אתה משליך. אתה מעוניין שדברים ישארו nebulous - מעורפלים ולפיכך חסרי חשיבות, על ידי טענות חוזרות ונשנות שמה שאין לו משמעות אחת מדוייקת, הוא חסר משמעות.
אז אומר שוב, 1. איסור הדלקת אש בשבת משותף לכל האורתודוקסיה, ללא עוררין. 2. איסור חשמל הוא איסור נוסף, שהסיבות לו אחרות בעיקרן. גם הוא מקובל ללא עוררין.
אתה עושה איש קש בכך שאתה מוסיף את איסור 2 לאיסור 1 (למרות שהסיבות אחרות ברובן), כדי "להוכיח" שכמו שאיסור 2 הוא פרשנות משתנה, הרי שכל אחד מפרש מה שבא לו.
זה בסיס הבורות שלך.
אתה מסתכל על רב שפוסק להשתמש במעלית שבת, ורב אחר שפוסק שאסור, ומסיק מזה שכל אחד מפרש מה שבא לו והכל חסר משמעות.
המסמך המחייב הוא "השולחן ערוך". זה בסיס ההלכה. הוא מתבסס על
הכתוב בתורה, שעבר פרשנות רדיקלית במשנה ובגמרא, ש
התקבעה כסט פסיקה מחייב.
כשרב "מפרש", הוא לא עושה מה שבא לו, הוא משתמש ב
עקרונות הלכתיים מקובלים על כולם, כדי להכריע בין אופציה א' לאופציה ב', בתוך עולם מורכב.
טיעונים נגד ובעד [מויקיפדיה, ערך "מעלית שבת"]:
טיעון נגד מעליות השבת | טיעונים בעד מעליות השבת |
---|
האדם מסייע למנוע לדחוף את המעלית כלפי מטה, בבחינת 'שנים שעשו', ולכן הוא שותף לפעולה החשמלית העוצרת את המעלית בכל קומה, באמצעות מתג המופעל על ידי תנועת המעלית כלפי מטה. | מדובר בהשפעה מזערית וזניחה שההלכה לא מתחשבת בה. השפעת האדם איננה אקטיבית אלא פסיבית, בהיותו בעל 'כובד'. בעת כניסתו למעלית לא מתרחש דבר, ולכן השפעה עקיפה כזו באמצעות הכובד מותרת. |
יש מעליות מוסדיות כבדות (לא מצוי כלל בבתי מגורים) שבהן בעת עצירה לעיתים מתפרקת אנרגיה למשך חלקיק שנייה, מעין תופעה של 'ייצור חשמל'. כמות האנרגיה פרופורציונית לעוצמת הבלימה המושפעת גם מן המשקל. | יצירת האנרגיה (באותן מעליות כבדות שאכן זה קיים. בפועל כמעט תמיד המציאות היא ב'ספק') היא טפילית ולא נחשבת, מה גם שלאדם לא אכפת ממנה. |
בשנים האחרונות יש מעליות מהירות שיש בהן מערכת בקרת מהירות שנועדה לווסת את התאוצה בעת התחלת הנסיעה ואת ההאטה בסיומה. מערכת זו מושפעת גם ממשקלו של האדם. | ההשפעה של בקרת מהירות זו היא בדרך של 'שינוי זרם' (או מתח) בלבד, שהרבה רבנים כבר התירו. בנוסף לכך, יש משמעות לבקרת המהירות רק במקצת מעליות ורק כשנוסעים קומות רבות בבת אחת, במהירות גבוהה. |
מעלית שבת גורמת ל"זילותא דשבת" (הפחתה בערך השבת הקדושה) והיא "עובדין דחול" (מעשים של ימי חול) | מעלית שבת תורמת לעונג שבת של הנצרכים לו, ואין זה שונה משאר דברים המופעלים על ידי שעון שבת |
| המעלית מאפשרת גם לאנשים בעלי נכות להגיע לקומות גבוהות בשבת, ובכך עוזרת להגדלת הנגישות בשבת. |
אם רב אחד חושב שמעלית שבת היא "עובדין דחול", ז"א, מעשים של יום חול, שהוא עקרון הלכתי מינורי לאסור דבר מה לשימוש בשבת, זה לגיטימי,
בדיוק כמו שרב אחר חושב שאין פה מעשים של יום חול, כי מעליות שבת הן דבר מוכר כבר בציבור, ולכן העקרון הנ"ל כבר לא תקף.
גם הרב הספרדי והאשכנזי, לא פוסקים בבסיס ההלכה אחרת. השימוש בעקרונות המקובלים על כולם כדי להתיר\לאסור, לפעמים מחמיר יותר, ולפעמים מקל - בתוך המגבלות.
זה לא שונה משופט שפוסק על אדם עונש מאסר, כששופט אחר משחרר אותו לחופשי. הם לא עושים מה שבא להם. הם פועלים
בתוך החופש המוגבל שהחוק הכתוב מאפשר.
ריבוי דעות במשפט אין משמעותו שספר החוקים של מדינת ישראל הוא לא אחד. כל טקסט חייב לעבור פרשנות כדי להיות מיושם. רק במתמטיקה הכל (יכול להיות) חח"ע.
לא אמרתי את זה, זאת פרשנות שלך. אמרתי שהאורתודוקסיה מסכימה בינה לבין עצמה על 90% מהדברים.
מכיוון שהדיון הוא על איסורים הלכתיים (אש בשבת וחשמל בשבת), בוודאי שמסגרת הדיון היא אך ורק הקבוצה שרואה בהלכה מסמך מחייב - האורתודוקסיה.
גם לא צריך לאהוב קוקוס כדי לאכול עוגות גבינה, אבל אין לזה קשר לטענותייך לאורך הדיון שמדגימות חוסר הבנה לגבי איך מערכת החוקים עובדת.
כל עוד אתה לא מבין איך המערכת עובדת, ברור שתגזור מסקנות שגויות לגבי איך היא עובדת.