klayhamn
משתמש בכיר
- הצטרף ב
- 2/4/19
- הודעות
- 1,626
- דירוג
- 2,333
שאל את האמריקאיםבאיזו עוד מדינות יש לבית משפט סמכות לפסול חוקים של הקונגרס? זה רק אצלנו? באיזו סמכות בית המשפט לקח לעצמו את הזכות לפסול חוקים?
הסמכות של ביהמ"ש העליון שם לפסול חוקים לא מעוגנת בחקיקה וגם לא בחוקה וגם לא בשום מסמך רשמי אחר
הסמכות הזו הוכרזה בבית המשפט עצמו - כפסיקה משפטית -
והיו גם מי שאז ניסו לערער על הפסיקה הזו, אך לבסוף התקבלה הנורמה שאכן בית המשפט הוא זה שמוסמך לקבוע שחוק סותר את החוקה ולכן בטל.
זה אגב תולדה של העובדה שאין "מנסחים" את סמכויותיו הפרטיקולריות של בית המשפט (נניח, לקבוע פיצויים, לחייב ראש עיר לפעול כך או אחרת, לאסור על גיוס של אדם כלשהו במצב כלשהו וכו') אלא בעקרון סמכותו לפסוק כל דבר שהוא - בוודאי שכלפי הרשויות - ע"פ דין.
הדין כפי שהוא מנוסח בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובפסקת ההגבלה - לא ממש ניתן לפרשנות. אפילו השופטים שהתנגדו לאקטיביזם של ברק, לא טענו שיש פה "טעות משפטית" אלא התנגדות מטעמים פרגמטיים/פרקטיים לקביעות הללו - ואפילו חשין (אם אני לא טועה?) אמר שעיקר הויכוח שלו עם ברק הוא לגבי סמנטיקה (כלומר, אם ברק לא היה מדבר על "מהפכה חוקתית" או "חוקה" כנראה שחשין היה מסכים עם ברק).
אגב, זה המצב גם ברוב המדינות שבהן בית המשפט פוסל חוקים. מדינות מעטות מנסחות סמכות זו בצורה מפורשת במסמך רשמי.
בכל מקרה, מה זה משנה בכלל? ברור שהדבר שנוי במחלוקת (מטעמים לא ענייניים לשיטתי. אם ה-"מצב" היה הפוך ובית המשפט היה דווקא "ימני" נקרא לזה והממשלות היו דווקא שמאליות, היית יושב פה וטוען בפני את הטיעונים שאני טוען בפניך - וזה בסדר, זה אנושי - רק בואו ננסה להתגבר על הנטייה האנושית לדבר מפוזיציה) - ולכן - ראוי להסדיר אותו בהסכמה כך שלא יהיה ספק לגבי הסמכויות.
השאלה "מה היה " או "למה היה" לטעמי היא בזבוז זמן: עדיף לעסוק במה ראוי שיהיה
דרך אגב חשבת למה הגענו למצב כזה שהיועמשים צריכים להתערב בכלל ? אולי בגלל ההבדל הזה ? ר"מ בריטניה פיטר את שר האוצר לשעבר בגלל עבירות מס: "לא עמד בסטנדרטים" ואצלנו לא רק שלא מפטרים אלא משנים חוקי יסוד כדי להכניס שר כזה לממשלה.
נקודה טובה - יש פה גם הטיית אישוש + בלבול שנובע מחוסר הבנה של סטטיסטיקה אלמנטרית
בלי קשר אפילו לשאלה אם נכונה הטענה שביהמ"ש "נוטה שמאלה" כביכול במקום להיות נניח "נייטרלי" או "לנטות ימינה" -
ברור לכל בר דעת - שאם רוב הממשלות הן ימניות בעשורים האחרונים, אזי - כל התערבות של בית המשפט שתביא לאיזושהי הגבלה או פסילה של צעדי השלטון תתפס כ-"נטיה שמאלית". אבל מישהו ספר כמה מהלכי שלטון בג"צ דווקא אפשר? בכמה פעמים הוא דווקא תמך בשלטון ודחה עתירות בנושאים שונים?
הרי הטענה זו חסרת משמעות "בוואקום". אין פה באמת איזשהו מבחן השוואתי שיכול להראות שנניח "בזמן ממשלת שמאל ביה"מש פוסל או מתערב פחות".
זה דומה אגב לטענה נגד התקשורת: אם רוב הזמן הממשלות הן ימניות, אז ברור שהתקשורת (שאחד מתפקידיה הוא לבקר את השלטון ולבדוק אותו ) עשויה להצטייר כ-"שמאלית". אבל - למשל, בתקופת מפא"י - עיתון הארץ נחשב בכלל לימני - משום שתקף את שלטון המערך!!