• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

מאמר מהויקי - מייק, המשקיע המתחיל, שמבולבל מכמות האפשרויות

עדכון ל"מייק המשקיע המתחיל", אוגוסט 2022, מאי 2023, אוגוסט 2023, פברואר 2024.

מאמר זה יתאר את תהליך קבלת ההחלטות של המשקיע התאורטי מייק שכל קשר בינו לבין המציאות מקרי בהחלט.

אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. איני לוקח אחריות על נכונות הנתונים וכל הפועל על פיהם עושה זאת על אחריותו בלבד. הכותב עשוי להחזיק את אחד או יותר מניירות הערך המוזכרים במאמר.


אמ;לק:

לרוב המשקיעים הישראליים - מייק יקנה בבית השקעות ישראלי ומפוקח (כגון אקסלנס) את הקרן השקלית העולמית 1159235 (דמי ניהול: 0.2% עם מיסוי ריאלי) או את הקרן השקלית 1159250 על מדד S&P 500 (דמי ניהול: 0.07%), שתיהן של בלאקרוק iShares.

אם מייק הוא אזרח אמריקאי - מייק יקנה בבית ההשקעות Interactive Brokers את הקרן העולמית VT (דמי ניהול: 0.07%) או את הקרן על השוק האמריקאי VTI (דמי ניהול: 0.03%), שתיהן של Vanguard.


תיק השקעות בבנק או בבית השקעות (חשבון ממוסה):


הנחות מוצא


1. מייק בחר להשקיע במניות בלבד ויצא מנקודת הנחה שהוא עלול להפסיד בתרחיש קיצון את כל כספו. בעתיד ישקול לשלב בתיק גם אג"ח.

הפלח האג"חי עשוי להיות מסובך להבנה למשקיע המתחיל. מייק החליט לוותר בינתיים על אג"ח ולהשקיע במניות בלבד.

מייק יוצא מנקודת הנחה שהוא עלול להפסיד את כל כספו המושקע במניות, בדיוק כפי שביולי 1932 השוק קרס בכמעט 90% מהשיא בספטמבר 1929. ההיסטוריה עלולה לחזור על עצמה.
לכן מייק משקיע כמות כסף כזו שאותה הוא יכול להרשות לעצמו להפסיד לחלוטין.

במשך השנים, יוכל מייק להעמיק בהבנת הפלח האג"חי ולשלבו בתיק, אם יחפוץ בכך.

2. על מייק להחליט האם הוא בוחר להשקיע בכל העולם או בארה"ב בלבד.

אמנם השוק האמריקאי הניב תשואות גבוהות יותר בעבר, אך מכיוון שאין בידיו כדור בדולח מייק אינו יודע מה ילד יום.
תשואות עבר אינן מנבאות בשום אופן תשואות עתיד. רוב המשקיעים בפורום בחרו להשקיע בכל העולם, ברוח הבלוג.


במה על מייק להשקיע?


1.
האופציה הפופולרית! אם מייק מעוניין להשקיע בכל העולם, בין אם הוא חושש ממס ירושה ובין אם לאו:
מייק החליט לקנות בבית השקעות ישראלי ומפוקח (כגון אקסלנס) את הקרן השקלית העולמית iShares MSCI ACWI של בלאקרוק הנסחרת בבורסת תל אביב (מספר נייר: 1159235).
דמי הניהול של הקרן עומדים על 0.2% בשנה.

המיסוי על הקרן ריאלי, דהיינו שהרווח מחושב בניכוי אינפלציה. לדוגמה, אם הקרן עלתה ב-10% אבל מדד המחירים לצרכן עלה גם בזמן הזה ב-10% אין רווח ריאלי ולא נשלם מס.
בפועל, יש לכך משמעות רק בהשקעה לטווח קצר אבל כאשר מדובר בהשקעה לעשרות שנים יתרון המיסוי הריאלי זניח.
מקבילתה היא הקרן SSAC הנסחרת בבורסת לונדון.

2. אם מייק מעוניין להשקיע בארה"ב בלבד, בין אם הוא חושש ממס ירושה ובין אם לאו:
מייק החליט לקנות בבית השקעות ישראלי ומפוקח על ידי הרשות לניירות ערך את הקרן הישראלית השקלית של בלאקרוק על מדד S&P 500 הנסחרת בבורסת תל אביב (מספר נייר: 1159250).
דמי הניהול של הקרן עומדים על 0.07% בשנה.

המיסוי על הקרן הוא נומינלי (ביחס לשער הדולר). לדוגמה, אם הקרן עלתה ב-10% ובמקביל שער הדולר עלה ב-10% לעומת השקל, אין רווח נומינלי.
מקבילתה היא הקרן CSPX הנסחרת בבורסת לונדון.

3. אם מייק אינו מעוניין להשקיע דרך בית השקעות ישראלי ומעדיף את הברוקר האמריקאי Interactive Brokers (להלן, IB) בגלל סיבות שיוזכרו בהמשך:

א. אם מייק מעוניין להשקיע דרך IB והוא מעוניין להשקיע בכל העולם, אך חושש ממס ירושה:
יקנה את IMID, הקרן העולמית הצוברת של SPDR (דמי ניהול 0.17%).
זו הקרן האירית העולמית הזולה ביותר. כמו כן, היא מספקת כיסוי עולמי מושלם כולל חברות small caps (בעלות שווי שוק קטן).
לעומתה, VWRA של וונגארד (דמי ניהול: 0.22%) ו-SSAC של בלאקרוק (דמי ניהול: 0.2%) כוללות רק large and mid caps.

ב. אם מייק מעוניין להשקיע דרך IB והוא מעוניין להשקיע בכל העולם, ואינו חושש ממס ירושה:
יקנה את הקרן האמריקאית VT של וונגארד (דמי ניהול: 0.07%) או שילוב של VTI ו-VXUS (דמי ניהול משוקללים: 0.045%~).

ג. אם מייק מעוניין להשקיע דרך IB והוא מעוניין להשקיע בארה"ב בלבד, אך חושש ממס ירושה:
יקנה את הקרן האירית הצוברת VUAA של וונגארד או את הקרן האירית הצוברת CSPX של בלאקרוק, שתיהן בדמי ניהול של 0.07%. אין טעם להתלבט בין השתיים.

ד. אם מייק מעוניין להשקיע דרך IB והוא מעוניין להשקיע בארה"ב בלבד, ואינו חושש ממס ירושה:
יקנה את הקרן האמריקאית VTI של וונגארד (דמי ניהול: 0.03%).


למי מתאים חשבון ב-IB?

למשקיעים אמריקאיים ולמשקיעים שעבורם ביטוח על התיק, אחזקת הכסף מחוץ לישראל כגידור בפני משברים ומצבי חירום, אבטחת מידע טובה יותר וסטנדרט מקצועיות גבוה הם פיצ'רים קריטיים.

למשקיעים אלו חשוב קודם כל להגן שלמות התיק שלהם גם במחיר מילוי עצמי של הדו"ח למס הכנסה או תשלום לרואה חשבון שימלא ויגיש את הדו"ח עבורם.

יתרונות IB:

1. יציבות בהשקעה לטווח ארוך גם עבור משקיע שממעט בפעולות - חלק מהברוקרים הישראליים אינם ידידותיים למשקיע הפסיבי שממעט בפעולות ודורשים לסגור את החשבון אחרי זמן מה. תרחיש כזה הרבה פחות סביר ב-IB.
עם זאת, ישנם ברוקרים ישראליים שטרם דרשו סגירת חשבון עקב מיעוט פעולות, אך לא ברור אם יעשו זאת בעתיד.

2. אחזקת התיק מחוץ לישראל - פיזור גאוגרפי כגידור בפני משברים ומצבי חירום.

3. ביטוח של SIPC על הכסף - עד תקרה של 500,000 $ (עם תקרת מזומן של עד 250,000 $).

4. אבטחת מידע טובה יותר - כולל אימות דו-שלבי (Two Factor Authentication).

5. שירות לקוחות טוב יותר.

ישנם יתרונות נוספים למשקיע "המתוחכם" כמו מינוף זול יותר ועוד.
מכירה בשכבות כאמצעי לחיסכון במס בעת המכירה לא נכללה כאחד מהיתרונות של IB משום שניתן תאורטית להעביר את התיק ל-IB סמוך לפרישה וליהנות מכך.


החסרון העיקרי ב-IB:

1. הגשת דו"חות מס הכנסה בחלק מהמקרים - במקרה של מכירה ברווח, הגעה לתיק הגדול מכ-1.8 מיליון ש"ח, העברה של יותר מחצי מיליון ש"ח בשנה לתיק ועוד. חיסרון זה לא אמור להיות משמעותי עבור משקיעים בקרנות איריות צוברות (כמו VWRA, CSPX, VHVE וכו'), ללא מכירה באופק, ובעלי תיק הקטן מכ-1.8 מיליון ש"ח.


יתרונות ברוקרים ישראליים:

1. אין צורך להגיש דו"חות למס הכנסה עקב תיק ההשקעות.

2. זול כמו או יותר מ-IB עבור הקרנות הפופולריות - לדוגמה, קניה של הקרן השקלית העולמית של בלאקרוק (מספר נייר: 1159235) בבית ההשקעות הישראלי "פסגות" עשויה לעלות כ-10 ש"ח לחודש, בעוד קניה של VWRA ב-IB עשויה לעלות כ-13 ש"ח בחודש במסלול עמלות Tiered.

חשוב מאוד לציין שגם גם אם מייק יחזיק את הקרן השקלית העולמית iShares MSCI ACWI (או כל קרן שקלית אחרת של בלאקרוק) וירצה להעבירה ל-IB בעתיד הוא יוכל לעשות זאת באמצעות המרתה לקרן דולרית. שימו לב שצעד זה כרוך בבירוקרטיה ובתשלום סמלי של כמה עשרות דולרים לנייר.

חסרונות ברוקרים ישראליים:

1. אפשרות לסגירת חשבונות בחלק מהברוקרים עקב מיעוט פעולות והכרח לעבור לברוקר אחר.

2. אבטחת מידע איומה במקרים רבים.

3. אין ביטוח על הכסף.

4. מעבר ל-IB עלול להיות מתיש - ראשית יש להעביר את הניירות לבנק ורק ממנו ניתן להעבירם ל-IB.



קרן השתלמות (חשבון פטור):


אם הצבירה של מייק נמוכה והוא אינו יכול להצטרף לקרן השתלמות IRA - מייק ישווה מחירים ויפתח קרן השתלמות פסיבית מחקה מדד S&P 500 בדמי ניהול נמוכים ככל האפשר.

אגב, אם מייק בחר להשקיע בחשבון הממוסה ב-VTI + VXUS (משום שאינו חושש ממס ירושה) הוא יוכל להסתכל על החשבון הממוסה ועל החשבון הפטור שלו כתיק אחד ולאזן את המשקל של ארה"ב בתיק:
נכון לעכשיו, הוא ישאף שארה"ב (VTI + קרן ההשתלמות שלו על S&P 500) תהווה כ-55% מסך כל הפלח המנייתי שלו ואת ה-45% הנותרים יקצה ל-VXUS בחשבון הממוסה.

אם למייק צבירה של כמה מאות אלפי שקלים והוא יכול להצטרף לקרן השתלמות IRA - מייק החליט לקנות בבית השקעות ישראלי את הקרן השקלית העולמית iShares MSCI ACWI של בלאקרוק הנסחרת בבורסת תל אביב (מספר נייר: 1159235). מייק מעדיף בית השקעות גדול ומוכר משום ששירות הלקוחות בחלק מבתי ההשקעות הקטנים לא השביע את רצונו.

פנסיה (חשבון פטור):


מייק ישווה מחירים ויבחר בקרן פנסיה פסיבית מחקה מדד S&P 500 בדמי ניהול נמוכים ככל האפשר. מייק יעדיף קרנות ברירת מחדל שבהם דמי הניהול מובטחים ל-10 שנים.



** נספח לאזרחים אמריקאיים **


תיק השקעות בבית השקעות או בבנק (חשבון ממוסה):

5. אם מייק הוא אזרח אמריקאי:
א. והוא מעוניין להשקיע בכל העולם:
מייק יפתח חשבון בבית ההשקעות האמריקאי Interactive Brokers (ולא בבית השקעות ישראלי!) ויקנה קרנות אמריקאיות בלבד (לא ישראליות ולא איריות בגלל PFIC!). מייק ירכוש את הקרן VT של וונגארד (דמי ניהול: 0.07%) או שילוב של VTI ו-VXUS (דמי ניהול משוקללים: 0.045%~).

ב. והוא מעוניין להשקיע בארה"ב בלבד:
מייק יפתח חשבון בבית ההשקעות האמריקאי Interactive Brokers (ולא בבית השקעות ישראלי!) ויקנה קרנות אמריקאיות בלבד (לא ישראליות ולא איריות בגלל PFIC!), ספציפית את הקרן VTI של וונגארד (דמי ניהול: 0.03%).


פנסיה וקרן השתלמות לאזרח אמריקאי (חשבונות פטורים):

שכירים:
הקופות נחשבות בחסות המעסיק, דבר המגן על מייק האזרח האמריקאי.

בחשבון IRA - בגלל השליטה באילו קרנות להשקיע, מייק האמריקאי ככל הנראה מאבד את חסות המעסיק אך יש ויכוח על כך.
במקרה שמייק קונה ניירות אמריקאיים כפי שמייק סבור שצריך לנהוג כל אזרח אמריקאי, במקרה הגרוע ביותר מדובר בעוד חשבון מסחר שבו מייק אינו נהנה מדחיית מס דיבידנדים.

בקרן מנוהלת (לא IRA) - ישנה דחיית מס על הרווחים עד לפדיון (ויש מחמירים שאומרים שדחיית המס היא עד לנזילות). לגבי הפקדות מעסיק - יש דילמה אם יש דחיית מס או לא. מייק סבור כי הרוב נוטה לחשוב שאין דחיית מס ויש לדווח על הקרן יחד עם השכר.

עצמאיים - לא נהנים מהגנת חסות המעסיק כמו שכירים, אבל מכיוון שמדובר באותו מכשיר רבים מדווחים עליו כשכירים.



אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. איני לוקח אחריות על נכונות הנתונים וכל הפועל על פיהם עושה זאת על אחריותו בלבד. הכותב עשוי להחזיק את אחד או יותר מניירות הערך המוזכרים במאמר.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:
מייק ישווה מחירים ויפתח קרן השתלמות מחקה מדד S&P 500 בדמי ניהול נמוכים ככל האפשר, מבית השקעות ישראלי מפוקח וחשוב לא פחות - גדול ומוכר בלבד.
למה דווקא מחקה סנופי?
יש קרנות השתלמות פאסיביות מחקות מדד עולמי (הלמן, אינפיניטי) באותם דמי ניהול אם אני לא טועה.
 
למה דווקא מחקה סנופי?
יש קרנות השתלמות פאסיביות מחקות מדד עולמי (הלמן, אינפיניטי) באותם דמי ניהול אם אני לא טועה.

לא חושב אבל אשמח שתראה לי אחרת.
חיפשתי דרך אתר השוואות קרנות השתלמות:
קרן השתלמות של אינפיניטי השתלמות בחו"ל עם דמי ניהול של 0.56%.
הקרן של הלמן אלדובי על S&P 500 זולה יותר - 0.48%.
 
לא חושב אבל אשמח שתראה לי אחרת.
חיפשתי דרך אתר השוואות קרנות השתלמות:
קרן השתלמות של אינפיניטי השתלמות בחו"ל עם דמי ניהול של 0.56%.
הקרן של הלמן אלדובי על S&P 500 זולה יותר - 0.48%.
https://www.hag.co.il/מוצרים-פיננסי...-שלנו/אי-בי-אי-השתלמות-פאסיבי-מדדי-מניות-חול/
אני לא מומחה מקריאת דוחות אבל זה נראה שהדמי ניהול 0.49, עוקבים אחרי סנופי, אירופה ויפן (גם שווקים מתפתחים? לא ככ מבין משם)
 
@OnTheVerge תודה על העדכון לגבי מייק.

אותי עניין השפעת הדמי ניהול - כי 0.2% לmsci awci יותר יקר מהאלטרנטיבה של השלושה s&p, msci europe, em.

אז בדקתי השפעה של הפקדה חודשית של 5,000 ש״ח למשך 50 שנה. הנחת תשואה של 5% שנתי.

הקרן היא 2.4m ב2 המקרים.

דמי ניהול - אופציה של msci awci היא 0.2.

באופציה השניה, ניתן לחשב דמי ניהול משוקללים. נניח והחלוקה היא 65% לs&p בדמי ניהול של 0.07, עוד 20% לmsci europe בדמי ניהול של 0.12, ו15% נוספים לem בדמי ניהול של 0.18. הדמי ניהול המשוקללים הם (0.07*65 + 0.12*20 + 0.18*15)/100 = 0.0965. בשביל לפשט נגיד 0.1.

אז לפי 5% תשואה, יהיה רווח מריבית של 4,847,986 ש״ח. לפי 5.1% תשואה יהיה רווח מריבית של של 5,027,318 ש״ח. כלומר יתרון של 179,332 ש״ח ב40 שנה.
בהפקדה של 10k בחודש, זה יהיה יתרון של 426,755 ש״ח ב40 שנה.

היתרונות של msci awci הם (1) הפשטות של קרן אחת ללא צורך לאזן, (2) לקיחה בחשבון של כל העולם כולל כלכלת סין שאם תתחזק היא לא תהיה ב״שילוש״ של blackrock.

המסקנה האישית שלי היא שהעלות הלא גבוהה (יחסית) בתוספת היתרונות של קרן אחת מנצחים.
 
נערך לאחרונה ב:
חסרונות Interactive Brokers:
הייתי מציע לציין פה שאם מייק מעוניין לתת איזשהו ביטוי להטיית הביתיות (כלומר להשקיע גם בשוק הישראלי מעבר למשקל השוק שלו) הוא לא יוכל לעשות זאת דרך IB.
 
הביטוי בית השקעות "גדול ומוכר" חוזר כמה פעמים. תוכל לבאר אותו במונחים פרקטיים? יש רשימה סגורה? קריטריון מספרי?
@OnTheVerge
 
הביטוי בית השקעות "גדול ומוכר" חוזר כמה פעמים. תוכל לבאר אותו במונחים פרקטיים? יש רשימה סגורה? קריטריון מספרי?

זאת התבטאות מכוונת.
הסולידית אוסרת להתבטא נגד בתי השקעות ספציפיים מחשש לתביעות.

אני מקווה שהניסוח ימנע מאנשים מסוימים מלהסתנוור מהצעות נמוכות במיוחד.
 
זאת התבטאות מכוונת.
הסולידית אוסרת להתבטא נגד בתי השקעות ספציפיים מחשש לתביעות.

אני מקווה שהניסוח ימנע מאנשים מסוימים מלהסתנוור מהצעות נמוכות במיוחד.
מה לגבי להתבטא בעד בתי השקעות מסויימים ולשכוח מהאחרים? :)
 
אני לא מדבר על קרן מחקה, אלא על ההרכב של הקרן השתלמות.
מה ההבדל?
אפשר לראות ש רק 35% מושקע בקרנות סל של הראל, קסם ותכלית (שלהבנתי הן עצמן רלוונטיות למה שקישרת מבחינת הרכב הנכסים בתוכן). מוזמן לתקן אותי
הם עובדים בשילוב של ק"ס וחוזים.
החוזים דורשים מזומן/מקמ/אגח.
מתחילת 2019 עד סוף נובמבר 20 ה-SP500 עשה 45%, קרן ההשתלמות של הלמן עשתה רק 31%. ממה נובע הפער אם לא מזה?
אתה בטוח שאתה מודד באותן יחידות מידה?
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
Rahash קרן פנסיה ברילוקיישן - מאמר קצר שכתבתי פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 26
א מאמר מעניין שראיתי - השקעה במדד המניות הכללי עלול להביא לתוצאה הפוכה מזו שרציתם שוק ההון 27
עתיד מתוק מאמר של שלמה גרינברג בביזפורטל על סוכנויות הנדל"ן הממשלתיות בארה"ב שוק ההון 0
T מאמר וקישור לספר (Understanding big debt crises)- מישהו הצליח להוריד? התפתחות אישית 9
ביולוג ירושלמי ההשכלה הגבוהה צריכה לעבוד דיאטה. מאמר שמסביר את האמת מאחורי הנתונים. אוף טופיק 110
Izik ""לא יותר מעשרה אחוז במניות...להמנע מהשקעות באינדקס נרחב" לפי מאמר בגלובס שוק ההון 12
Waler בניית פרופיל בכוח גס - המלצה על מאמר שוק ההון 1
פשוט מאמר על תשואות שניתן לצפות ממניות שוק ההון 1
M מאמר נהדר ב wsj של זוויג בעניין pre mortem בהשקעות שוק ההון 18
daat99 מאמר מעניין על וורן באפט ואג"חים אוף טופיק 4
משה מאמר מעניין על החיים בחברה ללא עבודה פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 42
Y שאלות של מייק מתחיל לגבי קרן השתלמות ופנסיה פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 1
Y שאלות של מייק מתחיל לגבי תיק השקעות פשוט שוק ההון 33
S שאלות בשביל מייק מתחיל שוק ההון 0
א סוגי ההשקעות שלי לעומת מייק שוק ההון 3
G מה מייק היה עושה עם דולרים? שוק ההון 12
N קה״שׁ עוקבת סנופי (לא ira) - היכן העמלות הטובות ביותר? האם קיימת קבוצה שניתן להצטרף אליה? [קראתי את מייק] פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 14
ריש-לקיש כפירה בתיק הדגל של מייק, שכנעו אותי אחרת שוק ההון 17
O סקר - האם מייק צריך להשקיע בקרן של אינבסקו במקום בזו של בלאקרוק? שוק ההון 310
אוגורן להציל את מייק שוק ההון 1
ב צריך עזרה בהבנת תיק "מייק", בדולרים, למתחילים שוק ההון 6
NightStyle בקשה: הכנסת גרסאות האג"ח של מייק, המשקיע המתחיל שוק ההון 1

נושאים דומים

Back
למעלה