• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

כמה באמת עולה להחזיק קרן מחקה...

  • פותח הנושא MMM
  • פורסם בתאריך

MMM

משתמש רגיל
הצטרף ב
12/4/16
הודעות
487
דירוג
1,333
סיפרתי לחבר שהשקעתי בקרן מחקה תכלית סל מניות חו"ל שמשקיעה בארה"ב, אירופה ושווקים מתפתחים וכך נותנת פיזור גלובלי והכל בלי דמי ניהול. פשוט מתנה.

החבר שלי צחק ואחר כך הפנה אותי לתשקיף של הקרן לשנת 2015.
מסתבר שהתשואה בפועל היתה נמוכה ב 0.75% מתשואת המטרה של הקרן. אפשר לקרא לזה גם טעות העקיבה: בפועל ההשקעה נתנה 0.75% פחות ממה שהייתה אמורה לתת אם הייתה משקיעה לפי התוכנית שלה.
טעות העקיבה זה שם שונה מדמי ניהול/ דמי נאמנות אבל מבחינתי כמשקיע זו עלות לכל דבר והיא כמובן מכרסמת בתשואת הקרן.

מסתבר שהנתונים קיימים אם חופרים בדוחות אבל ממש לא מוצגים בדף הקרן באתרים השונים. שם רק כתוב 0% דמי ניהול ו 0.03% דמי נאמנות.

תוך כדי החפירה בדוחות גיליתי גם כי הקרן שילמה מס בסך 0.11% למרות שהיא קרן פטורה. זה בנוסף לדמי הנאמנות בסך 0.03% זה יחד 0.14%
אני מניח ש 0.75% נובעים מעלויות הקשורות לתיפעול הקרן.
לסיכום, נראה לי שהעלות הכוללת של הקרן היתה 0.89% בשנת 2015. הרבה יותר ממה שחשבתי.

האם מישהו יודע איך ההוצאות הללו עומדות לעומת קרנות אחרות?
 
מסתבר שהתשואה בפועל היתה נמוכה ב 0.75% מתשואת המטרה של הקרן. אפשר לקרא לזה גם טעות העקיבה: בפועל ההשקעה נתנה 0.75% פחות ממה שהייתה אמורה לתת אם הייתה משקיעה לפי התוכנית שלה.
בדקת את זה בתיאום מול שינויים בשערי מטבע?

או במלים אחרות האם "טעות העקיבה" נובעת בשל שינויי מטבעות במהלך השנה כי אתה משווה מוצר שנקוב בשקלים למדד שנקוב במטבע אחר?
 
לא אני חישבתי את ה 0.75% אלא רק העתקתי אותו מהדוחות של הקרן. הם כתבו שם כי היעד וגם מה שיצא בפועל מחושבים במונחים שקליים.
 
תודה רבה על הפוסט הזה, מעלה נקודה חשובה ומטרידה.

האם תוכל להעלות את השאלה הזו מול מיטב דש (בעלי הקרן ) באימייל ולהראות לנו מה הם ענו? עדיף שתשאל עם צילומי מסך וציטוטים שמשווים את הנתונים.

ברשותך אם תרצה אשמח לעשות זאת בעצמי
 
@MMM
אני אצא מנקודת ההנחה שאתה צודק.
קח 2 תרגילים לביצוע -
1. בחר 3 קרנות ישראליות אחרות שמשקיעות בארה"ב/אירופה/שווקים מתפתחים (כל אחת בתחומה) מה דמי הניהול שלהן, טעות עקיבה שלהן על המדד שהן עוקבות.

2. בקרן האחת שהשקעת בה כיום - הפקדת X והיתה לך עלות רכישה של .... שח.
כמה יעלה לך להשקיע את אותו סכום בחלוקה בין 3 הקרנות מהתרגיל הקודם?

ולסיכום -
האם רכישה של 3 הקרנות החלופיות היתה מניבה לך טעות עקיבה זהה/פחותה/גדולה מטעות העקיבה של הקרן האחת?
 
בחר 3 קרנות ישראליות אחרות שמשקיעות בארה"ב/אירופה/שווקים מתפתחים (כל אחת בתחומה) מה דמי הניהול שלהן, טעות עקיבה שלהן על המדד שהן עוקבות.
אבל זה מה שמטריד, לפחות בעיניי. אם הקרנות המחקות בארץ מרשות לעצמן "טעות" עקיבה כזאת גדולה, אולי בכלל צריך לעבור לקרנות ETF בחו"ל.
לי מאד נוח עם קרן מחקה ישראלית, מכל מיני סיבות, אבל אני לא מוכנה לשלם כל-כך הרבה על זה ובמיוחד כשזה לא שקוף וגלוי. כבר עדיף שיקחו עמלות (שמוצגות בצורה ברורה) מאשר יסתירו אותן בתוך טעות העקיבה, לא?
 
@בת העמק
השאלה שלי, האם הקרן המדוברת אכן עשתה כזה "פשע" - הסתירה עלויות.
אפשר להרחיב את התרגיל לכלול קרנות/תעודות מחו"ל, כמה/איזו טעות עקיבה יש להן, אם בכלל.
בנוסף לבדוק כמה עלות נוספת על המרה לדולרים/יורו וחזרה לשקלים בסוף.
 
אני עוד לא נגעתי בזה מאחר והנתונים עומדים לזכות בדיקה של פותח הפוסט.

במידה ויאשר אפנה מיד בנושא.
 
הקרן הזו, תכלית מחקה 60/30/10 נדונה בהרחבה בפורומים כאן. משום מה כולם מתמקדים בעלוית המס על הדיבידנד שזה כ 0.2% שנתי וגם בפוטנציאל של העלאת דמי הניהול בעתיד שזה יכול להגיע ל0.5% שנתי אבל מתעלמים מטעות העקיבה שעולה כבר היום קרוב ל 1% שנתי. לא ברור למה.

לי אין כוונה לפנות לבית ההשקעות כי הכל כתוב בדוחות שלהם אבל אם מישהו רוצה לפנות אליהם הוא מוזמן.
 
מה שנראה מהתשקיף זה שהקרן החזיקה בחשיפה של מעל 100% למדדים, וספציפית - חשיפה של מעל 60% לסנופי. המדד ירד בתקופה המדוברת, ולכן הקרן ירדה קצת יותר.
אני רק לא מבין איך זה שבתחתית עמוד 7 כתוב חשיפה של 107.32% לנכס הבסיס ב-2015, ובראש עמוד 3 כתוב רק חשיפה של 102.03% למניות.
 
מה שנראה מהתשקיף זה שהקרן החזיקה בחשיפה של מעל 100% למדדים, וספציפית - חשיפה של מעל 60% לסנופי. המדד ירד בתקופה המדוברת, ולכן הקרן ירדה קצת יותר.
אני רק לא מבין איך זה שבתחתית עמוד 7 כתוב חשיפה של 107.32% לנכס הבסיס ב-2015, ובראש עמוד 3 כתוב רק חשיפה של 102.03% למניות.
אם זו לחלוטין הסיבה לשגיאה אזי אני לא מודאג, כי אם המדד היה עולה, הם היו מרוויחים יותר.
האם אנחנו משוכנעים שזו הסיבה?
 
רבותיי התקבלה תשובה מנומקת ממנכל קרנות במיטב דש, אשמח להתייחסותכם ואגבש תגובה שתאחד בה את שאלותיכם אם יש כאלו -

הנדון : תכלית TTF (4D) סל מניות חו"ל (מס' הקרן - 5121322)

סימוכין: פנייתך מיום 8.8.2016


בשם מיטב דש קרנות נאמנות בע"מ ("החברה"), בהמשך להודעת הדואר האלקטרוני שהעברתלמנכ"ל החברה, מר רפי ניב, הנני מודה לך על פנייתך ומתכבד להשיבך כדלקמן:

1. קראתי בעיון את מכתבך שבסימוכין, וברצוני להעמיד מספר עובדות על דיוקן ולהבהיר את פני הדברים כהווייתם. לצורך הנוחות אתייחס אל טענותיך ושאלותיך על פי סדר הופעתן במכתבך.

2. טעות עקיבה ("Tracking Error"), הינה מונח ידוע ומקובל בעולם ההשקעות במוצרי מדדים ואינו מהווה כלל ועיקר כסות ו/או שם נרדף לדמי ניהול / דמי נאמנות.

תשקיף הקרן מתייחס לטעויות עקיבה באופן ברור ומפורש ובהתאם להנחיות רשות ניירות ערך, במסגרת פירוט גורמי הסיכון הייחודים להשקעות הקרן ואופן ניהולה (ראה עמודים 2-3 לתשקיף הקרן). על פי טבעה של השקעה בקרן מחקה, טעויות עקיבה הינן חלק אינהרנטי מהשקעה בכל קרן מחקה ו/או מוצר מדדים שאינו מעניק התחייבות מלאה (כגון תעודת סל).

3. זאת ועוד, בהתייחס לטענותיך בדבר אופן הצגת הנתונים בתשקיף הקרן, אבקש לציין כי החברה פועלת בהתאם להנחיות רשות ניירות ערך בנושא ומציגה באופן מפורט, מלא וברור את מכלול הנתונים ובכלל כך את פערי התשואות במונחים שקליים ופירוט העלויות (ראה עמודים 8 ו-10 לתשקיף הקרן בהתאמה).

לנוחותך קישור לתשקיף הקרן: http://maya.tase.co.il/bursa/fundDetails.asp?FundCd=5121322.

4. לעניין תשלומי המס אותם ציינת במכתבך, אבקש להדגיש כי מדובר במס במקור המנוכה בח"ל, מבלי שקיימת אפשרות מצד מנהל הקרן ו/או גורם אחר, לקבל החזרים בגינו. כמו כן מן הראוי לציין כי עלויות התפעול ועמלות הברוקראז' בגין פעילו הקרן, חלות על החברה בלבד ואינן מושתות על הקרן ו/או על בעלי היחידות.

5. מן המקובץ לעיל, ולאחר שבחנו לעומק את הנתונים ואת השיעורים אותם ציינת במכתבך, חלק ניכר מהפער נובע מפער בין שיטת החישוב של נכס הייחוס ע"פ כללי הרשות לבין חישוב תשואה יומי של הקרן במקרה של נכס משולב הכולל ריבוי מדדים ומטבעות.

שיטת החישוב התיאורטית לפי כללי הרשות עבור התשואהבקרן, סטייתהתקןשלמחיריהפדיוןונתוניהשוואה המחושבת לפיתקופות לוקחת נותנים שבועים (שיעורי חשיפה הינם לפי נתוני חשיפה המחושבים ליום המסחר האחרון בכל שבוע ) בעוד תשואת הקרן מחושבת באופן יומי. ריבוי הנכסים השונים בקרן – 3 מדדים ושני מטבעות (כשבאחד המדדים S&P EMERGING BMI INDEX מגולמים שינויי מטבעות נוספים) והתנודתיות היומית בכל אחד מהם מובילים לפער בין החישוב התיאורטי של תשואת נכס הייחוס לבין תשואה בפועל שמחושבת באופן יומי לפי האחזקות הספציפיות באותו היום.

בנוסף יש לציין כי בחישוב התשואה של כל אחד מהמדדים נלקחת בחשבון תשואה רציפה ואילו בקרן היות והמשקולות מאוזנים ברמה יומית יש אלמנט של קטימת תשואה ( אפקט זה פוחת במוצרים מורכבים במידה והאיזון שבועי/ רבעוני וכו).

בנוסף שיטת החישוב התיאורטית לפי כללי הרשות לוקחת בחישוב של תשואתהקרןבהשוואה לשיעורהשינויבנכסהייחוסכפישנקבעבתשקיףהקודםשלהקרןאת המשקולות שהוגדרו בנכס הייחוס של הקרן בעוד בפועל בקרן מוחזקים משקולות אלה בקירוב.

בנוסף יש לציין כי הקרן הושקה ב 13.4.2016 וגודלה הקטן של הקרן בתחילת דרכה השפיע על היכולת לעקוב בצורה מדויקת אחרי המדדים.

6. על יסוד כל האמור, השילוב של הפרמטרים הבאים: (א) דמי נאמן (ב) הוצאות מס ששולמו בחו"ל (ג) דמי ניהול למנהל הקרן (ד) עלות החזקת ETF ; ביחד עם הפער משיטת החישוב התיאורטית, מובילים לפערי התשואה האמורים.

אנו מודים לך על פנייתך ועומדים לרשותך בכל שאלה ו/או הבהרה ביחס לאמור במכתבנו זה.
 
חלק ניכר מהפער נובע מפער בין שיטת החישוב של נכס הייחוס ע"פ כללי הרשות לבין חישוב תשואה יומי של הקרן במקרה של נכס משולב
זה הגיוני מה שהוא אומר, שקרן מאזנת תשיג תשואה שונה מהמדד המשולב שהיא לכאורה עוקבת אחריו.
לכאורה אפשר לבדוק בPV האם פער התשואות נראה מתאים.
 
קרן מאזנת תשיג תשואה שונה מהמדד המשולב שהיא לכאורה עוקבת אחריו
לא בדיוק הבנתי את התשובה של מיטב-דש\ ולא בדיוק הבנתי את המשפט לעיל. אני יכול להיות חצוף ולבקש דוגמא תיאורטית שממחישה זאת שקרן מאזנת תשיג תשואה שונה?
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
I כמה באמת עולה IRA צרכנות פיננסית 8
C האם החלפה בין קרן פיזית לסינטתית שווה באמת מיליון שקל? שוק ההון 10
ש השקעה במדדים, האם באמת הנכון זה להשקיע באותו מדד כל הזמן או לפתוח אפיקים חדשים? שוק ההון 15
T קרן נאמנות/סל/כספית, האם אלו באמת נחשבים PFIC? מיסים 1
משה גל האם 'וואן זירו' נותנים באמת הלוואות ב-5% ריבית? צרכנות פיננסית 9
A מה באמת קובע עליית מחיר של מנייה שוק ההון 6
V למה העלאה בריבית באמת כל כך משפיעה על קונה דירה ממוצע בישראל פוסטים מאיכות נמוכה 17
S האם הפגנות באמת מביאות לשינוי? פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 1134
O קרן הסל של אינווסקו 1183441- האם באמת מדובר בקרן עם תשואה עודפת על פני היתר? שוק ההון 22
I איך הבנקים באמת עובדים? והאם הם באמת מרוויחים מהעלאת הריבית? שוק ההון 6
A האם יש באמת עליות של 7% בממוצע במדדי המניות: שוק ההון 49
A האם באמת השוק מתמחר את המניות שבו בצורה הנכונה? שוק ההון 3
arvin האם באמת כדאי להכניס כספים חדשים למניות (מדדים) גם עכשיו כשהכל סוער? שוק ההון 1842
Tsachi01 מסתבר שהעולם לא באמת נגדנו אוף טופיק 35
L רכב פרטי, האם זה באמת שווה מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 73
A מזגנים עיליים לבית - האם באמת תדיראן הכי אמין? אוף טופיק 29
L באמת יש התאוששות כלכלית? לפעמים נדמה שלא פוסטים מאיכות נמוכה 8
מ האם באמת יותר ריווחי השקעה במדדים לטווח ארוך מאשר מניות דיבידנד? שוק ההון 30
א האם ביטוח מנהלים באמת לא כדאי ומה האינטרס של חברות הביטוח? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 20
י האם באמת יש 100% סיכון בשוק ההון? שוק ההון 6
א מעבר להייטק- מה באמת קורה שם התפתחות אישית 49
Y האם כדאי להשקיע בקרן ברירת מחדל ? האם באמת זולה ? צרכנות פיננסית 5
מ כמה מזומן באמת צריך בעובר ושב שוק ההון 14
Y האם זה באמת זמן טוב להכנס לשוק? שוק ההון 27
ג מה באמת המצב הכלכלי? כזה קשה? אוף טופיק 98
N הריבית על המינוף ב-IB באמת נמוכה או.. שוק ההון 2
א האם באמת אירועי העבר לא מנבאים את העתיד שוק ההון 16
MJJF איזון תיק (rebalancing) ומס רווח הון - באמת כדאי? שוק ההון 4
R האם באמת אפשר להשוות את משבר הקורונה למשברים קודמים? שוק ההון 41
שניפ האם דירה באמת לא יכולה להחליף פנסיה? שוק ההון 14
unrealx האם זמן אכלוס רחוק הוא באמת כלכלי? נדל"ן 3
S יש סיבה באמת לפחד מעליית ריבית? למשקיע טווח ארוך במדדים? שוק ההון 2
L האם באמת יש תקופת המתנה/אכשרה בשדרוג ממכבי כסף לזהב? צרכנות פיננסית 11
T פרקליטו של השטן (או של מנהל הקרן) - האם ביצועי עבר הם באמת לא רלוונטיים? שוק ההון 98
Myrath האם באמת לדעתכם סטרס מוביל לנזק בריאותי ממשי ארוך טווח? אוף טופיק 49
A כפל תואר מכונות מתמטיקה.. האם באמת כדאי? התפתחות אישית 5
C מה זה באמת שער מט"ח בין-בנקאי שוק ההון 10
C FLYCARD פרימיום של אלעל האם באמת משתלם? צרכנות פיננסית 19
ג חישוב עלויות - ברוקר זר (מס הכנסה+SIPC) לעומת ברוקר ישראלי - באמת משתלם ? שוק ההון 66
ס כיצד מחושבת *באמת* ההצמדה למדד לחישוב מס רווח הון שוק ההון 6
adamshalev איזה חלק מההוצאות שלנו חשוף באמת לשקל שוק ההון 40
ק שיווק שותפים(לא פירסומת לשום דבר ספציפי) זה באמת משהו שווה אוף טופיק 6
פסיוני האם באמת אי בי איי- משקיעים בחזרה את הדיבידנד ללא ניכוי במקור? שוק ההון 8
ע איך באמת עובד המס על הרווחים ? שוק ההון 2
O האם באמת השוק יקר? שוק ההון 43
T האם השכר והתנאים בהייטק באמת כאלה טובים? אוף טופיק 816
C פרישה מוקדמת - מינימליזם וחסכנות לא באמת הכרחי אם אתה משקיע חכם מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 23
Nimrod כמה תוכן אתם באמת קוראים בפורום? אוף טופיק 18
c881 עוד הוכחה... כשזה לא הכסף שלך, לא באמת אכפת לך לבזבז אותו אוף טופיק 8
M מבולגן זה באמת רע? שוק ההון 13

נושאים דומים

Back
למעלה