• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

אמאזון - למה אני משקיע

  • פותח הנושא Ehud
  • פורסם בתאריך
אני מסכים, אבל בכל זאת, יש כרגע נפילה כללית בשוק שמשפיעה על רוב החברות. מתחילת השנה הנאסדק ירד מעל 30 אחוז, אז ברור שיש פה טרנד כללי שסוחף הכל למטה, לא?
ההכנסות של אמאזון מ aws מגיעות מהמגזר העסקי, ומחברות טכנולוגיה בפרט.
אם יותר ויותר חברות ייכנסו לקשיים או קיצוצים בעלויות, גם אמאזון תיפגע מכך. כך שאי אפשר לגמרי לנתק בין מצב המאקרו לבין הפגיעה שתהיה באמאזון.
 
אני רוצה לספר לך משהו ממקור ראשון על הrnd באמאזון

לדוגמא בארץ הם משלמים משכורות של 70,000₪ בבחודש (לא כולל הוצאות מעסיק) על מהנדסים וחוקרים שהגיעו לעבוד שם רק על סמך תארים אקדמים. עזוב שזו משכורת שלא מצדיקה את עצמה.. אין שם בכלל מחשבה בכיוון להתייעל, להפך הם מגייסים עוד ועוד

בטסלה השכר יותר צנוע אבל החומר האנושי איכותי יותר

המכפיל של אמאזון עכשיו 90+ בשוק דובי ובהינתן העובדה שאמאזון כבר לא צומחת בקצב שיצדיק מכפיל כזה
המכפיל של טסלה נע ב50-60 אבל הרווח השנה צמח ב100%
אין לים שום כוונה להשקיע בטסלה מסיבות רבות שנראה לי הזכרתי כמה פעמים.

השוואת המכפיל היא לא רלוונטית, כי לאמאזון יש הוצאות משמעותיות של מחקר ופיתוח + תוספים שאם רק היית משווה את עלויות ה RND למיקרוסופט נגיד, המכפיל היה צונח לכ20. העסקים הם לא אותם עסקים וכו...
הצמיחה היא גם אמירה לא נכונה, משום שחצי מההכנסות הן מהמכירות של 1P שזהו החלק הלא רווחי של החברה שאכן לא צומח וטוב שכך...החלקים הרלוונטים ליצרת עסק אמיתי(מתישהו בעתיד בתקווה?) הן החלק של השירותים..ads, aws, subs , 3p וכו...ואלה צומחים וצומחים יפה.

טסלה מוציאה 1/15 מאמאזון במחקר ופיתוח...והיא עסק שונה לחלוטין...האם העלויות האלו של טסלה מספיקות בשביל לשמר את היתרון היחסי שלה? אין לי מושג...אני לא באמת מתעניין בחברה...אבל הגישה בביג טק היא שונה מאד...לטוב וכרגע לרע.

מה שאני כן אגיד ואמרתי על אילון, זה שהוא מנהל הדוק את המספרים(ואולי גם משחק איתם?)...משהו שלא קיים כרגע בגנון של הביק טק...הייתי שמח מאד אם במקום לקנות את טוויטר הוא היה נכנס לנהל את אמזון ומנער את המערכת....רק לחשוב מה הוא היה יכול לעשות עם משהו כמו AWS וכל מה שהולך שם...


אני חייב להגיד שאני מופתע מהמשמעות (לפחות כפי שמתבטאת מהמגיבים פה) שכולם מייחסים לירידות האחרונות.
אני חושב שהמשפט "משקיע במניות צריך להיות מוכן לצניחה של 50% ויותר בכל רגע נתון, כי זה פיצ'ר לא באג" נאמר פה בתקופת העליות כנראה מאות אם לא אלפי פעמים. ותוך רבעון או שניים כולם שכחו את זה? נראה שהגיע השלב הזה במחזוריות של שוק ההון והכלכלה, בדיוק כמו שידענו שיבוא(אפילו באיחור ביחס למחזורים קודמים אם אני לא טועה), אז למה הדרמה?
רק להדגיש- ברור לי שזה מאוד מאוד קשה לאבד סכומים גדולים וזו באמת דרמה, אבל אני מתייחס לדרמה ביחס לעובדה שאולי "משהו השתנה" בהנחות ובתפיסות והרצון להכריז פתאום על השקעות שנתפסו כמוצלחות עד לא מזמן ככישלון.
אני אישית משקיע כמעט רק במדדים (פלוס סכום מסוים שאני מחזיק כ"הימור" על ביטקוין למקרה שיתממש עליו התרחיש האופטימי) - אבל אם הייתי מחזיק חברות (שאני חושב שהן) איכותיות- לא הייתי רואה סיבה לחשוב שמשהו מהותי השתנה רק כי הגיע הזמן של המשבר (או לפחות הייתי רוצה שיזכירו לי את זה) ועובדה שזה קורה עכשיו למרבית החברות הגדולות.
כשאתה משקיע בשוק, אתה מחזיק בצדק או בלא, בצמיחה של שוק מסויים(נגיד האמריקאי) שאתה מקווה שהתעודה אותה אתה מחזיק משקפת את הכלכלה שלה כמה שיותר...ושתהיה זכאי דרך האחזקה הזו להנות מפירות הצמיחה והרווחים.
בתעודה "ההימור" שלך הוא בגדול על הכלכלה של אותה מדינה, חוקי העבודה, היכולת של זרים להמשיך להנות מאותה כלכלה, מיסוי וכו...

כשאתה מחזיק חברה ספציפית, ההימור הוא על אותה חברה והאם התזה שיש לך כלפיה מתממשת או לא... וחברה יותר תנודתית ובעוד ההשקעה בתקווה צריכה להיות כל כך טובה שהיא "שגר והתבונן"...צריך יותר לראות האם הכוון הוא מה שציפית או משהו מהותי השתנה.

אני מסכים איתך לגמרי לגבי הדרמה והיום יום...אין לך באמת ברמה יומית (או רבעונית או שנתית ברוב המקרים) מה לעשות עם ההשקעות...במקרה של חברות ספציפיות(ולפעמים גם שווקים ספציפיים) רק צריכים להיות פתוח לראות האם משהו יסודי השתנה.
אסור להיות עבד לציטוטים של הבחור עם המניה דפרסיה היומית… אבל גם לא להתעלם ממנו… אולי הוא אומר משהו שכדאי ותשים לב אליו.

ההכנסות של אמאזון מ aws מגיעות מהמגזר העסקי, ומחברות טכנולוגיה בפרט.
אם יותר ויותר חברות ייכנסו לקשיים או קיצוצים בעלויות, גם אמאזון תיפגע מכך. כך שאי אפשר לגמרי לנתק בין מצב המאקרו לבין הפגיעה שתהיה באמאזון.
הם כבר אמרו בשיחה שחברות מתחילות לראות רצון להדק חגורה…

אבל שוב, למרות את זה ״שחיים״ את היום כל הזמן , ואת וולסטריט מעניין דברים מאד ספציפיים וקרובים …אני מנסה לחשוב איך השוק יחשוב על החברה הזו בעוד כמה שנים ומה הסיכוי שזה יקרה…אם אני צודק אני ארוויח. אם אני טועה וכל מה שהם יודעים לעשות זה להעלות כסף באש ולהיות גנון שמשלם המון לעובדים…אז אפסיד .
 
אני תמיד בודק שוב. אם טעיתי, צריך לדעת להפסיד ולחתוך.
לגבי הAWS זה תחום שאני קצת מבין בו.
תשמע, יש היום תופעה כלל עולמית של SCALE OUT לענן, וזה ימשך עד שזה יגיע לאיזה ישורת עם צמיחה איטית בעתיד, עכשיו זה שהם צומחים בטירוף היום בתחום זה טוב ויפה, קח בחשבון:
1. אין פה חסם כניסה גדול במיוחד, מספר החברות שנכנסות לתחום עולה כל הזמן, נכון שיש פה יתרון כלשהו לגודל.
2. התחרות כנראה תוריד מחירים בשלב זה או אחר והמרווחים ירדו.
3. אמזון ידועים בתור יקרים במיוחד, יש להם חלופות הרבה יותר זולות, אני באמת לא מבין איך הם כ"כ מצליחים, אולי כי סומכים עליהם יותר או כוחו של מותג, צריך לקחת בחשבון שזה לאו דווקא ימשך לעד.
הנה דוגמא לחברה שמציעה STORAGE בענן ב80% (!!!) פחות מהעלות של AWS:

אני אישית משתמש בהם וזה עובד מצוין (בפרוטוקול S3 אגב).
 
משום שחצי מההכנסות הן מהמכירות של 1P שזהו החלק הלא רווחי של החברה שאכן לא צומח וטוב שכך
וטוב שכך?
אני כנראה קשת תפיסה. מבחינתי, מה שלא רווחי עף מהעסק או הופך להיות רווחי. האם זה לא כך בעסקים הפרטיים שלך?
או שאמאזון מבחינתך היא ישות עסקית חייזרית?
לבזבז כל-כך הרבה הכנסות על הפסדים זה ממש כאב לב.
 
לגבי הAWS זה תחום שאני קצת מבין בו.
תשמע, יש היום תופעה כלל עולמית של SCALE OUT לענן, וזה ימשך עד שזה יגיע לאיזה ישורת עם צמיחה איטית בעתיד, עכשיו זה שהם צומחים בטירוף היום בתחום זה טוב ויפה, קח בחשבון:
1. אין פה חסם כניסה גדול במיוחד, מספר החברות שנכנסות לתחום עולה כל הזמן, נכון שיש פה יתרון כלשהו לגודל.
2. התחרות כנראה תוריד מחירים בשלב זה או אחר והמרווחים ירדו.
3. אמזון ידועים בתור יקרים במיוחד, יש להם חלופות הרבה יותר זולות, אני באמת לא מבין איך הם כ"כ מצליחים, אולי כי סומכים עליהם יותר או כוחו של מותג, צריך לקחת בחשבון שזה לאו דווקא ימשך לעד.
הנה דוגמא לחברה שמציעה STORAGE בענן ב80% (!!!) פחות מהעלות של AWS:

אני אישית משתמש בהם וזה עובד מצוין (בפרוטוקול S3 אגב).
הכל נכון, אבל להבדיל משוק הסלולר, בעסקי הענן זה בכלל לא פשוט לעבור בין חברות. כך שהחסם הוא לא בכניסה, אלא במעבר.
גם אם חברה תמצא אלטרנטיבה זולה הרבה יותר היא לא תמהר לעזוב את אמזון.
לגבי למה מעדיפים אותם על פני חברות אחרות בתחום הענן, זו באמת שאלה טובה, אבל מעולם לא התעמקתי בזה.
אני כן יודע שאצלנו בחברה משתמשים גם בשירותים של אמזון וגם באלו של מיקרוסופט והבנתי שאמזון עדיפה בהרבה.
אבל סיקרנת, אנסה באמת לשאול ולהבין למה היא עדיפה.
 
הנה דוגמא לחברה שמציעה STORAGE בענן ב80% (!!!) פחות מהעלות של AWS:
כשמדברים על שירותי הענן ש aws מציעים, storage של תוכן סטטי זה החלק הפשוט יחסית, והוא גם חלק מוגבל מתוך ההכנסות ברכיבי ה aws.
 
נערך לאחרונה ב:
לגבי הAWS זה תחום שאני קצת מבין בו.
תשמע, יש היום תופעה כלל עולמית של SCALE OUT לענן, וזה ימשך עד שזה יגיע לאיזה ישורת עם צמיחה איטית בעתיד, עכשיו זה שהם צומחים בטירוף היום בתחום זה טוב ויפה, קח בחשבון:
1. אין פה חסם כניסה גדול במיוחד, מספר החברות שנכנסות לתחום עולה כל הזמן, נכון שיש פה יתרון כלשהו לגודל.
2. התחרות כנראה תוריד מחירים בשלב זה או אחר והמרווחים ירדו.
3. אמזון ידועים בתור יקרים במיוחד, יש להם חלופות הרבה יותר זולות, אני באמת לא מבין איך הם כ"כ מצליחים, אולי כי סומכים עליהם יותר או כוחו של מותג, צריך לקחת בחשבון שזה לאו דווקא ימשך לעד.
הנה דוגמא לחברה שמציעה STORAGE בענן ב80% (!!!) פחות מהעלות של AWS:

אני אישית משתמש בהם וזה עובד מצוין (בפרוטוקול S3 אגב).
זה כבר הופך להיות דיון מעניין....למה ל AWS יש Pricing power(ולמה הם בכלל לא מרוויחים קרוב למה שהם היו יכולים בגלל שלב הצמיחה שלהם...נגיד לא כמו אפל שסוחטת כל דולר), איך יראה העולם התחרותי בעתיד, מאיפה AWS מביאים את הרווח(מאיזה שירותים), איך יראה עולם הענן בעוד כמה שנים מבחינת השירותים שחברות התשתית האלו יציעו, AWS וAzure ד"א מורידים מחירים( Scaled economics shared ...גוגל התחילו להעלות והם השחקן השלישי הרחוק...לא מה שמצופה משחקן שרוצה לקחת נתח שוק)....אני צריך לפנות את הזמן לכתוב את זה...זו חפירה. אבל אם כל חברה/ארגון עולמי(פרויקט נימבוס בישראל הוא סתם אנדקוטה מוכרת...בכל העולם זה קורה) הופך להיות לאט לאט חברת תוכנה והספנד האינקרמנטלי שלהם יהיה בענן...ומדובר על כמות שחקנים מצומצת...AWS זה עסק שלוקח אחוז הולך וגדל מהכנסות של כמות הולכת וגדלה של חברות.

לגבי חסמי כניסה, איך אתה רואה שחקן נוסף שבא להתחרות במיקרוסופט/אמאזון/גוגל? ה Capex הוא מטורף...וגוגל ומיקרוסופט עם כל היתרונות שלהם...משחקים עדיין catchup(וכשהם הלקוחות גם הכי גדולים של כל אחד מעצמם)....וההפסדים ב GCP מראים כמה קשה ויקר להביא לקוחות....(אני מושקע בשלושתם ומבחינתי שיחליפו בינהן נתח שוק...כל העוד השוק גדל לאיפה שאני חושב שהוא גדל).
מעבר ל capex, כל האקוסיסטם...לAWS יש איזה 30 אלף משרות פנויות ורק על הדברים שהם לא מגיעים אליהם נבנות חברות...והחברות האלו משתמשות ב AWS בתור ה IAAS שלהם...אז אמאזון מרוויחה שוב...גם אם היא זו שלא נותנת את אותו שירות.

וטוב שכך?
אני כנראה קשת תפיסה. מבחינתי, מה שלא רווחי עף מהעסק או הופך להיות רווחי. האם זה לא כך בעסקים הפרטיים שלך?
או שאמאזון מבחינתך היא ישות עסקית חייזרית?
לבזבז כל-כך הרבה הכנסות על הפסדים זה ממש כאב לב.
א. אני מסכים. אבל העסקים שלי פשוטים יותר מאשר עסק כמו אמזון ומה שהם מנסים לעשות.
ב. עסקי הריטייל זה עסקים שלא הייתי רוצה לגעת בהם עם מקל אם הייתה לי אפשרות....הם קשים, הם עם רווחיות נמוכה, יש בהם תחרות, רגולציה, לקוחות מעצבנים, יותר מידי עובדים, כולם כועסים עליך כל הזמן...בשביל מה צריך את הכאב הראש? ושוב אני מקווה שבנקודה מסויימת אמאזון יעשו spinoff ל AWS ול retail ויאפשרו לשוק לתמחר את העסקים בנפרד במקום יצור הכלאיים שקיים היום.

הטענה מאמזון היא שAWS צמח מעסקי הריטייל והריטייל הזה הוא עדיין הלקוח הכי גדול של AWS, הלקוח שמאפשר לעשות הרבה ניסויים ופיתוחים דרכו( walk out tech ובכלל המון פיתוחי תשתית) ובגדול שהעסק הופך להיות מעסק שהוא retail שבו אמאזון לוקחת את הסיכון הון, את המלאי, את השילוח, וכו...לעסק שפשוט גוזר עמלה מכל ספק, גובה ממנו על איחסון, שילוח, פירסום וכו...וזה באמת מה שקורה:



pP044p2.png


% השירותים

אמאזון מצד אחד בנתה מערכת שילוח והרגילה את הצרכנים מהמעמד הבינוני גבוה למשלוח מהיר ומבחר גדול...ותוך כדי כך גורמת לצרכנים להשאר במערכת שלה דרך פריים...ומייצרת מעגל קסמים שבו כל ספק רוצה להיות מחובר למערכת ולהיות בפריים...האם בעוד כמה שנים העלות של פריים תהיה גבוהה יותר והרווחיות תהיה גבוהה יותר כי האחוז מהמכירות שנובע מה 3P יהיה משמעותי יותר...נראה שזה הולך לשם...
אם הייתה לי בחירה האם הייתי קונה את העסק הזה? לא נראה לי...לא בגלל שאין לו פוטנציאל להיות עסק סביר+...פשוט כי הוא קשה מידי ואני לא מחפש דברים כאלו.
וד"א, בגלל הסקייל שלהם...זה לא נכון גם להגיד שהם לא רווחים בריטייל, הם רווחים בשווקים מפותחים שהם מבוססים בהם...אבל לא בשווקים שהם עדיין לא ומפסידים בהם...המספרים לא מראים את הכל.
אם מחר הם חותכים את כל השווקים האלו, מורידים capex בAWS רק להשתוות למיקרוסופט נגיד...החברה תדפיס כסף...הם לא עושים את זה.
זה למה כל הדיבור הזה על המכפילים לא רלוונטי כאן...יש כאן המון עסקים שונים מאד בשלבי צמיחה שונים.

ובשורה התחתונה, העסק המורכב מאד הזה...מוציא המון כסף על המון דברים...וחלקם לא ברור בכלל לציבור המשקיעים.(בצדק? ברגע שAWS צף...מיקורסופט וגוגל עטו עליו)
בטווח הקצר , השוק(היעיל שחתך 20% מהשווי של אחת מהחברות הגדולות בעולם תוך כמה דקות( אומר שלא מעניין כל המלל הזה...תראו רווחים ועכשיו.
 
הכל נכון, אבל להבדיל משוק הסלולר, בעסקי הענן זה בכלל לא פשוט לעבור בין חברות. כך שהחסם הוא לא בכניסה, אלא במעבר.
עד כמה שאני יודע (ואני ממש לא מומחה) בימינו זה קל במיוחד, לדעתי יש אפילו חברות צד ג' שמבצעים זאת בשבילך ON THE FLY לפי פרמטרים כאלה ואחרים אבל בשביל הספורט אשאל מומחים בתחום.
כשמדברים על שירותי הענן ש aws מציעים, storage של תוכן סטטי זה החלק הפשוט יחסית, והוא גם חלק מוגבל מתוך ההכנסות ברכיבי ה aws.
זה סתם דוגמא אנקדוטלית, יש להם תחרות בהכל.
לגבי חסמי כניסה, איך אתה רואה שחקן נוסף שבא להתחרות במיקרוסופט/אמאזון/גוגל?
אני לא מספיק מבין בזה אבל עובדתית יש להם אינסוף תחרות מחברות קטנות יותר, אני מכיר כמה חברות שעובדים בענן והם בכלל לא חושבים על ללכת על הגדולים, יש שירותים זולים בהרבה. אשאל כמה מומחים מה דעתם.
 
עד כמה שאני יודע (ואני ממש לא מומחה) בימינו זה קל במיוחד, לדעתי יש אפילו חברות צד ג' שמבצעים זאת בשבילך ON THE FLY לפי פרמטרים כאלה ואחרים אבל בשביל הספורט אשאל מומחים בתחום.

זה סתם דוגמא אנקדוטלית, יש להם תחרות בהכל.

אני לא מספיק מבין בזה אבל עובדתית יש להם אינסוף תחרות מחברות קטנות יותר, אני מכיר כמה חברות שעובדים בענן והם בכלל לא חושבים על ללכת על הגדולים, יש שירותים זולים בהרבה. אשאל כמה מומחים מה דעתם.
יש לAWS מגוון שירותים רחב. אם אתה רוצה להשתמש בשירותים הבסיסים, אז כן לא בעייה לעבור. אם אתה משתמש במגוון בשירותים היותר מורכבים שלהם זה כבר בעייה גדולה.

זה לא שחסר רצון לעבור מAWS. יש רצון. זה באמת יקר מאוד להרבה ארגונים והם שוקלים מעבר או התייעלות.
 
עד כמה שאני יודע (ואני ממש לא מומחה) בימינו זה קל במיוחד, לדעתי יש אפילו חברות צד ג' שמבצעים זאת בשבילך ON THE FLY לפי פרמטרים כאלה ואחרים אבל בשביל הספורט אשאל מומחים בתחום.

זה סתם דוגמא אנקדוטלית, יש להם תחרות בהכל.

אני לא מספיק מבין בזה אבל עובדתית יש להם אינסוף תחרות מחברות קטנות יותר, אני מכיר כמה חברות שעובדים בענן והם בכלל לא חושבים על ללכת על הגדולים, יש שירותים זולים בהרבה. אשאל כמה מומחים מה דעתם.
מעולה, אני באמת סקרן לשמוע את ה Use case של חברות שעובדות בענן ולא משתמשות באחד משלושת הגדולים.
 
עד כמה שאני יודע (ואני ממש לא מומחה) בימינו זה קל במיוחד, לדעתי יש אפילו חברות צד ג' שמבצעים זאת בשבילך ON THE FLY לפי פרמטרים כאלה ואחרים אבל בשביל הספורט אשאל מומחים בתחום.
גם אני רחוק מלהיות מומחה, אבל זה מה שאחד מאנשי הdevops אצלנו אמר לי כששאלתי אותו עד כמה זה מסובך לעזוב אותם. גם קראתי על זה פעם, אבל מעולם לא התעמקתי.
אני בטוח אבל שיש בפורום אנשים שידעו להסביר לנו.
 
גם אני רחוק מלהיות מומחה, אבל זה מה שאחד מאנשי הdevops אצלנו אמר לי כששאלתי אותו עד כמה זה מסובך לעזוב אותם. גם קראתי על זה פעם, אבל מעולם לא התעמקתי.
אני בטוח אבל שיש בפורום אנשים שידעו להסביר לנו.
1. לא כל פיצר קיים בחברה המתחרה, וגם אם כן קיים יכול להיות שיש לך use case נורא ספציפי שמחייב את קיום הפיצר, המעבר יהיה הרבה יותר טריקי אם בכלל.
2. לפעמים בשירותים שונים הארכיטקטורה שונה בdesign, מה שמחייב שינוי הרבה יותר רוחבי.
לדוגמא: GKE מול EKS, מנגנון ההרשאות (iam) והרשימה עוד ארוכה.
3. זמן פיתוח שלפעמים לא שווה את המאמץ. אני חושב על החברה שבה אני עובד, לעבור ענן זה פרוייקט של שנה מינימום(ואני עוד אופטימי).
4. ברגע שבנית trust עם provider מסוים קשה מאוד לעבור.
5. ברגע שאתה מתחיל לשלם הרבה יש הנחות משמעותיות(מאוד), המחיר שרשום באתר לא תקף ללקוחות שמשלמים המון. אף אחד לא מבטיח לך שהמתחרה תתן את אותן הנחות. כמו כן אם תתחיל להעביר ריסורסים לענן המתחרה ההנחות עלולות להעלם.
6. לאמזון וגוגל יש רשת של סיבים אופטים משלהם, לא חושב שיש למיקרוסופט ועל אחת כמה וכמה לחברות קטנות אחרות.
7. לפעמים יש חברות שחשוב להם להיות בregion מסויים שלא קיים בענן אחר, blocker רציני…

דא היום המגמה היא לעבוד multi cloud איפה שניתן, ככה אפשר להוזיל בעלויות ולהיות יותר מגובים.

אכן יש הרבה חברות קטנות שעובדות עם שירותי ענן קטנים וזולים בהרבה, ולא חסר.
לחברה בתחילת דרכה שלא זקוקה לsla גבוה זה יכול להיות פתרון נחמד, הבעיה היא שאתה קצת גדל ופתאום חושב לעבור לענן אמיתי נדפקת, המעבר יגזול ממך מלא זמן ויהיה לא חלק בכלל. חברה צד ג שמבטיחה לך מעבר נעים בזיל הזול זה שקר.

@Ehud
חברה קטנה שצריכה 10 שרתים, כמה גיגיות של סטוראג וזהו. Sla של 90% זה יותר ממספיק בשבילה. למה לשלם פי 30?
 
אני ממש לא מומחה בתחום, אבל ממה שקראתי חשש מרכזי מאוד של חברות בכניסה לענן זה Vendor lock-in, או נעילת ספק. כלומר, ברגע שאתה מתחיל לעבוד עם חברת ענן - החשש שאתה נהיה תלוי בה כך שהיא תוכל לעלות מחירים בעתיד או לרדד שירות ויהיה לך קשה לעבור לחברה אחרת. יש על הנושא המון כתבות ומאמרים, דוגמה אחת. מה שזה אומר שחברות עובדות עם כמה עננים במקביל ומחפשות לעבוד עם תקנים סטנדרטים בכדי שיוכלו להעביר את המידע שלהם במידת הצורך מספק לספק. ההכנסות המרכזיות בענן מגיעות מלקוחות עסקיים או ארגוניים ממשלתיים, לא פרטיים. הלקוחות האלו מודעים לסיכונים (סיכון נוסף, אם כי קטן, היא שאמזון תפשוט את הרגל לדוגמה), ולפיכך מנסות להקטין את התלות שלהן בספקיות הענן עד כמה שאפשר (שוב, שימור המידע בקוד פתוח ובתקנים סטנדרטיים, התקשרות מול כמה ספקיות ענן ומודעות למה שקורה בשוק כדי שלא יעקצו אותם במחיר). לכן השוק הזה עלול להיות מאופיין בעתיד בתחרות גדולה יותר ממה שיש היום, כאשר יש לפחות 3 שחקניות ענק (אמזון, מיקרוסופט וגוגל) ואחרות (אורקל, IBM, עליבאבא ועוד). כלומר, אני לא בטוח כמה ל-AWS יהיה פה כוח תמחור מונופוליסטי - כלומר עד כמה היא תוכל לגבות פרמיה מעל עלויות הייצור (שתוביל לרווח גדול) בלי שהלקוחות יעזבו אותה למתחרות שינסו לנגוס בנתח שוק שלה (מיקרוסופט, גוגל). כרגע שולי הרווח שם יפים והצמיחה יפה, אבל גם שיעור הצמיחה וגם שיעור הרווח עלולים להצמצמם משמעותית בשנים הקרובות. פעם גם פייסבוק ונטפליקס צמחו בטירוף, יש בסוף גבול עליון, ועם כל מחסומי הכניסה יש שחקניות איכותיות בנוסף לאמזון.
 
נאמרו פה הרבה דברי טעם על תחום הענן, ומה שאני אכתוב לא מתייחס בכלל לערך המניות של חברות בתחום, אלא רק התרשמות מקצועית מעבודה בתחום. אני מגיע מהקצה ההפוך של הכותבים בשרשור עולם של חברות גדולות וממשלות, מערכות מידע של אלפי משתמשים שבעבר היו מחזיקות מחלקות ענק של IT. לפי ההערכות זה יכל להגיע ל 10-20% מכוח האדם. חברות כאלו וממשלות לא ילכו לחברות ענן קטנות ונישתיות אלא רק לגדולות. ולמרות שממשלת ארה"ב נטשה את הרעיון של ספק יחיד JEDI והחליפה אותו בגישה פתוחה JWCC עדיין מדובר רק באשרות לבחור רק ספקיות גדולות. לפרויקטים ספציפיים יש אפשרות לבחור ספק לפי מחיר ואיכות השירות. ורובם לפי דעתי בוחרים בAWS .זה גורם לדרישה הגבוהה למומחים בפלטפורמה ול- name recognition של AWS ומתבטא בשכר גבוהה של מומחים בתחום. AWS בפרט ושאר ספקי הענן עדיין מאוד יקרים, כי המודל הוא pay per use אבל למנהלים של ארגונים גדולים לא ממש אכפת. הסיכונים ב-IT הם אדירים, והם לא ממש מבינים בהם, אז הם נושכים את הלשון בשביל לישון טוב בלילה.
Nobody lost their job for choosing AWS
בארגונים גדולים כאלו מעבר בין ספקי ענן הוא עניין לא טריויאלי, אם AWS ימקמו את עצמם כשם ואיכות בפני עצמם אז השמיים הם הגבול, כי כמות האינפורמציה וצורכי החישוב יגדלו באופן אקספוננציאלי בעתיד (רק תחשבו IOT ו-AI)
 
AWS בפרט ושאר ספקי הענן עדיין מאוד יקרים, כי המודל הוא pay per use אבל למנהלים של ארגונים גדולים לא ממש אכפת. הסיכונים ב-IT הם אדירים, והם לא ממש מבינים בהם, אז הם נושכים את הלשון בשביל לישון טוב בלילה.
Nobody lost their job for choosing AWS
מעניין.
הענן הוא כמובן רק חלק מIT, יש גם את הרשת של הארגון ,ואת המחשבים המקומיים.
האם אתה חושב שאותם כוחות/סיכונים פועלים/יפעלו על להעביר את החלקים האלו למודל as-a-service [1], במקום שיהיו באחריות הארגון, למרות המחיר היקר שכרוך בכך ?


[1]יש את חברת NILE שעושה את זה לרשת , ויש הרבה חברות שעושות desktop-as-a-service , כולל מיקרוסופט
 
וטוב שכך?
אני כנראה קשת תפיסה. מבחינתי, מה שלא רווחי עף מהעסק או הופך להיות רווחי. האם זה לא כך בעסקים הפרטיים שלך?
או שאמאזון מבחינתך היא ישות עסקית חייזרית?
לבזבז כל-כך הרבה הכנסות על הפסדים זה ממש כאב לב.
קראתי פעפ שיש ויכוח של 1p יש רווחיות נמוכה וקשה לדעת מהדוחות הכספיים.

ולא בטוח שgross margin זה הפרמטר הנכון לשפוט רווחיות של חברה בתחום הריטייל,במיוחד חברה כמו אמזון.

למה?
1. דרך מקובלת אחת לשפוט רווחיות ריטייל ,היא כמה כסף היית צריך להשקיע כל שנה כדי לקנות את המוצרים וכמה הרווחת עליהם,עכשיו אמזון מגלגלת את אותו כסף 10 פעמים בשנה(inventory turns) , אז gross margin של 3% הופך לבערך 30% החזר על השקעה.

2. נושא שני שחשוב בהשקעות הוא כמובן סיכונים. אבל לאמזון מצד אחד יש מידע מושלם על השוק שלה ומערכת חיזויי ביקושים מהטובות שקיימות כנראה ,ומצד שני היא לא חייבת למכור מוצרים שהיא לא רוצה, בניגוד לריטייל רגיל. כך שאני לא חושב שיש לה יותר מדי סיכונים ב1p.

לאמזון סחר יש סיכונים אחרים כמו עלויות דלק ,אבל הם חלים גם על 3p וגם על כל שוק הסחר האלקטרוני בכללותו, כך שלא הייתי אומר שהם לרעת ה 1p.

עכשיו השאלה המעניינת אם זה מתומחר במחיר המניה או לא @Ehud , מה דעתך ?
 
מחוץ לנישה הספציפית שלי, אבל בכל זאת.

כמה קשה לארגון גדול לעבור לספק ענן אחר? וויז, שנרכשו ע"י גוגל ב 2013, השתמשו ב AWS עד סוף 2020! המעבר לענן של גוגל קרה לאור תיעדוף מחדש של פיצ'רים בזמן הקורונה. כיוון שלא היו נסיעות רבות, זה היה זמן מושלם לעשות את המעבר. הוא עדיין לקח מעל חצי שנה של עבודה עם כוח אדם רחב מאוד.
 
מחוץ לנישה הספציפית שלי, אבל בכל זאת.

כמה קשה לארגון גדול לעבור לספק ענן אחר? וויז, שנרכשו ע"י גוגל ב 2013, השתמשו ב AWS עד סוף 2020! המעבר לענן של גוגל קרה לאור תיעדוף מחדש של פיצ'רים בזמן הקורונה. כיוון שלא היו נסיעות רבות, זה היה זמן מושלם לעשות את המעבר. הוא עדיין לקח מעל חצי שנה של עבודה עם כוח אדם רחב מאוד.
בחברות שבהן כבר יש מוצר פרודקשן מתפקד ולקוחות שסומכים על כך שהוא עובד חלק, כמעט כל שינוי תשתית הוא כאב ראש עצום ופתח לאינספור תקלות חדשות או תקלות ישנות שכבר פתרת.
בגלל זה חברות נוטות לדחות מעברים כאלו עד שכבר אין ברירה, גם אם המעבר בסופו של דבר מביא איתו יתרונות רבים.
 
1. לא כל פיצר קיים בחברה המתחרה, וגם אם כן קיים יכול להיות שיש לך use case נורא ספציפי שמחייב את קיום הפיצר, המעבר יהיה הרבה יותר טריקי אם בכלל.
2. לפעמים בשירותים שונים הארכיטקטורה שונה בdesign, מה שמחייב שינוי הרבה יותר רוחבי.
לדוגמא: GKE מול EKS, מנגנון ההרשאות (iam) והרשימה עוד ארוכה.
3. זמן פיתוח שלפעמים לא שווה את המאמץ. אני חושב על החברה שבה אני עובד, לעבור ענן זה פרוייקט של שנה מינימום(ואני עוד אופטימי).
4. ברגע שבנית trust עם provider מסוים קשה מאוד לעבור.
5. ברגע שאתה מתחיל לשלם הרבה יש הנחות משמעותיות(מאוד), המחיר שרשום באתר לא תקף ללקוחות שמשלמים המון. אף אחד לא מבטיח לך שהמתחרה תתן את אותן הנחות. כמו כן אם תתחיל להעביר ריסורסים לענן המתחרה ההנחות עלולות להעלם.
6. לאמזון וגוגל יש רשת של סיבים אופטים משלהם, לא חושב שיש למיקרוסופט ועל אחת כמה וכמה לחברות קטנות אחרות.
7. לפעמים יש חברות שחשוב להם להיות בregion מסויים שלא קיים בענן אחר, blocker רציני…

דא היום המגמה היא לעבוד multi cloud איפה שניתן, ככה אפשר להוזיל בעלויות ולהיות יותר מגובים.

אכן יש הרבה חברות קטנות שעובדות עם שירותי ענן קטנים וזולים בהרבה, ולא חסר.
לחברה בתחילת דרכה שלא זקוקה לsla גבוה זה יכול להיות פתרון נחמד, הבעיה היא שאתה קצת גדל ופתאום חושב לעבור לענן אמיתי נדפקת, המעבר יגזול ממך מלא זמן ויהיה לא חלק בכלל. חברה צד ג שמבטיחה לך מעבר נעים בזיל הזול זה שקר.

@Ehud
חברה קטנה שצריכה 10 שרתים, כמה גיגיות של סטוראג וזהו. Sla של 90% זה יותר ממספיק בשבילה. למה לשלם פי 30?
נתת רשימה יפה של איך נבנה הlockin בחברות הללו...ואיך הפוקוס של חברות התשתית ימשיך להיות ייצור של פיצרים שיהפכו את השימוש בהם ליותר ויותר תלוי בשימוש במערכת הספציפית.
מבחינת חומרה, החברות התחילו לפתח כבר את הציפים של עצמם, נגיד Gravitons ב AWS, על מנת לייעל עלויות וביצועים שהיום אחראים לחסכון מהותי לעומת מעבדי אינטל... עוד לבנה בחומה.

לגבי שעובדים עם חברות קטנות יותר, לאיזה שירותים והאם חברות הענן הקטנות הללו משתמשות באחד מהגדולים בתור ה IAAS שלהם? אם כן, הם חשופים כמו כל חברה שרצה על הענן לשינויים ועלויות בתוך חברות התשתית לפי מה שיחליטו בעתיד(אני מניח שזה המצב), אם לא והם מחזיקים בעצמם datacenterים וכו...כמה, איפה, מה הטכנלוגיה ואיך יעמדו בתחרות מול הגדולים מבחינת היכולת פיתוח/תמחור?(אני מניח שהם לא מפתחים ומייצרים גם ציפים).

משהו שניתן לראות ב10Q של כל חברה שהנפיקה או משתמשת בשירותי ענן :
FLZJa-Ve-Uc-AID-Ja.jpg


קראתי פעפ שיש ויכוח של 1p יש רווחיות נמוכה וקשה לדעת מהדוחות הכספיים.

ולא בטוח שgross margin זה הפרמטר הנכון לשפוט רווחיות של חברה בתחום הריטייל,במיוחד חברה כמו אמזון.

למה?
1. דרך מקובלת אחת לשפוט רווחיות ריטייל ,היא כמה כסף היית צריך להשקיע כל שנה כדי לקנות את המוצרים וכמה הרווחת עליהם,עכשיו אמזון מגלגלת את אותו כסף 10 פעמים בשנה(inventory turns) , אז gross margin של 3% הופך לבערך 30% החזר על השקעה.

2. נושא שני שחשוב בהשקעות הוא כמובן סיכונים. אבל לאמזון מצד אחד יש מידע מושלם על השוק שלה ומערכת חיזויי ביקושים מהטובות שקיימות כנראה ,ומצד שני היא לא חייבת למכור מוצרים שהיא לא רוצה, בניגוד לריטייל רגיל. כך שאני לא חושב שיש לה יותר מדי סיכונים ב1p.

לאמזון סחר יש סיכונים אחרים כמו עלויות דלק ,אבל הם חלים גם על 3p וגם על כל שוק הסחר האלקטרוני בכללותו, כך שלא הייתי אומר שהם לרעת ה 1p.

עכשיו השאלה המעניינת אם זה מתומחר במחיר המניה או לא @Ehud , מה דעתך ?


אמאזון לא נותנת ויזבליות לרווחיות...ה income statment של אמאזון מסתיר המון, המון דברים...ולכן צריך לנחש/לדלות מידע ממקורות אחרים.

מה שכן נראה:

1. השווי של לקוח LTV של אמאזון, הוא כנראה מאד מאד מאד גבוה...ולכן אמאזון מוציאה סכומים גדולים על מנת להביא את הלקוחות האלו ולשמר אותם דרך פרסום, תשתית, הוצאות תוכן וכו..
2. אם תנסה למצוא את הרווחיות של אמאזון retail , כנראה שתראה רווחיות גבוהה מאד בערי חוף בארה"ב נגיד, UK , שווקים שהיא נמצאת בהם זמן רב וכו...והפסדים מהותיים בהודו, בחלקים בארה"ב וכו...אתה רק יכול לנחש, כי אין פירוט כזה בתוך הסלט שהוא מספרי ה retail של אמאזון.
3. לאמאזון אכן יש מערכת פנים מורכבת מאד של forecasting שלפיה הם "חיים" ומקבלים החלטות של ניהול המאות מיליוני מוצרים שהם מחזיקים, צייפיה לדרישה, מלאי וכו...יש מספר מאמרים ברשת על המערכת הזו...אבל נראה שהמערכת הזו(או בני האדם שהריצו אותה?) פישלה בקורונה וגרמה לאמאזון לבצע השקעות עתק שהיום הם מנסים להפטר מהם מבחינת כ"א , מחסנים וכו.
4. 1P ו 3P:
3P : החלק הרווחי מאד של הפעילות, כנראה לוקחים 34% עד 50% ממחזור המכירות בצורה של דמי הפניה, לוגיסטיקה ופרסום.
קטגוריות חדשות מתחילות כנראה עם 1P והפסדים משמעותיים...כשהקטגוריות האלו מתבגרות, כנראה שהסבסוד יורד, והחלק של ה 3P במיקס עולה.
אפשר לחשוב על ה1P כחלק נדרש על מנת לבנות ביזנס של מרקטפלייס מוצלח.
ב 1P, כנראה שיש שני סוגי מוצרים:
1. מוצרים שאמאזון מסבסדת ושמעט מוכרים צד שלישי רוצים למכור בגלל שיקולים כלכליים.
2. מוצרים עם שוני מהותי שדורשים את יכולת הגודל והמיקוח של אמאזון על מנת להוריד מחירים.

על 1 הם כנראה מפסידים המון...על 2..לא מרוויחים הרבה.
אבל ברגע שיש לך אותם...אתה מתחיל את החיפוש שלך לדברים באמאזון, ויוצר הרגלי קניה.

הרווחיות של חלק הריטייל תלויה בחלקה בהורדת החלק של ה 1P והמשך שיפור הרווחיות בצד של ה 3P.
וכמו שאמרתי עסק מורכב...

בנוסף, אמאזון מוציאה יותר מכל חברות הביג טק על "other bets" ופשוט לא נותנת ויזבליות לזה...מסתירה את זה ברווח/הפסד.
amazon go, kuiper, ועוד הרבה פרוייקטים שכנראה מעסיקים מעל 20K איש(!)...בשביל פרספקטיבה ה reality labs של פייסבוק מחזיקה בסביבות 10K...גוגל, ווימו,DeepMind, verliy וכו...מחזיקים קרוב ל 4000....
אפשר להעריך מזה שההפסד של כל ה other bets של אמאזון ברמה שנתית הוא בערך 15-20B...אלו מספרים גדולים שמעוותים הכל.
 
עד כמה שאני יודע (ואני ממש לא מומחה) בימינו זה קל במיוחד, לדעתי יש אפילו חברות צד ג' שמבצעים זאת בשבילך ON THE FLY לפי פרמטרים כאלה ואחרים אבל בשביל הספורט אשאל מומחים בתחום.

זה קל מאוד לחברות קטנות עם דרישות בסיסיות. לחברות גדולות שרצות על הענן זה קשה ויקר בטירוף ברמה שזה פשוט לא פרקטי.
החל מסקייל מסוים אתה מבין שאתה דה פקטו vendor locked ואז אתה נהיה עוד יותר vendor locked כי אתה מתחיל להשתמש בפיצ'רים שהם proprietary של ספק הענן - כי אם אני כבר מושקע ב-AWS ואני גם ככה לא יכול באמת לעבור, עדיף כבר לנצל את כל מה ש-AWS יודע לתת לי.

אני עובד בחברה שמוציאה כ-5 מיליון דולר על שירותי ענן - בחודש. אף אחד לא חולם אפילו לחשוב על לעבור לספק ענן אחר.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
Y4ish אין על אמאזון מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 7
ד אז למה לא לעבור עכשיו מהסנופי לזמן מה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 6
C קנית קרן כספית - למה מסווגת כפעולה מחוץ לבורסה? שוק ההון 2
MaorRocky קופת גמל לא מחזירה לי תשואה של השוק ואני לא מבין למה שוק ההון 2
L למה רוב סרטי\סדרות מדע בדיוני נהיו לזבל פסאודו-מדעי? אוף טופיק 27
M למה המנייה עולה ויש הפסד יומי? פוסטים מאיכות נמוכה 1
K למה לא נהוג להשוות ביצועי מניות כולל דיווידנד? שוק ההון 5
A למה יש הבדל בעלויות בין סנופי אינבסקו לסנופי איישרס? פוסטים מאיכות נמוכה 7
ל למה עדיין אין כזו אפלקציה? עוזר כלכלי אישי יזמות והגדלת הכנסות 2
S עדיין לא הצלחתי להבין למה האדם הממוצע צריך ביטקוין השקעות אלטרנטיביות 159
F למה בישראל מניות נסחרות באגורות? שוק ההון 4
א תעודות סל ישראליות עוקבות SP500 בפער ענק מהSPY , למה ? שוק ההון 12
ה עסקאות 20/80, למה לא? נדל"ן 2
M שירותי אורחים בדירת שלושה חדרים, למה? פוסטים מאיכות נמוכה 9
C למה אנשים פשוט לא קונים דירות, במקום לשכור דירה נדל"ן 199
I מישהו יודע למה אין מסחר בנייר 1159235 שוק ההון 1
A מישהו מבין למה שערי הדולר והאירו עלו בצורה חדה שוק ההון 8
F יועץ משכנתאות, כן/לא למה? נדל"ן 78
F למה בעצם נדל"ן בישראל ולא בארה"ב? נדל"ן 32
K למה מתכוונים כשאומרים קרן מחקה שוק ההון 1
C 10 סיבות למה אני לא כדאי להשקיע במדד מחקה שוק ההון 14
J פנסיה - מחקה מדד- למה בעצם ? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
G למה להמשיך להחזיק קופת גמל להשקעה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 38
S מה לספר בראיון העבודה העניין למה עזבתי את מקום העבודה האחרון אוף טופיק 28
א אג"חים תמיד מפתיעים אותי, למה תשואת האג"ח הישראלי התרסקה ? שוק ההון 34
littleSeal אז למה לא להשקיע בחסכון בבנק, בעצם? פוסטים מאיכות נמוכה 2
חתול לילה למה הקרן המחקה שלי לא נותנת את תשואת המדד? שוק ההון 209
S שוקולד מריר - למה מנוטרל מטח?! שוק ההון 5
S האם יש כאן אנשים שמפקידים לקופת גמל ולא לקרן פנסיה משלימה? אם כן - אשמח לשמוע למה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 69
M תשואה על אגח ממשלתי צמוד אמריקאי גבוהה ממקבילו הישראלי, למה? שוק ההון 8
R למה לא בגדולות שוק ההון 7
ע למה להעדיף השקעות אקטיביות. פוסטים מאיכות נמוכה 2
I למה הייטקיסט צריך להפקיד לפנסיה בגיל בוגר יותר ? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 28
O למה משכנתאות בישראל כל כך מסובכות? נדל"ן 59
S למה אומרים לא לערב את הצבא בפוליטיקה? פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 71
ה למה שוק המניות הישראלי גרוע? שוק ההון 36
T למה בגביע יוגורט יש 2.75 כפיות סוכר? אוף טופיק 35
F למה גוגל ופייסבוק לא נחשבות מניות טכנולוגיות? פוסטים מאיכות נמוכה 3
א למה הדירות בישראל יקרות פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 16
V מישהו יודע למה אין נתונים על ZPRV/ZPRX באתרים השונים מהתאריך 30.6? פוסטים מאיכות נמוכה 2
צ אג"ח- למה כמה ואיך? שוק ההון 12
ה למה דמי הניהול בקרן השתלמות כל כך גבוהים? צרכנות פיננסית 4
P למה מורידים מס ממשכורות נמוכות ? פוסטים מאיכות נמוכה 51
ב ניתוח מינוף מניות עם margin או: למה ויתרתי על הרעיון שוק ההון 20
D למה חשוב רצף ביטוחי? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 11
Y למה הסולידית משקיעה בחברות נפט שוק ההון 2
א למה התשואה של קרנות כספיות כל כך נמוכה ? שוק ההון 5
ב משכנתא במסלול צמוד מדד - למה נחשב מסוכן? נדל"ן 45
V למה העלאה בריבית באמת כל כך משפיעה על קונה דירה ממוצע בישראל פוסטים מאיכות נמוכה 17
shirbi למה אני מופסד (תיאורטית) באגח ממשלתית בריבית משתנה שוק ההון 6

נושאים דומים

Back
למעלה