• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

החלפת רכב נוכחי לרכב חשמלי

מעניין בכמה יעלה חשבון החשמל החודשי..
הערכה גסה: 13 אמפר בשקע ביתי זה בערך 3000 וואט. בשעה זה בערך שקל וחצי לשעת טעינה. אז 8 שעות ביום יוצא 12 שקלים. בחודש של 30 יום זה תוספת של 360 שקל.

אלו סכומים מקסימליים. בפועל הסוללה לא מתרוקנת כל יום ואין צורך לטעון בכל הכח לילה שלם.
 
רק המחשבה להתחיל להחתים את כל הדיירים בבניין ולהתקין חיבור בחניון התת קרקעי ולדאוג להתקזז כל חודש עם הוועד על הצריכה - כי לא נראה לי שאפשר להתחבר ללוח בדירה) מוציאה לי את החשק לקנות רכב חשמלי (להסתמך על עמדות טעינה ציבוריות עוד יותר לא בא לי) ואני עוד גר בבית משותף נמוך יחסית (7 קומות, גר בקומה העליונה).
1. לא צריך את אישור הדיירים, רק הועד.
2. לא צריך להתקזז, או שמחברים את העמדה לארון חשמל הפרטי שלך (זה בהחלט אפשרי) או שמביאים חברה שמתקינה עמדות וגם מערכת בילינג, אתה משלם להם בהוראת קבע ואין כל התחשבנות מול הועד.
 
2. לא צריך להתקזז, או שמחברים את העמדה לארון חשמל הפרטי שלך (זה בהחלט אפשרי) או שמביאים חברה שמתקינה עמדות וגם מערכת בילינג, אתה משלם להם בהוראת קבע ואין כל התחשבנות מול הועד.
תודה! כי בכתבה שציטטתי טענו שזה לא מעשי להתחבר לארון החשמל של הדירה, אא״כ מדובר בקומות ראשונות, אבל אני מאמין שאתה יודע על מה אתה מדבר. גם מערכת בילינג נשמעת כפיתרון לא רע (בכמה היא מייקרת את ההטענה? יש חיוב במנוי חודשי?).
 
בית פרטי?

רק המחשבה להתחיל להחתים את כל הדיירים בבניין ולהתקין חיבור בחניון התת קרקעי ולדאוג להתקזז כל חודש עם הוועד על הצריכה - כי לא נראה לי שאפשר להתחבר ללוח בדירה) מוציאה לי את החשק לקנות רכב חשמלי (להסתמך על עמדות טעינה ציבוריות עוד יותר לא בא לי) ואני עוד גר בבית משותף נמוך יחסית (7 קומות, גר בקומה העליונה).
פרטי.

אין צורך יותר באישור הדיירים או הועד (בקרוב):

לא ממליץ להחזיק רכב חשמלי בארץ כרגע בלי עמדת טעינה פרטית.
 
תודה! כי בכתבה שציטטתי טענו שזה לא מעשי להתחבר לארון החשמל של הדירה, אא״כ מדובר בקומות ראשונות,
מאד מעשי, יתרה מכך, זה מה שרוב האנשים עושים.
(בכמה היא מייקרת את ההטענה? יש חיוב במנוי חודשי?).
מוזילה את ההטענה.
אני משלם 45 אגורות לקוט"ש כולל מע"מ ו20 ש"ח דמי שימוש קבועים בחודש.
 
תתחדש!
אתה מוכן לשתף מהחוויה שלך? יש ברכב שלך FSD? אם כן אפשר להפעיל את זה בארץ?
הזמנתי את הרכב בלי. כרגע אין אפשרות לקנות FSD בארץ אם הזמנת את הרכב בלי (סוגיות מס שטסלה עובדת לפתור מול רשות המסים). בלי קשר לסוגיית רכישת ה FSD, אתה עדיין לא יכול להשתמש בבטא מחוץ לארהב ואין שום צפי מתי אפשר יהיה בארץ. השערה שלי אולי שנתיים עד שניתן יהיה להשתמש בזה בארץ. יתכן גם פחות, קשה להגיד.
הייתי מת לנסות להשתמש בזה בארץ.
 
יש את הסקירה הזאת מחודש שעבר מתישהו.
זה סקירה בעיקר של הפיטצ׳רי בונוס למיניהם, כמו חניה אוטומטית או זימון הרכב אליך ועוד כמה, למרות שהם נחמדים זה כלל לא מה שמעניין, שזה נהיגה אוטונומית מלאה, וכן בלי זה לשלם 40 אשח על הפיטצרים הללו זה בזבוז כסף, בגלל זה גם לא קניתי את הרכב עם FSD מראש, אין לדעת מתי זה יהיה זמין בארץ אם בכלל.
היתרון היחיד להזמין מראש, זה שטסלה צפויים לעלות את המחיר שלו משמעותית ברגע שהוא יהיה זמין לציבור.

התחלית להתנסות עם הautopilot, זה עובד טוב אבל קצת מפחיד, בייחוד כשנוסעים במהירות של 100 קמ״ש. הוא לא נוהג כמו שאני נוהג, וזה הדבר העיקרי שמפריע לי, כמו התחושה שיש כשאתה נוסע ברכב ומישהו אחר נוהג והוא אגרסיבי יותר ממך או זהיר יותר ממך וזה משגע אותך, רק שפה מדובר במחשב והוא לא ממש נותן לך אינדיקציה של מה הוא הולך לעשות, אתה רק מקווה שהוא יעשה את הדבר הנכון בזמן הנכון.
בעיקר התחושה שלי ממנו עד כה זה שהוא מגיב לתנועה, ולא חוזה מראש מה התנועה תעשה, למשל בפקק הוא מתחיל לנסוע קצת מאוחר מדי ויוצר רווח גדול ביני לבין הרכב הבא (בלתי נסלח בפקק) כי הוא מתחיל לנסוע רק אחרי שהרכב מולי כבר התרחק, ואילו נהג אנושי רואה שהתנועה מתחילה לנוע ומתחיל לנוע יחד עם הרכב הבא, ומנגד בנסיעה במהירות גבוהה (100 קמש) כאשר הרכבים מולי מתחילים להאט אני מתחיל להאט מראש גם אפילו אם המרחק בינינו לא הצתמצם ואילו הוא מחכה שהמרחק יקטן ואז מתחיל להאט יותר באגרסיביות משאני מרגיש איתו בנח. אני מנסה לשמר על מינימום תאוצה (חיובית או שלילית) בזמן הנהיגה שלי, ואילו אצלו זה פחות עדיפות. זה לא אומר שהוא מסתכן בתאונה, זה פשוט גורם לי לא להרגיש בנח, כמו שאני לא סובל להיות נוסע כאשר אשתי נוהגת כי היא אף פעם לא שומרת מספיק מרחק.
אלו דברים פתירים ואני מקוה שה autopilot כאשר הוא ירוץ מעל ה stack הטכנולוגי של FSD יתנהג יותר טוב (כרגע אלו שתי מערכות שונות עם מימוש שונה), בפרט הstack של FSD עושה חיזוי להתנהגות של כל רכב אחר שהוא רואה על הכביש וזה אמור לשפר את ההתנהגות ה-reactive במקום predictive.
 
אחרי חודשים רבים של המתנה, קיבלתי את הטסלה שלי, מודל-3.
עדיין מתרגל לחוויה, אבל זה בהחלט משהו מיוחד.
אם יש שאלות אשמח לשתף רשמים.

אני עכשיו biased מכל כיוון
¯\_(ツ)_/¯
תתחדש.
תתקין סיקון. הרבה יותר בטוח. בונוס עוד 3 אמפר.
תראה את זה בעיון:
כל מה שהיא מתארת קרה גם לי. זה חובה!
 
תראה את זה בעיון:
כל מה שהיא מתארת קרה גם לי. זה חובה!
תודה, סרטון מעולה וחשוב.
אני משתמש יוצא דופן כי אני עוקב לעומק אחרי הטכנולוגיה של טסלה ומכיר הרבה ממה ש-autopilot יודע ולא יודע לעשות ומנסה להשתמש בו בהתאם.
הערות למה שהיא אומרת:
1. לא להפעיל כאשר יש מכונית לידך כי הרכב ינסה להכנס לאמצע הנתיב באופן מיידי - נכון, וזה מעצבן, היא צריכה לעשות את זה הרבה יותר חלק ממה שהיא עושה את זה עכשיו. נקודה טובה לא לעשות את זה כדי לא להפחיד נהג ליד ולגרום לתאונה.
2. לא להשתמש כאשר סימוני הדרך לא ברורים - בהחלט, הספקתי להרגיש את זה כבר במקום שבו הסימונים היו לא ברורים, הרכב ניסה לתקן לנתיב בצורה אגרסיבית מדי, ולא באופן חלק כמו שאדם היה עושה.
3. הוא לא יעצור עבור חפצים על הכביש - נכון, הוא לא בנוי לזה, וזה קשור ישירות גם ל-ghost breaking (הצד השני של המטבע).
4. הוא לא מזהה רכב שסוטה מהנתיב ליד אליך - אין סיבה עקרונית שהוא לא יזהה את זה ויתריע, לדעתי משהו שסביר שיתווסף בעתיד. לגבי מה שהיא אומרת על נסיון להתרחק מהרכב הסוטה ושהטסלה מונעת ממך כי אתה מנסה לצאת מהנתיב, זאת סיטואציה מורכבת של תאונה שיכולה לקרות מכמה כיוונים (הרכב שסוטה מימין, הרכב שאתה עלול להתנגש בו בשמאל, הרכב מאחוריך), ה-autopilot לא בנוי להתמודד עם הסיטואציה הזאת ומה שאתה אמור לעשות זה לנתק אותו מיידית ולקחת שליטה, ובפרט אני גם משאיר את האפשרות של lane departure avoidance על warning ולא על assist כי בסיטואציות מורכבות הדבר האחרון שאני רוצה זה שהרכב ימנע ממני לפעול (זה לא קשור ל-autopilot, אלא לבטיחות כללית). הסיטואציה שבה אני חושב שאנשים כן צריכים לנסוע עם האפשרות הזאת על assist זה מי שעושה נסיעות ארוכות שבהן הוא עייף ויש סכנת נמנום\הרדמות, הסיכוי שזה יציל חיים כנראה גבוה מהסיכוי שזה יכניס אותך לתאונה.
5. לא לקחת דברים מהמושב האחורי כשהוא דלוק - תרחיש מעניין, מצחיק, ומפחיד (הרגל מזיזה את ההגה, מנתקת את ה-AP ובו״ז מוציאה אותך מהנתיב), משהו שבקלות אפשר לא לחשוב עליו. היא צודקת, don't be an idiot.
6. בלימה פתאומית (ghost breaking) - זה הדבר היחיד מכל הרשימה שהוא בגדר כשלון של ה-AP (רוב שאר הדברים הם user error או improper use). אם הרכב עוצר פתאומית בלי סיבה בכביש מהיר זה יכול גרום לתאונה מסוכנת. אין לי מה להוסיף פה חוץ מזה שאני מקוה שזה אירוע שיהיה נדיר יותר ויותר ככל שטסלה משפרים את המערכת ראיה שלהם. לגבי מה שהיא אומרת על בלימה בגלל שהרכב קורא שלטי מהירות לא נכון, הנסיון שלי מראה שהטסלה בכלל לא קוראית סימני מהירות בישראל, זה נכון גם ל-AP וגם להתראת כללית של חריגה ממהירות. לדעתי בגלל שהשילוט בישראל שונה מהשילוט בארה״ב והם לא התאימו את המערכת לישראל עדיין. זה ממש מעצבן, כי אני אוהב את הפיטצ׳ר של התראת חריגה ממהירות מותרת, אבל הוא טועה הרבה כי הוא מתבסס על מידע מפות ולא על השלטים בפועל. לגבי בלימה בנתיבים משתלבים, אני מנתק AP מייד ברגע שאני נמצא בסיטואציה שיש בה תרחיש שהוא מעבר ל-״סע ישר ושמור מרחק״, הוא לא מיועד לזה, וכן הכי בטוח להשתמש בו בנתיב הכי שמאלי.
7. נסיעה בכישים עירוניים ללא ציות לתמרורים - נכון מאד, ה-AP בגדול רק שומר מרחק ונתיב, הוא לא מיועד לציות תמרורים עירוניים. להניח אחרת או להשתמש בו אחרת זה טעות שימוש חמורה.
8. ניתוק מומלץ בעזרת הידית - די מסכים, אם אני רואה משהו שלא מוצא חן בעיני, אני מנתק דרך הידית. הרבה מהניתוקים שלי הם מהבלם, שממה שראיתי מגיב מידית, לא פחות לאט מהידית (אפילו נגיעת נוצה בבלם, והוא מנתק AP). הבעיה העיקרית, וזה לא קשור איך מנתקים, זה שזה די מהר יוצר שינוי מהירות קטן, אלא אם כן הרגל שלך הייתה על התאוצה וניתקת עם הידית. והדרך הכי בטוחה ונוחה (עבורי) לנסוע עם AP זה עם יד אחת מעל ההגה, זאת תנוחה הנהיגה הנוחה שלי בכל מקרה וזה מונע ממנו להעיר לי על ידיים על ההגה.

באופן כללי מה שחשוב לזכור לגבי AP זה שזאת מערכת לשמירת נתיב ומרחק. זה הכל, היא לא נוהגת בשבילך. אין לה את היכולות שיש ל-FSD והיא אפילו (עדיין) לא רוצה על אותו stack טכנולוגי כמו FSD (שׁהוא טוב יותר). בנתיים לפחות, ואני מקווה שזה ישתנה עם הזמן, אני יותר לחוץ בנהיגה כאשר אני עם AP דלוק מאשר בלעדיו, הוא לא מוריד לי לחץ בנהיגה אלא מעלה לי אותו. אבל אני משתמש בו כדי להכיר את המערכת יותר טוב, את היכולות שלה והגבולות שלה, גם כנהג של הרכב וגם מתוך עניין אינטלקטואלי בתור מי שלומד את התחום (ומצער אותי שלא אוכל לנהוג עם FSD בישראל עוד לפחות כמה שנים).

תתקין סיקון. הרבה יותר בטוח. בונוס עוד 3 אמפר.
אשקול, עדיין מנסה לראות אם זה מפריע לי (בנתיים לא). מאיפה ה-3 אמפר הנוספים מגיעים? האפליקציה לא נותנת לי למשוך יותר מ-13 אמפר בחיבור עם המתאם הנייד, ואם הרכב ימשוך 16 זה מגיע לרף המפסק פחת.
 
אשקול, עדיין מנסה לראות אם זה מפריע לי (בנתיים לא). מאיפה ה-3 אמפר הנוספים מגיעים? האפליקציה לא נותנת לי למשוך יותר מ-13 אמפר בחיבור עם המתאם הנייד, ואם הרכב ימשוך 16 זה מגיע לרף המפסק פחת.
יש מחבר למטען שטסלה סיפקו. המטען יודע מה המחבר, אז אם חיבור רגיל מרשה 13, אם סיקון קטן מרשה 16, ואם סיקון גדול מרשה 32 אמפר.
צריך שהלוח יתמוך. אם יקפוץ ב 16, תוריד ל 15. לא בטוח שיקפוץ.
 
יש מחבר למטען שטסלה סיפקו. המטען יודע מה המחבר, אז אם חיבור רגיל מרשה 13, אם סיקון קטן מרשה 16, ואם סיקון גדול מרשה 32 אמפר.
צריך שהלוח יתמוך. אם יקפוץ ב 16, תוריד ל 15. לא בטוח שיקפוץ.
או להחליף את הפקק ל20.
 
אם מטעינים עם כבל מאריך זה יוצא 13 אמפר? המון לא?
 
אחרי כחודש+ של נסיעה על טסלה מודל 3, חשבתי לרכז כמה מחשבות שלי על הרכב עצמו, בפרספקטיבה של משתמש.
זה לא ביקורת רכב, הנסיון שלי עם רכבים מוגבל לכ-5 רכבים שונים שנהגתי בהם בחיים שלי (פורד, דייטסו, סוזוקי, מאזדה, יונדאי).
וכמובן שהרבה מהדברים הללו יכולים להיות נכונים גם לרכבים אחרים, חשמליים או בעירה פנימית.

נהיגה
הנהיגה ברכב היא תענוג. הכל מרגיש פשוט כל כך טוב. זה פידבק ששומעים מהרבה אנשים שעוברים לטסלה, חווית הנהיגה משתפרת, ושנאת הנהיגה יורדת. אבל בפרט אפשר לחלק את זה לכמה דברים:
- היעדר הילוכים: המנוע של רכב חשמלי, וטסלה בפרט, נותן את כל הכח הנחוץ באופן לינארי מהמנוע לגלגל החל מ-0 קמ״ש ועד 200 קמ״ש, זה פשוט מאפיין של מנועים חשמליים לעומת מנועי בעירה. מנועי בעירה נותנים כח אופטימאלי בעיקר בטווח יחסית מוצמצם של סל״ד ולכן מצריכים תיבת הילוכים כדי לספק כח משמעותי במהירויות שונות, ואילו מנוע חשמלי מסוגל לתת כח אחיד מסל״ד של 0 ועד הסל״ד המכסימלי שלו. מה שזה נותן בפועל זה חווית נסיעה חלקה לחלוטין, אין את האובדן כח הטיפוסי בהחלפת הילוכים שבה הרכב מאיץ ומאבד תאוצה, מאיץ ומאבד תאוצה וכד׳. אחרי שנוהגים על רכב חשמלי וחוזרים לרכב מונע בעירה פנימית, זה פשוט מרגיש נורא.
- התאוצה: התאוצה של טסלה בפרט היא מטורפת. הדגם שלי עושה 0-100 קמ״ש, ב-4.3 שניות. לא שהמספר הזה משנה לי או שאני אי פעם משתמש בתאוצה הזאת (למעט בשביל להדביק אנשים לכסא כאשר אני עושה להם סיבוב ראשון בטסלה), אבל זה נורא שימושי ומשפר בטיחות בנהיגה בשימוש נכון. יש כל מני תרחישים שבהם תאוצה מיידית, חזקה וצפויה מראש (ללא סוגיות סל״ד והחלפת הילוכים של רכב בעירה פנימית) ממש עוזר: למשל כאשר עוקפים רכב דרך נתיב של התנועה הנגדית, או כאשר מחליפים נתיב ורוצים לוודא שהרכב מהנתיב שמשתלבים אליו לא במקרה מאיץ אליך אז מאיצים כדי להתרחק ממנו, או כאשר יוצאים ראשונים מצומת וצריכים להחליף נתיב, להתרחק בכל שאר המכוניות נותן לך חופש פעולה ובטיחות. אני משתמש בזה כמעט כל יום, וזה לא אומר שאני מדביק את הדוושה לרצפה (אני לא עושה את זה בכלל), אבל הנגישות של כח מיידי וצפוי כשצריכים אותו, זה מעולה.
- הרעש והרעידות: הרכב שקט ושליו לחלוטין. הרעש מנוע והרעידות זה משהו שהתרגלנו אליו, אבל זה פשוט סבל רקע קטן ומעצבן שכאשר מתרגלים להיעדרו, לחוות אותו שוב זה נורא (יש לנו שני רכבים, השני יונדאי אז יצא לי כמה פעמים לנסוע עליו מאז שקנינו את הטסלה וזה פשוט מרגיש כמו טרקטור).
- נהיגה עם דוושה אחת: בזכות ה regenerative breaking, אין כמעט צורך להשתמש בדוושת הבלם. קצב הבלימה של הריג׳ן הוא בדיוק מתאים להאטה בהתקרבות לצומת או בהאטה טיפוסית של רכב מלפנים. אני יכול לעשות נהיגה שלמה של שעה ולא להשתמש בדוושת הבלם, ובד״כ אני מוצא שאם השתמשתי בדוושת הבלם זה כי נסעתי מהר מדי בהתקרבות לצומת או משהו אחר שהוא בגדר ״fail״ שלי. זה גם מאד מקטין את השחיקה של הבלם ברכב ומקטין את עלות התחזוקה (החלפה של בלם רק אחרי כמה מאות אלפי קמ נסיעה).

נהיגה אוטונומית
לי יש רק את ה-auto pilot הבסיסי, שמסוגל לשמור על מהירות, להתאים אותה בהתאם לתנועה מלפנים ולהשאר בתוך הנתיב. אני יכול דה-פאקטו להכנס לכביש מהיר, להדליק את זה ולהיות על AP כל הדרך אני שאגיע לסוף הכביש המהיר. בין אם יש פקקים בדרך או הכביש פנוי, מאפס קמ״ש ועד ל-120 קמ״ש הרכב יעצור ויסע לבד כל הדרך.
אני מנסה להשתמש בזה כמה שיותר בשביל לחוות וללמוד. המסקנות שלי בנתיים:
- בכביש מהיר טיפוסי בלי פקקים, זה לא רע בכלל. אחרי שמתרגלים למערכת, זה מאפשר לך לנסוע קצת יותר רגוע, ולא לבזבז משאבי מח על ״שמור מרחק, שמור נתיב, בדוק מהירות, שמור מרחק, שמור נתיב, בדוק מהירות״ כל שניה במשך כל משך הנסיעה. פשוט ״לשחרר״ את המח מזה, ממש מקל על הנסיעה. בייחוד בנסיעות ארוכות, זה מצויין, אם כי בישראל, נסיעות ארוכות על כביש מהיר בלי פקקים זה מאורע לא נפוץ במיוחד. עוד משהו שאני יכול להעיד על עצמי (וגם אשתי) זה מוריד מהדחף להחליף נתיב בשביל ״אופטימיזציה״ קטנה, מה שהופך שוב את הנסיעה כולה לרגועה יותר ובטיחותית יותר.
- בכביש מהיר פקוק - זה עובד, אבל זה נוהג באופן לא ״אנושי״ ולא אופטימאלי לפקק. זה משאיר הרבה יותר מדי מרחק ביני לבין הרכב שמולי (אפילו אם מגידירים מינימום מרחק), מה שמעודד נהגים אחרים מהנתיב ליד להשתלב פנימה. זה גם מאד אגרסיבי לגבי השמירה על המרחק הזה, אז אם נוסעים ב-10 קמ״ש בפקק והרכב מולי מעט\עוצר אז הטסלה תתקרב למרחק העצירה ותבלום יחסית חזק מדי בשביל לא לחרוג מהמרחק הזה, בזמן שנהג אנושי בפקק יאט מאד לאט ויתן לרכב להתקרב לרכב ממול אפילו יותר מהרגיל. כנ״ל כאשר התנועה מתחילה לזוז, הטסלה נותנת לרכב מולי להתרחק יותר מדי לפני שהיא מתחילה לנסוע ואז ״מאיצה״ קצת יותר מדי. זה לא שהתאוצה והבלימה הם אגרסיביים באופן אבסולוטי, הם לא, אבל הם לא עושים אופטימיזציה לנסיעה חלקה בפקק כמו שאני עושה, אני בפקק זוחל מנסה כמה שפחות להאיץ ולבלום, ומשחק עם הבאפרים של המרחק ביני לבין הרכב הבא בהתאם כדי להשיג את המטרה הזאת. אני בטוח שאפשר ללמד את הרכב לנהוג ככה, הוא פשוט עובדית לא עושה את זה ככה וזה מעצבן אותי מספיק כדי שלא תמיד בא לי להדליק אותו בפקק.

יש משהו שנקרא enhanced auto pilot שאין לי (יכולתי לקנות במעמד רכישת הרכב, אבל אי אפשר לקנות בדיעבד כרגע, בגלל סוגיות מיסוי שטסלה ישראל עובדים לפתור). זה נותן כמה יכולות נוספות ל-AP כמו החלפת נתיב אוטומטית (אתה מפעיל את ידית האיתות והרכב ימצא פתח ויחליף נתיב לבד), חניה אוטומטית ועוד כמה דברים קטנים. זה נחמד והייתי שמח להתנסות בזה אישית.

וכמובן ה-holy grail זה ה-FSD, נהיגה אוטומונית מלאה בכל תנאי כביש. גם לא קניתי במעמד רכישת הרכב כי אני יודע שזה לא זמין בארץ ולא רציתי לשלם עוד 50 אש״ח על משהו שלא יודע מתי אם בכלל אוכל להשתמש בו. גם זה עדיין לא זמין לרכישה אחרי רכישת הרכב בגלל סוגיות המס ויפתר בעתיד. ברגע שזה יהיה זמין לרכישה בארץ אני הראשון שיקנה.

בטיחות
רכבי טסלה הם הרכבים הכי בטיחותיים בעולם היום. יש להם את הסבירות הכי נמוכה לפציעה בתאונה. טסלה עושים מעל ומעבר בשביל לבנות את הרכבים להיות בטיחותיים מעבר לכל דבר אחר, ואפילו מוציאים עדכוני תוכנה שהופכים את הרכב לעוד יותר בטיחותי אם הם מוצאים דרך לעשות את זה. ויש להם יכולות active safety
שמונעים תאונה או מקטינים את החומרה שלה, בלי קשר לאם הנהג ב-AP או לא. זה שיקול משמעותי עבורי בבחירה לנסוע בטסלה, בייחוד שהרבה מהנסיעות הם עם שלושה ילדים מאחור, וגם אישית הייתי מעורב בתאונה של total loss לרכב בצעירותי. אם אני יכול להרשות לעצמי, אני אבחר את הרכב הבטוח ביותר שאפשר. עוד מאפיין נחמד זה שאפשר להגביל את המהירות המכסימלית של הרכב ולהגן על זה עם קוד, ככה שאם יש ילדים שלא מזמן קיבלו רשיון ורוצים לנסוע ברכב המשפחתי, זה עוד משהו שמשפר את הבטיחות ונותן קצת שקט נפשי להורים.
הרכב גם מודד את לחץ הצמיג של כל אחד מהגלגים, ומתריע אם הוא לא תקין, שזאת לדעתי סיבה נפוצה לתאונות. כמו כן ממש לא מזמן דווח ממשתמש בסין שהרכב שלו התריע לו על שחיקה לא אחידה של הצמיגים ושהוא צריך להחליף או לעשות להם רוטציה. ההשערה לגבי איך הרכב יודע את היא שבנסיעה ישרה הרכב יכול למדוד את מספר הסיבובים שכל גלגל עושה ועל פני מספיק זמן לחשב את רדיוס הגלגל לדיוק של מ״מ. זה מדהים שאלו יכולות שטסלה דוחפים לרכבים בעדכון תוכנה.
עוד נתון מעניין זה שמכוניות של טסלה פי-10 פחות סבירות לעלות באש לעומת מכוניות בעירה פנימית (לפי ק״מ נסועה). הן גם הרבה פחות סבירות להתהפך בתאונה בגלל מרכז מסה נמוך מאד.

פיח
בייחוד בקיץ, תרחיש טיפוסי כל פעם שאנחנו נוסעים עם ילדים: פותחים את הרכב, האוטו חם, הילדים מתלוננים, אני מזיע, מתניעים את הרכב ומדליקים מזגן כדי שהוא יתקרר, בזמן הזה מכניסים את הילדים מנסים שהם לא יריבו יותר מדי על מי יושב איפה או מי דרך על מי או מי חוסם למי את המעבר, דורשים מהם ״לשבת כבר״ ומנסים לחגור את כולם כמה שיותר מהר, וכל זה בזמן שהפיח מהאגזוז ממלא את האוויר ברכב וסביב הרכב. או אופציה ב׳ - עושים את זה כל מתוך הרכב בדלתות סגורות ושוברים את הגב בדרך. ברכב חשמלי אין פיח (וגם אפשר לקרר את הרכב לפני שנכנסים). זה תענוג שאין לתאר. וגם אני לא צריך להתעצבן על אשתי שהיא יוצאת מהרכב לרגע ומשאירה את הדלת פתוחה וכל הפיח נכנס פנימה.

טעינה
אני טוען בבית, בחיבור לשקע רגיל. כנראה אתקין עמדה יעודית, משיקולי נוחות ובטיחות חשמלית. כרגע עם החיבור של השקע הרגיל, אני מחבר להטענה פעם בכמה ימים, מחבר בערב ובבוקר זה מוכן. קראתי על איך לשמר את חיי הסוללה של הטסלה כמה שיותר והקונצנזוס הוא: לא להטעין בשגרה ל-100% (טסלה ממליצים על 90%, באינטרנט ממליצים על 80%), ולא לרדת ל-0% (המלצה היא לא לרדת מתחת ל-20% בשוטף). זה הקיצונות, אבל כדי ממש למכסם את חיי הסוללה ההמלצה היא להיות בשוטף סביב 50% ולעשות מחזורי טעינה של כ-20% (כלומר לרדת ל-40% ולטעון ל-60%), או נגיד 30% (לרדת ל-35% ולטעון ל-65%). זה מה שאני מנסה לעשות עכשיו, כיוון שהנסיעה הטיפוסית שלי היא כמה עשרות ק״מ ביום או נסיעה עירונית קצרה. אם מתכננים נסיעה ארוכה אז אטעין ל-90%. יש אנשים שאומרים שעדיף לשים מגבלה של 80%, לחבר כל פעם שחוזרים הבייתה ולא לחשוב על זה יותר מדי.
היעדר הצורך לקפוץ לתחנת דלק פעם בשבוע גם משפר את איכות החיים, אני לא צריך לחשוש שמע שכחתי לתדלק, ולא צריך לעשות עיקופים למסלול הנסיעה שלי רק בגלל שאני ״חייב לתדלק״. זה מאפיין נטו של טעינה בייתית. אם טוענים בתחנות טעינה אז אין שיפור, להיפך יש הרעה בגלל שתשתית הטעינה בארץ עדיין בחיתוליה, וכי זה לוקח יותר זמן מתדלוק.

מדיה
המסך הענק במרכז מעולה, ומשאיר המון מקום לדברים שונים עם ממשק מינימליסטי ונקי. יש מקום לתצוגה של המהירות שלי והמהירות המכסימלית בכביש הנוכחי, לתצוגה של הרכבים סביבי (ולמשל אם אני מאותת שאני רוצה להחליף נתיב ויש רכב מצידי שאני עלול לפגוע בו הוא מיד מסומן באדום בוהק במסך), לתצוגה גדולה של מפת ניווט, לתצוגה של ניגון שירים ושליטה עליהם ולתצוגה של quick controls של הרכב כמו מיזוג. הכל באמת עשוי בצורה אופטימאלית ונקיה. וגם אפשר לשלוט על כל פעולה עם שליטה קולית בלחיצה על כפתור אחד בהגה, ככה שאני יכול לבקש להגביר את החימום, לחייג לאיש קשר או כל פעולה אחרת בלי להוריד את העיניים מהכביש והידיים מההגה. יש גם חוויות בידור מובנות כמו יוטוב, נטפליקס ומשחקי מחשב (שהילדים שלי אוהבים מאד ומבקשים כל הזמן ״לשחק בטסלה״).

חיבור אינטרנט מובנה
יש חיבור אינטרנט מהיר מובנה ברכב. הוא משמש לשני סוגי דברים - מה שתמיד נגיש ומה שבתשלום. תמיד יש עדכוני תוכנה מטסלה, סטטיסטיקות שהרכב שולח לטסלה ועוד כמה דברים בסיסיים חיוניים כמו ניווט ואיתור תחנות טעינה. הדברים בתשלום זה דברים כמו צריכת מדיה (spotify, netflix, youtube), גלישה חופשית באינטרנט וכד׳, זה ניתן חינם בשנה הראשונה ואחרי זה במנוי של כ-10 דולר לחודש. אני מאד אוהב לשמוע ספוטיפי בדרך אז משער שאעשה את המנוי כאשר השנה חינם תגמר. מדיה כמו יוטוב ונטפליקס מן הסתם לא ניתנים להפעלה בזמן נהיגה והם טובים בעיקר כאשר מטעינים את הרכב בתחנות טעינה וזה לוקח כחצי שעה. כיוון שאני מטעין בבית, אין לי שימוש בזה.

קישור לטלפון
הטלפון הוא חלק בלתי נפרד מהרכב, והופך את כל חווית השימוש לנוחה ופשוטה בהרבה.
המפתח של הרכב זה הטלפון. הוא נפתח כאשר אני מתקרב אליו וננעל כאשר אני מתרחק ממנו, בזכות זה שהוא מקשור לטלפון שלי (ושל אשתי). בלי קשר, יש גם כרטיס מפתח מבוסס nfc שהוא מפתח מאסטר ואפשר בעזרתו גם לקשר טלפונים אחרים כמפתח (אני הגדרתי גם שבשביל לנהוג ברכב צריך להזין קוד 4 ספרתי בטסלה, למקרה שהטלפון יגנב). בטלפון יש לי widget במסך הבית שמראה לי את אחוז הסוללה, המיקום של הרכב, הסטטוס שלו (נעול, דלתות פתוחות וכד׳) וכפתורים לפעולות מהירות כמו לפתוח תא מטען קדמי\אחורי ועוד. אני יכול מאפליקציה בטלפון לנעול\לפתוח את הרכב ותאי המטען, אני יכול להדליק ולכוון את המיזוג לפני שאני מגיע לרכב (שימושי בייחוד בימי קיץ חמים וחורף קרים) או לשים אותו במצב ״אוורור״ שבו הוא רק פותח חריץ קטן בכל החלונות ומאורר את הרכב כדי להוציא את האוויר החם (גם לפני שאני מגיע לרכב), אני יכול לראות את מיקום הרכב על מפה, לשלוט בקצב הטעינה של הרכב ובתזמון שלו (עבור מי שיש לו תעריפים שונים בשעות שונות, או רוצה לתזמן את סיום הטעינה לבוקר). אני יכול לפתוח נהיגה לזמן מוגבל מרחוק לאדם בלי מפתח (valet mode), או לפתוח ״ולהניע״ את הרכב ללא הגבלה (למשל אם מת לי הטלפון אשתי יכולה לפתוח לי את הרכב לנהיגה מרחוק. בלי קשר יש לי את המפתח NFC תמיד בארנק). דרך אפליקציה צד ג׳ אני יכול גם לצבור סטטיסטיקות עשירות של שימוש ברכב, צריכת סוללה, יעילות הנהיגה ברכב והבריאות של הסוללה (הקיבולת שלה). אני יכול להזמין שירות לרכב ולקבוע פגישה ישר דרך האפליקציה. עוד משהו שעזר לי לפני כמה ימים, החנתי את הרכב בחניה תת קרקעית ענקית והתבלבלתי במיקום שבו השארתי אותו, פתחתי את הטלפון לחצתי על "honk״ ואחרי כמה שניות הרכב הוציא צפירה מהדהדת ברחבי החניון והתבייטתי עליו מייד. אפשר גם להדליק את האורות במקום לצפצף אבל זה לא היה עוזר לי בחניון הזה.
דברים שאין לי אבל יש בארהב: אפשרות לצפות במצלמות הרכב דרך הטלפון (ובכלל תמיכה ב-sentry mode שמקליט את מה שקורה מסביב לרכב כאשר הוא חונה), ולדבר מהרמקול החיצוני (אם נגיד מישהו נוגע ברכב שלך). אפשרות לקנות שדרוגים לרכב (AP, FSD וכד׳). אפשרות לצפות ב-safety score של הנהג (ציון שמתסכל על מספר פרמטרים כמו בלימה פתאומית, פניות חזקות, שמירת מרחק ועוד, ומשמש לפתיחה הדרגתית של גישה ל-FSD ובשביל להוריד את פרמיית הביטוח של טסלה לנהגים עם safety score גבוה). אינטגרציה עם ה-power wall ו-solar power באותה אפליקציה של טסלה. אפשרות לזמן את הרכב אליך מהחניה. וכנראה עוד כמה דברים.

תא מטען
התא מטען בטסלה 3 הוא ענק, הרבה יותר משהיה לנו בכל רכב אחר. וגם יש לו עוד חלל מתחת לתא מטען הראשי (שנפתח עם כיסוי שמרימים), וכמובן שיש גם את תא המטען הקדמי, שהוא לא גדול אבל מספיק בשביל לשים בו תיק טיולים בינויני. בייחוד עם ילדים, ובטח עם עגלה, זה נורא נח.


בטח יש עוד דברים ששכחתי, אבל זה גם ככה ארוך למדי.
 
נערך לאחרונה ב:
היי, לא בטוח שדובר בשרשור. שקלתי ברצינות לעבור לחשמלית. יש "פיל בחדר" שכמעט אף פעם לא מדברים עליו בהקשר של חשמליות.

כל עניין עלות הסוללה + עבודה יכול להגיע לסכומים מטורפים. בתור מי שרוכש רכב לאחר 3-5 שנים ממועד עליה לכביש ולתקופה של עד 5 שנים זה שיקול משמעותי.

רשימת מחירי הסוללות שלפניכם היא לפי סדר של "סביר עד לא ייאמן":

– יונדאי איוניק: 17,800 שקלים

– יונדאי סונטה (לא ברור אם חדשה או יוצאת): 24,300 שקלים

– קיה נירו: 21,402 שקלים

– מיצובישי אאוטלנדר PHEV (היברידי נטען): 42,911 שקלים

– MG ZS EV החשמלית: 40,000 שקלים (תיקון שהתקבל מהיבואן לאחר פרסום הכתבה)

– סקודה/VW (דגמי PHEV שתיכף יוצגו): 94,000 שקלים

– אאודי ETRON החשמלית: 222,425 שקלים

– ניסן ליף: 206,000 שקלים

– יגואר iPace החשמלית: 305,370 שקלים כולל מע"מ (תיקון שהתקבל מהיבואנית לאחר פרסום הכתבה).

 
היי, לא בטוח שדובר בשרשור. שקלתי ברצינות לעבור לחשמלית. יש "פיל בחדר" שכמעט אף פעם לא מדברים עליו בהקשר של חשמליות.

כל עניין עלות הסוללה + עבודה יכול להגיע לסכומים מטורפים. בתור מי שרוכש רכב לאחר 3-5 שנים ממועד עליה לכביש ולתקופה של עד 5 שנים זה שיקול משמעותי.

רשימת מחירי הסוללות שלפניכם היא לפי סדר של "סביר עד לא ייאמן":

– יונדאי איוניק: 17,800 שקלים

– יונדאי סונטה (לא ברור אם חדשה או יוצאת): 24,300 שקלים

– קיה נירו: 21,402 שקלים

– מיצובישי אאוטלנדר PHEV (היברידי נטען): 42,911 שקלים

– MG ZS EV החשמלית: 40,000 שקלים (תיקון שהתקבל מהיבואן לאחר פרסום הכתבה)

– סקודה/VW (דגמי PHEV שתיכף יוצגו): 94,000 שקלים

– אאודי ETRON החשמלית: 222,425 שקלים

– ניסן ליף: 206,000 שקלים

– יגואר iPace החשמלית: 305,370 שקלים כולל מע"מ (תיקון שהתקבל מהיבואנית לאחר פרסום הכתבה).

טסלה/מאסק טוענים שהסוללה של מודל 3 היא עם אורך חיים של 300-500 אלף מיילים, שזה 500-800 אלף ק״מ. עם נסיעה של 20 אלף קמ בשנה בממוצע, זה מתרגם ל-25-40 שנה אורך חיים בממוצע.
הם גם שואפים להגיע לרכב עם 1 מליון מייל אורך חיים.
עבור רכבי טסלה, הטיעון לגבי אורך חיי סוללה הוא non issue בעיני. לא יודע המצב היום אצל יצרנים אחרים. עם הזמן, אני משער שהתעשיה תתכנס פחות או יותר לאורך חיים אצל כולם שהוא הרבה מעבר למה שסביר להחזיר רכב (רכב בן 40 שנה זה רכב אספנות).
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
I החלפת רכב ביש ברירה צרכנות פיננסית 11
א החלפת רכב מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 36
E דמי אחזקת רכב או החלפת ההטבה בשכר ברוטו גבוה יותר בגובה דמי החזקת הרכב, מה עדיף מבחינת מס? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 5
Blue החלפת רכב - התלבטות בין כמה חלופות מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 20
S החלפת אסטרטגיית השקעה שוק ההון 5
M החלפת ביטוח חיים למשכנתא צרכנות פיננסית 5
Marcus Aurelius החלפת 2 החזקות קיימות באחת מהאיריות שוק ההון 2
S החלפת קרנות אמריקאיות לקרנות אחרות שוק ההון 3
B ניוד קופת IRA ללא החלפת ברוקר פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 8
deussex שאלה על החלפת דירות שניות - מיסים נדל"ן 10
1337justme החלפת סוללה של Galaxy s9 plus או החלפת מכשיר? אוף טופיק 4
A החלפת / גניבת דוד שמש בבניין מגורים נדל"ן 7
ה החלפת קרנות לפני סוף השנה שוק ההון 3
M החלפת שטרות 100 דולר ישנים אוף טופיק 6
Y החלפת ניירות ערך דולרים שוק ההון 17
S החלפת סוללה Macbook פוסטים מאיכות נמוכה 5
flower החלפת סמארטפון צרכנות פיננסית 11
R החלפת מסלול פנסיה לעוקב מדד פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
W החלפת מסלול ק''צ 1.4% במסלול פריים+0.5 נדל"ן 2
ש החלפת מנגנון אג"ח מיועדות בביטוח תשואה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 39
M החלפת כתובת בגרמניה פוסטים מאיכות נמוכה 1
I בחינת כדאיות החלפת קרן: מיסוי ריאלי מול דחיית מס שוק ההון 1
deussex החלפת סוכן ביטוח בביטוח מבנה נדל"ן 6
R החלפת מסלול לאחר הלוואה קופת גמל להשקעה- חברת כלל פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
adamshalev החלפת בד חיפוי גשם בחצר מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 8
yossik החלפת שלט אלחוטי לחוטי למיטה מתכווננת אוף טופיק 2
A החלפת אגח בתיק באגח אחר שוק ההון 1
ס החלפת בנק - כמה זה מסובך? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 31
ד החלפת דירה ישנה בדירה חדשה מקבלן נדל"ן 1
D החלפת החלק האגח"י בתיק שוק ההון 0
חושב בגדול החלפת דירת מגורים בנדל"ן להשקעה נדל"ן 14
א החלפת נורות בספרק 2015 מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 2
M החלפת חשבון בנק שוק ההון 7
ITS שינוי אסטרטגי בניהול תיק ההשקעות ההוליסטי - החלפת ברוקרים שוק ההון 0
O החלפת קרן מחקה עקב עליית דמי ניהול שוק ההון 8
A החלפת כרטיס אשראי בנוחות ו I need It צרכנות פיננסית 18
מ החלפת קרן נאמנות אחת בשנייה שוק ההון 5
cypriano de rore החלפת שקלים לפרנק שוויצרי צרכנות פיננסית 17
ה החלפת מקצוע יומני מסע אישיים 19
hommie עדכון החלפת כתובת במשרד הפנים אוף טופיק 17
אבישי אחר החלפת נייר ערך (פיסי, יעני *נייר* כמו בספר) הנסחר ב TSE בישראל אוף טופיק 14
פ החלפת אג"חים בתיק שוק ההון 8
ח החלפת בתים מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 7
Y רפורמת המדדים בת"א - תזמון החלפת קרן שוק ההון 3
משה מפגש סולידי במרכז / אירוע החלפת בגדים. אוף טופיק 2
שמוליק קיפוד החלפת VXUS ו-VTI ב-VT שוק ההון 29
Kipodi החלפת קרן פניה בקופת גמל צרכנות פיננסית 2
G אני מוכן ללמד אותך תכנות בעד הידע שלך בהשקעות (החלפת ידע הדדי) התפתחות אישית 1
yancuk רכב חברה - כדאיות צרכנות פיננסית 14
ה איך להיות בעל רכב וגם מנימליסט ;) מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 21

נושאים דומים

Back
למעלה