להפסיד, כדי להיות שותפים לסיכוי לרווח משמעותי.
מתאים להימור, ופחות להשקעה. סכום שאתה יכול להפסיד אתה מהמר עליו. סכומי השקעה משמעותיים אתה לא זורק בביטקוין רק כי הוא "אולי יעלה"...

זו הסיבה שהפנסיה שלי במיטב
קח בחשבון שיש לך הטיה אישית לנסות להצדיק בדיעבד פעולות שעשית. גם אני לא נקי ממנה כמובן. מומלץ להיות מודעים אליה.

נכון, אלא אם יש לו סיבה טובה. לדוגמה, עלויות. אני חושב שהטענה "אני מוכן לשלם בשונות כדי להרוויח הוזלת דמי ניהול" היא טענה הגיונית מאוד. אם מדובר עדיין בסך הכל בהטיית יתר למדד של מדינה מפותחת, והפרש העלויות הוא משמעותי - ובכן, זו הסיבה שהפנסיה שלי במיטב.
כאן אני כבר מסכים. הפרש משמעותי בחלק נמוך בפירמידה, יכול להצדיק שיקול פחות אופטימלי בחלק גבוה יותר.
בכל אופן, ספיציפית במקרה הזה, הפניקס מציעים אאל"ט 2% ו0.25% לפני מו"מ (ועוד פחות עם טיפה מו"מ) למצטרפים ישירים. לטעמי, ההפרש הזה לא מצדיק את הסיכון של הטיית הביתיות. אבל כמובן שכל אחד יבחר בעצמו מה לעשות עם כספו....
 
נערך לאחרונה ב:
אני חושב שהמכשיר הפיננסי המדובר בשרשור הזה, סובל לא מעט מהסיכון המתואר כאן.
מסכים.
האם יש לך מידע על כך שתוחלת התשואה ממנו לא פחותה משל כלל השוק?
אין לי מידע, אבל יש לי את הנחת השוק היעיל.
לטעמי, הפרש לא גדול בדמי ניהול, לא מצדיקים את זה.
אחלה. זה טיעון לגיטימי לחלוטין שאני לא מתווכח איתו.
מתאים להימור, ופחות להשקעה. סכום שאתה יכול להפסיד אתה מהמר עליו. סכומי השקעה משמעותיים אתה לא זורק בביטקוין רק כי הוא "אולי יעלה"...
מסכים. לכן שמתי את הביטקוין בצד של הלוטו (אתה כנראה צודק שיש הרבה משקיעים שחושבים שהתוחלת חיובית, אם כי אני חושד שרבים מהם מאמינים שהתוחלת שלו חיובית רק לטווח הקצר/בינוני, לא לארוך), ומנגד הצבתי יחד את סנופי, תא35 ו-FAANG.
קח בחשבון שיש לך הטיה אישית לנסות להצדיק בדיעבד פעולות שעשית. גם אני לא נקי ממנה כמובן. מומלץ להיות מודעים אליה.
אכן. במקרה הזה זו החלטה שעשיתי לא כל כך מזמן, ואחרי התלבטות מול הפניקס, אז אני עומד מאחרי השיקולים שלי (כלומר, מאחורי האמירה שאלו השיקולים שלי; לא שהם בהכרח נכונים...). כן לקחתי בחשבון מראש שמעבר קרנות פנסיה זו פעולה מאוד פשוטה, ללא עלויות, ושהשוק מתפתח כל הזמן, כך שאני שומר לעצמי את הזכות לחזור בי, או, אידיאלית, לעבור למסלול מחקה המדד שהלמן יפתחו בב"א.
הפניקס מציעים אאל"ט 2% ו0.25% לפני מו"מ (ועוד פחות עם טיפה מו"מ) למצטרפים ישירים.
זה הפרש של 0.2% מהצבירה ביחס להצעה הנוכחית שלהם (הקודמת השתלמה עוד יותר, כמובן), כלומר, בהנחה שהתוחלת זהה, אתה בכוח מעלה את התוחלת של הקרן של מיטב (30% ישראל) ב-0.2%. כמשקיע לטווח ארוך, השונות פחות מפחידה, ופער התשואה לא זניח.
אני מניח שהמהלך לבניית פרופיל ההשקעה של התיק הזה הולך כמו משהו כזה:
[...]
* יש מצב שהם גם שבויים בקונספציה שמניות מקומיות לא מסכנות אותך מטבעית, שזו כמובן שטות, אבל זה לא מונע מהם לחשוב אותה, וזה רלוונטי גם לתיק פאסיבי
לצערי אתה כנראה צודק. כרגיל, פחות רשעות, יותר טיפשות.
 
לא בטוח מה התכוונת לשאול במילים הראשונות.
לגבי מה ששאלת במילים האחרות, בקרן פנסיה מקיפה (כל ברירות המחדל הן בהכרח מקיפות, אבל יש מקיפות - הפניקס למשל, שאינן ברירות מחדל), עד גיל 60, לא ניתן לבטל את ביטוח הא.כ.ע., אבל ניתן לצמצם אותו.
אם אתה רווק, אתה יכול לבטל את ביטוח השארים, אבל צריך לחדש את הביטול הזה כל שנתיים (אם אתה עדיין רווק), כי אחרת זה יחזור אוטומטית.
אם אתה נשוי, כל מה שניתן זה לבחור מסלול ביטוח שיצמצם את ביטוח השארים, אבל לא יבטל אותו לחלוטין.

לא מייעץ. לא ממליץ. לא יועץ פנסיוני. לא סוכן ביטוח. התייעץ עם אנשי מקצוע לפני שאתה מחליט לבטל או לרכוש ביטוחים. אל תסמוך עליי. אני עשוי להיות חתול, שד, או ווקי בשם צ'ובאקה. הכי סביר שאני דור הY, שאינו אחראי, ומחר תמצא אותו בעבודה אחרת. נלחצה לי המקלדת. חכבלגלכמגלהצהלגלבצהלגךג#)"+";
האם יש אפשרות לקרן פנסיה ברירת מחדל בלי שארים/א.כ.ע ? לדעתי המונח של זה הוא קרן פנסיה כללית במקום מקיפה.
 
האם יש אפשרות לקרן פנסיה ברירת מחדל בלי שארים/א.כ.ע ? לדעתי המונח של זה הוא קרן פנסיה כללית במקום מקיפה.
לפי מה שנדב כתב כאן, יש ערבות הדדית גם במשלימה/כללית.
קרן פנסיה משלימה (כללית)
[...]
חסרונות:
ערבות הדדית בין החוסכים. חוסך שמעוניין בחיסכון טהור ללא כיסויים ביטוחים יגלה שהוא עדיין ערב לטוב ולרע לשאר החוסכים במוצר.

ובכל זאת בתשובה ישירה לשאלתך, בעמוד הזה מיטב ד"ש משווים בין פנסיה מקיפה ומשלימה. לפחות אצלם, דמי הניהול של ברירת המחדל הם רק למקיפה (יש שם קצת הסטה בתצוגה של הטבלה).
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
י קרן פנסיה וקרן השתלמות s&p 500 הפניקס או מיטב? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
liranviper קרן פנסיה ברירת מחדל - לנטוש את מיטב דש והלמן אלדובי? צרכנות פיננסית 143
G קרן פנסיה הפניקס או מיטב דש? שוק ההון 41
H טריק? העברת כל הפנסיה לקופ"ג, ואז פתיחת קרן פנסיה חדשה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 6
ב קרן פנסיה משלימה כאלטרנטיבה לקופת גמל בניהול אישי פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
עידו ג פתיחת קרן פנסיה/גמל - דגשים והמלצות פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 4
A שיקולים ותהיות בבחירת קרן פנסיה וגמל\השתלמות לאחר סקר שוק ולימוד עצמי פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 14
A קרן פנסיה לא פעילה - איך להתנהל כעת? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
U דמי ניהול קרן פנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
ק אובדן כושר עבודה קרן פנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
ttmoon קרן פנסיה IRA וETFs פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 8
B עבודה ראשונה בהייטק התלבטות קופג או קרן פנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 20
T הגורל של קרן פנסיה מסולקת פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
tomer111 האם יש משמעות לאיזה קרן פנסיה מבחינת חברה נמצא בה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
ס קרן פנסיה וקרן השתלמות פעם ראשונה בחיים פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 9
I עזרה בבחירת קרן פנסיה והשתלמות לעובד צעיר ומרושש פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 13
L האם ניתן להעביר פנסיה/קרן השתלמות ל-IB אמריקאי ולנהל זאת כ-IRA? פוסטים מאיכות נמוכה 1
י החזר מס על משיכת קרן השתלמות לפני 6 שנים \פנסיה מיסים 3
Y מעסיק לא מאשר העברת קרן פנסיה למסלול מחכה snp500 פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 24
ה שאלות של עצמאי צעיר על קרן פנסיה וקרן השתלמות פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
S קרן פנסיה מקיפה - איך עובד מנגנון הבטחת התשואה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 6
A קרן פנסיה כללית עם כיסוי ביטוחי או תחליף פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
מ משיכת קרן פנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
I הפעלת קרן פנסיה לא פעילה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
c881 הלוואה ב - 1% דמי ניהול מצד אחד. מצד שאני - העברת קופת גמל/ קרן פנסיה לניהול של גוף לא ידוע. פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 10
S ניוד קרן פנסיה לקופת גמל IRA פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 9
K קרן פנסיה ומסלול מחכה מדד SP500 פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 14
א העברת קרן פנסיה - איחוד צבירות? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
מ איזו קרן פנסיה מחקת סנופי בחרתם ולמה? (יש גם סיכום של תמונת המצב היום) פוסטים מאיכות נמוכה 5
deussex וותק קרן פנסיה משלימה - בעקבות העברת ביטוח מנהלים לקרן פנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
D קרן פנסיה מחקה מדד S&P 500 פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
Y בחירת קרן פנסיה ו"אנומליה" פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
U קרן פנסיה לא פעילה מצד מעביד פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
E קרן פנסיה מול גמל IRA - הבדל תשואות? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 16
M העברת קרן פנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
The Thinker חלוקה אופטימלית בין קרן פנסיה לקופת גמל IRA פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 56
T קרן פנסיה משלימה ללא כיסוי ודמי ניהול - לעומת גמל פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 4
A ניוד קרן פנסיה בחוב פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 6
O המעסיק עדיין לא מפריש לי פנסיה כי כבר חצי שנה אין לי קרן פנסיה פעילה האם לפי תיקון 190 אוכל להפקיד בעצמי או שצריך לחכות? פוסטים מאיכות נמוכה 1
ש קרן פנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 38
R קרן פנסיה משלימה או קופת גמל ופיצול תגמולים פיצויים - שכר 45k פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
E האם לעבור קרן פנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
K קרן פנסיה כללית עם תנאים נחותים פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 4
M בחירת קרן פנסיה בשלב שבו מתחילים למשוך קצבה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 10
R קרן פנסיה מור או הפניקס ? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 8
M מסלול השקעה קרן פנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
T פתיחת קרן פנסיה ממעסיק לא מוכר פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 9
W קרן פנסיה משלימה מול ביטוח מנהלים עם דמי ניהול נמוכים פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
B פתיחת קרן השתלמות / פנסיה ללא סוכנים פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 4
B עובד מדינה - חודשה האפשרות להפקדה לביטוח מנהלים, קרן פנסיה וקופת גמל במעמד עצמאי פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2

נושאים דומים

Back
למעלה