• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

ריכוז השקעות אלטרנטיביות (מחוץ לשוק ההון)

adamshalev

מודרטור
הצטרף ב
24/1/15
הודעות
12,209
דירוג
23,045
הייתי רוצה לרכז בדיון כאן אפשרויות להשקעות שאינן בשוק ההון.
המטרה היא לא להמליץ - אלא רק לפרוט את האפשרויות בצורה מרוכזת.

למשל:
- יש כבר כמה דיונים בפורום על הלוואות עמית לעמית או עמית לעסקים:
http://www.hasolidit.com/kehila/threads/הלוואות-עמית-לעמית-בארץ.27/
http://www.hasolidit.com/kehila/threads/be-the-bank-מישהו-התנסה.157/
- @סנופי ו @אורי דיברו על השקעות ישירות בנדל"ן:
http://www.hasolidit.com/kehila/threads/מהי-השקעה-סולידית-ומהי-השקעה-מסוכנת.275/
http://www.hasolidit.com/kehila/threads/דעתכם-על-התיק-שלי.316/#post-3573
- דובר גם בקצרה על קרן קלע, קרן הגשמה ואקוויטי:
http://www.hasolidit.com/kehila/threads/מישהו-שמע-על-הגשמה.402/

אשמח לפתח דיון על יתרונות וחסרונות של אפיקים כאלו ואחרים ואפשרויות אחרות שאתם מכירים.
 
אתחיל בטרוניה על ההטיה שבכותרת ממנה משתמע שהשקעה ״נורמטיבית״ היא בשוק ההון, ואילו השקעות אחרות הן ״אלטרנטיביות״;)
מגוון: אנסה להאיר כמה מהמאפיינים של השקעה בנדל״ן, אבל ראשית כל אולי יש מקום להגדרת עבודה: נדל״ן (נכסי דלא נידי) הוא מכלול של נכסים המאופיינים בקשר שלהם לאדמה. לא מדובר רק על בתים ודירות, אלא גם על קרקע חקלאית, משכנתאות מגובות נדל״ן, פיתוח נדל״ן, השכרה, השבחה, מלונאות ועוד. לצורך הדיון פה אתמקד במשמעות הפשוטה ביותר של נכס נדל״ני: בית או דירה, אבל למעשה הנה המאפיין הראשון של השקעה בנדל״ן: מגוון עצום של סוגי נכסים ובהתאם אסטרטגיות השקעה מגוונות ביותר.

ממלא צורך בסיסי: נדל״ן ממלא צורך אנושי בסיסי לקורת גג. תמיד יהי לו ביקוש. מחירים יכולים לעלות ולרדת, אבל בני אדם תמיד יזדקקו לקורת גג. גם במשבר, גם במלחמה, גם בשיטפון. תמיד. כממלא צורך בסיסי

פשטות: כולנו גרים היכן שהוא ויש לנו ניסיון כל שהוא עם נדל״ן. בסופו של דבר היכולת להבין דירת מגורים, או רחוב, או שכונה, אינם עולם זר ושונה לחלוטין מהעולם בו אנו חיים. כמובן שיש מה ללמוד, אבל יש לכולנו הבנה בסיסית דירה מהי ועל מה להסתכל.

שליטה: אתה השולט בהשקעה. אתה מחליט על מחיר, על עסקה יצירתית, על השבחה, על אילו דיירים לקבל, על צבע הקירות בסלון, על שימוש בפתח או לא ועוד. אתה לא נתון לגחמות מנהלים בחברה שאין לך שום שליטה על הנעשה בה ואתה רק מקווה שהיא תתנהל כראוי ונשיא רווחים. אתה המנהל. הרווחים הם תוצאה של ניהולך שלך.

יתרונות מס:
להשקעה בנדל״ן יתרונות מס רבים. ראשית מדובר בהשקעה הכרוכה בהוצאות, והוצאות אלו ניתנות לניכוי לצרכי מס כי הן משמשות להפקת רווח. שנית, נכס נדל״ן מתיישן כל שנה (פחת) ו״הפסד״ תיאורטי זה מוכר לניכוי לצרכי מס. קשה להפרות בחשיבות מרכיב זה משום שבפועל בנכס מינוף יתכן והרווח כולו יאוזן על ידי הפחת, ותזרים המזומנים יהיה בפועל פטור ממס. שלישית, במדינת ישראל קיים פטור ממס על הכנסות משכר דירה עד לתקרה מסויימת. רביעית, כשמשקיעים בנדל״ן בחו״ל ישנם מסלולים שונים למיסוי הרווחים בישראל, בשניהם מדובר על שיעור מס נמוך 10% ללא ניכוי הוצאות או-15% עם ניכוי הוצאות).

מינוף: הלוואות זמינות להשקעות נדל״ן הן בדרך כלל לטווח ארוך ובריטיות נמוכות מאוד ביחס לשאר הריביות בשוק. מכיוון שהבטוחה היא ממשית, קל יחסית לקבל הלוואות כאלו. בעזרת המינוף הזמין ניתן להאיץ עשרות מונים את הליך ההשקעה ולהגיע לתשואות דו ספרתיות בקביעות. כמובן שכל שוק ומאפייניו שלו, וזה הישראלי בשנים האחרונות קצת אתגריות יותר לתשואות כאלו, אבל במקומות אחרים זה אפשרי בהחלט.

עסק של קשרים ואנשים: השקעה בנדל״ן היא השקעה באנשים. אנשי צוות, עובדים, לקוחות, מוכרים, שוכרים, שותפים ועוזרים. יחסי אנוש יכולים ליצור עסקאות או להפעיל אותן. משקשקת את הקשרים הנכונים, מותר להעביר מידע פנימי (לא במכרזים, אבל כן בעסקאות) זו לא עברה על החוק כמו בשוק ההון (זו איננה עצה משפטית, שאינני בפוזיציה לתת). בקיצור, יכולה להיות לך גישה לעסקאות שכלל לא מפורסמות לכולם.

יצירתיות: אין דרך אחת לקנות נכס. יש עשרות דרכים. כל עסקה יכולה להיות שונה. יש מקום ליצירתיות ולפתור בעיות. זה גם אתגר, גם מוסיף עניין, וגם רווחי.

Win-win deals: שוק הנדל״ן איננו סכום אפס. לרוב ניתן ליצור עיסקאות בהן כל הצדדים מרוויחים. הרווח שלך איננו בא בהכרח על חשבונו של מישהו אחר.

ניתן ליצור ערך: ניתן להשקיע הנדל״ן בצורה ספקולטיבית, ולקוות לעליית מחירים. אבל ניתן גם להשקיע בנכס על מנת להעלות את ערכו. שיפוץ, שיפור, שינויי הגדרות תכנון, פיצול, איחוד, סגירת מרפסת, שדרוג מטבח ועוד אלף דרכים אחרות מאפשרות לך להשפיע על ערך הנכס. ליצור ערך באמצעות יצירתיות וזיעה.

איטיות השוק: שוק הנדל״ן עולה ויורד כמו שווקים אחרים, אבל בקצב איטי משמעותית משוק ההון. זה מאפשר זמן רב יותר לזיהוי מגמות ולהערכות לקראתן.

ביטוח: נכס נדל״ן ניתן לבטח מפני קטסטרופות ולהגן על ההשקעה.

מאפיינים אחרים: נכס נדל״ני איננו נזיל כמו מניה, אם כי נכונות לרדת במחיר יכולה לסייע במקרה הצורך כמו גם האפשרות ללוות כנגד הנכס. קנייה דורשת הבאת הון עצמי, שלפחות בישראל הוא יחסית גבוה בשנים האחרונות, אבל על ידי יצירת שותפויות ומנגנונים אחרים ניתן להשתמש בכספם של אחרים ולהפחית עלויות.

זהו לבינתיים...
 
נערך לאחרונה ב:
הייתי אצל חברות שמשקיעות בנדלן בארצות הברית
כאלה שאני סומך עליהם שלא יבצעו מעילה,
הבעיה שהעמלות שמשלמים להם מאד גבוהות, בין 3 ל8 בכניסה

בגדול יש שלוש עמלות,
עמלת כניסה, עמלת רבעונית ועמלת יציאה

וכל 2-3 שנים משתדלים למכור כדי להחזיר לך את הכסף ברווח כדי שתכניס שוב
ואז שוב עמלות גבוהות בכניסה.. שלא לדבר על מס על הרווח..

האינטרס שלהם מנוגד לאינטרס של הקונה,

נכון שאין קורלציה מלאה אל מול שוק המניות, וגם שבזמני שפל קשה למכור,
אבל עדיין מישהו היה קונה פה מדד נדלן ב4% עמלת קניה, שמחלק דיבידנד כל רבעון שעליו משלמים עמלה פלוס מסים, וכל שנתיים שלוש מוכר את הנכסים שלו ושוב יש עמלת יציאה גבוהה
 
הייתי אצל חברות שמשקיעות בנדלן בארצות הברית
כאלה שאני סומך עליהם שלא יבצעו מעילה,
הבעיה שהעמלות שמשלמים להם מאד גבוהות, בין 3 ל8 בכניסה

בגדול יש שלוש עמלות,
עמלת כניסה, עמלת רבעונית ועמלת יציאה

וכל 2-3 שנים משתדלים למכור כדי להחזיר לך את הכסף ברווח כדי שתכניס שוב
ואז שוב עמלות גבוהות בכניסה.. שלא לדבר על מס על הרווח..

האינטרס שלהם מנוגד לאינטרס של הקונה,

נכון שאין קורלציה מלאה אל מול שוק המניות, וגם שבזמני שפל קשה למכור,
אבל עדיין מישהו היה קונה פה מדד נדלן ב4% עמלת קניה, שמחלק דיבידנד כל רבעון שעליו משלמים עמלה פלוס מסים, וכל שנתיים שלוש מוכר את הנכסים שלו ושוב יש עמלת יציאה גבוהה
אני לא מכיר את החברות הללו, ואכן נשמע שהם עושקים את הלקוח. אני משקיע ישירות בנדל״ן. אני מעסיק מנהל נכסים ומשלם לו את המקובל: 10% משכר הדירה ברוטו, וזהו. אין עוד עמלות. מובן מאליו שככל שיש יותר מתווכים, וכל אחד מהם מרוויח קצת, לך נשאר פחות בסוף. אז צריך לדלג על כמה שיותר מתווכים...

באופן כללי לגבי נדל״ן, אכן לעסקה יש עלויות נכבדות, גם כמוכר וגם כקונה, לכן אלא אם כן העסק שלך הוא לקנות, להביח ולמכור (וזה עסק, לא השקעה) אז מוטב לרוב להחזיר נכס תקופות ארוכות, ולא שנתיים שלוש.
 
נערך לאחרונה ב:
דובר על אלטרנטיבי לשוק ההון.
צריך לזכור שבפנסיה/קרן השתלמות/קופת גמל מסלול כללי, כולל אחוז מסויים בנדלן.
אז יש מקום בתיק הרגיל לחשוב גם בכיוון הזה.
כמו גם הלוואות פרטיות, לחברים אחרים בקרן...
 
@c881 הכוונה שלי הייתה לדברים שלא ניתן להשקיע בהם דרך ברוקר. במובן זה, לקנות קרן REIT ולהשקיע בנדל"ן ישירות אלו דברים שונים בתכלית. אבל זאת דעתי, וכמובן שאחרים יחשבו אחרת.

@אורי תודה על ההסבר המפורט והמסודר. לגבי הטרוניה - מתקבל, אבל לדעתי ההפך מאלטרנטיבי הוא Main stream ולא "נורמלי", במקרה כזה הכותרת מדוייקת שכן רוב חברי הפורום משקיעים בעיקר דרך הבורסה.

שאלה - מה לדעתך נדרש מאדם שמעולם לא השקיע בנדל"ן פיזי בשביל שיוכל לעשות זאת ברמת המיומנות שלך או ברמת מיומנות שלדעתך היא הכרחית.
האם זה זמן ללמוד את הדקויות? לראות המון נכסים? זיקה לתחום? קשרים? יכולת טובה לעבוד עם אנשים?
@סנופי - אשמח לשמוע גם את דעתך בנושא.
 
@adamshalev אפשר לחפש מספר כתבות על הראל/ מגדל וכו' שקנו בנין משרדים/דירות בארה"ב למטרות "נדלן מניב".
וכן, לקנות קרן REIT ונדלן ישירות זה 2 דברים שונים.
 
נקודה חשובה למחשבה בעניין מניות נדלן:
מניית reet1 עשתה 33% ב12 חודשים האחרונים כולל חלוקת דיבידנט של בערך 5%.
לא סביר שהם הרוויחו 40% משכירות בשנה.
זאת אומרת שהקשר בין הערך האמיתי למחיר במניות נדלן הוא בהכרח עקיף.
אולי יש זמנים שהמניה מלאה אוויר ויש מצבים שהיא זולה משמעותית.
מה שבטוח, זה לא ישירות לרווח מהשכירות או לערך הנכסים. רווח של 40% איננו בגדר אפשרי בשנה לנדלן מניב.
 
@adamshalev, בשמחה. הנה מה שאני חושב שיכול להיות תהליך מועיל:
שלב א׳: גיבוש מטרות. בשלב הראשון יש לקבוע את מטרת ההשקעה: השקעה לחמש שנים תגזור סוגי נכסים שונים מכזו לפנסיה. השקעה לשם עליית ערך שונה מהצורך בתזרים מזומנים. בשלב זה יש לשקול גם מאפיינים אישיים ונקודות חוזק וחולשה: האם אתה מתמקח מעולה? איש מכירות מחונן? מנתח מספרים בקלות? איש ״שטח״ שאוהב לחרוש שכונות ויש לו ״עין״ לדירות? מתלהב מכל מה שרואה ורץ קדימה או הססן וזהיר ושוקל כל דבר אלף פעמים. זאת איננה רשימה של תכונות ״נחוצות״ שאם אין לך אותן אתה לא תוכל להשקיע בנדל״ן בהצלחה, אלא שיקולים שיש לקחת בחשבון בכנות עם עצמך כדי להחליט באיזו סוגי נכסים אתה רוצה להתמחות: בדירות שמושכרות במזומן עם תחלופת דיירים מהירה או בנכס מסחרי בו לא רואים את הלקוח אלא פעם בחמש שנים? תרצה להתעסק עם דיירים בעצמך או שתעדיף להשאיר זאת לבן או בת זוג או לשותף? תפקידך בשותפות יהיה למצוא נכסים ולנתח אותם או לסגור את העסקה עם המוכר/קונה? אתה הולך להשקיע בנכסים מושבחים שמישהו כבר השקיע בהם עבודה או שאתה מתכוון לעשות את ההשבחה בעצמך, או אולי באמצעות קבלן משנה? בסופו של שלב זה אתה אמור לגבש החלטה באיזו סוגי נכסים תשקיע ואילו מטלות תיקח על עצמך לעומת אלו שיעשו שותפיך או שתשלם למישהו עבורן.

שלב ב׳: לימוד. למעשה הייתי אומר שזה ״מאמץ מקביל״ לשלב הקודם. ניתן ללמוד בדרכים רבות ומגוונות. אני מצאתי פודקאסטים כמועילים (כתבתי על כך קצת כאן: http://www.hasolidit.com/kehila/threads/מבלבול-לבהירות-ועד-לעצמאות-כלכלית.328/page-2) כמובן ספרים. מהמקורות האלו יש לשאוב נקודות מבט על שווקים, תהליך הקנייה, due diligence, המתמטיקה של הנדל״ן (לא להיבהל. לא מסובך כל כך) וללמוד את הז׳רגון כדי שתוכל לדבר עם סוכנים ומשקיעים אחרים בצורה מקצועית (אני, למשל, משקיע בארה״ב, ותכן לא מכיר כל כך את הז׳רגון המקובל בעברית, וזה ניכר גם בפוסט הזה). הנה כמה ספרים שאני חושב שהם מעולים:
  • בעברית: חיים לוי, נדל״ן בג׳ינס (אולי יש עוד בעברית. לא מכיר)
  • Gary Keller, The Millionaire Real Estate Investor
  • Steve Chader et al., Hold: How to Find, Buy, and Rent Houses for Wealth
  • Frank Gallinelli, What Every Real Estate Investor Needs to Know About Cash Flow (וכל ספר אחר שלו)
  • Robert Helms, Equity Happens
כל אלו ספרים כלליים וכמובן שיש עוד רבים. לנישות מסויימות, כמו multi-family, פליפינג, השקעה בחוב ובמשכנתאות, נפט וגז (כן, גם זה נדל״ן), קנייה מכינוס נכסים, סינדיקציה ועוד- לכל אלו ספרות ספציפית יותר משלה ואוכל לפרט בנפרד במקום אחר

הערה אחת על מקורות ברשת: מקורות רבים הם אינטרסנטיים ומנסים למכור לך משהו. זה לא אומר שהם פסולים. עדיין אפשר לקרוא אותם, לשאול, וללמוד מהם. רק לזכור את אינטרס שלהם ולהיות רגישים לתשובות.זה לא שונה לשיחה עם ברוקר בחברת השקעות שיש מהם למוד ממנו, גם אם הוא מנסה למכור לך משהו. חשוב ללמוד לומר ״לא תודה״ בנימוס ואדיבות בלי לשרוף גשרים. זה עסק של יחסי אנוש והמוניטין שלכם חשוב.

שלב ג׳: בחירת שוק. כעת יש להחליט היכן להשקיע. האם תשקיעו בחצר האחורית שלכם או בשוק בו המספרים הם הטובים ביותר, גם אם הוא מרוחק? בישראל או מעבר לים? החלטה זו יש לצמצם עוד ועוד לרמת השכונה, לעתים לרמת הרחוב. באיזור שבחרתם אתם צריכים להכיר את הדקויות: בלו שם זמן, סעו ברחובות בשעות שונות, לכו ברגל, שבו בבית קפה והסתכלו על האנשים ברחוב, פתחו איתם שיחה, צרו קשר עם סוכן (עוד על כך בהמשך) והסתובבו בשכונה, שאלו שאלות, הבינו מה עושה אותה מבוקשת, או מה הפוטנציאל שלה. גם כאן אין תשובה נכונה אלא פילוסופיות השקעה שונות.

שלב ד׳: גיבוש צוות. נדל״ן איננו one man show ואתה זקוק לצוות ובו עורך דין שמתמחה בעסקאות נדל״ן, רואה חשבון שעובד עם משקיעים אחרים, אם אינך הולך להתעסק בעצמך עם דיירים אתה זקוק לאיש מקומי, מנהל נכסים, שיעשה זאת עבורך, מתווך שיביא לך עסקאות או ימכור עבורך (חשוב שזה יהיה מתווך שמתעסק עם משקיעים. מתווך שמוכר לבעלי בתים רואה אותם בעין אחרת), סוכן ביטוח, בנקאי, אם העסק גדל אולי תהייה זקוק למנהל חשבונות, אולי לעורך דין המתמחה בחברות ועוד. זה אחד החלקים החשובים בתהליך, במיוחד אם אתה משקיע רחוק מהבית. אמינות ומקצועיות הן שם המשחק, לא עלות. אם אתה מוכן להשאיר טיפ של 15% למלצר שמגיש לך קפה, אל תתבכיין על מתווך שלוקח אחוז וחצי. ותחשוב, למי המתווך יביא עסקה טובה בפעם הבאה, לך שמקצץ לו בעמלות ומחמיץ פנים, או למשקיע אחר שנותן לו בונוס? אלו תמיד יחסים לטווח ארוך. תמיד תהייה עוד עסקה. שוב אזכיר את עניין המוניטין. פתח מוניטין כמשקיע רציני, שיודע מה או רוצה ומה הוא עושה, שמילה שלו היא מילה, שעובד טוב עם אחרים, שאיננו קמצן ונצלן.

שלב ה׳: קנייה. רק עכשיו אפשר להתחיל להסתכל על נכסים (משקיעים מתחילים רבים מתחילים משלב זה כי הם ראו משהו מלהיב, או הציעו להם ״השקעה מדהימה״. זו טעות). הסתכלו על הרבה נכסים. קבלו ״תחושה״ לסטנדרטים מקובלים בשכונה. ראו נכסים יחד עם הקבלן שלכם לפתח רגישות להערכת עלויות שיפוץ והשבחה. חשוב לגבש קריטריונים להשקעה, בין אם אלו קריטריונים פיננסיים (אחוז תשואה מסויים, למשל) או פיסיים (למשל להשקיע בדירת ארבעה חדרים, 95-115 מטר, קומות שלישית ומעלה, שדורשות שיפוץ קוסמטי בלבד). וודאו שהמתווך שלכם יודע מה הקריטריונים שלכם. כך לא תבזבזו זמן רב בהערכת כל עסקה מחדש, רק אם עסקה עומדת בקריטריונים תשקיעו בה את הזמן לבחון אותה יותר לעומק. יש עוד הרבה על תהליך הרכישה אבל נראה לי מספיק לסקירה כללית זו.

זה גם ההקשר בו טענתי בעבר שהתמחות, ולא פיזור, היא אסטרטגיה סולידית שתנמיך סיכון (ראו קישור בפוסט הפותח שירשור זה). נניח שאתה מתמחה בדירות קטנות ומפוצלות לסטודנטים ליד איזו מכללה או אוניברסיטה: אם תתמקד תכיר את השכונות, הרחובות, המתווכים, יהיה לך חוזה מוכן ומשופשף ששיפרת עם הזמן, איש מקומי לרוץ לתקן נזילה באמצע הלילה, מתווכים שיודעים מה הקריטריונים שלך (אותם שכללת לאורך זמן על סמך ניסיון) ותוכל לזהות בקלות עסקה טובה. לעומת זאת, אם בעסקה הראשונה תשקיע בדרום תל אביב לעובדים זרים, אחר כך בגבעתיים לדירה לשיפוץ ומכירה ברווח, אחר כך בנכס מסחרי, נגיד מחסן, בראש העין, ואחר כך בקרקע חקלאית להפשרה בפרדס חנה- כל אלו דרכים לגיטימיות לרווח נאה ולהשקעה, אבל אם לא תתמקד אתה תשלם שוב ושוב את שכר הלימוד בכל פעם שתעבור שוק, תגבש צוות מקומי חדש, תלמד סוג חדש של השקעה.

שלב ו׳: ניהול הנכס. משנקנה הנכס, ובכפוף לאסטרטגיית ההשקעה שלך, כעת יש לנהלו. אולי מדובר על שיפוץ, אולי על השבחה, אולי על השכרה, אולי על מכירה. אין כאן משהו גנארי לכתוב להוציא את המודעות שההשקעה לא מסתיימת ברכישה מוצלחת. יש להכין תכנית ניהול ואסטרטגיות יציאה שונות מראש.

זהו. זו סקירה כללית מאוד ופשטנית, אבל אני חושב שהיא מציעה הליך רציונאלי ומסודר להיכנס לתחום. כל השאר, כמו שאמר הלל הזקן, זו פרשנות: צא ולמד. (הערה, לשם נוחות כתבתי הכל בלשון זכר. כמובן שהכל נכון גם לנשים!)
 
נערך לאחרונה ב:
וואו. מדהים!
מצד אחד זה שנות אור ממני, מצד שני הכל די ברור. צריך לדעת מה עושים.
 
מה עם השקעות ב:
אומנות - אפשר לתלות על הקיר, לשטוף את העניים וגם ערך כספי.
ג'ודאיקה - גם ערך אמיתי (ולו רק לפי משקל) וגם שימושי בימי שישי ומועדי ישראל.
מטבעות קריפטוגרפיות (ביטקוין למשל) - ספקולטיבי אבל יכול להגיע לשמים כאשר הבנקים המרכזיים יאבדו מכוחם בשליטה בשוק.
 
@yossik צודק. אני לא מבין דבר בשני הראשונים, אבל אני מניח שמישהו שכן יוכל לעשות מזה כסף. אם כי נראה לי שזה נופל יותר בקטגוריה של עסק ולא השקעה.
לגבי ביטקוין, יש כאלו שיסתכלו על זה כהשקעה, אחרים יגידו שזה פלטפורמה, אחרים יגידו שזאת בועת של פרחים צבעוניים.

גילוי נאות: אני מחזיק ביטקוין. לא יעוץ, לא המלצה.
 
גילוי נאות: אני מחזיק ביטקוין. לא יעוץ, לא המלצה.
ג.נ: אני מחזיק ישראקוין - אכלתי אותה בגדול. הגבלתי את ההשקעה הכספית מראש, סכום שהייתי מוכן להפסיד.
 
אם מדברים על אלטרנטיביים אני רוצה להציע דברים שלא נכללים בד״כ תחת האיצטלה של השקעות אבל יכולים להיות נכסים משמעותיים בפנסיה / לטווח הארוך.
מלבד נדלן שכבר צוין כאן ישנם נכסים לא מוחשיים כמו השכלה פיננסית שיכולים לחסוך הרבה הוצאות על ריבית או החלטות שגויות ובמצטבר להגיע לפערים של מאות אלפי שקלים. אז השקעה טובה היא להשקיע את הזמן והמאמץ ללמוד על פיננסים השקעות והלוואות. כמובן שרוב מי שקורא בסולידית העצה הזו כבר כמעט מיותרת בשבילו אבל זהו נכס חשוב וכדאי לכל מי שמחוץ למעגל הזה.
נכסים אלטרנטיביים אחרים שהם יותר מוחשיים אולם לא נחשבים השקעה אבל די ברורים מאליהם הם תחזוקה טובה של בריאות הגוף ורכוש שבטווח הארוך חוסכים המון הוצאות.
השקעה קטנה בדיבורית לרכב העלתה את היעילות שלי ואני מאוד מרוצה מהתמורה שקיבלתי חזרה (זמן מנוצל טוב יותר ופנאי גדול יותר).
השקעה גדולה ברכב היברידי במקום בנזין החזירה את עצמה בדמות חיסכון 50% הוצאות דלק. מי שרוכב על אופניים במקום מרויח גם חיסכון בהוצאות רכב וגם בריאות אבל למי שרוצה רכב ישנם רכבים חסכוניים (דיזל, טורבו בנזין, מיני) ששוים את העלות הנוספת שחוזרת בדמות חיסכון גדול בדלק.
נורות לד הורידו את חשבון החשמל שלנו משמעותית.
בטריות נטענות למשחקים של הילדים.

הדברים האלו ש נכנסים תחת הקטגוריה של חיסכון מבחינתי הם גם סוג של השקעה לטווח ארוך ואני שוקל אותם כהשקעה אלטרנטיבית במיוחד בימים שבהם הריבית נמוכה.
 
מלבד הדברים המצויינים שאורי אמר, בנוגע לנדל"ן כדאי להכנס לבלוג "נדלניס"ט בדרכים" שגם היה לו פוסט אורח מצויין פה.
יתרון נוסף של השקעה בנדל"ן בארץ הוא שהיא מצמידה את הכסף שלך למחירי הנדל"ן, והיות ואתה צריך לגור איפשהו זה גידור חשוב (הנחה סמויה שיש קורלציה מסויימת בין האזורים שבהם אתה גר ומשקיע).
 
השקעה אלטנרנטיבית:
יצור חשמל באמצעות פאנלים סולארים.
התחום מעט מורכב, במיוחד בגלל מכסות. נראה לי שבמסלול של "מונה נטו" ניתן בהשקעה חד פעמית של כ 6000 שח לקבל כ 2000 ש"ח בשנה (בצורת החזר על החשמל שאותו אתה ובית נוסף צורכים).
זה בהינתן שאתה מוכן לעבוד קצת בעצמך ושיש לך שטח גג פנוי.
אפשר לקבל הכנסה גדולה מהתצרוכת הביתית אם עובדים במסלול שונה מ"מונה נטו". להבנתי המכסות קשות יותר להשגה (אבל אני מבין קטן מאוד).
 
נערך לאחרונה ב:
שאלה - מה לדעתך נדרש מאדם שמעולם לא השקיע בנדל"ן פיזי בשביל שיוכל לעשות זאת ברמת המיומנות שלך או ברמת מיומנות שלדעתך היא הכרחית.
האם זה זמן ללמוד את הדקויות? לראות המון נכסים? זיקה לתחום? קשרים? יכולת טובה לעבוד עם אנשים?
@סנופי - אשמח לשמוע גם את דעתך בנושא.
ובכן..מה שיפה בנדל"ן שהמומחיות הנדרשת בו היא כמעט כשל מוכר בבאסטה. מה שחשוב, הוא להכיר את השוק הספציפי בו רוצים לרכוש מצוין (הרחבתי על זה במאמר האחרון שלי בנועזת). לקנות כאשר המחיר 15-20 אחוז פחות ממחיר השוק (לא פשוט בימינו), ו..להעזר במומחים,עו"ד, רואה חשבון, שמאי, מודד...בלי להתקמצן.
אבל מעבר לזה, כאשר מדובר בהשקעה של מאות אלפיי ש"ח או יותר, דרושים יותר מכל, הרבה מאוד אומץ ונחישות- וזוהי נקודת התורפה של הרבה משקיעים. ואת ביטחון הזה, צריך לרכוש, אם ע"י קורסים, סדנאות, מנטורים ואם על ידי כמו שנפוליאון היל כינה זאת "רב מוח", קבוצת סיעור מוחות חזקה, של אנשים אותם את/ה מעריכים.
 
נערך לאחרונה ב:
מה עם השקעות ב:
אומנות - אפשר לתלות על הקיר, לשטוף את העניים וגם ערך כספי.
ג'ודאיקה - גם ערך אמיתי (ולו רק לפי משקל) וגם שימושי בימי שישי ומועדי ישראל.
מטבעות קריפטוגרפיות (ביטקוין למשל) - ספקולטיבי אבל יכול להגיע לשמים כאשר הבנקים המרכזיים יאבדו מכוחם בשליטה בשוק.
יוסי, אתה רואה בשלושת התחומים האלו ״השקעה״ או ״ספקולציה״? ומה ההבדל בין השניים עבורך? האם ספקולציה היא ״לגיטימית״ או רצויה? מעניין אותי לשמוע מהי גישתך (וזו של אחרים) לנושא. תודה.
 
היי @אורי

תודה על ששיתפת בידע שלך!

אשמח לשמוע ממך, או לפחות לקבל הכוונה שתאפשר לי ללמוד לבד, לגבי אפשרויות המימון הקיימות לצורך רכישת דירה להשקעה.
הבנתי שחוק חדש שנכנס לאחרונה קובע כי הבנקים רשאים להעניק רק עד 50% מערך העסקה ברכישת דירה שנייה, כך שאת ה-50% הנותרים יש "להביא מהבית".
האם זה מדוייק? האם יש פתרון אחר פרט להלוואה מבנק למשכנתאות?
אילו אפשרויות מימון חוץ בנקאיות קיימות שעלי להרהר לגביהן?
האם אפשר לשעבד את הדירה הראשונה בשביל ה-50% הנותרים? לשעבד נכס אחר?

בפרט, אשמח אם תחווה דעתך לגבי אפשרויות המימון במצב בו פנסיונר מעוניין לרכוש דירה שנייה להשקעה בכדי לאפשר הכנסה פסיבית בתקופת הפנסיה.
התחום זר לי ואני מתנצל אם מדובר במידע ברור מאליו...

בהערכה, :>
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
א ריכוז קרנות בבית השקעות אחד שוק ההון 2
Mamaof ריכוז מחקרים בנושאי השקעות פאסיביות-אקטיביות שוק ההון 9
Myrath ריכוז עדכוני חדשות פוסטים מאיכות נמוכה 11
NightStyle ריכוז אתרי השוואות מחירים ועוד מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 15
M ריכוז קרנות עוקבות קריפטו השקעות אלטרנטיביות 340
O ריכוז מדדים שוק ההון 14
klayhamn ריכוז הוצאות - היבטים טכניים (YNAB) מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 16
sogi ריכוז שרשורי ההייטק מועילים אוף טופיק 4
מ ריכוז פוסטים בנושא התנהלות נכונה בשוק מתפנצ'ר שוק ההון 5
M נעשה פה ריכוז/השוואה של קרנות פנסיה עם מסלולים מחקי מדד ברוח הסולידית? צרכנות פיננסית 190
ג אתר נוח לשימוש עם ריכוז נתונים מ10 הבורסות הגדולות בעולם? שוק ההון 0
קורא הדוק קופת גמל IRA - ריכוז גופים צרכנות פיננסית 3
aeh ריכוז גופים ניהול IRA שוק ההון 28
tpr ריכוז הטבות (בנקים, כרטיסי אשראי וכו') צרכנות פיננסית 60
משה הדרכה על מיומנויות למידה ואיך להגביר ריכוז ומוטיבצייה התפתחות אישית 6
מתכנת ריכוז כל הפוסטים בנושא גידור מט"ח וסיכון מט"ח שוק ההון 3
מתכנת ריכוז כל הקבוצות רכישה צרכנות פיננסית 11
ח ריכוז כספים לקראת פרישה צרכנות פיננסית 3
Avi ריכוז תיקים וחסכונות בחברה אחת שוק ההון 7
ח מחפש אקסל למעקב אחרי תיק השקעות אוף טופיק 1
R שאלה של מתחיל לגבי השקעות בS&P500 שוק ההון 1
L השקעות ערך שוק ההון 16
ג השקעות ערך - מחקר שוק התפתחות אישית 1
NightStyle העברת תיק מ-IB לבית השקעות ישראלי שוק ההון 0
א החלק השקלי בתיק השקעות לאזרחית אמריקאית שוק ההון 1
F סיכון בקריסת בית השקעות ibi למשל פוסטים מאיכות נמוכה 14
O תיק השקעות משפחתי שוק ההון 11
מ שוקל העברת תיק השקעות לIB, העברה של קרנות שקליות ותהיות לגבי התיק שוק ההון 7
C מיסוי ריאלי ותיק השקעות בבנק מיסים 1
C הייטקיסטים - איך אתם מתמודדים עם תיק השקעות ריכוזי בעקבות RSU? שוק ההון 12
T ניוד תיק השקעות ודיווח שנתי מיסים 11
K גורם מייצב לתיק השקעות שוק ההון 13
S השקעות דרך חברה בע"מ יזמות והגדלת הכנסות 13
ס השקעה ב-SCHG בעקבות הפוסט על השקעות לילד דיוני עומק על פוסטים מהבלוג 11
א חסכון אפוטרופוס לילדים בבית השקעות ישראלי (בהמשך לפוסט האחרון) דיוני עומק על פוסטים מהבלוג 0
M איחוד תיקי השקעות צרכנות פיננסית 8
Y שאלות של מייק מתחיל לגבי תיק השקעות פשוט שוק ההון 33
מ העברת מט"ח מחשבון ישראלי לחשבון השקעות ישראלי שוק ההון 1
א תיק השקעות או תוכנית חיסכון בחברות הביטוח שוק ההון 1
A כלי למעקב אחר תיק השקעות שוק ההון 1
ש דמי ניהול ועמלות בבנק - תיק השקעות שוק ההון 5
Y ייעוץ לגבי תיק השקעות - בן 28, רווק שוק ההון 18
מ איפה המקום הכי מומלץ ללמוד יעוץ השקעות התפתחות אישית 6
ה הקטנת חשיפה בתיק השקעות פרטי שוק ההון 5
T העברת תיק השקעות, למכור או להעביר? שוק ההון 4
ה העברת תיק השקעות מהארץ לIBRK שוק ההון 1
T חוות דעת על ייעוץ שקיבלתי מיועץ השקעות בבנק שוק ההון 9
Y מעבר בין בתי השקעות וטופס 867 שוק ההון 6
K מסחר/השקעות אקטיביות שוק ההון 29
H ולמה זה רע? - דיון תאורטי על השקעות הדיוטות במדדים אוף טופיק 6

נושאים דומים

Back
למעלה