• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

בניתי תיק והוא כמעט סגור- אשמח להארות

@מיכאל כן, אבל הרכישה שלהן קצת מורכבת יותר, והרושם שלי לפחות הוא שבשלב הזה פשטות היא השיקול היותר חשוב לתיק
 
ברמה הפרקטית - למשל בתי ההשקעות שאני מכיר לא מאפשרים מסחר בבורסות אירופה דרך האינטרנט, אלא צריך להתקשר לחדר המסחר ולתת פקודת קנייה/מכירה בהתאם. בנוסף, עמלות הק/מ גבוההות יותר (כולל עמלות המינימום), מה שדורש התנהלות מחושבת מבחינת הסכומים שאיתם מבצעים את הפעולות.
ברמה התיאורטית - ההתעמקות בדיונים והסימולציות שמדברות על הקרנות האיריות דורשות קצת יותר מאמץ להבין את כל ההיבטים לעומק - כפי שמעידים הדיונים הרבים והארוכים שהיו בנושא. לא זה שלא אפשרי, אבל זאת לא ההמלצה שהייתי נותן למשקיע חדש יחסית בתחילת הדרך של לימוד הנושא.
 
@מיכאל הקרנות האיריות הצוברות אכן עדיפות בקרן השתלמות אבל רק עד הפלח שהוא פטור ממס רווחי הון.
אם יערה רוצה להשתמש בקרן השתלמות שלה בתור חשבון השקעות ולהפקיד מעל התקרה הפטורה ( @יערה זה המצב או שאת מתכוונת לשים בקרן השתלמות רק עד הסכום הפטור ממס רווחי הון?) אז הפלח שמעל התקרה יהיה חייב במס רווחי הון ואז עדיף VTI+VXUS. בכל מקרה זה לפי הסימולציות ולא המלצה. רצוי מאד לוודא עצמאית ולהחליט לבד.
תיקון: בעקבות הערה של איליה כאן הבנתי שאני כנראה טועה, ושבכל מקרה עדיף את הקרנות האיריות הצוברות, גם בחלק שמעל הפטור (לעומת VTI+VXUS).

@daat99 אין וודאות שבקרן השתלמות בניהול עצמי מס ירושה איננו סוגיה.

למעשה עלי לבנות תיק אשר המניות יוחזקו דרך קרן ההשתלמות ויהנו מהטבותיה, ואילו האג״ח נקנה ״בנפרד״ מקרן ההשתלמות
אחרי שאת יודעת מה החלוקה הרצויה עבורך בין מניות ואג"ח, בחלק של הקרן השתלמות שפטור ממס רווחי הון משתלם מבחינת מס לקנות מניות עד גובה התקרה, ואת שארית המניות לקנות בתיק השקעות הרגיל שלך. כלומר החלוקה היא לא בדיוק "מניות בקרן השתלמות, ואג"ח בתיק הרגיל".

"חוק בוגל" מתייחס להשקעה ארוכת טווח (נגיד עד גיל פרישה), לא להשקעה לטווח של 5-10 שנים. בכל מקרה, אל תבני על חוקי אצבע יותר מדי. תניחי שבעוד 5-10 שנים הפלח של המניות יהיה 50 אחוז ממה שהוא היום. האם במקרה כזה ובהתאם לותכניות שלך חלוקה של 33\67 מתאימה לך?

אני אגיע ל ira, אני פשוט עוד לא שם
זה לגיטימי. אבל אל תשכחי שבהשקעה פסיבית לטווח ארוך דמי הניהול בד"כ הם בעלי השפעה חזקה הרבה יותר על התשואה מאשר עמלות מסחר.

אבל היות ואני יכולה לשנות את הרכב התיק בכל אימת שאני רוצה ובכוונתי להמשיך להתעמק בתחום, חשבתי שאין סיבה לא לעלות על הרכבת כבר עכשיו
כן, אבל לשינוי מבנה תיק יש עלות - גם קצת עמלות אבל בעיקר מס רווחי הון שאת משלמת למס הכנסה, ויכל במקום זאת להמשיך לעשות לך רווחים נוספים. כמו כן תהי מודעת לאפקט הפסיכולוגי של כניסה בבת אחת (הסולידית כתבה פוסט מצויין על זה כאן)

אנסה להתייחס לני"ע בהמשך.
 
נערך לאחרונה ב:
בוקר טוב לכם!

@daat99 - הבנתי מהודעתך הקודמת שמדובר בשני חשבונות שנים. סידרתי לעצמי את זה בראש כך שה״חשבון״ מכיל את הקרן (ועוד קרנות אחרות). עכשיו אני מבינה שלא כך. בוא נראה אם הפעם יש לי את זה נכון:

״תיק ההשקעות״ הוא המונח הכולל את סך כל השקעותיי
ה״תיק״ מכיל קרנות ותעודות
קרן ההשתלמות מכילה ״חשבון השקעות״- שזה בעצם הכינוי לתמהיל שבו בחרתי להשקיע במסגרת הקרן הספציפית

לגבי ה IRA- ״את רוכשת את התעודות \ קרנות המתאימות בעצמך״: זה בדיוק העניין- מהמקום המשכיל והמנוסה שלך רכישת תעודה \ קרן היא לא החלטה מורכבת. אני עדיין נרדפת על ידי מושגים כגון ״תעודות סל״, ETF, MTF , VTI+VXUS.
על כל מונח חדש שאני נתקלת בו בפורום (וברוך השם, לא חסר) אני קוראת איזה שעה בבלוג (פוסט מוביל לפוסט..) - כך שיש פה עולם ממש גדול מבחינתי להשתלט עליו. קל לי יותר לקנות קבוצה בה החליטו לי כמה יילך לסנופי, כמה ליורוסטוק וכו, מאשר להחליט בעצמי כמה אני מקציבה לכל אחד מהחבר׳ה האלה , אם בכלל. האם בשביל ה 0.1% שווה לי לחכות עוד חודשיים, נגיד? לא בטוחה.

Having that said- אני בהחלט הולכת לקרוא עכשיו על האופציה ש @adamshalev ואתה דיברתם עליה , ייתכן וזה לא מורכב באמת כפי שנראה לי, מיד נדע :) .

@adamshalev אכן, כוונתי היא להשתמש בקרן ההשתלמות כחשבון השקעות ולהפקיד מעל התקרה הפטורה, חשבתי לעשות זאת כדי לפשט את העניינים- שהכל יהיה לי מול העיניים בבת אחת ולא מפוזר. מה היתרון להשארת קרן ההשתלמות עד התקרה ורכישת המניות ב ״פלח אחר״ של תיק ההשקעות הרגיל שלי?

לגבי חוק בוגל- לפי מה שקראתי הוא ״מתאים״ לחשיבה לטווח של 10-15 שנה . אינני בונה על חוקי אצבע, אבל באמת שאין לי שום דרך אחרת להחליט מה לקנות וכמה ממנו, חוץ מ Standing on shoulders of giants.

מקבלת את הערתך לגבי מס רווחי הון- מודה שלא שקללתי אותו בחשיבה הזו, אלא רק את העמלות.

טוב... VTI+VXUS אמרתם? נשב לקרוא על מה מדובר. ועוד אתמול הבטחתי לעצמי שהיום אני ארגיע עם ההתעסקות הזאת, Yeah right

תודה תודה תודה
 
ועוד אתמול הבטחתי לעצמי שהיום אני ארגיע עם ההתעסקות הזאת, Yeah right
כמו בהרבה תחומים, צפי להתהליך של למידה מתמשכת. זה לא שעד לפני חודש לא ידעת כלום ועכשיו את יודעת כל מה שיש לדעת. הידע (וההבנה) נבנים עם הזמן. קחי גם את זה כשיקול בתוכנית שלך - כלומר תשאירי לעצמך מקום ללמוד ולהתאים את האסטרטגיה שלך עם הזמן.

כוונתי היא להשתמש בקרן ההשתלמות כחשבון השקעות ולהפקיד מעל התקרה הפטורה
יש כאן דיון מאד מקיף (עם קישורים רלוונטיים חשובים) לנושא של הפקדה מעל התקרה לקרן השתלמות בתור "חשבון השקעות" בפני עצמו. ישנם יתרונות וישנם חסרונות. כיוון שמדובר בצעד מאד לא שגרתי, כדאי שתכירי את כל היתרונות, החסרונות וההשלכות לפני שתתחייבי למשהו כזה.
 
״תיק ההשקעות״ הוא המונח הכולל את סך כל השקעותיי
נכון.

ה״תיק״ מכיל קרנות ותעודות
ומניות ספציפיות
ואג"חים ספציפיים
ומזומן
וחוזים עתידיים
ודירה להשכרה
וכסף שסגור בפק"מ
וכסף שמוחבא מתחת לבלטות
וכו'

קרן ההשתלמות מכילה ״חשבון השקעות״- שזה בעצם הכינוי לתמהיל שבו בחרתי להשקיע במסגרת הקרן הספציפית
במקרה של קרן שמישהו אחר מנהל לך אז את בוחרת את התמהיל (גם אם הניהול הוא פסיבי).

לגבי ה IRA- ״את רוכשת את התעודות \ קרנות המתאימות בעצמך״: זה בדיוק העניין- מהמקום המשכיל והמנוסה שלך רכישת תעודה \ קרן היא לא החלטה מורכבת. אני עדיין נרדפת על ידי מושגים כגון ״תעודות סל״, ETF, MTF , VTI+VXUS.
על כל מונח חדש שאני נתקלת בו בפורום (וברוך השם, לא חסר) אני קוראת איזה שעה בבלוג (פוסט מוביל לפוסט..) - כך שיש פה עולם ממש גדול מבחינתי להשתלט עליו. קל לי יותר לקנות קבוצה בה החליטו לי כמה יילך לסנופי, כמה ליורוסטוק וכו, מאשר להחליט בעצמי כמה אני מקציבה לכל אחד מהחבר׳ה האלה , אם בכלל. האם בשביל ה 0.1% שווה לי לחכות עוד חודשיים, נגיד? לא בטוחה.
לפי מה שהבנתי מהתגובות הקודמות שלך את בכל מקרה הולכת לפתוח חשבון השקעות (בנפרד מקרן ההשתלמות) ב-IBI ולרכוש שם אג"חים.
אם את לא רוצה להסתבך עם היחס בין VTI+VXUS אז יש את VT שבו וואנגארד הכתיבו לך את היחס.
דמי הניהול של VT גבוהים טיפה מדמי הניהול של VTI אבל עדיין יותר נמוכים מהמוצרים בארץ.
כמו כן ההבדל הוא הרבה יותר גדול ממה שאת חושבת.
תשימי לב שאת משלמת 0.5% דמי ניהול על קרן ההשתלמות אבל הקרן הזו רוכשת מוצר מחקה מדד ומשלמת לו עוד דמי ניהול שהם יותר גבוהים מדמי הניהול של VT/VTI+VXUS.
בשביל להבין מה הפער את צריכה לסכום את ההבדל בדמי הניהול בין הקרן השתלמות הפסיבית של IBI לבין קרן השתלמות IRA ולהוסיף אליו את הפער בין דמי הניהול של המוצרים ש-IBI מחזיקה לבין התעודות האחרות כגון VT/VTI+VXUS.
לדעתי האישית הסכום של שניהם גדול בהרבה מ-0.1%.

מה היתרון להשארת קרן ההשתלמות עד התקרה ורכישת המניות ב ״פלח אחר״ של תיק ההשקעות הרגיל שלי?
קרן השתלמות היא דבר לא נזיל ולכן את נועלת כסף שאולי תצטרכי להוצאות בלתי מתוכננות.
מכיוון שאין לך פטור ממס על הפקדות מעל היתרה אז את למעשה משלמת דמי ניהול כאחוזים מגובה התיק גם על החלק הלא פטור ממס.
מה שכן - בקרן ההשתלמות את נהנית מדחיית מס על החלק החייב במס.
כאן צריך לבדוק אם דחיית המס מאזנת את דמי הניהול או לא - לי אין מושג.
 
עוד אתמול הבטחתי לעצמי שהיום אני ארגיע עם ההתעסקות הזאת, Yeah right
בדומה למה שאדם העיר - הלמידה זה לא תהליך ״סופי״ שנגמר. כל אחד מאיתנו כאן בפורום ממשיך ולומד דברים חדשים כל הזמן, וזה בעצם חלק מהערך הרב שיש לבלוג ולפורום גם לאלו עם נסיון רב יותר בשוק ההון.

אז מה עושים כשיש אינסוף מידע חדש ואיך נמנעים מחוסר מעש בגלל ש״אולי יש משהו יותר טוב שעוד לא קראתי עליו״?

התשובה שלי לכך היא שה״מצוין״ הוא האויב של ה״טוב״, או כלל ה-80-20 (80% מהתועלת נובע מ-20% מהמאמץ, ומשם נדרשת עוד הרבה עבודה לשיפורים קטנים מעבר). אני מאוד בעד גישה שבה מתחילים מגישת השקעה פשוטה ומובנת - שטובה מספיק גם אם אינה הדבר הכי מושלם האפשרי - ובמקביל ממשיכים ללמוד ולהשתפר.
אחרי קבלת ההחלטות היותר עקרוניות לגבי תיק ההשקעות (מטרה, אופק, רמת סיכון נסבלת) אפשר ליישם את פלח המניות למשל עם מוצר בודד ופשוט (כמו VT למשל שצוין לעיל), וכך גם את הפלח הפחות תנודתי (בין את זה קרן מחקה אג״ח כלשהי או מזומן או קרן כספית). האם זה התיק המושלם מבחינת דמי ניהול למשל - אולי לא, אבל זה עושה 80% מהעבודה ב-20% מהמאמץ, יוצר תיק שפשוט למעקב ואיזון, והכי פשוט - תיק שאת מבינה ולכן גם יהיה לך הרבה יותר קל להתמיד בו לאורך המהמורות שבדרך בשוק ההון. זה לטעמי חשוב בהרבה מקרים יותר מחלק מההיבטיים הטכניים יותר של המוצרים עצמם.

ברור שככל שתתחילי בפרקטיקה ולא רק בתיאוריה - זה יהיה לך קל יותר גם להיכנס וללמוד יותר על הסוגיות היותר עדינות שנדונות כאן לעיתים בהרחבה בלתי פוסקת (לא כי הן הקריטיות ביותר, אלא כי הנושאים הבסיסיים יותר כבר ״ברורים מאליהם״ לחלקנו ואז מתפלספים על אבחנות עדינות יותר). ועם הזמן תעשי תיקוני מסלול לתיק בהתאם לדברים חדשים לנלמדו - כמו שרבים עושים, לעיתים על גבי דפי הפורום הזה ממש.
 
ה״תיק״ מכיל קרנות ותעודות
קרן ההשתלמות מכילה ״חשבון השקעות״- שזה בעצם הכינוי לתמהיל שבו בחרתי להשקיע במסגרת הקרן הספציפית
לי עוזר לסווג בראש את המושגים לקטגוריות:
נכסים: מזומן, מניות, אג״ח, קרנות נאמנות, תעודות סל, קרנות סל (ETF). אלה העיקריים שרלוונטיים לענייננו.
נכס לצורך העניין זה משהו שיש לו ערך, שאפשר לסחור בו. חוץ ממזומן, כל הנכסים ברשימה נסחרים בבורסה.
חשבונות: חשבון בנק, חשבון בבית השקעות, קרן השתלמות (״מנוהלת״, או בניהול אישי (IRA)), חשבון בברוקר.
חשבון הוא אמצעי דרכו מחזיקים וסוחרים בנכסים (חוץ ממזומן בצורתו הפיסית שאפשר גם להחזיק בארנק).
״תיק השקעות״ הוא מושג שמתאר דברים שונים בהקשרים שונים - לפעמים מתכוונים לסך כל הנכסים בכל החשבונות, לפעמים לסך הנכסים בחשבון ספציפי או בקבוצת חשבונות (ואז יכולים להיות לך כמה ״תיקי השקעות״), ולפעמים אומרים ״תיק השקעות״ ובכלל מתכוונים לחשבון בבית השקעות.
 
נערך לאחרונה ב:
@adamshalev @Yevgeny @daat99 - לא באמת חשבתי אתמול בלילה שסיימתי להבין הכל, אבל אכן קיוויתי שהיום אתעסק בזה פחות. אבל איכשהו התעוררתי ומצאתי את עצמי מול הפורום עם הקפה הראשון..האם אני מכורה?!

ובכן - קראתי בנושא קרנות הסל והתבלבלתי (מפתיע, אה?). בואו נראה אם הבנתי נכון: קרנות סל הן צורת השקעה פאסיבית במדדים, יעני - מניות, בסוף היום. מפוזרות היטב בין חברות שאמורות להיות סבבה.

לא ברורה לי ״מערכת היחסים״ בין IRA לבין קרנות סל (vt\ vti\ vxus) - האם הן ״מוצר״ שאני יכולה לקנות דרך ה IRA כמו קרן נאמנות מחקת מדד? (ההגיון אומר שלא , כי יש כאן דמי ניהול אחרים לגמרי )

תודה.
 
יערה, ראשית אני חושבת שהתהליך שאת עושה מעורר הערכה ואל תרגישי צורך להתנצל - להפך, בכך שאת החלטת להבין את התחום הזה את עושה צעד אמיץ שמעט אנשים טורחים לעשות אותו בשביל עצמם.

לגבי המוצרים
S&P מחקה מדד 513789842-00000000001202-2265-000

מניות חו״ל - 513789842-00000000001202-1544-000

מניות- 51378942-00000000001202-1205-000

מחקה מדד ת״א 25- 513789842-00000000001202-2264-000

המספרים שנתת, כולל המספרים עבור האג"ח, הם כולם מספרים של קרנות השתלמות - את לא יכולה לקנות כאלה בתיק השקעות בבנק או בבית השקעות למשל, אלא רק לשים בתוכם כספים שהפקדת לקרן השתלמות. אם את רוצה לקנות אג"חים בחשבון הפרטי שלך אבל לא בצורה ישירה, את יכולה להשתמש בקרן נאמנות שקונה אותם בשבילך.

לא ברורה לי ״מערכת היחסים״ בין IRA לבין קרנות סל (vt\ vti\ vxus) - האם הן ״מוצר״ שאני יכולה לקנות דרך ה IRA כמו קרן נאמנות מחקת מדד? (ההגיון אומר שלא , כי יש כאן דמי ניהול אחרים לגמרי )

כן, את יכולה. מה שקורה הוא שבית ההשקעות שבו מוחזק הIRA שלך גובה ממך דמי ניהול, על ידי הוצאת מזומן מחשבון קרן ההשתלמות שלך. בנוסף, אם את קונה מוצר מסוים שגם לו יש דמי ניהול, כמו קרן נאמנות בארץ או קרן סל בחו"ל, את תשלמי גם להם דמי ניהול. אותם לא משלמים על ידי המזומן שבחשבון, אלא פשוט על ידי כך שהם מחזירים לך פחות ממה ש"היו אמורים". למשל, אם יש קרן סל עם דמי ניהול של 0.1%, והמניות שהיא מחזיקה הרויחו 5% בשנה מסוימת, ערך הנייר שמייצג את קרן הסל יעלה רק ב4.9%.
 
@יערה
קרנות נאמנות, קרנות סל ותעודות סל הן סוגים של מוצר, שאפשר לרכוש בבורסה. זה מוצר שהוא אריזה של איזשהם סוגי נכסים, על פי מדיניות ההשקעה שלו (שכתובה בתשקיף) - מניות, אגרות חוב, סחורות, וכו׳. מבחינתך אלו מוצרים נוחים על מנת לממש בפועל את הכוונה להשקיע בסוג נכס מסוים, כי הם מאפשרים בקניית מוצר אחד לעקוב אחרי מדד או שוק שלם.
לא כל קרנות הנאמנות / קרנות סל / תעודות סל הם בעלי מדיניות השקעה פסיבית - יש מכל הסוגים, והדבר מפורט במדיניות ההשקעה שלהם. לכן אחרי שבוחרים ברמה העקרונית מה סוג האפיק/נכס שרוצים להשקיע בו, השלב הבא הוא החיפוש אחר המוצרים הקיימים שמאפשרים לממש את הכוונה הזאת באופן הכי נוח (מבחינת עמלות, מיסוי, ועוד סוגיות).

חשבון השקעות פרטי או קרן השתלמות IRA אלו הן מסגרות השקעה, הקופסא שבתוכה את מחזיקה את הכספים וההשקעות שלך. יש להם מאפיינים שונים ודמי ניהול שונים, אבל בתוך הקופסאות הללו - נמצאים בסופו של דבר אותם המוצרים שאת מחליטה לרכוש (בניגוד לקרן השתלמות מנוהלת, שבה מישהו אחר מחליט עבורך מה לרכוש). בגלל האופי השונה של מסגרות ההשקעה הללו, יש לפעמים חשיבות לתכנון של איך לחלק את אפיקי ההשקעה והמוצרים בתיק הכולל שלך בין המסגרות הללו, כדי לנצל באופן מיטבי מאפיינים כמו פטור ממיסוי רווחי הון למשל.
 
המספרים שנתת, כולל המספרים עבור האג"ח, הם כולם מספרים של קרנות השתלמות - את לא יכולה לקנות כאלה בתיק השקעות בבנק או בבית השקעות למשל, אלא רק לשים בתוכם כספים שהפקדת לקרן השתלמות. אם את רוצה לקנות אג"חים בחשבון הפרטי שלך אבל לא בצורה ישירה, את יכולה להשתמש בקרן נאמנות שקונה אותם בשבילך.
@יערה זאת נק' חושבה אני מקווה שלא תתבלבלי - כיוון שמדובר בקרן השתלמות מנוהלת - המספרים הנ"ל מייצגים את המסלולים בקרן (מסלול מחקה S&P500 ואחרים). ניתן בקרן השתלמות לחלק את הכסף בין מספר מסלולים וזה לדעתי מה שהציעו לך.

כמו שיבגני הסביר - הניירות ערך שנקנים בפועל דרך הבורסה (קרנות נאמנות, תעודות סל וכד') אלו מוצרים שאת יכולה לקנות לבד בחשבון השקעות, וזה גם מה שמנהל הקרן קונה עבורך בקרן השתלמות. כלומר אם את בוחרת במסלול מחקה S&P500, מנהל הקרן קונה עבורך קרן נאמנות מחקה S&P500 (או מוצר דומה).
 
אוקיי. תודה לכם חברים יקרים על העצות המלומדות.

להלן המשך תהליך יישור קו עם העולם:
1. מה מקנה לי דחיית תשלום המס בקרן השתלמות? העובדה שבמקום שיירד לי כסף הוא נצבר וע״ כך הריבית (דריבית) גבוהה יותר בסופו של דבר?

2. מדוע משתלם לי יותר לקנות את ה VTI\ VXUS במסגרת ה IRA ובכך להוסיף דמי ניהול, בהשוואה להשקעה במסלול מחקה מדד כמו אלו המוצעים לי?

3. התשואה של VT =2.44, VTI 1.89, VXUS 3.3 - האין זו תשואה יחסית למניות? כלומר, זה אמור להיות הפלח היותר מניב של התיק שלי-
מה אני מפספסת?

4. הבנתי שאת האג״ח אני קונה ״מחוץ לקרן ההשתלמות״, בצורה עצמאית דרך החשבון שיש לי בבית ההשקעות. זה מובן.
עכשיו-
מה לדעתכם עדיף (כמובן שבתאוריה, אף אחד מכם אינו יועץ השקעות וגו׳) -
א. רכישת מניות במסגרת קרן ההשתלמות עד לתקרת הההטבה ממס ואת יתר ההשקעה במניות להשקיע דרך קנייה ״מחוץ לקרן ההשתלמות״
ב. להנהל את כל תיק המניות דרך קרן ההשתלמות.

אזכיר שעובדת חוסר הנגישות לכסף ב5-6 שנים הקרובות היא לא פקטור במשוואה.

תודה לכולם מקרב לב!
 
1. נכון. נניח קנית נייר ב1000 ומכרת ב1400. יש לך 400 שח רווח ואת חייבת 100 שח מס. בזכות חשבון ה IRA את דוחה את התשלום, וה100 שח הללו ממשיכים לייצר לך עוד רווחים. לכשתשלמי את ה100 שח הללו בסופו של דבר (בלי ריבית והצמדה) הרווחים עליהם ישארו שלך (בניכוי מס על הרווחים). זה הכח של דחיית מס רווחי הון.

2. את צריכה להשוות עלויות. כמו שדעת הסביר מקודם. אם מסלול מחקה עולה לך 0.5% דמי ניהול והניירות שהמסלול מחזיק עולים לך עוד 0.2% (נניח) אז סך דמי הניהול שלך זה 0.7%. לעומת מסלול בניהול עצמי שנניח עולה 0.3% ונייר שאת קונה שעולה נניח 0.1% אז סך דמי הניהול שלך זה 0.4%.

3. נראה לי שאת מתייחסת לתושאה של דיבידנדים. כלומר כמה דיבידנדים הנייר מחלק ביחס למחיר. זאת לא אינדיקציה לתשואה הכוללת של הנייר (שמורכב בעצם מעליית המחיר פלוס הדיבידנדים שהנייר מחלק).

4. קישרתי מקודם לדיון נרחב על השאלה הזאת כולל מסקנות (אישיות שלי, לא המלצה) לגבי מתי זה עדיף ומתי לא. אין תשובה חד משמעית שמתאימה לכולם.
 
מה מקנה לי דחיית תשלום המס בקרן השתלמות? העובדה שבמקום שיירד לי כסף הוא נצבר וע״ כך הריבית (דריבית) גבוהה יותר בסופו של דבר?
בדיוק. את משלמת מס רק בסוף התקופה, ובינתיים הכסף שאת "חייבת" למס הכנסה צובר ריבית שאת חלקה תקבלי לכיסך.

מדוע משתלם לי יותר לקנות את ה VTI\ VXUS במסגרת ה IRA ובכך להוסיף דמי ניהול, בהשוואה להשקעה במסלול מחקה מדד כמו אלו המוצעים לי?
האם זה משתלם או לא מבחינת עלויות - זה תלוי בפרמטרים. במסגרת הIRA את משלמת דמי ניהול לIRA + דמי ניהול לVTI וחברותיה + עלויות של פעולות. בקרן מחקה מדד את משלמת דמי ניהול לקרן המחקה, והיא בתורה משלמת הוצאות ניהול השקעות (למשל עמלות קניה ומכירה, ולפעמים גם דמי ניהול לתעודות שהיא בעצמה מחזיקה). איזה תשלום יותר גדול - תלוי בקרן ובדמי הניהול שמציעים לך. אבל הסיבה שרבים פה בוחרים בIRA היא לא רק החישוב הזה של עלויות. יש עוד די הרבה הבדלים שמשפיעים על ההחלטה וגורמים לחלק מהאנשים פה להעדיף IRA. הנה כמה מהם:
- בקרן מחקה את לא שולטת, הם יכולים לעשות כל מיני שינויי מדיניות והקצאת נכסים בלי שתדעי או תאשרי זאת
- קרן מחקה ישראלית לא מחזיקה מניות בחו"ל ישירות, אלא פועלת באמצעות חוזים עתידיים. יש יתרונות וחסרונות לכל אפשרות,
אך באופן כללי החזקה ישירה היא שקופה יותר ויש בה פחות נעלמים.
- אי אפשר לקנות כל מדד באמצעות קרנות מחקות ישראליות, למעשה אפשר לקנות די מעט מדדים. כך שהחזקה ישירה היא גמישה יותר.

התשואה של VT =2.44, VTI 1.89, VXUS 3.3 - האין זו תשואה יחסית למניות? כלומר, זה אמור להיות הפלח היותר מניב של התיק שלי-
מה אני מפספסת?
את מפספסת שאף אחד לא מבטיח לך שום דבר לגבי תשואת שוק המניות בעתיד, וגם לגבי העבר, המספרים שמראים תשואה נאה הם ממוצעים על גבי הרבה שנים. היו גם שנים לא מעטות שבהן היתה תשואה גרועה. כמה מהן היו ממש לא מזמן.
*עריכה* לא בדקתי בעצמי את התשואות, יכול להיות ש@adamshalev צודק ואלו לא התשואות הנכונות, אבל התשובה שלי עדיין תקפה :)

מה לדעתכם עדיף (כמובן שבתאוריה, אף אחד מכם אינו יועץ השקעות וגו׳) -
א. רכישת מניות במסגרת קרן ההשתלמות עד לתקרת הההטבה ממס ואת יתר ההשקעה במניות להשקיע דרך קנייה ״מחוץ לקרן ההשתלמות״
ב. להנהל את כל תיק המניות דרך קרן ההשתלמות.
זאת נראית לי כמו החלטה מאד אישית. שיקולים שאני יכולה לחשוב עליהם:
בעד א:
- לא משלמים דמי ניהול על החלק שלא חייב להיות בקרן השתלמות.
- לפעמים דחיית מס היא חסרון, במיוחד כשמדובר בקרנות שמחלקות דיוידנדים
בעד ב:
- פשטות (אם את יכולה להפקיד בקלות סכומים כרצונך לקרן - למשל אם את עצמאית)
- דחיית מס. זה יתרון בעיקר אם את מתכננת למכור ולקנות לא מעט. בתיק פסיבי זה יקרה בעיקר באיזונים.
 
@adamshalev
-המסלול הפאסיבי הוא 0.5 כולל הכל, לא אמורות להיות עוד עלויות דמי ניהול על הניירות שהמסלול מחזיק, לפחות כך הבנתי מהנציגה.
-המספרים על תשואות הקרנות הגיעו מהפוסט ״התנ״ך של קרנות הסל הזרות״ (הממ לא הצלחתי להדביק את הקישור בדרך המתוחכמת הזאת)
-אחזור לקישור- קראתיו אבל ייתכן וחלק מהמידע עוד לא הופנם. אהמ. בהחלט ייתכן :)

@מרק עוגיות - איש לא מבטיח לי תשואה עתידית, אבל על מה מתבססת החיבה לקרנות שנותנות תשואה כה נמוכה בהשוואה לקרנות מחקות מדד, למשל?

רוב תודות לשניכם על התשובות המפורטות.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
ה בניתי תיק 100% מניות - אשמח לביקורת שוק ההון 8
ח מחפש אקסל למעקב אחרי תיק השקעות אוף טופיק 1
מ תיק ראשון - צעדים אחרונים שוק ההון 5
NightStyle העברת תיק מ-IB לבית השקעות ישראלי שוק ההון 0
D דעתכן.ם על הרכב תיק ראשוני שוק ההון 6
ל עזרה בנושא פתיחת תיק עוסק פטור אוף טופיק 3
L התייעצות על תיק קיים שוק ההון 11
O תיק השקעות משפחתי שוק ההון 11
מ שוקל העברת תיק השקעות לIB, העברה של קרנות שקליות ותהיות לגבי התיק שוק ההון 7
C הייטקיסטים - איך אתם מתמודדים עם תיק השקעות ריכוזי בעקבות RSU? שוק ההון 12
ס האומנם - "במקרה חירום, תיק ההשקעות שלך יהיה הדבר האחרון שיעניין אותך" אוף טופיק 40
D שאלה בטיוב תיק - האם שווה למכור קרן כדי לקנות קרן אחרת? שוק ההון 5
ח תיכנון תיק | התייעצות שוק ההון 3
S מיטב טוענים שכדי לסחור ב - IB דרכם צריך תיק של לפחות 25K דולר, האם מישהו מכיר את ההגבלה הזו והאם יש משהו לעשות בנידון? שוק ההון 4
T ניוד תיק השקעות ודיווח שנתי מיסים 11
י תיק תיאורטי לשנה הקרובה - דעתכם? שוק ההון 0
ה תיק פרישה עבור אמא (67) התייעצות לגבי הקצאת נכסים והתנהלות שוטפת פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 1
דר אהבהמוזרה שאלות בנוגע לאסטרטגיית תפעול ואיזון תיק שוק ההון 16
itaied איך מבצעים העברת תיק ני"ע מחו"ל לישראל? שוק ההון 7
דר אהבהמוזרה תיק ההשקעות (ההיפותטי) הראשון שלי שוק ההון 14
G העברת תיק ני"ע זרים מהבנק בארץ לחשבון ברוקר בחו"ל (IB) שוק ההון 1
Y שאלות של מייק מתחיל לגבי תיק השקעות פשוט שוק ההון 33
F התלבטות מבחינת 2 דברים בפתיחת תיק אצל הברוקר שוק ההון 5
D האם ניתן להעביר תיק ניע לאינטרקטיב ולמכור בשכבות? שוק ההון 1
א תיק השקעות או תוכנית חיסכון בחברות הביטוח שוק ההון 1
A כלי למעקב אחר תיק השקעות שוק ההון 1
ש דמי ניהול ועמלות בבנק - תיק השקעות שוק ההון 5
Y ייעוץ לגבי תיק השקעות - בן 28, רווק שוק ההון 18
D האם ניתן להעביר תיק ניע לאינטרקטיב ולמכור בשכבות? מיסים 0
T העברת תיק השקעות, למכור או להעביר? שוק ההון 4
ה העברת תיק השקעות מהארץ לIBRK שוק ההון 1
P הסתמכות על השקעה במדדים - לבנות על תיק ההשקעות לעתיד. פוסטים מאיכות נמוכה 5
S איזון תיק והוספת חלב וסוכר לתמהיל שוק ההון 12
yossik מעבר לדיור מוגן - האם למכור את הדירה או את תיק ההשקעות? צרכנות פיננסית 19
W משקיע מתחיל - תיק השקעות שוק ההון 2
B פדיון תיק השקעה ומעבר לברוקר זר לאור המלחמה- סיכון או השקעה? שוק ההון 10
? עובר לאיטליה, למכור תיק השקעות פשוט? שוק ההון 12
T התיעצות לאיזון תיק השקעות שוק ההון 3
O לקיחת הלוואה כנגד תיק השקעות שוק ההון 12
N ניוד חלקי של תיק השקעות שוק ההון 3
עידו ג ניהול תיק קהילתי - עצות והמלצות שוק ההון 8
מ ממש לקראת פתיחת תיק בבית השקעות שוק ההון 1
ר תיק השקעות לטווח בינוני לסטודנטית שוק ההון 7
B עזרה רוצה לבנות תיק השקעות לטווח קצר שוק ההון 10
Finfree IRA ובניית גליון לאיזון תיק פנסיוני... פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0
Omer Daniel העברת תיק השקעות מאקסלנס לIB : אירוע מס? שוק ההון 1
G איך להתחיל לנהל תיק שאחר בנה? שוק ההון 17
ה העברת תיק השקעות בין אחים מיסים 9
N דמי ניהול תיק ממוסה לעומת IRA פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 12
IAmSam ניהול כולל של קה״ש IRA + תיק השקעות ב-IB ופנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 10

נושאים דומים

Back
למעלה