• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

ההיסטוריה של המהפכה החוקתית

מישהו מכיר מחקר שמסכם את פסיקות בית המשפט העליון בקיצור ומתייג אותם לפי אופי הפסיקה (שמאל, ימין, לא קשור).
השאלה לא מוגדרת ...
מה זה שמאל ? מה זה ימין ?
דחיית הפסקת מימון צהרונים למשפחות שלא ממצות כושר השתכרות -זה שמאל או ימין?
סיבסוד משקאות ממותקים - זה לטובת השכבות החלשות או לרעתן ? זה שמאל או ימין ?
סיבסוד בתי ספר שלא מלמדים ליבה - זה שמאל או ימין ?
פגיעה בנשים? הדרת נשים ?
חיוב מועצה לממן מיקווה זה שמאל או ימין ?
הבג״ץ נגד כהונתו של מורשע בפלילים כשר - זה שמאל או ימין?

-- אתה מנסה להלחם בפייק ניוז באמצעות עובדות על דברים שהם בעצמם סיסמאות ?
 
קשה לענות על זה מכמה סיבות:
ראשית, כי ב-45 שנים האחרונות היה כאן שלטון שקורא לעצמו ימין כמעט כל התקופה, ומאחר שתפקידו של בית המשפט לבקר את הממשלה, אז לפחות בפסקי הדין בהם לא התקבלה עמדת הממשלה, בדרך כלל היה מדובר בעתירות משמאל.
שנית, כי צריך להבחין בין התחומים השונים. בית המשפט מאד בטחוניסט וממעט מאד להתערב בהחלטות שנוגעות לבטחון. אבל, במעט המקרים שהוא עושה זאת, בדרך כלל מדובר בהסתמכות על עקרונות של המשפט הבין לאומי, שאני לא בטוח שכל חלקי העם מקבלים כלגיטימיים. ושוב, המקרים המועטים האלו הם אלו שעושים המון רעש ולא "סתם" פלשיתיני שמרגיש שהמינהל האזרחי עשה לו עוול על רקע גזעני, והעתירה שלו נדחית בלי דיון נרחב.
בענייני דת ומדינה בית המשפט נוטה לצד החילוני, מה שלא הפריע לו לסכל דה פקטו את שתי הרפורמות המרכזיות שהחרדים התבכיינו עליהן בשנה שעברה - סלולרי ומעונות (למרות שמדובר בשני מקרים מובהקים - האחד של אפלייה והשני של פגיעה בחירות).
בעניינים מדיניים אין התערבות בכלל.
בעניינים כלכליים הקו הכללי הוא של הימין ואין שום התייחסות לזכויות חברתיות שהן העיקר בעיני השמאל.
קח בחשבון שהפוליטיקאים יודעים לעשות יופי של מניפולציות תקשורתיות כדי להסיט מחדלים שלהם לכיוון בגצ. הדוגמה המובהקת היא נושא המסתננים. היום בציבור, לפחות הימני, מספרים סיפור שמתחיל מכך שבגצ פסל חוק שהיה אמור לפתור את הבעיה. אפשר להתווכח על זה, אבל שים לב מה נעדר מהסיפור: מה שקדם לו. מי התשהה במשך שנים בבניית הגדר (שהיא זו שפתרה את הבעיה), מי החליט שמקומם של המסתננים בדרום תל אביב ומי שלח אוטובוסים שיסיעו אותם כדי שיהיו שכנים של מאי גולן? מזל שיש בגצ ואפשר לספר את הסיפור באופן מאד חלקי.
ואחרי כל אלו, קח בחשבון שבית המשפט העליון משתנה. כמה נוח לתקוף את ברק בן ה-87, אשר ככל הנראה אם היה מכהן היום, היה נמצא בדעת מיעוט בלא מעט נושאים שיש להם נגיעה אידיאולוגית.
עריכה: לגבי ייצוג, רוב השופטים אם לא כולם ילידי ישראל ואני לא בודק אילנות יוחסין, אז אין לי מושג לגבי עדות. מה שבטוח זה שערבים מיוצגים בחסר ומתנחלים בעודף (ובעיני רובם הגיעו בזכות מצויינות משפטית ולא ייצוג מגזרי).

השאלה לא מוגדרת ...
מה זה שמאל ? מה זה ימין ?
דחיית הפסקת מימון צהרונים למשפחות שלא ממצות כושר השתכרות -זה שמאל או ימין?
סיבסוד משקאות ממותקים - זה לטובת השכבות החלשות או לרעתן ? זה שמאל או ימין ?
סיבסוד בתי ספר שלא מלמדים ליבה - זה שמאל או ימין ?
פגיעה בנשים? הדרת נשים ?
חיוב מועצה לממן מיקווה זה שמאל או ימין ?
הבג״ץ נגד כהונתו של מורשע בפלילים כשר - זה שמאל או ימין?

-- אתה מנסה להלחם בפייק ניוז באמצעות עובדות על דברים שהם בעצמם סיסמאות ?
בדיוק טבלה כזאת שתסכם את הפסיקה ותרשום נוטה לשמאל\לימין לא רלבנטית.
זאת טענה שמועלת רבות על ידי ספקנים ותומכי הרפורמה כדי להשיב עליה נאותה צריך להיות מצויד בעובדות והבנה של הפסיקות, לכן שאלתי פה.
 
אני אנסה לסכם את תחושותי לגבי ה"הפיכה/ רפורמה" המוצעת...
הבטיחו לנו 4 שנים של שקט ועשיה... רק תתנו לביבי להקים קואליציה יציבה של יותר מ-61 מנדטים.
מאז אין לי 4 דקות של שקט.
כשכל הממשלה בנויה על אותו בייס בוחרים וכולם מתחרים אחד בשני על אותה אצבע... הם חייבים להשאר בתודעה.

נ.ב.
שר התקשורת חסם אותי הלילה בטוויטר.
לא היתה איזו פסיקה בנידון לגבי מה מצופה מאיש ציבור עם חשבון ציבורי (ממומן כספי ציבור) לגבי חסימות?
 
זאת טענה שמועלת רבות על ידי ספקנים ותומכי הרפורמה כדי להשיב עליה נאותה צריך להיות מצויד בעובדות והבנה של הפסיקות, לכן שאלתי פה.
ועידת הליכוד 1993 מתגאה: ״בימי ממשלת הליכוד החלה מהפכה חוקתית בישראל ונחקקו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק. זכויות יסוד של האדם מוגנות עתה לא רק נגד עריצות השלטון, אלא גם נגד פגיעה לא הוגנת ע"י המחוקק.״, "הליכוד יעשה לחיזוק שלטון החוק בישראל. יובטחו עליונות המשפט וכפיפותן של כל הרשויות למשפט המדינה. הליכוד יעמוד על משמר עצמאותה של הרשות השופטת. יעשה לשמירת מעמדה העצמאי ואיכותה המקצועית של פרקליטות המדינה". בנוסף מובאות עדויות שהחקיקה היתה יוזמה של בגין, שום קשר לאהרן ברק.
אבל כמו שבן כספית כותב - ״העובדה שהליכוד תחת נתניהו (כן, הוא היה כבר יו"ר הליכוד בימי הוועידה ההיא) מתפאר במהפכה החוקתית שהוא עצמו הוביל והנהיג, חולפת לטרולים הביביסטים כזבוב טורדני ליד האוזן. זה מפריע להם בערך כמו שחזרת טפטוף הרקטות על עוטף עזה מפריעה להם. הם ממשיכים בשלהם.״
 
מרצה שמזים את השקרים של תומכי ההפיכה נגד בג"ץ. מומלץ
 
מישהו מכיר מחקר שמסכם את פסיקות בית המשפט העליון בקיצור ומתייג אותם לפי אופי הפסיקה (שמאל, ימין, לא קשור).
דוח "הכל מדיד" של תנועת רגבים
רגבים היא עמותת ימין, חיפשתי התייחסויות ענייניות לגבי הדוח, לא מצאתי.

השאלה לא מוגדרת ...
מה זה שמאל ? מה זה ימין ?
כמות המקרים שיש בה מובהקות היא ודאי לא זניחה.

בית המשפט מאד בטחוניסט וממעט מאד להתערב בהחלטות שנוגעות לבטחון. אבל, במעט המקרים שהוא עושה זאת, בדרך כלל מדובר בהסתמכות על עקרונות של המשפט הבין לאומי, שאני לא בטוח שכל חלקי העם מקבלים כלגיטימיים.
ממעט מאוד להתערב? מסופקני... בהחלט יכול להיות שבאחוזים רוב העתירות נדחות מכיוון שיש כמה עשרות עמותות שמאל שזה עיסוקם (בשליש מהתיקים של בגץ ב2010-2018 צהל היה המשיב).

כמה דוגמאות בולטות:
לא איפשר לצהל הריסת בתים שישבו על ציר כיסופים אף על פי שבוצע מהם ירי בעבר על הציר, קיבלו את הכינוי בתי בגץ ולימים מהם נרצחה משפחת חתואל והם לא היחידים... גם הבתים האלו לא היחידים
סגירת התיק נגד שוברים שתיקה באיסוף ואחזקת מידע סודי על צהל
מקשה בהריסת בתים של מחבלים ככלי הרתעתי.
בניסיון ליצור לחץ על חמאס בעניין השבויים והנעדרים הקבינט החליט על שלילת ההיתרים לכניסה לטיפולים רפואיים בישראל. בגץ ביטל
ביטל את האפשרות של גירוש פלשתינאים פעילי טרור ללבנון
ביטל שלילת אזרחות ממחבלים עם אזרחות ישראלית אף על פי שהחוק מציין במפורש שזה בסמכות שר הפנים ובמשך השנים לא פחות מחמישה שרי פנים שונים ניסו לעשות זאת (שאגב נוהגת בעוד מדינות מערביות)
הכנסת אספקה למחבלים בכנסית חג המולד תוך כדי לחימה
ביטול נוהל שכן

כמה ציטוטים ממידה
הטלת מגבלות על מדיניות הסיכולים הממוקדים
בפסק-דין שניתן ב-29 בינואר 2002, על-ידי השופטים מצא, חשין ולוי, נדחתה העתירה על הסף בנימוק המתבקש כי "ברירת אמצעי הלחימה בהם פועלים המשיבים במטרה לסכל מבעוד מועד פיגועי טרור רצחניים אינם מן הנושאים שבית משפט זה יראה מקום להתערב בהם".

פסק-דין זה היה אמור לסתום את הגולל על הניסיון לחסל את הסיכולים הממוקדים. שהרי כלל ידוע הוא שאין "סיבוב שני" בבג"ץ ומה שנפסק כבר בערכאה העליונה של מערכת המשפט בישראל אמור להיחשב כתקדים מחייב. אך מה לאהרן ברק ולכללים פורמליסטיים שכאלה? כשלושה חודשים לאחר שניתן פסק הדין, נידונה שוב מדיניות הסיכולים בבג"ץ, אלא שלמרבה ההפתעה במקום לדחות את העתירה בנימוק שכבר ישנו "מעשה בית-דין", החליט ברק לדון בסוגיה. הפעם ברק לא לקח סיכונים והוביל בעצמו את ההרכב. להפתעת כל הנוכחים באולם, מיד עם פתיחת הדיון הקריא ברק החלטה – אותה הכין מראש – הדורשת מנציגי הצבא והמדינה להשיב על שאלות משפטיות מפורטות וסבוכות באשר לחוקיות הסיכולים, דבר שהעיד על כוונתו לדון בסוגיה בעומק ולהתערב במדיניות בנושא.

שי ניצן, שייצג אז את המדינה זיהה מיד שיש כאן שינוי בעמדת בית המשפט, וסיפר: "נבוכתי מעט כי לא יכולתי להשיב כראוי לאלתר ועל כן ביקשנו לקבל ארכה להכנת התשובות. לנוכח בקשתנו מסר לנו הנשיא ברק את ההחלטה הכתובה והמוכנה זה כבר של שלושת השופטים, החלטה שכתבו עוד לפני שירדו לאולם המשפט".

הפעם, קיבל ברק את מבוקשו. למרות שהוא לא אסר זאת לחלוטין, הוטלו על הסיכולים הממוקדים מגבלות וסייגים, שצמצמו באופן משמעותי את השימוש בהם. תחת זאת, מעדיף צה"ל לשלוח במקרים רבים כוחות קרקעיים המסכנים את חייהם בפעולות מורכבות בשטח עוין.
הריסת בתים

ההשפעה השקטה

מעורבותו של בית-המשפט העליון בהחלטות ובלחימה היא מקיפה הרבה יותר ממה שמתועד בהחלטות ובפסקי-דין פורמליים. כפי שמסביר זכריה באריכות בספרו, בית-המשפט מסוגל לשנות החלטות של דרגי הביצוע באמצעות מגוון כלים, הכוללים תזמון דיונים, הערות בעל-פה בבית-המשפט, רמיזות ו"המלצות" הנכללות בפסק-הדין, דרישה בין הצדדים להתפשר תוך התערבות באופי הפשרה ויישומה, ועוד. "בית המשפט אינו רואה קושי במעורבות זו המוליכה את המדינה, עקב בצד אגודל, אל התוצאה שבה הוא מעוניין" (עמוד 54).

אחת הדוגמאות הידועות בעניין זה היא מסמוס החלטתו של ראש-הממשלה נתניהו לסגור את האוריינט האוס, "שגרירות" הרשות הפלסטינית במזרח ירושלים בשנת 1999. באמצעות שליטתו בלוח-הזמנים של הדיונים, פעל בית-המשפט בשקט וביעילות. ב-9 במאי החליט נתניהו לסגור את המבנה, ב-11 הוגשה עתירה וניתן צו-ביניים. אך הדיון הראשון נקבע רק ל-30 במאי. בינתיים, ב-17 במאי, התקיימו בחירות, הממשלה התחלפה, והאוריינט האוס נותר על כנו.

במקרה אחר ביקש הצבא לסגור יותר ממאה חנויות ברחוב השלאלה הקטנה בחברון. בסדרה של החלטות והמלצות הורה בית-המשפט למדינה לבדוק שוב ושוב את עמדתה. כך שבסופו של דבר – לאחר שהמדינה צמצמה את מספר החנויות הנסגרות בכל פעם, ולאחר שבית-המשפט הורה לבחון את "פתיחתן מחדש של ארבע-עשרה חנויות בצומת הבנקים" – נסגרו 9 חנויות בלבד. (עמוד 59).

הדינמיקה הזו בולטת עוד יותר באופן שבו טיפל בג"ץ בסוגיית הריסת בתים, שהפכה לאקטואלית שוב בזמן זה. במשך שנים רבות נהג הצבא להרוס בתי מחבלים ומשפחותיהם כצעד ענישתי ומרתיע, כחלק מהאמצעים במאבק בטרור ובתמריצים הסביבתיים שלו. מדיניות זו, שעיקרה פגיעה בסביבתו של המחבל, לא הייתה אהובה על ארגוני זכויות האדם ועל נשיא בית-המשפט העליון אהרן ברק. אך לרוע המזל, החוק בישראל התיר זאת, וברק נאלץ לבלוע את הצפרדע:

אנו פוסקים לפי החוק אבל אני אוכל את עצמי יום יום שעה שעה. הייתי שמח שהכנסת הייתה מתערבת ואומרת שאסור להרוס בתים. ('הארץ' 20.6.2003)
לא עברו ימים רבים ונקרתה בפני ברק הזדמנות לעשות מעשה. במהלך שנת 2004 הקים הצבא ועדה שנועדה לבחון את האפקטיביות של הריסות הבתים ולדון בחלופות שונות. כאשר בדצמבר 2004 התקיים דיון נוסף באחת העתירות בנושא, ניצל ברק את ההזדמנות להעביר למערכת הביטחון מסר ברור. כפי שסיפר פרקליט שנכח בדיון לזכריה, בתחילת הדיון פנה ברק לנציג המדינה ושאל האם "הוא מודע להלכי הרוח של בית המשפט"? לאחר שהלה השיב בחיוב, המשיך ברק והסביר כי כיום הוא "רואה טעם רב בדעת המיעוט של השופט חשין בסוגיית הריסת הבתים". חשין התנגד בעתירות קודמות להריסה. דינמיקה דומה התרחשה בעתירה נוספת מטעם ארגון 'עדאלה', שעסקה בסמכויות הצבא להרוס בתים לצורכי לחימה.

כך, העתירות אמנם נדחו, אך המסר נקלט היטב בצבא, והוועדה החליטה בסופו של דבר להמליץ לצבא לחדול מהריסות הבתים (עמוד 63). השופט מצא תיאר את ההתנהלות הזו במילים קצרות וקולעות:

התקווה שלנו השופטים היא שהמדינה תבין ותעשה מעשה. כאשר בית המשפט העליון נותן חבל למדינה זה לא מפני שבית המשפט סבור שהמדינה נוהגת כיאות, אלא מפני שנכון יותר שהמדינה תתקן בעצמה את העוול. (נעמי לויצקי, 'העליונים', עמ' 131


בעניינים מדיניים אין התערבות בכלל
מינויים זה לא נושא מדיני?

קח בחשבון שהפוליטיקאים יודעים לעשות יופי של מניפולציות תקשורתיות כדי להסיט מחדלים שלהם לכיוון בגצ. הדוגמה המובהקת היא נושא המסתננים. היום בציבור, לפחות הימני, מספרים סיפור שמתחיל מכך שבגצ פסל חוק שהיה אמור לפתור את הבעיה. אפשר להתווכח על זה, אבל שים לב מה נעדר מהסיפור: מה שקדם לו. מי התשהה במשך שנים בבניית הגדר (שהיא זו שפתרה את הבעיה), מי החליט שמקומם של המסתננים בדרום תל אביב ומי שלח אוטובוסים שיסיעו אותם כדי שיהיו שכנים של מאי גולן? מזל שיש בגצ ואפשר לספר את הסיפור באופן מאד חלקי.
איך אזלת יד שהייתה (ועודנה) של הממשלה בנושא המסתננים מורידה את אחריות בגץ על הנושא? בגץ לא פסל חוק אחד, אלא מגוון חוקים שהוכחו כאפקטיביים: מתקן חולות, חילוט כספים ומענק ליוצאים, העברת למדינה שלישית ועוד
ללא בגץ היו כאן ללא ספק הרבה פחות מסתננים כיום
ואחרי כל אלו, קח בחשבון שבית המשפט העליון משתנה. כמה נוח לתקוף את ברק בן ה-87, אשר ככל הנראה אם היה מכהן היום, היה נמצא בדעת מיעוט בלא מעט נושאים שיש להם נגיעה אידיאולוגית.
במה לדעתך?

מרצה שמזים את השקרים של תומכי ההפיכה נגד בג"ץ. מומלץ
מחילה, מישהו יכול להעלות על הכתב את עיקרי הדברים? אם זה ענייני אשמח לשמוע התייחסות לשקרים שלי (למרות שלא נעים שתפסת אותי)


השתדלתי לא להיכנס כאן לשאלות האם הפסיקה מוצדקת או לא (דעתי ברורה ברוב המקרים גם ככה) אלא להתייחס לסוגיה של כמה בגץ מתערב.

בכלל, הפסיקה לפי ימין או שמאל לפחות בעיני היא משנית. כמובן שיש משמעות לעולם התרבותי הערכי שהשופט מגיע איתו, אבל השפעה זו מוגבלת אם השופט כפוף לחוק ופוסק על פיו.
בעיה חמורה בהרבה היא עילת הסבירות, ליתר דיוק אין בעיה עם עילת הסבירות שמקורה במשפט הבריטי, יש בעיה עם עילת הסבירות המהותית שחידש ברק בשנות השמונים. כיום השופטים לא באמת כפופים לחוק ובשעת הצורך יכולים לעשות ככל העולה על רוחם.
אפשר לראות את זה בפסק הדין האחרון של המסתננים הויכוח בין סולברג לבין חיות. בסופו של דבר אין כאן כלל ויכוח משפטי. חיות משקללת באופן שונה מהמחוקק את האיזון בין זכות הקניין של המסתננים לבין אינטרס המדינה.
כנל בשלילת אזרחות ממחבלים ועוד.

שיהיו לכל עם ישראל בשורות טובות
 
נערך לאחרונה ב:
לא איפשר לצהל הריסת בתים שישבו על ציר כיסופים אף על פי שבוצע מהם ירי בעבר על הציר, קיבלו את הכינוי בתי בגץ ולימים מהם נרצחה משפחת חתואל והם לא היחידים..
אתחיל בגילוי נאות, איני משפטן ואין לי שום ידע משפטי, בסה"כ קראתי את הערך בויקיפדיה.
להבנתי ב 2002, בעקבות פיגוע, הצבא הורה לבעלי הבתים להתפנות לפני הריסה.
לאחר שהוגשה עתירה בנושא לבג"צ, בג"צ הוציא צו שמונע את ההריסה עד לדיון בעתירה.
מספר ציטוטים מויקיפדיה :
"לאחר יומיים הצהירה המדינה שחזרה בה מכוונתה להרוס מיידית את הבתים,"
"במאי 2002 נערך דיון בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, על הריסת הבתים. בסיכומו נכתב: "הריסת שני הבתים המצויים בקרבת הגשר מתוארת על ידי אלוף הפיקוד כעניין של פיקוח נפש... לפחות בית אחד מאוכלס באזרחים אשר אין מידע הקושר אותם לפיגועים או למתן אפשרות לביצוע פיגוע... ההריסה צריכה להיות כפופה למתן פיצויים. יש להביא את הנושא לידיעת שר הביטחון והרמטכ"ל, כדי שייתנו דעתם לכך"[13]. בסופו של דבר לא נהרסו מבנים בציר כיסופים עד לאחר רצח בנות משפחת חטואל."

עכשיו, אני יודע גם שאמיר אוחנה התייחס לעניין הזה שנים אח"כ ואמר ש״לא את כל פסיקות בג״ץ צריך לקיים״ בעקבות המקרה הזה.

אני מנסה להבין, האם הייתה בסופו של דבר פסיקה של בג"צ בנושא? האם הכוונה לצו שבג"צ הוציא? האם אפשר אולי בכלל לטעון שהממשלה בראשות שרון היא שנמנעה מהדיון בהריסה מסיבותיה שלה ושנוח לטפול את העניין על בג"צ?

מקור:
 
נערך לאחרונה ב:
אם זה ענייני אשמח לשמוע התייחסות לשקרים שלי (למרות שלא נעים שתפסת אותי)
אתה לגמרי מבלבל בין הראשות המבצעת (הממשל) ובג״ץ.
להטיל על בגץ את האחריות על החלטות ומעשי הממשלה זה שקר.
לא איפשר לצהל הריסת בתים שישבו על ציר כיסופים אף על פי שבוצע מהם ירי בעבר על הציר,
בג"צ הוציא צו שמונע את ההריסה עד לדיון בעתירה.
מספר ציטוטים מויקיפדיה :
"לאחר יומיים הצהירה המדינה שחזרה בה מכוונתה להרוס מיידית את הבתים,"

סגירת תיקים זה החלטה של המשטרה או הפרקליטות, ולא, הם לא כולם ״אליטה שמואלנית ששומרת על הגמוניותה״ או שקר מסרים אחר. מנדנבליט למשל מונה על ידי נתניהו, שבשילטון כבר 15 שנה. ה״שמאל״ לא בשילטון כבר מ 1977- אולי עוד לפני שנולדת.

גם בעניין הפליטים - שכבר הועלה כאן - בגץ פסק שלא כולאים אדם ללא הגבלת זמן. אבל היו עוד פיתרונות כמו הסכם להעברת פליטים למדינה שלישית או פיקוח יותר טוב בגבול. מי ששלח את הפליטים לדרום תל אביב ולא לקיסריה, ומי שנסוג מהסכם להוצאת פליטים שהיה עם האו״מ זה ממשלת נתניהו, לא בג״ץ.
 
נערך לאחרונה ב:
ממעט מאוד להתערב? מסופקני... בהחלט יכול להיות שבאחוזים רוב העתירות נדחות מכיוון שיש כמה עשרות עמותות שמאל שזה עיסוקם (בשליש מהתיקים של בגץ ב2010-2018 צהל היה המשיב).
כלומר, יש המון נפגעים שמגישים בג"צ ורק חלק קטן מתוכם מקבל סעד. זו בדיוק הטענה שלי - בג"צ נותן הכשר לרוב המכריע של פעולות המדינה שפוגעות בפלשתינים.
הבאת המון מקרים שכל אחד מהם עולם ומלואו. מהתרשמות שטחית ,נראה שהרוב מתייחס לסיפורים מלפני עשרות שנים ובית משפט בהם כיהנו שופטים אחרים עם גישה אחרת מהשופטים הנוכחיים.
אבל בוא נשים את הדברים על השולחן - מה שמפריע ל"שמרנים" אלו נורמות של המשפט הבין לאומי שפוגעות ב"מדינה היהודית" או איזו סיסמה אחרת. שתתכבד הכנסת על הרוב ה"ימני" ותחליט שישראל תסיר חתימתה מהאמנה לזכויות הפליטים ואולי אמנות נוספות, ובגלל שכולנו ניצולי שואה מותר לנו להתעלם מזכויות של אחרים. אבל היום המצב הפוך - מספרים לבית הדין בהאג שיש לנו מערכת משפט עצמאית ששומרת על נורמות בין לאומיות, ומקללים את השופטים שהם חברים של מחבלים.
איך אזלת יד שהייתה (ועודנה) של הממשלה בנושא המסתננים מורידה את אחריות בגץ על הנושא?
אני מזמין אותך לבדוק ב"מידה" או אתרים דומים כמה כתבות על מחדלי הממשלה וכמה על בגצ, שואל בכנות - אם הנושא כל כך מרכזי, כמה אנשים אתה מכיר ששינו את הצבעתם בעקבות מדיניות הממשלה להכניס מסתניים לישראל ולהסיע אותם לדרום תל אביב (ושאלה כפירה - כמה ממצביעי ה"ימין" יודעים מיהם הפוליטיקאים שנקטו במדיניות הסעת המסתניים לדרום תל אביב?). ואגב פחות מסנתיים היום - אני חושב שהמספר היום מאד קטן. ואפשר לתהות עד כמה הוא היה קטן יותר לולא ביבי ביטל את הסכם ההוצאה שלהם מהארץ.
במה לדעתך?
בכל פסק דין של אקטיביזם שיפוטי.
אני מניח שבנושא של הריסת בתי מחבלים למשל, הנשיא ברק לא היה תומך היום בהריסה במקרים רבים בהם בית המשפט אישר אותה.
אגב, זה נושא קלאסי של הורדת האחריות מהדרג המדיני - מבחינתם שכל הבתים ייהרסו בלי בדיקה כי כך דורשת דעת הקהל, ושבגצ יחטוף את האש במקרים בהם ההריסה לא מוצדקת.
מינויים זה לא נושא מדיני?
תלוי.
מינוי של גנב לשר האוצר זה קו אדום בוהק בכל מדינה, אבל בישראל בית המשפט מתחיל לגמגם ומספר שופטים הלכו רק לנימוק שהוא גם שיקר לבית המשפט, ולא לעניין העקרוני של ההתאמה בין גנב לקופה.
 
סליחה על הדיליי, מנסה לשמור על שפיות בימים לא פשוטים אלו

כלומר, יש המון נפגעים שמגישים בג"צ ורק חלק קטן מתוכם מקבל סעד. זו בדיוק הטענה שלי - בג"צ נותן הכשר לרוב המכריע של פעולות המדינה שפוגעות בפלשתינים.
כנראה לא הסברתי את עצמי טוב. התייחסתי לטיעון שלך בהודעה המקורית
שתי רשתות שיווק שמתחרות ביניהן, "אפונה וגזר" ו"שמח במטבח" ובין השאר יש גם מאבק בשדה המשפטי. רשת "שמח במטבח" החליטה להפנות את רוב תקציב הפרסום שלה למעמד המשפטי ובזכות עשרות המיליונים שהיא משקיעה הוגשו 2000 עתירות לבית המשפט נגד רשת "אפונה וגזר", בעוד שהוגשה נגדה רק 20 עתירות בשנה.
מתוך 2000 העתירות התקבלו רק 50 ומתוך 20 העתירות התקבלו 5
האם נכון להגיד שבית המשפט מוטה לטובת "אפונה וגזר" מכיוון שהוא קיבל 50% מהעתירות שלה, לעומת 2.5% מהרשת השניה?

יש היום כמה עשרות עמותות שמאל בתקציבים של הרבה עשרות מיליונים לשנה שפעילות בשדה המשפטי. הרבה יותר מהצד הימני. מה אני בא להגיד בזה? שהעובדה שבאחוזים הרבה עתירות שמאל נדחות, לא מעיד כלום על הטיה של בית המשפט או על כך שהוא ממעט להתערב.


הבאת המון מקרים שכל אחד מהם עולם ומלואו. מהתרשמות שטחית ,נראה שהרוב מתייחס לסיפורים מלפני עשרות שנים ובית משפט בהם כיהנו שופטים אחרים עם גישה אחרת מהשופטים הנוכחיים.
אבל בוא נשים את הדברים על השולחן - מה שמפריע ל"שמרנים" אלו נורמות של המשפט הבין לאומי שפוגעות ב"מדינה היהודית" או איזו סיסמה אחרת.
כידוע יש נטייה לרדד את הטיעונים של הצד השני.
לא רואה שום הבדל בהתנהגות בבית המשפט ב25 שנים האחרונות ואולי אף להיפך. אבל בא ניקח כמה מקרים מהשנים האחרונות כדי שאוכל לחדד מה מפריע לי (ולדעתי לרוב ה"שמרנים").
הדבר הכי מעוות היום הוא שאין כללים. עילת הסבירות והמידתיות נותנות לשופט כלים להתעלם לחלוטין מהחוק ובלי שום הצדקה משפטית, פשוט לעשות מה שהוא רוצה. וכיום בתור הסמכות העליונה הקובעת שאין אחריה עוררין, זה מה שיקרה. דמוקרטיה?

עילת הסבירות הגיעה המשפט הבריטי. שם הוגדרה כעילת סבירות קיצונית. משהו ששום אדם שפוי בשום מדינה ושום זמן לא היה עושה. לצורך ההסכמה בינינו, מינוי של ילד בן 4 ליועץ משפטי לממשלה עומד בקריטריון הזה.
בשנות ה80 ברק הרחיב את זה לעילת סבירות מהותית שבלשון לא משפטית זה אומר שאם שופט בגץ חושב אחרת מהמחוקק או הממשלה הוא מכריע. לא צריך שום טיעון משפטי.

סליחה על האריכות של הציטוטים, התחלתי לכתוב וכדי לדייק בפרטים הגעתי לכתבות/מאמרים הבאים. מה לעשות, לא כולם ניחנו בכשרון כתיבה בהיר....

בשנת 2019, הסתיימה כהונתו של פרקליט המדינה, שי ניצן, והיה צורך להחליפו. שר המשפטים דאז, אמיר אוחנה, ביקש למנות פרקליט מדינה חדש. היועמ״ש אביחי מנדלבליט עמד על המשמר וקבע שלא ימונה פרקליט מדינה בתקופת ממשלת מעבר. אמנם, מנדלבליט הוקלט כשהוא אומר, כמשיח לפי תומו, שפרקליט המדינה המכהן ״מחזיק אותי בגרוני״, אבל ידוע שבעלי מקצוע במערכת המשפטית מורמים מעל זוטות כ"ניגודי עניינים". מנדלבליט הבחין שטובת הציבור היא ששר משפטים בממשלת מעבר לא ימנה פרקליט מדינה.
והוא צדק, כמובן. בית המשפט כבר קבע שממשלת מעבר לא יכולה לנטרל את הממשלה הבאה באמצעות פעולות בעלות השלכות לטווח הארוך. אמנם, אין רמז לזה בחוק, אבל בפשטות לא סביר להתנהל אחרת. גבולות מתחם הסבירות אינם תמיד ברורים להדיוטות, שופטים ויועמ"שים לעומתם כן מחזיקים במומחיות הזו. למשל, למנות את דורית ביניש לבית המשפט העליון בממשלת מעבר – עמוק בתוך המתחם. לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי למנות את רות גביזון לאותו תפקיד בדיוק – אופס, מחוץ לתחום. ביבי מבקש לסגור את האוריינט האוס בממשלת מעבר – די, מחוץ למתחם הסבירות. לפיד רוצה לוותר על מים טריטוריאליים של ישראל לטובת לבנון פחות משבוע לפני בחירות – מה סביר מזה? מדובר באומנות, אל תנסו בבית.

ואם מנדלבליט טוען שאסור למנות פרקליט מדינה בממשלת מעבר, זו האמת לאמיתה, כך קובע בית המשפט. למה לבזבז זמן יקר בעתירות? בכל מקרה היועמ״ש הוא ראש ועדת האיתור לפרקליט המדינה, כך שלא היה להן סיכוי.

שר המשפטים לשעבר, אמיר אוחנה, הבין את כללי המשחק וביקש רק למנות פרקליט מדינה זמני. החוק קובע במפורש שמינוי זמני כזה נתון לסמכותו הבלעדית. אבל לא אלמן ישראל. היועמ״ש קבע שמתחם הסבירות לא סובל מינוי פרקליט זמני שלא על דעתו. יתרה מזו, דעתו היא שכל מינוי שאינו מומי למברגר, ורק הוא, חורג ממתחם הסבירות באופן קיצוני.

תארו לעצמכם מה היה קורה במדינת ישראל לולא עילת הסבירות וייעוץ מחייב של היועמ״ש. פוליטיקאי כמו אמיר אוחנה היה ממנה על דעת עצמו פרקליט מדינה ללא פיקוחו המפוכח של המבוגר האחראי מנדלבליט (ושומו שמיים, אולי גם הפרקליט הבא היה מחזיק את מנדלבליט בגרונו). זו פוליטיזציה של המערכת המשפטית.

וכאילו להוכיח את התיזה, הלך אוחנה ומינה את אורלי בן ארי לפרקליטת המדינה במינוי זמני, על אפו וחמתו של היועמ״ש, ממש כאילו היא מומי למברגר. הדמוקרטיה המהותית לא יכולה לסבול עזות פנים כזאת, מה יהיה עם המיעוטים המוחלשים? וכבוד השופט מני מזוז, בתור שופט תורן, הזדרז להוציא צו נגד המינוי הזמני הבלתי-סביר-באופן-קיצוני ממש רגע לפני טקס כניסתה לתפקיד של בן ארי.

אבל אוחנה התעקש. הוא מינה את דן אלדד כפרקליט המדינה במינוי זמני. בג׳סטה ממש לפנים משורת הדין, מנדלבליט ובית המשפט נתנו לאלדד לכהן בתפקיד במשך 90 ימים. ישחקו הנערים לפנינו. בתום התקופה, כשמדינת ישראל עדיין בתקופת ממשלת מעבר, אוחנה הגזים לגמרי והאריך את כהונתו של אלדד בעוד 90 ימים.

וכאן רווח והצלה באו ממקום אחר. קבוצה של עשרה עורכי דין, שיש להם זכות עמידה בפני בית המשפט בעניין זה מתוקף היותם בעלי דופק, עתרו נגד המינוי הזמני. כבוד השופט מני מזוז הגדיל ראש ופסק שלא רק שהמינוי הזמני של אלדד לא יוארך, אלא – מבלי שהעותרים כלל ביקשו – ששר המשפטים אוחנה מנוע מלמנות מועמד כלשהו לתפקיד, ולא משנה מי.

אז בסוף מנדלבליט נטל לעצמו, בנוסף לסמכויותיו כיועמ״ש, את כל הסמכויות של פרקליט המדינה (״אין קושי להקים חיץ אטום והרמטי״) למשך שמונה חודשים. הרי טובת המדינה מחייבת ואין לעוסקים בצרכי ציבור הלוקסוס לסרב, עד שגנץ מינה פרקליט, ובא לציון גואל.

אז בפעם הבאה שאיזה יריב לוין או חוקר מפורום קהלת אומר לכם שצריכים להגביל את השימוש בעילת הסבירות או שהייעוץ צריך להיות ייעוץ בלבד, תזכירו להם את המקרה הנפלא הזה – שימוש מושלם בעילת הסבירות וייעוץ מחייב להגנה על זכויות המיעוטים, על הדמוקרטיה המהותית, ועל הצדק הקוסמי, לא?


והנה עוד אחד

ביוני 2006 החלט רוני בר-און, אז שר הפנים בממשלת אולמרט, לפסול את רישיון ישיבת הקבע של ארבעה תושבים ממזרח ירושלים שנבחרו לכהן כנציגים פוליטיים מטעם החמאס במוסדות הפוליטיים של הרשות הפלסטינית.
ארבעת נציגי חמאס עתרו מיד לבג"ץ.
יותר מ-11 שנה לאחר מכן פסק בג"ץ פסיקה סופית שביטלה את ההחלטה של בר און שלא לתת רישיון לישיבת קבע לארבעת נציגי החמאס – החלטה שארבעה שרי פנים נוספים שכיהנו אחרי בר און שבו ואישרו.
אבל מה חשוב מה החליטו שרי הפנים? שופטי בית המשפט העליון הם מעל הממשלה ומעל עיקרון הפרדת הרשויות.
על כל פנים, מותב של תשעה שופטים פסק ברוב שאין לשר הפנים סמכות לשלול רישיון ישיבת קבע במקרה המדובר וזאת למרות שחוק הכניסה לישראל קובע במפורש כי "שר הפנים רשאי, לפי שיקול דעתו... לבטל רשיון ישיבה שניתן לפי חוק זה".
אבל מה חשוב מה כתוב בחוק? שופטי בית המשפט העליון הם מעל הכנסת ומעל עיקרון שלטון החוק.
יחד עם זאת, המלכים-הפילוסופים החליטו לגלות אורך רוח וגדלות נפש כלפי הכנסת המצויה תחת עקבם והשהו את בטלות ההחלטה של שר הפנים למשך חצי שנה במהלכה יוכלו חברי הכנסת לתקן את החוק כך שיסמיך את שר הפנים לשלול תושבות מהארבעה (למרות שכאמור, גם ללא התיקון החוק נותן הסמכה מלאה לשר הפנים לשלול תושבות לפי שיקול דעתו – שיקול דעת אותו הפקיעו שופטי בית המשפט לעצמם, כהרגלם בקודש).

באופן מעט מפתיע, בחרו חברי הכנסת שלא למחול על כבודם והחלו לקדם חקיקת תיקון לחוק הכניסה לישראל. ואכן, שישה חודשים לאחר מתן פסק הדין, הצליחו חברי הכנסת לחוקק כי שר הפנים רשאי לבטל רישיון לישיבת קבע שניתן לפי חוק הכניסה לישראל. היות שאדם אינו יכול להיות ללא מעמד חוקי, החוק הסמיך את שר הפנים לתת רישיון ישיבה אחר, כלומר אחד מרישיונות הישיבה הזמניים הקיימים בחוק (כמו, למשל, רישיון לישיבת ביקור ב/2).
לכל אורך הליך חקיקת החוק, שבו חברי הכנסת והדגישו כי המטרה של החקיקה היא לשלול את ההטבות הסוציאליות להן זכאים תושבי ישראל. ואכן, רוב רישיונות הישיבה הזמניים לא מקנים הטבות סוציאליות למחזיקים בהם, אבל יש אחד שכן – רישיון ישיבת ארעי א/5.
"הוא לא יכול להיות גם בחמאס וגם לקבל קצבה, זה ההיגיון", הסבירה חברת הכנסת ענת ברקו, אחת ממציעות החוק. "אנחנו רוצים שרישיון הישיבה בישראל יאפשר לו להישאר בישראל, אבל לא ייתן לו זכויות, לא ביטוח לאומי ולא ביטוח בריאות" הסביר חבר הכנסת יואב קיש. וכדי שלא תהיינה "אי הבנות" בדיעבד מול משרד המשפטים או בעתירות לבג"ץ פנה קיש לאנשי משרד המשפטים שנכחו בישיבת ועדת הפנים בדברים הבאים: "אני מבקש להבהיר, משרד המשפטים, אני מבקש את תשובתכם לפרוטוקול. לנו הייתה בעיה, אנחנו לא רוצים שמי שהורשע בטרור ייהנה מזכויות במדינת ישראל, זו האווירה שאנחנו רוצים לשדר בהצעת החוק הזה, בוודאי בהתייחסות לשאלת בג"צ בעניין. עכשיו, האם זה שאנחנו נותנים תושבות ארעית, בלית ברירה כנראה, בסיטואציה מסוימת, עדיין, אמרנו קודם לפני רגע שיש כל מיני זכויות לתושב ארעי, האם יש חובה בחוק שהזכויות האלה למי שהורשע בטרור, הוא לא יקבל אותן?". ולפני ההצבעה שב קיש וציין את כוונת המחוקק המפורשת: "אני רוצה להגיד עוד דבר אחד, לגבי אישור השהייה, ידובר, כמו שאמרנו, באישור זמני שלא כולל זכויות סוציאליות" (פרוטוקול מספר 586 מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה, הכנסת ה-20, 5 במרץ 2018).
הצביעו חברי הכנסת, והחוק עבר בדיוק כפי שהמחוקק כיוון (תיקון מספר 30 לחוק הכניסה לישראל).
אבל היה זה רק "ישחקו הנבחרים לפנינו" משום שכפי שכבר ציינתי, חכמי המשפט מצויים מעל הדמוקרטיה.

תשעה חודשים לאחר שהחוק עבר ישבו חברי הכנסת בוועדת הפנים כדי לבדוק את יישומו. ומה רבה הייתה הפתעתם שכל תושבי מזרח ירושלים שרישיון ישיבת הקבע שלהם בוטל לאחר חקיקת תיקון החוק, ניתן רישיון ישיבה ארעי א/5 המאפשר להם לקבל את כל ההטבות הסוציאליות.
קיש תמה איך קרה הדבר ולכך הסביר לו נציג אגף ייעוץ וחקיקה כי "לפני שנה וחצי נערך דיון אצל היועץ המשפטי לממשלה בשאלה איזה מעמד חלופי צריך להינתן למי שמבוטלת לו האזרחות. היועץ קבע שהמעמד הנכון הוא תושבות ארעית. ההליך הזה של ביטול אזרחות וביטול תושבות קבע הוא הליך מאוד דרמטי עבור האדם שמבטלים לו את המעמד, לכן נדרש שההליך יהיה מידתי"
קיש כעס ואמר "רצינו להעביר אותם מסטטוס של תושבי קבע למצב שבו הם לא יקבלו זכויות בביטוח לאומי. רצינו לוודא שהם לא יקבלו את כל הקצבאות. אמנם שינינו את הסטטוס מתושב קבע לתושב ארעי, אבל לא באמת שינינו כלום, חוץ מזה שהוא כל שנה צריך לבקש את הסטטוס מחדש" (פרוטוקול מספר 774 מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה, הכנסת ה-20, 17 בדצמבר 2018).
למעשה, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ניסה להפוך עצמו לסמכות הקובעת לגבי ביטול רישיון ישיבה כבר במהלך חקיקת התיקון לחוק. בהצעת החוק הראשונית שהכין משרד המשפטים נקבע שלא יבוטל רישיון "אלא בהסכמתו בכתב של היועץ המשפטי לממשלה". וזה מה שחבר הכנסת קיש אמר על נוסח זה: "היועץ המשפטי הפך להיות פתאום מחליט ופה אמרתי לכם, וזו דעתי האישית, אני לעולם לא אחוקק חוק שבו היועץ המשפטי מחליט. לתפיסתי היועץ המשפטי הוא יועץ וזה תפקידו".
אז שינו את נוסח הצעת החוק כך שלא יבוטל רישיון ישיבה "אלא לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה". אבל חברי הכנסת התנגדו בתוקף גם לכך. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הסביר כי "בכובעו כיועץ הוא לא אורגן נפרד, הוא לא רשות רביעית, הוא חלק מהאורגן הכללי שנקרא ממשלה. כששר הפנים מחליט באופן טבעי הוא מתייעץ, לא צריך לכתוב את זה בצורה מפורשת בחוק. אין לי עניין לתת מעמד ספציפי ליועץ בעניין הזה גם לא כמייעץ". גם חבר הכנסת קיש הבהיר "אני רוצה להוריד בכלל את חובת ההיוועצות עם היועץ המשפטי". ואכן, חברי הכנסת הוציאו את חובת ההיוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה מהצעת החוק ובמקום זה קבעו כי תידרש הסכמה מצד שר המשפטים.
לשון החוק לא הייתה יכולה להיות יותר ברורה. כוונת המחוקק לא הייתה יכולה להיות יותר ברורה. אבל ממתי החוק וכוונת המחוקק מזיזים במשהו למושל הכללי על הממשלה? אז הכנסת חוקקה חוק וקבעה במפורש שלא נדרשת הסכמתו של היועץ המשפטי לממשלה ולא נדרשת היוועצות בו. ביג דיל. הרי הכנסת היא רק נציגת העם בעוד היועץ המשפטי לממשלה הוא אחד מהשליטים האמיתיים של מדינת ישראל. אז היועץ "קבע שהמעמד הנכון הוא תושבות ארעית" ושום חוק של הכנסת לא יכול להתעלות על קביעתו של המושל המשפטי מטעם הדמוקרטיה המהותית.
ואם זה לא מספיק אז במרץ 2019 הוציא היועץ המשפטי לממשלה חוות דעת בה נקבע כי רק הענקת רישיון ישיבת קבע א/5 לכל תושב מזרח ירושלים ששר הפנים שולל את רישיון ישיבת הקבע שלו, היא יישום חוקתי של החוק. זאת למרות שתיקון החוק, כאמור, מסמיך באופן מפורש את שר הפנים לקבוע את רישיון הישיבה שיינתן למי שרישיון ישיבת קבע שלו בוטל, ולמרות שכוונת המחוקק ברורה באופן חד משמעי ושאינו משתמע לשני פנים.
זרוע אחת של המערכת המשפטית – בית המשפט העליון – לקחה את הקביעה הברורה והמפורשת בחוק הכניסה לישראל ורוקנה אותו מתוכנו, ואז זרוע אחרת של המערכת המשפטית – היועץ המשפטי לממשלה – רוקנה מתוקף גם את תיקון החוק תוך רמיסת לשון החוק וכוונת המחוקק. וכל זה בלי שהחוק בוטל ביטול דה יורה.
.

והמידתיות יחד עם האפשרות פשוט לבטל חוק, שוב פעם בלי קייס משפטי מובהק
 
נערך לאחרונה ב:
סליחה על הדיליי, מנסה לשמור על שפיות בימים לא פשוטים אלו


כנראה לא הסברתי את עצמי טוב. התייחסתי לטיעון שלך בהודעה המקורית
שתי רשתות שיווק שמתחרות ביניהן, "אפונה וגזר" ו"שמח במטבח" ובין השאר יש גם מאבק בשדה המשפטי. רשת "שמח במטבח" החליטה להפנות את רוב תקציב הפרסום שלה למעמד המשפטי ובזכות עשרות המיליונים שהיא משקיעה הוגשו 2000 עתירות לבית המשפט נגד רשת "אפונה וגזר", בעוד שהוגשה נגדה רק 20 עתירות בשנה.
מתוך 2000 העתירות התקבלו רק 50 ומתוך 20 העתירות התקבלו 5
האם נכון להגיד שבית המשפט מוטה לטובת "אפונה וגזר" מכיוון שהוא קיבל 50% מהעתירות שלה, לעומת 2.5% מהרשת השניה?

יש היום כמה עשרות עמותות שמאל בתקציבים של הרבה עשרות מיליונים לשנה שפעילות בשדה המשפטי. הרבה יותר מהצד הימני. מה אני בא להגיד בזה? שהעובדה שבאחוזים הרבה עתירות שמאל נדחות, לא מעיד כלום על הטיה של בית המשפט או על כך שהוא ממעט להתערב.



כידוע יש נטייה לרדד את הטיעונים של הצד השני.
לא רואה שום הבדל בהתנהגות בבית המשפט ב25 שנים האחרונות ואולי אף להיפך. אבל בא ניקח כמה מקרים מהשנים האחרונות כדי שאוכל לחדד מה מפריע לי (ולדעתי לרוב ה"שמרנים").
הדבר הכי מעוות היום הוא שאין כללים. עילת הסבירות והמידתיות נותנות לשופט כלים להתעלם לחלוטין מהחוק ובלי שום הצדקה משפטית, פשוט לעשות מה שהוא רוצה. וכיום בתור הסמכות העליונה הקובעת שאין אחריה עוררין, זה מה שיקרה. דמוקרטיה?

עילת הסבירות הגיעה המשפט הבריטי. שם הוגדרה כעילת סבירות קיצונית. משהו ששום אדם שפוי בשום מדינה ושום זמן לא היה עושה. לצורך ההסכמה בינינו, מינוי של ילד בן 4 ליועץ משפטי לממשלה עומד בקריטריון הזה.
בשנות ה80 ברק הרחיב את זה לעילת סבירות מהותית שבלשון לא משפטית זה אומר שאם שופט בגץ חושב אחרת מהמחוקק או הממשלה הוא מכריע. לא צריך שום טיעון משפטי.

סליחה על האריכות של הציטוטים, התחלתי לכתוב וכדי לדייק בפרטים הגעתי לכתבות/מאמרים הבאים. מה לעשות, לא כולם ניחנו בכשרון כתיבה בהיר....



והנה עוד אחד



והמידתיות יחד עם האפשרות פשוט לבטל חוק, שוב פעם בלי קייס משפטי מובהק

שלב הדיקדוקים וההתפלפליות נגמר כבר לפני חודשיים. השאלה שנשארה עומדת היא כמה אתה וחבריך לשוק ה"ימין" מוכנים לאבד בשביל מה שאתם חושבים שהוא "צדק"... האם חורבן המדינה שווה את החוקים האלה?האם השנאה ברחובות שווה את זה?איפה הסיוט הזה נגמר?

בזוגיות או במשפחה לא מנצחים עם צדק אלה באהבה והתחשבות. לא הייתה החלטה פנימית משמעותית בישראל שלא התקבלה בהסכמה רחבה, וזה נבע לא מתוך צדק כי במדינה השברירית שלנו תמיד היה צריך רוב רגיל כדי לשנות כל דבר אלה מתוך אהבה לעם כולו.
 
נערך לאחרונה ב:
שלב הדיקדוקים וההתפלפליות נגמר כבר לפני חודשיים. השאלה שנשארה עומדת היא כמה אתה וחבריך לשוק הימין מוכנים לאבד בשביל מה שאתם חושבים שהוא "צדק"... האם חורבן המדינה שווה את החוקים האלה?האם השנאה ברחובות שווה את זה?איפה הסיוט הזה נגמר?
בשביל ההגינות, השאלה צריכה להיות מופנית לשני הצדדים בשווה:
כמה אתה וחבריך לשוק הימין השמאל מוכנים לאבד בשביל מה שאתם חושבים שהוא "צדק"... האם חורבן המדינה שווה את המלחמה בחוקים האלה?האם השנאה ברחובות שווה את זה?איפה הסיוט הזה נגמר?

בכל מקרה אלו דברי אמת ועם יד על הלב זו שאלה ממש טובה שאני עצמי מתחבט בה. אענה כמובן רק בשם עצמי.

דבר ראשון, אני לא מרגיש שאני חי היום בדמוקרטיה. וזה מה שניסיתי להוכיח בשתי ההודעות הקודמות. אין איזון בין הרשויות, יש רשות אחת שמעל כולן שעושה מה שהיא רוצה ללא צורך לתת דין וחשבון. המאבק של שני הצדדים הוא על הדמוקרטיה.

אבל אני אגיד לך מה הדבר המרכזי שמפריע לי לסגת. בסופו של יום יש כאן ניסיון לשתק ולפגוע במדינה כדי לכפות משהו על הממשלה.
אם היה מדובר על הפגנות "רגילות" כמו שחלק גדול מהמתנגדים עושה, זה בהחלט מתקבל על הדעת (ואפילו ראוי להערכה). הבעיה במהלכים לא חוקיים כחסימת כבישים, משטר דעות באקדמיה בלשכת עורכי הדין וברפואה. ומעל לכל זה, כוחות מסויימים משתמשים בהשפעתם ובעמדתם בצבא כדי לכפות על הממשלה את דעתם, יש למציאות כזו שם, איך קוראים לזה?
תוסיף את העננה של מדיניות האיפה ואיפה באכיפה ובשיפוט של המעשים הנ''ל (כדי לא להיכנס לנושא קצת צדדי, נסכם שזו לפחות ההרגשה של הציבור הימני בעקבות השוואה לתקופת ההתנתקות), שמעידה על עוד מערכות במדינה שאינן מחוץ לפוליטיקה.

אסיים בשאלה, נניח שתיבחר ממשלת שמאל ברוב של 64 מנדטים ותרצה לסגת מכל שטחי יהודה ושומרון. איך אתה מצפה מהחיילים הימניים (שמרכיבים את רוב/חלק נכבד מחטיבות החיר והיחידות המיוחדות) לנהוג? כמו ההתנתקות שנת 2005 או כמו המאבק על הרפורמה המשפטית 2023?
 
שלב הדיקדוקים וההתפלפליות נגמר כבר לפני חודשיים.
מחזק ומוסיף: אין ספק שצריך לתקן את נושא הסבירות, זה מוסכם גם על מפלגות האופוזיציה.

אבל הסיבה שהקואליציה נזכרה בזה עכשיו היא שהם רוצים (לפי דבריהם!)
1. למנות גנב מורשע לשר האוצר
2. לפטר את היועמ"ש ושאר שומרי הסף
3. לא לפעול כפי שהחוק מחייב (גיוס שוויוני לצה"ל, כינוס הועדה לבחירת שופטים)
4. למנות מקורבים למשרדים עם תקציבי עתק

כך שבאמת זו לא התפלפלות על דיון אקדמי של הפרדת רשויות, אנחנו מדברים כאן אם ישראל תהיה מדינת חוק או לא.
 
אין איזון בין הרשויות, יש רשות אחת שמעל כולן שעושה מה שהיא רוצה ללא צורך לתת דין וחשבון. המאבק של שני הצדדים הוא על הדמוקרטיה.
אני מניחה שאתה מתכוון לזרוע המשפטית.
אף מילה על השתלטות הזרוע הביצועית על המחוקקת מאז שביבי התמקם לו בבלפור לפני עידן ועידנים?
המאבק של שני הצדדים הוא על הדמוקרטיה.
זה שקר, תחזור אחורה לתקופת הבחירות האחרונות - זה בכלל לא היה על השולחן מול הבוחרים. זה לא מה שהבטיחו לבוחרי הימין.
נניח שתיבחר ממשלת שמאל ברוב של 64 מנדטים ותרצה לסגת מכל שטחי יהודה ושומרון.
זה במסגרת משטר דמוקרטי. ואגב, מי שהחזיר שטחים זה הצד הימני. בגין את סיני, אריק שרון את גוש קטיף.
איך אתה מצפה מהחיילים הימניים (שמרכיבים את רוב/חלק נכבד מחטיבות החיר והיחידות המיוחדות) לנהוג? כמו ההתנתקות שנת 2005 או כמו המאבק על הרפורמה המשפטית 2023?
הם יכולים לסרב לפנות, הם יכולים לסרב לשרת את המטרה הזאת. זה עדיין בתחום קבלת החלטות בתוך משטר דמוקרטי.

החלשת הזרוע המשפטית והמחוקקת מול הזרוע הביצועית תהפוך אותנו לרעה חולה, לא משנה איך יקראו לה. רדיפת ערבים, להט"בים, נשים ושמאלנים תהפוך להיות שיגרה.
 
אסיים בשאלה, נניח שתיבחר ממשלת שמאל ברוב של 64 מנדטים ותרצה לסגת מכל שטחי יהודה ושומרון. איך אתה מצפה מהחיילים הימניים (שמרכיבים את רוב/חלק נכבד מחטיבות החיר והיחידות המיוחדות) לנהוג?
איזה התממות. החיילים הדתיים כבר מזמן לא מציתים לצבא והצבא נוהג בהם בכפפות משי. בגלל הסרבנות הכרונית שלהם הצבא מאפשר להם לבחור אם ובאיזה מסלול לשרת, הם מבריזים על ימין ועל שמאל ״לתפילות״, הגדוד החרדי התנכל לפלסטינים -בניגוד לפקודות, ואם הרבי סותר את המפקד הם יסרבו פקודה.
 
סליחה על הדיליי, מנסה לשמור על שפיות בימים לא פשוטים אלו


כנראה לא הסברתי את עצמי טוב. התייחסתי לטיעון שלך בהודעה המקורית
שתי רשתות שיווק שמתחרות ביניהן, "אפונה וגזר" ו"שמח במטבח" ובין השאר יש גם מאבק בשדה המשפטי. רשת "שמח במטבח" החליטה להפנות את רוב תקציב הפרסום שלה למעמד המשפטי ובזכות עשרות המיליונים שהיא משקיעה הוגשו 2000 עתירות לבית המשפט נגד רשת "אפונה וגזר", בעוד שהוגשה נגדה רק 20 עתירות בשנה.
מתוך 2000 העתירות התקבלו רק 50 ומתוך 20 העתירות התקבלו 5
האם נכון להגיד שבית המשפט מוטה לטובת "אפונה וגזר" מכיוון שהוא קיבל 50% מהעתירות שלה, לעומת 2.5% מהרשת השניה?

יש היום כמה עשרות עמותות שמאל בתקציבים של הרבה עשרות מיליונים לשנה שפעילות בשדה המשפטי. הרבה יותר מהצד הימני. מה אני בא להגיד בזה? שהעובדה שבאחוזים הרבה עתירות שמאל נדחות, לא מעיד כלום על הטיה של בית המשפט או על כך שהוא ממעט להתערב.



כידוע יש נטייה לרדד את הטיעונים של הצד השני.
לא רואה שום הבדל בהתנהגות בבית המשפט ב25 שנים האחרונות ואולי אף להיפך. אבל בא ניקח כמה מקרים מהשנים האחרונות כדי שאוכל לחדד מה מפריע לי (ולדעתי לרוב ה"שמרנים").
הדבר הכי מעוות היום הוא שאין כללים. עילת הסבירות והמידתיות נותנות לשופט כלים להתעלם לחלוטין מהחוק ובלי שום הצדקה משפטית, פשוט לעשות מה שהוא רוצה. וכיום בתור הסמכות העליונה הקובעת שאין אחריה עוררין, זה מה שיקרה. דמוקרטיה?

עילת הסבירות הגיעה המשפט הבריטי. שם הוגדרה כעילת סבירות קיצונית. משהו ששום אדם שפוי בשום מדינה ושום זמן לא היה עושה. לצורך ההסכמה בינינו, מינוי של ילד בן 4 ליועץ משפטי לממשלה עומד בקריטריון הזה.
בשנות ה80 ברק הרחיב את זה לעילת סבירות מהותית שבלשון לא משפטית זה אומר שאם שופט בגץ חושב אחרת מהמחוקק או הממשלה הוא מכריע. לא צריך שום טיעון משפטי.

סליחה על האריכות של הציטוטים, התחלתי לכתוב וכדי לדייק בפרטים הגעתי לכתבות/מאמרים הבאים. מה לעשות, לא כולם ניחנו בכשרון כתיבה בהיר....



והנה עוד אחד



והמידתיות יחד עם האפשרות פשוט לבטל חוק, שוב פעם בלי קייס משפטי מובהק
אני מתנצל שהשקעת בתגובה ואני לא הולך לענות לה ישירות. לא כי אין תשובות (ומן הסתם גם יהיו לך תשובות להן), או כי הוא לא מעניין, אלא כי הוא לא רלוונטי. זה דיון שהיה אפשר לנהל לפני 7 חודשים אבל לא היום.
כרגע שאלת עילת הסבירות לא עומדת בפני עצמה והיא לא המרכזית. אנחנו כבר יודעים מה תוכניות הקואליציה להמשך הדרך, מבינים מה משמעות "שיטת הסלמי" עליה מדברים חברי הקואליציה ושומעים את מי מתכוונים לפטר ואת מי להכניע לאחר שתעבור החקיקה המתוכננת (שוב, הכל לדברי חברי הקואליציה - לא ספקולציות).
אנחנו גם מבינים שכל הבטחה של ביבי, היא במקרה הטוב על הקרח. הוא כבר שיקר לסוכנויות הדרוג שהחקיקה תעבור רק בהסכמה, שיקר לנשיא ארה"ב באותו עניין, שיקר לאזרחי ישראל בנאום בו אמר שהוא מבין שצריך לדאוג לזכויות הפרט במסגרת החקיקה ועוד ועוד. לא שהשקרים הם חידוש. ביום הוא הוא יגיד אמת, הפוליגרף יתקלקל, אבל חוסר האמינות הקיצוני מקשה מאד על הגעה להסכמות כלשהן.
 
בשביל ההגינות, השאלה צריכה להיות מופנית לשני הצדדים בשווה:


בכל מקרה אלו דברי אמת ועם יד על הלב זו שאלה ממש טובה שאני עצמי מתחבט בה. אענה כמובן רק בשם עצמי.

דבר ראשון, אני לא מרגיש שאני חי היום בדמוקרטיה. וזה מה שניסיתי להוכיח בשתי ההודעות הקודמות. אין איזון בין הרשויות, יש רשות אחת שמעל כולן שעושה מה שהיא רוצה ללא צורך לתת דין וחשבון. המאבק של שני הצדדים הוא על הדמוקרטיה.

אבל אני אגיד לך מה הדבר המרכזי שמפריע לי לסגת. בסופו של יום יש כאן ניסיון לשתק ולפגוע במדינה כדי לכפות משהו על הממשלה.
אם היה מדובר על הפגנות "רגילות" כמו שחלק גדול מהמתנגדים עושה, זה בהחלט מתקבל על הדעת (ואפילו ראוי להערכה). הבעיה במהלכים לא חוקיים כחסימת כבישים, משטר דעות באקדמיה בלשכת עורכי הדין וברפואה. ומעל לכל זה, כוחות מסויימים משתמשים בהשפעתם ובעמדתם בצבא כדי לכפות על הממשלה את דעתם, יש למציאות כזו שם, איך קוראים לזה?
תוסיף את העננה של מדיניות האיפה ואיפה באכיפה ובשיפוט של המעשים הנ''ל (כדי לא להיכנס לנושא קצת צדדי, נסכם שזו לפחות ההרגשה של הציבור הימני בעקבות השוואה לתקופת ההתנתקות), שמעידה על עוד מערכות במדינה שאינן מחוץ לפוליטיקה.

אסיים בשאלה, נניח שתיבחר ממשלת שמאל ברוב של 64 מנדטים ותרצה לסגת מכל שטחי יהודה ושומרון. איך אתה מצפה מהחיילים הימניים (שמרכיבים את רוב/חלק נכבד מחטיבות החיר והיחידות המיוחדות) לנהוג? כמו ההתנתקות שנת 2005 או כמו המאבק על הרפורמה המשפטית 2023?

המצב ההופכי קורה יום ביומו כבר עשורים. יש לפחות 10% מהעם שמהווה לפחות 30% מהצבא שחושב שלא צריך להתנחל ביהודה ושומרון, ולמרות זאת הוא לא פוצה פה מקבל את דברי הממשלה ומסכן את חייו.
הנקודה הייתה ונשארה ששינויים במבנה המדינה עושים בהסכמה, תמיד כך היה, זה תמיד היה תהליך מיגע (3 כנסות לקחת להעביר את כבוד האדם וחרותו) אבל בסוף הוסכם על רוב העם.

אני אגיד משהו חוצה ולא קשור לדיון, אני בכללי מזדהה לרוב עם הימין.יש לי חברים קרובים מאוד מצביעי מרץ. כבר למעלה מעשור האנשים האלה שמתגייסים לצהל ליחידות הקרביות ביותר ומשרתים במילואים נקראים על ידי מפלגת השלטון ויקיריו כבוגדים. בנתיים הליכוד בשנים האחרונות חובר למפלגות לא ציוניות שרחוקות שנות אור מהאתוס שהמדינה הוקמה עליה. בסוף, לפלגנות והעלבון הזה יש מחיר.
 
נערך לאחרונה ב:
דבר ראשון, אני לא מרגיש שאני חי היום בדמוקרטיה.
שמעתי את הטיעון הזה כבר מכמה תומכים הרפורמה, גם כאן בפורום, והם לא יודעים לענות, מקווה שממך תבוא הישועה.
אתה לא חייב לענות כי עברנו כבר את המשוכה הזאת, החוק יעבור כנראה מחר, המחאה היא על המשך הרפורמה ולא רק על החוק הספציפי הזה.

השאלה שלי היא איפה זה פוגש אותי ולמה אתה לא מרגיש שאתה חי בדמוקרטיה? האם יש הצעת חוק/החלטת ממשלה שאתה חושב שהיה צריך לקבל אותה ובית המשפט פסל אותה?
אם כן, אתה יודע למה בית המשפט פסל אותה והחליט לקרוא לזה לא סביר?

לא סתם אני שואל, אתה פשוט תמים שאתה חושב שהעברת החוק באה לחזק את הדמוקרטיה, אתה לא מעניין אף פוליטיקאי.
תחשוב ברצינות עם מי החוק הזה יטיב(ואיזה מינויים בית המשפט פסל לפני כמה חודשים).
 
שמעתי את הטיעון הזה כבר מכמה תומכים הרפורמה, גם כאן בפורום, והם לא יודעים לענות, מקווה שממך תבוא הישועה.
אתה לא חייב לענות כי עברנו כבר את המשוכה הזאת, החוק יעבור כנראה מחר, המחאה היא על המשך הרפורמה ולא רק על החוק הספציפי הזה.

השאלה שלי היא איפה זה פוגש אותי ולמה אתה לא מרגיש שאתה חי בדמוקרטיה? האם יש הצעת חוק/החלטת ממשלה שאתה חושב שהיה צריך לקבל אותה ובית המשפט פסל אותה?
אם כן, אתה יודע למה בית המשפט פסל אותה והחליט לקרוא לזה לא סביר?

לא סתם אני שואל, אתה פשוט תמים שאתה חושב שהעברת החוק באה לחזק את הדמוקרטיה, אתה לא מעניין אף פוליטיקאי.
תחשוב ברצינות עם מי החוק הזה יטיב(ואיזה מינויים בית המשפט פסל לפני כמה חודשים).
אתן דוגמה, פסילת החקיקה נגד מסתננים בלתי חוקיים ומהגרי עבודה בלתי חוקיים שיש להדגיש שוהים כאן ללא היתרים וללא מעמד פליט כמובן, דרום תל אביב נהפכה בעקבותם למוכת פשיעה סמים ומקום לא בטוח עבור תושביו שנמצאו שם לפני אותם מסתננים(שלא נדבר גם על ירידת הערך שדירותיהם ספגו מכך וכו וכו).

רוב העם שהצביע למפלגות הימין סבור שעניי עירנו קודמים ולכן יש לגרש את אותם מסתננים וראשית להרחיק אותם ממרכזי הערים שם הם מהווים מטרד עבור אותן אוכלוסיות, בג"צ קבע כי לא חוקי להעביר אותם למתקן חולות ולא חוקי גם לגרש אותם(לפחות לא בצורה מיידית), כי הדבר פוגע בזכויות של אותם מסתננים, בלתי חוקיים יש להדגיש, ובעצם שם את המסתננים בעדיפות גבוהה יותר מאת תושבי דרום תל אביב שסובלים מפשיעה וירידה דרסטית ברמת החיים.

כל זה בניגוד מוחלט לדעת רוב העם, בסירוס של חוקי הכנסת שנבחרה באופן חוקי ע"י האזרחים בצורה דמוקרטית, לקרוא לזה דיקטטורה זה הרחקת לכת, אבל ניתן לראות שישנה בעיה של שופטים ששופטים באופן שמאלני ופרוגרסיבי תחת עקרונות שמאוד מנותקים מהאמונות של האזרחים ואם לציין את דעתי גם מהמציאות בשם איזה נאורות פרוגרסיבית.

בג"צ לא נבחר ע"י העם ובמדינה דמוקרטית אין לו שום זכות להתוות מדיניות הגירה ולשים את עצמו כמילה האחרונה בשם עילת סבירות כלשהי שבעיניי רוב העם מנותקת מהמציאות, הדבר לא דמוקרטי ולכן מקומם בצדק פוליטיקאים כמו אדון לוין, וגם אזרחים רבים שמרגישים שקולם בקלפי לא שווה כלום כי גם אם נבחרת ממשלה ימנית אפשר לבטל את החוקים שלה בבית המשפט שבו נבחרים באופן לא דמוקרטי.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
הק995 ההיסטוריה של Vanguard ( סרטון מעניין) פוסטים מאיכות נמוכה 0
M "מעל מחצית מהמשכנתאות שניטלו באפריל היו במינוף של מעל 60%-רמה שלא מצאנו בכל ההיסטוריה" נדל"ן 8
ה רבותי ההיסטוריה חוזרת מה אתם הייתם עושים שוק ההון 18
מ "ההיסטוריה מלמדת אותנו שהשקעה במדדים היא ההשקעה הנבונה ביותר" שוק ההון 8
מ ביטול טיסות של חברות לואוקוסט - האם חכם? אוף טופיק 14
ב אג"ח של בנקים בארץ שוק ההון 6
S האם מדד חלקי סקטוריאלי של סנופי נחשב מדד מבחינת גמל IRA? שוק ההון 1
M הסכם הצטרפות של ברוקרים - להיות רגוע? שוק ההון 8
B כרטיס אשראי של IBK צרכנות פיננסית 1
R איך מוצאים פוליסת חיסכון בעלת יחס גבוהה של נכסים לא סחירים? שוק ההון 9
MaorRocky סכנות של קניית קרקע לפני אישורים נדל"ן 17
Y רעיונות מה לעשות עם זכויות של ישראכרט? צרכנות פיננסית 2
חתול לילה מה צריך להיות הדרוג של אג"ח ישראלי? שוק ההון 16
N שאלה בנוגע למיסוי של אופציות ו RSU מיסים 3
וינסנט זיכוי/החזר מס בגין מיסוי במקור של דיבידנדים מארה"ב ע"י ברוקר זר מיסים 23
L כרטיס אשראי קורפורייט של ישראכרט - עמלת מט"ח 0 צרכנות פיננסית 9
ס האם אפשר לקזז ירידת ערך של רכב ממס רווחי הון מיסים 3
R עזרה בניהול החשבונות של ההורים שוק ההון 12
MaorRocky קופת גמל לא מחזירה לי תשואה של השוק ואני לא מבין למה שוק ההון 2
מ מיסוי אמריקאי של תשלומי מילואים מיסים 9
I אופציה CALL על קרן סל של בלקרוק שוק ההון 1
ש איך עושים סדר בכל הבלגן של חסכונות/פנסיה/השתלמות וכו'? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
ש חסרונות של פנקס קבלות ממוחשב לעומת ידני? מיסים 6
מ שוקל העברת תיק השקעות לIB, העברה של קרנות שקליות ותהיות לגבי התיק שוק ההון 7
K חברה משותפת בבעלות של כמה חברות יזמות והגדלת הכנסות 12
A חובת הגשה של טופס 134 בדוח השנתי מיסים 0
B תשואות של מסלול פנסיה לפי חודש (מחקה מדד s&p 500) פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
G נייר ערך של 50 החברות הגדולות ב-s&p שוק ההון 6
K האם שוק המניות לא יכול להיות מימוש של מעבר פשוט בין סוגי משאבים שוק ההון 47
קפיטליסט_מרושע המלצה: "כסף קטן" - ספרוני חינוך פיננסי לילדים של בנק ישראל התפתחות אישית 0
R לא מוצא את ZPRX במערכת ספארק של מיטב שוק ההון 4
ש התנהלות של עוסק פטור כלפי מס הכנסה מיסים 8
J גלגל החיים (או הפרמידה) של הפנסיה, ו-IRA פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 11
S מיטב טוענים שכדי לסחור ב - IB דרכם צריך תיק של לפחות 25K דולר, האם מישהו מכיר את ההגבלה הזו והאם יש משהו לעשות בנידון? שוק ההון 4
E האם קרן אירית של בלקרוק משלמת מס רווחי הון מקוזז אינפלציה או מקוזז הפרשי שערי מט"ח? שוק ההון 3
T מהי "שָנָה" בהגדרת תושב חוזר ותיק, טופס 113 של מס הכנסה מיסים 3
Z אם מתחרטים יום אחרי על מכירה של מנייה שהוחזקה שנים שוק ההון 4
P להיות הגירסה הכי טובה של עצמך. התפתחות אישית 14
ה הפסיכולוגיה של הכסף - הספר צרכנות פיננסית 2
S חבות מס של ידועים בציבור כשלאשה אין הכנסה חייבת במס מיסים 2
I משיכת פנסיה - עניין של מיסוי אוף טופיק 4
עלילה מסלול חוות דעת על תמהיל של יועץ נדל"ן 32
Y שאלות של מייק מתחיל לגבי קרן השתלמות ופנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
Y העברה בנקאית או צ'ק האם יש הבדל בין דרכי העברה? סכום של 80 אש"ח נדל"ן 7
S האם יש ETF-ים של מגוון רחב של מטבעות קריפטו - ולא רק ביטקוין? השקעות אלטרנטיביות 10
K התחשבות במיסוי בשיקול מכירת נייר ורכישה של אחר? שוק ההון 2
Y שאלות של מייק מתחיל לגבי תיק השקעות פשוט שוק ההון 33
ה מה היתרון של קרן אג"ח ממשלתית לעומת קרן כספית? שוק ההון 12
Yuvalbuz3 הנהירה של כל צעירי ישראל ללימודי מדעי המחשב התפתחות אישית 57
S ביטוח סיעודי של קופ"ח מכבי לחייל שמתגייס לשירות סדיר צרכנות פיננסית 0

נושאים דומים

Back
למעלה