• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

ההשכלה הגבוהה בארץ ישראל

Sinister

משתמש בכיר
הצטרף ב
24/1/15
הודעות
1,230
דירוג
1,778
אז הייתה הרגשה שזה ישראבלוף, אבל וואו, פתאום הכל מתחבר לי.

אתם חייבים לקרוא את זה:

http://drucker10.net/?p=599

כמובן שיש חוגים ומוסדות שנעדרים מהישראבלוף הזה. בל נשכח אותם.

"דו"ח ה-OECD לשנת 2012 גילה שישראל היא במקום השני במספר האנשים שמחזיקים בתואר אקדמי. 46 אחוזים מהאנשים בגילאי 25-64, בעלי תואר אקדמי. לא יאמן. הראש היהודי, כמה שכל. איזו חוכמה נשפכת לנו מהאוזניים. רק צריך לדאוג שאנשי הOECD לא יבואו לטייל פה במוסדות להשכלה גבוהה."
 
מה שעצוב לי זה שמוכרים לאנשים אשליות ב30 אלף שקל לשנה. הלא סטודנט כזה גם אם ״יתקבל״ סביר להניח שיחווה קשיים מאוד גדולים בלימודים , יסיים אותם בקושי יאבק עם המבחן מדינה ובסוף אולי אפילו לא ימצא עבודה במקצוע שלו בגלל הצפה או בגלל שהוא בינוני.
זו הטרגדיה האמיתית.
 
אני חושב שזה צריך כבר להיות ברור לכולם שהמטרה של תואר היא למידה ולא השגה של תעודה. הבעיה שרוב הסטודנטים שהיו איתי באמת חשבו שהתואר ייתן להם יתרון משמעותי כלשהו.
 
מה שעצוב לי זה שמוכרים לאנשים אשליות ב30 אלף שקל לשנה.
נשמע שלרוב הסטודנטים שם אין אשליות, במיוחד אלה שבאים משירות המדינה\שב"ס\צבא\שב"כ\מגזהר ניהולי...הם לומדים בשביל העלאה במשכורת (על חשבון משלם המסים) ולכן יש להם אינטרס ללמוד כמה שפחות.
 
לימודי תואר לשם תואר ללא ערך מוסף כמו פוטנציאל לשכר מכובד הוא ביזבוז של זמן וכסף, ושווה ערך לתעודת בגרות מהתקופה שאני הייתי צעיר. מומלץ ללמוד תחום שיעזור להתפתחות האישית ויהיה שכר בצידו, אחרת עדיף למקד את הזמן והאנרגיות כדי להבטיח את העתיד.
 
תגובת המועצה להשכלה גבוהה לגבי ההסדר בין מכללת אור יהודה לאוניברסיטת בר אילן: "אור יהודה אינה מוסד להשכלה גבוהה, אלא מתנ"ס עירוני."

priceless
 
זה ממש לא ישראבלוף.
טוב שכל מי שרוצה ללמוד יכול ללמוד.

הבעיה האמיתית היא לא מערכת הלימוד אלא השרות הממשלתי שנותן תוספת שכר ודרגה על תואר אקדמי וותק (ולא על ביצועים). זה דוחף אנשים להוצאת תואר במינימום מאמץ ללא רצון אמיתי ללמוד, על חשבוננו, האזרחים (יחי הסוציאליזם והשוויוניות! יחי גיורא עיני ואבי ניסנקורן! מוות לבוגדים ולעובדים קשה!).

המגזר הפרטי יודע טוב מאד לברור בין התארים נטולי הערך לבין תארים אמיתיים שעבדו בהם קשה.

אפשר דוגמאות?

כל החוגים למדעי הטבע וההנדסה בכל המוסדות. אף אחד לא הולך לשם בשביל תואר פיקטיבי לדרגה, או פוזה, אפילו אם חסמי הכניסה ורמת הלימודים שונה ביניהם.
 
זה ממש לא ישראבלוף.
טוב שכל מי שרוצה ללמוד יכול ללמוד.

הבעיה האמיתית היא לא מערכת הלימוד אלא השרות הממשלתי שנותן תוספת שכר ודרגה על תואר אקדמי וותק (ולא על ביצועים). זה דוחף אנשים להוצאת תואר במינימום מאמץ ללא רצון אמיתי ללמוד, על חשבוננו, האזרחים (יחי הסוציאליזם והשוויוניות! יחי גיורא עיני ואבי ניסנקורן! מוות לבוגדים ולעובדים קשה!).
אמר וצדק. כל הכבוד!
 
שים לב ל'תואר' במדעי המחשב שאונ' באר-שבע נותנת לטייסים אחרי לימודים של שנה
זה לא נכון, מהיכרות אישית. לא רק שהם מחויבים בכל הדרישות של תואר במדעי המחשב, הם מקבלים את אותם מבחנים שמקבלים שאר הסטודנטים למרות שהם לומדים במסגרת נפרדת. כך שאי אפשר ממש לעשות להם תואר קל יותר. גם יש להם חובת נוכחות בשיעורים, בניגוד לשאר הסטודנטים.
 
שים לב ל'תואר' במדעי המחשב שאונ' באר-שבע נותנת לטייסים אחרי לימודים של שנה...

ידוע לי מנסיון של הרבה אנשים שלמודי מתמטיקה-מדמ"ח וגם הנדסת חשמל בבאר שבע הם קשים.

לא מכיר המסלול שאתה מדבר עליו, אבל קשה לי להאמין שמוותרים להם על קורסים במתמטיקה או מדעי המחשב. יתכן שהם מקבלים פטור מקורסים כללים (בגלל קורס הטייס).

שנת למודים רגילה מכילה הרבה חופשים, יתכן שמקצרים להם אותם והם לומדים גם בסמסטר קיץ. מעבר לזה, לא ברור לי העניין. תוכל לפרט?
 
באנגלית זה נשמע יותר טוב: the professor can teach, but only the student can learn.
כל מה שנאמר לעיל הוא נכון (חוץ מההפרדה השגויה בין מדעים מדוייקים כ״אמיתיים״ וכל השאר כ״ישראבלוף״) ועדיין, אני בטוח שגם בשיעור עם דרישות נמוכות מי שרוצה יכול ללמוד הרבה. העניין הוא, שיותר מדי לא רוצים ללמוד כלל, אלא רוצים את התעודה מסיבות חיצ׳וניות שלא קשורות להשכלה ולידע.
למוסדות להשכלה גבוהה, מוסדות ציבוריים עם תקציבים מוגבלים שתלויים במספרי סטודנטים, אין הרבה מה לעשות. הם לא ממש יכולים להרשות לעצמם להיות בררניים יותר. שוב, אני לא מצדיק הונאה לשמה ואפילו לא סטנדרטים נמוכים (בהוראה ובקבלה), וגם חושב שיש איך להתייעל, אבל אני מבין מאיפה זה בא.
 
אבירי השוק החופשי - זה מה שקורה כשנותנים למוסדות ציבוריים להתנהל כאילו הם חברות עסקיות. כשרגולציה היא מילה גסה, השוק החופשי של ההשכלה הגבוהה נראה כמו שמתואר בכתבה.
אני זוכר שלימור לבנת היתה שרת החינוך (בוגרת מכללה לעיצוב, כמדומני). המשימה שלה היתה ליצור התייעלות באוניברסיטאות. הבעייה היא שהשוק החופשי לא יוצר יעילות גדולה יותר בהשכלה וחינוך, אלא יעילות גדולה יותר בצבירת הון. ועל זה בדיוק הכתבה.
 
אבירי השוק החופשי - זה מה שקורה כשנותנים למוסדות ציבוריים להתנהל כאילו הם חברות עסקיות. כשרגולציה היא מילה גסה, השוק החופשי של ההשכלה הגבוהה נראה כמו שמתואר בכתבה.
אני זוכר שלימור לבנת היתה שרת החינוך (בוגרת מכללה לעיצוב, כמדומני). המשימה שלה היתה ליצור התייעלות באוניברסיטאות. הבעייה היא שהשוק החופשי לא יוצר יעילות גדולה יותר בהשכלה וחינוך, אלא יעילות גדולה יותר בצבירת הון. ועל זה בדיוק הכתבה.

הטענה שלך נגד השוק החופשי לא עומדת במבחן המציאות.

שוק חופשי מאפשר ספקטרום נרחב של אפשרויות. החל מלימודים קשים בזול (ו\או בחינם), וכלה בקניית תואר בממון רב (כולל ד"ר לשם כבוד), והרבה אפשרויות באמצע.

די קל לבדוק איזה תואר הוא מהסוג הראשון ואיזה מהסוג השני.

אז למה זה מפריע לך שיש מגוון של אפשרויות? לעניות דעתי המגוון הזה קיים בהרבה מדינות בעולם.

אם תנסה לחסום את האפשרות השניה, תהיה במצב שבו מכללות מחו"ל ישלימו את החסר בלימודים "בהתכתבות", ואז מה השגת ברגולציה? גרמת לכסף להישלח לחו"ל במקום להישאר בארץ? וכמו כל מוצר במחסור, מחירו יעלה והזמינות שלו תרד (בדיוק כמו מניעת יבוא בחקלאות\חלב וכו'), אז שוב, מה תשיג בזה? תגרום שרק העשירים יותר יוכלו לקנות תואר? בעצם תשיג מטרה הפוכה ממה שהתכוונת.
 
השכלה גבוהה, או לפחות חלקים בהשכלה הגבוהה, הם מוצר ציבורי שהשוק החופשי לא יכול לספק ולכן המדינה צריכה לעשות זאת. זאת משלוש סיבות עיקריות.

ראשית, ישנם תחומי ידע שמעניקים לבוגרי הלימודים בהם כלים פרקטיים וכרטיס ידה למקצוע, ולכן השוק החופשי יכול לספק אותם. למשל לימודי רפואה, משפטים, מדעי המחשב ועוד. לעומת זאת, ישנם תחומי ידע שהשוק החופשי לא יכול לקיים כי בשיקול כלכלי גרידה הדבר איננו משתלם. למשל מרבית מדעי הרוח וחלקים גדולים ממדעי החברה. כך, לשום אוניברסיטה לא יהיה אינטרס להחזיק אשורולוג, אבל כחברה יש לנו אינטרס משותף שיהיה אשורולוג שכזה.

שנית, אם שוק ההשכלה הגבוהה יהיה פרטי בלבד, אז עלות הלימודים תעלה פלאים ותהיה בהישג ידם של מעטים בלבד. זה מנוגד לאינטרס הקולקטיבי משתי סיבות: הראשונה היא הגדלת הפערים החברתיים וחיזוק חשיבות המוצא המשפחתי וההון הבין דורי על פני מריטוקרטיה. הסיבה השנייה היא שסלקטיביות לפי בעלי אמצעים תגרום לכך שאנשים צעירים מוכשרים רבים לעולם לא יקבלו את ההזדמנות הריאלית לפתח את כישוריהם ולרתום אותם לטובת החברה. מאגר הסטודנטים המצומצם ישפיע על התנובה המוגבלת. לחילופין, נגיע למצב הנורא של הלוואות סטודנטים כפי שהוא קיים בארה״ב, במסגרתו בוגרי אוניברסיטה בראשית שנות העשרים לחייהם מתחילים אותם עם חוב עצום וכבד. זה גם יעצים שוב את הבעיה הראשונה לעיל.

הסיבה השלישית היא התקרנפות. זו הסיבה שבאוניברסיטאות קיים מושג הקביעות ושהחופש האקדמי מעוגן בחוק במדינות רבות. תפקידם של אינטלקטואלים הוא להטיל ספק, להעביר ביקורת, ולהעניק משמעות. תפקידם של אנשי האקדמיה (ולא כל איש אקדמיה הוא אינטלקטואל ולא כל אינטלקטואל הוא איש אקדמיה, אבל יש הלימה לא רעה בין השניים) הוא לייצר, לשמר, ולהעביר ידע. כדי לעשות זאת באמת הם לא יכולים להיות מונעים משיקולי רווח והפסד. גם כיום שיקולים שכאלו מובילים לתופעות כגון אלו שנדונות בשרשור זה. תלמיד שמשלם 30,000 שכ״ל בשנה לא בא כדי להיכשל. הוא גם לא תמיד בא כדי ללמוד, כי הוא כבר ״קנה״ את התואר. זו הכללה כמובן, ובל יש בה גם אמת, והעובדה היא שכך המוסדות מתייחסים לאותם תלמידים, כפי שנכתב לעיל. וזה במצב בו יש עדיין מוסדות ציבוריים ששיקולים אלו משפיעים פחות על המרצה הבודד. מה יקרה כשכל המערכת תהייה פרטית ומחירי הלימוד יוכפלו? איך יראו אותם לחצים קיימים על המרצים אז?

לכן יש להתייחס להשכלה הגבוהה כמוצר ציבורי שהשוק לבדו לא יכול לספק ביעילות אבל לחברה בכללותה יש אינטרס שהמוצר יתקיים. לשם כך המדינה צריכה להתערב ולספק את המוצר. חלקים מההשכלה הגבוהה חייבים להישאר ציבוריים לצד חלקים אחרים פרטיים. זו גם הסיבה ש״רגולציה״ על שוק פרטי איננה הפתרון כשמדובר במוצר ציבורי.
 
כך, לשום אוניברסיטה לא יהיה אינטרס להחזיק אשורולוג, אבל כחברה יש לנו אינטרס משותף שיהיה אשורולוג שכזה.
מה הזכות מוסרית שלי לקחת ממך כסף כדי לממן משהו שאתה לא רוצה וגם בכלל לא יודע עליו?

שנית, אם שוק ההשכלה הגבוהה יהיה פרטי בלבד, אז עלות הלימודים תעלה פלאים
על מה ה"עובדה" הזו מתבססת?

זה מנוגד לאינטרס הקולקטיבי משתי סיבות: הראשונה היא הגדלת הפערים החברתיים וחיזוק חשיבות המוצא המשפחתי וההון הבין דורי על פני מריטוקרטיה.
דווקא בכל אוניברסיטאות ה-Ivy League יש סבסוד של עשירים לטובת מחוסרי היכולת דרך תוכניות מלגות בהיקפים גדולים. כך גם בבינתחומי בהרצליה שהוא מוסד פרטי. אז מה שכתבת כאן לא מסתדר עם המציאות.

הסיבה השלישית היא התקרנפות. זו הסיבה שבאוניברסיטאות קיים מושג הקביעות ושהחופש האקדמי מעוגן בחוק במדינות רבות. תפקידם של אינטלקטואלים הוא להטיל ספק, להעביר ביקורת, ולהעניק משמעות. תפקידם של אנשי האקדמיה (ולא כל איש אקדמיה הוא אינטלקטואל ולא כל אינטלקטואל הוא איש אקדמיה, אבל יש הלימה לא רעה בין השניים) הוא לייצר, לשמר, ולהעביר ידע. כדי לעשות זאת באמת הם לא יכולים להיות מונעים משיקולי רווח והפסד.
אתה יוצא מנקודת הנחה שכשמוסדות ההשכלה הגבוהה ממומנים על ידי המדינה הם נטולי אינטרסים.

בפועל, המצב הוא שבמקום שיהיה להם אינטרס של מי שמשלם להם (הסטודנטים) ותורמים יש להם אינטרס של הסגל האקדמי ופוליטיקאים. מה יותר גרוע? לא יודע. אבל זה לא שיש לך מצב טוב יותר כשהמוצר הוא ציבורי מהבחינה הזו.
 
שאלת כמה שאלות. אנסה לענות.
1. גם המאמינים בקפיטליזם טהור מכירים בצורך בהתערבות ממשלתית, בין השאר על מנת לספק מוצרים ציבוריים. השאלה שלך מערערת על הצורך במדינה בכלל, וזאת לא רק שאני לא מבל תיאורטית, אלא גם יאות אלו קיימות. וכשיחידים מתארגנים בקבוצה תמיד יש צרכים קולקטיביים שלא עולים 100% בקנה אחד עם צרכיו של כל יחיד ויחיד. זו הסיבה שיש צורך במוצרים ציבוריים.
2. לגבי עלות ההשכלה הגבוהה, זה פשוט מאוד. אוניברסיטה עולה כסף. אם כיום X% מהתקציב מגיע ממקורות ציבוריים, אז ה העלות תמומן משכר לימוד. בארה״ב שכר הלימוד במוסדות פרטיים גבוה לי שניים, שלוש, ועשר ממוסדות ציבוריים, וזו הסיבה.
3. לגבי מלגות שלושה דברים: לדעתי אחת הסיבות לקיומן של מלגות כיום הוא שהשוק מעורב ויש גם מוסדות ציבוריים, ועל כן למוסדות הפרטיים חשוב לגייס חלק מהתלמידים המוכשרים מיעוטי היכולת. זאת גם כדי שהמוסד אכן יקלוט תלמידים טובים וגם לשם התדמית. אבל אם התדמית כבר לא תהייה חשובה כי בכל מקרה רק בעלי אמצעים לומדים, גם המלגות יתמעטו. שנית, המלגות חשובות וקיימות, אבל אם לא תהייה השכלה ציבורית איזה אחוז מהלומדים יקבל מלגות לדעתך? אחוז קטנטן וזניח. לבסוף, כל עניין ריבוי המלגות כיום הוא בחציו הונאה. ההונאה מתבצעת על ידי ניפוח לא הגיוני של שכר הלימוד, ואז מתן מלגה חלקית (=הנחה) לרוב התלמידים, והמוסד יכול להגיד ש-70% מהתלמידים בו מקבלים מלגות ולהיראות אחראי מבחינה חברתית (כולנו מכירים את הטריק השיווקי הזה מהסופר, וזה לא שונה). אגב, המרכז הבינתחומי, כמו שאר המוסדות הבלתי מתוקצבים, הוא איננו אוניברסיטה. יש סיבוב מדוע מגוון הקורסים והתארים המוצעים במוסדות אלו הוא מצומצם ביותר.
4. דבר ראשון לא אמרתי שבאוניברסיטאות היום הכל נייטרלי ואידילי. ליהפך, כתבתי מפורשות שלא כך הוא. אבל למוסד אקדמי אין ״אינטרס״ מובהק לרדד את התואר ו״למכור״ תארים וציונים להוציא לחצים כלכליים. ללא תמיכה ממשלתית לחץ זה יהפוך ללחץ העיקרי והמוחלט. החקיקה בנוגע לחופש האקדמי נועדה למזער את הלחצים הפוליטיים והאידיאולוגיים על המוסדות האלו. זה לא מגן מושלם, ולראייה ניתן לראות את כל הפארסה סביב ״אוניברסיטת״ אריאל או קמפיין השטנה של ״אם תרצו״ בעידוד הממשלה. אבל זה הרבה יותר טוב מהחלופה.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
ביולוג ירושלמי ההשכלה הגבוהה צריכה לעבוד דיאטה. מאמר שמסביר את האמת מאחורי הנתונים. אוף טופיק 110
McMurphy האם לשמור על ביטוח החיים, למרות העלות הגבוהה, בשביל לשמור על אפשרות לקחת משכנתא? צרכנות פיננסית 5
U קיזוז רווח דיבידנד בחול כנגד הפסד במניות בארץ מיסים 8
ב אג"ח של בנקים בארץ שוק ההון 6
י קרנות בארץ/אירלנד שדומות ל VUG, VHT, SOXX, VFH, ITA שוק ההון 11
O משיכת פנסיה מחו"ל לקופה בארץ פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 15
G העברת ני"ע זרים (ארה"ב) מחבר בורסה בארץ לחבר בורסה בחו"ל (אינטרקטיב ברוקרז) שוק ההון 2
G העברת תיק ני"ע זרים מהבנק בארץ לחשבון ברוקר בחו"ל (IB) שוק ההון 1
R העברת מט״ח מפידליטי לחשבון בנק בארץ שוק ההון 3
B נזילות ב-iShares MSCI ACWI בארץ שוק ההון 1
A אזרח אמריקאי - מס שבח במכירת דירת יחיד בארץ נדל"ן 10
C העברת מט"ח מברוקר בחו"ל לברוקר בארץ שוק ההון 12
A טופס 867 במסחר עצמאי בארץ ובארה"ב מיסים 2
GeraltOfHaifa שלושה בתים ארה"ב אך ללא הון שיקלי, התכוננות נדרשת לקראת קנית נכס בארץ? נדל"ן 16
P השקעה בקרנות שנסחרות בארץ בIB שוק ההון 17
G מחפש קרן שנסחרת בארץ ודומה לVB שוק ההון 20
M כמה נפשות אתם, וכמה כסף בממוצע אתם מוציאים בשנה על חופשות בארץ ובחו"ל? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 43
ש מה הסיבה שלכם להשאר לגור בארץ אוף טופיק 2
ה אשמח לקבל המלצות איך להעביר כסף משכירות באנגליה (חברת ניהול) לחשבון בנק בארץ, תודה! פוסטים מאיכות נמוכה 0
Y אזרח אמריקאי לפתוח חשבון השקעות בארץ או בארה״ב, בעד נגד. שוק ההון 4
O השקעה בארץ, בחול, או בכלל לא? נדל"ן 4
I מה לעשות עם ההשקעות בארץ בזמן רילוקיישן? שוק ההון 14
לאץ' חידוש ויזה לארה"ב- בארץ או בחו"ל? אוף טופיק 14
R העברת תיק השקעות מפידליטי לבנק בארץ שוק ההון 2
S קיזוז הפסדים בבורסה בחשבון בבנק בארץ עם רווחים מחשבון ברוקר בחול פוסטים מאיכות נמוכה 4
ה בתי השקעות בארץ לעומת חול שוק ההון 12
P העברות בנק מיידיות בארץ (לא זה"ב) - מה קורה עם זה צרכנות פיננסית 7
L העברת ניירות מחול לבית השקעות בארץ שוק ההון 1
ס הסיכון בשליחת ילד לגן ילדים - אל מול המספרים של מקרי ההתעללות בארץ אוף טופיק 26
S שכיר בארץ וsole proprietor בארה"ב מיסים 10
B רכישה קרן אירית רחבה ב-IB לעומת רכישת אותה קרן בארץ: יש הבדל במדד היחוס? מיסים 7
Homer ביטוח לישראלים שמגיעים לביקור בארץ צרכנות פיננסית 8
M אשמח לקישור או אפליקציה למערכת גרפים השוואתיים לקרנות וני"ע בארץ ובעולם שוק ההון 0
מ אינדקסים בארץ לתעשיית הבריאות והצריכה שוק ההון 9
A מה עדיף בין לרכוש תעודת סל בארץ או בארה"ב? שוק ההון 1
ה בהשקעת סכום גדול - עדיין עדיף בארץ? שוק ההון 25
K אזרח אמריקאי תושב ישראל - פק״מ בארץ שוק ההון 12
א השקעה בSCHD דרך בית השקעות בארץ או דרך שוואב אינטרנשיונל שוק ההון 2
C העברת ני"ע מבנק בארץ ל IB שאלה לגבי השכבות שוק ההון 7
H איסור אחזקת ני"ע לתושב מס בארה"ב בבתי השקעות/בנקים בארץ - לאיפה ואיך מעבירים תיק השקעות עם ני"ע ישראליים? שוק ההון 42
Z שאלה לגבי מיסוי עסקים בחו"ל שמקורם בארץ מיסים 16
מ איך להעביר כסף לשוואב מבנק בארץ? צרכנות פיננסית 0
ב אם בלאקרוק תפסיק את מכירת הקרנות שלה בארץ? שוק ההון 9
נ שלב ב' של הרפורמה ביטול התקשורת העצמאית? עתיד התקשורת בארץ פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 90
ד העברת דולרים בארץ צרכנות פיננסית 18
T חישוב הרווח הריאלי בקרנות הסל של בלאקרוק בארץ שוק ההון 3
ז קרן סל בארץ מחלקת שוק ההון 1
P עוד בנק אונלייני חדש בארץ: esh / אש ישראל צרכנות פיננסית 4
מ המצב בארץ ופתיחת חשבון בחו"ל צרכנות פיננסית 7
י לטוס לעבוד בחו"ל או להמשיך לחפש עבודה בארץ? התפתחות אישית 7

נושאים דומים

Back
למעלה