השנקל שלי:
1. רכב חשמלי חדש לא חוסך כסף למי שמסתפק בדייהטסו שרייד שנת 86. הוא נועד לחסוך כסף למי שמעוניין לקנות רכב חדש/כמעט חדש/מודרני.
2. המדינה נכון להיום מעודדת בצורה אגרסיבית רכבים חשמליים גם במחיר החשמל וגם בהקלות מיסים, מה שגורם לרכב חשמלי להיות מאוד אטרקטיבי בעיקר מטעמי חסכון (אקטואריה מפתיע בשנקל בהמשך )
3. כדי להסביר את האבסורד:
במחיר של טסלה מודל 3 אפשר לקנות מכוניות מנהלים מפנקות ואיכותיות כמו סקודה סופרב או פולסווגן פסאט.. אז ממש לא
טסלה 3 הוא רכב פרימיום ספורט סדאן (מכוניות מנהלים שמוותרות קצת על הנוחות והגודל כדי לספק חווית נהיגה טיפה ספורטיבית) בעולם ועולה בהתאם, אלה המתחרות שלה:
https://www.motortrend.com/features/best-luxury-compact-sedans/
בגלל הטבות המס, והעובדה ששוק הרכב נשלט על ידי אוליגופול (ויש שיאמרו קרטל) היבואנים הישראלי. המתחרות שלה בארץ עולות 300 אלף שח ומעלה.
כנ"ל לגבי מודל s. כדי להבין, מודל s הוא רכב יוקרה-ביצועים עם 670 כ"ס שעושה 0 ל 100 ב 3 שניות. רכבי יוקרה בנזין שעושים דבר כזה עולים מאות אלפים יותר וגרועה מזה עולים הון לתחזוקה. להשוות אותו לרכבי דיזל זה קצת לא לעיניין.
וזה לא נכתב כהמלצה לטסלה, אלא כדי להסביר למה טסלה עושה כזה רעש. היא שברה את קרטל יבואני הרכב לפחות בתחום הרכב החשמלי. מאז שהגיע קיבלנו רכבים חשמליים בתמחור הרבה יותר הוגנים מבעבר.
להלן רשימת רכבים חשמליים בתמחור הוגן מהזול ליקר:
פיאט 500e - זול בסיסי לשימוש עירוני
Mg zs - נמכר בתמחור הוגן, אבל נכון להיום לא מומלץ כי הופיע מתיחת פנים עם שיפור טווח שתגיע בשנה הבאה.
יונדאי קונה - ג'יפון חשמלי במחיר דומה לגרסאות הבנזיניות שלו.
יונדאי איוניק 5 - רכב גדול מאוד (לא להתבלבל עם האיוניק החשמלית הרגילה שלא שווה את הכסף)
סקודה אניאק - דומה לאיוניק 5 מתוצרת סקודה.
טסלה מודל 3 - רכב ביצועים/ספורטיבי בתצורה סדאן משפחתית.
4. סוללות - רוב החשמליות בעולם עדיין בתקופת האחריות והחלפות בתשלום הם בעיקר על ידי חברות ביטוח בגלל נזק לסוללה. מה שאומר שהמחירים כוללים רכיבים שלא תמיד יהיה צורך להחליף במקרה של דגנרציה, מה גם שבדרך כלל חברות ביטוח משלמות מחיר מלא msrp ללא הנחות.
על פי טסלה, היום, עלות משוערת של החלפת סוללה של טסלה מודל 3 (דגם הבסיסי עם סוללת lfp שעשויה מחומרים קצת פחות אקזוטיים. בדגמים היותר יקרים שלה הסוללות עשויות מחומרים אחרים ויותר יקרות לקוט"ש ב 20-30 אחוזים) היא 10 אלפים דולר בארה"ב, מאחר וטסלה בדרך כלל שומרת על מחירי תפעול דומים בין מדינות בתוספת מיסים מקומיים, אומר שעלות החלפת סוללה בארץ אמור לעמוד על 40 אלף ש"ח בערך, ואני מניח שהיבואנים/יצרנים האחרים יצטרכו להשוות מחירים למחירים של טסלה כפי שנעשה עם מחירי הרכבים.
המחירים האלה דומים להחלפת גיר או מנוע לרכב בנזין, רק שבדרך כלל מחליפים למשופץ או מפירוק. סביר להניח שתעשיה כזאת תתפתח גם לסוללות חשמליות, וכל הרכבים החשמליים מגיעים היום עם 8 שנות אחריות. בנוסף עלות הסוללות לקוט"ש ירדה בעשור האחרון בכמעט 90% ולפי אנליסטים הירידה תתמתן ומחיר הסוללות ירד ב 50% בעשור הקרוב. כך, שבעוד עשור, שהרכב יצא מאחריות גם אם הסוללה תתקלקל מדובר על עלויות שלא שונות מרכב בנזין שצריך החלפת מנוע או גיר(לטוב או לרע).
ולאקטואריה בשנקל:
נשווה עלויות לשלוש שנים בין שני רכבים, רכב בנזין משומש , של פותח השרשור, ששווה 100 אלף ש"ח ועושה 10 קמ לליטר (הרכב שלו עושה 1 ל 8, אבל זה חריג אז עיגלתי ל 10 שיותר דומה לרכב משומש ממוצע בתנאי פקקי ארצנו) שעושה 20 אלף ק"מ בשנה, לבין טסלה חדשה! הרכב הכי יקר ברשימה.
- ירידת ערך: לרכב המשומש נתתי ירידת ערך של 11% בשנה שזה ירידת ערך ממוצעת לרכב משומש עם ביקוש סביר+ ו 14% לטסלה שיש לה היום ביקוש רב, אבל לשם התרגיל נעשה לפי ממוצעים של רכב חדש. תוצאה: משומש יעלה: 30k טסלה: 70k שח
הוצ. דלק(מחירי הדלק והחשמל יעלו אבל נעשה לפי הנוכחיים): משומש: 39000 טסלה: 5000 שח.
טיפולים ובלאי סביר: משומש 3000 שח טסלה: 0 שח
קיזזתי את אגרת הרישוי הזולה של הטסלה עם הביטוח היקר יותר שלה(למרות שלהבנתי טסלה סגרה דיל עם הפניקס שנותן עלויות זולות של ביטוח אפילו פחות מרכב משומש, אבל לא בטוח שזה ישאר)
סיכום: משומש 72k שח. טסלה 75k .
את נושא המימון לא חישבתי, לא מכיר עלויות אבל התוצאה לא תשתנה בהרבה אני מניח. הפער זעיר לעומת תמורה של רכב בטיחותי יותר, גדול, נוח,מאובזר לגמרי ומהיר ברמות של רכב ספורט והכי חשוב רכב שכולו באחריות לעומת רכב שתמיד יכול ליצר תקלה שתעלה הרבה כסף. ואם לא רוצים סדאן ספוריטיבית אפשר לקנות suv בגודל מטורף! לדעתי שווה את ההפרש, והחישוב נכון לרוב הרכבים החשמליים למעט הוצאות טיפולים שמחייבים ברכבים אחרים(למה????).
ואם ניתן להסתדר עם טווח קצר יותר יונדאי קונה תחסוך כבר הרבה יותר, או שניתן לחכות ל mg zs החדשה שתתן טווח טוב בנוסף.
אז זהו עוברים לרכב חשמלי ....לא כל כך מהר:
1. רכב היברידי משומש, כמו קורולה היברידית ,הוא עדיין הבחירה הכלכלית ביותר למשפחה בישראל והפער בינה לבין חשמלי יהיה מעל 20k שח ל 3 שנים. כחדש ההבדלים בין היברידי לחשמליים קטנים עד נעלמים וחשמליים נותנים יותר, ביצועים, אבזור גודל וכו'
2. הפערים לטובת הרכב המשומש גדלים למי שלא נוסע כל כך הרבה.
3. מי שמטייל הרבה נכון להיום. מצב תשתיות הטעינה בדרכים לא משהו, וחוץ מטסלה שמקימה מערך טעינה חדשות לבקרים (נכון להיום רק לבעלי טסלה) רוב החברות האחרות עושות את זה בעצלתיים. כך שמי שמטייל הרבה או עושה נסיעות ארוכות, אולי עדיף לו לחכות שנה שנתיים עד שקצב הקמת התשתיות תשתפר.
כל הנ"ל נכון רק למי שיכול להתקין עמדת טעינה ביתית. לא חישבתי אותה כי בחלק מהרכבים החדשים, העמדה היא חלק מהעיסקה ובכל מקרה מדובר על השקעה לטווח ארוך, שכן רוב היצרנים הצהירו למעבר לרכבים חשמליים בעשור שניים הקרובים