• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

אופציות בקבלה לסטרטאפ

בפועל אני דוללתי הרבה פחות בכל סבב (יותר בכיוון של 10%) והצמיחה בשווי (על פני שלושת הסבבים) הייתה פי יותר מ-10, יותר בכיוון של פי 50 אחרי שלושתם.
אניי מקווה שאתה מבין שזה ממש לא הסטארטאפ הממוצע ואפילו לא הממוצע בין הסטארטאפים המצליחים. (יש בודדים כאלו, כמו ויז נגיד). הייתי בסטארטאפ שהשווי שלו כבר נמדד במיליארדים (שכבר שם אותו בטופ של הסטארטאפים, לרוב לא יהיה כזה מזל) והדרך לשם ממש לא היתה בדילולים של 10%. (לא שאני מתלונן...,)

אגב הצטרפתי אליו התחלה, וזה דוגמא למצב שבו לחשב גידול של ערך המניה חסר משמעות כי השווי מימוש היה דיי אפסי. בשלב הזה זה פשוט חסר משמעות אם לא אומרים את זה באחוזים.
 
וזה דוגמא למצב שבו לחשב גידול של ערך המניה חסר משמעות כי השווי מימוש היה דיי אפסי.

גם אם הוא סנט אתה עדיין יכול לחשב מה יקרה במצב של גידול. שווי מימוש כזה אומר בד"כ שהחברה שווה מליונים בודדים אם בכלל (בד"כ לא הרבה יותר מה-SEED שלה), מה שאומר שקל לך לעשות אקסטרפולציה לחברה בשווי של מאות מליונים או מיליארדים.

שוב, המטרה בסוף היא לא לחזות כמה תהיה חברה שווה בדיוק של 4 ספרות אחרי הנקודה העשרונית -

אלא לקבל מושג על סדר הגודל של התגמול בתרחיש הכי ורוד, ובתרחיש הכי פסימי: האם זה 10,000 דולר? 100,000 דולר? מליון דולר? זה הכל.
אלה מציבים חסמים תחתונים ועליונים על כמה שתקבל. זה לא משנה בכלל אם רוב הסטרטאפים לא מגיעים לזה, לפחות אתה תדע שגם באירוע הנדיר שבו החברה תהיה שווה 10 מיליארד כמה בדיוק אתה צפוי לקבל.

בשלב הזה זה פשוט חסר משמעות אם לא אומרים את זה באחוזים.

רוב החברות - מסיבות שעדיין לא ברורות לי לחלוטין - לא יגידו את זה. אבל אם אתה יודע כמה החברה שווה כרגע בערך (אתה יכול לדעת נניח מה היה גובה ההשקעה האחרונה ולהניח שהיא שווה קצת יותר מזה), ואתה יכול להכפיל את מחיר מימוש האופציה בכמות האופציות , ולחלק בשווי הזה - תוכל לקבל את האחוז הזה בעצמך. בכל מקרה, האחוז עצמו לא יעזור לך כי אתה מנסה לחזות מה יקרה בתרחישים חיוביים, אז ממילא תצטרך לדמיין תרחישים שבהם שווי החברה הוא 10X או 20X וכו' כדי לראות מה יקרה.

לדוגמא, בחברה הראשונה שהצטרפתי אליה מחיר המימוש היה 25 סנט וכמות האופציות שקיבלתי הייתה 5000. זה היה אחרי ה-SEED.
עכשיו, זה לא ממש משנה כמה % קיבלתי מהחברה: מה שחשוב יותר זה שגם בתרחיש הכי דמיוני שבו כל מניה תהיה שווה 100 דולר (מה שמגלם גידול של פי 400 בגודל החברה, כלומר - שווי של מיליארדים רבים) - הייתי מקבל רק 500,000 דולר - וזה עוד לפני דילולים - וזה האמא של כל החסמים העליונים והתרחישים הורודים.

אז ברור שבמצב כזה - הייתי צריך לדרוש עוד, כי ברור שתרחיש סביר יותר הוא למשל שמניה תהיה שווה (במכירה או בהנפקה) נניח 50, או 20, או 10 או וואטאבר. ואז מדובר בתגמול של סכום שיותר דומה ל-100 אלף דולר, או בתרחיש הפסימי - עשרות אלפי דולרים.

עבור עובד שמצטרף בשלב מוקדם כל כך - לחלוטין אפשר לדרוש יותר, ולצערי - לא ידעתי אז את מה שאני יודע היום - וכמו הפות"ש, הייתי קלולס לחלוטין לגבי מה בעצם קיבלתי ואיך נכון לחשוב על זה.

אם הייתי מפעיל את השיטה שלי אז הייתי מגיע כאמור לחישובים הנ"ל.
אם הייתי מפעיל את השיטה שלך, הייתי נניח שואל איזה אחוז מהחברה קיבלתי, הם היו מתחמקים, ולא הייתי יודע כלום. יופי.

השיטה שלי היא הדרך הטבעית להשוות את התגמול בסטרטאפ לתגמול EQUITY מקביל בחברה מונפקת, והוא גם הדרך הטבעית לחשוב על התגמול במקרה של ריפרשים וכו'. נניח - אחרי שנה וחצי רוצים להעניק לך עוד 10000 אופציות לפי מחיר מימוש של 3 דולר. כדי שתוכל לאמוד למה זה "שקול" - אתה יכול כמובן לשאול אותם איזה % זה מהווה (אולי בינתיים דיללו עוד? אולי הקצו עוד מניות?) ואולי יגידו לך ואולי לא - או שאתה יכול לבצע את האקסטרפולציה שתיארתי ולהגיע למסקנה שהחברה שווה כבר מיליארד ולכן הכי הרבה שהיית יכול לקוות לו זה אולי נניח להכפיל את הסכום הנ"ל או לשלש אותו.
 
נערך לאחרונה ב:
מה שמגלם גידול של פי 400 בגודל החברה, כלומר - שווי של מיליארדים רבים
פה הטעות שלך, זה לא מגלם גידול פי 400. השווי של ה25 סנט זה לא השווי שעל פיהו בוצע הסיד. במקרה שלי אני יודע את המספרים ואני יודע שזה היה יותר באיזור של 10-20% ממנו. אז גידול פי 400 ממש לא מיליארדים רבים יותר בכיוון של כמה מאות מיליונים. (אם לא מתחשבים בדילולים, עם דילולים כבדים זה כבר יכול להיות קצת מיליארדים)
לכן אני טוען שה25 סנט הזה חסר משמעות בשלב הזה כי אתה לא יודע כמה גידול של X בשווי החברה יביא לך.
 
פה הטעות שלך, זה לא מגלם גידול פי 400. השווי של ה25 סנט זה לא השווי שעל פיהו בוצע הסיד. במקרה שלי אני יודע את המספרים ואני יודע שזה היה יותר באיזור של 10-20% ממנו

בהשקעה ה-2 מתוך 3 ההשקעות שהיינו לנו, היה לנו גם סיבוב סקנדרי, שבו הוצע לעובדים למכור חלק מהאופציות שלהם
המחיר שבו הוצע למכור הוא נניח X

לא המון זמן אחרי הגיע סיבוב השקעות שלישי (ללא סקנדרי) ולאחריו גם במקרה הוענקו לי אופציות (לפי תמחור של לפני הסיבוב השלישי).

הסטרייק של האופציות האלה היה בערך 30 אחוז פחות מהמחיר שהוצע לנו עבור כל אופציה בסיבוב ה-2.

למה? אין לי מושג. אולי זה קשור למה שאמרת על השווי וכו', ואולי זה עניין חשבונאי, ואולי זה סתם "הטבה" שהצליחו להגניב פנימה לתוך התמחור של האופציות. באמת שאין לי שמץ, אבל זה גם לא ממש משנה.

מה שחשוב הוא שזה מספיק קרוב, וזה באותו סדר גודל.

לא שמעתי על דבר כזה שמישהו מקבל אופציות שבתמחור שמשקף רק עשירית מהשווי העדכני של המניה. אפילו מבחינת ה-SEC (ורשות המיסים הישראלית) מדובר במשהו שמהווה עבירה על החוק. התמחור של האופציות חייב להיות בהתאם לשווי שלפיו נעשתה ההשקעה, אחרת מדובר בהטבה שחייבת במס. העובדה שלא משלמים מס על קבלת אופציות היא רק בגלל שלכאורה ברגע ההענקה הערך הכספי שלהן הוא כאילו אפס (הזכות לקנות מניה בשווי X במחיר X).

לכל היותר הם יכולים כנראה ע"י תזמונים טובים או חשבונאות יצירתית להגיע לתמחור טיפה אחר, אבל זה תמיד יהיה באותו סדר גודל, לא סדר גודל פחות.

====

ובכל מקרה, אם אתה טוען שאתה לא יודע אפילו באמת את השווי של החברה, אז מה יעזור לך שתדע את האחוז שלך בה (משהו שממילא יכול להשתנות עם דילולים ו/או ברגע שמקצים עוד מניות או וואטאבר).
 
לכל היותר הם יכולים כנראה ע"י תזמונים טובים או חשבונאות יצירתית להגיע לתמחור טיפה אחר, אבל זה תמיד יהיה באותו סדר גודל, לא סדר גודל פחות.
אין פה יצירתיות אלא נוסחא חשבונאית שמחשבת את זה. ה30% פחות זה תואם למה שאמרתי, שזה בדרך כלל יוצא כמה עשרות אחוזים פחות. זה לא עניין של הנחה.
היוצא דופן זה המצטרפים באיזור הסיד, אז קורה המצב שתיארתי. כשאין עוד לחברה שווי. אני לא רואה חשבון, אני לא יודע איך השווי מחושב בשלב הזה, אך בפועל הוא דיי אפסי. ולכן אם אתה לא יודע כמה אחוזים יש לך חישוב על פי השווי הוא חסר משמעות.
 
בוא נסכם כך - אם אתה יכול לגלות מה בדיוק האחוזים שלך - מה טוב.
ברוב החברות וברוב המקרים אנשים לדעתי יתקלו בקושי לגלות את זה, והשיטה שלי מהווה פרוקסי לא רע לחישוב סדרי גודל של תמורה, ולפחות יכולה להוביל אותך למסקנות אופרטיביות של האם לדרוש יותר או לא, או האם להפיל על זה את העסקה או לא (למי שמבחינתו ה-EQUITY הוא קריטי).

לפחות במקרה אישי שלי אני יודע שאם היה לי את הידע שיש לי היום לגבי אופציות יכולתי לעשות חישוב גס ולהבין ש-5000 האופציות שהוענקו לי בעבודה הראשונה הם לעג לרש (אפילו בתרחיש הכי אופטימי וורוד שכל מניה תגיע ל-50 דולר). ולעומת זאת, בעבודה כיום ידעתי כבר כשהצטרפתי שהתמורה היא נאה מאוד בגלל אותו חישוב גס (ולימים, עם הסקנדרי וההשקעות הבאות - התברר גם שהתחזית התגשמה --- אם כבר, ערך המניה הוא כבר כיום גבוה יותר ממה שצפיתי שיהיה בתרחיש האופטימי).
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
D מכירת אופציות בחברה בה עבדתי עקב התפטרות מיסים 12
X רכישת אופציות מחברה בחו״ל מיסים 2
N שאלה בנוגע למיסוי של אופציות ו RSU מיסים 3
ס אופציות אופציות אופציות שוק ההון 15
ס אופציות על ETF ביטקוין השקעות אלטרנטיביות 5
I אופציות - מה האסטרטגיה שלכם לחיסכון/השקעת סכום המימוש? שוק ההון 5
K פער בין עלות אופציות למחירי מימוש שונים לא הגיוני שוק ההון 0
E רווחי הון על אופציות מיסים 13
E מיסוי אופציות מיסים 12
liranviper האם לממש rsu או אופציות? שוק ההון 24
I מסחר עצמאי אופציות להון של מעל 500K שוק ההון 23
מכירת אופציות בחברה פרטית בחלקים מיסים 4
ס מימוש אופציות שוק ההון 4
מ מחקר טריניטי - אגח מול אופציות שוק ההון 2
J אופציות put ו call כדי לגדר סיכון על מניה ספציפית שוק ההון 38
T קה"ש ופנסיה מעבר לתקרה - אופציות פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0
מ קניית אופציות לאחר התפטרות - עמלות והעברה לחו"ל מיסים 1
stamEhad סיום עבודה - מימון רכישת אופציות ע"י כספי פיצויים + ימי חופשה מיסים 6
B מכירת אופציות בקה"ש IRA פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
M מכירת אופציות וקיזוז הפסדי הון בטופס 135 מיסים 4
M רכישת אופציות מבלי להוציא כסף - equitybee ודומיהן צרכנות פיננסית 12
Y מכירת אופציות בib פוסטים מאיכות נמוכה 5
הדבורה מיה עלות מניה עם מכירת אופציות שוק ההון 2
י מיצוע על ידי מכירת אופציות שוק ההון 19
א אופציות שוק ההון 0
L אופציות במקום עבודה שוק ההון 35
Giladd כסף או אופציות? שוק ההון 16
A צריך קצת עזרה בלהבין את אופציות ההשקעה בבלנדר צרכנות פיננסית 2
Z מיסוי ריאלי של שורטים, מכרתי 2 אופציות בשורט, היו מדדים חיובים ובפקיעה מאופציה שהרווחתי נוקה מס על הרווח הריאלי, בהפסד קוזז לי רק הפסד נומינלי. מיסים 29
R לגבי אופציות שוק ההון 4
י לכאורה, מכירת אופציות מכוסות על QQQ מייצרת כסף. מה יכול להשתבש? שוק ההון 10
ע מימוש אופציות אחרי הנפקה/לוק-אפ שוק ההון 8
נ מימוש אופציות בעזיבת סטארטאפ שוק ההון 5
E רכישת אופציות אחרי שנה בסטארט-אפ מיסים 6
א זכויות/אופציות במגוריט שוק ההון 0
klayhamn אופציות בנעילה אחרי IPO - מה עושים עם חוסר זמינות למסחר במועד? שוק ההון 11
N בחירה בין 2 אופציות - נדל"ן נדל"ן 8
stamEhad סדר מכירת אופציות / RSUs בצורה אופטימלית שוק ההון 7
B בחירת דמי ניהול מ3 אופציות שניתנו פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
M מיסים על אופציות לאזרח אמריקאי מיסים 9
IAmSam אופציות ומניות כעוסק מורשה או חברה בע"מ מיסים 2
ס מיסוי אופציות ב-ESOP – מתי וכמה? מיסים 15
A הימנעות מחשיפה למט״ח ע״י אופציות שוק ההון 4
unrealx מיסוי אופציות שוק ההון 1
c881 ביטול המיסוי ההוני של אופציות/RSU מיסים 35
ע מיסוי על אופציות שהחברה רוצה לרכוש חזרה מהעובד מיסים 3
T לקחת RSU או אופציות ? מיסים 7
ט קורס אופציות - כדאי? התפתחות אישית 12
S אופציות לאחר עזיבה שוק ההון 14
unrealx עוד אשכול על אופציות: חישוב שווי אוף טופיק 1

נושאים דומים

Back
למעלה