נראה לי מתאים לכאן, מאמר היום,
מאז ימי הקורונה, קניות ברשת הפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים. ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי, משתפת טיפים לקנייה מושכלת ברשת, בלי להיסחף או לוותר על ההנאה מהשופינג
www.ynet.co.il
הקטע הזה מעניין,
"במסגרת מחקר, נערכה סריקת מוח, שבדקה מה קורה במוח שלנו כשאנחנו רואים משהו מאוד נחשק כמו שוקולד גודייבה", מספרת לנו ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי. "ראו בסריקה שיש עוררות של אזור הערך במוח. אבל אחרי כמה שניות מול המוצר, הראו לנבדקים את מחירו של השוקולד היוקרתי, ואז ראו בסריקה עוררות בחלק אחר במוח – מטריקת הכאב, אזור המתעורר בעת כאב. מכך הבינו החוקרים שתהליך קבלת ההחלטות על כל רכישה נעשה לפי רמת העוררות במוח - הנאה או כאב. אם הכאב של התשלום גדול יותר, לא נקנה את המוצר ואם נחוש שיש בכך ערך עבורנו – נקנה".
בהמשך, מספרת ד"ר מרגלית, בדקו את הקשר למצבם הכלכלי של הנחקרים.
"שם ראו, שדווקא אצל אנשים בעלי ממון, כאב יותר האזור של התשלום וכך הבינו שאין קשר לכמות הכסף שיש לקונה אלא לערך של המוצר עבורו
".
"בשנים האחרונות, ובעיקר בשנתיים האחרונות, רוב הרכישות של אנשים ממעמד כלכלי גבוה, מסתמנות כרכישות שאינן ראוותניות. משהו השתנה ובעלי ממון העדיפו את ערך המוצר על ערך המותג וקנו מוצרים איכותיים יותר, ערכיים יותר – הם רכשו תארים, עשו יוגה ופילאטיס, צרכו מזון אורגני או בקיצור, אימצו סמלי סטטוס בעלי ערך בריאותי או חברתי וברכישה שאינה ראוותנית. אלה סמלי הסטטוס של שכבה מבוססת שלמה. בין אלה לבין קוני המותגים הראוותנים יש רמות תעוב גבוהות".