• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

למה עליית הריבית בזמן אינפלציה גורמת לירידת המניות?

  • פותח הנושא arn
  • פורסם בתאריך

arn

משתמש רגיל
הצטרף ב
13/7/18
הודעות
499
דירוג
178
עד כמה שהבנתי עליית הריבית הופכת את החסכונות או ההשקעות באג"ח ליותר אטרקטיביות לכן המשקיעים עוזבים את המניות וערכן יורד.
אבל האינפלציה בארצות-הברית היא 8% - 9% והריבית רק 2% אז חסכונות או השקעה באג"ח הן פשוט אסון למשקיע כל שנה הוא מפסיד כסף (מבחינה ראלית), אז למה המשקיעים עושים זאת?
 
כנראה שההפסדים במניות כואבים יותר...
 
משקיעים מסתכלים קדימה.
תסתכל על ריבית ריאלית לחמש שנים, מבין למה מניות חוטפות?
 

קבצים מצורפים

  • fredgraph (7).png
    fredgraph (7).png
    KB 34 · צפיות: 62
שכחת את פקטור הסיכון בשיקולים שלך
 
לדני 91:
לא הבנתי: אתה רוצה להגיד שהתשואה על אג"ח אמריקני של הממשלה הפכה משלילית לחיובית בתקופה האחרונה? איך זה יכול להיות אם האינפלציה היא 8% - 9% והריבית רק 2%? האם אלו אג"ח צמודי מדד?

לקלקלן:
כאשר יש אינפלציה פקטור הסיכון באג"ח או חסכונות לא צמודים הוא גבוה מאוד. כך שלא ברור למה הם עדיפים.
 
לדני 91:
לא הבנתי: אתה רוצה להגיד שהתשואה על אג"ח אמריקני של הממשלה הפכה משלילית לחיובית בתקופה האחרונה? איך זה יכול להיות אם האינפלציה היא 8% - 9% והריבית רק 2%? האם אלו אג"ח צמודי מדד?
כן הריבית הריאלית הפכה חיובית בחלק הבינוני-ארוך של עקום התשואות.
8.6% זו האינפלציה בשנה האחרונה, לא מה שמשקיעי האג"ח צופים שתהיה בחמש השנים הבאות.
 
@arn , זה לא כל הסיפור.

עליית הריבית והאינפלציה כשלעצמם לא מסבירים למה המניות יורדות (לפחות לא בחדות הזו ובפרק זמן כ"כ קצר).
צריך להסתכל על כל התמונה:
הריבית הייתה אפס כבר ב-2008 אחרי משבר המשכנתאות, והדבר הזה נמשך פחות או יותר עד עכשיו.
הקורונה גרמה למדינות ברחבי העולם לקחת הלוואות (בריבית האפסית) או להדפיס עוד כסף (או שניהם).

כיוון שהריבית הייתה אפסית והקורונה היכתה בעוצמה בכלכלות בעולם, ארה"ב ומדינות אחרות, החליטו שהן הולכות להזרים כמויות עצומות (ואני מתכוון עצומות, אין לזה אח ורע בהיסטוריה המודרנית) של כסף לשוק במטרה לשמור על יציבות כלכלותיהן, ובייחוד ארה"ב שהיא מובילה פחות או יותר את כל העולם, לעושר או אבדון.

חברות ראו כי טוב, והחליטו (בצדק) שזה הזמן לגייס כסף, כי בכל זאת, מתי בפעם האחרונה חילקו כסף בחינם? ממש זרקו כסף על אנשים, הכל כדי שחברות לא יפשטו רגל בזמן המגפה. למעשה, כולם רצו כדי לגייס, שווי החברות עלה כי היי לכולם יש כסף להשקיע ובדיוק יוצאים מהקורונה ואוטוטו יש חיסון ואופוריה שהנה חוזרים לשגרה (כל זה התחיל בדצמבר 2020 כשהיה ברור שהחיסון מגיע וכולם התחילו להרגיש הרבה יותר טוב עם עצמם).

כסף חינם משמעו שעכשיו החברות יכולות לשלם יותר לעובדים שלהן (וכל זה בלי להזכיר את "ההתפטרות הגדולה"), וזה בדיוק מה שהן עשו, ואני לא מדבר על עובדים בשכר מינימום, אלא על עובדים שברגיל מרוויחים משכורות גבוהות, אבל עכשיו המשכורות האלו על סטרואידים (אבל באמת על סטרואידים, משהו טוב ככה).

איך אמרו הגששים, "בשלב הזה הפיחות התחיל לרוץ, ובשעה 10:00 קרה המהפך הכלכלי, הלירה הייתה ככה ועכשיו היא ככה" (דמיין שאני הופך מטבע לצידו השני, כמו בעץ או פלי).
או אז האינפלציה הרימה את ראשה (כולם ידעו שזה מגיע, זה לא כאילו זה היה סוד), בהתחלה הפילו את זה על הקורונה, אמרו שזה זמני (אבל כולם ידעו שזה לא)
ואז ככל שהחודשים נקפו כולם הבינו שהאינפלציה נמצאת פה כדי להישאר...

הבנק המרכזי הפדרלי של ארה"ב, או "הפד" (The Fed) החליט ש-enough is enough (למרות שבואו, הוא יכול היה להחליט את זה גם קודם) והתחיל להעלות את הריבית. עכשיו, זה בדיוק כמו שלוקחים סוכריות מילד או מנה ממכור, אם תנסה לגמול אותו (והאמת, לא ממש משנה באיזה קצב) אתה תקבל טנטרום, וזה בדיוק מה שקרה.
בזמנו עדיין לא התחילה מלחמה בין רוסיה לאוקראינה, היציאה מהקורונה נראתה בטוחה והאינפלציה הייתה ברמה סבירה (למרות שבינינו, היא הייתה גבוהה גם אז), ולכן הפד אמר יאללה בוא ניתן להם עוד כמה חודשים לפני שנתחיל את הגמילה האמיתית.

איך אומרים, "האדם מתכנן ואלוהים צוחק" ? קלישאות הן נכונות, זה מה שהופך אותן לקלישאות...
במרץ 2022 רוסיה התחילה מלחמה באוקראינה, אף אחד לא יודע איך ומתי היא תסתיים, למעשה all hell broke loose , פתאום מחירים של תבואות (ושל גז ונפט ועוד מלאנתלאפים דברים) טסו לשמיים כי אוקראינה ורוסיה הן יצואניות עצומות של חיטה ומה לא, וכל העולם ואשתו מחרים את רוסיה (חוץ מסין) ולכן אי אפשר לקנות ממנה כלום, ואז האינפלציה נכנסה להילוך באמת גבוה, כי אי הוודאות גדולה מדי מכדי להיות בטוחים במשהו ומכאן הדרך לסחרור כלכלי כלפי מטה היא קצרה אם לא עושים שום דבר.

אם אני חוזר לשאלה המקורית שלך :)
המניות יורדות בגלל שהפד מנסה לגמול את השוק מכסף חינם שהוא בעצמו הזרים אליו (וגם מתכוון להוציא כסף מהשוק בכל חודש, בסכומים גדלים והולכים), והוא עושה זאת ע"י העלאות ריבית תכופות וגבוהות.
אבל גם בגלל המלחמה באוקראינה שמשנה את חוקי המשחק שהיו קיימים עד עכשיו מהיסוד - אי אפשר לזרוק כלכלה כמו רוסיה מחוץ למשחק ולצפות שהכל יישאר כמו שהיה.
כולם ידעו שזה מה שהולך לקרות (אני מדבר על האינפלציה), אל תשלו את עצמכם.

כל מה שעולה חייב לרדת (היי, עוד קלישאה).
מגפה ופניקה הן מתכון מעולה לזריקת כמויות בלתי נתפשות של כסף על הבעיה (5 טריליון דולר וזה רק מה שאני ספרתי, אני כמעט בטוח שזה יותר) ועכשיו אנו משלמים את המחיר של זה (אני לא שופט, כנראה שזה מה שכל אחד היה עושה כדי לשמור על מראית עין של נורמליות).

ד"א אנחנו סוחבים את הבועה הזו עוד מ-2008 כשהחליטו להוריד את הריבית לאפס (פחות או יותר) ולהציל את כל העולם מקריסה לתוך עצמו.
היה ניסיון להתחיל העלאות ריביות בסוף 2019 אבל אז הגיעה הקורונה.
בקיצור, ידענו שאת החשבון הזה אנחנו הולכים לשלם, רק שאנחנו לא יודעים עדיין אם נקבל את כל הצינור או רק את הזרבובית.
 
עוד משהו בנוסף לכל מה שאמרו the good old friend היצע וביקוש.
שמעלים ריבית לפעמים יש אלטרנטיבות טובות יותר לכסף משוק ההון, כסף זז משוק ההון למקומות אחרים.
 
לקלקלן:
כאשר יש אינפלציה פקטור הסיכון באג"ח או חסכונות לא צמודים הוא גבוה מאוד. כך שלא ברור למה הם עדיפים.
למה האינפלציה זה שיקול? זה פקטור קבוע בכל המקרים (מניות/אג״ח/פק״מ). ברקע שאתה מנקה אותו מהשולחן, סביר שאם אני מבטיח לך 4 אחוז תשואה על סיכון אפסי אתה תעדיף אותו על פני מניות.
 
לגבי אינפלציה קשה לי להבין לא הייתה אינפלציה משמעותית מאז שעמדתי על דעתי אז זה מצב חדש שמעולם לא נתקלתי בו. לא בטוח שמישהו ידע לענות לך. זה משפיע בכיוונים מנוגדים, מצד אחד כל הנכסים מתנפחים ולכן אתה צופה לגידול נומינלי בערך שלהם, מצד שני זו פגיעה דיי רצינית בכלכלה הריאלית.

לגבי ריבית גבוהה יותר, זה עוד היה לנו ובאותה תקופה התשואה על אג"ח הייתה גבוהה הרבה יותר מהיום וגם המניות היו זולות בהרבה שכן הן נכס תחליפי לאג"ח. מוזר לכתוב את זה אחרי עשור של ריבית אפסית בו וויתרתי לחלוטין על אג"ח אבל צריך להסתגל למציאות המשתנה. בעשור האחרון החוויה שלי היא שהמניות נהיו בהדרגה יקרות יותר ויותר (מבחינת מדדים כמו מכפילי רווח, הון ומכירות). חלק מההתייקרות היא בגלל גידול כלכלי החברות צמחו והמשקיעים ציפו לזה, אבל חלק זה בגלל שינוי העדפות המשקיעים בעקבות המצב המקרו כלכלי, בפרט יותר אנשים רצו לקנות מניות כי לא הייתה אלטרנטיבה (TINA). אז אם תעלה הריבית תהיה אלטרנטיבה לא רעה.
 
אז אם תעלה הריבית תהיה אלטרנטיבה לא רעה.
האלטרנטיבה הכי נפוצה (בעבר) היתה פשוט תכנית חסכון צמודה למדד עם ריבית נורמלית. הבנקים שלנו לא כל-כך אוהבים כיום לתת דברים כאלה (אולי רובם גם לא זוכרים תקופות של אינפלציה משמעותית ועליית ריבית במשק) אז אולי אג"ח יהיה פתרון טוב לקרנות הפנסיה אבל אני לא רואה המוני אנשים שבאופן פרטי בוחרים לעבור לאג"ח (מכשיר ממש לא פשוט להבנה). בקיצור, מי שצריך בקרוב את כספי החסכון שלו נמצא עדיין בבעיה, מי שמשקיע לזמן ארוך לצורך משיכה לפי 3%-4% יעדיף להמשיך להשקיע במדדי מניות רחבים.
 
איך?
או שאתה מתכוון שהוא יכניס פחות.
הבנק המרכזי לא מדפיס כסף ממש, יעני שטרות, הוא מגדיל line of credit או מקטין אותו בהתאם למצב הכלכלי, מה שמאפשר לבנקים שמקבלים אותו להציע את הכסף הזה ל-"ציבור" בצורה של הלוואות, משכנתאות, אג"ח או דרכים יצירתיות אחרות.
הקטנת קו האשראי בצורה מדורגת מאפשרת לבנק המרכזי "להוציא" כסף מהשוק ע"י יצירת מצב שבו הבנקים שמקבלים אותו נדרשים להודיע ללקוחותיהם שקו האשראי שלהן ירד ועליהן להתכונן לכך.

ד"א הבנק המרכזי לא מדפיס כסף, זה התפקיד של department of treasury.
 
עד כמה שהבנתי עליית הריבית הופכת את החסכונות או ההשקעות באג"ח ליותר אטרקטיביות לכן המשקיעים עוזבים את המניות וערכן יורד.
אבל האינפלציה בארצות-הברית היא 8% - 9% והריבית רק 2% אז חסכונות או השקעה באג"ח הן פשוט אסון למשקיע כל שנה הוא מפסיד כסף (מבחינה ראלית), אז למה המשקיעים עושים זאת?

שאלה מצויינת

אל תשכח שבטווח הקצר השוק פועל לפי רגשות , ובטווח הארוך השוק פועל לפי ביצועי החברות

אנחנו כעת בטווח הקצר, והשוק פועל לפי רגשות, מלחמה באוקראינה, איומים בטאייואן, מחיר הנפט עולה גורר מיתון, העלאות ריבית, כולם פוחדים מאי הודאות. לכן מוכרים.

בטווח הבינוני והארוך, כאשר יתבררו הדברים לאשורם (רמת אינפלציה לטווח ארוך, האם יש מיתון?, מה יקרה באוקראינה?) , מחירי המניות יסתדרו לפי המציאות. בהחלט יתכן שירדו עוד, אך יתכן גם שיעלו, או לא ישתנו.
 
מה זה "הצמדה למדד בלי נעילה"? הצמדה למדד בלי ריבית?
הכוונה לנכס סחיר שאתה יכול למכור כל יום, בניגוד לפקדון שלא ניתן להנזילו, אלא רק בתאריך הסיום.
 
עד כמה שהבנתי עליית הריבית הופכת את החסכונות או ההשקעות באג"ח ליותר אטרקטיביות לכן המשקיעים עוזבים את המניות וערכן יורד.
אבל האינפלציה בארצות-הברית היא 8% - 9% והריבית רק 2% אז חסכונות או השקעה באג"ח הן פשוט אסון למשקיע כל שנה הוא מפסיד כסף (מבחינה ראלית), אז למה המשקיעים עושים זאת?
אתה צודק בזה שמדיניות הפד היא עדיין מאד מרחיבה - כלומר יחסית לאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים הריבית הריאלית היא עדיין שלילית עמוקה.
אני מאמין שהמשקיעים בלחץ למכור מניות משום שהם חוששים ממיתון שיקרה אם כדי להביס את האינפלציה יצטרך להעלות את הריבית עוד הרבה.
 
המניות "שוות" פחות כשהריבית עולה.
בביצוע הערכת שווי לחברה (DCF) צריך לחשב את ה discount rate (כמה התזרימים העתיידים של החברה שווים עכשיו), ה discount rate מושפע ישירות
מה risk free rate (הריבית שתקבל בהשקעת חסרת סיכון, לרוב אג"ח 10 שנים של ארה"ב).
שהריבית עולה הdiscount rate עולה איתה, מיליוני קבצי אקסל ברחבי העולם משתנים ומזיזים הרים של כסף ממקום למקום.
 
אחת הדרכים לשערך חברה היא לפי תזרים מזומנים עתידי.
דוגמה פשוטה - נניח שיש חברה, שבודאות גמורה תרוויח מיליון דולר כל שנה בעתיד הנראה לעין, ותחלק הכל כדיבידנד. אם אני יכול לקנות אותה תמורת עשרה מיליון (או לקנות חלק קטן ממנה לפי שווי כזה) אני ארוויח עשרה אחוז בשנה. בודאות גמורה.
כמה שווה החברה? תלוי בריבית במשק. אם אפשר לקבל 10% ללא סיכון היא שווה עשרה מיליון. אבל הכי טוב שאפשר בלי סיכון זה 5%, כדאי לקנות את החברה תמורת 20 מיליון.

במציאות אין דבר כזה ודאות גמורה.
אבל אפשר להעריך מה יהיה הרווח, והיחס בינו לבין שווי החברה קובע את התשואה. משקיע יצפה לתשואה גבוהה מהריבית חסרת הסיכון (פרמיית סיכון).
אם הריבית עולה, הפער מהריבית חסרת הסיכון מצטמצם, המשקיעים מצפים לתשואה גבוהה יותר, ומוכנים לשלם פחות על אותו תזרים עתידי.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
ד אז למה לא לעבור עכשיו מהסנופי לזמן מה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
C קנית קרן כספית - למה מסווגת כפעולה מחוץ לבורסה? שוק ההון 2
MaorRocky קופת גמל לא מחזירה לי תשואה של השוק ואני לא מבין למה שוק ההון 2
L למה רוב סרטי\סדרות מדע בדיוני נהיו לזבל פסאודו-מדעי? אוף טופיק 27
M למה המנייה עולה ויש הפסד יומי? פוסטים מאיכות נמוכה 1
K למה לא נהוג להשוות ביצועי מניות כולל דיווידנד? שוק ההון 5
A למה יש הבדל בעלויות בין סנופי אינבסקו לסנופי איישרס? פוסטים מאיכות נמוכה 7
ל למה עדיין אין כזו אפלקציה? עוזר כלכלי אישי יזמות והגדלת הכנסות 2
S עדיין לא הצלחתי להבין למה האדם הממוצע צריך ביטקוין השקעות אלטרנטיביות 159
F למה בישראל מניות נסחרות באגורות? שוק ההון 4
א תעודות סל ישראליות עוקבות SP500 בפער ענק מהSPY , למה ? שוק ההון 12
ה עסקאות 20/80, למה לא? נדל"ן 2
M שירותי אורחים בדירת שלושה חדרים, למה? פוסטים מאיכות נמוכה 9
C למה אנשים פשוט לא קונים דירות, במקום לשכור דירה נדל"ן 187
I מישהו יודע למה אין מסחר בנייר 1159235 שוק ההון 1
A מישהו מבין למה שערי הדולר והאירו עלו בצורה חדה שוק ההון 8
F יועץ משכנתאות, כן/לא למה? נדל"ן 78
F למה בעצם נדל"ן בישראל ולא בארה"ב? נדל"ן 32
K למה מתכוונים כשאומרים קרן מחקה שוק ההון 1
C 10 סיבות למה אני לא כדאי להשקיע במדד מחקה שוק ההון 14
J פנסיה - מחקה מדד- למה בעצם ? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
G למה להמשיך להחזיק קופת גמל להשקעה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 38
S מה לספר בראיון העבודה העניין למה עזבתי את מקום העבודה האחרון אוף טופיק 28
א אג"חים תמיד מפתיעים אותי, למה תשואת האג"ח הישראלי התרסקה ? שוק ההון 34
littleSeal אז למה לא להשקיע בחסכון בבנק, בעצם? פוסטים מאיכות נמוכה 2
חתול לילה למה הקרן המחקה שלי לא נותנת את תשואת המדד? שוק ההון 209
S שוקולד מריר - למה מנוטרל מטח?! שוק ההון 5
S האם יש כאן אנשים שמפקידים לקופת גמל ולא לקרן פנסיה משלימה? אם כן - אשמח לשמוע למה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 69
M תשואה על אגח ממשלתי צמוד אמריקאי גבוהה ממקבילו הישראלי, למה? שוק ההון 8
R למה לא בגדולות שוק ההון 7
ע למה להעדיף השקעות אקטיביות. פוסטים מאיכות נמוכה 2
I למה הייטקיסט צריך להפקיד לפנסיה בגיל בוגר יותר ? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 28
O למה משכנתאות בישראל כל כך מסובכות? נדל"ן 59
S למה אומרים לא לערב את הצבא בפוליטיקה? פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 71
ה למה שוק המניות הישראלי גרוע? שוק ההון 36
T למה בגביע יוגורט יש 2.75 כפיות סוכר? אוף טופיק 35
F למה גוגל ופייסבוק לא נחשבות מניות טכנולוגיות? פוסטים מאיכות נמוכה 3
א למה הדירות בישראל יקרות פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 16
V מישהו יודע למה אין נתונים על ZPRV/ZPRX באתרים השונים מהתאריך 30.6? פוסטים מאיכות נמוכה 2
צ אג"ח- למה כמה ואיך? שוק ההון 12
ה למה דמי הניהול בקרן השתלמות כל כך גבוהים? צרכנות פיננסית 4
P למה מורידים מס ממשכורות נמוכות ? פוסטים מאיכות נמוכה 51
ב ניתוח מינוף מניות עם margin או: למה ויתרתי על הרעיון שוק ההון 20
D למה חשוב רצף ביטוחי? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 11
Y למה הסולידית משקיעה בחברות נפט שוק ההון 2
א למה התשואה של קרנות כספיות כל כך נמוכה ? שוק ההון 5
ב משכנתא במסלול צמוד מדד - למה נחשב מסוכן? נדל"ן 45
V למה העלאה בריבית באמת כל כך משפיעה על קונה דירה ממוצע בישראל פוסטים מאיכות נמוכה 17
shirbi למה אני מופסד (תיאורטית) באגח ממשלתית בריבית משתנה שוק ההון 6
B למה ריבית גבוהה עדיפה על אינפלציה? אוף טופיק 43

נושאים דומים

Back
למעלה