יש טווח די רחב בין עיר אחת גדולה לבין מאות ישובים עם עשרות משפחות בכל אחד. התכוונתי שזו איוולת כלכלית להקים המון ישובים קטנים באותו אזור ולא אחד בינוני/גדול. זה שיש המון מקומות שעשו/עושים זאת, לא הופך את זה לצעד נכון בעולם המודרני.
אין על זה ויכוח, ולדעתי אין בישראל אפילו מאה ישובים עם פחות מ-100 משפחות שגרות בהם (בתחומי הקו הירוק לפחות).
ברור שזכאי, השאלה אם זה יהיה על חשבונו או על חשבון כלל משלמי המיסים. למה משלם המיסים הממוצע צריך לסבסד אחזקה של כביש גישה ליישוב בו מתגוררים אנשים עם שכר גבוה משמעותית מהממוצע?
זה גם לא מסתיים בבניית כביש, יש כאלו שגם רוצים להפעיל תחבורה ציבורית לכל אחד מהיישובים האלו. כמובן שיש גם קופות חולים שצריך להקים, וכו' וכו'.
למה אותו אזרח שגר באותו ישוב "מבודד" צריך לסבסד בתי חולים/נת"צים/תאורת רחוב/משטרה/כיפת ברזל למי שגר בעיר הגדולה? עם כל הכבוד לתושבי תל אביב, הם מרוויחים *הרבה* יותר כסף מתושבי חבל אילות, שיתכבדו ויסללו לעצמם נתיב רביעי באיילון או שתושבי חיפה ירחיבו על חשבונם את כביש החוף (פרויקט שרק מהעלות המשוערת הראשונית שלו תוכל לסלול חמישים כבישים אזוריים).
האם בדקת את עלות האחזקה של כבישים מקומיים/אזוריים לעומת עלות האחזקה של כבישים בין עירוניים "פופולריים"?
מי אמר לך שבישוב כלשהו מתגוררים אנשים עם שכר גבוה משמעותית מהממוצע? המועצות האזוריות (שבתחומן נמצאים רוב הישובים שאינם עירוניים) לרוב נמצאות באשכולות סוציו-אקונומיים נמוכים יותר מכמעט כל הערים בגוש דן, וזה הגיוני לחלוטין, כי השכר גבוה משמעותית במרכז לעומת הפריפריה.
כתבת הרבה הנחות שלא מבוססות על כלום.
למה לא לסבסד לחם ומים? נשמע לי הרבה יותר בסיסי מאוטובוס.
אם למדינה יש אינטרס למשוך אנשים לגור במקום מסוים, שיתנו להם כסף בו יוכלו לעשות מה שירצו, לדעתי תמריץ טוב בהרבה מאוטובוס גרוע 4 פעמים ביום.
גם לחם ומים מסובסדים בישראל. אתה חושב שמתקני ההתפלה והמוביל הארצי נבנו ומתוחזקים עם ה-100 שקל שאתה משלם פעם בחודשיים?
המדינה גם נותנת לאנשים כסף שבו הם יוכלו לעשות מה שירצו בצורת נקודות זיכוי במס, זה לא מוריד ממנה את המחויבות לתת להם גם כביש להגיע הביתה וחיבור לרשת החשמל ולרשת הביוב ולרשת התחבורה הציבורית.
הכותב טוען שמנתונים שקיבל ממשרד התחבורה כ-600 מיליון ש"ח בשנה לקוים עם ממוצע של פחות מ-5 נוסעים.
יש לך נתונים אחרים?
אם היית מתעמק קצת בפרטים היית רואה שלא מדובר רק (או בכלל, לא מצאתי את הנתונים המלאים, רק הכתבה בישראל היום) על קוים מאספים פרבריים לישובים "מבודדים". בין השאר תוכל למצוא שם קוים מחיפה לתל אביב, מירושלים לאילת, קוים עירוניים וכו'. איך זה עוזר לטיעון שלך?
אז מבין המון קווים מיותרים יש במקרה כמה קווים בהם כן משתמשים, מה זה מוכיח?
אם יש ביקוש, מה ימנע מחברה פרטית להפעיל הסעות בקו מסוים?
טרם הצלחת להראות שיש בכלל קווים מיותרים שמחברים ישובים מבודדים, אז בוודאי שאין שום בסיס לטענה שלך שיש "המון" כאלו. וככל שיש קווים מיותרים, צריך לטפל בהם נקודתית (לבטל ולבצע הערכה מחודשת בצורך בהם מדי רבעון), זה לא אומר שום דבר על התמונה הגדולה.
וזה שיש ביקוש לא אומר שזה רווחי. גם אם יש 50 אנשים שרוצים כל יום להגיע מישוב מסוים לעיר הסמוכה ולחזור בערב, לא אומר שיש מפעיל כלשהו שזה רווחי לו להפעיל את הקו הזה ללא סבסוד של המדינה.