• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

לבחור קרן כספית: פשוט להטיל מטבע?

שם משתמש בעייתי

משתמש רגיל
הצטרף ב
4/11/21
הודעות
163
דירוג
95
לאחר קראית הפוסט של הסולידית (השקעה לטווח קצר) אני חושב שכדאי לרכוש קרן כספית, שהיא נשמעת כמו אלטרנטיבה נזילה לפיקדון בנקאי עם פחות או יותר אותה תשואה ופחות מס.
תווך ההשקעה הצפוי: שנה במינימום (אלא כן יקרה משהו) ובתקווה 3-4 שנים במקסימום (אין התחייבות לכך).
המטרה: להגן על הצבירה חלקית מפני שחיקת אינפלציה. לא רווח עודף (שזה בונוס, שמבחינתי לאו דווקא שווה העלאת סיכון)

ישנם 16 קרנות כספיות. שתיים מהן הן "ניהול נזילות" ומתאימות להפקדות של 250 אלף. לא מתאים, אז נשארים 14 לבחירה.
בין אלו שנשארו יש כאלה שמכונות "פטורה" ויש "שקלית". אחת מכונה "כספית מגמת ריבית" ואחת "כספית ללא קונצרני". אחת "אקטיב" (שזה אומר כנראה שהמנהלים אוהבים לקנות ולמכור).
בכל אחת מהקרנות יש רשימה ארוכה של מדיניות השקעה. שזה טוב שיש שקיפות מלאה. אבל זה טוב בעיקר עבור אלו שמבינים מה הכוונה בשמות קוד כמו " דרגתן AA (או דירוג מקביל לו)" - לא רק ברמה הטכנית (אני יכול להיכנס לויקיפדיה לקרוא) אלא גם ברמה שהקורנה מבין מה המשמעות של זה עבור משקיע.
אז: אם מישהו שאינו בקיא בכל הפרטים הקטנים: איך הוא יודע לבחור? "ללא קוצרני" סביר להניח שאומר שהסיכון נמוך יחסית (ואיתו גם התשואה). איך האזרח בוחר בין נגיד "קסם אקטיב כספית" לבין "מגדל כספית"? הטקסט בשתיהן שונה. אבל לא ברור "מה יותר טוב" מבחינת התאמת כלי למטרה.
דמי ניהול סביר להניח שצריך לחפש כמה שיותר נמוכים. תשואה מתחילת השנה נראית מאוד נמוכה, אבל זה לא אומר הרבה לגבי התשואה לשנה הבאה. גודל הקרן? לא ברור אם זה אומר משהו.
אז פשוט "בחור באופן אקראי מספר בין 1 ל-14", או שיש שיקול יותר חכם?
מאוד אשמח אם תדעו לפרט מה השיקולים הרציונליים לבחירה.
 
אז למה לא לבחור אג"ח לטווח המתאים, שאז אתה יודע בדיוק מה תקבל בפדיון?
אני עובר על הפסקה הזאת בפוסט של הסולידית, ועל פניו נראה שאג"ח זה משמעותית יותר מורכב מבחינה טכנית מאשר לקנות קרן כספית מנוהלת.
הדרישה היא לדעת בדיוק איזה אג"ח לקנות, לפי מועדן הפירעון, שהוא נקוב מראש. זאת בעיה קטנה יחסית, כי אם המועד קרוב ממה שאני צריך, אז אחרי הפירעון אפשר לקונת קרן חדשה. בעיה היא שאני לא יודע בוודאות האם מה שאני משלם עכשיו זה יותר מערך שאקבל או פחות. כלומר אני עדיין לא בקיא בעניין האג"ח ברמה מספקת בשביל לקנות אותם ישירות ולכן מוכן לוותר על חלק מהתשואה לטובת ביטחון עצמי.
וגם נראה כאילו שהאג"ח מפסידים. לא? לפי הטבלה הזאת שיש בפוסט, ישנו סיכון גבוה למדי. אם המטרה שלי היא לפצות על השחיקה למשך שנה, איך אני יודע מה לקנות ואיך לדעת שאני לא אצא מפסיד? בדיוק בגלל זה אני מעדיף קרן כספית מנוהלת.
המטרה שלי היא לצמצם למינימום את האפשרות להפסיד, לפצות על האינפלציה ולשמור על אפשרות למשוך את הכסף בכל עת, ללא מועד מוגדר: אבל ככל הנראה בתחום בין שנה לבין 3-4 שנים . האם אלו דרישות לא ראליות?
יתכן וכדאי לי לוותר על דרישת הנזילות ולבחור דווקא בפיקדון בנקאי לשנה? הבנק שלי מציע 3.05% לפיקדון של 50 אלף, לתקופה של 365 יום ללא אפשרות ליציאה. מבחינה טכנית זאת האפשרות הקלה ביותר. אבל יתכן ואני מוותר על טיפה יותר מדי תשואה.
 
מציע לך לקרוא את השרשור של אייק.
האם אתה מתכוון ל:
תכלס: איזה קרן אייק יקנה

יש את הקרן 5116181 MTF מחקה אג"ח ממשלתיות של מגדל.
לקרן דמי ניהול של 0.15% והיא מחזיקה את כל האג"חים הממשלתיים. אייק יקנה אותה אם הוא לא רוצה לשבור את הראש מה עדיף - אג"ח שקלי/צמוד/קצר/ארוך. הקרן היא בערך ממוצע של מה שהרבה משקיעים בחרו.

יש קרנות דומות גם למנפיקות אחרות, אפשר לחפש ב- funder.

אם אייק מודאג גם מעליית ריבית וגם מהתפרצות אינפלציה, הוא יעדיף קרן צמודה עם מח"מ קצר, כדוגמת
5121686 MTF - מחקה צמודות מדד ממשלתיות 2-5 שנים (דמי ניהול: 0.05%).
או להמלצה "אייק החליט לקנות בבית השקעות ישראלי ומפוקח על ידי הרשות לניירות ערך אג״ח צמוד מדד של ממשלת ישראל ישירות (רשימה מתעדכנת) ויחזיק אותו עד לפדיון." בראש השרשור?

על פניו נראה כאילו שההמלצה שלך היא בערך מה שאני מחפש: נייר שהמחזיק בו לא צריך להתעסק בקניות ומכירות, אלא נותן למנהל הקרן לעשות זאת בשמו, תמורת חלק מהרווח.
מה ההבדל העיקרי בין שני הניירות שציינת? השני נראה כלי "חזק" יותר מבחינת ניהול זול יותר ומגן אינפלציה. מה החסרונות שלו?
 
מבדיקה שערכתי פסגות הזולות ביותר עד לא מזמן אבל עכשיו יש גם את של איילון שהיא עוד יותר זולה.
 
מבדיקה שערכתי פסגות הזולות ביותר עד לא מזמן אבל עכשיו יש גם את של איילון שהיא עוד יותר זולה.
היי, אפשר הסבר איך הגעת לכך שהם הכי זולות? לפי פאנדר העמלה הכי זולה היא באנליסט כספית (0.03%), מה פספסתי בחישוב עמלות?
 
היי, אפשר הסבר איך הגעת לכך שהם הכי זולות? לפי פאנדר העמלה הכי זולה היא באנליסט כספית (0.03%), מה פספסתי בחישוב עמלות?
תבדוק גם שיעור הוספה ודמי נאמנות.
 
ממה שזכור לי אין את שתיהן.
יש דמי נאמנות אבל בכל מקרה היא מאד זולה, לא יודע איך פיספסתי אותה, אולי הם הורידו לאחרונה?
בכל מקרה זה לא מאד משנה, ההפרשים הם באמת זעומים אבל נראה לי שאני אאמץ אותה.
 
יש דמי נאמנות אבל בכל מקרה היא מאד זולה, לא יודע איך פיספסתי אותה, אולי הם הורידו לאחרונה?
בכל מקרה זה לא מאד משנה, ההפרשים הם באמת זעומים אבל נראה לי שאני אאמץ אותה.
הם אכן הורידו לאחרונה את שיעור ההוספה (גם אני זכרתי שהיה):
https://maya.tase.co.il/reports/details/1476934/1/0

חוץ מזה,
אני לא ממש מבין את העניין עם הניהול נזילות והמינימום של 250 אלף.
ב"מיטב כספית ניהול נזילות" (5135926) לא הצלחתי למצוא לזה זכר בתשקיף והצלחתי לרכוש יחידות בסכום של כ-10000 ש"ח. אני מפספס משהו?
 
יתכן וכדאי לי לוותר על דרישת הנזילות ולבחור דווקא בפיקדון בנקאי לשנה? הבנק שלי מציע 3.05% לפיקדון של 50 אלף, לתקופה של 365 יום ללא אפשרות ליציאה. מבחינה טכנית זאת האפשרות הקלה ביותר. אבל יתכן ואני מוותר על טיפה יותר מדי תשואה.
לטווח של שנה מקמ 1123 יניב לך 3.51% ברוטו ו2.99% נטו. מאוד קל לקנות מקמים,הם פטורים מדמי ניהול/משמרת ונהנים מעמלות קנייה נמוכות. אין שום סיבה להפקיד את הכסף בפיקדון לא נזיל עם תשואה נחותה.
 
כנראה תשואה טיפה יותר נמוכה (פחות סיכון = פחות תשואה).

אבל התכוונתי שתקרא על "תשואה לפדיון".
אז הכוונה שלך בהודעה:
ריבית זה הקופון שאתה מקבל כל שנה/רבעון.

העניין הוא כזה: אג"ח בפדיון נותן לך 100. אז אם קנית אותו ב- 120 אתה תפסיד כסף בפדיון. מצד שני יש את כל הקופונים שקיבלת בדרך. כדי שלא תצטרך לחשב אם זה יוצא משתלם או לא, ה- "תשואה לפדיון ברוטו" אומרת מה יהיה הרווח השנתי שלך (על פני כל השנים עד לפדיון).
כנראה שצריך פה יותר פרטים. אני פשוט לא מבין מה שאני קורא. מנסה לנתח:
לפי המשפט הראשון אני מבין שאתה קונה נייר ערך בודד בעלות של x אגורות ומקבל בסוף 100 אגורות לחשבון כאשר הנייר "נגמר". לפי המפשט השני אני מבין שקיים סיכוי להפסד אם קונים ביותר מ-100 אגרות. עד כה אני מבין נכון? לפי המשפט השלישי, אני מבין שיש עוד גורם בשם "קופון" שמקבלים כל שנה/רבעון ולא רק כאשר הנייר "נגמר". והוא כיבול יכול לפצות על המקרה שבו קונים יותר יקר מ-100 אגורות. עד כה הבנתי נכון?
המשפט האחרון אומר שקיים מידע בשם "תשואה לפדיון ברוטו" הזמין לציבור, שאומר כמה מקבלים כאשר הנייר נגמר, כולל קופון. לא מצאתי את זה בשום מקום (לא באתר הבנק, לא בפאנדר, לא בגלובס ולא באתר הבורסה), אבל אני מניח שהרווח היחסי ניתן לחישוב פשוט: אם קונים ב-x, ומוכרים ב-100 אז הרווח היחסי הוא (100-x) חלקי x. לגבי איך להחשיב את הקופון אני לא יודע.
איפה רואים את המידע הזה? נניח ואני בונה על מ.ק.מ. 3211 מספר נייר 8231128.
לטווח של שנה מקמ 1123 יניב לך 3.51% ברוטו ו2.99% נטו. מאוד קל לקנות מקמים,הם פטורים מדמי ניהול/משמרת ונהנים מעמלות קנייה נמוכות. אין שום סיבה להפקיד את הכסף בפיקדון לא נזיל עם תשואה נחותה.
למה אתה אומר שאין שום סיבה? יש סיבות טובות למה אנשים משתמשים בפיקדון מובנה, חשבון מנוהל וקופת גמל להשקעה, במקום לסחור בבורסה. אחרת הפיקדונות בבנק וקרנות מנוהלות היו נכחדים.
הסיבות הם בעיקר: הססנות (עדיף לא להשתמש בכלי שלא מבינים איך הוא עובד), חוסר שקיפות לגבי התשואה ורמת סיכון (אתה אומר שזה 3.51%, מאיפה המידע? לא מצאתי בשום מקום) וקושי טכני. אני אפרט לגבי השלישי, כי הוא חשוב לדעתי:
אני עובד דרך אתר הבנק ויש ממשק ברור ופשוט להפקדה: פיקדונות>ריבית קובעה> מזינים 10,000 ש"ח (לדגומה) > לוחצים "אישור" שלש פעמים. זהו, יש פיקדון. הבנק שקוף לחלוטין וכותב שזה 3.05%, ומדפיס מסמך המציין שיש מס ידוע מראש. הכל ברור, אין שום הפתעות.
כשאני הולך על הואפציה השניה, באתר שוק ההון של הפועלים: אני עושה חיפוש "מ.ק.מ. 3211" (דבר שלא הייתי יודע לעשות ללא הודעה שלך או הפוסט של הסולידית).
מוצאים נייר בשם שמספרו 8231128. לוחצים על "ק" ומתחילות הצרות. כתוב שער "96.65 ". לפי כל מה שהבנתי לפני כן (אם הבנתי נכון), הכוונה היא שעלות של נייר בודד היא 96.65 אגורות. וכאשר יגיע חודש 11 ל2023, אז על כל 96.65 אגורות שבהם הוא קונה עכשיו, הוא יקבל 100. פחות מס רווחי הון. שזה כ-3.5% ברוטו, או 2.9% נטו (בהנחת מס 15%).
בשלב הזה אני מגלה שיש מגבלת מינימום של 30,000 יחידות (בניגוד לבנק שבו אפשר לשים גם 100 שקל). אוקי, מקובל, אני בונה על בערך 50 אלף.
ואז שוב מגיע מצב שאני לא מבין מה עושים. יש רשימה לבחור בין MKT, LMT, FOK וכד'. על פניו, אפשר לבחור ב-MKT שאומר "שער השוק". רק שאז מקבלים הודעת שגיאה "תנודת שער בלתי מוגבלת -חובה לציין הגבלת שער BDHR201". בשלב זה המשתמש צריך להגיד "טוב, כנראה שצריך לקרוא עוד כמה עמודים", הולך קורא לגבי מסחר בבורסה, ולרוב ישבר בשלב הזה. לפחות אני נשברתי, ואמרתי עדיף לקנות קרן נאמנות (שבה אין צורך להתעסק בכל הLOK למינהם) או הכי פשוט לשים בפיקדון. אם ההבדל לשנה יהיה כמה עשרות שקלים, אולי פשוט עדיף לוותר על בירה אחת וזה יהיה פחות או יותר שווה ערך?
בהשאלה: להתחיל להתעסק בפלטפורמות מסחר מקצועיות בשביל לעשות פיקדון משתלם לשנה-שנתיים, זה כמו ללמוד נהיגה בשביל להגיע מחיפה לתל אביב. כלומר: לנהוג ברכב זה לא מסובך מבחינה טכנית. במיוחד כאשר עשית כבר 30-35 שיעורי נהיגה עם מקצוען שיושב לידך ומדריך כל צעד. אבל רוב האנשים פשוט יזמינו מונית שתהיה יקרה יותר, אבל לא דורשת שעות של לימודים והתעסקות עם קלאצ' וגיר ידני.
(ואני לא מתלונן. אני פשוט מסביר למה אנשים מעדיפים כלים יקרים על פני זולים: התאמת ידע ויכולת טכנית למשימה, היעדר שקיפות וחשש מכלים פיננסיים לא ברורים).
 
עד כה הבנתי נכון?
כן

איפה רואים את המידע הזה?
ראה למשל פה:
https://www.bizportal.co.il/bonds/quote/generalview/1155068

חפש "תשואה ברוטו" או "ברוטו להחזקה"

ואז שוב מגיע מצב שאני לא מבין מה עושים
בשביל זה יש חדר מסחר (או פקיד בבנק). תגיד להם מה אתה רוצה והם יבצעו את הפעולה.
 
למה אתה אומר שאין שום סיבה? יש סיבות טובות למה אנשים משתמשים בפיקדון מובנה, חשבון מנוהל וקופת גמל להשקעה, במקום לסחור בבורסה. אחרת הפיקדונות בבנק וקרנות מנוהלות היו נכחדים.
אתה מפספס, מקמ נזיל ללא קנסות, פיקדון לא. הבנק לא פראייר

וקושי טכני. אני אפרט לגבי השלישי, כי הוא חשוב לדעתי:
בטוח שצלחת אתגרים יותר מורכבים בחיים
 
לטווח של שנה מקמ 1123 יניב לך 3.51% ברוטו ו2.99% נטו. מאוד קל לקנות מקמים,הם פטורים מדמי ניהול/משמרת ונהנים מעמלות קנייה נמוכות. אין שום סיבה להפקיד את הכסף בפיקדון לא נזיל עם תשואה נחותה.
כשאני מסתכל בBIZPORTAL אני רואה תשואה לפדיון ברוטו/נטו משמעותית נמוכה יותר
 
אתה מפספס, מקמ נזיל ללא קנסות, פיקדון לא. הבנק לא פראייר
אז מבחינה מספרית, על פיקדון של 50 אלף למשך שנה: באיזה הבדל נטו מדובר? כלומר כמה אני מפסיד כשאני בוחר פיקדון מול מקמ לתקופה של שנה?
שים לב שיש גם עמלת קניה דרך אתר הבנק (הפיקדון נראה בלי עמלה). ואם מתקשרים ועושים את זה דרך פקיד טלפוני, אז תהיה גם עמלת פקיד (וזה בהנחה שבאמת יקשרו אותי לחדר מסחר. משום מה נשמע לי מופרך שלקוחות פרטיים יקבלו שירות כזה. אולי אני טועה).
יש מצב שבסוף עלות הפעולות פחות או יותר מתקזזת עם הבדלי הרווח, או אפילו יעלה יותר.

אז מכל מה שקראתי עד כה:
כנראה שהמצב האופטימלי, כאשר מאזנים בין כמה זמן אני מוכן להשקיע בלימודים של שוק ההון, לבין כמה אני מוכן לשבת על הטלפון ולשמוע מוזיקה מרגיעה, ולבין כמה תשואה פוטנצילאית אני מוכן להקריב: התשבה תהיה קרן נאמנות צמודת מדד ממשלתית (מה שהחתול ציין 5121686) או כספית עם דמי ניהול נמוכים (מה שmmmsh ציין 5135926). וזאת כי אני כבר יודע איך לקנות קרנות נאמנות בעצמי. אמנם התשואה פה לא ידועה מראש, אבל סביר להניח שקרובה למדד מחירים לצרכן (כלומר מפצה על האינפלציה).
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
L באיזה קרן השתלמות לבחור? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 13
ל איך לבחור קרן השתלמות - עדכונים? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 9
Tsachi01 קרן השתלמות : איזה מסלול כדאי לבחור? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 12
E איך לבחור קרן מחקה של מדד מסוים שוק ההון 38
D איך לבחור את המסלול והחברה הנכונה עבור קרן השתלמות ופנסיה צרכנות פיננסית 14
V בהנחה שאני רוצה להשקיע במדד מסוים, איך לבחור קרן מחקה? שוק ההון 0
unrealx שיקולים שצריך לעשות כדי לבחור אם לבחור קרן ישראלית או זרה שוק ההון 19
Y למה לבחור תעודת סל ולא קרן מחקה? שוק ההון 9
liranviper איזו קרן אג"ח אמריקאית לבחור? שוק ההון 17
ס דמי ניהול לבחור צעיר בפנסיה וקרן השתלמות פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 5
Y מתלבט איזה מדד לבחור בין 3 מדדים ל-20-30 שנה הבאות שוק ההון 3
C מלווה משקיעים - האם לקחת, איך לבחור ואת מי נדל"ן 9
ז פתיחת חשבון ב IB - אין אפשרות לבחור ישראל במדינה פוסטים מאיכות נמוכה 7
S איך לבחור פרמטרים של משכנתא נדל"ן 5
G איך לבחור אגח ממשלתי לטווח ארוך? שוק ההון 3
צ כיצד לבחור אסטרטגיית השקעה? נדל"ן 2
S איך לבחור ברוקר ישראלי? האם וכיצד להתמקח על העמלות? שוק ההון 6
Z האם נישום יכול לבחור שנה אחת לדרוש הוצאות על תיק ההשקעות ואז לשלם 30% מס על רווח הון ושנה הבאה לא לדרוש מיסים 0
א איך לבחור איזה מסלול לסגור במשכנתא נדל"ן 17
ז איך לבחור עבודה אל מול שיקולים אחרים התפתחות אישית 8
S מחיר למשתכן בדרום - איזו דירה לבחור והאם כדאי לרכוש ללא משכנתא נדל"ן 5
R הייטק -חברה בינונית מול סטארט אפ? לא מצליח לבחור אוף טופיק 8
D איך לבחור נכון את מקום העבודה הבא? (הייטק) אוף טופיק 11
L האם יש עדיין סיבה לבחור בסטארטאפ? התפתחות אישית 92
שם משתמש בעייתי איך לקרוא את שם הקרן? איך לבחור מסלול מחקה s&p נכון? שוק ההון 11
P באיזה תמהיל משכנתא לבחור? דירת מחיר למשתכן בנתיבות נדל"ן 10
E קופות גמל להשקעה. איזה מסלול לבחור באנליסט? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 2
I כיצד לבחור קופת גמל להשקעה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 9
ס עצות לבחור צעיר שנכנס מחדש לשוק העבודה התפתחות אישית 2
I מסלולי השקעה לבחור בן 18 שוק ההון 1
בורג איך לבחור רכב אם אתה לא אוהב רכבים אוף טופיק 126
שיר הלל לטבע מתלבט איך לבחור ברוקר שוק ההון 1
Yos Etf אנרגיה ירוקה - במי לבחור? שוק ההון 0
י איך לבחור יועץ נדל"ן ששווה כסף? נדל"ן 20
O למה לבחור בין vt לבלאקרוק אם אפשר גם וגם? שוק ההון 7
י לקראת רכישה ראשונה ב IB בסכום גדול, כדאי לבחור ב MKT או LMT? שוק ההון 30
E איך לבחור מניה למימוש כסף קטן יחסית להעברה לעו"ש שוק ההון 6
T נוטה לבחור בבנק לעומת בית השקעות שוק ההון 20
T איך לבחור אג"ח שוק ההון 28
M איך לבחור ETF שעוקב אחרי מדד גדול בחו"ל? רק עמלות? שוק ההון 2
ארבינקא השפיץ של פירמידת הצרכים - איך לבחור ני"ע בישראל שוק ההון 19
ה איך למצוא\לבחור עורך דין? אוף טופיק 14
P מתקשה לבחור מטרה מוגדרת להשקעה שוק ההון 7
D האם מותר לבחור להעביר הפסדי הון במקום לקזז? שוק ההון 10
מ מנסה לבחור מכשיר השקעה נכון לאמא שוק ההון 8
ד למה לבחור בברוקר ישראלי / נציגות של אמריקאי ולא ישירות בברוקר זר שוק ההון 11
Nimrod האם סוכן ביטוח יכול לטעון שבאפשרותו לבחור עם איזה גוף לעבוד ובאיזה תנאים? צרכנות פיננסית 23
Y הזכות לבחור במוצר הפנסיוני צרכנות פיננסית 16
S איזה בית השקעות לבחור שוק ההון 36
A איך לבחור ברוקר זר שוק ההון 15

נושאים דומים

Back
למעלה