עדכון. הבוקר הגעתי פיזית לסניף הבנק ונתתי לפקיד הוראה לבצע העברת כספים מחשבון שלי לחשבון של ההורים. הפקיד אמר שבגלל שחשבון שלי מתנהל בסניף אחר הוא יצטרך לקבל מהם אישור לביצוע הפעולה. אחרי יותר משעה של בירורים כולל מו"מ טלפוני שלי מול מנהל הסניף שלי, הוא אישר לבצע את ההעברה. למען האמת, נוכח רוח הדברים בשיחה והקושי הבולט של הפקידים ליישם נהלים שהם לא מבינים עד הסוף (דרשו צורה מסוימת של מסמכים), הייתי בטוח שהאישור לא יינתן.
אמנם מדובר במקרה פרטני שלי (שעדיין לא הסתיים) אך ניתן לדעתי ללמוד ממנו על הטופסולוגיה שצריך להכין לקראת העברות/קבלות כספים (ולא רק בבנקים).
תחילה הפקיד שאל אותי מה מטרת העברת הכספים. אמרתי הלוואה להורים. שאל מאיפה יש לי סכום כל כך גבוה להלוות להם. אמרתי חסכון. שאל מאיפה הסכום הזה נכנס לי לעו"ש. אמרתי מחשבון שלי בבית השקעות (לא ביקש אסמכתא למרות שהכנתי ליתר ביטחון). שאל הרבה שאלות, איפה אני עובד, למה אני לא מבצע את הפעולה מהסניף שלי, איפה הסניף של ההורים, האם ביררתי מול הסניף שלי איזה מסמכים להביא (נראה שהיה מתועד במערכת) וכו'.
שאל אם יש הסכם הלוואה. מסרתי לו עותק. אמר שחסר "אישור עורך דין" להסכם. אמרתי לו שאני לא מבין מה זה אומר. אמר לי "אבל בסניף שלך כבר אמרו לך שצריך אישור עורך דין". השבתי נכון, אמרו, אבל אני עורך דין ואני לא מבין מה זה אומר. ומה שהבאתי זה צריך לספק אותם מבחינה משפטית.
זה קצת בלבל אותו. אמר שצריך לקבל אישור ממנהל הסניף שלי. דיבר עם מנהל הסניף שלי על זה שהצגתי הסכם אבל ללא "אישור עורך דין". נתן לי לדבר עם מנהל הסניף. הוא חזר על הדרישה ל"אישור עורך דין". אמרתי שוב שאני עו"ד ואשמח להביא להם כל אישור שצריך אבל אני לא מבין מה הוא מבקש או מה צריך לבקש מעו"ד אחר.
אמר שצריך ש"עורך דין יאשר את ההסכם". אמרתי שזה אף עורך דין לא יסכים לעשות. עו"ד יכול לערוך הסכם אבל הוא לא צד להסכם. אמרתי לו "כשאתה קונה דירה, עורך דין מכין את ההסכם, אבל הוא לא חתום עליו, נכון? יש רק חתימות של קונה ומוכר. זה כי עו"ד הוא לא צד להסכם". ואז אמר "צריך איזשהו אישור שלא מדובר בהסכם פיקטיבי". אמרתי שגם זה אף עו"ד לא יכול לתת. "איך עו"ד יכול לתת אישור כזה? נניח אתה והבן שלך הייתם באים אליי ומבקשים ממני, כעו"ד, לאשר שמדובר בהסכם אמיתי ולא פיקטיבי. איזו דרך יש לי לדעת שאתם לא מרמים אותי? לדרוש מכם בדיקת פוליגרף? המקסימום שהוא יכול זה להכין משהו בכתב שהצדדים מתחייבים אליו". הוא אמר כן, שיהיה משהו כזה. אמרתי "יופי, זה בדיוק ההסכם עליו אנחנו חתומים. זו מהות ההסכם שהצגתי". הוא חשב קצת וביקש ממני לשלוח לו עותק מההסכם, כדי שיבדוק את זה וייתן לי תשובה בימים הקרובים. אמרתי שאשמח לשלוח עותק אבל תשובה אני חייב עכשיו. אני מספק להם את כל האישורים הנדרשים ואין כל סיבה לעכב את זה, כי כל עיכוב יגרום לנזק כספי להורים שלי. הוא שאל כמה ארוך ההסכם, אמרתי חצי עמוד. אמר, טוב תשלח.
אחרי חצי שעה בערך חוזר אליי ואומר "צריך שעו"ד יאשר את חתימות הצדדים על ההסכם". אמרתי "אין דבר כזה, כבר חתמנו על ההסכם בנוסח הקיים. מבחינה משפטית זה הסכם תקף לכל דבר ועניין. מבחינה חוקית ההסכם יכול להיות בעל פה אבל אני מבין את המצב ולכן הוא בכתב. אבל הבנק לא יכול להמציא דרישות שגוברות על חוקי המדינה". זה לא הרשים אותו והוא התעקש שזו הדרישה. ניסיתי גישה שונה. אמרתי "תראה, כבר יש לנו חוזה חתום, עם תאריך, חתימות והכל, וזה ההסכם האמיתי מבחינה משפטית. הסכם הלוואה הוא ביני לבין ההורים שלי ולא בינינו לבין הבנק. ועכשיו אתה בעצם מבקש מאיתנו ליצור חוזה חדש עם נוסח אחר לפי בקשת הבנק, כשהבנק בכלל לא מופיע כצד להסכם, ואין לזה ביטוי בהסכם. ובעצם אתה מבקש שנחתום על הסכם חדש שהוא הסכם פיקטיבי, לצרכים שלכם בלבד. ואני מודיע שאנחנו לא מתכוונים לבטל את ההסכם עליו כבר חתמנו, שהוא ההסכם האמיתי, ואותו גם שלחתי לכם כבר. אתה דורש ממני לעשות משהו שיכול להיות אפילו פלילי".
הוא אמר שצריך לברר משהו, נעלם לרבע שעה. חזר, התחיל שוב לדבר על זה שלקוחות אחרים נותנים אישורים כאלה. הסברתי לו שאני לא יודע מי זה לקוחות אחרים ומה הם נותנים או לא נותנים, אני רוצה לפעול לפי החוק ולא לעבור חלילה על החוק. אני מנהל את החשבון בסניף קרוב ל 20 שנה, מקור הכסף חוקי, מעביר אותו להורים שלי בסניף אחר של אותו הבנק, הכל מתועד לפרטי פרטים, ומבחינה מהותית גם לבנק אין באמת שאלות פתוחות. וגם הדרישה המוזרה לאימות חתימות בשלב הזה לא באמת משנה משהו. יש להם דוגמת חתימה שלי ממילא. לא צריך עו"ד, שיאמתו בעצמם...שוב אמר שצריך לבדוק. ואחרי כמה דקות הפקיד אמר שניתן אישור לפעולה והכסף עבר.
כל הסיפור לקח יותר משעה...הכי חששתי שהמנהל יתבצר בעמדה שלו ומשם כבר אין דרך חזרה. לכן הקפדתי על שיח ענייני, חברי ולא מתלהם או מאשים (למרות הפיתוי)...לא לנסות להתחכם או לאיים. תלונות, מכתבים לייעוץ המשפטי של הבנק, איומים (ריקים) בתביעות וכו', גם אם מצליחים, לוקחים שבועות אם לא יותר. כל הזמן חזרתי על זה שאני מבין את האילוצים של הבנק (ותכלס אני גם מבין מנהל סניף שמעדיף לדבוק בהנחיות שהוא לא ממש מבין מאשר לסטות מהן ואז לקבל על הראש בדיעבד).
בכל מקרה, הסיפור כמובן לא נגמר. הכסף יצא מהחשבון שלי להורים שלי. אבל אז תתחיל הסאגה כבר בצד של הסניף שלהם...