• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

יומנו של מדען פחדן

שם משתמש בעייתי

משתמש רגיל
הצטרף ב
4/11/21
הודעות
158
דירוג
95
קצת על עצמי:
בן 34, דוקטור למדעים מדויקים. ככה ש"מדע טילים" קל לי הרבה יותר מאותו איגוד סתרים בשם "שוק ההון" בו שוכנים זאבים מוול סטריט.

השנה נחשפתי לראשונה לנושא של שוק ההון בכלל, בעיקר הודות לכך שבתור פוסט-דוקטורנט באוניברסיטה ישראלית אני לא זכאי לשום תנאים הולמים. ועושים לי טובה בכלל שאני מקבל מלגה. למי שלא יודע: מגלה פטורה ממס הכנסה, והיא לא נחשבת לשכר לפי החוק. לא מפרישים ממנה לקרן פנסיה ולא לביטוח לאומי ולא כלום.
ככה שלמעשה עד לגיל שלי, בקרן הפנסיה שלי יש 10,000 ש"ח ואולי עוד איזה 4,500 בקרן השתלמות.
את הדוקטורנט שלי עשיתי בחו"ל, עם שכר אמתי והפרשות פנסיוניות. רק מה? אחרי שהאני מסיים העסקה ועובר להתגורר בדרך קבע מחוץ לאיחוד האירופאי, אז האופציות שלי הם למשוך את הכסף עם מס של 7.5% או לקבל על הצבירה 1% ריבית לשנה, עד שהם נועלים לי את החשבון כ"לא פעיל" כעבור שלוש שנים ואז לך תחפש אותם.

אז בעקבות פורמים, מדריכים וכד' גילתי את הכלי "גמל להשקעה" שמבחינתי הוא האופטימום בין תשואה לידע נדרש: כל מה שצריך זה להעביר את הכסף לקופה, לסמן "מסלול מנייתי" (יפורט במהשך) וסגרנו עניין. ניסיתי לברר איזה בית השקעות יניב לי את המיטב, ולאחר מחקר די מעמיק הסקתי שאין זה משנה כלל. מדוע?
בעיקר מכיוון ש:
א) תשואה היא משתנה מקרי חסר זכרון. תשואות העבר אינן משפיעות על העתיד (וחייב לציין כאן בסוגריים שאני צריך למצוא הוכחה של ממש לטענה של "תשואות העבר לא מצביעות על העתיד". לכל משתנה מקרי יש התפלגות ואפשר להסיק מידע סטטיסטי מהטלת קובייה 100 פעמים. אני מטיל בספק את הטענה שההתפלגות התשואות היא אחידה ממינוס 100% על לפלוס אינסוף.)
ב) דמי ניהול הם בתווך של 0.7%-0.85%. לדמי ניהול יש סטיית תקן (אי וודאות) אפסית. מכיוון שהתשואה ב"נטו" היא "תשואה בפועל מינוס דמי ניהול", אז אי הוודאות של תשואה נטו היא רק אי וודאות בתשואה בפועל, שהוא משתנה מקרי עם התפלגות לא ברורה. מבט חטוף בתשואות העבר מרמז כי אי הוודאות בתשואות גדולה מהתוחלת (ממוצע לצורך העניין) בכל מקרה (כלומר לא מן הנמנע שהתשואה תהיה שלילית) ובנוסף, נראה כי התוחלת של התשואה היא סדר גודל אחד מעל דמי הניהול. וההבדלים בין דמי הניהול של בתי השקעות שונים הם מסדר גדול של 0.1-0.05%.
מכאן אני מסיק שעיסוק בהורדת דמי הניהול לא ממש חשוב לי. במילים פשוטות בלי מינוח של קורס בהסתברות: גם ככה אין לי מושג לגבי תשואות עתיד לא של חברה א' או ב'. וזה שחברה א' הם עם דמי ניהול שנמוכים ב-0.1% מחברה ב' לא באמת ישנה, בהתחשב בכך שחוסר הוודאות בתשואות היא משמעותית מעל להבדל של 0.1%.
בנוסף, לשני טיעונים מתמטיים, אני יש טיעון טכני חשוב מאוד:
ג) קופת גמל היא לא חתונה קתולית. אם יתגלה והחישוב שלי שגוי, כלומר התשואות של החברה יהיו מסדר גדול של דמי הניהול, אז אפשר להגיד לה שלום יפה ולעבור למתחרה ללא נזק.

כך או כך, הבנתי שבחירת בית השקעות היא שיקול חלש. אז בחרתי באלטשולר-שחם. למה דווקא הם? כי למה לא. ראו סעיף ג'.

תיאוריה לחוד ומציאות לחוד. במציאות, אני אדם חשדן, פחדן ומחושב. שתמיד בודק 10 פעם לפני שהוא מרים אבן שהוא לא יכול להרים. אחרי שנרשמתי לאתר מספר פעמים "על יבש" (עם פרטים בדויים, רק לראות איך התהליך עובד), פתחתי קופה.
תחילה העברתי 8,000, לראות מה יקרה. מה שקרה הוא ספטמבר 2021 שבו מה שהפקדתי ירד בערכו. מכיוון שהניסוי הצליח מבחינתי, אז במקום להיבהל ולמשוך בחזרה את הגרושים שלי עם הפסד מובטח - העברתי עוד 62,000 לקרן וחשבתי לסגור בכך את "לימודי ההשקעות" לשנה זו.
רק שעוד בשלב ההרשמה לאתרים שונים "על יבש" הסקרנות הטבעית הובילה אותי לבדוק מסלולים שונים. ראיתי "מניות", "אג"ח עד 15%", "הלכתי", "חיסכון פלוס כספי" ועוד מלא שמות קוד.
עוד בשלבי הגישוש נתקלתי במספר רב של במקומות בטענה שמסלולי המניות הם מסלולים עם סיכון יותר גבוה (סיגמה), אבל גם עם תוחלת יותר גובהה (מיו), דבר שמעורר בי שוב את החשש ש"תשואות העבר לא מצביעות על תשואות העתיד" היא טענה שרק נועדה להרתיע משקיעים אופטימיים מדי, שאינם יודעים הסתברות.
בכל שלבי הגישוש נתקלתי בטענות (הרבה יותר מבוססות) שמסלולים "מחקי מדדים" מבינים תשואה גבוהה יותר ממסלולים המנסים לקבל תשואה כמה שיותר גובהה בפרק זמן מוגדר. הטענה הזאת הגיונית ביותר לאדם שעוסק טיפה באלגוריתמים. "אלגוריתם חמדן" ידוע בתור אחד שיכול להצליח מעולה בתווך הקצר, אבל לרוב יכשל בתווך האורך. כלומר לרדוף אחרי הצלחה לא מניב הצלחה, אלא מניב רדיפה.

כל זה מוביל אותי לפרק הבא שאכתוב מחר: הגעתי לפורום זה בהקשר של קרן פנסיה. אבל שני משתמשים כאן (שלא אכתוב את שמם מכיוון שלא שאלתי אותם לרצונם להתפרסם) הצביעו לי על כך שאני לא זקוק לגוף חיצוני כמו קרן פנסיה בשביל לקבל את התשואות מהצמדה למדד. הצביעו לי על כך שמכיוון שאני רשום לאתר הבנק, קיימת לי אופציה לרכוש ניירות ערך בעצמי דרכם.
זאת ועוד בפוסט הבא שלי.
 
נערך לאחרונה ב:
הקישור שאתה עושה בין הטענות "תשואות העבר לא מצביעות על העתיד" ו"התפלגות התשואות היא אחידה ממינוס 100% על לפלוס אינסוף" הוא קישור שגוי, מבלי להיכנס לנכונות או משמעות כל אחת מהטענות לכשעצמן.
 
וחייב לציין כאן בסוגריים שאני צריך למצוא הוכחה של ממש לטענה של "תשואות העבר לא מצביעות על העתיד". לכל משתנה מקרי יש התפלגות ואפשר להסיק מידע סטטיסטי מהטלת קובייה 100 פעמים. אני מטיל בספק את הטענה שההתפלגות התשואות היא אחידה ממינוס 100% עד לפלוס אינסוף.
זו לא הטענה. בהחלט ידוע מה ממוצע התשואות של כל מדד מאז שהוא נוצר, וזו בהחלט התוחלת שאתה יכול לצפות לה בטווח הרחוק (ולא הקרוב כי התנודתיות גבוהה).
הטענה היא שאם בית השקעות מסויים "הכה את המדד" במשך x שנים, כלומר השיג תשואה עודפת על המדד שלפיו הוא נמדד, אז אין כל הוכחה לכך שזה מהווה איזשהו אינדיקציה לשאלה האם אותו בית השקעות יצליח להכות את המדד גם בשנה הבאה.
אגב זו גם נקודה חשובה, שים לך שלכל קרן יש מדד יחוס. קרן אקטיבית שמנסה להשיג תשואה עודפת על אגח ממשלתי, לא יכולה להימדד מול נניח sp500.

ב) דמי ניהול הם בתווך של 0.7%-0.85%. לדמי ניהול יש סטיית תקן (אי וודאות) אפסית. מכיוון שהתשואה ב"נטו" היא "תשואה בפועל מינוס דמי ניהול", אז אי הוודאות של תשואה נטו היא רק אי וודאות בתשואה בפועל, שהוא משתנה מקרי עם התפלגות לא ברורה. מבט חטוף בתשואות העבר מרמז כי אי הוודאות בתשואות גדולה מהתוחלת (ממוצע לצורך העניין) בכל מקרה (כלומר לא מן הנמנע שהתשואה תהיה שלילית) ובנוסף, נראה כי התוחלת של התשואה היא סדר גודל אחד מעל דמי הניהול. וההבדלים בין דמי הניהול של בתי השקעות שונים הם מסדר גדול של 0.1-0.05%.
מכאן אני מסיק שעיסוק בהורדת דמי הניהול לא ממש חשוב לי. במילים פשוטות בלי מינוח של קורס בהסתברות: גם ככה אין לי מושג לגבי תשואות עתיד לא של חברה א' או ב'. וזה שחברה א' הם עם דמי ניהול שנמוכים ב-0.1% מחברה ב' לא באמת ישנה, בהתחשב בכך שחוסר הוודאות בתשואות היא משמעותית מעל להבדל של 0.1%.
לא מבין את הטענה המתמטית שלך.
אני מסכים ש 0.1% זה קצת, ולא שווה להפוך עולמות בשבילו,
אבל א: בקרן אצל ברוקר (שבו אתה קונה מדד עולמי נניח), אתה תשלם 0.2% דמי ניהול, וזה כבר הפרש משמעותי מול 0.8%.
ב: לא הבנתי איך חוסר הוודאות התשואות גורמים ל 0.1% להיות לא משמעותי, 0.1% משמעותי או לא משמעותי בזכות עצמו, זה שאתה מצרף לו נתון עם תוחלת בסדר גודל גבוה יותר לא משנה. זו הטייה מחשבתית, זה כמו שאם אתה הולך לקנות ארטיק שעולה 15 שח ואומרים לך שבקיוסק מול אותו ארטיק נמכר ב 10 שח פחות אתה תעבור את הכביש, אבל אם אתה קונה מחשב נייד ב 4000 שח ואומרים לך שבחנות מעבר לכביש הוא נמכר ב 3990 כנראה שלא תעבור את הכביש, למרות שמדובר באותם 10 שח, ומדובר בהתנהגות לא רציונלית.

ג) קופת גמל היא לא חתונה קתולית. אם יתגלה והחישוב שלי שגוי, כלומר התשואות של החברה יהיו מסדר גדול של דמי הניהול, אז אפשר להגיד לה שלום יפה ולעבור למתחרה ללא נזק.
נכון, אבל אם תרצה לעבור לברוקר בבורסה, תצטרך לשלם מס רווחי הון.

עוד בשלבי הגישוש נתקלתי במספר רב של במקומות בטענה שמסלולי המניות הם מסלולים עם סיכון יותר גבוה (סיגמה), אבל גם עם תוחלת יותר גובהה (מיו)
לא. תבדיל בין תנודתיות לתוחלת.
למניות יש תנודתיות גבוהה ותוחלת גבוהה.
אם אתה תצטרך את הכסף עוד 3 שנים, יש סיכוי לא קטן שתהיה מפולת בבורסה בדיוק לפני שתבוא לפדות, ואתה תפסיד אפילו חלק מהקרן.
אם אתה סוגר את הכסף ל 30 שנה במדד עולמי, וכמה שנים לפני הפרישה מעביר את הכסף בהדרגתיות לאפיק לא תנודתי כמו אגח ממשלתי, אז הסיכון מאוד קטן.

הצביעו לי על כך שמכיוון שאני רשום לאתר הבנק, קיימת לי אופציה לרכוש ניירות ערך בעצמי דרכם.
בבנק אתה משלם אחוז מגובה התיק, בבית השקעות אתה משלם 10-15 שח קבוע לחודש מקוזז מול עמלות.
הבנק יותר נוח, אבל אם יש לך סכום גבוה, בבית השקעות יצא לך משמעותית יותר זול.
 
תודה רבה לקוראים ומגיבים. אני לומד משהו חדש כל יום.

עוד קצת על עצמי: אני עשיר, גבוה, חכם ואמיץ. ורק בעיה אחת: משקר כל הזמן.
קצת יותר ברצינות: אני לא אדם שרגיל לקחת סיכונים באופן מודע. אבל מצד שני, כל החיים שלי הם הימור מסוכן. הלכתי למקצוע מדעי, דבר שלא ידוע כדרך טובה להצלחה כלכלית ואני ממשיך במסלול אקדמאי, עם סיכוי גבוה שלא אגיע לסופו. מצד שני, כל מי שאני מכיר שפרש בדרך מרוצה מאוד מהשכר שלו שלרוב פי 2.5-3.5 ממה שמקבל איש אקדמיה.
ככה שפרופיל הסיכון שלי הוא "פחדן שקופץ למים מתוך תקווה שהם מוצקים".

אז נמשיך ביומן המסע שלי.
לאחר שלל כתבות בנושאים של "למה להשקיע", קריאה מרובה על מסלולי השקעה, על מניות מול אגרות חוב, קרנות סל, וכד', הבנתי שאולי יש היגיון בלסכן את המעט שיש לי לטובת רווח בעתיד. אני לא אדם עשיר ולא אהיה עשיר בחיים. אבל יתכן וכמה גרושים שלי בניהול נכון יכולים להכפיל ולשלש את עצמם מבלי שאני אזיז בוהן?
מכל מה שקראתי, הבנתי שאין לי לא רצון, לא הגיון ולא אפשרות לנסות לרדוף אחרי השקעות משתלמות במיוחד. והחדשות הטובות הן שהשיטה הפסיבית דווקא מוכיחה את עצמה כטובה יותר. ומבחינתי זה ג'אק פוט! עשה פחות, קבל יותר. אז להשקיע במדדים זו השיטה.

עברתי על הפוסט של הסולידית "9 שאלות למשקיעים טריים: האם אתם בשלים להשקיע בבורסה?" ו:
א) אני לא מתחת לרמת ההכנסה שלי. מעולם לא הייתי, חוץ מתקופת תואר ראשון, אבל שם זה מוצדק: את התואר הראשון שלי מימנתי כמעט בשלמותו ממה שחסכתי מהמשכורת הצבאית.
ג+ב) כמה אני שווה? במצב שאני נמצא כרגע הכנסות מינוס הוצאות יוצא בפלוס כמה אלפים. אין לי שום חובות וגם שום נכסים משמעותיים.
ד) "האם למדתם מספיק" - לא יודע. אין לי דרך להעריך מה זה "מספיק". כל יום אני לומד משהו חדש. יתכן וללא ספרים שלמים בנושא עדיף שלא להתקרב? קשה מאוד להעריך.
ו+ה) כסף בצד יש לי. למעשה יש לי חשבון בנק פעיל בחו"ל בו סכום סביר בשביל אדם לא עשיר. לשרוד שנה ללא שום הכנסה אני יכול, אבל לא רוצה.
ז) אין לי חשבונות פטורים ממס חוץ מקרן השתלמות לא פעילה ובה סכום שיספיק לי אולי למחשב נייד.
ח) "האם ברור לכם לשם מה אתם משקיעים?" זאת שאלה מאוד קשה. בעקרון, המטרות שלי בחיים כוללים דירה משלי (שבה אני רוצה חצר בה אגדל פירות וירקות), עבודה קבועה שבסופה תהיה לי פנסיה סבירה ולבסוף למצוא את דרכי לחלקת גדולי האומה בהר הרצל. על המטרה האחרונה אני מוכן להתפשר. אבל החיסכון יכול לעזור לי קצת עם המטרה הראשונה.
ט) והחלק האחרון הוא פרופיל הסיכון שלי. וואלה, לא יודע. אבל כאן אני אפרט טיפה את ההיגיון שלי:

אם היום השקעתי 100 שקלים, אז מבחינתי הפסדתי 100 שקל. הכסף הזה עובר לטובת האני מהעתיד שימשוך אותם כשיצטרך. אם אני מהעתיד יקבל משלוח מהעבר בדמות 150 ש"ח אז הוא ישמח. אם יקבל 90 ש"ח הוא יהיה קצת עצוב. ואם בדיוק 100, אז הוא ירגיש הקלה. מבחינתי רק ה-100 מתוך ה-150 הפוטנציאליים הם שלי. היתר זה בונוס. אם הבונוס ירד מ-50 ל-1.02, עדיין האני מהעתיד ישמח. כי האופציה האלטרנטיבית היא לא להפקיד בכלל את ה-100 היום ואז להישאר עם מה שיש.
בגישה כזאת, האפשרות היחידה שלי להיות לא מרוצה בעתיד היא שה-100 של היום יהפכו ל-90. הדבר אפשרי פיזית וקרה מספר לא קטן של פעמים בעבר. אבל אם בונים קו מגמה לשוק, נראה שתמיד יש עליה לא מונוטונית.
אולי זה טריק פסיכולוגי, אבל מבחינתי רק מה שהרווחתי "ביושר" הוא שלי. היתר זה רק הקצפת מעל המילקי. ואני אוהב קצפת, אבל בכל זאת: החלק התחתון זה המילקי האמתי.
אז אני אמנם פחדן, הססן ומחושב. אבל לא היסטרי. אני לא הולך לקבל התקף לב מזה שהמספר שהיה 150 היום יהפוך ל-120 מחר ול-110 ביום שני הבא. אני כן אהיה מבואס אם ירד מתחת להפקדה המקורית, אבל לא אפסיק את המשחק בגלל זה. כי אז אני בטוח מפסיד.

אז באתי נחוש ומוכן לבצע את ההשקעה הראשונה שלי! מחליט על סכום: אני מעוניין להשקיע 10,000 שקלים לשם התחלה ובהמשך אם הדבר יצליח, אני אגדיל את הסכום כפליים. ומשם נראה. לאיזו תקופה אני מעניין לחסוך אני לא יודע עדיין.
ואז אני פתאום קולט שאין לי שמץ של מושג איך בכלל משקיעים שלא דרך חשבון מנוהל (סטייל גמל להשקעה, פוליסת חיסכון וכד'). ברמה שאתם נכנסים לרכב ומגלים שאין לו הגה ודבשות. ושזה בכלל טנק.

אז ניסיתי לברר כאן דרך הפורום וקיבלתי הפניות ל"מייק, המשקיע המתחיל, שמבולבל מכמות האפשרויות" ול"25 תיקי השקעות להרכבה עצמית". שני משאבים הללו גרמו לי לתהות אם אולי עדיף לעבור להנדסת טילים במקום זה? הטקסט הזכיר מקרה שבו פספסת 2-3 שיעורים ראשונים ואתה מגיע לכיתה והמורה מדבר סינית. וזה לא כי זה קורס במנדרינית תקנית, אלא כי לא באת לשיעורי מבוא.

מפה לשם, מצאתי שני פוסטים של הסולידית: "איך לקנות מניות, קרנות סל וקרנות נאמנות", ו"איך להשקיע בבורסה: מדריך למתחילים". מדובר בשני משאבים יקרים כפז שאליהם יש להפנות כל מי שמתכוון בכלל לחשוב על השקעה. שני אלו הובילו אותי לעשות ניסוי "על יבש" ולתחנת עצירה הבאה שלי, עליה אני אפרט בפסוט הבא ביומן זה.

נ.ב:
שוב תודה רבה למגיבים. הנושא רחב והידע שלי צר. אני מתכוון לתקן את פערי הידע שלי על סמך מידע חדש באופן תדיר.
 
אתה לא מוכן להשקיע. אל תמהר.
השקעות זה פשוט טכנית וקשה מנטלית.

הפוסטים שלך מאד מעניינים ומבלבלים עבורי מכיוון שניכר שאתה מנסה לנקוט גישה שכלתנית לנושא אבל מצד שני נראה שאתה מערבב פנימה שיקולים לא רלוונטיים ומנסה לעקוף גם אותם עם הגישה השכלתנית.

אין לי תשובה ברורה לאן אתה צריך ללכת מכאן. בכל זאת אנסה: תקרא קצת יומני מסע כדי לראות פרספקטיבות שונות על החיים ועל כסף, לדעתי זה יעזור לך לשאול את עצמך שאלות שלא חשבת עליהן עד עכשיו.

@שם משתמש בעייתי
 
הי, ברוך הבא.
אני רואה שכבר קראת את הפוסט של ״מייק המשקיע המתחיל״, והפוסטים של הסולידית על איך להשקיע בבורסה ואיך לקנות מניות בפועל, וכבר ענית על הפוסט של ״9 השאלות למשקיע המתחיל״.

מציע לך לעבור גם על הפוסטים הבאים:
כל הבלוג בתרשים זרימה אחד
למה אתם חייבים להשקיע בשוק ההון
ההחלטה הגורלית ביותר עבור תיק ההשקעות שלכם
מתחילים להשקיע בבורסה? חפשו סירת משוטים
כשהתשואה לא רלוונטית
90 שאלות פיננסיות שהתביישתם לשאול

אני מסכים מאוד עם הסולידית שמראה את ההשפעה הישירה של שיעור חיסכון גבוה - שלבדו יספק לסולידי עתיד ורוד ומרופד, ואם תוסיף על כך גם את התשואה אז תגלה את נפלאות הריבית דריבית.

בהצלחה!
 
בעקרון, המטרות שלי בחיים כוללים דירה משלי (שבה אני רוצה חצר בה אגדל פירות וירקות)
כשתצא לפנסיה או בשנים הקרובות?
אם בשנים הקרובות, לא בטוח שכדאי לך להשקיע במניות אלא אם הכסף הזה לא אמור לשמש חלק מההון העצמי שלך בדירה.
 
אם היית מקבל במתנה סכום נחמד שלא נחוץ לך למחייה או בכלל, נניח 10 אלף ש״ח - מה היית עושה איתו?
התחלה מתלבט. אחרי זה חושב בכיוון של לרכוש משהו חדש. מכיוון שאין לי כרגע צריכים לרכישה, אז כנראה שהייתי מוציא אותו על טיול לחו"ל.
כנראה שזאת תשובה "שגויה". אבל נכון להיום לא הייתי משקיע את הסכום הזה, אלא צורך אותו על משהו שלא תכננתי מראש.

אתה לא מוכן להשקיע. אל תמהר.
אני אדם מאוד הססן, אז "ממהר" אני לא. חסר לי ידע רב מאוד ואינטואיציה בתחום שכה זר לי. אני אכן מרגיש לא מוכן ונכון להיום מעדיף מכישרי השקעה יותר יקרים, אבל יותר פשוטים לתפעול ולא דורשים הבנה.
ההבדל בין "גמל להשקעה" לבין לפתוח תיק השקעות פרטי הוא כמו ההבדל בין תלת אופן לבין להוציא רישיון נהיגה.
יתכן ובסוף אני ארד מהרעיון הזה, ואשכח את הפרק הזה בחיי שניסיתי להכנס לנושא מעל הליגה שלי.
מציע לך לעבור גם על הפוסטים הבאים:
קראתי את סירת המשוטים. היתר אני מוסיף לרשימת הקריאה שלי. תודה
 
כשתצא לפנסיה או בשנים הקרובות?
אם בשנים הקרובות, לא בטוח שכדאי לך להשקיע במניות אלא אם הכסף הזה לא אמור לשמש חלק מההון העצמי שלך בדירה.
הרעיון היה שהכסף כן ישמש אותי בתקופה יחסית קרובה (נגיד 5 שנים?). ברגע זה אני לא מדבר על פנסיה, שלדעתי אני מעדיף שתהיה מנוהלת על ידי "הרשויות".
דברים הללו נכונים לרגע כתיבתם, לאו דווקא לשבוע הבא.
 
אני אדם מאוד הססן, אז "ממהר" אני לא. חסר לי ידע רב מאוד ואינטואיציה בתחום שכה זר לי. אני אכן מרגיש לא מוכן ונכון להיום מעדיף מכישרי השקעה יותר יקרים, אבל יותר פשוטים לתפעול ולא דורשים הבנה.
מאחר ואתה רוצה להשקיע לתקופה קצרה יחסית (5 שנים?) אני מציע שתיקח לך חודש ללמוד ולהחליט - שוק ההון לא יברח בינתיים, תקרא מבחר פוסטים של הסולידית ותגבש לעצמך את פירמידת הצרכים שלך, ורק אז תבחר את מסלול ההשקעה והאופן שבו תיכנס לשוק ההון.
 
אני מציע שתיקח לך חודש ללמוד ולהחליט
אני לא ילד היסטרי, אני הססן מאוד.
ככה שמבחינתי חודש זה לא ביג דיל. מה שכן ביג דיל הוא שאני צריך לעשות ניסוי פשוט "עם הידיים" בשלב מסוים. אחרת, אני חושש לאבד כיוון וללכת עמוק לתאוריה ללא שום יישום בפועל.
 
אני לא ילד היסטרי, אני הססן מאוד.
ככה שמבחינתי חודש זה לא ביג דיל. מה שכן ביג דיל הוא שאני צריך לעשות ניסוי פשוט "עם הידיים" בשלב מסוים. אחרת, אני חושש לאבד כיוון וללכת עמוק לתאוריה ללא שום יישום בפועל.
אז כשתהיה מוכן, קח את סכום הכסף שאתה רוצה להשקיע... ותשקיע.
אם ממילא זה ניסוי כלים בשבילך, אז גם אם תאבד את כל הסכום - זה יהיה שכר הלימוד שלך.
אם תשקיע במדדים כמו S&P500, כנראה שלא תפסיד הכל (ובתוחלת תרוויח לאורך זמן).

בהצלחה!

תוספת בעריכה: נראה לי שכניסה בהדרגה לשוק היא קלאסית בשבילך (לעומת כניסה בבת אחת).
 
אני גם הייתי במצב שלך ש״אני לא יודע איך להשקיע״.
מה שעשיתי אחרי קריאה מרובה זה לפתוח חשבון בib אחרי שהבנתי את היתרונות והחסרונות של המהלך, במהלך פתיחת החשבון לא הבנתי את כל האופציות הרשומות שם(כמו חשבון מארג׳ין או פיקס) דבר שלקח עוד קצת זמן כשלעצמו.
לבסוף אחרי שכבר היה חשבון פעיל הייתי צריך להעביר כסף, העברתי בהתחלה סכום זעום(כמה מאות שקלים) כדי לראות איך כל העניין עובד.
לאחר שהכסף נכנס לחשבון הייתי צריך להמיר לדולרים, ולבסוף בחרתי מנייה זולה, קניתי ואז מכרתי.
ככה צברתי קצת יותר בטחון, ראיתי שהשד לא נורא כל כך והתחלתי להשקיע.
בדיעבד זה החלק הפשוט(מאוד), החלק היותר רציני זה לקבוע מטרות, פרופיל סיכון, מחקר של ניירות שונים והתמדה התמדה התמדה.
 
בדיעבד זה החלק הפשוט(מאוד), החלק היותר רציני זה לקבוע מטרות, פרופיל סיכון, מחקר של ניירות שונים והתמדה התמדה התמדה.
והייתי מוסיפה: החלק הרציני הוא להתמיד באסטרטגיה על פני זמן, או לפחות לאחר ששלב הלימוד מוצה.
 
הרעיון היה שהכסף כן ישמש אותי בתקופה יחסית קרובה (נגיד 5 שנים?).
אם זו המטרה, אז כל השאלות על כניסה לשוק ההון לא ממש רלוונטיות.
שים את הכסף בפקדון הבנקאי שהתנאים בו הכי נראים לך.
 
אם זו המטרה, אז כל השאלות על כניסה לשוק ההון לא ממש רלוונטיות.
נכון, ובגלל זה אני מציעה לאנשים שנכנסים להגיב - תקראו קודם, והיטב. תשאלו שאלות לפני שאתם נותנים המלצות. זה יומן מסע של אדם ספציפי ולכן צריך להתייחס למה שהוא מספר על עצמו ועל מטרותיו.
 
אני אדם מאוד הססן, אז "ממהר" אני לא. חסר לי ידע רב מאוד ואינטואיציה בתחום שכה זר לי. אני אכן מרגיש לא מוכן ונכון להיום מעדיף מכישרי השקעה יותר יקרים, אבל יותר פשוטים לתפעול ולא דורשים הבנה.
אתה בעיני ממהר כי אתה רותם את העגלה לפני הסוסים: אתה מכוון להשקעה מבלי לדעת למה - כלומר אתה שם את האמצעים לפני המטרות.

כפי שציינת מספר פעמים כרגע המטרות לא ברורות לך (ויכול להיות שגם לא יהיו ברורות עוד חודש ועוד שנה). כסף הוא אמצעי. השכלה היא אמצעי וכו'. השקעות הן אמצעי ביניים להשיג עוד כסף.

להבנתי העקרון המנחה העיקרי של הבלוג והקהילה הוא להסיר את החסמים הטכניים ולעזור לאנשים להבין את המציאות: ידע זה כח וככל שתדע יותר תוכל להשיג יותר. אם אתה לא יודע מה אתה רוצה להשיג זה לא משנה מה תעשה (הכנס ציטוט מפורסם מאליס בארץ הפלאות). בגדול אתה אדם משכיל ואם תצליח בדרכך האקדמית תהיה לך קביעות ומשכורת יפה. אם תכשל בהשגת משרה עם קביעות תצא החוצה למשכורת אפילו יותר מפנקת. בהנחה שלא תקרה קטסטרופה בסגנון של פגיעה מוחית או מחלה שתמנע ממך לעבוד כליל, אתה מסודר לחיים. ולכן אם תשים לב רוב השאלות כאן מנסות לכוון להבין מה הרצונות והצרכים האישיים שלך כי הדברים הבסיסיים כנראה מכוסים.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
ptom יומנו של Late Bloomer יומני מסע אישיים 13
משקיע בתבונה יומנו של המשקיע בתבונה יומני מסע אישיים 8
G לדברים יש נטיה להסתדר - יומנו של בן 26 יומני מסע אישיים 14
F יומנו של פעור יומני מסע אישיים 12
R יומנו של רודף אחרי הכסף יומני מסע אישיים 84
מ יומנו של שפשף יומני מסע אישיים 10
ח יומנו של חסר מנוחה יומני מסע אישיים 12
J יומנו של 'סתם עוד אחד' יומני מסע אישיים 7
ה יומנו של שאפתן יומני מסע אישיים 15
ה יומנו של דביל :-) יומני מסע אישיים 43
א יומנו של פליט רוח יומני מסע אישיים 5
ע יומנו של תוהה וטועה יומני מסע אישיים 18
ה יומנו של בן המדתא יומני מסע אישיים 44
ה יומנו של בן המדתא יומני מסע אישיים 1
N יומנו של מתלבט יומני מסע אישיים 27
T יומנו של מתחיל מאוחר יומני מסע אישיים 23
E יומנו של יזם יומני מסע אישיים 11
ה יומנו של סטודנט ומחשבות על העתיד יומני מסע אישיים 20
Shlom Mizrahi יומנו של צעיר שאפתן יומני מסע אישיים 31
CRT יומנו של CRT יומני מסע אישיים 25
ח יומנו של חסר המזל יומני מסע אישיים 16
Wonko יומנו של וונקו השפוי יומני מסע אישיים 286
OiNK יומנו של אוינק - ת״א יא חביבי יומני מסע אישיים 36
S יומנו של עוד זוג יומני מסע אישיים 57
benjamin יומנו של סגפן יומני מסע אישיים 16
KickR עוד הייטקיסט - יומנו של פתית שלג יומני מסע אישיים 595
I ״עלייתה ונפילתה של תיאוריית העושר״ - עשור של תובנות על אורך החיים הסולידי יומני מסע אישיים 2
A חובת הגשה של טופס 134 בדוח השנתי מיסים 0
B תשואות של מסלול פנסיה לפי חודש (מחקה מדד s&p 500) פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
G נייר ערך של 50 החברות הגדולות ב-s&p שוק ההון 6
K האם שוק המניות לא יכול להיות מימוש של מעבר פשוט בין סוגי משאבים שוק ההון 47
ק המלצה: "כסף קטן" - ספרוני חינוך פיננסי לילדים של בנק ישראל התפתחות אישית 0
R לא מוצא את ZPRX במערכת ספארק של מיטב שוק ההון 4
ש התנהלות של עוסק פטור כלפי מס הכנסה מיסים 8
J גלגל החיים (או הפרמידה) של הפנסיה, ו-IRA פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 9
S מיטב טוענים שכדי לסחור ב - IB דרכם צריך תיק של לפחות 25K דולר, האם מישהו מכיר את ההגבלה הזו והאם יש משהו לעשות בנידון? שוק ההון 5
E האם קרן אירית של בלקרוק משלמת מס רווחי הון מקוזז אינפלציה או מקוזז הפרשי שערי מט"ח? שוק ההון 3
T מהי "שָנָה" בהגדרת תושב חוזר ותיק, טופס 113 של מס הכנסה מיסים 3
Z אם מתחרטים יום אחרי על מכירה של מנייה שהוחזקה שנים שוק ההון 4
P להיות הגירסה הכי טובה של עצמך. התפתחות אישית 14
ה הפסיכולוגיה של הכסף - הספר צרכנות פיננסית 2
S חבות מס של ידועים בציבור כשלאשה אין הכנסה חייבת במס מיסים 2
I משיכת פנסיה - עניין של מיסוי אוף טופיק 4
עלילה מסלול חוות דעת על תמהיל של יועץ נדל"ן 27
Y שאלות של מייק מתחיל לגבי קרן השתלמות ופנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
Y העברה בנקאית או צ'ק האם יש הבדל בין דרכי העברה? סכום של 80 אש"ח נדל"ן 7
S האם יש ETF-ים של מגוון רחב של מטבעות קריפטו - ולא רק ביטקוין? השקעות אלטרנטיביות 10
K התחשבות במיסוי בשיקול מכירת נייר ורכישה של אחר? שוק ההון 2
Y שאלות של מייק מתחיל לגבי תיק השקעות פשוט שוק ההון 33
ה מה היתרון של קרן אג"ח ממשלתית לעומת קרן כספית? שוק ההון 12

נושאים דומים

Back
למעלה