ראשית אתחיל עם הדיסקליימר המובן מאליו - אינני אוטוריטה בתחום, חסר השכלה והסמכה רלוונטית וטועה/מתבלבל לעיתים קרובות, אז כל הנכתב בעירבון מוגבל.
נדמה לי* שדיווח ותשלום חצי שנתי על מכירת ניירות ערך פוטר מהגשת דו"ח, בדיוק כמו שדיווח ותשלום "מקדמות" על דיבידנד (עד אפריל) פוטר.
נראה לי זה לא נכון.
דיווח מקוצר על הכנסות חוץ פוטר באופן מוצהר מהגשת דוח שנתי (במקרה שהנישום פטור לולא זאת כמובן), כך עולה מהנכתב בעמוד 3 בחוברת, המטרה הייתה
להקל על נישומים כאשר החלה גביית מס רווחי הון.
דיווח על מכירת נכס תוך 30 יום זאת חובה אחרת לגמרי (אך בני״ע סחירים בלבד, עקב אופי הפעילות הכוללת מספר רב של פעולות, נקבע כי הדיווח יתבצע במרוכז פעמיים בשנה), חובת דיווח זו אינה פוטרת מהגשת דוח שנתי, אם כבר היא חלק (מקדים) מהדוח השנתי.
שים לב,
בשולי המאמר הזה (שנכתב בידי איש מקצוע בתחום לדעתו האנונימית של @גרהם) התייחסו לחפיפה מסוימת שיש לכאורה בין דיווח חצי שנתי לבין דיווח מקוצר, לדעתם היות שדיווח מקוצר פוטר מהגשת דוח שנתי כפועל יוצא הוא גם פוטר מדיווח חצי שנתי:
דיווח חצי-שנתי ודיווח מקוצר
נציין, כי נישום שיבחר (באפריל 2020) לשלם מקדמה בשל הכנסות-חוץ ("דיווח מקוצר")* בגין הרווחים (בשנת-המס 2019) ממכירת ניירות-ערך הנסחרים שלא נוכה מהם מס במקור יהיה פטוּר, בתנאים מסוימים, מהגשת דו"ח שנתי בגין שנת-המס 2019, וכנגזר מכך, לא יהיה כפוף לחובת הדיווח והתשלום של המקדמה החצי-שנתית בגין רווחיו בשנת-המס 2019.
ספק אם לכך כּיוֵון המחוקק, מה גם שקיים הבדל בין מועדי תשלום שני סוגי המקדמות: בעוד שהמקדמה החצי-שנתית משולמת ביום 31.7 של שנת-המס שבהּ נצמחו הרווחים ("שנת-המס הקובעת") וביום 31.1 של שנת-המס שלאחַר שנת-המס הקובעת ("שנת-המס העוקבת"), המקדמה בְּשל הכנסות-חוץ משולמת עד ליום 30 באפריל של שנת-המס העוקבת.
הם מסכימים שמשהו כאן אינו הגיוני, ההשערה שלי היא היות ששתי החובות (דיווח מקוצר, דיווח על מכירת נכס) תוקנו בהפרש של כשנה, בתקופה בה שר האוצר נתניהו קידם שורה ארוכה של רפורמות כלכליות וביניהם בתחום המיסוי, גם בשביל רשות המסים הנושאים היו חדשים לגמרי וכולם היו חסרי ניסיון, כתוצאה מכך נוצר מקרה קצה שלא קיבל התייחסות מפורשת, היה רצוי שיוגדר באופן ברור האם וכיצד דיווח מקוצר עולה בקנה אחד עם דיווח חצי שנתי.
אבל
התקנות קצת מבלבלות, שלא לומר סותרות: תחת ההגדרה של "הכנסת חוץ" נאמר שעבור מכירת נייר ערך זר יש פטור רק אם היא פטורה ממס או ששולמו מקדמות,
תחת ההגדרה של
"הכנסת חוץ" יש אכן התניה
(2) שולמה בשלה מקדמת מס, אבל בהמשך תחת ההגדרה
"מקדמת מס" – מקדמה לפי הוראות תקנות מס הכנסה (מקדמות בשל הכנסת חוץ), התשס"ד-2004, שצורך אליה דו"ח בדבר דרך קביעת המקדמה, כפי שנקבע באותן תקנות;
להבנתי מדובר על התקנה העוסקת בשובר 351
, ולכן אי אפשר לפרש את הדיווח ומקדמה חצי שנתית כפוטרים מחובת הגשת דוח.