אחרי כחודש+ של נסיעה על טסלה מודל 3, חשבתי לרכז כמה מחשבות שלי על הרכב עצמו, בפרספקטיבה של משתמש.
זה לא ביקורת רכב, הנסיון שלי עם רכבים מוגבל לכ-5 רכבים שונים שנהגתי בהם בחיים שלי (פורד, דייטסו, סוזוקי, מאזדה, יונדאי).
וכמובן שהרבה מהדברים הללו יכולים להיות נכונים גם לרכבים אחרים, חשמליים או בעירה פנימית.
נהיגה
הנהיגה ברכב היא תענוג. הכל מרגיש פשוט כל כך טוב. זה פידבק ששומעים מהרבה אנשים שעוברים לטסלה, חווית הנהיגה משתפרת, ושנאת הנהיגה יורדת. אבל בפרט אפשר לחלק את זה לכמה דברים:
- היעדר הילוכים: המנוע של רכב חשמלי, וטסלה בפרט, נותן את כל הכח הנחוץ באופן לינארי מהמנוע לגלגל החל מ-0 קמ״ש ועד 200 קמ״ש, זה פשוט מאפיין של מנועים חשמליים לעומת מנועי בעירה. מנועי בעירה נותנים כח אופטימאלי בעיקר בטווח יחסית מוצמצם של סל״ד ולכן מצריכים תיבת הילוכים כדי לספק כח משמעותי במהירויות שונות, ואילו מנוע חשמלי מסוגל לתת כח אחיד מסל״ד של 0 ועד הסל״ד המכסימלי שלו. מה שזה נותן בפועל זה חווית נסיעה חלקה לחלוטין, אין את האובדן כח הטיפוסי בהחלפת הילוכים שבה הרכב מאיץ ומאבד תאוצה, מאיץ ומאבד תאוצה וכד׳. אחרי שנוהגים על רכב חשמלי וחוזרים לרכב מונע בעירה פנימית, זה פשוט מרגיש נורא.
- התאוצה: התאוצה של טסלה בפרט היא מטורפת. הדגם שלי עושה 0-100 קמ״ש, ב-4.3 שניות. לא שהמספר הזה משנה לי או שאני אי פעם משתמש בתאוצה הזאת (למעט בשביל להדביק אנשים לכסא כאשר אני עושה להם סיבוב ראשון בטסלה), אבל זה נורא שימושי ומשפר בטיחות בנהיגה בשימוש נכון. יש כל מני תרחישים שבהם תאוצה מיידית, חזקה וצפויה מראש (ללא סוגיות סל״ד והחלפת הילוכים של רכב בעירה פנימית) ממש עוזר: למשל כאשר עוקפים רכב דרך נתיב של התנועה הנגדית, או כאשר מחליפים נתיב ורוצים לוודא שהרכב מהנתיב שמשתלבים אליו לא במקרה מאיץ אליך אז מאיצים כדי להתרחק ממנו, או כאשר יוצאים ראשונים מצומת וצריכים להחליף נתיב, להתרחק בכל שאר המכוניות נותן לך חופש פעולה ובטיחות. אני משתמש בזה כמעט כל יום, וזה לא אומר שאני מדביק את הדוושה לרצפה (אני לא עושה את זה בכלל), אבל הנגישות של כח מיידי וצפוי כשצריכים אותו, זה מעולה.
- הרעש והרעידות: הרכב שקט ושליו לחלוטין. הרעש מנוע והרעידות זה משהו שהתרגלנו אליו, אבל זה פשוט סבל רקע קטן ומעצבן שכאשר מתרגלים להיעדרו, לחוות אותו שוב זה נורא (יש לנו שני רכבים, השני יונדאי אז יצא לי כמה פעמים לנסוע עליו מאז שקנינו את הטסלה וזה פשוט מרגיש כמו טרקטור).
- נהיגה עם דוושה אחת: בזכות ה regenerative breaking, אין כמעט צורך להשתמש בדוושת הבלם. קצב הבלימה של הריג׳ן הוא בדיוק מתאים להאטה בהתקרבות לצומת או בהאטה טיפוסית של רכב מלפנים. אני יכול לעשות נהיגה שלמה של שעה ולא להשתמש בדוושת הבלם, ובד״כ אני מוצא שאם השתמשתי בדוושת הבלם זה כי נסעתי מהר מדי בהתקרבות לצומת או משהו אחר שהוא בגדר ״fail״ שלי. זה גם מאד מקטין את השחיקה של הבלם ברכב ומקטין את עלות התחזוקה (החלפה של בלם רק אחרי כמה מאות אלפי קמ נסיעה).
נהיגה אוטונומית
לי יש רק את ה-auto pilot הבסיסי, שמסוגל לשמור על מהירות, להתאים אותה בהתאם לתנועה מלפנים ולהשאר בתוך הנתיב. אני יכול דה-פאקטו להכנס לכביש מהיר, להדליק את זה ולהיות על AP כל הדרך אני שאגיע לסוף הכביש המהיר. בין אם יש פקקים בדרך או הכביש פנוי, מאפס קמ״ש ועד ל-120 קמ״ש הרכב יעצור ויסע לבד כל הדרך.
אני מנסה להשתמש בזה כמה שיותר בשביל לחוות וללמוד. המסקנות שלי בנתיים:
- בכביש מהיר טיפוסי בלי פקקים, זה לא רע בכלל. אחרי שמתרגלים למערכת, זה מאפשר לך לנסוע קצת יותר רגוע, ולא לבזבז משאבי מח על ״שמור מרחק, שמור נתיב, בדוק מהירות, שמור מרחק, שמור נתיב, בדוק מהירות״ כל שניה במשך כל משך הנסיעה. פשוט ״לשחרר״ את המח מזה, ממש מקל על הנסיעה. בייחוד בנסיעות ארוכות, זה מצויין, אם כי בישראל, נסיעות ארוכות על כביש מהיר בלי פקקים זה מאורע לא נפוץ במיוחד. עוד משהו שאני יכול להעיד על עצמי (וגם אשתי) זה מוריד מהדחף להחליף נתיב בשביל ״אופטימיזציה״ קטנה, מה שהופך שוב את הנסיעה כולה לרגועה יותר ובטיחותית יותר.
- בכביש מהיר פקוק - זה עובד, אבל זה נוהג באופן לא ״אנושי״ ולא אופטימאלי לפקק. זה משאיר הרבה יותר מדי מרחק ביני לבין הרכב שמולי (אפילו אם מגידירים מינימום מרחק), מה שמעודד נהגים אחרים מהנתיב ליד להשתלב פנימה. זה גם מאד אגרסיבי לגבי השמירה על המרחק הזה, אז אם נוסעים ב-10 קמ״ש בפקק והרכב מולי מעט\עוצר אז הטסלה תתקרב למרחק העצירה ותבלום יחסית חזק מדי בשביל לא לחרוג מהמרחק הזה, בזמן שנהג אנושי בפקק יאט מאד לאט ויתן לרכב להתקרב לרכב ממול אפילו יותר מהרגיל. כנ״ל כאשר התנועה מתחילה לזוז, הטסלה נותנת לרכב מולי להתרחק יותר מדי לפני שהיא מתחילה לנסוע ואז ״מאיצה״ קצת יותר מדי. זה לא שהתאוצה והבלימה הם אגרסיביים באופן אבסולוטי, הם לא, אבל הם לא עושים אופטימיזציה לנסיעה חלקה בפקק כמו שאני עושה, אני בפקק זוחל מנסה כמה שפחות להאיץ ולבלום, ומשחק עם הבאפרים של המרחק ביני לבין הרכב הבא בהתאם כדי להשיג את המטרה הזאת. אני בטוח שאפשר ללמד את הרכב לנהוג ככה, הוא פשוט עובדית לא עושה את זה ככה וזה מעצבן אותי מספיק כדי שלא תמיד בא לי להדליק אותו בפקק.
יש משהו שנקרא enhanced auto pilot שאין לי (יכולתי לקנות במעמד רכישת הרכב, אבל אי אפשר לקנות בדיעבד כרגע, בגלל סוגיות מיסוי שטסלה ישראל עובדים לפתור). זה נותן כמה יכולות נוספות ל-AP כמו החלפת נתיב אוטומטית (אתה מפעיל את ידית האיתות והרכב ימצא פתח ויחליף נתיב לבד), חניה אוטומטית ועוד כמה דברים קטנים. זה נחמד והייתי שמח להתנסות בזה אישית.
וכמובן ה-holy grail זה ה-FSD, נהיגה אוטומונית מלאה בכל תנאי כביש. גם לא קניתי במעמד רכישת הרכב כי אני יודע שזה לא זמין בארץ ולא רציתי לשלם עוד 50 אש״ח על משהו שלא יודע מתי אם בכלל אוכל להשתמש בו. גם זה עדיין לא זמין לרכישה אחרי רכישת הרכב בגלל סוגיות המס ויפתר בעתיד. ברגע שזה יהיה זמין לרכישה בארץ אני הראשון שיקנה.
בטיחות
רכבי טסלה הם הרכבים הכי בטיחותיים בעולם היום. יש להם את
הסבירות הכי נמוכה לפציעה בתאונה. טסלה עושים
מעל ומעבר בשביל לבנות את הרכבים להיות בטיחותיים מעבר לכל דבר אחר, ואפילו מוציאים עדכוני תוכנה שהופכים את הרכב לעוד יותר בטיחותי אם הם מוצאים דרך לעשות את זה. ויש להם יכולות
active safety
שמונעים תאונה או מקטינים את החומרה שלה, בלי קשר לאם הנהג ב-AP או לא. זה שיקול משמעותי עבורי בבחירה לנסוע בטסלה, בייחוד שהרבה מהנסיעות הם עם שלושה ילדים מאחור, וגם אישית הייתי מעורב בתאונה של total loss לרכב בצעירותי. אם אני יכול להרשות לעצמי, אני אבחר את הרכב הבטוח ביותר שאפשר. עוד מאפיין נחמד זה שאפשר להגביל את המהירות המכסימלית של הרכב ולהגן על זה עם קוד, ככה שאם יש ילדים שלא מזמן קיבלו רשיון ורוצים לנסוע ברכב המשפחתי, זה עוד משהו שמשפר את הבטיחות ונותן קצת שקט נפשי להורים.
הרכב גם מודד את לחץ הצמיג של כל אחד מהגלגים, ומתריע אם הוא לא תקין, שזאת לדעתי סיבה נפוצה לתאונות. כמו כן ממש לא מזמן דווח ממשתמש בסין שהרכב שלו התריע לו על שחיקה לא אחידה של הצמיגים ושהוא צריך להחליף או לעשות להם רוטציה. ההשערה לגבי איך הרכב יודע את היא שבנסיעה ישרה הרכב יכול למדוד את מספר הסיבובים שכל גלגל עושה ועל פני מספיק זמן לחשב את רדיוס הגלגל לדיוק של מ״מ. זה מדהים שאלו יכולות שטסלה דוחפים לרכבים בעדכון תוכנה.
עוד נתון מעניין זה שמכוניות של טסלה פי-10 פחות סבירות לעלות באש לעומת מכוניות בעירה פנימית (לפי ק״מ נסועה). הן גם הרבה פחות סבירות להתהפך בתאונה בגלל מרכז מסה נמוך מאד.
פיח
בייחוד בקיץ, תרחיש טיפוסי כל פעם שאנחנו נוסעים עם ילדים: פותחים את הרכב, האוטו חם, הילדים מתלוננים, אני מזיע, מתניעים את הרכב ומדליקים מזגן כדי שהוא יתקרר, בזמן הזה מכניסים את הילדים מנסים שהם לא יריבו יותר מדי על מי יושב איפה או מי דרך על מי או מי חוסם למי את המעבר, דורשים מהם ״לשבת כבר״ ומנסים לחגור את כולם כמה שיותר מהר, וכל זה בזמן שהפיח מהאגזוז ממלא את האוויר ברכב וסביב הרכב. או אופציה ב׳ - עושים את זה כל מתוך הרכב בדלתות סגורות ושוברים את הגב בדרך. ברכב חשמלי אין פיח (וגם אפשר לקרר את הרכב לפני שנכנסים). זה תענוג שאין לתאר. וגם אני לא צריך להתעצבן על אשתי שהיא יוצאת מהרכב לרגע ומשאירה את הדלת פתוחה וכל הפיח נכנס פנימה.
טעינה
אני טוען בבית, בחיבור לשקע רגיל. כנראה אתקין עמדה יעודית, משיקולי נוחות ובטיחות חשמלית. כרגע עם החיבור של השקע הרגיל, אני מחבר להטענה פעם בכמה ימים, מחבר בערב ובבוקר זה מוכן. קראתי על איך לשמר את חיי הסוללה של הטסלה כמה שיותר והקונצנזוס הוא: לא להטעין בשגרה ל-100% (טסלה ממליצים על 90%, באינטרנט ממליצים על 80%), ולא לרדת ל-0% (המלצה היא לא לרדת מתחת ל-20% בשוטף). זה הקיצונות, אבל כדי ממש למכסם את חיי הסוללה ההמלצה היא להיות בשוטף סביב 50% ולעשות מחזורי טעינה של כ-20% (כלומר לרדת ל-40% ולטעון ל-60%), או נגיד 30% (לרדת ל-35% ולטעון ל-65%). זה מה שאני מנסה לעשות עכשיו, כיוון שהנסיעה הטיפוסית שלי היא כמה עשרות ק״מ ביום או נסיעה עירונית קצרה. אם מתכננים נסיעה ארוכה אז אטעין ל-90%. יש אנשים שאומרים שעדיף לשים מגבלה של 80%, לחבר כל פעם שחוזרים הבייתה ולא לחשוב על זה יותר מדי.
היעדר הצורך לקפוץ לתחנת דלק פעם בשבוע גם משפר את איכות החיים, אני לא צריך לחשוש שמע שכחתי לתדלק, ולא צריך לעשות עיקופים למסלול הנסיעה שלי רק בגלל שאני ״חייב לתדלק״. זה מאפיין נטו של טעינה בייתית. אם טוענים בתחנות טעינה אז אין שיפור, להיפך יש הרעה בגלל שתשתית הטעינה בארץ עדיין בחיתוליה, וכי זה לוקח יותר זמן מתדלוק.
מדיה
המסך הענק במרכז מעולה, ומשאיר המון מקום לדברים שונים עם ממשק מינימליסטי ונקי. יש מקום לתצוגה של המהירות שלי והמהירות המכסימלית בכביש הנוכחי, לתצוגה של הרכבים סביבי (ולמשל אם אני מאותת שאני רוצה להחליף נתיב ויש רכב מצידי שאני עלול לפגוע בו הוא מיד מסומן באדום בוהק במסך), לתצוגה גדולה של מפת ניווט, לתצוגה של ניגון שירים ושליטה עליהם ולתצוגה של quick controls של הרכב כמו מיזוג. הכל באמת עשוי בצורה אופטימאלית ונקיה. וגם אפשר לשלוט על כל פעולה עם שליטה קולית בלחיצה על כפתור אחד בהגה, ככה שאני יכול לבקש להגביר את החימום, לחייג לאיש קשר או כל פעולה אחרת בלי להוריד את העיניים מהכביש והידיים מההגה. יש גם חוויות בידור מובנות כמו יוטוב, נטפליקס ומשחקי מחשב (שהילדים שלי אוהבים מאד ומבקשים כל הזמן ״לשחק בטסלה״).
חיבור אינטרנט מובנה
יש חיבור אינטרנט מהיר מובנה ברכב. הוא משמש לשני סוגי דברים - מה שתמיד נגיש ומה שבתשלום. תמיד יש עדכוני תוכנה מטסלה, סטטיסטיקות שהרכב שולח לטסלה ועוד כמה דברים בסיסיים חיוניים כמו ניווט ואיתור תחנות טעינה. הדברים בתשלום זה דברים כמו צריכת מדיה (spotify, netflix, youtube), גלישה חופשית באינטרנט וכד׳, זה ניתן חינם בשנה הראשונה ואחרי זה במנוי של כ-10 דולר לחודש. אני מאד אוהב לשמוע ספוטיפי בדרך אז משער שאעשה את המנוי כאשר השנה חינם תגמר. מדיה כמו יוטוב ונטפליקס מן הסתם לא ניתנים להפעלה בזמן נהיגה והם טובים בעיקר כאשר מטעינים את הרכב בתחנות טעינה וזה לוקח כחצי שעה. כיוון שאני מטעין בבית, אין לי שימוש בזה.
קישור לטלפון
הטלפון הוא חלק בלתי נפרד מהרכב, והופך את כל חווית השימוש לנוחה ופשוטה בהרבה.
המפתח של הרכב זה הטלפון. הוא נפתח כאשר אני מתקרב אליו וננעל כאשר אני מתרחק ממנו, בזכות זה שהוא מקשור לטלפון שלי (ושל אשתי). בלי קשר, יש גם כרטיס מפתח מבוסס nfc שהוא מפתח מאסטר ואפשר בעזרתו גם לקשר טלפונים אחרים כמפתח (אני הגדרתי גם שבשביל לנהוג ברכב צריך להזין קוד 4 ספרתי בטסלה, למקרה שהטלפון יגנב). בטלפון יש לי widget במסך הבית שמראה לי את אחוז הסוללה, המיקום של הרכב, הסטטוס שלו (נעול, דלתות פתוחות וכד׳) וכפתורים לפעולות מהירות כמו לפתוח תא מטען קדמי\אחורי ועוד. אני יכול מאפליקציה בטלפון לנעול\לפתוח את הרכב ותאי המטען, אני יכול להדליק ולכוון את המיזוג לפני שאני מגיע לרכב (שימושי בייחוד בימי קיץ חמים וחורף קרים) או לשים אותו במצב ״אוורור״ שבו הוא רק פותח חריץ קטן בכל החלונות ומאורר את הרכב כדי להוציא את האוויר החם (גם לפני שאני מגיע לרכב), אני יכול לראות את מיקום הרכב על מפה, לשלוט בקצב הטעינה של הרכב ובתזמון שלו (עבור מי שיש לו תעריפים שונים בשעות שונות, או רוצה לתזמן את סיום הטעינה לבוקר). אני יכול לפתוח נהיגה לזמן מוגבל מרחוק לאדם בלי מפתח (valet mode), או לפתוח ״ולהניע״ את הרכב ללא הגבלה (למשל אם מת לי הטלפון אשתי יכולה לפתוח לי את הרכב לנהיגה מרחוק. בלי קשר יש לי את המפתח NFC תמיד בארנק). דרך אפליקציה צד ג׳ אני יכול גם לצבור סטטיסטיקות עשירות של שימוש ברכב, צריכת סוללה, יעילות הנהיגה ברכב והבריאות של הסוללה (הקיבולת שלה). אני יכול להזמין שירות לרכב ולקבוע פגישה ישר דרך האפליקציה. עוד משהו שעזר לי לפני כמה ימים, החנתי את הרכב בחניה תת קרקעית ענקית והתבלבלתי במיקום שבו השארתי אותו, פתחתי את הטלפון לחצתי על "honk״ ואחרי כמה שניות הרכב הוציא צפירה מהדהדת ברחבי החניון והתבייטתי עליו מייד. אפשר גם להדליק את האורות במקום לצפצף אבל זה לא היה עוזר לי בחניון הזה.
דברים שאין לי אבל יש בארהב: אפשרות לצפות במצלמות הרכב דרך הטלפון (ובכלל תמיכה ב-sentry mode שמקליט את מה שקורה מסביב לרכב כאשר הוא חונה), ולדבר מהרמקול החיצוני (אם נגיד מישהו נוגע ברכב שלך). אפשרות לקנות שדרוגים לרכב (AP, FSD וכד׳). אפשרות לצפות ב-safety score של הנהג (ציון שמתסכל על מספר פרמטרים כמו בלימה פתאומית, פניות חזקות, שמירת מרחק ועוד, ומשמש לפתיחה הדרגתית של גישה ל-FSD ובשביל להוריד את פרמיית הביטוח של טסלה לנהגים עם safety score גבוה). אינטגרציה עם ה-power wall ו-solar power באותה אפליקציה של טסלה. אפשרות לזמן את הרכב אליך מהחניה. וכנראה עוד כמה דברים.
תא מטען
התא מטען בטסלה 3 הוא ענק, הרבה יותר משהיה לנו בכל רכב אחר. וגם יש לו עוד חלל מתחת לתא מטען הראשי (שנפתח עם כיסוי שמרימים), וכמובן שיש גם את תא המטען הקדמי, שהוא לא גדול אבל מספיק בשביל לשים בו תיק טיולים בינויני. בייחוד עם ילדים, ובטח עם עגלה, זה נורא נח.
בטח יש עוד דברים ששכחתי, אבל זה גם ככה ארוך למדי.