איך לקנות זהב למטרת השקעה

א

זהב משחק תפקיד חשוב בכל תיק השקעות סולידי לאור נטייתו לזנק בערכו בתקופות משבר, אשר מאיימות על ערך המטבע המקומי. בעידן בו ממשלות העולם ממשיכות לבזבז כסף שאין להן ומערערות את יציבות הכלכלה, קניית זהב מהווה גידור הכרחי מפני אי-יציבות.

ככלל, הארי בראון המליץ לשמור על כמה שפחות ניירת, אנשים ומוסדות בין המשקיע לבין הזהב שבבעלותו.  מבחינתו של בראון, הדרך האידיאלית לקנות זהב היא באמצעות קניית מטבעות זהב להשקעה (בוליון) המאוחסנים לטווח ארוך מאד במקום בטוח ונגיש ומבוטחים מפני אובדן – כיאה לנכס האמור לשמש כמפלט אחרון בתקופות חירום.

מובן שמשקיעים רבים יחושו שלא בנוח להחזיק 25% מהונם כמטבעות זהב פיזי, ולכן, בפועל, משקיעים רבים חשופים לזהב גם בדרכים אחרות. כיום ישנן דרכים רבות ומגוונות להשקיע בזהב.  חלקן בטוחות יותר, חלקן פחות וחלקן אינן באות בחשבון. נסקור להלן את 3 האפשרויות הנפוצות ביותר לעשות זאת.

קניית זהב מסוחר

קניית זהב מסוחר זהב מקומי היא עניין פשוט יחסית. בישראל פועלים סוחרי זהב רבים המציעים מטבעות זהב למכירה, רובם באזור מרכז תל אביב. כל שיש לעשות הוא לבקר בחנות, לבחור את הנכס המבוקש מבין המלאי הקיים, ולשלם תמורתו, בדרך כלל במזומן. יש לוודא כי מדובר בסוחר ותיק ובעל מוניטין.

סוחרי זהב יחזיקו בדרך כלל מוצרי השקעה שונים. ביניהם ניתן למצוא מטבעות זהב לאספנים (שנטבעו לפני שנת 1933), ואשר נושאים ערך נוסף מעבר לערך המתכת (המכונה ערך נומיסמטי); מטילי זהב ותכשיטים.

המוצר הטוב ביותר להשקעה הוא מטבעות זהב בוליון במשקל אונקיה אחת (=31.1034768 גרם). מטבע בוליון הוא מטבע מודרני (לא אספני, כלומר הוטבע אחרי שנת 1933), אשר עשוי ממתכת יקרה ואשר הוטבע על ידי מטבעה ממשלתית למטרות השקעה ובכמויות בלתי מוגבלות.  מטבעות זהב בוליון עשויים בדרך כלל מ-100% זהב טהור, או מסגסוגת של זהב ונחושת שנועדה לשפר את עמידותו של המטבע (זהב טהור הוא רך מאד ועלול להישרט בקלות).

מטבעות זהב בוליון הנפוצים בקרב סוחרי הזהב בישראל הם הסובריין הבריטי, הקיים כאן עוד מתקופת המנדט, ובכמויות מופחתות יותר קרוגרנד דרום אפריקני.

קרוגרנד דרום אפריקני (משמאל) לצד סובריין בריטי. מטבעות זהב בוליון הנפוצים בישראל

מטבעות בוליון נוספים הראויים להשקעה, אך קשה מאד לרכוש אותם מסוחרים בארץ, הם עלה המייפל הקנדי, פנדה סיני, נשר אמריקני, פילהרמונית אוסטרי, קנגורו אוסטרלי ו-קיוי ניו זילנדי.

לפני שאתם רוכשים מטבע זהב, בדקו מהו מחיר אונקיית זהב (המוכר בתור "מחיר ספוט") על ידי הצלבת נתונים ממספר גורמים ברי-סמכא.  לאחר מכן, הוסיפו עמלה בגובה 5 עד 7 אחוזים, כדי להגיע למחיר הוגן. כלומר, אם מחיר הזהב לאונקיה הוא 1000 דולר אזי מחיר הוגן למטבע זהב בוליון מסוחר יהיה בין 1050 ל-1070 דולר. כמובן, ככל מוצר אחר, כאשר הביקוש לזהב גבוה העמלות תהיינה גבוהות יותר, וכאשר הביקוש ירד ניתן יהיה למצוא מציאות.

קיימת האפשרות לרכוש מטבעות זהב בוליון מסוחרי זהב בינלאומיים הפועלים בעיקר באינטרנט. העמלה (פרמיה מעל מחיר הזהב) שסוחרים אלה יגבו תמורת כל עסקה נמוכה משמעותית מהעמלה שגובים הסוחרים בארץ, והיצע המטבעות של הסוחרים הללו גדול מאד.

לרוע המזל, ייבוא מטבעות זהב לישראל הוא תהליך יקר מאד ולא כדאי מבחינה כלכלית: הקונה הישראלי יידרש לשלם פרמיה לסוחר הזר, ולממן את עלות המשלוח מחו"ל, דמי ביטוח, עמלת המרת מט"ח, עמלת תשלום, ומס ערך מוסף בגובה 17%. עלויות אלה מייקרות את העסקה בכ-30%, ולכן אינן משתלמות בשום אופן.

למרות היצע המטבעות הגדול הקיים בחו"ל, ייבוא מטבעות זהב לישראל יקר מאוד ואינו כלכלי

לא מומלץ לרכוש מטבעות זהב מאי-ביי או מאתרי אספנים אחרים. אף שבאתרים אלה פועלים סוחרים לגיטימיים, קיים סיכון גבוה יותר לזיופים באתרים אלה. בנוסף, רבים מהמוכרים שם מנצלים את חוסר ההבנה הפוטנציאלי של הלקוחות כדי לגבות מחירים גבוהים משמעותית ממחיר הזהב, בהתאם לשיטת "מצליח".

יש לאחסן את מטבעות הזהב במקום מאובטח, בדגש לכספת ייעודית. ישנם סוחרים שיציעו לאחסן את הזהב עבורכם. אין לאחסן את הזהב אצל סוחר הזהב שאצלו קניתם את הסחורה.  לאורך השנים היו מקרים שבהם סוחרי זהב פשטו את הרגל ונמלטו עם הזהב של לקוחותיהם.

אחסון מאובטח הוא מרכיב הכרחי בכל השקעה בזהב פיזי, ולא מומלץ לקמץ בהוצאות הנלוות לכך. השקיעו בכספת משוכללת וכבדה ככל האפשר, או לחלופין חפשו כספות להשכרה. אם ברצונכם לשכור כספת בנקאית לאחסון זהב, היו מודעים לכך שהבנק אינו מודע לתכולת הכספת ותזדקקו לביטוח תכולה משלכם. יש לוודא שפוליסת ביטוח התכולה כוללת כיסוי למטבעות זהב, שכן פוליסות רבות אינן מספקות כיסוי ביטוחי לנכס זה כברירת מחדל, ויש צורך להוסיף סעיף ייעודי.

אחסון מאובטח הוא חלק בלתי נפרד מהשקעה בזהב

בנוסף, ישנו סיכון שהבנק ימסור את תכולת הכספת שלך לאפוטרופוס הלאומי אם יחשוד שהכספת נזנחה. כדי למנוע זאת, מומלץ לבקר בכספת לפחות פעם בשנה.

למרות זאת, חשוב לזכור – שמירה על הזהב הפיזי שברשותכם מחוץ לשטח המגורים מספקת הגנה חשובה מפני פריצה, שריפה, גניבה מקרובים וסיכונים דומים.

קניית זהב מבנק

בשונה ממדינות רבות בעולם, החוק בישראל אוסר על הבנקים במדינה להציע מטבעות ומטילי זהב למכירה. בנוסף, אסר המחוקק על הבנקים הישראלים להחזיק את עתודות ההון שלהם בזהב.  בשל כך, משקיע ישראלי המעוניין להשקיע בזהב באמצעות בנק נדרש לעשות זאת באמצעות גיחה לחו"ל ופתיחת חשבון בבנק זר.

בנקים רבים באירופה, ובפרט בנקים בשוויץ, אוסטריה ולוקסמבורג, מאפשרים פתיחת חשבון להשקעות במתכות יקרות. חשבונות אלה נחלקים לשני סוגים: חשבון זהב מוקצה (Allocated Account) וחשבון זהב בלתי מוקצה (Unallocated Account).

בחשבון הזהב המוקצה, הבנק מחזיק זהב בנאמנות תחת שמכם. לעומתו, החשבון הבלתי מוקצה מחזיק "מצבור" של זהב עבור לקוחות רבים, ולכם יש חלק מסוים בבעלות על מצבור זה (כלומר, אתם בעלי הזהב, אך אין מטילי זהב או מטבעות זהב ספציפיים שרשומים על שמכם).

היתרון של חשבון מוקצה הוא שהזהב מוחזק באופן נפרד תחת שמכם באופן ישיר. אם תרכשו עשר מטבעות זהב, הרי שעשר המטבעות הללו יוקצו עבורכם במיוחד. החיסרון של השיטה הזו הוא עלותה השנתית הגבוהה יחסית.

היתרון של חשבון בלתי מוקצה הוא היותו זול יחסית. החיסרון בשיטה זו הוא שאינכם רשומים כבעלים של מטבעות ספציפיים. לכל היותר, תהיה לכם זכות לתבוע בעלות מסוימת על מצבור זהב לו שותפים משקיעים רבים אחרים.

מטבע הדברים, מומלץ לאחסן זהב במסגרת חשבון מוקצה ייעודי  למרות העלות השנתית הגבוהה יותר. זכרו – ככל שהשליטה שלכם בזהב ישירה יותר – כך עדיף.

חשוב להדגיש כי פתיחת חשבון מתכות יקרות בבנק בחו"ל חושפת את המשקיע לסיכון של פשיטת רגל של הבנק. בתרחיש זה יהיה קשה לאחוז בנכס, ולכן מומלץ לוודא מבעוד מועד כי הנכסים המופקדים לא יימסרו לנושי הבנק בשום צורה.

קניית זהב באמצעות קרנות זהב (ETF) ותעודות סל

בשנים האחרונות חל זינוק של מאות אחוזים בהיקפי ההשקעה בקרנות זהב (ETF),  בקרנות סגורות המחזיקו תבזהב ובתעודות סל העוקבות אחר מחיר הזהב.

הרעיון בבסיס מכשירי השקעה אלה הוא פשוט: במקום שתחזיקו בעצמכם בזהב פיזי ותידרשו לאחסנו ולבטחו,  חברת קרנות נאמנות קונה את הזהב הפיזי במקומכם, ואילו אתם רוכשים יחידות בקרן הנאמנות. כך תוכלו להשיג חשיפה למחיר הזהב תוך שמירה על נזילות אשר אופיינית למסחר בניירות ערך.

ואכן, לידתן של קרנות הזהב איפשרה למשקיעים רבים להיכנס ולצאת מפוזיציות בזהב כאילו היה מדובר במניות הנסחרות בבורסה.  אך בדומה לדברים רבים אחרים בחיים, נוחות כרוכה בפגיעה מסוימת בביטחון ההשקעה:

  • כאשר רוכשים קרן זהב נוצר חיץ מסוים – המתבטא במסמכים, באנשים ובמוסדות – בין המשקיע לבין הזהב הפיזי.
  •  ככל נייר ערך, יש לזכור שכל רווחי הון שתפיקו מהשקעה בקרנות ובתעודות הללו חייבים בדיווח לרשויות המס.
  •  מנהלי הקרן עלולים לפעול מאחורי הקלעים באופן שיסכן את ביטחון נכס הבסיס.
  • קרנות זהב אמריקניות מחזיקות את הזהב שלהן בכספות במחסני סחורות מוכרים. בתרחיש קיצון בו ממשלת ארה"ב תקרא לחרם זהב לאומי, כפי שעשתה בשנות השלושים, המקום הראשון שיפשטו עליו יהיה כספות אלו.
  • הזהב בו מתכסות קרנות הזהב אינו מבוטח מפני כוח עליון. בחוזים השונים טמונים סעיפים של "כוח עליון" הפוטרים את המבטח מכל אחריות למעשי האל, מלחמה או טרור. כך, לדוגמה,  בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר נקברו טונות של זהב תחת ההריסות, שאיש אינו ערב להם.

לפיכך, אין זה מומלץ להחזיק 100% מפלח הזהב בתיק ההשקעות בקרנות זהב, אלא אם אין ברירה אחרת. פיתרון אמצע עדיף הוא גישה היברידית, הכוללת השקעה בזהב פיזי לטווח ארוך לצד קרנות זהב לצורכי איזון תיק ההשקעות.

לגודל תיק ההשקעות יש משמעות בהקשר זה. תיק השקעות קטן יכול להסתפק בכמות מסוימת של זהב פיזי המאוחסן באופן מקומי. תיקי השקעות גדולים יותר לא יכולים לעשות זאת משיקולים לוגיסטיים, ולכן יידרשו להגדיל פוזיציות בקרנות זהב או בחשבונות בנק מוקצים.

 בישראל לא קיימת קרן המשקיעה בזהב פיזי. ניירות הערך הרלוונטיים להשקעה בזהב בישראל הם תעודות סל זהב שמנפיקים רוב בתי ההשקעות הגדולים (פסגות זהב, מיטב זהב, קסם זהב, תכלית זהב), אך תעודות אלה עוקבות רק אחר מחיר הזהב כפי שנקבע בבורסת הזהב בלונדון ואין מאחוריהן זהב פיזי. בנוסף, תעודות אלה גובות דמי ניהול גבוהים מאד שהופכים את ההשקעה בהן ללא כדאית. יתרונן היחיד הוא העובדה שהן נקובות בשקלים וככאלה מגנות על המשקיע מפני סיכון מט"ח.

נסקור עתה את קרנות הזהב הפופולאריות ביותר כאמצעי להשקעה בזהב בשוק הבינלאומי. לרוב הקרנות הללו יש דמי ניהול נמוכים מאד וכולן "מתכסות" בזהב פיזי. יחד עם זאת, ישנם הבדלים חשובים בין קרנות הזהב השונות.

שתי הקרנות הגדולות ביותר בשוק ה-ETF העולמי הן קרנות הזהב מבית iShares (סימול: IAU) ומבית StreetTracks (סימול: GLD). קרנות אלה מחזיקות זהב בשווי מיליארדי דולרים. הן נזילות מאד ומבוססות למדי. החיסרון של הקרנות הללו הוא בכך שישנן שכבות רבות של ניירות ומנהלים בין המשקיע לבין הנכס הפיזי עצמו.

קרן נוספת, SGOL, הוקמה ב-2009 כקרן אשר מחזיקה את כל הזהב שלה בשוויץ. לא ברור עד כמה עובדה זו הופכת את הקרן לבטוחה יותר לעומת מתחרותיה. קרן זו עשויה להיות אטרקטיבית עבור מי שמאמין באיתנות המערכת הבנקאית השוויצרית לעומת מקבילותיה בצפון אמריקה.

קרן דומה היא זו שמציע הבנק הקנטונאלי של ציריך (ZKB), בנק בן 140 שנה אשר מבוטח על ידי קנטון ציריך –  הקנטון העשיר ביותר בשוויץ. הקרן, המכונה ZGLD, נסחרת בבורסה השוויצרית ומשקיעה ב-100% זהב מכוח החוק השוויצרי. יחידה אחת בקרן הזו שקולה לאונקיית זהב אחת. כמו כן מתאפשרת המרה של יחידות מהקרן לזהב פיסי, אולם רק בכמויות גדולות (12.5 קילו זהב ומעלה, כלומר 400 אונקיות). דמי הניהול בקרן הזו גבוהים יותר מקרנות אחרות, אולם הקרן מספקת הגנה טובה יותר לעומת מתחרותיה.

לצד ה-ETF, קיימות גם קרנות סגורות המשקיעות בזהב. קרן סגורה היא חברת השקעות ציבורית אשר מגייסת הון באמצעות הנפקה פומבית. לאחר מכן הקרן נסחרת ככל נייר ערך בבורסה. קרן הזהב הפיזי מבית Sprott, המכונה PHYS היא קרן סגורה מקנדה הפועלת בחסות המטבעה הקנדית המלכותית. הקרן ייחודית בכך שהיא מתעדת את מטילי הזהב שבאמתחתה באמצעות מספרים סידוריים. הקרן מאפשרת המרה של יחידות מהקרן לזהב פיזי לפי דרישה.  נראה שהקרן מטפלת בנכסים בצורה שמרנית יותר לעומת שחקנים אחרים בשוק.

ישנן קרנות סגורות נוספות המשויכות לבתי השקעות קנדיים. קרן הזהב המרכזית (GTU) מחזיקה בוליון זהב בלבד, ואילו הקרן המרכזית של קנדה (CEF) מנהלת תיק מעורבת של מטבעות בוליון זהב וכסף. GTU עדיפה יותר בגלל הרכבה הטהור. המתכות שמורות בכספות בקנדה. הקרנות הללו קיימות כבר מספר עשורים ומנהלות את נכסיהן בשמרנות יחסית לעומת קרנות אחרות. יש לתת את הדעת על כך שבניגוד לקרנות זהב  (ETF), אשר נוטות לעקוב אחר מחיר הזהב באופן הדוק, יחידותיה של קרן סגורה יכולות להיסחר עד ב-10% יותר ממחיר הזהב.

אם תחליטו להשתמש בקרנות זהב בפלח הזהב שלכם, מומלץ לפצל את ההשקעה בין מספר קרנות כדי לנסות ולפזר את הסיכון.

מומלץ בכל מקרה להחזיק כמות מסוימת של זהב פיזי מחוץ לגבולות המדינה כדי לפזר את הסיכון מפני אסונות טבע, מעשי ידי אדם, איומים על נכסיכם בארץ או ניסיונות הלאמה של הממשלה המקומית.

סיכום

זכרו שהאידיאל הוא להחזיק בכמות מסוימת של זהב פיזי במקום מאובטח וזמין, והשאר – מחוץ לגבולות המדינה, למטרת פיזור גאוגרפי. לעתים האידיאל רחוק מהישג יד, בוודאי במדינה כמו ישראל בה היכולת להשיג זהב מוגבלת לעומת מדינות אחרות.

עדיף להשקיע בזהב בדרך לא אידיאלית – לדוגמה באמצעות קרנות זהב – מאשר לא להשקיע כלל.  אם נוח יותר לקנות קרן זהב אמריקנית מאשר לטוס לאוסטריה, לרכוש מטבעות זהב בבנק זר ולאחסנם בשוויץ, הרי שיש לעשות זאת.

הירשם
הודע על
guest
42 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
גילי

כספת בבנק יכולה להיות בעייתית כאשר בנק מתמוטט או כאשר יש הגבלה על משיכת כספים (קפריסין), למי שיש כספת בבנק לא בטוח שתהיה לו גישה אליה במקרה הצורך.

אביב

נכון מאד.

חוזליטו

בדיוק בשביל זה נפתח חדר כספות פרטי בשם בריקסטון במגדלי בית רובינשטיין בתל אביב.
גוף פרטי ודיסקרטי עם ביטוח של לוידז אשר לא כפוף לרגולצחה של הבנקים

רוברט קיוסאקי

אין משהו עם וותק יותר גדול מהם?
חוץ מזה הכספות שם בעלות גבוהה וקטנות. זה מתאים לזהב, אך לא לכסף

שחר

שלום ותודה לך על האתר המועיל והעצות!
נקודה אחת אם יורשה לי- את מדברת לפעמים על כך שקורלציה היסטורית איננה מוכרחת ואין לסמוך עליה אני מסכים, אז אני רוצה לדעת מה בדיוק ההיגיון בהשקעה בזהב? הרי בסופו של יום ערך הזהב הוא מה שהאנושות חושבת עליו אין ערך ממשי או שימוש כלשהוא. מה ההבדל בינו לבין פיאט? הרי הם מבוססים בדיוק על אותו דבר- אמון הציבור. (שלא כמו יהלומים או כסף שיש להם שימוש תעשייתי).

רפי

ההבדל הוא שפיאט ניתן לייצר ללא הגבלה (״הרחבה כמותית״) וזהב, ששימש ככסף ״טבעי״ כיוון שאנשים באופן חופשי בחרו להשתמש בו ככסף, אי אפשר.

יצחק

אף מילה על הבוליון של החברה הממשלתית למדליות?

אנא-אל

אני לא מבינה…
זהב נשאר לנצח לא מתכלה לא כלום?
אם אני רוצה לקנות מסוחר בארהב, או בכלל איך מאתרים סוחר ואיך בודקים את האמינות?
ואיך רכשת את כל הידע העצום שיש לך כולי פליאה תדהמה וקנאה. נאבקת מקצה חוט לקצה חוט.
תודה

חיים

דורין שלום,
ראשית אני רוצה לשבח אותך על האתר המעולה!
לא הצלחתי למצא מטבעות זהב מהסוג שציינת לעיל אולם מצאתי מטבע בן-גוריון המכיל 90% זהב. רציתי לשאול האם קנייה של המטבע נחשבת כהשקעה טובה למרות שאינו טהור ותהליך הזיקוק שלו נושא ככל הנראה עמלה נוספת?

חיים

תודה על התגובה המהירה,
מצאתי לנכון להשקיע במטבע בן-גוריון מכיוון שלמיטב הבנתי אין לו ערך אספנות וזאת עקב השכיחות הגבוהה שלו (53,500 יחידות). האם קניה של המטבע בעמלה של שווי תכולת הזהב בתוספת פרמיה של כ- 4%-5% כדאית ונכונה?

trackback

[…] קניית זהב להשקעה מעולם לא הייתה משימה קלה עבור המשקיע הישראלי, קל וחומר עבור אלה מאיתנו שמשקיעים לפי המודל של הארי בראון. המסחר בזהב בישראל אינו מוסדר, הבנקים אינם מציעים מטבעות או מטילי זהב למכירה, סוחרים אמינים וזולים כמעט שאינם בנמצא ועל ייבוא זהב ארצה מוטל מע"מ בשיעור רצחני.   […]

איציק

שלום דורין
כתבת שהערך העיקרי של תעודות סל ישראליות המשקיעות בזהב הוא שהן מגינות על המשקיע מסיכון מטח… ובכן בדקתי וכולן צמודות לדולר. אודה על הבהרה

אלי (@elkobim)

החלטתי לקרוא את *כל* הבלוג שלך. בינתיים מרתק.

יש לי שאלה לגבי סוחרי זהב ישראלים: איך אני יודע שאני באמת קונה בוליונים, ולא חתיכות מתכת עגולות שריססו אותן בצבע זהב? על מי אפשר לסמוך?

guli

דורין אם אני מזמין משלוח מהמטבע האוסטרית, יש מיסים נוספים שאני אצתרך לשלם חוץ מהמע"מ?
http://www.muenzeoesterreich.at/eng

SHAI B

הסולידית,
את יכולה בבקשה קצת לפרט כיצד את מאחסנת זהב בחו"ל?

goldy

דורין, מהן פחות או יותר העלויות לאחסנה בכספת מאובטחת סבירה במקום כמו וינה או לונדון? מה נחשבות האפשרויות המובילות לכספות כאלו באירופה, למספר דו ספרתי נמוך של מטבעות?

שלום

חייב לציין שכולם חוששים ממע"מ 18% אבל צריך לבדוק האם האנפלציה שאוכלת את ערך המזומן הינה פחות מכך…לא נראה לי כמות המזומנים שמודפסים מאז 2008 גורמת לשחיקת ערך המזומן…זהב פיזי שומר על ערכו ולא נתון לאינפלציה לנגוס בו…

שמעון

איך יכולים לקחת מע"מ על מטבע בוליון שיש לו ערך נקוב של 1 דולר (למשל) במעמד של הילך חוקי? הרי מבחינת הצהרת מכס\מע"מ זה לא יהיה שקר לומר שזה מטבע של דולר. (אני מתייחס כאן לייבוא מזוודה)

ניצן

שלום. תודה על המידע. לא יכול לעכל שבישראל הבנקים מנועים מלסחור בזהב ושצריך לשלם מעמ על קניות מהחברה הישראלית לזהב !! הייתי זמן רב בגרמניה והייתי ניגש לדלפק הבנק וקונה מה אני רוצה כמו בסופר ללא מעמ וללא בטיח׳. למכור אותו דבר. מה עם יזמים פרטיים בארץ. מה עם חנויות התכשיטים במיוחד במגזר. !?!? עד כמה זה חוקי!?

רימון

מדוע לדעתך זה הגיוני לשלם מע"מ על מים, חשמל ואינסולין ולא לשלם מע"מ על זהב?

מאיר

שאני קונה ציור יש לי הזדכות מסויימת במס. האם זה קורה שאני רוכש בוליון של החברה למדליות?

שלמה

האם יש איסור על החזקת זהב פיזי בארץ?במידה ואני נמצא באירופה האם במידה ואני קונה זהב פיזי 5 10 אונקיות או כול דבר אחר ומביא את המטיל לארץ האם זה בעיתי כי להכנס לשדה התעופה אתה עובר דרך מגלה מתכות וברור שהמכשיר מצפצף .השאלה למרות שקנית את הזהב בכסף מלא וקיבלת על זה קבלה ואישור זה בעיתי לעבור איתו בשדה התעופה?כל אלו שאלות חשובות שלא יחרימו לך את זה בגלל איזה חוק שיש במדינה זו או אחרת.בלי תדע על כך.לפי מיטב ידיעתי אפשר לקנות זהב בשוויץ גם בדואר.

מארק

נניח ואין לי אפשרות להשקיע בזהב פיזי. לא בסכומים שאני פועל אתם. אני הולך על אופציה של ניירות ערך המחוברים לערך הזהב במשק -ETF וכו', כמו שתיארת בכתבה הנפלאה הזו. עכשיו, כיוון שזהב הוא סוג של "בטחון כנגד קריסות כלכליות". הוא עולה בערכו כשיש אי וודאות וירידות בשווקים ויורד כשהאופק הכלכלי נראה אופטימי ויש עליות, אני שואל שאלה כזו – מה עם להשקיע בניירות ערך שהם הולכים נגד השוק – שורטים על מדדים גלובליים / קרנות שורט על שוק ישראלי וכו? האם זה לא יהיה דומה להשקעה בניירות ערך של זהב? ואולי זה יהיה אפילו יותר קל ופשוט וברור? אודה… קרא עוד »

aya

יש אפשרות שתאוכלי להמליץ על סוחרים או מקום בטוח שאפשר לקנות זהב להשקעה

dana Z

את מדברת הרבה על הצורך לאזן את תיק ההשקעות כל כמה זמן שיחזור לחלוקת 4 הרבעים. נגיד וקניתי זהב בבנק באוסטריה ואני מאחסנת אותו שם. איך במצב כזה אני יכולה לאזן את חלק הזהב? הרי אני לא אוכל לטוס לאירופה כל פעם שאני צריכה לאזן את התיק..
האם קניית זהב נוסף או מכירת חלק הם דברים שניתן לעשות טלפונית במקרה הזה?
איך את מתמודדת עם הצורך לאזן את התיק מול ה'סרבול' הכרוך ברכישת זהב פיזי?

שלומית

שלום.
האים אפשרי לרכוש זהב בגרמניה ואם כן איפה ואיך?
האם אפשרי להעביר זהב פיזי משוויץ לגרמניה ובמה זה כרוך?
תודה.

אביב

כספת בבנק היא בהחלט פתרון בעייתי: יש פריצות, ויש בנקים שמתמוטטים. יחד עם זאת נראה שמדובר ב"רע במיעוטו". שכן לשמור מטבעות זהב בבית לא כדאי, לשמור אצל הסוחר לא כדאי… והכי הזוי זה לקנות מניות/תעודות שעוקבות אחר מחיר הזהב. אף אחד לא רוצה להישאר בזמן משבר עם נייר ביד (או חשבון אינטרנטי ללא ערך ריאלי).

יונתן אנגלנדר

סליחה על שאלת התם, אבל במידה ואני קונה ומאחסן זהב פיזי, כפי שאת ממליצה – מול מי אני מוכר אותו במידה ויש מצב שהערך שלו עולה ואני צריך לאזן את התיק שלי? האם תמיד יהיה לי מול מי למכור? במכיר קבוע? האם תוכלי להגיד על זה כמה מילים?

אורי

Goldmoney – חברה שיש לה כספות בקנדה ובשוויץ, מאפשרת לנהל חשבון זהב מוקצה במינימום עמלות – אחוז קנייה ואחוז מכירה ואתה מקבל כרטיס אשראי שיכול להוציא לך כסף מכל כספומט בעולם לפי שער הזהב הנוכחי. לעניות דעתי המחירים שלהם בהמרה הם הכי הוגנים בשוק ויש להם כבר כמעט 1.3 מיליון חשבונות בשווי של יותר מחמישה מיליארד ש"ח.

אורי

תיקון – הם שינו את העמלות לחצי אחוז קנייה וחצי אחוז מכירה והם מאפשרים גם שילוח של הזהב הפיזי שקנית עד לבית. פיטר שיף למי שמכיר הוא שותף בכיר לאחר שחברתו SHIFFGOLD התמזגה עם GOLDMONEY.

יאיר

ואיך אתה קשור לכל זה שאתה מקדם אותם בכזו תושיה?

דותן

דורין, יש לי תיק דומה במהותו ל"שוקולד מריר", האם סביר יהיה להקצות 10% מהתיק לזהב? (הפחתתי את פלח הזהב מהחלק הסולידי לאור גילי הצעיר יחסית – 34).
כמו כן, ערך זהב נוטה לרדת כאשר הדולר מתחזק, האם לא נכון יהיה דווקא לקנות תעודת סל דולרית כך שעליית הדולר תקזז את הירידה במחיר הזהב?

יאיר

אני מדווח על תקלה במאמר:

הראשונה – התמונות לא עובדות יותר
השניה – טעות כתיב:
"בקרנות סגורות המחזיקו תבזהב ובתעודות סל העוקבות אחר מחיר הזהב."

daat99

+1
גם אני לא רואה את התמונות יותר.

gaadb

הי,
אשמח קודם להגיד שהבלוג שלך *מדהים* ועוקב אחריו בטירוף. הוא כבר שינה לי את הצורה שבה אני חושב על כסף ושוק ההון.
אני בדיוק מרכיב את תיק ההשקעות, והשוואתי בין התשואות של הזהב, הנדלן ומדדי הבורסות המובילים (ספ, ניקיי, דקס, סטוקס…).
לא הצלחתי למצוא קורלציה שלילית בין זהב, נדלן והמניות (הבדיקה החלה ב2007 והסתיימה ב2016). אפילו להפך – ב2008 כולן ירדו, ב2010 כולן התחילו לעלות וכו׳.
האם האמירה בבלוגים עדיין עומדת בהינה- לזהב יש קורלציה הפוכה לשוק?

תודה רבה!!

daat99

תקופת הבדיקה שלך היא קטנה מאוד ולא מספקת שום מידע מועיל עבור תיק שנועד לשרוד כמה עשורים.

משזה נאמר תיקון קל:
הגישה היא לא שלזהב יש קורלציה הפוכה לשוק אלא שלזהב אין קורלציה לשוק.

קורלציה הפוכה אומרת כשאחד עולה השני יורד.
חוסר קורלציה אומר שלעתים כשאחד עולה השני יורד אבל לא בהכרח תמיד.

RS

היי דורין, המון תודה על כל המידע המועיל. אשמח לדעת האם שמעת במקרה על Gold Avenue. אני חוקר את מהימנות החברה. אחלה שבוע.

רפי

יש בעיה של מסחר בקנייה ומכירה של מטבעות זהב בארץ. כיוון ששוק הסוחרים מצומצמם מאוד הם דורשים עמלה קנייה /מכירה של עשרות אחוזים

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן