• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

כמעט מוכן לפתוח תיק השקעות. מה עוד צריך לדעת?

שם משתמש בעייתי

משתמש רגיל
הצטרף ב
4/11/21
הודעות
158
דירוג
95
אחרי כמה ימים של קריאה הבנתי שאני כמעט בשל לפתוח תיק השקעות (לא מנוהל). סליחה על החפירה, אני רוצה סוג של "לסכם מה הבנתי" כי יתכן והבנתי משהו לא נכון וזה יעלה לי ביוקר.

אני אכתוב קצת דברים שיראו מובנים מאליהם, שלמדתי בגיל 34 מהחומר ה"סודי" באתר (מידע שקשה למצוא. מידע שמרבית הציבור לא נחשף אליו בחיים. מידע שאסור שהציבור ידע :)).
אז להבנתי בשביל לפתוח תיק השקעות הצעד הראשון הוא להירשם לאתר של חבר בורסה. כשהבנק שלי הוא בעצמו חבר בורסה ואפשרי כעיקרון פשוט לעבור באתר הבנק ללשונית "אתר שוק ההון" ושם למצוא לשונית "קניית ניירות ערך". רק שהבנק יודע לגלח חלק נכבד מהרווחים וזה לא משתלם.
האופציות האחרות הן מיטב, אקסלנס, פסגות, UBS ו-IBI וזהו. אין בתי השקעות אחרים שמותר לפתוח בהם חשבון. עד כה אני צודק?
בהנחה שכן, נשאלת שאלה (1): מה ההבדל (אם בכלל) בין חמשת שהאופציות שנותרו?

הפרק השני שלמדתי הוא שאין טעם וגם לא אפשרות פיזית לנסות לרוץ אחרי הצלחה בדמות תשואות מעל "תשואת השוק" (שהיא סוג של "גידול טבעי" של המשק העולמי). עדיף מכל בחינה אפשרית לבחור במה שנקרא "מוצר מחקה מדד". המדדים שראיתי הם בעיקר מדדי ת"א (35 ו125) מדד עולמי, מדד סנופי. יש עוד כמה קצת פחות ברורים כמו "קרן אירית" שזה עדיין לא הגעתי.
לתדהמתי הבנתי שיש יותר מ"נייר ערך" אחד שמחכה את מדד הסנופי. בתי השקעות שונים מסתבר מנהלים בעצמם ניירות ערך שמחקות מדדים וישנם קרנות מתחרים עם שמות כמו "קסם S&P 500 KTF נקובה $" ו"הראל מחקה S&P Consumer Discretionary מנוטרלת מט"ח ". כאשר המילה הראשונה זה שמה של החברה המנהלת, הS&P זה "Standard and Poor" והיתר לא ברור.
אז נשאלת שאלה (2): מה ההבדלים (אם בכלל) בין ניירות הערך שמחקות את אותו המדד?

דבר שלישי שלמדתי בימים האחרונים שבנוסף לעמלות שגובות החברות שמנהלות את הקרנות המחקות, יש גם עמלות אותם גובים מפעילי הפלטפורמות. אז נשאלת שאלה (3): אם אני מעוניין להפקיד 1,000 ש"ח לקרן בשם "אי.בי.אי. מחקה תל בונד 20" (מספר 5113014) (הכל לצורך דוגמה) - איך אני יודע כמה הפעולה הזאת תעלה לי?
ספציפית מתוך אחד מהפוסטים בבלוג "להעביר את חשבון השקעות לבית ההשקעות שאת קרנותיו אתם רוכשים, כדי לצמצם ואף להימנע לחלוטין עמלות קנייה ומכירה" - אז פה יש שאלה (3.1): אם אני בIBI וגם מפקיד לקרן מחקה של IBI אז אני ארוויח כך יותר?
בנוסף, נטען כי יש לאזן את התיק מדי פעם בין אג"ח למניות. משמעות הפעולה היא שיש למכור מניות ולקנות אג"ח (או להפיך) - אז (3.2) פעולה זו של מכירה היא אירוע מס שבו 25% מהרווח ילך לי למס הכנסה כל פעם כשאני נוגע בתיק? אז אולי פשוט עדיף לא לגעת בכלל?

הנושא הרביעי שהבנתי הוא עניין של אגרות חוב. להבנתי מדובר בנייר ערך שהוא כמעט שלא מניב, אבל מצד שני פחות בסיכון לנפילה. ולפי הבנתי המשמעות שלו הוא שחברה מלווה לך כסף בדמות זה שאתה רוכש את האג"ח ואז מחזירה לך לעט לעט את מה שרכשת עם רווח. אז פה יש שאלה קצת כללית (4): האם אג"ח יכול לפוג תוקף? כלומר מישהו רוכש אג"ח ואז מגלה שעוד שבועיים מבחינתה של החברה הנייר הזה כבר "שולם במלואו" והם חבר החזירו את מלוא חוב לאגרה?

ודבר אחרון שאני אשאל כאן (אני יודע שזה הרבה. אז תודה עם קראתם עד כה): ישנן כל מיני חלוקות תיקים כמו 60/40 או 90/10 בין מניות לאג"ח, כאשר את המניות מומלץ לא לנסות לקנות לבד, אלא להשקיע בקרן מחקה. אבל לגבי האג"ח (5): האם קיימות קרנות מחקות מדדי אג"ח בדומה למדד S&P500, או MSCI World וכל החבר'ה?

תודה מראש, אני מקווה שלא תעבירו את זה ל"פוסטים מאיכות נמוכה" או תנעלו. אני משתדל ללמוד את הנושא לפני שאני עושה צעדים מסוכנים וחפוזים.
 
נערך לאחרונה ב:
עד כה אני צודק?
לא סגור על ubs, השאר - הם אכן בתי ההשקעות הישראליים הנפוצים. אל תשכח שיש גם בחו"ל (למשל ib - כנראה למתקדמים).


(1): מה ההבדל (אם בכלל) בין חמשת שהאופציות שנותרו?
יש פוסט שבו הסולידית עושה השוואה. די ישן ולא בטוח שהכל מעודכן.
בגדול: בערך ההבדל שבין 012, פרטנר, 019 וגולן טלקום.



(2): מה ההבדלים (אם בכלל) בין ניירות הערך שמחקות את אותו המדד?
א - החברה המנפיקה. יכול להיות בית השקעות ישראלי, יכול להיות מותג עולמי (למשל בלקרוק של ishares, שאגב זו קרן אירית שגם נסחרת בשקלים).
ב - מנוטרל מט"ח או לא - נכתב על זה גם רבות אבל הנייר יכול להיות צמוד למטבע או מנוטרל מטבע. כלומר, נניח מדד snp - הרי השער שלו הוא דולרי. אתה קונה בשקלים. נניח המדד האמיתי לא זז, אבל הדולר צנח. מה יקרה לשווי הנייר? בצמוד הוא יצנח גם. במנוטרל הוא לא יזוז.
ג - דמי ניהול.
ד - יש את המטבע בו נקוב הנייר. לדעתי בבורסה הישראלית הכל בשקלים, אבל אם היית קונה נייר בחו"ל - יכולת לקנות אותו במטבע אחר (דולר נגיד). ואז תצטרך להמיר מט"ח, וכן דמי הקניה / מכירה יהיו שונים כנראה.
ה - נייר צובר או מחלק דיבידנדים: יכול לחלק דיבידנד (כסף שנכנס לך לחשבון יורד ממנו מס הכנסה) ויכול לצבור דיבידנד ולחסוך במס (לא לחלק לך ישירות לחשבון, אלא שווי הנייר ישוקלל לפי הדיבידנד שחולק).
ו - איכות העקיבה: יש מי שיעקוב טוב יותר, ומי שפחות.

(3): אם אני מעוניין להפקיד 1,000 ש"ח לקרן בשם "אי.בי.אי. מחקה תל בונד 20" (מספר 5113014) (הכל לצורך דוגמה) - איך אני יודע כמה הפעולה הזאת תעלה לי?
לשאול את בית ההשקעות איך נייר מסויים מסווג אצלם. מניה? קרן נאמנות? קרן חוץ? קרן סל? לפי זה תדע (אחרי שתסתכל על מחירון העמלות שלהם). שים לב שיש דמי קניה מכירה (שאתה משלם פעם אחת בקניה לפעם אחת במכירה), ויש דמי ניהול שוטפים שנתיים (מצויין בדף האינטרנט שמתאר את הנייר).

(3.2) פעולה זו של מכירה היא אירוע מס שבו 25% מהרווח ילך לי למס הכנסה כל פעם כשאני נוגע בתיק? אז אולי פשוט עדיף לא לגעת בכלל?
הכמות שאתה מוכר, תחוייב במס על הרווח ברגע המכירה.


לא מייעץ ולא ממליץ על כלום. בעצם, נשפכה וודקה על הטלפון וקראת את מה שיצא. יש לי תחושה שבעוד רגע יוקש 'פרסם תגובה'...
 
נערך לאחרונה ב:
רק שהבנק יודע לגלח חלק נכבד מהרווחים וזה לא משתלם.
לא להגזים, אני למשל עובד דרך הבנק.

מה ההבדלים (אם בכלל) בין ניירות הערך שמחקות את אותו המדד?
בדרך כלל לא קיימים כמו שאין הבדל בין יוגורטים של יצרנים שונים.

אם אני בIBI וגם מפקיד לקרן מחקה של IBI אז אני ארוויח כך יותר?
אני לא בטוח אבל בכל מקרה זה שיקול זניח ביותר.

אז אולי פשוט עדיף לא לגעת בכלל?
זו דעתי.

האם אג"ח יכול לפוג תוקף?
לא

האם קיימות קרנות מחקות מדדי אג"ח
בוודאי, לדוגמה כל קרן על מדד תל בונד או מדד אג"ח ממשלתי.
 
קסם S&P 500 KTF נקובה $" ו"הראל מחקה S&P Consumer Discretionary מנוטרלת מט"ח ". כאשר המילה הראשונה זה שמה של החברה המנהלת, הS&P זה "Standard and Poor" והיתר לא ברור.
הרכיב הכי חשוב זה איזה מדד הקרן מחקה, כלומר באילו מניות אתה משקיע כשאתה קונה אותה.

S&P 500 - מדד 500 החברות הגדולות בארה"ב.

Consumer Discretionary - קבוצה מסויימת של חברות, שמוגדרות כמייצרות מוצרים לא חיוניים. למשל אפל, אמזון, נייק ומקדונלדס. מי שמאמין שחברות כאלה יצליחו יותר מאחרות ירצה לקנות קרן כזאת.


ספציפית מתוך אחד מהפוסטים בבלוג "להעביר את חשבון השקעות לבית ההשקעות שאת קרנותיו אתם רוכשים, כדי לצמצם ואף להימנע לחלוטין עמלות קנייה ומכירה" - אז פה יש שאלה (3.1): אם אני בIBI וגם מפקיד לקרן מחקה של IBI אז אני ארוויח כך יותר?
לדעתי אין פה יתרון. העמלות זהות לניירות של אותו בית השקעות ודל אחרים.
גם אם כן, היתרון הוא חד פעמי בקניה או מכירה, ולמשקיע פסיבי ההשפעה זניחה.


האם אג"ח יכול לפוג תוקף? כלומר מישהו רוכש אג"ח ואז מגלה שעוד שבועיים מבחינתה של החברה הנייר הזה כבר "שולם במלואו" והם חבר החזירו את מלוא חוב לאגרה?
לא.
אג"ח שהגיע לפדיון נמחק מהמסחר.
אתה יכול לקנות אג"ח שעוד שבועיים ישולם במלואו. אז עוד שבועיים תקבל נגיד 100 שקל והאג"ח ימחק. המחיר שבו יסחר אג"ח כזה יהיה טיפה פחות מ-100 שקל.


אבל לגבי האג"ח (5): האם קיימות קרנות מחקות מדדי אג"ח בדומה למדד S&P500, או MSCI World וכל החבר'ה?
כן, יש קרנות אג"ח.
אפשר להגיד שזה אפילו חשוב יותר מקרנות מניות. מניות אפשר לקנות ישירות. קשה להשיג פיזור טוב אבל אפשר. אג"ח גם אפשר לקנות לבד, אבל יש לו תאריך פדיון ואז אתה מקבל את הכסף וצריך לקנות אג"ח חדש. קרן חוסכת התעסקות.
 
לא להגזים, אני למשל עובד דרך הבנק.
זה חדשות טובות. ריצתי לשאול מישהו שסחור דרך הבנק.
ראיתי באתר הבנק שיש ניירות ערך שהקניה שלהם עולה 20 ש"ח עמלה ויש כאלה שהם פוטרים מעמלה (בנק הפועלים, לא פרסומת. כולו בנק :)). בבתי השקעות לרוב כתוב שהם גובים עמלה קבועה של 15 ש"ח לחודש שיכולים להתקזז מול פעולות. האם גם בבנק אם אתה רוכש דרכם אתה תשלם "דמי אי לחיצה על עכבר" או איזשהו עמלה חודשית אחרת קבועה?

אני חושב שלבנק יש יתרון ענק למתחילים כי אין צורך ליצור קשר עם גוף אחר ולהבעיר לו את הכסף. ויתרון מובהק בכך שהכל מתנהל מול העו"ש הפרטי שלך בלי לשבור ת'ראש. אבל אם הבנק גובה הרבה יותר, אז אולי זה דווקא פחות משתלם.
אשמח לשמוע מילה או שניים על זה מלקוח ששוכר בבנק ולא בבית השקעות.
 
יש ניירות ערך שהקניה שלהם עולה 20 ש"ח עמלה ויש כאלה שהם פוטרים מעמלה
עזוב שטויות, תקנה את הניירות שטובים לך ואל תתקמצן על 20 ש"ח.
בדרך כלל הפטור מעמלה הוא על ניירות לא טובים (הבנק עוקץ אותך בעקיפין בדמי ניהול גבוהים של הקרן... עזוב)

אשמח לשמוע מילה או שניים על זה מלקוח ששוכר בבנק ולא בבית השקעות.
בתיק קטן הבנק עדיף על בית השקעות כי העמלה היא אחוז מהתיק ולא קבועה.
בתיק בינוני זה אותו דבר.
בתיק גדול יש עדיפות לבית השקעות אם לא מתמקחים עם הבנק על העמלות. אם מתמקחים ניתן להגיע לתנאים קרובים לבית השקעות.

אני חושב שלבנק יש יתרון ענק למתחילים כי אין צורך ליצור קשר עם גוף אחר ולהבעיר לו את הכסף. ויתרון מובהק בכך שהכל מתנהל מול העו"ש הפרטי שלך בלי לשבור ת'ראש.
מסכים לגמרי.
 
אל תתקמצן על 20 ש"ח.
זה לא עניין של קמצנות, זה בעיקר להבין מה אני עושה. ברור שאם זה 10,000 שאני שם על מחקה סנופי, אז לא סיפור להוציא 20. מקסימום היום אני לא אוכל בורקס :). אבל נגיד אם לצורך הניסוי אני רוכש מחקה ת"א ב-1,000 אז 20 ש"ח זה 2% מהעסקה שזה הרבה.
בעצם, אם חושבים על זה - אז 20 שקל תמורת הבנה של מה שאני עושה זה כלום.

מעניין אותי לבין את הכלל. נגיד רכישת קרן מספר 5107701 (מור מניות ת"א 125) היא ללא עמלה. אבל הגרף שלה לא נראה רע. אתה אומר שיש קאצ' איפשהו?

אגב, אפשר לשאול אם אתה משלם "דמי משמרת" לבנק? או שזה לא קיים יותר?
 
מעניין אותי לבין את הכלל. נגיד רכישת קרן מספר 5107701 (מור מניות ת"א 125) היא ללא עמלה. אבל הגרף שלה לא נראה רע. אתה אומר שיש קאצ' איפשהו?
זו קרן מנוהלת עם דמי ניהול של 1.75% - מטורף לגמרי.
מחקרים מראים שלאורך זמן קרנות מנוהלות מפסידות למדד, בעיקר בגלל דמי הניהול (אבל לא רק).

אגב, אפשר לשאול אם אתה משלם "דמי משמרת" לבנק? או שזה לא קיים יותר?
בתיק גדול (נניח 0.5M ומעלה) אפשר לדרוש את ביטול דמי הניהול.
ואם הבנק לא מסכים - התיק עובר לבית השקעות בעמלה קטנה ומפוקחת ובלי ארוע מס.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
W זוג בני כמעט 30 שרוצים להתפתח כלכלית- חוסכים כל חודש 14 אלף ורוצים להשקיע שוק ההון 12
א הברזל בחצי שנה אחרונה התיקר כמעט ב 100%, הנחושת נוסקת שוק ההון 0
N השקעה כמעט ללא סיכון שוק ההון 43
הנולד כבר (כמעט) שם יומני מסע אישיים 40
always.smile איך להשקיע כמעט בלי לנקוף אצבע...שאלה בעיקבות הפוסט שוק ההון 10
always.smile איך להשקיע (כמעט) מבלי לנקוף אצבע - בחירת חיסכון פנסיוני לטווח ארוך דיוני עומק על פוסטים מהבלוג 8
ב לא שילמתי מס רווחי הון לפני כמעט 3 שנים, מה עכשיו? צרכנות פיננסית 16
c881 כמעט הייתי עשיר אוף טופיק 0
nmac בנק דיגיטלי כמעט ללא עמלות- Pepper צרכנות פיננסית 1
א s&p בCAPE כמעט 30 שוק ההון 37
breezblock היערכות לקראת פרישה, כמעט בגיל פרישה. פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 11
CarpeDiem אלטרנטיבה אג״חית כמעט סולידית לקניית דירה להשקעה? נדל"ן 76
יערה בניתי תיק והוא כמעט סגור- אשמח להארות שוק ההון 122
Rio כמעט עבדו עלי שוק ההון 24
Z החלטת האו״ם האחרונה, מישהו מוכן להסביר ? פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 18
aminadav שאלה לגבי 6 כללי אצבע להרכבת תיק השקעות. בשביל לישון בשקט צריך להיות מוכן להפסיד את הכל, לא רק חצי, לא? דיוני עומק על פוסטים מהבלוג 24
מ בנק לא מוכן להעביר ניירות ערך צרכנות פיננסית 8
ג כסף המיועד לרכישת דירה בעוד שנה. מוכן לספוג סיכון קל שוק ההון 43
whybe המעסיק מוכן לפתוח אבל לא מוכן להפריש לקרן השתלמות צרכנות פיננסית 43
G אני מוכן ללמד אותך תכנות בעד הידע שלך בהשקעות (החלפת ידע הדדי) התפתחות אישית 1
ש השקעה במדדים, האם באמת הנכון זה להשקיע באותו מדד כל הזמן או לפתוח אפיקים חדשים? שוק ההון 15
S קרן השתלמות IRA חדשה עם הפקדות לעצמאי - איפה כדאי לפתוח? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
I האם כדאי לפתוח קרן השתלמות לעצמאי? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 14
מ לפתוח עסק? או ללמוד מקצוע ולפתוח עסק? התפתחות אישית 10
Y אזרח אמריקאי לפתוח חשבון השקעות בארץ או בארה״ב, בעד נגד. שוק ההון 4
M מתי כדאי לפתוח חברה מיסים 20
מ באיזה בנק זר כדאי לפתוח חשבון? צרכנות פיננסית 2
R האם כדאי להגדיל את המשכנתא או לפתוח את קרנות ההשתלמות פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
ש לעבור בנק כדי לפתוח פיקדון שוק ההון 17
O מחזיק בחשבון השקעות בIB, האם כדאי לפתוח בנוסף חשבון בבית השקעות ישראלי? שוק ההון 3
N IRA עם קרן קטנה. אף חברה לא מוכנה לפתוח לי חשבון.. פוסטים מאיכות נמוכה 13
Y מעוניין לפתוח חשבון באקסלנס, מה הפרמטרים שהכי חשוב לבחון בהצעה ולמה ? פוסטים מאיכות נמוכה 4
A קופת גמל להשקעה האם כדאי לפתוח עכשיו שהמניות בירידה שוק ההון 5
א אזרח אמריקאי שרוצה לפתוח תיק השקעות פאסיבי עם מינימום התעסקות שוק ההון 23
F רואה חשבון שמחליט לפתוח עסק אוף טופיק 4
ה האם זה חוקי לפתוח יותר משתי קרנות השתלמות כשכיר וכעצמאי? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 11
האזרח החשדן האם כדאי לפתוח חשבון מט״ח? צרכנות פיננסית 11
T האם עליי לפתוח תיק במס הכנסה? מיסים 8
V מה הסיבה שאיננני יכול לפתוח נושא ב>שוק ההון>ברוקרים ופלטפורמות מסחר אוף טופיק 2
M [אני עצלן מכדי לפתוח נושא אינדיקטיבי ונהנה להטריח את המנהלים] שוק ההון 9
V רוצה לפתוח חשבון מסחר עצמאי אבל בית ההשקעות דורש ממני לשלוח לו צילום של תעודת זהות כולל תאריך הנפקה דרך האתר שלהם צרכנות פיננסית 8
McMurphy הנפקת תלוש לעוזרת - האם חייב לפתוח תיק במע״מ? צרכנות פיננסית 9
S כמה קרנות השתלמות יכולים לפתוח עצמאי ושכיר? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
Meni3 באיזה נקודה בחיסכון כדאי לפתוח תיק השקעות שוק ההון 3
R אמרו לי במס הכנסה שעליי לפתוח תיק על הכנסה ממניות, למרות שנוכה ממנה 25% מס - הגיוני? מיסים 22
Serious אקסלנס | IBI | מיטב דש - איפה כדאי לפתוח? צרכנות פיננסית 7
מ האם חובה על המעסיק לפתוח קרן השתלמות? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 10
N קיבלתי הטבה לפתוח קרן השתלמות במעמד שכיר פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
נ כמה זמן לוקח לIB לפתוח חשבון? שוק ההון 6
E האם כדאי לפתוח חשבון השקעות כעת או בהמשך? התפתחות אישית 4

נושאים דומים

Back
למעלה