טיפים לנותני שירותים

הנושא בפורום 'מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות' פורסם ע"י Melafefon, ‏6/12/18 ב- 10:40.

  1. Melafefon

    Melafefon משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏28/2/18
    הודעות:
    71
    לייקים שהתקבלו:
    10
    לא מזמן ישבתי במסעדה.
    האוכל היה לא משהו, בנוסף נאלצנו להמתין לא מעט זמן
    החשבון היה כ- 300 שקלים
    מאחר ולא הייתי מרוצה נתתי 5 שקלים טיפ
    המלצר החזיר לי את הקבלה והתשלום בטענה ש- 5 שקלים זה לא טיפ ושאתן יותר (10%)
    בלית ברירה נתתי. כמובן שלא אחזור לשם יותר .
    מה דעתכם ? האם יש חובה לתת טיפ ?
    כנ"ל לגבי טיפים למדריכים בטיולים מאורגנים
    האם גובה הטיפ לא נתון לשיקול דעתי ?
     
  2. yossik

    yossik מודרטור

    הצטרף ב:
    ‏24/1/15
    הודעות:
    5,657
    לייקים שהתקבלו:
    6,868
    נושא כאוב.
    במספר מדינות באירופה הטיפ כלול במחיר, ביפן מסרבים לקבל טיפ כי זה 'מעליב' כמו לקבל נדבה, בארה"ב כמעט תמיד מוסיפים טיפ כי אם לא תשאיר יחשבו שאתה קמצן [המלצר/ית והחברים]. בארץ נהוג להוסיף טיפ אבל לצערי תרבות השרות לא משהו בהרבה מקומות והמלצרים חושבים שמגיע להם.
    אני משאיר טיפ רק כאשר השרות משביע רצון וצפונה.
    טעות, אם השרות לא היה טוב אז גם 5 ש"ח זה יותר מידי ורצוי שהמלצר יידע מדוע הטיפ נמוך מהמצופה.
    טיפים למדריכים - החברה המארגנת בדרך כלל מודיעה מראש שאמורים להשאיר נניח 5-10$ ליום. אבל יש יוצאים מהכלל כי אפשר להוסיף או לגרוע לפי הערכה שלך על הידע של המדריך. אתן לך 3 דוגמאות.
    טיול לגלפגוס - המדריך קיבל ממני 10$ ליום סה"כ 100$, צוות הספינה קיבל מעטפה ריקה כי היו קמצנים בכמות האוכל והקבינה לא היתה נקיה בכמה ימים.
    טיול למדקסקאר - המדריך קיבל מעטפה ריקה והנהג קיבל 75$ כי הוא תרגם עבורנו את הג'בריש של המדריך לאנגלית מובנת.
    מסע מזרח אפריקה מדרום אפריקה למפלי הנילוס [שבועיים ברכבי שטח] - 250$ למדריך והנהגים על שירות נהדר ומסביר פנים.
    כן, צריך לפתח עור של פיל ופני פוקר כשמגיע הזמן לתת טיפ.
    אני לא סועד הרבה במסעדות אבל אם אני צריך להמתין לחביתה על טוסט ואיזה סלט ערבי קטן בצד יותר מרבע שעה אז אין טיפ. אם אזמין סטייק והוא טעים ועסיסי אני מוכן להמתין יותר כי אוכל טוב לוקח זמן להכין ואז הטיפ בהתאם.
     
    wa11a, Yevgeny, משה ומשתמש נוסף אוהבים את זה.
  3. Yesmad

    Yesmad משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏3/3/17
    הודעות:
    321
    לייקים שהתקבלו:
    363
    לגמרי היתה לך ברירה. מלצרים לא שולטים בברירות שלך. לא עברת על שום חוק.
    במקומך הייתי לוקח חזרה את חמשת השקלים שלי, מסביר לו שעכשיו זה באמת לא טיפ, ויוצא.
     
  4. Roi

    Roi משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏28/7/15
    הודעות:
    1,740
    לייקים שהתקבלו:
    1,776
    לא, לדעתי אין חובה.
     
    פסיוני ו-efrat אוהבים את זה.
  5. יוסי מערוף

    יוסי מערוף משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏2/7/18
    הודעות:
    219
    לייקים שהתקבלו:
    222
    פעם מזמן (תקופת הצבא) הייתי בטיול עם חברים והגענו למסעדה בירושלים. המסעדה הייתה מפוצצת תיירים.
    הם התייחסו מאוד נחמד לתיירים ומאיתנו התעלמו. בקשנו קטשופ ולא קיבלנו, האוכל הוטח על השולחן וממש לא היו נחמדים.
    סוף החשבון, הנחנו 1 ש"ח טיפ. הבעלים בא יחד עם המלצר ואמר לנו שלתת טיפ של 1 ש"ח זו חוצפה ומעליב כי צריך להעריך את השירות שקיבלנו.
    אמרתי לו - אתה צודק. לקחתי את השקל ושמתי במקום 10 אג' ואמרתי "עכשיו הטיפ משקף את היחס והשירות" ויצאנו.

    היום אני נותן טיפ ביחס ישיר לשירות - שירות מחורבן יקבל ממני ממש קצת (בד"כ 6-7%) שירות מעולה יקבל ממני 15%
    אגב, בהרבה מקומות באירופה לא נהוג לתת טיפ (מגולם בחשבון - בד"כ כדמי לחם או משהו כזה)
    אבל אם אני זוכה לשירות יוצא דופן (וזה קרה כמה פעמים בפראג וברומא) אני נוהג לתת למלצר ביד תוספת טיפ - הם בד"כ מופתעים אבל אם אני חוזר בהמשך הטיול (ולמקומות שווים אני חוזר שוב) אני מתקבל כמו קינג :)
     
  6. Roi

    Roi משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏28/7/15
    הודעות:
    1,740
    לייקים שהתקבלו:
    1,776
    אכן, בספרד לא נהוג לתת טיפ, אם השרות ווהאוכל היה ממש טוב אפשר ורצוי להשאיר משהו, אבל ממש אין דרישה כזו.
     
  7. Wyatt

    Wyatt משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏3/3/18
    הודעות:
    27
    לייקים שהתקבלו:
    10
    מעניין, איך יודעים איפה נהוג ואיפה לא?

    הייתי בתאילנד, ליטא ואוסטריה ובכולן נתתי. אני נותן גם כשהשירות לא משהו, אבל קצת (לא יכול לחשוב על לא להשאיר בכלל, אלא אם כן קרה משהו ממש גרוע).
     
  8. FIYaacov

    FIYaacov משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏22/3/15
    הודעות:
    7,942
    לייקים שהתקבלו:
    6,386
    קח בחשבון ששתי הדברים הללו לא היו באחריות ישירה של המלצר (הראשון בוודאות לא).
    מצד שני, בהרבה מקומות כשיש עיכוב אז המלצר מביא משהו בקטנה לבינתיים על חשבון הבית.

    בכל מקרה, אני אישית לא אוהב את תרבות הטיפים, במיוחד כי כל המלצרים חושבים שמגיע להם. אבל מהרגע שהחלטתי שאני אוכל בחוץ אני מתחשב בזה שאצטרך לתת טיפ.
    לדעתי מי שממש מתנגד ללתת טיפים כעיקרון פשוט לא חייב לאכול בחוץ (או לנסות לשנות את השיטה אבל קשה לי להאמין שזה יקרה).
     
  9. יוסי מערוף

    יוסי מערוף משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏2/7/18
    הודעות:
    219
    לייקים שהתקבלו:
    222
    בודקים בגוגל לפני :)
     
  10. Wyatt

    Wyatt משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏3/3/18
    הודעות:
    27
    לייקים שהתקבלו:
    10
    עשיתי את זה כשהייתי בליטא...דיווחים סותרים מה שנקרא...
     
  11. האחד

    האחד משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏13/6/17
    הודעות:
    158
    לייקים שהתקבלו:
    319
    רק הערה קטנה לאחד הנושאים שעלו, המתנה לאוכל. אנשים חושבים שאם הם הזמינו מנה פשוטה, חביתה, טוסט אז לא צריך לקחת יותר מ5 דקות, כי כמה זמן כבר לוקח להכין חביתה? מה הם מחכים לץרנגולת שתטיל ביצים? הלכו לחלוב את הפרה? אופים את הלחם?
    הרבה אנשים, ואפילו אנשים בוגרים ואינטליגנטים יוצאים מנקודת הנחה שברגע שהמלצר לקח את ההזמנה אז המטבח מתחיל לעבוד על המנה שלהם, אבל המטבח הוא לא משאב אינסופי, ואם התיישבו 6 שולחנות לפניך זמן קצר לפני שבאת, אז זה אומר שתחכה עד שיסיימו להכין ל6 השולחנות קודם גם אם הזמנת משהו פשוט.
    למעשה, להכין סטייק יותר קל ופחות מעמיס את המטבח מלהכין טוסט כי בראשון פשוט זורקים חתיכת בשר על האש ושמים קצת תיבול וכל מה שצריך זה לזכור להפוך אותו אחרי כמה דקות, להכין טוסט לוקח יותר זמן כי צריך להרכיב את הכריך.
    מה שכן, השירות בארץ הוא נוראי, המלצרים בהרבה מיקרים גסי רוח ולא איכפתיים. אני זוכר שבביקורים קודמים בארץ מאד צרם לנו היחס במסעדות (משהו שלא שמנו לב אליו כשגרנו בארץ), ובהרבה מיקרים אמרנו בינינו לבין עצמנו שאותו מלצר שמשרת אותנו היה מפוטר אצלנו אחרי יום
     
    Roi ו-משה אוהבים את זה.
  12. cypriano de rore

    cypriano de rore משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏1/6/17
    הודעות:
    251
    לייקים שהתקבלו:
    150
    שום חובה.
    העובדה שהרגשת ש
    נובעת מהעובדה שיש אצלנו תרבות טיפים כזו ש @יוסי מערוף אומר ש:
    זה מדהים שלתת טיפ (כלשהו) לשירות מחורבן נחשב ממש קצת...
    (לא נאמר כביקורת. גם אני משאיר טיפ אפילו כשהשירות מחורבן)
    לדעתי האישית זה לא דבר הגיוני לעשות. אני מעדיף שתרבות הטיפים תעלם (כמו שאין אצל הרוב המכריע של נותני השירות) ושהמחיר יהיה כלול במוצר. אני לא צריך לשלם לאף אחד את המשכורת שלו! שבעל העסק ישלם להם את המשכורת ואני אחליט לבד אם מחיר המוצר מצדיק את קנייתו.

    אם היה לי כח להתעסק בזה הייתי מנסה לנסות להוביל מהלך שיגרום לאנשים להפסיק עם המנהג הזה.
     
    Cleo, פסיוני, Roi ו-2 משתמשים נוספים אוהבים את זה.
  13. יוסי מערוף

    יוסי מערוף משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏2/7/18
    הודעות:
    219
    לייקים שהתקבלו:
    222
    אגב, לא מזמן הייתי בבריטניה עם כמה חברים. קיבלנו שירות מדהים בבית הקפה.
    המלצרית היתה סופר נחמדה, יעילה והייתה מאוד סבלנית לכל גחמה ושאלה (בעיות דיאטה/כשרות וכו').
    אפילו כשכמה מאיתנו הזמנו מנה מסויימת עם התוספת הבסיסית - קיבלנו כל אחד בנוסף עוד תוספות שבד"כ בתשלום - ללא חיוב.
    בסוף קיבלנו חשבון עם הדגשה על זה שהעסק משלם למלצרים ולא צריך לתת טיפ.
    אבל השירות היה כ"כ טוב ובאמת פינקו אותנו, אז נתנו כמה פאונדים טיפ ישר למלצרית.
     
  14. FIYaacov

    FIYaacov משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏22/3/15
    הודעות:
    7,942
    לייקים שהתקבלו:
    6,386
    סבא שלי בזמנו אמר לי חצי בצחוק ש - TIPS זה To Insure Proper Service
    אין לי בעיה עם תרבות הטיפים, יש לי בעיה שבהרבה פעמים אין קשר בין איכות השירות לטיפ.
    מצפים לקבל מינימום 10% ללא קשר לאם מסובך להביא את הדבר הזה או לא, ובעיקר ללא קשר לשירות.
    דווקא העניין של הטיפים יכול להיות יעיל, אם גם הלקוחות וגם בעל המסעדה ידגישו למלצרים שזה יינתן כתלות ישירה באיכות השירות (גם בעיני, קופת טיפים מרכזית שמתחלקת שווה בשווה היא לא טובה).
     
  15. cypriano de rore

    cypriano de rore משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏1/6/17
    הודעות:
    251
    לייקים שהתקבלו:
    150
    נדמה לי שבזמנו קראתי כמה מחקרים שאומרים שאין שום קשר בין איכות השרות לתלות בטיפים ואולי אפילו ההפך. זה היה מזמן אז אני צריך לחפש את המחקרים הללו.
     
  16. yossik

    yossik מודרטור

    הצטרף ב:
    ‏24/1/15
    הודעות:
    5,657
    לייקים שהתקבלו:
    6,868
    אוי, כמה טעויות בתגובה אחת...
    חביתה וטוסט - אמור לצאת תוך 5 דקות ואני התפשרתי על 15 דקות מקס כי לפעמים יש אילוצים במיוחד בשעות הלחץ. אבל בדרך כלל וזה כמעט בטוח שאם יש עיקוב של 15 דקות אז החביתה תהיה גם קרה. וכן, זו גם אחריות המלצר והוא אמור 'לתת בראש' לצוות במטבח אם הוא רוצה טיפ.
    סטייק - זה לא סתם חתיכת בשר. דבר ראשון לא הופכים סטייק כל כמה דקות. סטייק הופכים רק פעם אחת וכאן נכנסת המיומנות של הטבח/שף להכין לי אותו בדיוק כפי שביקשתי, וול, מידיום רר, מידיום או ווטאבר.
    אם יש עיכוב אני מצפה לאיזה צ'ופר קטן כדי להעביר את הזמן כמו לחם וחמאה או סלטון או לימונדה עם חיוך ואז הטיפ יהיה מעל 10%.
    טיפ זה תגמול על שרות ולא חובה.
     
  17. yossik

    yossik מודרטור

    הצטרף ב:
    ‏24/1/15
    הודעות:
    5,657
    לייקים שהתקבלו:
    6,868
    ממתין בקוצר רוח ללינקים למחקרים.
     
    cypriano de rore אוהב/ת את זה.
  18. משה

    משה משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏27/1/15
    הודעות:
    385
    לייקים שהתקבלו:
    659
    במקור טיפים ניתנו לפני האוכל ולא אחרי כדי להבטיח שירות מוצלח
    https://www.npr.org/sections/money/2016/01/20/463726763/episode-283-why-do-we-tip
     
  19. cypriano de rore

    cypriano de rore משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏1/6/17
    הודעות:
    251
    לייקים שהתקבלו:
    150
    http://www.lincoln.ac.nz/PageFiles/7235/Casey.pdf
    https://mpra.ub.uni-muenchen.de/4457/1/MPRA_paper_4457.pdf

    יש לציין שיש גם מחקרים שטוענים להפך:
    http://www.ajhtl.com/uploads/7/1/6/3/7163688/article_56_vol_3_1_2014.pdf
    https://scholarship.sha.cornell.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1110&context=articles

    גם אלו שטוענים כי יש קשר בין טיפים לאיכות השירות כותבים כי הטיפים צריכים להנתן בצורה רגישה וקורלטיבית לרמת השירות. זה כמובן דבר שמאוד קשה לבדוק אבל להערכתי הגישה הרווחת בארץ אינה כזו (העובדה שנותנים טיפ בהמון מקרים רק כי ׳לא נעים׳ מראה זאת).
     
    RonaR, AIML ו-yossik אוהבים את זה.
  20. האחד

    האחד משתמש רשום

    הצטרף ב:
    ‏13/6/17
    הודעות:
    158
    לייקים שהתקבלו:
    319
    יוסי, הטעות היא שלך, ואני כותב את זה כמישהו שקצת מבין כי אני בעלים של מסעדת ארוחות בוקר וצהריים.
    אתה מתבלבל בין הזמן שלוקח להכין חביתה לבין הזמן שלוקח להגיע ללהכין לך חביתה. זה בדיוק מה שכתבתי, נראה שאתה לא מבין שהמטבח עובד בפייפליין, כך שאם ההזמנה שלך נכנסה אחרי 5 הזמנות חדשות שהתיישבו 5 דקות לפניך אז מאד סביר שתחכה רבע שעה, במיוחד אם זאת מסעדה עסוקה, כי להתחיל לעשות את ההזמנה שלך יקרה רק עוד 10 דקות, כך שזה ממש לא לא סביר לחכות רבע שעה לאוכל ואין שום סיבה שיפצו אותך על זמן המתנה סביר.
    לגבי הסטייק אם תקרא שוב מה שכתבתי, לא כתבתי שצריך להפטך אותו שוב ושוב, כתבתי שצריך לזכור להפוך אותו אחרי כמה דקות ומעבר לזה אין שום התעסקות. יש לנו גם סטייקים במסעדה ואם תשאל טבח מה יותר פשוט וגוזל פחות זמן להכין סטייק או סלט אז הוא ייקח 5 סטייקים על פני סלט אחד.
     
    wa11a, amit, אורי ג. ו-2 משתמשים נוספים אוהבים את זה.
מוזמנים להשתמש בקישורי השותפים הבאים כדי לקנות באמאזון , להוריד ספרי שמע, או להקים אתר אינטרנט משלכם (מדריך מפורט - כאן). תודה על תמיכתכם באתר.
טוען...
נושאים דומים פורום תאריך
טיפים לחתונה מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות ‏2/4/18
טיפים לתיירות זולה בחגים? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות ‏10/10/16
"99 טיפים לעצמאות כלכלית" מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות ‏24/4/15
תרבות הטיפים\תשר\כוס ה"תעזור לי לטוס לתאילנד" מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות ‏23/3/15
  1. אתר זה משתמש בעוגיות דפדפן. המשך גלישתך באתר מאשרת את השימוש בעוגיות דפדפן.