• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

ניהול תיק שהתקבל בירושה

si.gal

משתמש סולידי
הצטרף ב
28/2/20
הודעות
34
דירוג
28
שלום לחברי הפורום! אני מכירה ולומדת מהאתר והפורום כבר שנים. לא נוח לי להיחשף ככה, אבל אירועים שהתרחשו בחודשים האחרונים הביאו אותי לקריאה אינטנסיבית ועכשיו גם לשיתוף ארוך והתייעצות... אשמח לתגובותיכם.

לאחר כעשור וחצי של חיסכון, מזל, והשקעות בשוק ההון שנוהלו בחוכמה על ידי אבא שלי הצטבר לי הון של כ-900 אש"ח בבנק, מתוכם כ-600 בנ"ע (השאר במזומן). הייתי מעורבת בניהול התיק באופן חלקי מאוד, ותמיד ידעתי שיום אחד אצטרך ללמוד לנהל את העניינים בעצמי. לפני 9 חודשים אבי נהרג והיום הזה הגיע בפתאומיות. הגיעו גם ירושה גדולה, רובה בצורת ניירות ערך, אבל כבד ובלבול גדול. לא ממש ידועה לי המדיניות של אבי מאחורי בחירות ההשקעה, לא בכספים שניהל עבורי ולא באלו שניהל עבור עצמו.

לאחר כמה חודשים של קריאה, התייעצויות, בחינת אפשרויות, פעולות כאלו ואחרות, סערות רגשיות, וכד', ערב הירידות שבעקבות הקורונה המצב היה כזה:

דירה שמכניסה לי 1100 ש"ח בחודש משכ"ד

125 אלף דולר בקרן השקעות נדל"ן בארה"ב, מנוהלת ע"י אנשים שאני מכירה אישית וסומכת עליהם וצפויה להניב מינימום 10% בשנה (בדולרים ולפני מס), טווח השקעה 3-4 שנים.

כ-190 אש"ח בקה"ש וגמל להשקעה (פשוט הפקדתי את המקסימום בתחילת 2019 ובתחילת 2020), שתיהן מנוהלות במסלול מניות, בד"נ 0.65%.

פנסיה שולית ביותר (עד כה צברתי כ-30 אש"ח).

כ-800 אש"ח בקופת גמל מסלול כללי (העברתי על שמי קופה של אבי, והיא חייבת במס על רווחים רק מיום הפטירה. ניידתי אותה ממנורה לאנליסט – ד"נ גבוהים יותר אבל גם ביצועים טובים בהרבה).

כ950 אש"ח בפוליסות חיסכון שפתחתי, אחת בהראל אחת בהכשרה (אלטשולר), במסלול כללי.

כ-1.1 מיליון (שבינתיים צנחו ל-930 אשח) תיק ניירות ערך בניהול עצמי בבנק. מצאתי את עצמי עם מעל 60 נ"ע שחלקם אפילו לא הבנתי מהם, וצמצמתי בהדרגה לחצי.

כ-800 אש"ח בחשבון מנוהל בילין לפידות. בחרתי באפשרות הזו כיוון שהיו לי כ-800 אש"ח בקרנות נאמנות שלהם. לו הייתי מוכרת הייתי משלמת המון מס, ומאידך לא רציתי להיות אחראית על כל כך הרבה כסף בעצמי. כיוון שאין כפל דמי ניהול זה למעשה כמעט לא עולה לי לכלום. י"ל מכרו חלק קטן מהקרנות בעיקר לטובת אג"חים קונצרניים בהחזקה ישירה, על מנת לאזן את הסיכון בתיק, שנמצא עדיין על כמעט 40% מניות בתיק המנוהל ו-50% מניות בשיקלול עם החשבון הלא מנוהל). אני משלמת ד"נ 0.3% על שאר הניירות. המטרה שלי בסופו של דבר להיפטר מהניהול כשארגיש יותר בטוח.

תיק ההשקעות שלי "סובל" מאלוקציה לא ברורה ומדיניות לא מגובשת. הכוונה הכללית שלי הייתה רמת סיכון של 50/50 מתוך שאיפה להגדלת הון משמעותית שתאפשר לי עצמאות כלכלית, חיים נוחים ברווחה ויכולת לתרום ביד נדיבה. רוב ההשקעה היא לטווח ארוך – אני לא זקוקה לכסף בקרוב אבל כן הייתי רוצה למשוך באופן קבוע מהתיק לצורך מחייה, בתקווה שאוכל לעשות זאת מבלי לפגוע בתיק (לאור האירועים האחרונים בשוק נראה שאצטרך לדחות את זה).

אני מרגישה שיש לי עוד הרבה ללמוד על מנת לעשות פעולות מושכלות (למשל עדיין לא הבנתי איך אג"חים עובדים ואיך לחשב אם כדאי למכור אותם כשהם מגיעים לתשואה מסויימת או להחזיק עד לפידיון, או איך דיבידנדים צריכים לבוא לידי ביטוי בשיקול שלי לגבי נייר כזה או אחר).

אין ברשותי דירת מגורים ואני לא מעוניינת לקנות כרגע. ניסיתי וגם ראיתי לא מעט דירות, הבנתי שאני לא בשלה להחלטה כזאת כרגע וזה גם לא נראה לי נכון כלכלית. אני בת 38, חיה לבד.
עד עכשיו עבדתי בעבודה די רווחית שגזרה עלי אורח חיים לא יציב, אבל כעת אני מכוונת לשינוי ונכון לעכשיו אין לי הכנסות שוטפות באופק. לאחר שנים של נסיעות, מעברים תכופים, ופתרונות דיור זולים, ולאחר הזינוק הלא צפוי בהון האישי, החלטתי לפנק את עצמי בדירה בשכ"ד מאוד גבוה של 117,000 לשנה. יש לי את הסכום הזה בצד ועוד קצת למחייה, מוחזק כרגע בפר"י. בכל זאת, הקפיצה הזאת בהוצאות לאור הירידה החדה בשווי הנקי בימים האחרונים קצת מלחיצה.

בינתיים נראה שסיבולת הסיכון שלי גבוהה כפי שהערכתי. אבל בכל זאת זה ממש לא נעים לראות איבוד ערך כל כך דרמטי. לא עשיתי שום שינויים בעקבות הירידות בינתיים. מה שכן, משבר הוא בוסט רציני ללמוד את התחום וגם לפעול, וברור לי שזו הזדמנות לשפר ולדייק את התיק.

ב-2019 שילמתי בסה"כ כ23 אש"ח מס הכנסה מהחשבון שלי, ועוד כ-30 אש"ח בתיק המנוהל. הכסף הזה כנראה אבוד (אני לא חושבת שנשאר לי מגן מס משנים קודמות ומצטערת שלא תכננתי טוב יותר, אבל היה לי ממש המון לעבד בזמן קצר). לכן אני עכשיו רוצה למכור ניירות זרים שהגיעו להפסד, על מנת ליצור מגן מס לשנים הבאות. אני מתלבטת אם לקנות מיד שוב את אותם ניירות שמחירם כרגע נמוך, להישאר בחוץ, או לקנות קרן מחקה מניות עולמי בכל הדולרים שמתפנים, ובעצם כך לנצל את המשבר כדי להתחיל לעבור בהדרגה לתיק מפוזר, פשוט ופסיבי שאוכל להמשיך להפקיד אליו בהזדמנויות נוספות אם וכאשר יבואו.

חשבתי לקנות VT או VTI + VXUS. קראתי כאן ובאתר הקרנות והבנתי שעדיף לשלב, רק לא הבנתי איך לחלק בינהן. האם שילוב של 50/50 זה פחות או יותר שווה ערך לקניית VT בלבד? ואולי, בגלל שיש לי קרנות נוספות של סנופי ומניות אמריקאיות אני צריכה לתת עדיפות לVXUS ? איך לחשב את זה? ובאופן כללי האם מדוע ועד כמה חפיפות זה משהו שכדאי להימנע ממנו?

תודה למי שטרח לקרוא. אשמח להערות הארות ורעיונות.
 
שלום לחברי הפורום! אני מכירה ולומדת מהאתר והפורום כבר שנים.
ברוכה הבאה לפורום (ככותבת)!

לפני 9 חודשים אבי נהרג והיום הזה הגיע בפתאומיות.
משתתף בצערך...

כ-190 אש"ח בקה"ש וגמל להשקעה (פשוט הפקדתי את המקסימום בתחילת 2019 ובתחילת 2020), שתיהן מנוהלות במסלול מניות, בד"נ 0.65%.
ניתן להשיג דמי ניהול נמוכים ביותר מחצי. תחפשי על קה״ש וגמל בפורום.

. ניידתי אותה ממנורה לאנליסט – ד"נ גבוהים יותר אבל גם ביצועים טובים בהרבה
ביצועים משתנים. אין שום הבטחה שביצועים טובים יותר בעבר ימשיכו בעתיד.

125 אלף דולר בקרן השקעות נדל"ן בארה"ב, מנוהלת ע"י אנשים שאני מכירה אישית וסומכת עליהם וצפויה להניב מינימום 10% בשנה
אני לא מתכוון לערער את אמונך במכריך אבל ממש לא הייתי סומך על תשואה של 10% בשנה. קחי בחשבון תיקונים, בעיות, דיירים שלא משלמים וכו וכו וכו׳...

תראי, באופן כללי יש המון דברים לבדוק וכדאי לראות מה שווה לך למכור ומה לא (בעיקר מתוך שיקולי מס). אבל כקו מאוד כללי ובהתאם לזה
הכוונה הכללית שלי הייתה רמת סיכון של 50/50
העדיפות היא שהמניות יהיו בחשבונות הפטורים (קה״ש וגמל) ושאגרות החוב יהיו בחשבון הממוסה. את החשבונות הפטורים הייתי מעביר לניהול אישי (IRA) ורוכש קרנות איריות מחקות שוק עולמי (ממליץ לך לחפש על זה בפורום). בנוגע לאג״ח - כדאי לחשוב מה המטרה שלהן בתיק שלך ובהתאם לכך לבחור קרן אג״ח מתאימה. הייתי מעביר את כל הכספים שמנוהלים על ידי אחרים לתיק עצמאי בבית השקעות (לא בבנק) ישראלי או לIB. כפי שאמרתי מקודם - בנוגע למניות הקיימות שווה לבדוק לעומק מה כדאי לעשות איתן אבל גם את אלו שאת שומרת שווה להעביר לבית ההשקעות בו תנהלי את התיק שלך.
* יתכן ש50-50 היא חלוקה שמרנית מדי בשביל (במיוחד לאור הנכסים האחרים שלך) אבל עדיף תמיד ללכת על הצד הבטוח ובמידה ואת רואה שאת מסדרת עם זה תמיד אפשר להגדיל את אחוז המניות.

קראתי כאן ובאתר הקרנות והבנתי שעדיף לשלב
ממש אין צורך ואפשר לרכוש VT בלבד גם.

האם שילוב של 50/50 זה פחות או יותר שווה ערך לקניית VT בלבד?
פחות או יותר. אם חשוב לך לדייק אז 56.1 ארה״ב ו43.9 שאר העולם :)

ואולי, בגלל שיש לי קרנות נוספות של סנופי ומניות אמריקאיות אני צריכה לתת עדיפות לVXUS ? איך לחשב את זה?
אם את רוצה לחקות את העולם אז עדיף לחשב פחות או יותר את החלוקה ולראות בכל הנכסים שלך תיק אחד (זו הסיבה שאמרתי שלדעתי עדיף להעביר את הכל לניהול עצמי ולהחזיק בהכל קרן מחקה עולמית או שילוב של קרנות שיוצרות חלוקה דומה).

* באופן כללי - כל מה שכתבתי כאן איננו המלצה בשבילך מכיוון שאינני מכיר אותך ואני לא יודע מה נכון בשבילך. בכל מקרה אני חושב שלא משנה מה תעשי - חשוב תקחי את הזמן קצת ללמוד ולקרוא וקח תדעי מה הכי נכון ומתאים בשבילך.

המון בהצלחה :)
 
ברוכה הבאה לפורום
משתתף בצערך
כנ"ל
אשמח להערות הארות ורעיונות.
1) הדבר החשוב ביותר הוא להבין לאיזה צרכים ולמתי תצטרכי את הכסף. מה שאת צריכה להווה ולעתיד הקרוב (עד 5 שנים קדימה?) - צריך להיות חסר סיכונים. ככל שמתרחקים מהזמן הנוכחי, אפשר לקחת יותר סיכונים. קצת הלכתי לאיבוד בתוך הפירוט שלך אבל אני חושבת שאחרי שתדעי לזהות את ההווה הקרוב ואת העתיד הרחוק, יהיה לך קל יותר להבין את החלוקה שאת זקוקה לה בין עו"ש/אג"ח סולידי/פק"מ שיהוו את החלק דל הסיכונים ובין מניות שיצמיחו לך את הכסף לתקופה של עוד 15-20 שנה וצפונה.
2) אחרי שתחליטי על החלוקה הזאת, תצטרכי להחליט אם את מנהלת לבד או מנוהלת ע"י אחרים. זה תלוי ברמת הבטחון העצמי שיש לך או שאת הולכת לפתח. אני באופן אישי לא סובלת שמישהו מנהל לי משהו אבל זו אני. בכל אופן, ניהול של מישהו אחר אומר שזה יעלה לך יותר כסף בדמי ניהול ועלול להיות יקר אם המנהל מחליט על דעת עצמו למכור ולקנות מוצרים לא מתאימים ובתכיפות גדולה. למשל, מהדוגמא הזאת:
י"ל מכרו חלק קטן מהקרנות בעיקר לטובת אג"חים קונצרניים בהחזקה ישירה, על מנת לאזן את הסיכון בתיק, שנמצא עדיין על כמעט 40% מניות בתיק המנוהל ו-50% מניות בשיקלול עם החשבון הלא מנוהל)
אג"ח קונצרני הוא מסוכן בהגדרה, לא פחות ממניות. אג"ח קונצרני באחזקה ישירה הוא לדעתי מסוכן יותר מאחזקה של קרן עוקבת מדד מניות עולמי כלשהו. אג"ח של חברות ישראליות זה חתיכת סיכון עם הנטיה שלהן לעשות תספורות אחת לכמה שנים ועם עצם זה שמדובר על חברות במדינה זערורית.
אבל המנהל הסביר שהוא דווקא הקטין סיכון, כי הוציא אותך מקרנות מניות. לי זה היה מספיק כדי להגיד שלום ולא להתראות אבל אני לא את.
3) אם הירידות הנוכחיות מלחיצות אותך, כנראה שסיבולת הסיכון שלך לא גבוהה במיוחד. גם את זה את צריכה לקחת בחשבון כשתחליטי על חלוקה בין חסכונות להשקעות ובין השקעות מסוכנות יחסית לבטוחות יחסית. מצד שני, עצם ההחלטה שלך להתפטר מעבודה ולזנק ברמת החיים יכולה להעיד שאת פחות חושבת על העתיד ויותר על פיצוי בהווה על העבר ולכן את דווקא כן בעלת סיבולת סיכון (או שאת לא רואה את הסיכון באכילת הכסף להוצאות שוטפות).
 
באופן כללי,
תנשמי עמוק.
אל תעשי פעולות בתיק שאת לא מבינה ובלי אסטרטגיה.
בייחוד במים סוערים כמו התקופה הנכחית.
תקדישי את החודשים הקרובים ללמידה וקריאה.
כשיהיה לך יותר ידע, תגבשי אסטרטגיה.
כך תעשי הרבה פחות טעויות.
נראה שאת מגדילה הוצאות כי את מרגישה שיש המון כסף.
זו טעות בעיני.
אני במקומך הייתי נשארת ברמת ההוצאות הקודמת, ולא מוותרת על הכנסה שוטפת.
אחרי שתלמדי כמה חודשים, תקבעי לך אסטרטגית השקעות, ותראי כמה ניתן למשוך מהתיק בבטחה, תוכלי לקבל החלטות טובות יותר.
לקבל הרבה כסף בפתאומיות + מעט ידע והגדלת הצריכה זה מתכון לאבד כסף.
 
שלום לחברי הפורום! אני מכירה ולומדת מהאתר והפורום כבר שנים. לא נוח לי להיחשף ככה, אבל אירועים שהתרחשו בחודשים האחרונים הביאו אותי לקריאה אינטנסיבית ועכשיו גם לשיתוף ארוך והתייעצות... אשמח לתגובותיכם.

לאחר כעשור וחצי של חיסכון, מזל, והשקעות בשוק ההון שנוהלו בחוכמה על ידי אבא שלי הצטבר לי הון של כ-900 אש"ח בבנק, מתוכם כ-600 בנ"ע (השאר במזומן). הייתי מעורבת בניהול התיק באופן חלקי מאוד, ותמיד ידעתי שיום אחד אצטרך ללמוד לנהל את העניינים בעצמי. לפני 9 חודשים אבי נהרג והיום הזה הגיע בפתאומיות. הגיעו גם ירושה גדולה, רובה בצורת ניירות ערך, אבל כבד ובלבול גדול. לא ממש ידועה לי המדיניות של אבי מאחורי בחירות ההשקעה, לא בכספים שניהל עבורי ולא באלו שניהל עבור עצמו.

לאחר כמה חודשים של קריאה, התייעצויות, בחינת אפשרויות, פעולות כאלו ואחרות, סערות רגשיות, וכד', ערב הירידות שבעקבות הקורונה המצב היה כזה:

דירה שמכניסה לי 1100 ש"ח בחודש משכ"ד

125 אלף דולר בקרן השקעות נדל"ן בארה"ב, מנוהלת ע"י אנשים שאני מכירה אישית וסומכת עליהם וצפויה להניב מינימום 10% בשנה (בדולרים ולפני מס), טווח השקעה 3-4 שנים.

כ-190 אש"ח בקה"ש וגמל להשקעה (פשוט הפקדתי את המקסימום בתחילת 2019 ובתחילת 2020), שתיהן מנוהלות במסלול מניות, בד"נ 0.65%.

פנסיה שולית ביותר (עד כה צברתי כ-30 אש"ח).

כ-800 אש"ח בקופת גמל מסלול כללי (העברתי על שמי קופה של אבי, והיא חייבת במס על רווחים רק מיום הפטירה. ניידתי אותה ממנורה לאנליסט – ד"נ גבוהים יותר אבל גם ביצועים טובים בהרבה).

כ950 אש"ח בפוליסות חיסכון שפתחתי, אחת בהראל אחת בהכשרה (אלטשולר), במסלול כללי.

כ-1.1 מיליון (שבינתיים צנחו ל-930 אשח) תיק ניירות ערך בניהול עצמי בבנק. מצאתי את עצמי עם מעל 60 נ"ע שחלקם אפילו לא הבנתי מהם, וצמצמתי בהדרגה לחצי.

כ-800 אש"ח בחשבון מנוהל בילין לפידות. בחרתי באפשרות הזו כיוון שהיו לי כ-800 אש"ח בקרנות נאמנות שלהם. לו הייתי מוכרת הייתי משלמת המון מס, ומאידך לא רציתי להיות אחראית על כל כך הרבה כסף בעצמי. כיוון שאין כפל דמי ניהול זה למעשה כמעט לא עולה לי לכלום. י"ל מכרו חלק קטן מהקרנות בעיקר לטובת אג"חים קונצרניים בהחזקה ישירה, על מנת לאזן את הסיכון בתיק, שנמצא עדיין על כמעט 40% מניות בתיק המנוהל ו-50% מניות בשיקלול עם החשבון הלא מנוהל). אני משלמת ד"נ 0.3% על שאר הניירות. המטרה שלי בסופו של דבר להיפטר מהניהול כשארגיש יותר בטוח.

תיק ההשקעות שלי "סובל" מאלוקציה לא ברורה ומדיניות לא מגובשת. הכוונה הכללית שלי הייתה רמת סיכון של 50/50 מתוך שאיפה להגדלת הון משמעותית שתאפשר לי עצמאות כלכלית, חיים נוחים ברווחה ויכולת לתרום ביד נדיבה. רוב ההשקעה היא לטווח ארוך – אני לא זקוקה לכסף בקרוב אבל כן הייתי רוצה למשוך באופן קבוע מהתיק לצורך מחייה, בתקווה שאוכל לעשות זאת מבלי לפגוע בתיק (לאור האירועים האחרונים בשוק נראה שאצטרך לדחות את זה).

אני מרגישה שיש לי עוד הרבה ללמוד על מנת לעשות פעולות מושכלות (למשל עדיין לא הבנתי איך אג"חים עובדים ואיך לחשב אם כדאי למכור אותם כשהם מגיעים לתשואה מסויימת או להחזיק עד לפידיון, או איך דיבידנדים צריכים לבוא לידי ביטוי בשיקול שלי לגבי נייר כזה או אחר).

אין ברשותי דירת מגורים ואני לא מעוניינת לקנות כרגע. ניסיתי וגם ראיתי לא מעט דירות, הבנתי שאני לא בשלה להחלטה כזאת כרגע וזה גם לא נראה לי נכון כלכלית. אני בת 38, חיה לבד.
עד עכשיו עבדתי בעבודה די רווחית שגזרה עלי אורח חיים לא יציב, אבל כעת אני מכוונת לשינוי ונכון לעכשיו אין לי הכנסות שוטפות באופק. לאחר שנים של נסיעות, מעברים תכופים, ופתרונות דיור זולים, ולאחר הזינוק הלא צפוי בהון האישי, החלטתי לפנק את עצמי בדירה בשכ"ד מאוד גבוה של 117,000 לשנה. יש לי את הסכום הזה בצד ועוד קצת למחייה, מוחזק כרגע בפר"י. בכל זאת, הקפיצה הזאת בהוצאות לאור הירידה החדה בשווי הנקי בימים האחרונים קצת מלחיצה.

בינתיים נראה שסיבולת הסיכון שלי גבוהה כפי שהערכתי. אבל בכל זאת זה ממש לא נעים לראות איבוד ערך כל כך דרמטי. לא עשיתי שום שינויים בעקבות הירידות בינתיים. מה שכן, משבר הוא בוסט רציני ללמוד את התחום וגם לפעול, וברור לי שזו הזדמנות לשפר ולדייק את התיק.

ב-2019 שילמתי בסה"כ כ23 אש"ח מס הכנסה מהחשבון שלי, ועוד כ-30 אש"ח בתיק המנוהל. הכסף הזה כנראה אבוד (אני לא חושבת שנשאר לי מגן מס משנים קודמות ומצטערת שלא תכננתי טוב יותר, אבל היה לי ממש המון לעבד בזמן קצר). לכן אני עכשיו רוצה למכור ניירות זרים שהגיעו להפסד, על מנת ליצור מגן מס לשנים הבאות. אני מתלבטת אם לקנות מיד שוב את אותם ניירות שמחירם כרגע נמוך, להישאר בחוץ, או לקנות קרן מחקה מניות עולמי בכל הדולרים שמתפנים, ובעצם כך לנצל את המשבר כדי להתחיל לעבור בהדרגה לתיק מפוזר, פשוט ופסיבי שאוכל להמשיך להפקיד אליו בהזדמנויות נוספות אם וכאשר יבואו.

חשבתי לקנות VT או VTI + VXUS. קראתי כאן ובאתר הקרנות והבנתי שעדיף לשלב, רק לא הבנתי איך לחלק בינהן. האם שילוב של 50/50 זה פחות או יותר שווה ערך לקניית VT בלבד? ואולי, בגלל שיש לי קרנות נוספות של סנופי ומניות אמריקאיות אני צריכה לתת עדיפות לVXUS ? איך לחשב את זה? ובאופן כללי האם מדוע ועד כמה חפיפות זה משהו שכדאי להימנע ממנו?

תודה למי שטרח לקרוא. אשמח להערות הארות ורעיונות.
משתתף בצערך.
סליחה מראש, אבל ההצעה העיקרית שלי היא לקרוא על אנשים שזכו בהרבה כסף בלוטו ומה נשאר להם אחרי כמה שנים.
בהנחה שכרגע אין לך הכנסה שוטפת, הסכום שירשת אכן גדול ומעטים זוכים לירושה כזו, אבל זה לא סכום שמאפשר רמת חיים של דירה ב 10k לחודש ובוודאי לא התרת חגורה באפן כללי, כפי שקורה הרבה במקרים כאלו. במקביל לטיפול בפן ההכנסות מההון, תעשי חשבון כמה את יכולה לצרוך בלי להסתכן יותר מדי.
 
מצטרף גם ל @בת העמק ול @שלי .

הערה קטנה:
אג"ח קונצרני הוא מסוכן בהגדרה, לא פחות ממניות.
לא נכון. חברה מחוייבת ראשית כל למלווים ורק לאחר מכן לבעלי המניות (או ליתר דיוק - לבעלי המניות היא לא מחויבת בפירוק החברה).
כמו כן, קרנות אג"ח קונצרניות אמריקאיות לטווח קצר הן לאין שיעור פחות מסוכנות ממניות. יש אפילו קרנות אקטיביות כאלו.
 
לפני 9 חודשים אבי נהרג
תנחומי.
אני במקומך הייתי נשארת ברמת ההוצאות הקודמת, ולא מוותרת על הכנסה שוטפת.
אחרי שתלמדי כמה חודשים, תקבעי לך אסטרטגית השקעות, ותראי כמה ניתן למשוך מהתיק בבטחה, תוכלי לקבל החלטות טובות יותר.
לקבל הרבה כסף בפתאומיות + מעט ידע והגדלת הצריכה זה מתכון לאבד כסף.
+1
בגלל זה:
לאחר הזינוק הלא צפוי בהון האישי, החלטתי לפנק את עצמי בדירה בשכ"ד מאוד גבוה של 117,000 לשנה.
נראה שאין לך שליטה על הכסף והוא מחליק לך בין האצבעות כמו חמאה...
למרות שנפלה עלייך בוחטא של כסף, ככי נשימה ארוכה, תעצרי, תעשי חושבים ותלמדי ראשית איך מנהלים תקציב ואחר כך איך והיכן משקיעים.
בהצלחה וברוכה הבאה לפורום!
 
לגמרי מסכימה עם יוסי,בת העמק ו @cypriano de rore
הסולידית פרסמה היום רשימת ספרים מומלצים.
הייתי מתחילה משם :)
נראה לי שאת מתחילה מהסוף-״איזה ניירות לקנות״ בלי שיש לך הבנה אמיתית של הבסיס.
 
תודה לכולם על התגובות! חשבתי הרבה על העניין של התעשרות מפתיעה והסכנה לאבד את הכסף... העלייה ברמת החיים ושינוי קריירה קשורים לנקודה שאני נמצאת בה בחיים הרבה יותר מאשר לגידול הלא צפוי בהון. כבר שנים שאין לי הכנסה שוטפת, וגם לא הוצאות שוטפות (אבל ההוצאה השנתית לא עלתה על ההכנסה ולרוב להיפך), וגם לא בית. זה היה נחמד אבל מעייף, ואני זקוקה לשינוי. כיוון שהשינוי הזה לא קל פסיכולוגית ומנטלית (לאו דווקא בפן הכלכלי שלו), בחרתי להוציא כסף על "נחיתה רכה". את ההוצאה הגדולה של השכ"ד לשנה קדימה אני מתכוונת לשלם מכסף שהרווחתי בשנה החולפת, שיושב בעו"ש. יש לי גם יכולת השתכרות (אם כי אני לגמרי בחוסר ידיעה כרגע איך אני רוצה לממש אותה) וכמובן מגוון אפשרויות לוותר על הדירה ולהוריד את רמת ההוצאות בעתיד ועדיין ליהנות מהחיים. אני בחורה חסכנית באופיי והייתי צריכה להתרגל להסתובב עם חגורה קצת משוחררת, כי בסופו של דבר כסף לא נועד רק בשביל לצבור אותו...

לגבי פעולות בימים סוערים ופעולות בכלל כשאין אסטרטגיה, אני מסכימה מאוד. עם זאת, החלטות בכל זאת צריך לקבל. לשבת על הגדר זו גם החלטה שיש לה השלכות. אני לא מתחילה לבנות תיק השקעות מאפס, ולשנות תיק גדול בבת אחת לפי אסטרטגיה חדשה זה יקר. אני גם לא בטוחה איך לבנות אסטרטגיה כזאת. אין לי עוגנים להישען עליהם. אני כן מבינה שאני רוצה לצמצם חשיפה לשוק (להגדיל את פלח המזומן), ולפשט מאוד את החלק שכן בשוק. המשבר הנוכחי בשווקים נראה לי כמו הזדמנות טובה לעשות את זה.

כרגע בניהול עצמי יש לי 20% אג"ח (קונצרני בארץ ובחו"ל), 20% קרנות סל/מחקות, 18% קרנות מנוהלות בארץ 18% מניות בארץ ו25% מניות חו"ל. ניירות בולטים בתיק: כ-15% קרן מנוהלת מור גמישה. 50% מהאחזקות שלה הם מניות בארץ, 6% מניות חו"ל. כ-5% קסם סל סנופי (ובתיק המנוהל מחקה סנופי חדשה של הראל בשווי 8.5% מהתיק), כ-5% מור מניות ישראל. השאר מניות בודדות של בנקים, ויזה, ריט, אפל, אמזון, דיסני, ועוד כל מיני.

הייתי רוצה להיפטר מהקרנות המנוהלות (בחשבון שלי זה 18%,בשקלול עם התיק המנוהל זה 40%) אבל זה יעלה הרבה כסף במס...

האם לדעתכם השקעה פסיבית במדדים בכלל מתאימה לתיק כמו שלי, בכזה סדר גודל ושהם כבר במצב נתון?

באופן כללי התרשמתי שאנשי מקצוע ויועצים למיניהם מתנגדים להשקעה במדדים עולמיים, מתוך הנחה שהשוק האמריקאי מגלם בתוכו את השוק הגלובלי במידה רבה, אבל בפחות סיכון לעומת חשיפה לשווקי אירופה ואסיה. את הפיזור ממליצים לעשות בחשיפה לסקטורים שונים ומכשירים חוץ בורסאיים עם קורלציה נמוכה לשוק ההון.

בנוסף, יש סיכוני חשיפה למט"ח. גם ככה אני חשופה למט"ח (בעיקר לדולר) דרך הקרנות הישראליות (מנוהלות, סל ומחקות, כולן לא מגודרות) וניירות זרים שאני מחזיקה. בקרן עולמית יש יותר סיכוני מטבע או שבגלל שזה מספר מטבעות שונים דווקא להפך (מעין קיזוז פנימי...)?

האם בכל זאת יש יתרונות במסגרת התיק שלי להשקעה ב- VXUS?
 
לגמרי מסכימה עם יוסי,בת העמק ו @cypriano de rore
הסולידית פרסמה היום רשימת ספרים מומלצים.
הייתי מתחילה משם :)
נראה לי שאת מתחילה מהסוף-״איזה ניירות לקנות״ בלי שיש לך הבנה אמיתית של הבסיס.

אני קוראת בלי סוף ולומדת ושואלת ומתייעצת. אבל התיק שלי לא תיאורטי, הוא אמיתי מאוד ואני צריכה לנהל אותו ולבצע פעולות תוך כדי לימוד.
 
הוא אמיתי מאוד ואני צריכה לנהל אותו ולבצע פעולות תוך כדי לימוד.
לא.
את אמנם קראת את כל מה שרשמו לך את לא הקשבת, את צריכה קודם ללמוד ורק אז לבצע.
ניהול תוך כדי לימוד זו פריווילגיה של צעירים שכל הונם מסתכם בכמה אלפי/עשרות-אלפי ש"ח ולטעויות שלהם אין מחיר קבוע, את לא שם.
תנשמי עמוק, קחי זמן לימוד ותקבלי החלטות מושכלות כשאת שולטת בכל הפרטים וכל ההיבטים, אין מקום ללחץ / חובבנות / חאפריות / "יהיה בסדר" בניהול של מיליונים.
 
נראה שאין לך שליטה על הכסף והוא מחליק לך בין האצבעות כמו חמאה...
למרות שנפלה עלייך בוחטא של כסף, ככי נשימה ארוכה, תעצרי, תעשי חושבים ותלמדי ראשית איך מנהלים תקציב ואחר כך איך והיכן משקיעים.
[/QUOTE]

נשמתי, חשבתי, לקח לי 9 חודשים להחליט להגדיל הוצאות על שכ"ד (ועדיין אני נבהלת מזה למרות שבוודאות יכולה לעמוד בזה, אבל זה טבעי). הכסף לא נפל לידי אתמול. אני יודעת לנהל תקציב, לא סתם הגעתי לחיסכון של 900 אש"ח עוד לפני הירושה. וגם יצאתי לעבוד מגיל 14, מימנתי לעצמי מלאנתלפים שיעורי נהיגה, נסיעות לחו"ל לפני ואחרי הצבא, שכ"ל בשני תארים, ולא הייתי במינוס יום אחד בחיי. אבא שלי אמנם השאיר ירושה גדולה אבל בחייו הוא לא תמך בי כלכלית (בחיי הבוגרים) ולימד אותי להסתדר לבד.
 
את אמנם קראת את כל מה שרשמו לך את לא הקשבת, את צריכה קודם ללמוד ורק אז לבצע.
הסיבה שאני רושם את זה היא מכיוון שאת עוד לא ענית לשאלה הכי חשובה ששאלו אותך:
הדבר החשוב ביותר הוא להבין לאיזה צרכים ולמתי תצטרכי את הכסף
מזה מתחילים.
כל יועץ השקעות שתלכי אליו לא יוכל לעזור לך אם לא תדעי את התשובה לשאלה, גם את לא תוכלי לעזור לעצמך אם לא תעני על זה.
 
האם לדעתכם השקעה פסיבית במדדים בכלל מתאימה לתיק כמו שלי, בכזה סדר גודל ושהם כבר במצב נתון?
לדעתי כן.

באופן כללי התרשמתי שאנשי מקצוע ויועצים למיניהם מתנגדים להשקעה במדדים עולמיים, מתוך הנחה שהשוק האמריקאי מגלם בתוכו את השוק הגלובלי במידה רבה, אבל בפחות סיכון לעומת חשיפה לשווקי אירופה ואסיה.
זה מאוד מאוד לא מדויק. באופן כללי הייתי נמנע מלסמוך על יועצים אלא אם כן את משוכנעת שזה אדם סופר מקצועי ורציני שמביא גיבוי עובדתי להמלצות שלו.
ממליץ לך לקרוא את זה כדי להבין את הנושא.

בנוסף, יש סיכוני חשיפה למט"ח. גם ככה אני חשופה למט"ח (בעיקר לדולר) דרך הקרנות הישראליות (מנוהלות, סל ומחקות, כולן לא מגודרות) וניירות זרים שאני מחזיקה. בקרן עולמית יש יותר סיכוני מטבע או שבגלל שזה מספר מטבעות שונים דווקא להפך (מעין קיזוז פנימי...)?
מניות של חברות בין לאומיות (שזה כנראה רוב מה שאת מחזיקה) לא חשופות כמעט למט"ח. זו טעות מאוד נפוצה עם אלפי עמודים של ויכוחים בפורום. אפשר להתחיל לקרוא על כך כאן.

האם בכל זאת יש יתרונות במסגרת התיק שלי להשקעה ב- VXUS?
כן, חשיפה לשאר העולם? :)
למה לא פשוט VT?
 
לא.
את אמנם קראת את כל מה שרשמו לך את לא הקשבת, את צריכה קודם ללמוד ורק אז לבצע.
ניהול תוך כדי לימוד זו פריווילגיה של צעירים שכל הונם מסתכם בכמה אלפי/עשרות-אלפי ש"ח ולטעויות שלהם אין מחיר קבוע, את לא שם.
תנשמי עמוק, קחי זמן לימוד ותקבלי החלטות מושכלות כשאת שולטת בכל הפרטים וכל ההיבטים, אין מקום ללחץ / חובבנות / חאפריות / "יהיה בסדר" בניהול של מיליונים.

אני מבינה את דברייך, ואני גם מרגישה כך. משתדלת במה שאני לא מבינה בינתיים לא לגעת (למשל אג"חים), או לפעול בעצתם של אחרים ככל שהיא משכנעת אותי. ועם זאת, איך יודעים שלמדתי מספיק בשביל לבצע? הרי ניתן ללמוד עד אינסוף. ואם אני מרגישה שיש היבטים שייקח לי חודשים ואולי שנים ואולי אף פעם לא אבין, אז אני אשאיר את המיליונים בינתיים ללא השגחה? הרי זו גם החלטה שיש לה השלכות ומחירים. ואם לא מעניין אותי או אין לי את היכולת להבין? אז להזניח?

בסה"כ רוב הכסף מנוהל כרגע בגופים שונים, ובזה אני לא מתעסקת בשלב זה מעבר לבחירת הכלים הגופים והמסלולים שכבר עשיתי (החשבונות הפטורים במסלולי מניות, השאר במסלול כללי ב-3 גופים שונים). את קרנות הנאמנות השארתי בינתיים והעברתי לניהול, אבל אני חושבת שכדאי לשנות את זה בקרוב וזה אחד הדברים שאני מתמקדת בו כרגע. ויש לי קרוב למיליון תחת אחריותי הבלעדית שכרגע צוללים למטה. אם הייתה לי אסטרטגיה מוכנה מראש הייתי פועלת לפיה בנחת אבל זה לא המצב... אז מה לעשות?
 
לא לעשות פעולות זה לא להזניח.
בכלל לא
אין בעיה עם לקחת כמה חודשים וללמוד.
רוב הסיכויים שפעולות שתעשי בלי ידע מספיק, בףוכשהשוק סוער יהיו טעויות קשות.
לפעול מתוך לחץ, בלי אסטרטגיה ובלי ליווי שאת יודעת שאפשר לסמוך עליו, זה מתכון ללהפסיד כסף.

נכון שהמקרה שלך הוא שונה ממי שרק עכשיו מתחיל להשקיע.
יש לך ניירות קיימים ואת לא יודעת מה לעשות איתם.
כנראה שתצטרכי ליווי מקצועי כדי להבין מה ההשלכות של הפעולות (למשל למכור ניירות קיימים) , מתי נכון לעשות את זה ומה ההשלכות מבחינת מיסים.
אבל גם את זה לא נכון לעשות עד שאת לא מבינה ומפנימה את הבסיס. וחשוב שתביני מה איש המקצוע אומר לך, ותוכלי להעריך את המקצועיות שלו (שזה לא יישמע לך כמו סינית)
תנשמי עמוק.
אל תעשי פעולות
אל תסתכלי בתיק
תתחילי לקרוא.
 
@si.gal , בלי לחטט יותר מידי, חסרים מספר פרטים להשלמת הפאזל.
האם יש אמא/אחים/יות בתמונה או שאת היורשת היחידה?
לא כתבת האם לאבא היתה גם דירת מגורים שלו שהוריש?
 
כבר שנים שאין לי הכנסה שוטפת, וגם לא הוצאות שוטפות
לא הבנתי את המשפט הזה, במיוחד שאחר-כך את כותבת
לא סתם הגעתי לחיסכון של 900 אש"ח עוד לפני הירושה. וגם יצאתי לעבוד מגיל 14, מימנתי לעצמי מלאנתלפים שיעורי נהיגה, נסיעות לחו"ל לפני ואחרי הצבא, שכ"ל בשני תארים, ולא הייתי במינוס יום אחד בחיי.
 
האם לדעתכם השקעה פסיבית במדדים בכלל מתאימה לתיק כמו שלי, בכזה סדר גודל ושהם כבר במצב נתון?
לדעתי כן.

גם לדעתו של וורן באפט :)
זה ההנחיה שהוא נתן לאשתו אחרי מותו.
ולה כנראה יהיו יותר מכמה מליונים..
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
ש דמי ניהול ועמלות בבנק - תיק השקעות שוק ההון 5
עידו ג ניהול תיק קהילתי - עצות והמלצות שוק ההון 8
N דמי ניהול תיק ממוסה לעומת IRA פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 12
IAmSam ניהול כולל של קה״ש IRA + תיק השקעות ב-IB ופנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 10
K שאלה לגבי ניהול תיק עי בתי השקעות שוק ההון 3
א ניהול תיק השקעות בגיל 30 שוק ההון 15
R עמלת ניהול תיק לא מובנת שוק ההון 2
ת ניהול תיק השקעות פאסיבי לפנסיונרים (70+) שוק ההון 19
Y התלבטויות בנוגע להמשך ניהול תיק השקעות שוק ההון 3
י תיק השקעות משולב חיסכון\השקעה עבור הילדים - ניהול שוק ההון 14
A ניהול פשוט של תיק עולמי שוק ההון 1
McMurphy ניהול תיק פסיבי ת ב"בית השקעות" שוק ההון 29
D ניהול כלל תיק ההשקעות בקרן השתלמות שוק ההון 1
M ניהול תיק פאסיבי חדש שוק ההון 7
ש ניהול עצמאי של תיק השקעות שוק ההון 1
gino מניות לטווח ארוך ניהול תיק אישי - עמלות שוק ההון 6
A ניהול תיק דיבידנדים- דרך איפה ניתן ללא עמלות חודשיות שוק ההון 35
M ״ניהול תיק השקעות״ לעומת ״פוליסת חיסכון״? שוק ההון 22
A איך מאזנים בין נוחות ניהול תיק מול מיקסום חשיפה שוק ההון 70
E עלות ניהול תיק עצמאי שוק ההון 3
פשפש דמי ניהול תיק השקעות צרכנות פיננסית 5
א ניהול תיק השקעות עצמאי- שאלות של מתחיל שוק ההון 3
flower ניהול תיק ההשקעות בעסק שוק ההון 3
ס אווטסורסינג לבניית תיק השקעות פשוט (ללא ניהול) צרכנות פיננסית 3
א ניהול תיק השקעות שוק ההון 4
L ניהול תיק השקעות מאוזן דיוני עומק על פוסטים מהבלוג 9
M סימולציה תיק ישראלי אל מול קרן זרה - דמי ניהול שנתיים שוק ההון 6
מ ניהול תיק השקעות, תושב חו"ל שוק ההון 2
amikal תיק השקעות מנוהל ע"י בית השקעות ללא דמי ניהול? שוק ההון 18
7 דמי ניהול תיק ני״ע בבנק צרכנות פיננסית 30
1337justme ניהול תיק השקעות עם הטבות משמעותיות בעמלות שוק ההון 9
S ניהול תיק השקעות והקטנת מיסוי במצב של תושבות כפולה מיסים 4
ה ניהול תיק השקעות שוק ההון 5
ר שאלה בנושא עמלת ניהול תיק. שוק ההון 13
א ניהול תיק ע"י בית השקעות שוק ההון 2
Y ניהול תיק ההשקעות דרך קרן השתלמות IRA שוק ההון 15
זרטוסטרא ניהול תיק בחשבון עצמאי + IRA צרכנות פיננסית 23
B ניהול תיק השקעות סולידי בשוק דובי שוק ההון 9
ע מחקרים המשווים השקעה בקרנות/ניהול תיק למדדים שוק ההון 3
R קרן השתלמות IRA בדמי ניהול של 0.5, האם כדאי? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 4
ט מזעור דמי ניהול ומיסוי במדד עולמי שוק ההון 23
צ העלאת דמי ניהול בשינוי מסלול השקעה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
ה ביטוח מנהלים ישן עם מקדם נמוך בדמי ניהול גבוהים פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 7
מ סיוע בהשוואת הצעות לדמי ניהול בפנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
עידו ג הבדלי דמי ניהול בקרן אירית - כדאיות שוק ההון 6
מ התלבטות בין שתי הצעות לדמי ניהול בפנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 7
T ניהול כספים והשקעות עבור הורים צרכנות פיננסית 1
ס דמי ניהול לבחור צעיר בפנסיה וקרן השתלמות פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
ש יש מצב שהדמי ניהול באמריקאית מחלקת זה רק מהדיבידנדים שוק ההון 1
L פיטורים ושימור דמי ניהול בקופת גמל פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 0

נושאים דומים

Back
למעלה