• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

עזרה ועידוד למשקיעה בתחילת דרכה

  • פותח הנושא Lana
  • פורסם בתאריך

Lana

משתמש רשום
הצטרף ב
18/3/15
הודעות
2
דירוג
7
ברשותי 600000 ש"ח מזומנים שירשתי לפני מספר חודשים מדודה שהלכה לעולמה.
בשנתיים האחרונות אני עוקבת באדיקות אחרי "הסולידית" וגם למדתי רבות מהבלוג "התמונה הגדולה".
אני בת 43 ולא זקוקה לכסף ב- 10 (עד 15) השנים הקרובות. כל הכסף נמצא בבית השקעות מיטב דש וקיבלתי עמלות קנייה ומכירה טובות. כעת הגיעה השעה להשקיע לפי כל מה שלמדתי והפנמתי בשנים האחרונות כשהתיק המועדף עלי הוא 50 אחוז מניות ו-50 אחוז אגרות חוב ממשלתיות. מרגישה שיודעת ושהבנתי את התאוריה. יחד עם זאת מבחינה מעשית ופסיכולוגית נמצאת בסוג של שיתוק ולא מסוגלת לתת פקודות קניה מהסיבה שאני יודעת שמדדי המניות כעת בכל העולם נמצאים קרוב לשיא כל הזמנים שלהם וגם יודעת שקנייה של אגח ממשלתי ישראלי אם ייקנה כעת זה יהיה לאחר גל עליות חד של השנים האחרונות. כלומר תיק השקעות שייבנה עכשיו - ייקנה בסביבת מחירים גבוהה לאור העליות בשני האפיקים הללו. אשמח להבין איך מתגברים על השיתוק הזה. האם זה מעיד על כך שאינני בנויה להשקיע בעצמי ? האם משהו בתוכי מנסה להזהיר אותי מפני עשייה של טעות ? איך צולחים את ההתחלה הזו של קניית תיק בסכום גדול כזה ?
 
ברשותי 600000 ש"ח מזומנים שירשתי לפני מספר חודשים מדודה שהלכה לעולמה.
בשנתיים האחרונות אני עוקבת באדיקות אחרי "הסולידית" וגם למדתי רבות מהבלוג "התמונה הגדולה".
אני בת 43 ולא זקוקה לכסף ב- 10 (עד 15) השנים הקרובות. כל הכסף נמצא בבית השקעות מיטב דש וקיבלתי עמלות קנייה ומכירה טובות. כעת הגיעה השעה להשקיע לפי כל מה שלמדתי והפנמתי בשנים האחרונות כשהתיק המועדף עלי הוא 50 אחוז מניות ו-50 אחוז אגרות חוב ממשלתיות. מרגישה שיודעת ושהבנתי את התאוריה. יחד עם זאת מבחינה מעשית ופסיכולוגית נמצאת בסוג של שיתוק ולא מסוגלת לתת פקודות קניה מהסיבה שאני יודעת שמדדי המניות כעת בכל העולם נמצאים קרוב לשיא כל הזמנים שלהם וגם יודעת שקנייה של אגח ממשלתי ישראלי אם ייקנה כעת זה יהיה לאחר גל עליות חד של השנים האחרונות. כלומר תיק השקעות שייבנה עכשיו - ייקנה בסביבת מחירים גבוהה לאור העליות בשני האפיקים הללו. אשמח להבין איך מתגברים על השיתוק הזה. האם זה מעיד על כך שאינני בנויה להשקיע בעצמי ? האם משהו בתוכי מנסה להזהיר אותי מפני עשייה של טעות ? איך צולחים את ההתחלה הזו של קניית תיק בסכום גדול כזה ?
לא הייתי נלחמת בתחושה הזו.
לא קונים ב"כוח".
הייתי מציעה לך לחשוב עם עצמך האם יש סכום כסף כל שהוא שנוח לך להשקיע (למשל 10,000) שח ומתחילה לקנות בו.
לא חייבים לבנות את התיק בבת אחת וגם לא במלוא הסכום שלך.
אפשר בהחלט לשים את הרוב במזומן ולחכות להזדמנויות. ובנתיים להתאמן בקטן.
 
קודם כל - זה אינה המלצה או ייעוץ, במיוחד בגלל שהשיקול החשוב ביותר בבניית תיק ההשקעות הוא אישי ופסיכולוגי - ההבנה מה רמת הסיכון שאת מסוגלת לקבל (ואם לא השקעת בעבר, יש סיכון שתעריכי יתר על המידה את סיבולת הסיכון שלך, ואז תיבהלי אם (כאשר) תתרחש נפילה תקופתית בשווקים), ומה רמת הסיכון שאת צריכה לקחת בתיק ההשקעות.
זה אגב אחד השיקולים שאני מכיר לטובת להתייעץ עם יועץ פיננסי (בלתי תלוי, לא משווק) גם לאדם שלמד ומכיר היטב את שוק ההון ומסוגל לפעול עצמאית - על מנת לקבל תמיכה והכוונה ברמה הפסיכולוגית יותר מאשר המקצועית. (גם לאחד ממנהלי הכספים הידועים והמצליחים ביותר בעולם, ביל גרוס, יש יועץ פיננסי - בתור צד-שלישי בלתי תלוי מולו ניתן להתייעץ).

באופן כללי, אפשר להתחיל מבניית תיק בעל רמת סיכון נמוכה יותר (גם למרות שתתקבל תשואה נמוכה יותר), ולו כדי להתרגל לנושא וגם לראות איך את מגיבה אישית לתנודות השונות בשוק ההון או כל מיני חדשות בעיתונות הפיננסית לאורך זמן. כלומר -
* קניית אג״ח עם מח״מ קצר יותר, מה שמקטין את הרגישות שלו לשינוי ריבית
* הקצאת אחוז קטן יותר מהתיק לאפיקים תנודתיים כמו מניות

לגבי ההנחה שה״מחירים גבוההים״ היום, לאף אחד אין כדור בדולח וקשה לנחש מה יהיה בעתיד.
* למשל, בניכוי האינפלציה, מדד ה-SP500 רק עכשיו הגיע לרמתו הגבוהה בשנת 2000. ההערכות של כל מיני אנשים שאני מעריך את דעתם היא שמניות ארה״ב אמנם לא זולות - אך לא בבועה, רק הצפי לתשואות עתידיות מעט נמוך יותר. עוד קצת פירוט כאן:
http://www.hasolidit.com/kehila/threads/צונאמי-פיננסי.542/#post-6977

* ובאופן כללי, קשה מאוד לנחש מהמצב היום מה יהיו התשואות בשנים הבאות באפיקים השונים. הנה דוגמא לאיך זה מתחלף משנה לשנה:
http://www.hasolidit.com/kehila/threads/תשואות-של-אפיקי-השקעה-שונים-לאורך-השנים.565/

בסופו של דבר - תיק ההשקעות צריך להיות כזה שתוכלי לישון בשקט בלילה לא משנה מה יקרה בשוק ההון.
 
נערך לאחרונה ב:
חסר פרט אחד חשוב בעיני - כמה הכסף הנ"ל מהותי ביחס לכלל ההון שלך? אם זהו כל הונך לא הייתי מסתכנת אלא ממצעת את הכניסה לאורך שנה לפחות. אחרת, הייתי עדיין ממצעת אבל אולי בשתיים או שלוש קניות בסך הכל (תלוי עד כמה משמעותי ביחס לכלל הכסף שלך). בכל מקרה אם את מרגישה "משותקת" אולי עדיף שתשקלי שוב האם העולם הזה (של שוק ההון) באמת מתאים לך, ואוסיף גם שהתחלה בקטן יכולה להרגיע את החרדה ולאורך זמן כשתצברי ביטחון והיכרות עם עצמך במצבי שוק שונים אפשר להגדיל את הסכום המושקע
 
הנק' היא שתמיד יש סיכון. יתכן ומניות ירסקו, יתכן ואג"ח יתרסק. ויתכן שתחזיקי מזומן שניהם ימשיכו לעלות ותהיה גם אינפלציה.
מה שחשוב להבין זה שלנכסים שונים יש מאפיינים שונים של סיכון ותשואה (היסטורית כמובן).
(פירוט כאן http://www.hasolidit.com/מבוא-קצר-לאפיקי-השקעה)
אחת האפשרויות שלך היא להגדיל את הסיכון באופן מדורג.
כאשר כלל האצבע הוא לסכן את מה שאת מרגישה איתו בנח. אם פחד הוא החשש העיקרי שלך אז את עצמך מהווה את הסיכון הגדול ביותר לתיק. פעולות שתעשי מתוך רגש יהיו כמעט בוודאות מזיקות לתיק. לכן חשוב שתגבשי אסטרטגיית השקעה. לא רק חלוקת נכסים, אלא איך את מתכוונת לרכוש את הנכסים הללו (הכל בבת אחת או אולי על פני כמה שנה או יותר ?). איך את מתכוונת לאזן את התיק. מה תעשי כאשר התיק ירד ב-5%, 10%, 30% ? חשוב שתשאלי את עצמך את השאלות הללו ותרשמי בכתב את התשובות מראש. זה החוזה אישי שלך עם עצמך.
תקראי את זה שוב: http://www.hasolidit.com/הגיבור-המיתולוגי-שיציל-את-הכסף-שלכם

ברגע שכל פעולה שאת עושה מאפשר לך לישון באופן טוב בלילה, את במסלול הנכון.
 
אני מצטרף להצעה של קרן למצע את הכניסה לשוק.
לדעתי כדאי להחליט מהו סכום שנחשב זניח בעינייך ולבצע פעולת קנייה אחת בכל חודש בסכום זה.
צריך לקחת בחשבון עמלות קניה/מכירה אבל לדעתי אפשר להתחיל גם ב-1000 שח לחודש.

בצורה זו של מיצוע את לא תיכנסי לפניקה אם השוק יתמוטט בתחילת הדרך כי רוב הכסף שלך יהיה במזומן.
כמו כן את לא תיכנסי לפניקה גם אם השוק יתמוטט בעוד שנה-שנתיים כי הרגלת את עצמך להשקיע לאורך זמן ואז תוכלי לראות בהתמוטטות השוק כהזדמנות לקנות ביותר זול ממה שכבר קנית.
 
לטעמי מאוד חשוב להחליט על אסטרטגיה ברורה ולדבוק בה. כמו כן כשאת מחליטה לשנות אסטרטגיה, שימי לב שאת לא מנסה לתזמן את השוק (למשל לעבור לאסטרטגיה אגרסיבית יותר אחרי ירידות)
 
יש כאן כמה תגובות מצויינות ואני ללא ספק אשתמש בהן. מאוד אהבתי את "החוזה האישי שלי עם עצמי" ש adamshalev הפנה אותי אליו.
לגבי קניית התיק בשלבים - כן, זו סוגייה שנידונה בהרחבה רבה ב"תמונה הגדולה" וגם כאן אצל דורין. אני מודה שעדיין אחרי רצף של כמה שנים של עליות, פסיכולוגית אני חשה מעצורים. התאוריה אומרת שוב ושוב "לא לתזמן את השוק" ובפנים משהו רוצה כן לתזמן אותו. בתור רקע אני יכולה לספר שהתחלתי להתעניין בשוק ההון מתישהו ב-2007. היה לי אז חסכון קטן משהו כמו 25,000 שהיו מושקעים בפק"מ. התחלתי ללמוד את הנושא תוך כדי קניית ניירות ערך לתיק וירטואלי. ב-2008 כשהשוק קרס, נחתך השווי של התיק הוירטואלי ב-60 אחוז בערך (לדעתי עד היום עדיין לא התאושש). אחרי מספר חודשים - התחושה הפנימית אמרה לי שהמחירים בשפל וזה הזמן להכנס "על אמת" עם כל מה שיש. במרץ 2009 נכנסתי עם כל ה-25,000 ש"ח שהוכפלו תוך מספר חודשים והפכו ל-50,000. זה היה תזמון מושלם. מעין מזל של מתחילים שלא מבינים כלום מהחיים שלהם.
החוויה הזו של קריסת התיק הוירטואלי וקניית ניירות ערך "על אמת" במחירי שפל ב-2009 צרובה לי בזכרון ובחוויה היטב. כי זה כן היה תזמון והוא כן היה מאוד מוצלח! אולי זה בעצם מה שהיום מהווה מכשול פסיכולוגי עבורי שזה להשקיע את הסכום הגדול יחסית ללא נסיון לתזמן...
 
אני חושב שעם כל הכבוד על התזמון, היה פקטור של מזל.
אם היית מתחילה שנה שנתיים קודם, רואה שהתיק הווירטואלי עושה 10+ אחוז בשנה בזמן שהכסף האמיתי בפק"מ עושה אחוזים בודדים, והיית אומרת "די" ושמה את הכסף בשוק ההון, רק לראות אותו נחתך ב-60% שנה אחרי. מה אז היית אומרת על תזמון ?
יש רבבות של אנשים שמתחילת העשור מחכים למפולת שתבוא כדי "להכנס לשוק" והפסידו ~100% עליה. ונניח שתהיה נפילה, "עצומה" של 10%. תכנסי אז ? אולי אנחנו בדרך לנפילה של 30%? לא חבל להכנס ב-10%? או אולי אחרי נפילה של 9% יהיה ראלי של 30%. אין לזה סוף.
אני חושב שכניסה הדרגתית היא הדרך להתמודד עם החשש מנפילה מצד אחד, ומצד שני לא לנסות לתזמן את השוק.
אם את חושבת שתהיה נפילה ב-X החודשים\שנים הקרובות, אולי כדאי לפזר את הכניסה על פני הטווח זמן הזה.

* לא ייעוץ, לא המלצה, לא מבין כלום (מי אני, מה אני?)
 
אם את מרגישה כפי שתארת אולי 50% מניות זה יותר מידי בשבילך. מדובר בתיק שיכול לצנוח 25%-30% בכיף משיא לשפל. יכול להיות שזה אגרסיבי מידי ביחס לרמת הסבילות שלך לסיכון וכפי שכותב מאיר הגאון - את הסיכון את משיתה על עצמך בכל מקרה אבל את התמורה אף אחד לא מבטיח לך.
העניין פה הוא בחירה בין אלטרנטיבות, אין החלטה מושלמת אפריורית. המצב הנוכחי של 100% תיק ל - 10-15 שנה בפק"ם אינו מאוזן ככל הנראה. את יכולה להשקיע את הכסף במדדי מניות/אג"חים, יכולה גם לקנות נכס שיניב לך תזרים מזומנים שוטף של כ - 4% בשנה (באי אלו סיכונים והוצאות נלוות), או כל השקעה אחרת שתבחרי בה - בהכל קיים סיכון פיננסי. גם בהחזקת מזומן.
אני מציע לך לחשוב באופן רציונאלי על השקעה שהולמת את מבנה האישיות שלך, כזו שתוכלי לדבוק בה בכל תרחיש ולחיות איתה בשלום.
אחרי שהפכת בדבר וקיבלת מבחינתך את ההחלטה הנכונה - פשוט לבצע ולא להביט לאחור.
אם את מתלבטת ולא מצליחה לקבל החלטה, לא בושה גם להעזר ביועץ פיננסי או לתת לגוף ניהול תיקים כלשהו לנהל בעבורך את הכסף (אמנם ישחטו אותך בעמלות אבל לפחות הם ידעו בממוצע לתת לך את השוק מינוס דמי הניהול, דבר שאת אולי תתקשי בו אם את כ"כ לא החלטית. לא כהתרסה או משהו, פשוט עניין של הכר את עצמך).
 
אני מצטרף להמלצות שיש כאן על להתחיל בקטן.
לדעתי, בהתחלה תעשי רק מה שאת מרגישה איתו נוח. ככה אני עשיתי.
אני חושב שהרגשה נוחה ולהיות במצב שאתה לא מודאג (או משותק כמו שקראת לזה) מתיק ההשקעות שלך זה לא פחות חשוב מדברים כמו תשואה ובחירת רמת סיכון מתאימה.
אני הייתי מתחיל בסכומים קטנים, ככה גם שאת במצב שאת מתחילה "להרגיש" את התיק שלך בפועל אז גם יהיה לך קצת יותר קל להחליט מה הלאה.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
S מתלבט האם כדאי לקנות דירה שניה - עזרה נדל"ן 0
ל עזרה מול המנהל אוף טופיק 5
מ עזרה בדו"ח שנתי מיסים 15
ל עזרה בנושא פתיחת תיק עוסק פטור אוף טופיק 3
R עזרה בניהול החשבונות של ההורים שוק ההון 12
D עזרה בתביעת אכ"ע פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 4
M עזרה בטופס 5329 מיסים 3
E צריך עזרה חברים, מי מקבל מאקסלנס טרייד שליח עם שוקולד יוקרתי ממקס ברנר לחג הפסח ? אוף טופיק 10
A עזרה בהבנת עסקאות וזמינות כסף בIB שוק ההון 1
S עזרה למשפחה - סמים אוף טופיק 38
tomchoook עזרה לחבר במינוס צרכנות פיננסית 4
R עזרה בקורס במימון חברות אוף טופיק 1
B עזרה פתחתי חשבון מסחר פעם ראשונה שוק ההון 2
י צריך עזרה בלבחור ברוקר שוק ההון 14
A עזרה בהבנת עסקה מתמשכת נדל"ן 14
דניאל פינקלברג עזרה בגוגל Sheets, חישוב רבית לילד אוף טופיק 6
B עזרה רוצה לבנות תיק השקעות לטווח קצר שוק ההון 10
A עזרה במעבר ל IRA פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 15
S Apple ID מכשירי אפל - עזרה פוסטים מאיכות נמוכה 2
I עזרה בבחירת קרן פנסיה והשתלמות לעובד צעיר ומרושש פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 13
D1Ohadi עזרה למשקיע פסיבי במצוקה מיסים 14
S עזרה בבחירת ברוקר במעבר ל-IRA פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 14
G עזרה בנושא פינוי בינוי ותוכנית מתאר נדל"ן 0
כ עזרה במשמעות הנסח טאבו תאור דירה: אולם נדל"ן 5
א עזרה בתכנון פרישה מוקדמת פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 14
S עזרה בהשקעה לטווח ארוך? שוק ההון 4
Marcus Aurelius עזרה בפיענוח אג"ח מסויים שוק ההון 9
י עזרה בנוגע לפתיחת חשבון מסחר אמריקאי למשקיע פסיבי שוק ההון 12
R טופס 1322 עזרה בהשלמת חישוב הפסדים להעברה מיסים 2
Y עזרה בהבנת גרף portfolio performance בIB שוק ההון 0
O עזרה בתכנון פרישה מוקדמת פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 23
M טריפל סיבים - עזרה מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 8
tomchoook עזרה במילוי טופס 1322 מיסים 16
tomchoook עזרה בחישוב מס על הכנסה משכ״ד נדל"ן 7
I עזרה במילוי 1322 מיסים 2
Michel מחפש עזרה בענייני רישום בטאבו ובטבלת איחוד וחלוקה. נדל"ן 0
I עזרה באסטרטגיה נדל"ן 17
H עזרה במציאת קרן השתלמות פאסיבית מדדי חו"ל פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
L עזרה - מציאת שער קניה בפלטפורמות פוסטים מאיכות נמוכה 5
E עזרה במציאת תבע באלפי מנשה נדל"ן 4
V עזרה עם מוצר בקניה מאמזון צרכנות פיננסית 8
B עזרה בהלוואה צרכנות פיננסית 16
ב עזרה בהשוואת תשואות שוק ההון 1
O עזרה בנושא דיווח מס רווחי הון חצי שנתי במסחר דרך ברוקר זר מיסים 11
A עזרה בקשר לדירה להשקעה נדל"ן 54
N טופס 134 עזרה במילוי חלק של ק"ה מיסים 32
יבגני_ל עזרה עם טופס 161א פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
T עזרה בנושא תיאום מס מיסים 2
Level מבקש עזרה להבין למה האג"ח השקלי של חברת החשמל בחשבון שלי מראה הפסד חריג שוק ההון 2
A צריך קצת עזרה בלהבין את אופציות ההשקעה בבלנדר צרכנות פיננסית 2

נושאים דומים

Back
למעלה