אם חריצות, עבודה קשה ודאגה לאינטרס הכללי היו כל כך חשובים, איך זה שרוב הקיבוצים קרסו כלכלית וחברתית?
אני אכתוב בקצרה את דעתי, כדי לא לסטות מהשרשור לגמרי.
היתה הערצה כלפי חריצות אבל לא היתה התייחסות כלל לפן הכלכלי של אותה חריצות. תחשוב רגע על הטיפשות של החריצות לכשלעצמה כמו הדוגמא להלן - אדם יכול לחרוש שדה ע"י מעדר או ע"י טרקטור. באפשרות הראשונה הא חרוץ מאד ועובד קשה מבוקר עד ערב במשך ימים ושבועות. באפשרות השניה, הוא נוהג בטרקטור שגם מקצר את העבודה ומייעל אותה וגם העבודה האנושית פחות פיזית ופחות מעייפת (רק לשבת על כסא בקבינה ממוזגת ולדייק בנהיגה).
חריצות פיזית היתה חלק מהותי מהאידיאולוגיה החלוצית שכפרה בהתנהלות של ה"יהודי הישן" מהשטעטעל ורצתה לבנות יהודי חדש. כן, זה מזכיר נשכחות והיתה התאמה אידיאולוגית לא קטנה בינה לבין אידיאולוגיות מפלצתיות שהוקמו לאחר מכן באירופה (כרונולוגית, היהודי החדש הוא רעיון שהתחיל והתגבש במהלך המאות ה-18 וה-19 והקיבוצים הראשונים הוקמו במהלך 2-3 העשורים הראשונים של המאה ה-20).
הקיבוצים קרסו כלכלית מכמה סיבות:
1. לאורך שנים הם בכלל לא חיפשו עושר כלכלי אלא רק מספיק כסף כדי לחיות בשיא הפשטות,
2. כסף נחשב כמילת גנאי בלקסיקון הקיבוצי (ע"ע היהודי הישן) ולפיכך לא שמו דגש על עסקים ריווחים ותכניות עסקיות.
3. היחידים שהתעניינו בתוצאה הכלכלית של כל עסקי הקיבוץ היו הגזבר ומרכז המשק, אבל רק כדי שיהיה איזון (לא רווחים מפליגים חס וחלילה).
4. עד לעליית מחל לשלטון, כל מוסדות המדינה פשוט נתנו גיבוי לצורת החיים הזאת, שנחשבה האליטה (לא הכלכלית) של המדינה, ומחקו חובות (אם נוצרו).
5. הקריסה הכלכלית התחילה במשבר שנות ה-80 (הודות ל"יהודים הישנים", כלומר בנקאים וחברי מפלגת הליברלים העצמאים הבורגנים שהשתלטו על משרד האוצר).
6. הקריסה הכלכלית הובילה למשבר חברתי ולעזיבה המונית של חברי קיבוץ בגילאים הכי פוריים (גילאי 30-50).
7. הקריסה נעצרה ושינתה כיוון כאשר התנועה הקיבוצית החליטה להיות קפיטליסטית יותר מהאפיפיור הקפיטליסטי ביותר.
8. הקיבוצים היחידים שנותרו הם הקיבוצים העשירים, כל השאר הפכו לישובים קהילתיים ולא משנה שהם קוראים לעצמם עדיין קיבוץ.