• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

אחת המטרות במינימליזם היא להיות מאושר. האם אתם מאושרים?

כסף לא יכול לקנות אושר, אבל הוא יכול לשכור אותו להרבה מאוד זמן.
פעם ראשונה שאני קורא/"שומע" את המשפט הזה... זה ממש אחלה משפט אז תודה.
על פניו ומהסתכלות בוחנת ומעמיקה על הסביבה הוא בהכרח נכון. עובדתית.
גם אם רק לפרקי זמן קצרים וחולפים, הוא עדיין נכון. גם אם רק בעבור האדרנלין ותחושת העליונות והניצחון של ההישג (=להשיג את הכסף) על "המערכת", הוא עדיין נכון.
כל כך הרבה אנשים שאני מכיר מסביבי וגם לא מסביבי חיים אותו בראבק. הרי הם כבר מבינים שכסף לא קונה אושר (עברו את השלב ההתפתחותי הזה), אבל הם חווים מציאות שבה הכסף רוכש להם המון רגעים של אושר (="שכירות")... אז מה רע?
אוטו חדש? רגע של אושר.
חופשה בחו"ל? רגע של אושר.
מקרר חדש ולא מרעיש? רגע של אושר.
שיז*** כל הצקצקנים.
הנ"ל יודעים כבר ש"כסף לא קונה אושר", גם כי אמרו וגם כי הם שמעו את הביטוי הזה מאות פעמים (סוגסטיה), וגם כי הם ראו וחוו זאת בפני עצמם. אין כמות מסויימת של כסף שהיא מוחלטת וקבועה (מעבר לעלות הרצון המוגדר שצריכים לספק כמו עלות הרכב או עלות החופשה) ולכן תמיד יותר כסף זה יותר טוב. בדיוק כמו שאין אושר שהוא מוחלט וקבוע (ולכן גם ממנו כמה שיותר יותר טוב).
אבל הנ"ל מרגישים ורואים בכל נימיהם ועורקיהם שצרכנות, שהיא הביטוי החומרני, המיידי והיותר מוחשי לכסף ("שלא לוקחים איתך לקבר"), אכן מספקת את כל מאוויהם, שבעולמנו הם אינסופיים לרוב.
הצרכנות היא הדת החדשה. על כל גוניה וצורותיה. גם חסכנות ומינימליזם הם על הרצף האוטיסטי של דת הצרכנות. המינימליסטים של היום הם האתאיסטים החדשים שלא מקבלים על עצמם עול מלכות העזריאלי.
פרוטסטנטים דפוקים. נבלות סרוחות ומתכלבות. סגפנים מנוולים שלא מוכנים לצרוך את המשחק. עלובים.
הכסף הוא התפילה, האמונה והרעיון התאאיסטי שלה. כולנו מאמינים, ויש כמה כומרים ורבנים בשער (דוגמת כל המצליחנים למיניהם שמתראיינים בראש חוצות, או נוהגים לנו במזארטי מול העיניים עם הבריכות בחצר שלהם).
אורגזמה (=כסף) לא מביאה אהבה (=אושר), אבל היא בהחלט כיפית.

ולענייננו,
מינימליזם בעבורי הוא אושר.
סגפנות, בדרכי הבקושי סגפנית, היא ברכה ושאיפה לחיים.
ביחס לאחרים, אני לא צריך הרבה וככל שאצטרך פחות ופחות כך אני יודע שאחווה יותר סיפוק (ואת זה רושם אדם שמחזיק רכב. כמה עלוב מצידי).
ככל שאהיה מחוץ למשחק הצרכנות יותר ויותר, ככה אני יודע שמשהו בי יותר ויותר נרגע, יותר מקבל, יותר שלם עם עצמו ויותר מכיל (הרגשה פנימית, אינטואיציה).
ייתכן שזה גם בגלל שלמרות שהייתי די הישגי בעברי, מוכוון מטרה ו"רעב", נוכחתי לדעת שסל הכשרונות שלי וסך כל הכלים שזכיתי בהם בחיים הללו לא השיגו לי הרבה מבחינה חומרית וצרכנית (רכוש, שכר עבודה, הון וכו'). אז פשוט החלטתי במודע או שלא במודע להימנע ולהעיף את עצמי מחוץ למשחק. לפרוש בכבוד מריצת ה- 5,000 ק"מ, להפסיק להתנשף כמו חולירע, ללכת את הדרך בקצב האיטי והמנוון שלי ולשחק אותה נזיר.
הרי גם ככה כולנו נמות בסוף בקו הגמר. אז לפחות שלעזאזל אנשום בדרך לשם.
התכלבות היא ברכה, היא שאיפה, היא רווח נקי. היא האאוריקה של ההגיון. תרבות הנגד של כל מה שאפשר להיות נגדו.
כמה זה קל ומספק להיות אנטי-צרכן בעולם שבו הצרכנות היא דת. וכמה זה כיף לומר לאנשים שאין לך וואטסאפ או פייסכלוב או כלובפון ולראות את הבעות פניהם. וכמה זה כיף לא לקנות בגדים בזמן שכולם רודפים אחרי האופנה ומלעיטים עצמם בבגדי המזרח הרחוק. וכמה זה כיף שלא להתרגש מרכבים חדשים ונוצצים ולהיות עם רכב חבוט ומסריח ומאובק בזמן שכל השאר עסוקים בלשלם את הליסינג או את ההלוואות שלהם או להתבאס על השריטה החדשה בטמבון.
מינימליזם בעבורי הוא סוג של התגלמות ה"שם ז** על מה שאתם חושבים, וצורכים, וחיים".
כי כולם מתפללים כל יום, מידי יום ביומו, ומתעקשים כמעט שבאלימות שלא להניח לי שלא להיכנס למקדשם.
וככל שאני צריך (וצורך) פחות ופחות ופחות, ככה המוח שלי יותר רגוע (מה שאתם אולי מכנים "אושר"). ככה אני שפוי יותר ופחות מפחד שארה בכולכם עם קילשון המגבונים שלי. ככה אני מרגיש שאני נקי יותר, זך יותר, תם יותר. פחות חרא כמו כולם ויותר טוב מכל הצרכניסטים האבודים. פחות מזוהם כמו כולם.
אושר בעולם המערבי-מודרני הוא כל כך Overrated שזה פשוט מבחיל (גם הישגיות בעולם המערבי-מודרני היא כל כך Overrated).
והישגיות להשגת אושר? מה היא אם כן?
היא דיאטת ההרזיה החדשה. התרופה החדשה להקרחה. הכמוסה שתגדיל לכם את האיבר. הפתרון לצלוליטיס ולישבן הדשן. לכרס המשתפלת. לחוסר העומק השכלי שאנו כה משתוקקים אליו. לטמטום ולעודף השכל. לפה שלא נסגר ואוכל ואוכל ואוכל ואוכל כל הזמן. לעייפות הכרונית מכל מה שאפשר להספיק ומספיקים בלית ברירה ומכל מה שאי אפשר להספיק ועדיין מנסים להספיק.
אף אחד לא יודע להגדיר את האושר במדויק... וכי איך אפשר בכלל? על מה כולם מתפלספים פה?... אבל כולם יודעים איך הוא מרגיש כי חוו אותו לפרקים. אושר בעולם שלנו, על פי רוב, מקושר לחומריות.
חד וחלק.
אני מסתכל סביבי וכל מה שאני רואה הוא חומריות וחומריות וחומריות. אפילו קיום של ילד, צאצא, היא חומריות בפני עצמה. גם קיומה של האישה, אדם שלצידך, הוא סוג של חומריות. הילד שלי. האישה שלי. בעלי.
אל תתקפו, אני לא אוכל אוויר ושותה את הכח החזק. אני פשוט רואה חומרניות מבאישה בכל אשר אלך ואצפה. זה מתיש אותי. אני עצמי מתיש אותי.
החיים עצמם הם Overrated. כל הלך הרוח הזה של לחיות הפך למשימה מורכבת כל כך, מאתגרת כל כך, שדורשת כל כך הרבה יותר מרק לאכול, לשתות, לשים את הראש על איזה דיונה, לחרבן ולנשום.
מינימליזם אצלי מקושר ישירות לאקזיסטנציאליזם. אל תעשה עניין ממה שאין לעשות עניין ממנו.
שכולם יצרכו ויצרחו כמו משוגעים. אני בפינה השקטה שלי, מחכה שלא להיוולד בכלל.
בשבילי האושר הוא ממש ממש לא חלק מהמטרה של המינימליזם שלי... אלא הרצון הכי כן, פשוט ונקי מכל זוועה אפשרית של להישאר שפוי. עד כמה שזה אפשרי.

(סליחה על המניפסט הארוך, הטרחני, המייגע והפלצני להחריד... אני בדיוק כמו כולם וממש לא הרבה יותר טוב).
 
חומרניות מבאישה
רק לא הבנתי, מה כל כך דוחה אותך בחומריות?


ועוד נקודת מבט - אני חומרית בהיבטים מסויימים, מינימליסטית באחרים.
בעייני מינימליזם הוא כלי כדי ליעל את החיים. כשאני יעילה יותר, אני מאושרת יותר.
יותר קל לי להתנהל כשאני לא מוצפת חפצים. בבית הפרטי שלי אתם תראו את זה בעיקר בארונות הבגדים למשל ואני גם מתעבת חפצי נוי, צעצועים וספרים.
אבל מעבר לזה - חופשות, מסעדות, בילויים - כמה שיותר. העובדה שאני לא רוכשת חפצים משאירה לי תקציב יותר גדול להוציא על חוויות.
 
מה כל כך דוחה אותך בחומריות?
חומריות?... שהיא לרוב נגועה בתמהיל מוזר של מרפקנות, ניצול של בני אדם, של העולם, של אקולוגיה ושל מה לא.
חומריות לכשעצמה לא עושה לי כלום, אבל אני מכנה אותה מבאישה מעצם היותה כי היא הפכה לדת. בדיוק כמו שדת היא דבר מבאיש ורקוב, כך גם חומריות וכך גם כל דבר שיוצא מפרופרציות והופך לדבר מה שהאדם מקדש לעצמו תוך רדיפה אקוטית ואכולת תזזית - מצליחנות, כסף, אושר, יופי, נעורים, עומק, שכל, דעת, מידע.
הכל :)
 
@ביולוג ירושלמי
מקודם הגדרת אפילו מע' יחסים כביטוי של חומריות, אבל מצד שני אתה אומר ש
כל דבר שיוצא מפרופרציות והופך לדבר מה שהאדם מקדש לעצמו תוך רדיפה אקוטית ואכולת תזזית - מצליחנות, כסף, אושר, יופי, נעורים, עומק, שכל, דעת, מידע.

אז אני מנסה להבין למה אתה מתכוון כשאתה אומר חומריות.
האם זה רק מינון מוגזם, או בכלל הרצון להיות בזוגיות, לעשות ילדים, לקנות סנדלים?
 
אני מנסה להבין למה אתה מתכוון כשאתה אומר חומריות
מה זה משנה מה אני אומר... משנה יותר מה את קולטת, מה את מצליחה לקלוט ממה שקראת, ועד כמה את יכולה לקלוט.
אני סה"כ גל רדיו מחורבן שאף אחד לא רואה ורק אלו שיש להם מקלט רדיו בקושי שומעים.
ההגדרות הן רק שלך ושום הגדרה לא תספק את הצמא הזה להגדרה שתוחמת ומגדרת את המושג.
יש חומריות/גשמיות ויש רוח/רוחניות והטווח שבין לבין.

האם זה רק מינון מוגזם, או בכלל הרצון להיות בזוגיות, לעשות ילדים, לקנות סנדלים?
חומריות היא חומר היא הכל... כל מה שאינו רוחני או אינו פילוסופי או אינו הגות ושאר רוח.
רוחניות ושאר רוח היא כל מה שתשמעי עליו שהוא חפירה.
אני כתבתי בעיקר על צריכה בהקשר החומרי שלה - צרכניזם של מוצרים.
אהבה היא לחלוטין מוצר. ראי התעשיה שמסביב לה. ומוכרי הפרחים בוולנטיינס נהנים.
רוחניות היא מוצר. ראי התעשיה שמסביב לה והספר "הסוד" וכל שאר הגישות להגיע לרוחניות מעושה. וגם אושו.
זוגיות היא מוצר. ראי התעשייה שמסביב לה.
האם מוצר הוא כל מה שנוצרת סביבו תעשיה? או שהוא היה משהו "רגיל" והפך למוצר שנוצרת סביבו תעשיה?...
בריאות היא מוצר. אושר הוא מוצר. יופי הוא מוצר. רזון הוא מוצר. משפחה היא מוצר. ילדים הם מוצר. זוגיות היא מוצר. חולי הוא מוצר. סקס הוא מוצר. פילוסופיה היא מוצר. פסיכולוגיה היא מוצר. רוחניות היא ומצר.
מעגל קסמים. איך יוצאים מפה... מה אינו מוצר?
לא רק המינון "המוצרי" והמוגזם מבאיש (מספר הפרטים לצרוך אותם כמוצר שמסביבם קמה תעשיה), אלא המרדף אחרי הדבר עצמו (אותה התנהגות אינטינסיבית שעיקרה צריכה של המוצר).
הרבה פעמים אני מקבל תחושה חזקה של קבס מהרצון של האדם המודרני (הומו סאפיינס סאפיינס) להשיג בכל מחיר את אשר הוא כמה ושואף אליו. על אפו ועל חמתו של האחר, ולרוב על חשבונו. על אפו ועל חמתו של העולם והפלנטה והאקולוגיה ועל חשבונה.
המינון המוגזם מכל מה שחומרי וארצי מגיע אחר כך.
וזה שזה מפריע לי זו בעיה שלי. אני לא צריך להטריד אותך או את האחרים בשיגעונות שלי.
 
וזה שזה מפריע לי זו בעיה שלי. אני לא צריך להטריד אותך או את האחרים בשיגעונות שלי.
אז למה אתה מפרסם את זה בפורום? אם אין לך כוונת דיאלוג, אתה יכול לכתוב ביומן הפרטי שלך.
בריאות היא מוצר. אושר הוא מוצר. יופי הוא מוצר. רזון הוא מוצר. משפחה היא מוצר. ילדים הם מוצר. זוגיות היא מוצר. חולי הוא מוצר. סקס הוא מוצר. פילוסופיה היא מוצר. פסיכולוגיה היא מוצר. רוחניות היא ומצר.
כן, אני מסכימה שכל דבר יכול להפוך למוצר. אבל אפשר גם לא וזה תלוי באדם ובמודעות המתגברת שלו.
בריאות שהיא מוצר איננה בריאות אלא "בריאות"- שם קוד לתרופות, ניתוחים, מלח מההימלאיה, צמח מרפא מקזחסטן, חווה אורגנית, מעיין נעורים, נטול גלוטן,
נטול שומן, פליאו, קינואה, חדר כושר, מרתון, אופניים, יוגה, פילאטיס... שכחתי משהו?
 
אז למה אתה מפרסם את זה בפורום? אם אין לך כוונת דיאלוג, אתה יכול לכתוב ביומן הפרטי שלך.
גילוי לא מרעיש - במובן מסויים הפורום הוא כן היומן הפרטי שלי. הוא היומן ה"פרטי" של כולנו. הרבה פעמים אני נתקל בכל מיני דברים שכתבתי פעם כשההודעות רושמות לי שעשו לזה חבב. זה ארכיון של התגובות שלי, כמו שהוא של אחרים.
שנית, עצם שאילת השאלות, עצם העלאת המחשבות, עצם הדיון, עצם ההתפלספות... זה שאולי אני גורם לאנשים הזדהות, הסכמה, אי נוחות, מועקה, חוסר הסכמה, חשיבה מאומצת, צורך להגיב או לענות, צורך להתגונן או לתקוף, להגן על חלקת הנוחות המגדרית שלהם, לחלוק מהידע שלהם ולהתכלל בשיחה וכו' - כל זה מעולה כי כל זה פותח את הקורא ואותי (קורא בעצמי) לכל מה שהוא לא אני (או האחר).

אפשר גם לא וזה תלוי באדם ובמודעות המתגברת שלו
תסבירי ותדגימי בבקשה.
אפשר שמשהו לא יהיה מוצר?
אני שואל. לא עונה לעצמי.
אני אגב לא רשמתי ש"כל דבר יכול להיות מוצר". זה אולי משתמע ממה שכתבתי, אבל ההשתמעות היא בעיני הקורא. לא בעיניי. את זה את רשמת. אני רק העלתי את האפשרות שזה יכול להיות כך. מחשבה לא נוחה במיוחד, אבל ייתכן שאמיתית או שממש אינה אמיתית.

בריאות שהיא מוצר איננה בריאות אלא "בריאות"
מה הכוונה?... גם פה לא ירדתי לסוף דעתך.
קפסולות של אומגה 3 הן מוצר למכירה שהוכח מדעית מעל לכל ספק כמועיל לבריאות. אולי אחד מ- 3 תוספי המזון היחידים שהוכחו כמועילים (ולא, כורכום אינו אחד מהם).
אז את אומרת על אומגה 3, שהוא כאמור מוצר בשוק, כי בריאות שהיא מוצר (=אומגה 3 נניח לצורך הדוגמא) איננה מוצר אלא "בריאות" במרכאות?...
אומגה 3 הוא "בריאות" במרכאות? למה?
 
הוכח מדעית
כל ההגדרות האלו: הוכח, התגלה, פריצת דרך... גם סוג של מוצר לדעתי.
אז את אומרת על אומגה 3, שהוא כאמור מוצר בשוק, כי בריאות שהיא מוצר (=אומגה 3 נניח לצורך הדוגמא) איננה מוצר אלא "בריאות" במרכאות?...
אומגה 3 הוא "בריאות" במרכאות? למה?
אומגה 3 היא רכיב זעיר בתוך התזונה. תאכל תזונה מגוונת ויהיה בסדר. העולם הוא מורכב והוליסטי. הפירוק המלאכותי לגורמים מיותר לטעמי.
 
קפסולות של אומגה 3 הן מוצר למכירה שהוכח מדעית מעל לכל ספק כמועיל לבריאות.
אף אחד לא הוכיח דבר כזה. בודאי אם אתה אוכל אומגה 3 בתזונה.

לגבי השאלה המקורית: אני חושב שזאת טעות גדולה לחשוב שמנימליזם כלשעצמו מביא לאושר (או לחוסר סבל -- הינו הך).
אם אני מאושר ללכת לעבודה כי אני מת על העבודה שלי ומעניין לי שם, ואז הולך עם הכסף שקיבלתי מהעבודה וקונה איתו אופניים משודרגים ב-20 אלף ש״ח וזה גם גורם לי לאושר כי כיף לי לסוע עליהם, אז העלתי את רמת האושר שלי (פעמיים במקרה הזה) ולא אכפת לי מה מישהו אחר חושב על זה.
גם הסיפור של ״עמידות״ הוא שטות בעיני. אני יכול לעבור לחיות במערה ואני כנראה אשרוד שם, אבל כיף לי יותר לישון על מזרון שעולה 12 אלף ש״ח בתוך מבנה מבלוקים בו יש מזגן. מה הקשר לעמידות? אני עמיד, אבל מעדיף נוחות.

מה שכן חשוב בקשר למינימליזם ופה אנשים מתבלבלים: אנשים נוטים להוציא כסף על דברים שהם לא באמת נהנים מהם. ואת זה צריך לעצור. למשל, אתה לא מתקשר לחברות התקשורת השונות (בזק, וכדומה) לתמחר אותם מחדש. אתה לא מתעקש על עמלות נמוכות בבנק. אתה עושה ביטוח במקום בו לא צריך לעשות ביטוח. חלק מזה נובע מעצלנות, חלק מטפשות (או חוסר חוכמה. הינו הך). אתה רוכש מוצרים שאתה בכלל לא צריך ולא עושים אותך מאושר (דוגמא קלאסית: ארון בגדים בו אתה לובש רק 5 פריטים מתוך 100).

אז צריך להבדיל בין 2 סוגים של ״מיניליזם״: האחד הוא להוציא פחות לשם ההוצאה פחות כי כך נרגיש יותר עצמאיים -- שטות גמורה. אנחנו לא עצמאיים. אנחנו חלק מחברה אנושית ולא נשרוד יותר מיום בלי אנשים שמייצרים עבורנו מזון, רפואה ועוד.
השני הוא לא לבזבז על דברים שאנחנו עצמנו מסכימים שהם מיותרים. השני גורם אושר, מהסיבה הפשוטה שהוא משאיר בידינו יותר כסף שאפשר לנצל אותו למוצרים אותם אנחנו רוצים.
 
הדיון פה מרתק, חייב להודות. תודה על התגובות.
אני חושב שאולי עדיף לשנות את המינוח ל"אופטימליזם" , שיתאר בצורה ברורה יותר את הצריכה לפי מה שעושה אותנו מאושרים, גם במחירים גבוהים, בעוד שאנחנו מצמצמים את הצריכה של מוצרים שהחברה מכתיבה, ולא בהכרח מוסיפים לכולנו אושר באופן אישי (כמו טיולים בחו"ל, דירה גדולה, חתונה מפוארת, וכו')
 
אני חושב שאולי עדיף לשנות את המינוח ל"אופטימליזם" , שיתאר בצורה ברורה יותר את הצריכה לפי מה שעושה אותנו מאושרים,
אדוני פותח השרשור, אתה שוב מדבר על אושר. אבקש שתסביר למה כוונתך במושג "אושר" , תודה! :)
 
האחד הוא להוציא פחות לשם ההוצאה פחות כי כך נרגיש יותר עצמאיים -- שטות גמורה.

אתה אומר לי איך אני מרגיש? זה עניין סובייקטיבי לחלוטין.

אנחנו חלק מחברה אנושית ולא נשרוד יותר מיום בלי אנשים שמייצרים עבורנו מזון, רפואה ועוד.

אתה לקחת את זה לקיצוניות. עדיין יש הבדל בין תלות גדולה לתלות קטנה.
אם אני חייב את המשכורת החודשית כדי לשלם משכנתא, או כדי לקנות אופניי הייטק ב 20,000 שקל, אז בכל פעם שהבוס יגיד לי להישאר שעות נוספות בגלל עוד גחמה של מישהו בשרשרת הפיקוד (כולל הלקוח), סביר שאקפוץ לדום ואבצע.
אם לעומת זאת, אני לא חייב את המשכורת החודשית, אז בכל פעם שהבוס יגיד לי לעשות משהו שלא מוצא חן בעיניי, אני אפעיל שיקול דעת, ולפעמים גם אומר לו לא.
יתכן שהוא יפטר אותי, אבל זה לא ממש יפחיד אותי, כי אני לא צריך את המשכורת הגבוהה.

לי זה חשוב, אני מקבל את העובדה שיש כאלו שזה לא חשוב להם.
 
אז צריך להבדיל בין 2 סוגים של ״מיניליזם״: האחד הוא להוציא פחות לשם ההוצאה פחות כי כך נרגיש יותר עצמאיים -- שטות גמורה. אנחנו לא עצמאיים. אנחנו חלק מחברה אנושית ולא נשרוד יותר מיום בלי אנשים שמייצרים עבורנו מזון, רפואה ועוד.
אתה לא חושב שככל שנצרוך פחות העצמאות שלנו במובן של מה / כמה / מתי לעשות דברים, תגדל? או שהתכוונת לעצמאות במובן אחר?
 
פעם ניסיתי לנקוט גישה מתמטית לאושר. חשבתי על כל התקופות בחיי בהן הייתי יותר מאושרת ובניתי נוסחה. זה הלך בערך ככה:

אני מאושרת כשכל התנאים האלה מתקיימים:
- יש לי חברים קרובים שאני מרגישה בנוח איתם (לא מובן מאליו, עברתי הרבה מקומות ואני לא מתחברת בקלות)
- אני מתעסקת במשהו יצירתי
- אני בזוגיות
- העתיד נראה מבטיח (דוג' לקראת טיול של אחרי צבא, במהלך לימודים עם אופטימיות לתעסוקה וכו')

עוד לא הגעתי לאושר שאינו תלוי בדבר; אם אני מצליחה להחזיק את הדברים האלה אני מרגישה הרבה יותר טוב. הבעייה שזה לא תמיד בשליטתי. ויש איזון עדין, למשל השקעה ביצירה (אצלי) באה הרבה פעמים על חשבון השקעה בקשרים חברתיים.

וגם אני חושבת שזה עניין של כימיקלים במוח. אנחנו לא שולטים במה שמופרש שם. אני זוכרת שבועיים מחיי בהם בפועל לא קרה שום דבר מיוחד, אבל התהלכתי ברחובות במין תחושת אופוריה, מוקסמת מהעולם, באושר טוטאלי כל שעות היממה. כשזה עבר חשתי תחושת אובדן קשה, ניסיתי לפענח איזה "טעות" עשיתי שגרמה לזה להגמר ותהיתי מה אני יכולה לעשות כדי שזה יחזור.
 
אסכם את דעתי: הדרך להסתכל על זה היא כמה הנאה או אושר (או חוסר סבל או כל מילה אחרת שתרצו) אתה מפיק משימוש בכסף תמורת הסבל שאתה משקיע בעבודה.
אני לא חושב שמינימליזם כשלעצמו תורם לאושר.
אם שעת עבודה שלי (אחרי מיסים) שווה 4 שעות של מנקה, אז אני מעדיף לשבת במשרד הממוזג עוד שעה ושינקו לי את הבית.
הורדתי לעצמי את העצמאות, אבל העלתי את האושר.
לגבי עצמאות: אני ממילא לא עצמאי. בשביל לשתות מים אני צריך לבקש רשות מקבוצה של אנשים שקוראים לעצמם "חברת מקורות". אם הם לא יתנו לי מים, כנראה שאמות מצמא, כי אין נחל או מקור מים במקום בו אני גר.
 
אתה לא חושב שככל שנצרוך פחות העצמאות שלנו במובן של מה / כמה / מתי לעשות דברים, תגדל?
אני לא מצליחה לבין את הקשר שבין אובדן עצמאות לבין צריכה.
יש לי מנקה. זה לא כי אני לא יודעת לנקות. אני לא תלוייה בה. אם היא תפטר אותי, לא יקרה כלום.
החלפתי אוטו ישן בחדש. זה הופך אותי לפחות עצמאית? אם פתאום האוטו החדש יתקלקל, מישהו ישלול ממני את הזכות לנסוע באוטובוס?

אם אנחנו משועבדים לצרכנות, אם מדובר בסוג של התמכרות, אם אנחנו לא מסוגלים להפעיל שיקול דעת, או משום מה לא מודעים למחירים שאנחנו משלמים, אני יכולה להבין את הטיעון.. אבל צרכנות כשלעצמה היא בחירה של האופן בו אנחנו ממשים את העצמאות שלנו.
 
אבל צרכנות כשלעצמה היא בחירה של האופן בו אנחנו ממשים את העצמאות שלנו.
בעקרון אני מסכים איתך.
אסביר את מה שכתבתי: הויתור על צריכה היום נותן לי יותר חופש בעתיד כי מגדיל את טווח האפשרויות שלי בעתיד. בגלל שאנחנו חיים בעולם עם ריבית אז הויתור היום קטן מהאפשרויות שנפתחות בעתיד בפני בעקבות הויתור.
אבל, כאמור, אני מסכים איתך בעקרון. אכן מטרת הכסף היא בסופו של יום לצרוך (או להוריש שזה גם סוג של צריכה) ולכן אי אפשר להגיד שבהגדרה תמיד עדיף לא לצרוך היום ולחסוך. יש ערך גם לחיי השעה, כמובן.
 
אני לא חושב שמינימליזם כשלעצמו תורם לאושר.
זה בדיוק מה שניסיתי להסביר במילים ארוכות... הוא כן.
אתה חושב לא נכון (כפי שהצהרת בעצמך שאתה חושב).
המינימליזם, הפשטות מרצון, ההסתפקות במועט, הסגפנות, אי ההצטרכות, אי ההזדקקות... כל המילים הללו שהן לפעמים אחד ולפעמים זרועות של אותו התמנון, כמו שהן, כמו שהוא (מינימליזם), ה-דבר עצמו, הוא כן תורם לאושר. לפחות מבחינתי.
סך הפעולות שמובילות אליו והדבר עצמו, הוא דרך והוא גם תוצאה.
עצם ההסתפקות במועט והסגפנות גורמת לאנשים מסוגי (ואני רק מניח שגם לכל מיני אחרים) אושר או הנאה צרופה או עונג או מסופקות או איך שלא תקרא לזה. משלל סיבות שונות.

אם שעת עבודה שלי (אחרי מיסים) שווה 4 שעות של מנקה, אז אני מעדיף לשבת במשרד הממוזג עוד שעה ושינקו לי את הבית.
זה בדיוק מה שאני לא עושה. ארנה קזין הסבירה את זה כל כך טוב במסה שלה על הנוחות.
מתוך עקרון אני משתדל שלא לעשות Outsourcing לכל מה שאני יכול שלא לעשות לו Outsourcing, עד כמה שניתן כולל ההתאמצות מאוד רצינית כלפי הרעיון (אל תתחכם ותרשום לי ייצור מזון, פינוי צנרת ביוב עירונית, ייצור דלקים והתפלת מים וכו').
אני מעדיף להיות עצמאי בעבור עצמי בכל מה שניתן. למשל דווקא בדוגמא הפשוטה והמכלילה שציינת - לנקות לבד.
לנקות כמו שאני מעדיף, כמו שאני אוהב, בשקדנות, בקפדנות, בדקדקנות. להזיע ולהתאמץ, לאתגר את עצמי בפעילות לא מהנה, לאו דווקא כיפית, לאו דווקא נעימה, מעצבנת. זו תרפיה לחוסר הנוחות. להתמודד מול חוסר הנוחות ואי הנעימות שלי אל מול עצמי. זה גם מינימליזם, לגשת אל הדקויות, אל המינימל, מתחת לקליפות, להישיר אליו מבט... להשקיע ולהיקשר לעצמי דרך סביבת המחיה שלי והנקיון שלה.
מעדיף להיות 4 שעות בבית בנקיונות, מזיע מול חומרי ניקוי, בתזוזה ובאי נוחות עם המוזיקה שאני אוהב ולא לשלם למנקה כי שעת היי-טק אחת שלי שווה 4 שעות ניקוי שלה, ובטח שלא להיות את השעה הזו במשרד גם אם זה אומר רגל על רגל.
יש לי מספיק זמן כדי לנקות בעצמי, את עצמי ואחריי. ומי שנפטר מזה בכל כך שמחה וחדווה, לא יודע מה זה אומר, אבל זה אומר. השלב הבא הוא אדם שיקלח אותך. הרי לא מדובר על מכונאות רכב שדורשת ממש ידע טכני ומקצועי.
טוב נו, על טעם ועל ריח...
המינימליזם הוא גם בהבנה שהזמן שלי הוא לא הדבר החשוב בעולם מבחינת יכולת השתכרות ופוטנציאל רווח. לא רק רווח כספי, אלא גם רווח יצירתי (תועלה הטענה שבשעה הזו יכולתי ליצור יצירה מדהימה שג'ייסון פולוק היה מתבייש בה, ולא רק לעבוד! יצירה שחואן מירו היה מתבייש להיות לידה).
הזמן שלי נועד בשבילי שעל מנת לאתגר אותו ולהתמודד איתו.
רשמת "הורדתי לעצמי את העצמאות והעלתי את האושר" - כמעט אוקסימורון.
לא שאני מקדש את העצמאות, אבל אני מניח שעצמאות פנימית, אינטרינזית היא כמעט קודש.
רק מרגיש לי (לא שופט, לא מבקר, רק חולק את ההרגשה שלי, אתה לא חייב לי כלום) שאתה לא הכי מינימליסט באופי. למרות שאני מניח שאתה בטוח שאתה סוג של כן. לא באתי לחלק ציונים, וזו גם לא אמורה להיות משאת נפשו של אדם.
אנחנו מזן אחר של מינימליסטים כנראה, פרשנים שונים של אותו מכלול... אתה מעדיף את השעה הזו כדי למצות X או לא יודע מה ולתכנן את האקזיט הבא שלך בעולם ההישגיות החברתי-מעמדי-כלכלי או מנוחתי.
אני מעדיף להקשות על עצמי בדרך הסגפנות/נזירות משום מה ולהתאמץ אפילו שזה "מבזבז" לי זמן (שאותו אגב כבר למדתי שאני לעולם לא "מבזבז", משום שכל רגע מנוצל בדיוק בעבור מה שהיה אמור להיות מנוצל בעבורו).
למינימליזם מהסוג שלי עוזרת גם מאוד ההבנה שהנוחות היא אחד הדברים המנוונים, המגבילים, המחלים (מהמילה חולי) ובכלל מקסם השווא של העולם המודרני.
שוב, משהו בי אומר שאנחנו לא מדברים כמעט באותה שפה. רק במושגים בעברית שמזכירים את צילה של ההגות שמאחורי אותו המושג.
 
נערך לאחרונה ב:
@ביולוג ירושלמי : אני לא יכול להתווכח אתך על מה גורם לך אושר, שכן רק אתה מחליט מה גורם לך אושר.
אני כן יכול לקבוע שזה לא רציונלי. זה לא רציונלי כי למיטב פרשנותי עצמאות פרושה ליהיות תלוי במינימום אנשים אחרים. אם האמרה "מה שפחות תלות באנשים אחרים -- יותר אושר" נכונה, אז היית צריך לגור ליד נחל ולהפוך לצייד לקט, אשר לא משתמש בכלי ברזל (אתה יודע להפיק ברזל בעצמך?). כלומר, אתה קובע לעצמך מה היא "עצמאות". לנקות לבד את הבית זאת עצמאות, אבל לשתות מים מברז שמישהו ייצר עבורך עם מים של חברה שמספקת לך את המים זאת עצמאות? (כ"כ התרגלנו לזה, שאנחנו לא מבינים שאפילו המים שאחנו שותים מסופקים לנו ע"י אנשים אחרים).
אז איך אתה מגדיר עצמאות?

מצד שני, טברסקי וכהנמן כבר הוכיחו שהאדם הוא לא יצור רציונלי, אז אולי אני הוא הטועה שמחפש רציונליות בהחלטות של אנשים.
 
@ביולוג ירושלמי : אני לא יכול להתווכח אתך על מה גורם לך אושר, שכן רק אתה מחליט מה גורם לך אושר.
אני כן יכול לקבוע שזה לא רציונלי. זה לא רציונלי כי למיטב פרשנותי עצמאות פרושה ליהיות תלוי במינימום אנשים אחרים. אם האמרה "מה שפחות תלות באנשים אחרים -- יותר אושר" נכונה, אז היית צריך לגור ליד נחל ולהפוך לצייד לקט, אשר לא משתמש בכלי ברזל (אתה יודע להפיק ברזל בעצמך?). כלומר, אתה קובע לעצמך מה היא "עצמאות". לנקות לבד את הבית זאת עצמאות, אבל לשתות מים מברז שמישהו ייצר עבורך עם מים של חברה שמספקת לך את המים זאת עצמאות? (כ"כ התרגלנו לזה, שאנחנו לא מבינים שאפילו המים שאחנו שותים מסופקים לנו ע"י אנשים אחרים).
אז איך אתה מגדיר עצמאות?

מצד שני, טברסקי וכהנמן כבר הוכיחו שהאדם הוא לא יצור רציונלי, אז אולי אני הוא הטועה שמחפש רציונליות בהחלטות של אנשים.
עשית קצת סלט מהמונחים. שום דבר ממה שכתבת לא קשור לרציונליות ולמחקרים עליהם דיברת.
אתה מגדיר אחרת עצמאות מהביולוג וזה לגיטימי כמובן. עם זאת ההגדרה שלך של תלות באחרים אינה ברורה. אני לא תלוי בעובד מקורות כי גם אם הוא ימות מחר, עדייו יהיו לי מים בברז. הסיכוי שלא יהיו מים בברז די דומה לזה שלא יהיו מי שתיה בנחל ליד המתבודד שלך.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
N הנזק במינימליזם ואנטי-צרכנות, בראייה רחבה אוף טופיק 67
T האם מס על הפקדות גבוהות לפנסיה של המעסיק אמור להיות מחושב בצורה שנתית או חודשית? מיסים 5
M הסכם הצטרפות של ברוקרים - להיות רגוע? שוק ההון 18
חתול לילה מה צריך להיות הדרוג של אג"ח ישראלי? שוק ההון 16
K האם שוק המניות לא יכול להיות מימוש של מעבר פשוט בין סוגי משאבים שוק ההון 47
ה איך להיות בעל רכב וגם מנימליסט ;) מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 21
P להיות הגירסה הכי טובה של עצמך. התפתחות אישית 14
Z עוד סיבה לא להיות רשום כנשוי בישראל. אוף טופיק 41
נ האם להיות חבר מועדון? (צרכנות ברשתות) צרכנות פיננסית 27
א איך יכול להיות שאג"ח מדינה לא צמוד עם מח"מ גבוה נותן תשואה נמוכה\דומה למק"מ? שוק ההון 2
F ראיית חשבון מבלי להיות רואה חשבון פוסטים מאיכות נמוכה 5
ס האם ללמוד חשבונאות גם אם לא ארצה להיות רואה חשבון התפתחות אישית 3
D חברות :"בדק בית" של דירה ישנה, אך משופצת, האם מומלץ? ויש ריח רע של ביוב באחד החדרים, מה יכולה להיות הסיבה? נדל"ן 18
Z-Matrix ריבית של 4.2% עבור פקדון דולרי... איך זה יכול להיות? שוק ההון 54
ד הצעת מחיר ראשונה במכירת דירה נוטה להיות ההצעה הכי טובה? נדל"ן 10
נ מעוניין לעבור להיות יועץ עצמאי בתחום שלי, לפי פרוייקטים בתחום המומחיות שלי, התפתחות אישית 4
ז להיות פראייר מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 23
T להיות אנג׳ל בישראל השקעות אלטרנטיביות 12
שם משתמש בעייתי האם נייר מחכה מדד יכול להיות "בועה"? שוק ההון 21
Y בנצ׳מרק של כמה בכלל אמור להיות לי בפנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 22
C האם יכול להיות שאינדיקטורים מסויימים אופיניים למניות מסוימות? שוק ההון 5
א איך אני נהיה מפתח טוב יותר ומעלה את הסיכויים שלי להיות מקודם? התפתחות אישית 6
E זו סיבה מספיקה להיות זכאי לפיצויים? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 13
Tsachi01 האם קופאית בסופר יכולה להיות סולידית? אוף טופיק 53
B האם אפשר להיות גם שכיר וגם עוסק פטור (במע"מ) שהוא גם עצמאי שאיינו עונה להגדרה בביטוח לאומי? מיסים 2
aminadav שאלה לגבי 6 כללי אצבע להרכבת תיק השקעות. בשביל לישון בשקט צריך להיות מוכן להפסיד את הכל, לא רק חצי, לא? דיוני עומק על פוסטים מהבלוג 24
פ יכול להיות שכולנו משלמים מעל 70% מס על ההכנסה? מיסים 46
F IRA != חשבון פטור (או: עד כמה מסובך יכול להיות תיק הפנסיה) פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 70
oferM המשלוחים מאליקספרסס הפכו להיות איטיים. למי הפתרונים? אוף טופיק 11
א מסחר בASX עמלות. יכול להיות שבנק ירושלים עדיף? שוק ההון 6
P הפקדה לקרן השתלמות במעמד עצמאי, לשכיר שהפסיק להיות עצמאי פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
mudale222 יכול להיות ארביטראז' מעניין על קמהדע שוק ההון 22
N כמה זמן יקח לקרן זרה זולה להיות משלמת יותר ממקומית יקרה יותר? שוק ההון 3
S להתפטר? או להיות מפוטר? התפתחות אישית 30
ל מתעתד להיות עצמאי אוף טופיק 1
ד לימודי משפטים כדי להיות עורך דין אוף טופיק 76
A האם קרנות פנסיה ברירת מחדל צפויות להיות עם גרעון אקטאורי שלילי משמעותי? צרכנות פיננסית 108
L להיות מורה בגילאי ה30 התפתחות אישית 17
ה בן 21- רוצה להיות חוקר. רק הייטקיסטים יכולים לשרוד במדינה? יומני מסע אישיים 143
א להיות שמחה עם מה שיש לי ולשאוף קדימה - איך עושים את זה? יומני מסע אישיים 25
א להיות ערפד בשוק ההון שוק ההון 17
J האם עדיף להשקיע בפוליסת חיסכון אם אני מעדיף להיות פחות מושקע רגשית? שוק ההון 23
ד להיות חייל סולידי יומני מסע אישיים 100
א חילוק ההשקעות - האם חייב להיות שווה בשווה? שוק ההון 7
ל שאלה- למה לא הלכתם להיות במגזר הציבורי? התפתחות אישית 8
D פירוט עובר ושב של הבנק (בינלאומי) הפך להיות מסובך ובלתי מובן צרכנות פיננסית 11
S רוצה להיות סגור על עצמי לגבי למי להצביע בבחירות אוף טופיק 80
ג יכול להיות שזה אף פעם לא משתלם לעבור בין קרנות? שוק ההון 12
סול קרן פנסיה- חייבת להיות מנייתית? צרכנות פיננסית 5
ס הולך להיות משעשע, אשמח ליעוץ אוף טופיק 61

נושאים דומים

Back
למעלה