מפת חום לעצמאות כלכלית

מ

כדי להתרשם ממצבו הכלכלי של אדם כלשהו, מדפוסי ההתנהגות הפיננסית שלו ואפילו מסולם הערכים שלו, דרוש לי נתון  פיננסי אחד.

לא מעניין אותי כמה הוא מרוויח. לא משנה לי כמה הוא מבזבז. אף לא איכפת לי האם וכמה נכסים הוא צבר במהלך ימי חייו.

השאלה היחידה שמעניינת אותי אותי היא איזה נתח יחסי מהכנסתו נשאר בכיסו בסוף כל חודש. במילים אחרות, אני מתעניינת בשיעור החיסכון שלו: היחס שבין סך ההכנסה החודשית נטו לסך ההוצאה החודשית.

אם אני מרוויחה 10,000 ש"ח בחודש, חוסכת 2,000 ש"ח בחודש ומבזבזת את כל השאר – משמעות הדבר הוא ששיעור החיסכון שלי הוא 20%. אם אני חוסכת 4,000 ש"ח, שיעור החיסכון הוא 40%. אם אני לא חוסכת כלל, שיעור החיסכון שלי הוא 0%.

שיעור חיסכון גבוה הוא לא רק המסד שעליו נבנים חיים פיננסיים יציבים ובריאים; זהו תנאי הכרחי למי שמעוניין להגיע לעצמאות כלכלית בפרק זמן של שנים ספורות. כפי שאנסה להראות בפוסט הזה, ככל שחוסכים יותר, כך אפשר להגיע לעצמאות כלכלית מהר יותר. במובן זה, שיעור החיסכון הוא הנתון הפיננסי הקריטי ביותר. חשיבותו עולה בהרבה על גובהה האבסולוטי של הכנסה שלכם, על התשואה שיניב תיק ההשקעות שלכם, או על התנאים המאקרו-כלכליים במשק (אינפלציה, שער הריבית וכדומה).

כדי להבין מדוע, צריך להתחיל מהקצה הרחוק של הסקאלה.

האפקט ההרסני של "חסכו 10% בחודש"

ההמלצה הקונבנציונלית למשקי הבית בישראל היא לחסוך בין 10% ל-15% מההכנסה השוטפת. כך, לדוגמה, אתר "האוצר שלי" של משרד האוצר ממליץ "להשתדל לחסוך לפחות 10% מההכנסה החודשית". ואכן, נראה שרוב הישראלים פועלים לפי ההמלצה הזו: שיעור החיסכון הנקי מההכנסה הנקייה הפנויה בישראל עמד נכון ל-2015 על 12.1%.

המלצה קונבנציונלית נוספת היא "לשים בצד" חיסכון קטן בגובה 3 חודשי מחייה, שישמש כ"קרן ליום סגריר". מטרתה של הקרן הזו, כשמה כן היא, לסייע במימון הוצאות גבוהות בלתי צפויות, במיוחד במקרים שבהם אין הכנסה שוטפת מעבודה בשל פיטורין, אובדן כושר עבודה וכיוצא באלה. לרבים אין קרן כזו: שני שליש מהישראלים, כזכור היטב, יתקשו לממן הוצאה פתאומית בהיקף של 8,000 ש"ח.

נדמה לי שאפשר להצביע על קשר סיבתי בין שיעור חיסכון נמוך מאוד (כ-10%) לבין חוסר היכולת לממן קרן לשעת חירום.

חשבו על זה רגע.

נניח שאני מרוויחה 10,000 ש"ח בחודש ומוציאה בדרך כלל 5,000 ש"ח בחודש. כלומר, אני חיה על מחציתה האחת (50%) של ההכנסה, חוסכת את מחציתה השנייה (50%), וסוגרת כל חודש עם עודף של 5,000 ש"ח, שאותו אני תוקעת מתחת למזרן.

במצב עניינים זה, על כל חודש עבודה, אני מרוויחה חודש אחד שבו אני יכולה לא לעבוד – "חודש פנאי". את הוצאות המחייה בחודש הפנאי הזה (=5,000 ש"ח, כאמור) אממן בכסף שחסכתי.

עכשיו, מה קורה אם אני פועלת בהתאם להמלצה הקונבנציונלית, וחוסכת רק 10% מהכנסתי? כאן אני מרוויחה 10,000 ש"ח, מבזבזת 9,000 ש"ח, וחוסכת רק 1,000 ש"ח בחודש. במצב זה, כדי לממן חודש פנאי אחד שבו לא אצטרך לעבוד (=9,000 ש"ח), אצטרך לעבוד תשעה חודשים שלמים (1000 ש"ח * 9).

חמור מכך, כדי לממן "קרן לשעת חירום" בהיקף של שלושה חודשי מחייה (כלומר 9000*3 = 27,000 ש"ח), יהיה עלי להשקיע מאמץ מרוכז של לא פחות מ-27 חודשים, שהם שנתיים ורבע (!) — וכל זה כדי ליצור "כרית ביטחון" צנועה.  ואם חשקתי בקרן שתספיק לי למקרה חירום של שישה חודשים, הרי שבהינתן שיעור חיסכון של 10%, יהיה עלי לחסוך 54 חודשים ברצף, או ארבע וחצי שנים, כדי לממן אותה.

כששיעור החיסכון נמוך כל כך, עמידה במשימה הלכאורה פשוטה של ביסוס קרן חירום דורשת  מידה חריגה של התמדה, משמעת וכוח רצון. זו, לדעתי, הסיבה  שרבים כל כך לא עומדים במשימה.

להשלמת התמונה, בואו נראה מה יקרה אם אצליח לקצץ את הוצאותי כך שיוקר המחייה שלי יוזל  מ-9,000 ש"ח בחודש ל-1,000 ש"ח בחודש. בהינתן הכנסה קבועה של 10,000 ש"ח בחודש, המשמעות היא שאני חוסכת כעת 90% מהכנסתי, שהם 9,000 ש"ח מדי חודש. במצב זה, על כל חודש עבודה אחד – אני חוסכת 9 חודשי פנאי, שבהם לא אצטרך לעבוד (כי אוכל לממנם באמצעות החסכונות).  

הטבלה הבאה נועדה לסכם את הרעיון:

מספר שנים שתידרשו לעבוד כדי לממן שנת שבתון אחת שנות שבתון שנחסכו שיעור חיסכון (אחרי מס)
9 0.1 10%
4 0.3 20%
2.3 0.4 30%
1.5 0.7 40%
1 1 50%
0.7 1.5 60%
0.4 2.3 70%
0.3 4 80%
0.1 9 90%

הדרך לקרוא את הטבלה הזו היא כך: אם, למשל, אתם חוסכים 70% מהכנסתכם, זאת אומרת שעל כל שנת עבודה אחת, אתם חוסכים 2.3 שנים שבהן לא תצטרכו לעבוד. לחלופין: בהינתן שיעור חיסכון של 70%, הרי שכדי לממן שנה אחת שבה לא תצטרכו לעבוד, יהיה עליכם לעבוד במשך 0.4 שנים (כחמישה חודשים).

שימו לב שזהו ניתוח מפושט וסטרילי במתכוון. הכסף לא מושקע כאן, ולא צובר תשואה. המטרה היא לבודד את שיעור החיסכון ולהמחיש איזו השפעה דרמטית יש לו, לכשעצמו, על משך התקופה שבה תצטרכו לעבוד.  ככל שחוסכים יותר, התקופה הזו מתקצרת.

מבחינה קונספטואלית, זהו רעיון רב-עוצמה, שהופך את הרעיון של חופש כלכלי בגיל צעיר למעשי, נגיש, וכזה המצוי במוקד השליטה הישיר והמיידי של הפרט.

ומה קורה אם משקיעים את הכסף?

את ההפרש שבין ההכנסות להוצאות יש להשקיע בנכסים מניבי תשואה. כך, הכסף שאנחנו חוסכים יעשה עוד כסף, והכסף שעושה הכסף יעשה עוד כסף, וכך עד אינסוף.

כשהחיסכון הצומח חוצה נקודה קריטית (300 חודשי מחייה), הרי שהסכום שנחסך גדול מספיק כך שדי במשיכה תקופתית קצובה ממנו כדי לממן את הוצאות המחייה שלנו עד יומינו האחרון.

הנקודה הזו, שבה ההכנסה מהון > הוצאות המחייה, מכונה עצמאות כלכלית. בנקודה זו הפרט כבר אינו תלוי בשכר העבודה שלו כדי לממן את עצמו. הוא יכול להסתמך על ההכנסה מנכסיו. הוא הופך לבן-חורין.

"מפת החום" המצורפת מבטאת את מספר השנים הדרושות כדי להגיע לחופש כלכלי כפונקציה של שיעור החיסכון.

הנתונים מבוססים על חמש הנחות יסוד (שניצבות גם כברירת המחדל במחשבון "עד מתי" ב"אקסולידית"):

  • החוסך יצליח להשיג תשואה ריאלית (אחרי אינפלציה) של 5% בשנה על חסכונותיו (*)
  • לאחר ההגעה לעצמאות כלכלית, החוסך ימשוך 4% בשנה מתיק ההשקעות שלו כדי לממן את עצמו (**)
  • החוסך מתחיל מ-0 ואין לו נכסים נוספים
  • לחוסך אין מקורות הכנסה נוספים
  • רמת ההוצאות של החוסך תישאר קבועה לפני ההגעה לעצמאות כלכלית ולאחריה
עצמאות כלכלית - מפת חום
מפת חום לעצמאות כלכלית (לחצו להגדלה)

לפי הטבלה, אדם שמכניס 10,000 ש"ח נטו ומוציא 9,000 ש"ח (שיעור חיסכון=10%) יוכל, בהתאם להנחות שהנחנו, להגיע לעצמאות כלכלית תוך כ-51 שנים. אפקטיבית, אותו אדם יצטרך לעבוד עד גיל הפרישה, ולהתפלל שפצצת הפנסיה לא תתפוצץ עד אז.

התייעלות, מיקור פנים, פיתוח מיומנויות, היפטרות מרכב פרטי ומחדרי שינה מיותרים —  עשויים, כמכלול, להפחית את רמת ההוצאות שלו ל-4,000 ש"ח בחודש, ולהעלות את שיעור החיסכון ל-60%. כך, אותו אדם יוכל להגיע לעצמאות כלכלית, כלומר למצב עניינים שבו הסכום שחסך מספיק לכיסוי הוצאותיו, בתוך פחות מ-13 שנה.

אלה 38 שנות אדם שנחסכו. 38 שנים שבהן במקום לקמול מתחת לפלורוסנטים מרצדים, אותו אדם יוכל לבלות עם משפחתו, לממש את תחביביו, ולהנות משקט נפשי בכל האמור לפן הכלכלי של חייו.

איך הגענו לזה? ובכן, אם מרוויחים 10,000 ש"ח ומבזבזים רק 4,000 ש"ח, זאת אומרת שנותרו 6,000 ש"ח פנויים להשקיע מדי חודש. בהנחה שהכסף הזה יצמח בשיעור של 5% בשנה, יידרשו 12.42 שנים כדי לחסוך סכום גדול מספיק (השווה ל-300 חודשי מחייה), כדי שניתן יהיה למשוך ממנו 4% בשנה, לכל החיים, מבלי שתיק ההשקעות יקרוס.

יש כמה עקרונות ולקחים חשובים שעולים ממפת החום הזו.

הרעיון הבסיסי פשוט ואינטואיטיבי: חסכו יותר – ותגיעו לעצמאות כלכלית מוקדם יותר. חסכו פחות – ותגיעו לעצמאות כלכלית מאוחר יותר. לא תחסכו כלל – לא תגיעו לעצמאות כלכלית לעולם (כלומר, תצטרכו להמשיך לעבוד עד הפנסיה, בתקווה שהיא  היה שם).

ככל שרמת ההוצאות גבוהה יותר, כך יש לעבוד זמן רב יותר כדי לחסוך את הסכום שיאפשר "לתחזק" מחייה ברמת החיים הזו. הוצאות גבוהות לא רק שמקטינות את הסכום הפנוי לחיסכון והשקעה כל חודש, אלא מחיייבות אתכם, בנוסף, לחסוך סכום גדול יותר כדי שתוכלו לכסותן בבוא העת.

זו הסיבה שרמת הוצאות גבוהה ביחס להכנסה (=שיעור חיסכון נמוך) היא חרב פיפיות שמאריכה את הזמן שלכם עד לעצמאות כלכלית.

מנגד, כל 1,000 ש"ח שאתם מצליחים להפחית דרך קבע מהתקציב משיגים אפקט כפול: מצד אחד, סכום הכסף הפנוי לחיסכון כל חודש גדל; ומצד שני, מאחר שהמחייה החודשית שלכם כעת זולה יותר,  הסכום הכולל הדרוש כדי להיחשב לעצמאיים כלכלית קטן אף הוא, ואפשר לחסוך אותו תוך שנים מעטות יותר.

במילים אחרות, כל 1,000 ש"ח שאתם מקצצים מהתקציב שווים את ערכם בשנים של זמן חופשי – שלטעמי הוא המשאב היקר ביותר עלי אדמות.

עוד לקח שעולה כאן בבירור הוא שבעוד שהכנסה (אבסולוטית) גבוהה יותר יכולה להועיל ל"סולידים" חדורי מוטיבציה, אין בה כשלעצמה כדי להבטיח הגעה מהירה יותר לעצמאות כלכלית . אדם שמרוויח 9,000 ש"ח ומוציא 4,000 ש"ח יגיע לעצמאות כלכלית שנים רבות לפני אדם שמרוויח 20,000 ש"ח ומוציא 15,000 ש"ח. זכרו את זה בפעם הבאה שאתם מתמרמרים על הבוס.

מפת החום הזו מסייעת גם להסביר למה תעשיית הפרישה ה"קלאסית" מתמקדת בשיעורי חיסכון נמוכים.  עולה ממנה בבירור שכשאדם חוסך מעט מאוד כסף (למשל באמצעות הפרשת אחוזים בודדים משכרו לפנסיה), דרוש זמן רב – עשרות רבות של שנים – כדי שהכסף הזה יצמח בעזרת אפקט הריבית דריבית לרמה שמאפשרת מחייה מהכנסה הונית.

מצד שני, כאשר שיעור החיסכון גבוה מאוד, אפשר להסתפק בפרקי זמן קצרים משמעותית, ואפילו בתשואה נמוכה משמעותית, כדי להגיע לעצמאות כלכלית זמן רב לפני כן.

הנקודה שיש לזכור (ולתכנן לאורה) היא זו: לשיעורי התשואה והאינפלציה יש השפעה מועטה מאוד על פרק הזמן הדרוש לעצמאות כלכלית כשתקופת החיסכון קצרה ושיעור החיסכון גבוה. מנגד, יש להן אפקט אקספוננציאלי עוצמתי מאין כמותו כשמדובר בתקופת חיסכון ארוכה ושיעור החיסכון נמוך.

משמעויות 

נסו למקם את עצמכם על "מפת החום" הזו. נסו להעריך את המרחק שלכם מעצמאות כלכלית. אם פרק הזמן הזה רחוק משמעותית מהרצוי – חשבו מה אפשר לעשות כדי לשפר אותו.

זכרו שעצמאות כלכלית היא משוואה בת שלוש נעלמים: היא כוללת את צד ההכנסות, צד ההוצאות וצד התשואה. מנסיוני, רוב האנשים יגלו שצד ההוצאות מציע את ההזדמנויות האטרקטיביות ביותר לשינוי ומיידי. נדמה לי שאנשים נוטים לשכוח את זה. בפורום, למשל, אפשר למצוא אנשים שמבקשים לבצע אופטימיזציית יתר לתיק ההשקעות שלהם, אבל בד בבד משאירים גושים של בזבוז וחוסר יעילות בתקציב שלהם, באופן שגורם לשיעור החיסכון שלהם להיות נמוך ללא סיבה.

זה חבל. כולנו יכולים לחתוך הוצאות מיותרות.  לכולנו יש "תקציב עצמות יבשות". ההחלטה אם לאמץ אותו תלויה רק בנו.

כרגיל, יהיה מי שיטען שלמרות המסקנות העולות מהטבלה הזו, קיצוץ חד בהוצאות כפועל יוצא של אופטימיזציה או התייעלות רדיקאלית אינו  אלא הקרבת קורבן. יש אנשים שמשוכנעים שחיים ללא רכב פרטי והוצאות בילוי בנות ארבע ספרות בחודש הם חיים שלא ראוי לחיותם. אחרים, ואני בכללם, סבורים שהקורבן האמיתי הוא בבזבוז זמן במשרד אפלולי שאין כל רצון לבלות בתחומו.

יש כאן טרייד אוף בין נוחות לחירות. מיקומכם על המנעד הזה הוא כבר לא שאלה פיננסית, אלא שאלה ערכית-נורמטיבית, שכל אדם צריך להשיב לה בעצמו, בהתאם לסולם ערכיו. (***)

(*) תשואה ריאלית של 5% משוק המניות מצויה בטווח התשואות ההיסטורי שהשיג שוק המניות האמריקני. מכל מקום,  מבחינה מתמטית, לתשואה יש השפעה קטנה יחסית על משך ההגעה לעצמאות כלכלית כשמדובר בשיעורי חיסכון גבוהים ובפרקי זמן קצרים. במילים אחרות, המתמטיקה מתבססת על שיעור החיסכון הגבוה, ולא על התשואה. מוזמנים להיווכח בעצמכם על ידי שינוי שיעורי התשואה במחשבון "עד מתי" באקסולידית.

(**) בהתבסס על "מחקר טריניטי". כזכור מדובר רק בכלל אצבע, שאינו לוקח בחשבון הכנסה פסיבית נוספת. בנוסף, בפוסטים אחרים דיברתי על החשיבות של שיעור משיכה משתנה לגבי פורשים צעירים. כדי לבחון כיצד המספרים משתנים בהינתן שיעור משיכה קבוע נמוך יותר, השתמשו במחשבון "עד מתי" באקסולידית.

(***)  כך או כך, מי שמסרב בתוקף לקצץ בהוצאותיו ועדיין מעונין להגיע לעצמאות כלכלית תוך כעשור, יידרש למצוא דרכים להגדיל את הכנסתו הפנויה, או לחלופין להשיג תשואה גבוהה יותר על כספו (קרי, ליטול סיכון פיננסי רב יותר).  הבעיה כאן היא שהגדלת הכנסות ושיפור התשואה, בשונה מקיצוץ הוצאות, אינן מצויות לחלוטין בשליטתו של הפרט.

הירשם
הודע על
guest

217 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
Avi

טבלת חסכון אלטרנטיבית:
הורים עם 3 ילדים מתחת לגיל 8: 10٪
הורים עם 2 ילדים מתחת לגיל 8: 20٪
הורים עם ילד אחד מתחת לגיל 8: 30٪
זוג ללא ילדים: 40-80٪ חסכון

עינת

למה דווקא גיל 8?

יהלי

בגיל 8 כבר לא חייבים צהרונים ובכיתה ג' ילדים חוצים כביש והולכים לבד הביתה מביה"ס. אז אין את ההוצאה הנוספת הזאת.

Craig

אנשים נוטים להתאים את הוצאותיהם בהתאם לחיסכון אליו הם התרגלו, וזה מטריף אותי. אם בגיל 25 הצלחת לחסוך 10% מ6000 שקלים, בגיל 40 תחסוך 5% מ12. השאר בדרך כלל לא הולך חרמת חיים גבוה יותר, אלא באמת שלרוב הוא הולך פשוט לפח.
מחזק את ידך

עזקיאל

האמת שזה נכון לא רק להוצאה ביחס לעליה בהכנסה אלא גם לאספקטים אחרים. לדוגמא, הרבה אנשים שאני מכיר עזבו את המגורים בגוש דן בכדי ל״חסוך״. העניין הוא שבפריפריה הם לא גרים באותה דירה צנועה וקטנה שבה גרו ברמת גן אלא שוכרים/קונים בית הרבה יותר גדול ומפואר באותו הסכום ולכן בעצם מעלים את ההוצאות שלהם כי התווספו להם הוצאות תחבורה.
בקיצור, מרבית האנשים ייטו ל״מצות את היכולות״ הפיננסיות שלהם באופן מקסימלי.

אורית

אבל כל הכתבה הזאת כאילו מתייחסת רק לאנשים ששנאים את העבודה שלהם וסובלים ממנה. מה עם האנשים שאכן מגדילים את ההוצאות שלהם ככל שההכנסות שלהם גדלות, אבל נהנים גם לעבוד ולהתפרנס ממה שהם עושים תוך כדי?

רועי

בחיים אי אפשר לדעת מה יקרה לעבודה שאת נמצאת בא כרגע , החברה תפשוט רגל ,יעשו קיצוץ בעובדים ועוד. לכן כאדי שתהיה לך עצמאות כלכלית למקרים כאלה. עצמאות זו תאפשר לך לתכנן את הצעדים הבאים במקרים האלה בלי להיות בפניקה שאין כסף . תוכלי להיות רגועה ובעלת מותרות לא לקפוץ על כל עבודה כך שתוכלי להמשיך ולבחור עבודות שאת אוהבת ולא תהיי חייבת להתפשר על עבודה שלא תאהבי.

קרן

אנחנו משפחה של 6 נפשות, עם שני הורים עובדים. רמת ההוצאות שלנו כרגע היא כ20000 שח. זה נשמע הרבה, אבל למעשה אנחנו לא רחוקים ממה שהסולידית מוציאה * מספר נפשות. רוב ההוצאות גדלות לפי מספר הילדים – הוצאות על מזון לעיתים אפילו גדלות יותר מאשר אם יש רק מבוגרים כי גם יש הרבה פחת, וגם ילדים בררניים יותר. הוצאות מים גדלות בהתאם. גם מגורים – כי לא גרים בדירת חדר וחצי. מסגרות לילדים גם עולות הרבה, אבל זה נתון זמני שהולך ופוחת עם הגיל. רכב די חובה להחזיק כל עוד עובדים. לא ברור לי איך ניתן לוותר על רכב במשפחה… קרא עוד »

Avi

אכן זה מנותק מהמציאות, כל אחד בלי ילדים שגר עם בן זוג שעובד הוא בהגדרה בעמצאות כלכלית.

קרן

כתבתי פחות או יותר את הסכומים שאנחנו מוציאים (כאמור, 6 נפשות, שני מבוגרים , שלושה ילדים ותינוק) אשמח לחוכמה ההמונים במה אפשר לחסוך פה: גן 2650 צהרונים 3000 ארנונה 840 מים 300 חוגים 900 מזון 3000 ביגוד 1000 (כמעט הכל לילדים) אינטרנט 129 (בדקתי עכשיו וניתן להוזיל קצת) סלולרי 49 בית ספר 150 לחודש דלק 1000 (כרגע רק אחד מאיתנו עובד באופן זמני, לרוב זה כפול) ביטוח חיים 400 ביטוחי בריאות 250 חשמל 700-1000 טיפול רגשי לילד 1000 עוזרת 1000 (זה מותרות אני יודעת ) הוצאות משתנות 2000 (בזה כלולים דברים שונים כמו מתנות יום הולדת, תיקון מכשירים וכל מיני… קרא עוד »

Some

100*300= 30,000

delver2

100*300=30,000 סליחה על הניטפוק 🙂

בתאל

דיברת פה המון על ריבית דה ריבית ושכדאי להשקיע את הכסף במניות עולות
האם את יכולה להמליץ על מניות כאלה ואיך בדיוק מגיעים אליהן ועושים את זה

קרן

אוקיי. צודקת. אבל זה עדיין לא מקרב אותי כלל למטרה של לעבוד פחות שנים.

אבי

אם אחד עובד למה צריך צהרון? חסכון של 3000 ש"ח.
אם את בבית למה צריך עוזרת ב 1000 ש"ח – זה לא פינוק זה בזבוז.
בגדים 1000 גבוה מאוד, 12,000 ש"ח בשנה על בגדים? אפשר להעביר מילד ליד ורק ל 2 הגדולים לקנות.
כנ"ל לגבי ביטוח רכב ודירה 12,000 ש"ח לשנה נשמע לי הרבה,
רק על הסעיפים האלו ניתן לחסוך לפחות 4,000 ש"ח לחודש.

אסף

30,000 לפי חישובי. הרבה אבל לא המון.
אבל אני חושב שמודעות כאן זה העניין המרכזי – להבין שעתידנו נתון יותר לשליטתינו ממה שנדמה להרבה אנשים. מכאן והלאה כל אחד לוקח את זה לאן שהוא מחליט/יכול.

יובל

יש הרבה לצמצם:
צהרונים – את לא עובדת: 3000 שח
חוגים – לשלוח רק כשההכנסה מאפשרת: 900שח
חשמל – להלביש את התינוק בבגדים חמים (לא יותר מדי): 300שח
טיפול רגשי – לבדוק חלופות: 1000שח
עוזרת: 1000שח
מתנות יום הולדת – קנו בהכל בשקל: 500שח
—————————————————-
סה"כ: 6700שח חיסכון

קרן

יפה שהנחת שאני לא עובדת. זה דווקא בעלי. אבל זאת היתה טעות לכתוב את זה כי זה מצב זמני, הוא מחפש משהו אחר ומקווה שבקרוב שנינו נעבוד. יש לי מחשבה לבטל באופן זמני את הצהרונים, אבל צריך לקחת בחשבון שזה גם מאד מקשה על חיפוש עבודה אם הילדים בבית והוא צריך להשגיח עליהם. חוגים – פה יש דילמה. אני מאמינה גדולה בחוגי ספורט לילדים. וזה עולה כסף. השאלה אם לבטל להם משהו כזה שהם נהנים ותורם לבריאותם הנפשית והפיזית, על מנת להגדיל את החסכון *שלי*? (אנחנו לא במינוס אגב, ההכנסה כן מאפשרת) חשמל – כתבתי פה כדי לראות אם זה… קרא עוד »

גיא

אם הבית פרטי אפשר לשקול התקנה של פאנלים סולריים. זו השקעה שמחזירה את עצמה ויש חשמל חינם.

לירון

סיבה שההוצאות יגדלו באופן שווה עם כל הוספת נפש לבית. העוזרת לוקחת אותו סכום בין אם זה 2 נפשות או 6, כנ"ל ביטוחים וכו'. מזון – חפשו איך אפשר להוזיל, בין אם זה בקנייה בסופרים זולים יותר או שינוי סל הקניות למצרכים שעלותם ביחס לתפוקה מהם גבוהה יותר. ביגוד – שווה לבדוק קניות באינטרנט, לדעתי אם תחפשי בפייסבוק תמצאי קבוצות של אמהות שממליצות על בגדים לילדים (ואם לא את יכולה לפתוח). בטוח שאפשר למצוא דרך להוזיל את הסעיף הזה ולהשאיר את הילדים מרוצים. חשמל – אתם משאירים לפעמים בויילר דולק בלי סיבה? מזגן? אתם מקפידים לכבות את האורות ביציאה מהחדר?… קרא עוד »

קרן

העוזרת בהחלט לוקחת מחיר גבוה יותר. אמנם המחיר פר שעה קבוע, אבל מספר השעות עולה כשצריך לנקות דירת שני חדרים או חמישה.

hezi

אם רק אחד מכם עובד אז למה 3000 שח צהרונים?
ולמה 1000 שח לעוזרת? מה יקרה אם תנקו לבד שעה בשבוע שניכם?
ובגדים ב 1000 שח לחודש? היית פעם בשוק הכרמל? פריט ממוצע עולה מאה.
גם אם כל ילד מקבל פריט כל חודשיים לא תגיעי לחצי מזה?

קרן

כתבתי שהעבודה זה זמני. כרגע מחפש עבודה, בתקווה שבקרוב זה יסתדר. אני מדברת על המצב הקבוע

קרן

לגבי העוזרת, כרגע שבאמת בעלי לא עובד אז את צודקת. בשוטף אין לנו זמן לנקות. מה גם שזאת משימה ששנואה עליי במיוחד, שבכל מקרה הייתי מעדיפה לשלם למישהו עבורה. זאת בריאות נפשית בעיניי יותר מאשר לא לעבוד.
לגבי הבגדים את צודקת צריך לצמצם. שמתי לעצמי כיעד. ולא הייתי בשוק הכרמל, ולא אלך לשם כנראה. ואגב, 100 שח לפריט לילד זה ממש יקר בעיניי! קניתי לתינוק 3 פיג'מות חורפיות ו5 בגדי גוף ב135 שח. לא ברור לי מה עולה 100.. פשוט כשצריך להחליף מלתחה כל חודש כי התינוק גדל, והוא מחליף בגדים פעמיים שלוש ביום, צריך כמויות..

Whybe

בגדים לתינוק – במיוחד בהתחלת הדרך לא צריך לקנות חדש. בעיקר אם זה לא ילד ראשון. פשוט צריך לפתוח עיניים ופה ולבקש מכל מי שאת מכירה שישמרו לך בגדים לגילאים האלה. הרבה אנשים מחפשים להיפטר מהם. לחפש באגודה, ביד 2. לתינוק לא אכפת מה הוא לובש, רק להורים אכפת. אז אפשר לשחרר את זה ולחסוך לפחות עד גיל 3.

שי

ומה אם בגדי יד שניה? אין שום סיבה בעולם לקנות לתינוק בגדים חדשים! כל פעם שנולד תינוק במשפחה שואלים חברים למי יש לתת. כמות שקיות הבגדים המפוצצות שעברו אצלינו כמתנה מחברים היא לא פורפוציונלית בעליל..

עמיר

לגבי תשלום על הנסיעות – ניסיתם אולי להתנייד בדרכים אחרות ? אולי כדאי לנסות רכב דו-גלגלי, או להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית (או לפחות בחלק מהימים)

oho

טיפול רגשי – 1000 שח – אם אתם משלמים כל כך הרבה ביטוחי בריאות, אין החזר כלשהו??? ביטוחי רכב ודירה 1000 שח – נשמע מופקע. תעשו סקר שוק. רכב לחודש עולה משהו כמו 200-300 שח ביטוחים. צהרונים – גם נשמע מחיר מופקע, גם בלתי נצרך אם אחד לא עובד. אצלינו עם אותה כמות נפשות, מים חצי, חשמל חצי, הוצאות משתנות – נכנס ביחד עם ה3000 שח של המזון… ביגוד – לא מגיעה לרבע מזה לחודש. מעבירה מילד לילד כמובן, וגם משתדלת שלא יהיה הרבה בגדים. 4-5 בגדים לילד לעונה וזהו. מספיק לגמרי. וגם הבגדים אני קונה בזול, אם כי מבינה… קרא עוד »

טראמפ

ביטוח רכב ודירה ב 1000 שח לחודש ? 12000 בשנה ?
בן זוג אחד עובד ? חבל על צהרונים ועוזרת
ביטוחי חיים ? 400 שח קונים 4 מליון שח ביטוח חיים, אם אחד עובד ויש לו כיסויי פנסיוני אז השני זקוק. ל כיסוי בלבד ואם הוא לא עובד אז הוא לא ממש צריך כיסוי לא של 2 מליון ובטח לא של 4 מליון
אתם רוצים ביטוחי בריאות תשתמשו בביטוחי קופת החולים כולל המשלימים כולל הסיעודים ותוותרו על הביטוחים הפרטיים

erez

עדיף לוותר על הכלום של הקופות חולים ולהשקיע בביטוח רפואי לקטסטרופה בלבד. לסולידית יש פוסט על זה..

טראמפ

פוסט אלהורי קלאסי

ביטוח משלים ל קופח הטא אחד היעלים והזולים,
וילדים הם צרכני בריאות גדולים
עצת אחיתופל

הילרי

ביטוח לילדים, גם משלים וגם פרטי עולה גרושים.
מושלם זהב -5 ש"ח, מנורה TOP – 12 ש"ח.
מחירים קבועים עד גיל 18.

(דרך אגב, סיעודי לילדים בקופ"ח – חינם)

אלי ליבנה

שלום קרן ,

את עושה טעות בחישוב ההוצאות שלך. ראשית, הרישום חייב להיעשות ע"פ הוצאה חודשית ממוצעת. אני רוצה להאמין שאת לא מוציאה 1000 ש"ח ביגוד לחודש! אם וכאשר הרישום יהיה נכון – תוכלי לראות שיש לך הרבה מאד "שומנים". כל סיפור ההוצאות שייך לסדר העדיפות המשפחתי. כיועץ לכלכלת המשפחה , ראיתי המון רישומים שהטעו את הטיפול בתקציב המשפחה ואף הביאו לקריסה כלכלית.

delver2

הערה מעולה, מניסיון – עד שלא יושבים ורושמים את כל ההוצאות – לא באמת ניתן לדעת על מה מוציאים כסף. ממליץ לגשת לאתר של עמותת פעמונים, יש להם כלי סבבה לניהול תקציב משפחתי – זה כנראה הצעד הראשון היעיל ביותר שתוכלו לעשות.

סמדר

אולי אפשר לחסוך בביגוד? נכון שבגדים חדשים זה כיף, אבל גם זמן פנוי ושקט נפשי זה כיף… במיוחד להורים – חיסכון ל"יום סגריר" הוא לא מותרות, אלא ממש בגדר חובה

נגבי

גם לי יש ארבעה ילדים, אחד מהם תינוק. ואני מוציא בחודש פחות מחצי ממה שכתבת… לא את כל הפרמטרים אפשר להשוות כמובן, אבל יש דברים שאת בהחלט יכולה לחסוך, זה רק תלוי במוכנות שלך להיכנס לזה. כי אין מה לעשות, זה באמת גובה מחיר בנוחות ובפינוק. כמה דברים, רק בשביל ההשוואה שביקשת: חשמל- הכי גבוה שאני משלם, למשל עכשיו כשקר והתינוק כל היום בבית- מגיע ל700 שח. אבל באביב/סתיו זה יכול להיות גם 250. מים- 150 גג. אחרי אינסוף כביסות, מקלחות וכלים. לא יודע איך את מגיעה לסכום כזה.. מה התעריף אצלכם? בגדים- אנחנו אישית לא משתמשים ביד שניה, אבל… קרא עוד »

הילה ליליאן

אשמח שתפרטו את ההוצאות החודשיות שלכם והאם יש לכם רכב? מה שיעור החיסכון החודשי שלכם? מורידה את הכובע בפניכם.

האחד

בקיצור, יש דבר אחד שלמדנו מהמאמר ובעיקר מהטבלה, שלמשפחה עם ילדים שחיה ממשכורת (בהנחה שלא נפלה עליהם ירושה, זכיה בפיס או שמצאו תיבת אוצר בחצר האחורית) אין שום סיכוי להגיע לעצמאות כלכלית בזמן שהוא לא כמה עשרות שנים. אין מצב שמשפחה כזאת תוציא פחות מ10 בחודש, ובהנחה של הכנסה נטו של 14 (שזאת הכנסה שנחשבת מאד יפה למרבית המשפחות, חוץ ממשפחות ששני בני הזוג עובדים בהייטק, אבל אז גם יש להם הוצאות יותר גדולות על צהרונים ובייבי סיטר שתשמור על הילדים, וכמובן פסיכולוג לילד כשיתבגר כי הוא לא ראה את ההורים שלו כל תקופת ההתבגרות) אז מדובר על 30 שנות… קרא עוד »

שאול

האחד (והאמיץ)
כן, הסולידית הפכה לשבויה בתאוריה של עצמה.
כל עוד אתה אנונימי, אתה רשאי למתן, לשנות ואפילו להפוך את דעתך בכמעט כל נושא ועניין. כשאתה הופך לגורו, אתה רק מחדד ומחדד את השפיץ של הגוריות שלך. או, שאתה זוכה להארה פתאומית, וזורק הכל בדרמטיות.
בהצלחה בקנדה. בהצלחה לקנדה. לפחות נשארה לנו קנדה.

שירה

יפה כתבת, תודה על החפירה.
במהרה בימינו גם אני מתכננת למצוא עצמי בקנדה, ושם, יש לי הרגשה, השמיים יותר כחולים במובן של רווחה כלכלית (או יוקר מחיה הגיוני). בהצלחה.

האחד

מצטער לאכזב אותך, אבל הם לא. למרות הרושם שהעיתונות נותנת כאילו הכל יותר זול מחוץ לישראל, הם פשוט עושים אגרגציה של דברים שזולים יותר בכל מיני מדינות (החינוך בסקנדינביה, הבמבה בארהב, היוגורט בגרמניה….) וכך נוצרת האשליה שזול יותר. מכונית עולה כאן חצי, דלק עולה כאן חצי, ביטוח רכב (שמרביתו כאן הוא דווקא החובה) עולה לי 350$ לחודש לאוטו. חוגים לילדים יקרים יותר, מעונות יקרים יותר, סלולאר עולה כאן במינימום לתכנית עלובה 50$ לחודש, כבלים לחבילה בינונית 100$ לחודש. הדיור בקנדה יקר יותר מישראל (אין מה להסתכל על מחיר ממוצע כי אף אחד לא ילך לגור בעיירות מרוחקות ונידחות), ארנונה אני… קרא עוד »

נוונדר

נכון. גם עם מה שכתבת בעניין קנדה (מה שנכון פי אלף לארהב. שם מה שמותרות זול, ומה שלדעתי צריך להיותר זכות, יקר).
ובעיקר נכון מה שכתבת בעניין האחריות. לא משנה כמה חסכונות יש או יהיו לי, הידיעה כי הדרך למטה קצרה הרבה יותר מהדרך למעלה, (מספיקה מחלה של ילד, או של הורה, או שלי) לעולם לא יאפשר לי להחליט שאפשר להסתמך על הבורסה כדי להתקיים.

טיסה קלה ובטוחה.

איך

האחד… אתה אלוף! תודה על הצחוקים ועל השיתוף. סולידית יקרה, תגובתך? איך עושים את זה כשיש ילדים?

דורון

אנחנו לא תינוקות שנישבו. בהצלחה בכל מה שתבחר. ואם בקנדה, מציע לך לעקוב אחרי http://www.therebel.media, שלא תישבה בעצמך.

אורי

מסכים לחלוטין, בתיאוריה הכל יפה, במציאות, מחירי הדיור האסטרונומים לא מאפשרים לזוג הכי מתכלב לחיים נורמלים. ולא, זה לא אפשרי כל שנה לעבור דירה ולהעביר את הילדים מסגרות כאשר שוק השכירות בארץ פרוץ לגמרי

השני

משתמע מדברייך שבחרת לעשות ילדים במקום להיות עצמאי פיננסית.
המממ…. זבש"ך?
זה עדיין לא משנה את הניתוח הלוגי, העובדתי והמובנה שהסולידית מציגה כאן, ואת ההשפעה הפוטנציאלית שלו על אנשים אחרים.
לך תדע, אולי אחרים ייבחרו לשנות משהו בתהליך? אולי קודם לבסס את עצמם כלכלית ורק אחר כך להתרבות?

הבחירות שלך, והתסכול שלך, והבחירה שלך להיות מתוסכל, כולם שלך הם. תהנה.

האחד

אני עדיין מחכה לטיסה ומשתגע לאיטי כי אני כבר יום וחצי בלי שינה, אז אני אענה לך. לא הבנת כלום ממה שכתבתי, ואני חשבתי שכולם כאן MJIT או משהו כזה שאומר שהם גאונים מופנמים אגוצנטריים שזוממים להשתלט על העולם. יש לי 4 ילדים, אבל גם יש לי לא מעט כסף (חלקו הלא קטן, אך לא מרביתו נפל עלי בירושה, חלקו מחיסכון, חלקו הלא קטן מאופציות ממקום עבודה קודם, וחלקו הגדול מהשקעה מוצלחת של כל החלקים הקודמים) אז נתחיל מזה שאני לא מתוסכל אלא פשוט ריאלי, כי אין לי ממה להיות מתוסכל (אני מאד מתוסכל מזה שהטיסה נדחתה ואני מת לישון… קרא עוד »

יוני

האחד – אתה יכול לפרט קצת על המסלול לימודים – קריירה שעשית בסוף? ואיך בתוך כל זה השתלב התואר באזרחית ומדוע לא בחרת לעבוד בזה?

האחד

הייתי עתודאי בהנדסת חשמל וקצת יותר משנה לפני תום הקבע נכנס לי ג'וק שאני לא אעבוד בהייטק אלא אתכנן בניינים, אז נרשמתי לאזרחית ובגלל שהיה לי את כל המתמטיקה פיסיקה מקודם זה היה רק שנתיים. לא היה לי אישור לימודים מהצבא אז למדתי לבד מספרים ומחברת של חבר ורק קפצתי מהטכני לטכניון למעבדות ומבחנים. כשהשתחררתי היו לי עוד שני סמסטרים אז חתמתי אבטלה חצי שנה ואז לקחתי קורס הסבה לתוכנה דרך משרד העבודה, שהיה זבל מוחלט אבלנתן לי עוד חצי שנת אבטלה ואיפשר לי לסיים את התואר. כבר אז הבנתי שאני לא אעסוק בזה כי למרות שהלימודים מעניינים המקצוע לא,… קרא עוד »

אור

נפלא. הוכחת שביצעת בקפידה את כל הטעויות האפשריות שמפניהן בלוג הסולידית מזהיר. למה הדבר משול: לאדם שרוצה לבשל עוגה, עושה הכל ההפך ממה שכתוב במתכון, ואז כשלא יוצאת לו עוגה טעימה מאשים את הספר ולא את עצמו. תיאור (חלקי בלבד) של מה שעשית בניגוד לעצה: 1) הלכת לעתודה. צבא זה מאוד לא משתלם אבל אם כבר עדיף 3 על 6 שנים. 2) הסולידית ממליצה לא לעשות תואר אבל אם כבר עשית עתודה זה המסלול הכי גרוע לעשות בו תואר. אבל לפחות עשית תואר שאפשר להתפרנס ממנו (הנדסת חשמל). 3) אבל אז החלטת לזרוק את התואר והניסיון מהצבא לפח וללכת ללמוד… קרא עוד »

האחד

אור, אתה בדיוק מסוג הטיפוסים שמביאים לי את הסעיף וגורמים לי להגיב, מאחר ואתה מעוות את המציאות וחושב שיש לך תשובות להכל. בוא נתחיל מהשאלה, האם זאת כת? מה שהסולידית אומרת אני צריך לעשות? הסולידית ממליצה לא לעשות תואר, אז אם עשיתי תואר זאת טעות? בכלל ההמלצה לא לעשות תואר מאנשים שעשו תואר והרוויחו כסף יפה בזכות אותו תואר תמיד משעשעת אותי. אני מסכים שהעתודה היתה טעות, אבל זאת בחירה שעושים בגיל 16 (וכשיש לך הורים שלוחצים אותך ללכת לעתודה כי יש להם שכן שנהיה אלוף משנה בעתודה, ואתה ילד טוב (יש שיגידו כמו אישתי, חנון) ועושה מה שההורים שלך… קרא עוד »

השני

מר אחד יקר, אני אענה לך, רק כדי שלאחרים שקוראים את התגובות תהיה תמונה מלאה. תופתע לשמוע שיש לי ילדים, ואני יודע בדיוק מה המשמעות של זה, מכל הבחינות. תופתע גם לשמוע שאני כרגע במרחק של שנים בודדות מעצמאות כלכלית (ולא, אני ממש לא קרוב לגיל הפנסיה הרשמי). אם היית מתאמץ להגיע לעצמאות כלכלית כבר מגיל צעיר, אולי היה לך יותר סיכוי… בטח לא כיף להתעורר פתאום עם ארבעה ילדים ולקרוא בלוג ששם לך ראי מול הפרצוף ומתיימר להגיד לך מה יכולת לעשות ולא עשית. ועכשיו, במקום להבין את רוח הדברים, ולנסות לשפר את מצבך (או את מצב ילדיך, שבהיעדר… קרא עוד »

קרן

כתבת יפה את מה שניסיתי לכתוב בקצרה. החיים עם ילדים לא דומים לחיים בלעדיהם. אין אפשרות לגור ליד מקום העבודה וללכת ברגל (לא אגור באיזור תעשייה עם ילדיי) וגם מקומות העבודה מתחלפים (לא אנתק אותם מהמסגרות כל שני וחמישי) וגם,, יש שני בני זוג במשוואה – שעובדים במקומות שונים, בערים שונות. באיזו עיר נגור? כלומר רכב חובה. אני גם לא רואה את ילדיי (הלא מאד מפונקים באוכל) חיים על קטניות.. או מתקלחים במים קרים. תינוק קטן שלא מתכסה בלילה דורש חימום של החדר.. מסגרות עולות סכומים לא קטנים בכלל. מה נשאר לנו לחסוך פה? אני לא מצליחה להבין איך זה… קרא עוד »

יותם

כבר היה פה פוסט אורח של מזפחה עם ילדים שהולכת במסלול הסולידי.
די לחרטט. זה שאתם לא מצליחים לא אומר שהשיטה לא עובדת.

tal

אתה מקשקש ומחרטט. זה שמשפחה אחת הצליחה (גם עוד לא הצליחה אבל מנסה תקופה מסויימת ובטל לא הגיע לעצמאות כלכלית) לא אומר שהשיטה עובדת. וכמו שאמרו. להתכלב לא כל אחד רוצה (ולא דיברתי על רצון לחיי מותרות). גם לא לייצר לבד חומרי ניקיון כמו שהסולידית טוענת שצריך. השיטה עובדת . בהחלט? למי? לסולידית ועוד 0.00001% מהאוכלוסיה. וגם זה בקושי. וזה עוד לפני שדיברתי על התתקלות של החיים שיש (בטח ובטח עם ילדים): למשל פתאום חלילה מישהו זקוק לטיפול סיעודי מחלות שונות לא עלינו ועוד. גם אם יש ביטוח הוא לא מכסה הכל ואתה צריך להוסיף ולא מעט. אז כל החישובים… קרא עוד »

איציק

השאלה הנשאלת היא מה המטרה שלך ותוך כמה זמן ניתן להגיע אליה? נניח שאינך מאמץ את אורח החיים של הסולידית, וזה בסדר, האם בגיל 65 או 67, כשתפרוש לגימלאות, יהיה לך מסיק חיסכון צבור כדי לחיות ברמת החיים שאתה רגיל עד יום מותך?
אם כן, אשריך.
אם לא, מה אתה עושה בנידון?
הסולידית נותנת פרספקטיבה, כלים ומחשבות על מה ניתן לעשות על מנת לפרוש בכבוד. רמת החיסכון שתבחר, תכתיב מתי תוכל לעשות זאת. וכן, גם פרישה לגימלאות היא פרישה.

האחד

הסולידית נותנת אשליה שזה בהישג יד לכל אחד. כתבתי שאני בעד חיסכון ומה שיותר, אבל לא במחיר של ויתור על החיים (אורח חיים כמו שלה זה לוותר על החיים, זה להיות זומבי גם אם היא אומרת שהיא נהנת עד הגג), כי באמת חיים רק פעם אחת והשנים עוברות, ואפשר גם למצוא איזון, זה לא שחור ולבן, אפשר להיות צרכן אבל צרכן חכם ולקנות לפעמים גם את מה שרוצים (במיוחד הילדים) ולא רק מה שצריך, וגם שם אפשר לעשות בחוכמה. טלפון סלולארי, לא חייבים לקנות אייפון או מכשיר של סמסונג, לילדים שלי קניתי אסוס זנפון 2 ב-250$ למכשיר חדש ולא נעול… קרא עוד »

איציק

אני בן 59 ולא חולם לפרוש בגיל 40. אני עוקב אחרי הבלוג בשל היכולת של דורין להעביר נושאים מורכבים בצורה פשוטה, מובנת ומרתקת. דורין מציגה דרך מסוימת להשיג מטרות מסוימות. הדרך המוצגת נשענת על מחקרים שנעשו על ידי כלכלנים ופסיכולוגים (ביניהם כמה זוכי פרס נובל) במשך שנים רבות ועל סמך נתונים רבים שתומכים בדרך שהסולידית ממליצה עליה. אתה יכול לקרוא את רשימת הספרים הממולצים ואחרים, ולהתרשם בעצמך מהיקף הגבוי המחקרי לדברים המוצגים כאן. אינך חייב להסכים לדרך הזו או לבחור לפעול לפיה. כן, שוק ההון יכול לקרוס ב-30% (לזה קוראים השקעה בסיכון) אך היו יכול גם לעלות ב-50%. איזון תיק… קרא עוד »

עזקיאל

בוא אני אתאר לך את הסיטואציה שלנו. אני ואשתי מרוויחים 29 נקי, רק אני הייטקיסט (לכאורה מאוד ״עשירים״, בפועל לא כ״כ כי נתוני השכר החציוני והממוצע מוטים מאוד למטה ולמעשה לא אומרים יותר מדי אבל זה כבר לדיון אחר). אנחנו מתקיימים מ-17 (שני ילדים), חיים עם רכב אחד יחסית ישן ובחרנו במקום מגורים שתומך בזה (נגיש מאוד מבחינת תחבורה ציבורית). רמת החסכון שלנו היא 12 אלף לחודש + 3,000 על קרנות השתלמות + 4,000 ש״ח שזהו החלק היחסי של החזר הקרן מתוך המשכנתא שלנו, בסה״כ מגיעים ל- 19/29=65%. אגב, אנחנו חיים ככה לא בגלל שיש לנו שאיפה לפרישה מוקדמת (שנינו… קרא עוד »

האחד

אין לי ויכוח על כך שהיא חכמה ומוכשרת, ואני אוסיף גם רהוטה מאד, אבל הרעיונות הקיצוניים שלה והנחרצות שבה היא מתייחסת לעולם החיצוני מזכירה לי את עצמי לפני 15 שנה כשחשבתי שאני יודע הכל וכולם מטומטמים, והיום אני מבין שזה לא פשוט שחור ולבן

אור

"הסולידית נותנת אשליה שזה בהישג יד לכל אחד." לכל אחד שמוכן לעשות את הבחירות הנכונות בחיים. לא למי שמתעלם מעצותיה ואז בוכה שזה לא פייר ומגיע לו לקבל הכל בלי להתאמץ. "אני רוצה לראות את הסולידית כשהשווקים קורסים ב30%. אני לא מדבר על תסריט יום הדין של התכה טוטאלית סטייל 1928, אלא סתם ירידות חזקות בשווקים." ואני רוצה לראות אותך כשהשווקים נופלים ב 70% והיטלר חדש עולה לשלטון באירופה…. תפנים: אם הבורסה נופלת, לאורך זמן (או נפילה שמתוקנת תוך יום) ב 30% זו קטסטרופה כלל עולמית ולא משנה אם אתה חי מעבודה או חיסכון אתה בצרות. הרי במצב כזה אתה… קרא עוד »

יוסף

מאחר ואני קורא מדי פעם את הסולידית, ומאחר ואני מגיע ממשפחה יקית אסלית שהגיעה מגרמניה כשהחסכון היה נר לרגליה, התכווצתי מכאב כשקראתי את דרכי הסולידית איך לחיות בחסכון ובצמצום כדי שיום אחד יהיה מספיק כסף לפרוש. כאב לי כי לי לא חיממו מים כשחזרתי מהצבא (חבל על הכסף), כשבדקו שלא אמרח יותר מדי חמאה על הלחם, ולבשתי בגדים של בני דודים. בקיצור אחרי ילדות של הוצאת נשמה בצורה חסכונית לקח לי שנים להתפטר מהמילכוד של חסכון בכל מחיר "כדי שלא אפול על כתפי ילדי" (כך הסביר לי אבי את החסכנות שלו). זקנתי, יש לי נכדים. את דירת הורי המרתי לחסכון,… קרא עוד »

חיה

הנה אדם עם ניסיון חיים.
וגם "האחד", ממש נהניתי לקרוא אותך.
זרקורי מציאות בתוך בליל של תיאוריות קצת מנותקות (אבל שגם מהן אפשר לקחת לא מעט).

האחד

את קוראת את מה שכתבת? רק 75% מהשכר. מתמטית זה נכון, אין לי ויכוח עם זה. גם אני שיחקתי עם כל מיני אקסלים שמתמטית הייתי מליארדר תוך 10 שנים. עכשיו ניקל משפחה עם רק שני ילדים (אני כבר לא מתייחס למטורפים כמוני עם 4), ההוצאות שלהם יהיו לפחות 10 בחודש, מה שאומר לפי החשבון שלך שהנטו שלהם צריך להיות 40 בחודש כדי שה10 יהיו 25%. עמה כאלה משפחות את מכירה? ושוב, הוצאה של 10 בחודש למשפחה עם ילדים זה מאד מאד שמרני. ואפילו נניח שזה רק 50% חיסכון, זה עדיין לא מעט שנים, לא הרבה משפחות מרוויחות ככה, ואני אחזור… קרא עוד »

האחד

כמו שכתבתי, אין לי ויכוח איתך על חשיבות החיסכון או על חוק המספרים הקטנים. אני לא מזלזל בשום סכום. כשאישתי פתחה את העסק אז בעל הזיכיון שהפך לחבר שלנו אמר לה, it's a penny business. אז כן, הרבה סכומים קטנים מצטברים לסכום גדול, אבל רעיון הפרישה המוקדמת שהשתעשתי בו עוד לפני הרבה שנים הוא רעיון לא מעשי ואפילו מסוכן ובטח כשיש ילדים, שם נמצא חוסר ההסכמה שלי איתך.

alexbucevschi

נראה כי את מתחמקת מלתת תשובה ישירה להערותיו של "האחד". חופש כלכלי איננו מתאפשר בדרך הליניארית אותה את מתארת בבלוג עבור מצבים משפחתיים רבים (ללא שינוי מקביל בלתהליכים כלכליים רחבים). שיטתך מתאימה לסגנון ייחודי של חיים חיסכון ואיננו אוניברסלי. זה הכל.

hyperloglog

הבעיה האינהרנטית פה היא שכל האנשים האלה שאומרים שזה בלתי אפשרי כבר עשו מספיק טעויות כדי לצמצם את הסיכוי להגיע לעצמאות כלכלית ל 0.
טעויות כמו לא לעבוד מספיק קשה ולחסוך לפני שמביאים ילדים או להביא יותר מדי ילדים. זה עניין של סדר עדיפויות, אל תחיו בחוסר אחריות במשך כל חייכם הבוגרים ואז בגיל 45-50 תיכנסו לבלוג של הסולידית כדי לחפש איך להגיע לעצמאות כלכלית.
זה אולי לא דברים פופולארים להגיד, אבל זאת האמת..

נתלי כהן

אני מסכימה כמעט לכל מה שאתה כותב. העיניין הוא לא באקט עצמו אלא בהשקפת עולם וחינוך הילדים שלך למחשבה דומה. מה זה משנה כמה פיות אתה מאכיל? אם אתה קונה עם העין ולא עם המוח (למשל לקנות במבה או מילקי, "מה לא נפנק?") אז אתה מעביר את אותה השקפה בעייתית לילדים שלך. אפשר כמשפחה לאמץ גישה מינימליסטית. אני כאמא תמיד מנסה להשיג יד 2 בכל מה שאפשר (חוץ ממזרון שקניתי כשהילד שלי נולד) חדר הצעצועים שלנו לא מפוצץ, נעים בעין גם כשהכל הפוך, זה בוחטות של כסף! אז נכון, לא תצא לעצמאות אבל תוכל לפחות לעבוד בצורה חלקית או לתת… קרא עוד »

naftul10

נחמד לראות תגובות מן הסוג הזה למזלנו זה רק בגלל שאתה מעוקב בשדה תעופה

לדעתי רוב מוחץ מהאנשים שקוראים בבלוג לא יצליחו לצאת לעצמאות ככלית מלאה . אבל אני חושב שהתרומה שלו בכך שיותר אנשים חוסכים ליום סגריר.לומדים על השקעות בבורסה. וזוית ראיה חדשה

אני מקווה שהקוראים לא חוסכים מתוך ראיה שהם אוטוטו יוצאים לעצמאות כלכלית,אולי אחוז או 2 יצליחו בכך,היתר תהיה להם הצלחה בעקבות הבלוג שיהיה להם בעתיד כרית ביטחון הרבה יותר גדולה וזה גם מספיק חשוב כדי להצדיק את קיומו

tal

75% מההכנסה? נו באמת דורין. איזה חומר את לוקחת? (מהחומרי ניקוי שהכנת לבד?) אני רוצה גם…..

או שכברנו לאיזור הפנטזיות/מדע בידיוני….

אתן לך עוד נתון לפנים אם את כבר בענייני חישוב על האקסל . אם אחסוך 200% מהשכר שלי לא אצטרך לעבוד בכלל. איך זה? מדהים לא? קוראים יקרים בואו אחרי גיליתי את האור….!!!

האחד, אתה צודק. עזוב אותך מאחרים. ואני אומר לך את זה בתור רווק בלי ילדים שמרוויח 8,500 נטו לחודש ובעל דירה ללא משכנתא.

טראמפ

אין מה להפריך
בהינתן שאדם יחסוך 75% מהכנסתו נטו הוא יפרוש תוך 10 שנים
ובלבד שהתשואה נטו על הכנסתו היא 5% ריאלית

הבעיה היא לא במתמטיקה אלא במציאות
75% חסכון ו תשואה ריאלית של 5%

רק להזכיר ש 5% ראלי זה תיק לא טריביאלי של לפחות 50% מניות
ואופק השקעה של מעל 15 שנה כדי לעמוד בתנודתיות הטיבעית של התיק

75% חסכון רלבנטי לא הורים חסכנים במיוחד או אנשי הייטק ואו פיננסים
שיכולים לחסוך בגיל צעיר ובמהירות הרבה מאוד מאשר הם מוציאים ובלבד שיש להם מעט משמעת וביקורת עצמית

ישראל ישראלי

ממשלות מפחדות מאבטלה.
גם פרישה מוקדמת נחשבת כאבטלה.
מחקרים מקשרים את פרוץ מלחה"ע 1 לנתוני אבטלה, תיסכול ועוד של הציבור.

יש היגידו שזו קונספירציה, אבל עפ"י דעתי הממשלה בכלל לא רוצה שנפסיק לעבוד לפני שהיא נתנה לנו אישור (פנסיה).

נתנייתי

נו, ענית לעצמך.
הבעיה הפוליטית-חברתית היא עם *מובטלים* ש*צריכים* לעבוד כדי לפרנס את עצמם ומשפחותיהם,
לא עם "משקיעים" או "פנסיונרים" שיושבים בבית מבחירה ונהנים מהחיים.

ע'

אני אם לשניים. מרוויחה 6000 ש"ח נטו. לא מקבלת מזונות. כיצד אחסוך?

טראמפ

את לא מקבלת השלמת מזונות מביטוח לאומי ? את עובדת במקום מוסדר ? אז 30٪ מהברוטו שלך מושקע ואת לא רואה אותו
אז במצב כזה חסכת 2400 שח ואם את מצליחה לחסוך עוד 1600 מהנטו מצבך טוב
לא שאני אומר שקל לחיו. מ 6000 שח לח חד הורית+2 בלי מזונות

ע'

על פי רמת ההכנסה שלי לא ניתן לקבל עזרה מביטוח לאומי. אני עובדת במקום מסודר. באיזה מצב אוכל לחסוך 2400 ש"ח?

איציק

כרגיל, פוסט מענין, ברור ומנוסח היטב.
שאלה. האם במסגרת חישוב גובה החיסכון מההכנסה נלקחים גם ההפרשות של העובד והמעסיק לפנסיה, פיצויים, קרן השתלמות וקופת גמל?
אם כן, אזי בהגדרה כל שכיר חוסך, החל מינואר 2017, 18.5% מהכנסתו המבוטחת לפנסיה (ומי שמופרשים עבורו פיצויים בגוב 8.33% חוסך 20.83%). מי שיש לו קרן השתלמות חוסך עוד 10%. כלומר שכיר, בישראל, חוסך בין 28.8% ל-30.83% מהכנסתו המבוטחת ברוטו (מהנטו מדובר באחוז גבוה יותר משמעותית) עוד לפני שהוא חוסך סכומים נוספים מהכנסתו נטו. לכן נקודת הבסיס של שכיר במפת החום אמורה להתחיל כבר ממקום גבוה יותר.

אדם

אכן מעניין לחשוב כיצד יש להתחשב בחסכון מסוג זה, עוד נקודה למחשבה היא כיצד לייחס תשלומי משכנתא לחסכון עתידי.

בוריס

אדם, ההתייחסות המקובלת להכנסות השכיר לצורך חישוב של אחוז החיסכון : הסכום הכולל הוא משכורת ברוטו פלוס הפרשות המעסיק והעובד לפנסיה ,פיצויים וקרן השתלמות פחות מסים .מתוך זה כל מה שלא ביזבזת – חסכון. לגבי המשכנתא – החזר הקרן זה חיסכון , החלק של תשלום הריבית – בזבוז חודשי.

בוריס

איציק,האחוזים הם נכונים רק לעובדים בעבודה מסודרת עם כל התנאים ו 100% בסיס . נכון להיום ברב המקרים זה לא המצב.

איציק

בוריס, היום קיים חוק פנסיית חובה לכל השכירים. לכן ההפרשות לפנסיה בשנת 2017 הן בין 18.5% ל-20.83% מהכנסתו המבוטחת ברוטו של כל שכיר. נכון שלא לכל שכיר יש קרן השתלמות.
שכיר שלא מופרשים עבורו כספים לפנסית חובה יכול להגיש תלונה למפקחת על הביטוח, שכן מדובר בעבירה פלילית של המעסיק.

בוריס

איציק , קרן השתלמות היא הטבה שכשליש מן העובדים במשק מקבלים אותה , מושכים כל 6 שנים , ומשדרגים את הרכב לגדול יותר בסכום שהצטבר. לגבי הפיצויים – חלק גדול מן העובדים מושכים אותם כל פעם ש מחליפים את המעסיק , וסוגרים חלק ממשכנתא במקרה הטוב. בסיס לפנסיה – בחלק גדול מן המקרים מעסיקים מגדירים חלק מן השכר כשעות נוספות או שעות נוספות גלובליות , ולא מפרישים מחלק הזה לפנסיה. למיטב הבנתי זה חוקי , אבל אני ממוחה בתחום. מה דעתך ? בכל מקרה החסכון הכפוי לפנסיה שלא ניתן למשיכה לפני הפרישה (תגמולים) יאפשר לעובד לשמור על רמת ההוצאות לאחר… קרא עוד »

טראמפ

הסתכלתי על מחשבון ברוטו לנטו על שכר של 10000 שח
הנטו הוא 8000
לפנסיה + קרהש 3000
כלומר אם החוסך יחסוך מהנטו 2000 שח
יגיע ל 45٪ חסכון
שרובו נזיל (קרהש מזומן פיצויים)

נרי

לקרן-אנחנו משפחה עם שלושה ילדים(5 נפשות) וההוצאות שלו לא עוברות את ה12k בשנתי כולל בצ"מ סביר.
את יכולה לחסוך לפחות אלפיים ש"ח בחודש שזה טריפל אפקט של חיסכון והקטנת צורך המחייה.
ולפי מה שאני רואה אפילו אין לך שכר דירה או משכנתא…
ההוצאה שלנו כוללת גם דיור.

נרי

אני לא חושב שאצליח להגיע לעצמאות כלכלית וגם לא רוצה בינתיים כי נהנה מאוד בעסק שלי(עצמאי) בתחום האהוב עלי ביותר,אבל אני חייב לציין שמאז שהתחלתי לקרוא את הבלוג הכפלתי את שיעור החיסכון שלי.

האחד

אני מסכים איתך שהיא יכולה לחסוך. ראיתי את פירוט ההוצאות שלה ויש לה כמה סעיפים שהיא יכולה להוריד במצטבר איזה 3000 שקל, אבל עדיין אם תסתכל בטבלה של הסולידית, וניח שההוצאות שלהם יהיו רק 17, וההכנסות שלהם יהיו גבוהות יותר (מה שלא טריוויאלי) ייקח להם 50-60 שנה להגיע לעצמאות כלכלית מה שהופך את זה ללא באמת ריאלי (ויש לי גם השגות לגבי הגדרה של עצמאות כלכלית)

amit

האחד – למה שלא תבוא להגיב בפורום ? הרבה יותר נוח להגיב שם ולעקוב אחרי פוסטים מאשר כאן בבלוג…

האחד

האמת, שבמצב רגיל אין לי זמן או סבלנות. עם עסק, עבודה, 4 ילדים וכלבה טיפשה אין לי זמן לכתוב, מקסימום להציץ. מעבר לכך, אני לא יושב עם מחשב כל היום ויש ימים שאני בכלל לא נוגע במחשב, ולכתוב בטלפון זה מייגע ומלא שגיעות.

קרן

אני אשמח לשמוע פירוט של ההוצאות שלכם, מעניין אותי מאד לראות איפה ההבדלים.
ואגב אנחנו חוסכים! נראה לי שהשתמע מהפוסט שלי שאנחנו לא מכסים את ההוצאות. זה לא נכון! פשוט החסכון שלנו כרגע מצומצם מידי לטעמי, ולא מתקרב כלל לסכומים שכתובים פה

אייל

ולמה לא לחסוך 100% אחוז מהכנסה כך הדורות הבאים שלי יכולו להנאות ממאה אחוז העמל שלי ולי כמובן יהיה אסור "לבזבז" כל חיי כדי להגשים את רעיון העצמאות הכלכלית….
גברת אם אפשר לחסוך 90 אחוז או 70 אחוז מהשכר אז למה לעבוד %100 משרה נעבוד רק 50 אחוז וכבר נצא לעצמאות כלכלית חלקית שיגעון החיסכון המטורף יעזור רק לדורות הבאים שלנו…

מתקרב לעצמאות כלכלית

יש פה הרבה פרזיטים ו שמרוב הטבות והקלות וקצבאות מתקרבים לזה

Rose

פוסט חשוב ומצויין. תודה!
נ.ב אחת המחמאות הכי יפות שקיבלתי –
זה כשאח שלי אמר לי שהוא נתקל בבלוג של ״הסולידית״ ושאל אם זו אני!

תפוזינה

אני לא חוסכת אחוזים גדולים מההכנסה השוטפת שלי, כי אין לי הכנסה שוטפת גבוהה. יש לי דירה בלי משכנתא, ויש לי השקעות בשוק ההון שאני לא פותחת אז אין מהן הכנסה, ויש לי ולבן הזוג משרות חלקיות, כי אנחנו מעדיפים לחיות בנוחות עכשיו עם זמן לילדים וכו' ולא לטחון עכשיו ולא לעבוד אחר כך..
אז איך מודדים אותנו?

T

דורין, זו הכתבה הטובה ביותר שכתבת עד כה. היא לא הכי מסובכת שכתבת, אבל תימצתת באופן בהיר כתיבה של 3+ שנים. יש פה פאנץ' ליין רציני. אגב, אשתי ואני הגענו ל75 אחוז חסכון החודש 🙂

ישראל

אפשר לשמוע תובנות איך הגעתם לרמת חיסכון כזו?

T

ישראל, זה תהליך ארוך של בחינת מה אנחנו צריכים לעומת מה אנחנו רוצים. התחלנו מאופטימיזציה של סל הקניות (חלוקת המוצרים שאנחנו צורכים ל4 מקומות בהם אנחנו קונים, כך שאנו לא נאלצים להרכיב סל קניות במקום אחד ולהיתקע עם דברים יקרים). המשכנו בויתור על מסעדות ושאר בילויים יקרים. במקום זה אנחנו מבשלים בבית. אין לנו אוטו. עברנו על הביטוחים וקיצצנו כפילויות. נפטרנו מהטלויזיה ונשארנו רק עם אינטרנט. את רוב המזון שלי אני צורך בעבודה יחד עם אוכל שאני מבשל בבית. אני נוהג לייעץ לאנשים בחינם איך לשפר את ההוצאות. אם אתה רוצה, אשמח לדבר איתך.

monkeys909

נשמח לתיק שלך ולא הבנתי איך הוחלט שכ 400 אלף שח מוציא אותי לעצמאות כלכלית ?

אהוד

הכל נכון פרט לעובדה שאני כאבא לשלושה ילדים שגר בפריפריה לא יכול בלי שני רכבים פרטיים. שעתיים שאני מבזבז באוטובוסים במקום רכב פרטי ביום זה שעתיים מהזמן שלי עם הילדים ביום.

טראמפ

כבר כתבו כאן
שכיר שחוסך לפנסיה וקרן השתלמות חוסך בצד כ 40 אחוז מהנטו שלו כך שמספיק חסכון של 30% כדי להיות במצב פנומנלי

כמובן שזה יתרון משמעותי ללהיות שכיר ולכן זה לא יופיע בבלוג כי הסולידית נמלטה מעולם העבודה לאחר חוויות שתוארוו עלי ידה ונותנים רושם שלמרות הכל אזור המוחות שלה הוא בבית ולא בעבודה …
במילים אחרות היא לא באמת מקריבה שום דבר חשוב בעיניה בזה שאינה עובדת ומצטמצמת
היא אכלה זכוכית וראתה את הקולגות שלה כנחשים ארסיים ומכרסמים
במצב כזה להתרחץ במיים חמים ולסבול מגזים עקב צריכה מוגברת של קיטניות זה טיול בפארק

טראמפ

תיקון מים קרים ולא חמים

גיל

ניטפיקינג: הנתון של יחס החסכון (או הוצאה מול הכנסה) רלוונטי רק למדידת שכירים… לא רלוונטי אליך נניח, או ליזמים. ל"פורשים" כמוך יותר נכון למדוד % מההון להוצאה שנתית (פחות מ-4% אם אפשר), וליזמים – זה כבר סיפור יותר מורכב, אבל בגדול הסיכון/סיכוי של העסק להצליח להביא את היזם לנקודת הפאק-יו מאני.

רון

הכל נכון, רק דבר אחד חסר:
אדם שמרוויח 50 אלף וחוסך חצי מזה חי הרבה יותר טוב מאדם שמרוויח 10 אלף ש״ח וחוסך חצי מזה.
שניהם חוסכים בדיוק אותו שיעור של חסכון, אבל הראשון חי הרבה יותר טוב…

דוד

יפה אמרתם.
אם יורשה לי לסכם את התגובות עד כה – שיעור החיסכון אינו נתון אבסולוטי, אלא הוא תלוי בשני גורמים לפחות: גובה ההכנסה ומספר הילדים (במיוחד הקטנים).
ניתן להכין טבלה עם שני צירים (גובה הכנסה מול מספר ילדים) ולציין מעין שיעור חסכון מומלץ בכל משבצת. כמובן שזה רק כלל אצבע, לא משהו מחייב. אבל רק ככה ניתן יהיה לדבר על שיעור חסכון ריאליסטי. סתם לזרוק מספרים כמו 75%, 50%, 25% – נדמה לי שזה לא מקדם את הדיון כי זה כללי מדי ולא מתאים לכל אחד לפי מצבו ובחירותיו הקודמות.

ישראלי

קצת כואב הלב על מי ששואלים "אני מרוויח 6000 עם שני ילדים איך אני יכול לחסוך?". זה המקום בו הלוגיקה הסולידית קורסת. אני מתכוון, לא הלוגיקה קורסת, אלא היישום. יש מקרים שהגדלת הכנסה היא הגישה הנכונה יותר להגדלת החיסכון. הדיבור הזה על "אם אצליח לקצץ את הוצאותי כך שיוקר המחייה שלי יוזל מ-9,000 ש"ח בחודש ל-1,000 ש"ח בחודש" (ציטוט מהפוסט) הוא בתחום הלוגיקה, לא בתחום העצות המעשיות. כן, עם 9000 ש"ח חיסכון מתוך 10,000 ש"ח הכנסה תוכלי לפרוש צ'יק צ'ק. בדמיון כמובן, כי אף אחד לא חי מ 1000 ש"ח לחודש אלא אם הוא חי באוהל וגונב מזון. אז הרעיון… קרא עוד »

טראמפ

התגובה הסולידית הפאבלובית היא
שאו שעשו יותר מדי ילדים או שמוצאים יותר מדי.

בתכלס אי אפשר לקבל עצות בענייני כלכלת משפחה מאל-הורי זה קצת ללמוד לשחות בהתכתבות

אני כן חושב שבאמת בעלי שכר נמוך יתקשו לחיות וחפרנס משפחה עם 75٪ חסכון
מהנטו, למרות שטם הם בעלי חסכון פנסיוני קרהש וקצת חסכון הם יוכלו להגיע אפקטיבית ל 50٪ וזה גם יפה

יקי

שלום רב לסולידית.
הייתי שמח לשמוע איך אני מבטיח 5% תשואה לשנה על כספי ההשקעה…עד היום כל הערוצים שבחרתי לא הגיעו ל-5% תשואה (לא הסולידים ולא הספקולטיבים).
תודה ושבת שלום
יקי

soperedi

הגעתי ל 8% בשנה בשנתיים אחרונות באופן אקטיבי.
קורה את הבלוג הזה מרגע שהתחלתי להשקיע בבורסה, פתחתי 10 תיקים ווירטואליים שהיא המליצה – רק כמה מהטיקים שלה נגעו 3% בשנה

מסכנה שלי – כדי להרוויח בבורסה צריך להשקיע זמן ולחשוב ולקרוא ולעקוב – אני לא עשיתי שום דבר מזה בגדול, אבל בהשקעה פסיבי אין שום עיתרון וגם משעמם מוות

רון

בכל תיאוריה יש פער, בורות ומוקשים כשבאים ליישם אותה במציאות, כי המציאות תמיד יותר מורכבת. התיאוריה הכלכלית, למשל, בנוייה על ההנחה שבני האדם רציונליים בהחלטותיהם – הנחה שמתנפצת בקרקע המציאות. ההנחה של 5% תשואה נטו אחרי אינפלציה היא נחמדה, אבל מתנפצת בקרקע המציאות. ראשית – כי משום מה נשכח אלמנט המיסוי. ושנית – כי גם אם נניח שחסכתי 300 משכורות, כשמגיעה שנה כמו 2000 או 2008 (או 2018?) והשווקים קורסים 50%, והחיסכון יורד ל-150 משכורות, לא בטוח שאפשר פסיכולוגית להמשיך במתווה של הימנעות מעבודה, ובכל מקרה ההוצאות החודשיות גדלות מאוד ולו רק כדי לטפל בחרדה שמתלווית לארוע הקשה הזה. כמו… קרא עוד »

טראמפ

Like

האחד

לייק 2

בוריס

ההנחה של 5% תשואה נטו היא בעייתית היום גם לדעתי ,אפשר להתמודד אתה ב 2 צורות : א. להמשיך לעבוד מספר שנים נוספות עד לצבירה של תיק המאפשר קיום גם בסביבה של תשואות נמוכות יותר . ב. להתכונן להשלמת הפערים בהכנסות במידת הצורך בצורה פחות פסיבית. בכלל הקשר היישיר בין עצמאות הכלכלית לבין הימנעות מלאה מעבודה הוא לא נכון לדעתי, אפילו הסולידית לא מיישמת את זה.על מנת להכין פוסט מושקע כל שבוע נדרש להשקיע לא מעט עבודה ,מצד השני למיטב ידיעתי ההכנסות מאתר פיננסי מוצלח יכולות בקלות לכסות הוצאות של משפחה. הילדים לא יכולים לשנות את המתמטיקה הטהורה ,הם כן… קרא עוד »

לורם איפסום

לגבי דו״ח העוני: ראשית, כל נתון שמחשב קו עוני לפי מפתח של כסף לאדם הוא מטופש כי העלות השולית של ילד נוסף באוכל, ברכב, בדיור ובחשמל ממש לא עולה ליניארית כמספר הילדים. שנית, וזו נקודה חשובה שהרבה אנשים אינם מודעים אליה, כשמדברים על משקי בית: מאתר הלמ״ס: ״משק בית: אדם אחד או קבוצת אנשים הגרים יחד בדירה באופן קבוע רוב ימות השבוע ומנהלים תקציב הוצאות משותף למזון. משק בית יכול לכלול אנשים שאינם קרובי משפחה. ״ משמע, גם רווקים, גם פנסיונרים וגם סטודנטים נספרים בסטטיסטיקה הזו. אם משחקים טיפה עם נתוני הלמ״ס ומוציאים חרדים, ערבים, סטודנטים ורווקים נקבל שהשכר הממוצע… קרא עוד »

Itai

הבעיה הילישה בכל המשוואות האלו, היא שאין ערך לזמן, מישהו שמרוויח 300 שח לשעה, האם עדיף לו להשקיע 4 שעות בחודש על נקיון או להביא עוזרת ב70 שח לשעה, ככה ששעת עבודה אחת תממן חודש של נקיון? אותו הדבר עם קניות, באינטרנט יצא כנראה יקר יותר, אבל חוסך זמן – האם שווה? טבלת החום נחמדה, אבל היא קצת פשטנית, אם באמת רוצים לעשות אופטימיזציה להתנהלות כלכלית, זה לא רק עניין של לחסוך כסף, כי אנחנו בכל מקרה מבזבזים זמן על תפעול, שלא בהכרח משתלם. יתרה מכך, זה יוצא מנקודת מבט דיי שטחית שכולם שונאים את העבודה שלהם, אבל בזמן שחסכת… קרא עוד »

גלעד

אם מדברים על חיסכון.. שמתי לב שבאופציית בקופת הגמל להשקעה שהתאפשרה לא מכבר אין אפשרות לנהל IRA .. האם בהתחשב בכך שבתי ההשקעות ויתרו על דמי הניהול מהפקדות וגובים רק עבור הצבירה %0.7 (מניח שנתון למשא ומתן) ההשקעה בקופה מנוהלת ע"י הקרן ""שווה" לדעתך?

ביולוג ירושלמי

מחדד את דבריך (שאני לא בטוח עד כמה הם קשורים לפוסט, הייתי ממליץ לך להתייעץ ולדון בכך בפורום יש אחלה פוסטים על קופת גמל להשקעה) – לכרגע בקופת גמל להשקעה אין אפשרות לניהול אישי IRA. אכן, אין דמי ניהול מההפקדה השוטפת חודשית או חד פעמית במוצר הנ"ל. דמי הניהול מהצבירה בקופת הגמל להשקעה לכרגע הם – עבור תיקים אקטיביים דמי הניהול מהצבירה הם 0.6% לשנה, עבור תיקים פאסיביים (בדר"כ מחקים מדדי מניות) דמי הניהול מהצבירה הם 0.5% לשנה. גילוי נאות: קיבלתי (לא השגתי כי זה היה מונח על השולחן, רק לקטוף בלי שום דין ודברים) בקופת גמל להשקעה ב- IBI… קרא עוד »

טראמפ

לא

delver2

הסולידית, קרן, וה"אחד" – אם יורשה לי להציע נקודת הסתכלות נוספת על העניין – אין צורך לברוח לקיצון של "חסכו 90% מהכנסתכם" או לחלופין "אין טעם בחיסכון כי לעולם לא אגיע לעצמאות כלכלית בכל מקרה", יש דרך אמצע שבגדול – מתאימה לכל אחד: לחסוך כמה שיותר, במידת האפשר, על מנת להגיע לעצמאות כלכלית חלקית, לדוגמא: ניקח משפחה שמרוויחה 20,000 ש"ח ומצליחה לחסוך 5000 ש"ח בחודש. לפי מפת החום לעצמאות כלכלית ייקח למשפחה הזו כ- 32 שנים להגיע לעצמאות כלכלית, זה המון זמן ואין פה את האלמנט של הפרישה המוקדמת (זוג שמרוויח ככה בגיל 30 יגיע לעצמאות כלכלית בגיל 62, שנים… קרא עוד »

האחד

לגמרי מסכים איתך. זה בדיוק מה שאני אומר ועושה. אני מנסה לגוון את מקורות ההכנסה שלנו וחוסך כמה שרק אפשר אבל אני לא מציב לעצמי יעד מהסיבה הפשוטה שהיה לי יעד דומה לשלה בעבר, ושיחקתי עם אקסלים וסימולציטת, ויודע מה קרה?
החיים
הם דבר מאד לא צפוי ודינמי, והיגעתי לנקודה שהיעד היה אמור להיות מושג לפי כל החשבונות, והוא לא היה וזה גרם לי למפח נפש גדול, ולכן עדיף פשוט לחסוך כמה שאפשר ולא להקריב את החיים לטובת השגת יעד שעלול לא להיות מושג.

esh

מחזק. זה מה שאני מיישם במציאות.

delver2

רק רוצה לתקן טעות חשבון: אם משפחה שמרוויחה 20,000 ש"ח תחסוך 5,000 ש"ח בחודש במשך 16.5 שנים היא תוכל לקבל הכנסה פסיבית של 5,000 ש"ח ולא 10,000 ש"ח כמו שרשמתי (זו הטעות). בעצם מתקבל פה כלל אצבע מעניין, עבור ההנחות של הסולידית (אפס חסכונות התחלתיים וריבית נטו של 5% שנתית) כל סכום חודשי X שתחסכו במשך 16.5 שנים, תקבלו אותו בתום התקופה כהכנסה פאסיבית חודשית. ז"א שעבור הריבית הזו מספיקה תקופה של 16.5 שנים כדי לצבור פי 300 מהסכום החודשי הנחסך, ללא תלות בסכום. כמובן שניתן לקצר את התקופה הזו אם כבר חסכתם סכום מסוים או שאתם מקבלים סכום כסף… קרא עוד »

M

הגישה הסולידית מאוד תופסת אצל שכירי ההייטק. מדובר באנשים שעובדים המון שעות, מרוויחים מצויין, יכולים להרשות לעצמם להתפרע בהוצאות, אבל יש להם בעיה גדולה של טווח תעסוקה עם אופק קצר: בדרך כלל הם מתחילים לעבוד בגיל 30 אחרי צבא ולימודים, והם יודעים כי קיימת אפשרות אמיתית שבגיל 45 יתקשו מאוד להמשיך במסלול הזה. אין מה לעשות, בהייטק אוהבים אותם צעירים , וגם מי שטוחן שעות מטורפות נשחק ולא כל כך רוצה להמשיך כך יותר מידי זמן. הפיתרון של הסולידית מאוד רלוונטי למשפחות ההייטק כי הוא מראה דרך של חיסכון אגרסיבי שמאפשר יציאה לעצמאות כלכלית תוך 15 שנות עבודה. ברור שמדובר… קרא עוד »

עזקיאל

קבל תיקון, היא הגיונית עבור עובדי הייטק אבל היא ממש לא ״תופסת״. אני עובד בהייטק במגוון מקומות כבר די הרבה שנים ומרבית ההייטקיסטים שפגשתי ״מוצאים את הדרך״ לבזבז בדיוק כמה שהם מרוויחים. לא מזמן שוחחתי עם co-worker שאמר שהוא ואשתו עושים 26 נקי עם שני ילדים ולא סוגרים את החודש. אם תשקיע בזה טיפה מחשבה זה אפילו לא מאוד קשה: שני רכבים חדשים, דירה גדולה משמעותית מצרכיך, שבועיים בחו״ל באוגוסט ל-4 נפשות, גיחה נוספת לחו״ל בחורף לזוג (מנוחה מהילדים), מנקה, מסעדות, 2-3 חוגים לכל ילד ואתה מגיע לזה ואף יותר די בקלות. בנוסף, לתפישתי חסכון לפנסיה לא ממש נחשב לחסכון… קרא עוד »

טראמפ

גם אם מאמצים את הגישה המחמירה שלך
שרואה בקרן השתלמות וקאן פנסיה/קופג/ביטוח מנהלים כסף נעלם
הרי שבעלות של 35٪
מס אפשא לפדות בכל עזיבת עבודה את החסכונות הפנסיונים
וכל 6 שנים את קרהש
אז אפילו בגישה המחמירה שלך אתה חוסך כ 22٪ מהנטו לפחות

מי שישמור את החסכון הפנסיוני שלו יצטרך להחזיק רק פנסיית גישור בן גיל (נגיד) 45 ועד הפרישה
וזה הרבה פחות כסף והרבה פחות חסכון אובססיבי (בין 10٪ ל 30٪ מהנטו )

שרון

אפשר לפדות את כל כספי הפנסיה?
לא נראה לי.
רק את חלק הפיצויים ועל זה יש פטור ממס.
כמובן שצריך לקחת בחשבון שזה משפיע על הקיצבה העתידית בפנסיה שתהיה נמוכה יותר.

טראמפ

תקרא ותחכים, אני לא עובד מנורה ואין לי קרן פנסיה שם https://www.menoramivt.co.il/wps/portal/pension-and-savings/pension/general-info/redeem/ העמית רשאי לפדות כספים שהצטברו בקרן גם לפני גיל פרישה כסכום חד פעמי – סכום הוני (בשונה מקבלת הכספים כפנסיה חודשית). פדיון הכספים כפוף לתקנות מס הכנסה. משיכת כספי תגמולים חייבת במס של 35% או בגובה המס השולי, הגבוה מבין השניים. הסולידית עבדה בחול לא היתה לה קרן פנסיה ישראלית ולא קרן השתלמות ולכן זה בעייניה "בונוס" גם בתחום הזה לא צריך ללמוד ממנה בעיניים עצומות. 40% מקרן הפנסיה זה פיצויים וזה נזיל , כשר עד כ 7K לשנת חסכון פטור ממס, בקיצור מי שישתמש בקרן הפנסיה (צד… קרא עוד »

לורם איפסום

למען האמת עד 12k לשנה פטור ממס למרות שאם תמשוך את זה תשלם יותר מס הכנסה בפנסיה.
כמה הערות:
1. בחישוב שלך אתה צריך להקפיד להוסיף את הסכומים הנ״ל גם למונה וגם למכנה, קרי, חסכון של 5k כפי שהצגת הוא 5/11=45% ולא 5/8=62.5% כי בפועל ה״נטו״ בחישוב שלך הוא 11.
2. לעניות דעתי כל חישוב שכולל בתוכו פדיון פנסיה עם ויתור מודע על 35% מס (יכול להגיע למאות אלפי שקלים) הוא לא פתרון מאוד מוצלח.

טראמפ

לורם איפסום אתה צודק בכל הנקודות אני ממש לא מליץ על משיכת פנסיה לא מחשבה או יעוץ מקצועי וכמובן האחוז משיכה צריך להיו מסה"כ הצבירה כמו שכתבת (45%) הנקודה שמי שיש לו חסכונות פנסיונים שמהווים חלק גדול מהצבירה נטו כמו בדוגמא שהבאתי על שכר ברוטו של 10000 ש"ח) אבל קורה לזה "בונוס" מקשה לדעתי על חייו ללא צורך אפילו אם הוא משוכנע ב 100% שפנסיה זה רע כי המדינה תשדוד אותו וכדומה (מה שאני חושב שזה קצת פארנויה) יש לו דרכים מאוד קלות למשוך את הכספים ואפילו לא לשלם מס שולי גבוה בדוגמא שהבאתי מי שחוסך 25% מהנטו שהוא רואה… קרא עוד »

Lev

איך אני עושה 5% ראלי? יש הסבר? תקוע עם חסכונות שזזים אחורה

טראמפ

50 אחוז מניות 50 אחוז אגח
לדוגמא

e

זה היה נכון עד לפני שנתיים. 2015 ו-2016 לא עמדו בציפיות

טראמפ

רק להזכיר השקעה בשוק ההון היא לטווחים ארוכים
לפחות. 15 שנה
מי שזקוק ליותר וודאות (כמוני) מקצה מהאגח 10٪ למזומן
ומי שיש לו חיבה לגידור מתקדם
יכול לקנות אופציות על המדדים ולחסום הפסדים

Lev

הסולידית יש על זה איזה פוסט? איך להגיע לחמש אחוז ?

Lev

היסטוריה זה נחמד אבל מאיפה להתחיל? מה לקנות היום? יש איזה פוסט שאת ממליצה עליו?

ע

גם אני סוציומטית חברתית אבל אני מתקשה לראות איך במשך 40-50 שנה לא תגעי בקרן עם הקצבה חודשית כל כך נמוכה. מספיק שתפרדי מהשותף ותצטרכי לשלם שכר דירה, ארנונה והוצאות אחרות לבד כדי שתגיעי לסכום החודשי בלי בעיה. כמו כן, מאוד קשה לחיות בצמצום כזה לאורך זמן. אם היית כותבת שאת חיה מ-10 אלפים ש"ח לחודש עוד הייתי מבינה. בגיל 50+ יש הוצאות נוספות של תרופות, טיפולים כאלה ואחרים, לשיניים, לכאבים, גיל המעבר ועוד. באיזשהו שלב תצטרכי לקנות לבוש, נעליים ולא להסתמך על מה שלבשת ב-10השנים האחרונות. גם בד"כ הגוף משתנה עם הגיל (אני עליתי במשקל 35 ק"ג מגיל 30..… קרא עוד »

מודריץ'

למה את צריכה לשלם 1000 שקל דלק וביטוחים על רגליים? אלה שנתן הטבע לא מספיק טובות?

וטיסה לחו"ל פעם בשנה במקום 4 (אני לא טסתי כבר 4 שנים…) הופכת את החיים ללא שווים?

ע

האוטו מבחינתי זוהי העצמאות האולטימטיבית. א. אני לא רוצה לאבד את הבטחון בנהיגה ולכן אני יוצאת כל יום ונוסעת אפילו אם אין לי לאן ב. אין שום אפשרות אצלנו לנסוע באופניים או ללכת מרחקים ברגל. אני גם לא צעירה כבר (58) אבל גם בגיל 22 לא עשיתי זאת. היום ד"א כששמעתי שמאיר איינשטיין חולה ויושב על כסא גלגלים בגיל 65 זה הוכיח לי שוב שרזון וספורט הם ממש לא ערובה לבריאות. אני, טפו טפו, עדיין בריאה, קצת כבדה מדי אבל לא מוכנה לוותר על מה שאני אוהבת גם באוכל (לא מבשלת, קונה לרוב מוכן) וגם בנסיעות לחו"ל. אני מודה שאני… קרא עוד »

ביולוג ירושלמי

מבלי להעליב או לשפוט חלילה – שיהיה לך ברור שלאדם מהסוג שלך (מה אנחנו קוראים אותו פה צרכניסט) הפוסטים של הסולידית יכולים רק לתת נקודות למחשבה, זווית אחרת להוצאת הכסף שלך ואת יכולה לשאוב מהם הרבה אבל אני מניח שפרישה מוקדמת לא עומדת על הפרק וגם לא צימצום כלכלי שאותו לא תוכלי לסבול כי "החיים קצרים מדי". או קיי, אחלה. תקראי בכיף, תקראי גם את התגובות ותראי את האפשרויות שאחרים בוחרים בהן, סוג של מראה לעולם החיצון לך. ממה שכתבת די ברור שלא תוכלי לגרום לעצמך "לסבול" (רק הטרמינולוגיה של לסבול מקוממת אותי, אבל נותן לך את הקרדיט): 1. "באיזשהו… קרא עוד »

ע

כל מה שכתבתי לא היה כדי להגיד שאני לא מבינה איך חודש עולה לי יותר מפי 3 ממה שדורין מוציאה. ברור לי לגמרי על מה אני מוציאה את הכסף, אפתיע אותך שאני מנהלת דפי אקסל לצורך העניין הזה ויודעת בכל רגע נתון מה מצבי. מה שרציתי לומר הוא שאני לא רואה שום צורך לחיות בצמצום אם לא צריך. לדעתי, וזו דעתי האישית בלבד כמובן, לאחר שקראתי שדורין עבדה 8 שנים כדי לחסוך את מה שחסכה כדי לחיות בלי לעבוד (היא כנראה לא שרתה בצבא לפי החישוב שלי אבל זה לא העניין כרגע), הבחירה שלי היתה לסבול לעבוד עוד 8 שנים… קרא עוד »

ע

יש לי בכל זאת משהו אופטימי לדורין. לא יודעת בני כמה הורייך, אבל יום אחד בעוד 20-25 שנה הם ילכו לעולמם ותִרשי משהו. לא יודעת אם יש לך אחים ואחיות אבל גם אם כן, משהו יישאר כי רוב האנשים הבורגנים לא יוצאים מהעולם הזה בלי שנשאר משהו. דירה, כסף בבנק וכו'. לפחות אז תוכלי קצת לפתוח את החגורה… תהיי כבר אחרי הרבה זמן של מימוש האידיאלוגיה הקיצונית וכבר פחות יהיה אכפת לך להוכיח לעצמך שאת יכולה ואז תראי כמה כיף זה באמת לחיות כמו מלכה.

טט

לדעתי רוב הישראלים יכולים במקסימום" 1. לצאת מהמינוס ולחיות מאוזן 2. ברמה היותר מתקדמת – להצליח לחסוך מעט, כל סכום שהוא מעבר לניכויי הפנסיה וקרן ההשתלמות 3. ברמה מתקדמת יותר, להצליח לפנות יותר זמן למשפחה במקום לעבודה בעקבות מעבר לחיים צנועים יותר ולהנאה מפירות העבר, כלורמ המשקעות במקביל לעבודה שוטפת 4. להחליף עבודה, להמשיך לימודים, לצאת לפנסיה מוקדמת זה במקסימום. אני חושבת שאולי יאחוז קטן קצה קצהו של ציבור הקוראים יכול באמת לחלום על עצמאות כלכלית לפני הפנסיה. לא הבנתי למה אנשים מתקוממים כי זכותה של הסולידית לפרוש את משנתה ויעשה איתה כל אחד ככל שיחפוץ. אבל כן אפשר להבין… קרא עוד »

לורם איפסום

90% ממה שכתבת לא מעוגן במציאות. סתם לסבר את האוזן, השווי הנקי החציוני של משק בית בישראל הוא 1.2 מליון ש״ח אז כנראה שהישראלי הממוצע לא כ״כ מסכן.

טט

כשכותבים שטויות גם סטטיסטיקות מצוטטות לא עוזרות. השווי החציוני מתייחס למשקי בית שברובם עוד שייכים לדור הישן. אלו שעבדו בתנאים טובים יותר, שנדרשו להרבה פחות לימודים/הכשרות כדי להתפרנס בכבוד, שהיומאוגדים בתאגידים ומוסדות הסתדרותיים, ושיכלו לרכוש קורת גג וקרקעות במחירים מצחיקים. פעם כשבעל מכולת היה פותח מכולת הוא יכל גם לקנות את המכולת. היום הוא צריך הלוואות רק כדי לעמוד בשכ"ד. אתה יודע מה מקומם בתגובה שלך? הביטול המוחלט של מציאות של רוב האנשים סביבך. בגלל אנשים כמוך הכלכלה נראית כמו שהיא נראית, כלכלה לעשירים. אם נבדוק את הנתון שהעלית – רק בתוך קהל היעד של הפוסטים פה, בני חמישים ומטה.… קרא עוד »

לורם איפסום

אם כבר לנרמל את השווי הנקי אז הייתי מוציא דווקא את הצעירים יותר בני פחות מ-30 נניח (כי ביננו, זה די מטופש לבחון חסכונות של אנשים שרק סיימו ללמוד) ואז הנתון היה משתפר בהרבה. באופן כללי, את מבינה מה הנתון אומר? לפאקינג חצי ממשקי הבית יש חסכונות בשווי נקי של 1.2 מליון או יותר! אם תחשבי על זה זה גם לא מאוד מסובך, כל מי שקנה דירה לפני 2008 (וזה לא רק בני 60) הוא היום מליונר על הנייר. זה נחמד מאוד להוסיף את הזקנים כשרוצים לחשב נתוני משכורת חציונית (כי הם מרוויחים מעט) ולהעיף אותם כשהם מפריעים לתזה שלך… קרא עוד »

דור

לכל היבבנים שטוענים שבלתי אפשרי (או קשה מאוד) לצאת לעצמאות כלכלית עם ילדים – בפעם האחרונה שבדקתי, חסידות לא הפילו לכם את ילדים מהשמיים. אתם בחרתם להביא אותם לעולם – התמודדו עם ההשלכות. כמו בכל דבר בחיים. יש בבלוג פוסט של סולידית עם 6 ילדים – מה היא יודעת שאתם לא?

נפתלי

תגיד אתה רציני,אתה מביא אותה דוגמה כאילו היא נמצאת כבר במצב של עצמאות כלכלית. היא רק כתבה פוסט על איך אפשר לחסוך עם 6 ילדים .על פי הבנתי היא לא עצמאית כלכלית.

הילדים לא באו מהשמיים (אולי כן ,בכל זאת זה קסם) בחרנו להביא אותם, לא מתחרטים אפילו לא לשנייה, עלתה כאן טענה שזה מאוד לא סביר עצמאות כלכלית עם ילדים. אלא אם זכית בלוטו או בירושה.

האחד

אני מנחש שאתה באמצע סוף שנות ה20 שלך, בלי ילדים והעולם נראה לך מאד שחור לבן. אף אחד לא מייבב, אלא פשוט מביאים עובדות. עכשיו לגבי אותה סולידית עם 6 ילדים הצצתי בפוסט. אז עושה רושם שהיא עובדת ב3 עבודות ובעלה ב2, לא בדיוק החיים שהייתי מאחל לעצמי, אם כי ההכנסה המצטברת שלהם יפה מאד, אבל חיים לא מראה לי שיש להם. הם גרים בדירה של 88 מטר, של8 נפשות זה מאד מאד צפוף, ובטח בסטנדרט שאנחנו רגילים היום ( לפני 50 שנה חיו בארץ בחדר אחד 8 אנשים אבל התקדמנו קצת מאד). האם אפשר לחיות ככה? כן. האם נעים… קרא עוד »

מוריה

מכיוון שהזכרת אותי… אני אענה. כן, זו אני הסולידית עם 6 הילדים. כמה שינויים מאז שכתבתי את הפוסט: 1. כיום אני ובעלי עובדים כל אחד בעבודה אחת. אחרי שעשינו מאמצים בזמנו להגדיל הכנסות, קרה דבר שקורה הרבה- אתה מוצא דרכים להתייעל. ואנחנו כל הזמן חיפשנו דרכים להתייעל ולהגיע לאותה הכנסה עם פחות עבודות, והצלחנו. אבל אם היינו מחפשים עבודה שתתן לנו את ההכנסה הזו קשה לי להאמין שהיינו מצליחים. אבל בגלל שהתקבענו על ההכנסה התאמצנו למצוא דרך יותר קלה. אז היה שווה לעבוד ככה בסביבות שנתיים כדי להגדיל קודם הכנסות באופן דרסטי. ואתה יודע למה זה קרה? בזכות הפוסטים האלה… קרא עוד »

האחד

אני לא יודע באיזה מקצועות אתם עובדים אבל בחיים שלי לא שמעתי על מישהו שבהנחה שעבד בתחום שלו בשכר סביר הצליח להכפיל את השכר שלו, גם אחרי 10 שנים. אני מצטער אבל הכל נשמע יותר מדי ורוד בסיפור שלך. גם את וגם בעלך הצלחתם לעבור משתי עבודות לעבודה אחת בשכר כפול (אני צריך להודות שזה קרה לי בעבר שבדיוק הכפלתי את השכר, אבל זה קרה בשנת 2000 כשעברתי לאחר כמה חודשי עבודה מחברת אמדוקס שבה השכר היה בסגנון של עובדי מדינה לחברת הייטק אמיתית, אבל מה שאת מתארת זה די לא סביר). אני עדיין לא מצליח להבין איך סימנתם הכנסה… קרא עוד »

מוריה

מצד אחד אמרת שהחיים שלנו נורא קשים, מצד שני מדי ורוד… חחח האמת כן, ככה זה בדרך כלל החיים, מורכבים. לגבי הגדלת הכנסה- אני באמת עברתי מעבודה כשכירה+ עצמאית למשרה מלאה בעסק שלי, שגדל מספיק בשביל שזה יהיה לי משתלם להשקיע את כל שעות העבודה שלי בו. בעלי עבד ב2 עבודות בתחום החינוך הלא פורמלי, והוא עשה קורס של 4 חודשים בכתיבה טכנית שהמשכורת ההתחלתית במקצוע בחברת הייטק זה 8 אלף, פלוס הוא עושה עשר שעות נוספות בחודש כך שהמשכורת שלו זה 9 אלף. לכן אני עונה ומפרטת- כדי להראות שאם אתה נחוש להגדיל הכנסות, ואתה מאמין שזה אפשרי, ומוכן… קרא עוד »

לשם

קודם כל, רציתי לפרגן.
הדברים שכתבת חשובים ומשמעותיים. הלוואי ויהיו אנשים רבים שיקצצו בהוצאותיהם, אפילו מעט, על מנת להתקדם בסולם הזה.

שאלתי היא לגבי אופן חישוב החיסכון: האם ההפרשות השונות נכנסים לתוכו? האם את מחשיבה את ההפרשה לפנסיה לקרן השתלמות וכד' כהפרשה לחיסכון?
מצד אחד, זה לא כ'כ נזיל, אבל מאידך – זה כסף שבסופו של דבר שם בשבילך.

טראמפ

תמיד אפדר לפדות קרן פנסיה ביטוח מנהלים קופג

זה בא עם קנס מיסויי
שהוא עד 35٪
פיצויים הם פטורים עד רמה מסויימת ואפשר לפרוס את המס
בקיצור בחרת נקוד. עבודה לא ראלי

אורי

כל אחד יכול להגדיר לעצמו מהי עצמאות כלכלית . הכוונה היא ,קבלת החלטות נכונה בחיים,ללא לחץ כלכלי. מאז שאני מכיר את עצמי,תמיד דאגתי שיהיה לי תזרים מזומנים,של שנת עבודה ויותר,כדי שלא אקבל החלטות שגויות תחת לחץ. אני זוכר, שבאחת הפעמים המעסיק שלי ביקש שאני אעבור לתפקיד שלא רציתי לעשות אותו,ואיים עלי בפיטורים אם לא אעשה את דברו. היות והייתי מוכן כלכלית למצב כזה,סירבתי למרות גילי המתקדם,נשארתי במקום העבודה,אך עברתי לתפקיד שרציתי בו,ולאחר כמה חודשים קודמתי בצורה מטאורית בשכר,ובתנאים נוספים ששווים הרבה כסף. זוהי דוגמה אחת שקרתה לי במהלך החיים,אך היו לי לפחות עוד 5 החלטות מהסוג הנ"ל,ובכלם התברר בדיעבד שהרווחתי… קרא עוד »

מיכלה

טוב, יצאו לי 505 מלים, ובכל זאת – רוצה להוסיף את ה 2 גרוש שלי לדיון על הפוסט המעולה הזה, ודווקא מתוך נסיון חיי והפרספקטיבה המקצועית שלי כפסיכותרפיסטית. אני זוכרת שלפני כ 30 שנים הסברתי את העקרונות הסולידיים לחברה שהיתה נתונה בקשיים כלכליים. (הסולידית הנוכחית עושה זאת טוב בהרבה ממני) ישבנו ביחד על התקציב שלה, והיא הוכיחה לי, אז, שאינה יכולה לחסוך. הייתי קצת מבולבלת, משום שמחד – היה לי ברור שאפשר, ומאידך, לפי איך שהיא סידרה את הדברים – באמת היה נראה שהיא צודקת. אז כיום, עם נסיון של כמעט 20 שנים כפסיכותרפיסטית, וליווי של מאות אנשים, נראה לי… קרא עוד »

Target16

אהבתי

גיא

גם אני מאוד אהבתי.
בחלט משב רוח מרענן אחרי שכבר כמה שנים יש לי תחושת דז'ה וו כל פעם מחדש(*) בזמן
קריאת הפוסטים והתגובות.

(*) מחווה ליוגי ברה.

@הסולידית , היי.
כן, אני יודע שאני יכול לקבל כספי בחזרה.
רק שואל מתי כבר יהיו גם פוסטים שמתארים כיצד משתמשים בעודף הזמן הפנוי להיות אנשי רנסאנס?

טראמפ

מי שמרוויח מעט יתקשה לצאת לעצמאות תוך 10 שנים עי 75٪ חסכון מהנטו
אני אישית חושב שמי שמשתכר מעט נמצא בקרב השרדות ולא באזור הפרישה המוקדמת ולכן יש פגם בפוסט שעלול לייצר יאוש אצל אנשים שדווקא עבורם חסכון קטן הוא קריטי אפילו אם יעבדו כל חייהם.

לגבי אפשרות הפרישה גם בחסכון מהנטו של 30-40 אפשר להגיע תוך 20 שנה לסכום נכבד של כ 2.5 מליון שח ועוד סכומים דומים בתוכניות פנסיה (לזוג) כלומר להיות בפועל במצב שמאפשר פרישה

(מנסיון, אבל אנחנו מרוויחם נטו הרבה)

מוריה

פוסט מדהים. חבר'ה, גם בעצמאות כלכלית אין רק שחור לבן!!! להיות חצי עצמאי כלכלי, או 25% עצמאי כלכלי, לכם ההורים, זה יכול להיות ההבדל בין חיים של לחץ, הורים דאוגים ותודעת חוסר עד כדי טראומה ופחד מהוצאה לפועל לילדים שלכם, מה שקורה להרבה משפחות שחיות על הקצה בלי חסכונות משמעותיים ופתאום קורה משהו לא צפוי כמו פיטורין וקושי לחזור למעגל העבודה, מחלה של הורה או אחד הילדים וכו לבין ילדות נורמלית!! דווקא מי שיש לו ילדים חייב להבין עד כמה חיסכון הוא קריטי, עד כמה חשוב לצמצם את התלות המוחלטת בתלוש המשכורת! כן, אפילו אם לא תצליחו להגיע לעצמאות כלכלית… קרא עוד »

יוסי

היי הסולידית,

הסתכלתי על מפת החום בקצה הימני שלה (הכנסה של 20000 ש"ח בחודש והוצאה של 2000 ש"ח), וכתוב שם שאגיע לעצמאות כלכלית תוך 2.67 שנים, האם זה נכון ?

20-2 = 18K ש"ח חיסכון בחודש
2.67 * 12 = 32 חודשי חיסכון
18*32 = 576K ש"ח חיסכון ללא תשואה וריבית דריבית.

אני מפספס משהו ?

delver2

לא פספסת כלום:
576K זה סכום החיסכון שלך בהתעלמות מהריבית.
576K/300 = 1920 (עם ריבית זה ייצא 2000 ש"ח).
ז"א שאתה יכול למשוך כל חודש 1920 ש"ח מהקרן, זה יוצא שאתה מושך 4% מהקרן בשנה (זו המשמעות של 300 משכורות) ובהנחה שהקרן שלך ממשיכה לגדול בקצב של 5% בשנה בממוצע – אתה עצמאי כלכלית לעד ויש לך ירושה לתת.

עצמאות כלכלית, לפי הסולידית, מוגדרת כך שאתה יכול למשוך כל חודש את ההוצאה החודשית שלך, אני מניח ש- 2000 זה לא המספר הנכון עבורך 🙂

יוסי

גם הסולידית לא חיה מ2000 ש"ח בחודש.
נדמה לי שהסכום הוא כ-3800 ש"ח.
הסולידית? אנא תקני אותי אם אני טועה

טראמפ

אתה צודק
והיא תארה שהיא חיה עם בן זוג בדירת 3 חדרים, כאשר חדר אחד הוא חדר אפסון למאגרי אוכל יבש שהיא קונה בסיטונות,
אם מדובר במשפחה עם 3 ילדים שרוצה לאמץ את התאוריה אז כנראה היה צריך למסור את 3 הילדים שמצטופפים בחדר השלישי לאימוץ … כי בכל זאת צריך מקום לאוכל היבש…

יוסי

אם כך החישוב לא נכון.
אם אני זקוק ל-3500 ש"ח בחודש, מפת החום צריכה להתעדכן בהתאם. כרגע המפה מחושבת ל-2000 ש"ח בחודש.

טראמפ

אז בתור נקודה למחשבה
בלי קשר לתוכנית הייתי מוסיף הצעה לכל מתכנן להניח שרמת ההוצאות שלו לא ישארו יציבות
וגם לתקציב העצמות יש גבול
שאלה אישית אבל לא חודרנית, היה לכם כלב נכון ? מי ירש אותו ?

נתנייתי

יוסי,
כל עמודה היא הכנסה כיום,
וכל עמודה- הוצאה ממוצעת צפויה.
אם ההוצאות שלך הן 3,50 ש"ח, אתה איפושהוא בין השורות השניה והשלישית מהסוף, ולא בשורההאחרונה (של הוצאה של 2000 ש"ח).

טראמפ

האחד לדעתי מוריה וגם הסולידית הן היוצא מהכלל המעידמעל הכלל במובן שקשה עד בילתי אפשרי לצאת לעצמאות כלכלית הסולידית עבדה לפי עדותה במגזר הפיננסי בחול וצברה הון גבוהה שאיפשר לה מהיותה רווקה אל הורית לצאת פרידה מוקדמת ולפי עדותה חייה בעבודה היו סבל מתמשך כך שהפרישה הביאה אותה בדיוק לאזור הנוחות שלה. מוריה – לפי מה שהבנתי באה מהמגזר הדתי ששם יותר קל חברתית לחיות בצימצום באופן סולידי, אז הסיגול היה קל יותר, גם פיתויי בילויים בסוף שבוע לילדים ולהורים פחות קשים, וכמו שציינת לעבוד ב שתי משרות ולגור בדירה של 88 מטר 8 נפשות זה לא כוס התה של… קרא עוד »

האחד

אני מסכים עם כל מה שכתבת, ובמידה מסויימת ומסוייגת גם עם הסולידית. הדבר היחדיד שאני אומר מתייחס לסוף המשפט הלפני האחרון שלך, לגבי היעד. לאנשים עם ילדים ומשפחה אין יעד, וזאת הנקודה המרכזית. כתבתי יותר באריכות לתגובה שמתחת, אבל העובדה (האולי עגומה) היא שברגע שיש ילדים אין כזה דבר יעד של פרישה מוקדמת. יש יעד של הגדלת החיסכון עוד ועוד, אבל אין נקודת סיום שבה אנחנו אומרים לעצמנו, זהו, הגעתי ליעד, כי ברגע שיש ילדים אנחנו צריכים עוד ועוד כסף כי אנחנו רוצים לעזור להם ולדאוג להם עוד ועוד, ואנחנו גם נרצה לתת להם יותר ויותר (וזה לא אומר בהכרח… קרא עוד »

טראמפ

אני תמיד מוסיף עוד 10-15 אחוז להערכות שלי כדי כדי שיהיה לי buffer
כשאני מתכנן לעוד 20 שנה ++ חייבים לקחת מקדם ביטחון כנגד שגיאת מודל הפרישה
שהיא להערכתי לא אקראית אלא עם bias

ציפור דרור

האחד, עקבתי אחר שרשרת תגובותיך . בעודי מסכים עם חלק ניכר מהעקרונות שהסולידית מנסה להנחיל, אני גם מסכים עם רוב דבריך לגבי היישום הפרקטי במיוחד בהינתן ילדים (ברוכים). יחד עם זאת, איני מסכים עם גישתך ש"אין נקודה שאנחנו יכולים לעצור ולומר, הגענו ליעד". אם היה ברשותך פי 2 ממה שיש ? או פי 10 ?
ברור שיש נקודה שבה אפשר לעצור. אני מסכים שהיא הרבה יותר גבוהה מכל מה שהצעירים (במיוחד נטולי הילדים) פה חושבים. אבל היא קיימת והיא מושפעת לא רק מגודל ההון שצברת אלא גם משיקולים חינוכיים ומוסריים לגבי רמת המעורבות והאחריות שלנו לחיי ילדינו ולכלכלתם.

האחד

בגלל הרצון לעזור לילדים ולתת להם דחיפה גדולה ככל האפשר בחיים, ובטח בתלות במספר הילדים, אדם סביר מהישוב לא יכול להרשות לעצמו להפסיק לעבוד. ברור שאם יהיה לי פי 10 ממה שיש לי היום אז אני מגיע לנקודה שגם אם אשים את הכסף באיזה אפיק עלוב שייתן לי 2-3% בשנה אז ההכנסה מזה תהיה גדולה מהמשכורת שאני ארוויח בעבודה, וירגיש לי מטופש לעבוד. מעבר לכך אפילו העבודה שאני עובד בה היום שאני מגדיר עבודת חלומות, כי חוץ מאיזה 3-4 נסיעות של יומיים שלושה בשנה, וכמה מיילים ביום, ושיחת ועידה מזדמנת פעם בשבועיים אני כמעט ולא עובד (נוסע יום אחד בשבוע… קרא עוד »

e

אני גם יותר ממסכימה שכדי לא לעבוד רצוי שיהיה לך הון הרבה יותר גדול מהמשכורת שממנה חיית עד אז. כי אם אתה לא יכול לממן בזמן החופשי שלך פעילויות שעולות כסף לא עשית כלום. חופש הוא בעיקר חופש כלכלי בלי לספור את הגרושים. כי הלחץ הנפשי בלתכנן מה כן אפשר לעשות ומה לא מוציא את כל החשק מכל העסק. אומנם יש פעילויות שאפשר לעשות בחינם אבל לא למשך עשרות שנים. כמו שאתה לא רוצה לאכול כל יום את אותו הדבר. הרעיון הוא שיהיה לך יותר טוב לא להחליף מצב רע ברע. או כמו שמישהי הגיבה באחת הכתבות – "אתה עובד… קרא עוד »

הדס

היי, אשמח להסבר על הפסקה:
עוד לקח שעולה כאן בבירור הוא שבעוד שהכנסה (אבסולוטית) גבוהה יותר יכולה להועיל ל"סולידים" חדורי מוטיבציה, אין בה כשלעצמה כדי להבטיח הגעה מהירה יותר לעצמאות כלכלית . אדם שמרוויח 9,000 ש"ח ומוציא 4,000 ש"ח יגיע לעצמאות כלכלית שנים רבות לפני אדם שמרוויח 20,000 ש"ח ומוציא 15,000 ש"ח.

לא הבנתי אם חוסכים בשתי האופציות 5K בחודש, הזמן עד להגעה לעצמאות כלכלית כה שונה.

תודה

עוקבת נאמנה

הדס
ההנחה : אדם שמוציא 15000 – ימשיך באותה רמת הוצאה – גם כשיגע ליעד העצמאות הכלכלית – ולכן הוא צריך לחסוך יותר מאדם שמוציא 5000 בחודש וימשיך לחיות ברמת הוצאה זאת.
לכן, אדם שרוצה לעבוד פחות זמן ולחסוך פחות – צריך להוריד את רמת ההוצאה שלו קודם

RrM

בעניין דיון הילודה שהתפתח כאן למעלה: 4 ילדים בעולם המערבי, עם סטנדרטים של חינוך כמו בעולם המערבי זאת והפריבילגיה שרק עשירים מאוד יכולים לעמוד בה. באף מדינה מערבית אנשים לא מביאים כל כך הרבה ילדים: כי זה באמת נורא יקר. אז כחיבן שזו בחירה לגיטימית, אבל הגיוני גם שיהיו לה מחירים. אי אפשר גם לאכול את העודה וגם להשאירה שלמה, וגם להתלונן על כך… על החתום: אמא ל-2 ילדים, שבאופן מודע לא מביאה עוד ילד. כי בסטנדרטים של גידול שכוללים חוגים, ושיעורים פרטיים לאנגלית, וטיפול רגשי לילד עם בעיות חברתיות, והשכלה גבוהה בהמשך הדרך, וכן הלאה: אין למשפחה ממעמד הביניים… קרא עוד »

האחד

האם שמעת אותי מתלונן? מאשים מישהו במשהו? מעבר לכך אני יכול לומר לך שכאן בקנדה, יש המון זוגות אלהוריים, כי העולם היום הוא יותר סביר האני, ואנשים יותר חושבים על עצמם וההנאות שלהם ופחות מוכנים להקריב מעצמם (ואני לא שולל את זה או אומר שזה לא הגיוני), והמגמה הזאת יוצרת בעיה במדינות מפןתחות, כי יש פחות ופחות דור צעיר שיעבוד וישלם מיסים כדי לממן את הדורות המזדקנים. אגב, היית מצפה שאותם אלהוריים יוכלו לחסוך יותר, אבל בדיוק להיפך, בגלל האופי הנהנתני של החיים שלהם הם דווקא מבזבזים יותר. אכן צריך משאבים כדי לגדל ילדים, וזאת בדיוק הנקודה שאני מציין שוב… קרא עוד »

RrM

לא צריך להסביר לי כמה תוספת הוצאות זה כל ילד. אני יודעת היטב, ובדיוק בגלל זה אני נשארת עם השניים שלי בלבד 😉 . בתור משפחה עם שני ילדים אנחנו חוסכים בערך חצי מההכנסה שלנו. אילו היינו מביאים עוד ילד אז לא היינו כבר מסוגלים לשיעור החסכון הזה. כמו שאמרת, זה לא שחור לבן. נכון שפרישה מוקדמת לא תהיה לנו מ 50% חסכון (לפי מפת החום של הסולידית אנחנו באזור ה-23 שנים עד לפרישה, שזה כבר יהיה די קרוב לגיל הפניוסני בכל מקרה 😛 ). אבל זה בחלט מאפשר לנו גם היום דרגות חופש, למשל להוריד אחוזי משרה במידה כדי… קרא עוד »

האחד

עם זה בהחלט אין לי ויכוח

י.ד.

נראה לי שלמדד הסולידית צריך להוסיף מדד העושר. מדד כזה יקבע על פי היכולת להרחיב את הצריכה במשך הזמן על בסיס החסכונות שלך. אם מדד הסולידית דורש צריכה קבועה על בסיס חיסכון של שלוש מאות חודשים מדד העושר ידרוש צריכה משתנה באופן פורפורציונאלי על בסיס חיסכון של 600 חודשי צריכה. בהינתן רמת חיסכון כזו אדם יוכל עם הזמן להרחיב את הצריכה שלו, למשל, על לידת ילדים נוספים, הגדלת הדירה והחזקת רכב פרטי.
יש לי עוד מה להרחיב אבל נראה לי שלבנתיים זה מספיק.

אליהו

למשפחה מרובת ילדים מפת החום לא מדוייקת, אם ההוצאות שלי היום עם הילדים (5) הם סביב ה15 אלף ש״ח, אבל בעוד 20 שנה נהיה רק אני ואשתי, וסביר שנוציא לא יותר מ2-3 אלף ש״ח, וזה שווה ערך ל5 חודשים של היום.. ז״א שהפרישה יכולה להיות הרבה יותר מוקדמת עבורנו, התמונה פחות קודרת כשמסתכלים על זה ככה..

akayama1

את לא התייחסת לאינפלציה או תנועות בערך השקל, גם אם תחסכי איקס, עוד כמה שנים זה יהיה שווה פחות.
ומה אם יהיה את המבצע הפחדות של ביבי בעזה או בצפון שוב וזה יגרום לירידה רצינית בערך השקל?

מי שעובד אולי יוכל לקבל שכר שמתאים לערך החדש של השקל או שכר שמתאים לאינפלציה, אבל כסף מחיסכון רק איבד את הערך וגם ההכנסה ממנו תהיה נמוכה פתאום.

גיורא

עוד נקודת מבט – ברור לגמרי שמתמטית הסולידית צודקת. גם ברור לגמרי שדרך החיים של הסולידית לעולם תתאים רק למעטים. לא בגלל שלא ניתן ליישם אותה אלא בגלל הסבל הנדרש ליישום שלה. האבולוציה שהביאה אותנו עד הלום השאירה אצל כולנו את רגש הקנאה והתחרותיות. אלו שקנאו פעלו ושרדו. אלו שלא שייכים לזן אחר של קופי אדם שנכחד ממזמן. כיום אנחנו פשוט סובלים פיזית (אפשר אפילו למדוד) כאשר לאחרים יש משהו ולנו אין אותו, זה מה שממשיך להניע את העולם. הרי אפשר בהחלט לגדל 4 ילדים מאושרים ב 8 אלפים ש"ח ופחות בחודש. תשאלו כל משפחה חרדית. אבל קשה מאד לעשות… קרא עוד »

שמואל

אתה מדבר פה על אוכלוסיה שמראש מושפעת לחלוטין ממה שהסביבה שלה חושבת/עושה.

מדובר על אותם אנשים שמתחתנים בערך באותו הזמן שחברים שלהם מתחתנים, מביאים ילדים בתזמון עם חברים שלהם, נוסעים לאותן חופשות כמו חברים שלהם, קונים את אותן דירות להשקעה (וגרים בנתיים בשכירות יקרה העיקר ש"תהיה דירה" אפילו אם בדימונה…)

הסולידית לא מכוונת לאנשים כאלה. היא בונה על אנשים כאלו שימשיכו לעשות טעויות שיגדילו את הרווחים של החברות בהן היא מושקעת 🙂

(לא שאני מתיימר לדבר בשם דורין, כן? רק לצורך העניין….)

טראמפ

אם הבלוג מכוון רק ל INTJ או אספרגרים בתפקוד גבוהה
אז אכן אין לאף אחד אחר מה להגיב

במציאות אפשר להגיע למצב של עצמאות כלכלית גם ללא 75٪ חסכון מהנטו ובוודאי ללמוד להפעיל שיקול דעת בניהול הפיננסי המשפחתי.

לורם איפסום

לא להחזיק עוזרת גורם לך סבל פיזי? אחד הטיעונים ההזויים. האמת שאף פעם לא הבנתי טיעונים אבולוציוניים ו״טבעיים״ למינהם. מה זה רלוונטי לעולם של ימינו? הרי גם לנהוג במכונית זה לא טבעי וכל בעל משקפיים עם מספר גבוה לא היה שורד בטבע – news flash – אנחנו כבר מזמן לא בטבע! זה גם מאוד טבעי לרצות לשכב עם אשה מאוד מושכת שתראה ברחוב נכון? (אני בטוח גם שבדיקת fmri תראה הדלקה של המערכת הלימביתֿ) כנראה אפילו שקופי אדם שנטלו יוזמה כזו הצליחו להעביר את הגנים שלהם הלאה ביעילות, זה ממש לא אומר שכך צריך וראוי להתנהג. הילדים ״סובלים״ כשלא נוסעים… קרא עוד »

טראמפ

בחירת מקום מגורים למשפחה זה צת יותר מורכב מאשאץר לצמצם את הבחירה למשתנה בודד
"מידת הסולידיות"

לורם איפסום

זה משתנה בודד רק לכאורה כי יש לו השלכה על המון משתנים אחרים. לדוגמא: אדם יכול לבחור לגור באיזור עשיר מאוד בגלל הרמה החינוכית הגבוהה בו. לשיטתך, הפגיעה תהיה רק במידת החסכון שלו אבל בפועל תהיה למגורים שם גם השפעה חינוכית שלילית רבה על הילדים (שאולי ילמדו בבתי ספר טובים יותר אבל ילמדו גם ל״סבול״ כשלא נוסעים לחופשת סקי, שרכב משפחתי חייב להיות 4*4 וכו׳).
בכל מקרה, כוונתי הייתה שכדאי להתחשב גם (ולא רק) במדד הסולידיות בבחירת מקום מגורים (לדעתי מרבית האנשים לא עושים זאת).

יהלי

הטיעונים שלך קצת מופרכים..
אני גם לא הייתי בילדות בחו"ל לעומת חברות שלי שכן היו. תשאל אותן היום מה הן זוכרות מאותם טיולים, הן לא זוכרות כלום. ילדים לא צורבים בזיכרון את החוויה וגיבוש משפחתי או טיולי בטן גב (שזה בעצם מה שקורה עם ילדים קטנים..) אפשר לעשות גם בארץ.

אור

יהלי, באופן כללי איננו זוכרים בכלל חוויות ואירועים שהתרחשו עד לגיל 3, פחות או יותר (למעט יוצא מן הכלל), יש שלא יזכרו גם עד גיל מאוחר מזה ובכלל ככל שיתבגרו יטו לשכוח יותר ויותר חוויות ילדות, אני מזמין אותך לעשות את הניסוי בעצמך, פשוט שאל אנשים מה הם זוכרים וממתי. עם זאת יש לחוויות בגילאים אלה תפקיד מכריע ומשפיע לא פחות ואף הרבה יותר מחוויות שנצרבו בזיכרון המודע. החוויות המוקדמות האלה לוקחות חלק בעיצוב שלנו כבוגרים. מן הסתם חוויות טובות יתרמו להתפתחותנו וחוויות שליליות יגרמו להיפך. בקיצור, חוויות ילדות לא רק שנצרבות אצל האדם, הן נצרבות באופן העמוק ביותר. לגבי… קרא עוד »

דין

ושאר כל ההנאות שבעולם כמו כן, אלו יתבונן בהם יראה שאפילו הטוב המדומה שבהם איננו אלא לזמן מועט, והרע שיכול להיוולד מהם קשה וארוך, עד שלא יאות לשום בעל שכל לשום עצמו בסכנות הרעות על ריווח הטוב המועט ההוא. וזה פשוט. וכשירגיל את עצמו ויתמיד בעיונו על האמת הזאת, הנה מעט מעט יצא חופשי ממאסר הסכלות אשר חושך החומר אוסר אותו בו, ולא יתפתה מפיתויי ההנאות הכוזבות כלל, או ימאס בהן וידע שאין לו לקחת מן העולם אלא ההכרחי, וכמו שכתבתי. והנה, כמו שההתבונן על זה הדבר גורם קניית הפרישות, כך סכלותו מפסיד אותו, וההתמדה בין השרים ואנשי הגדולות הרודפים… קרא עוד »

JOE

אני קורא ביומיים האחרונים את מה שאת כותבת ופשוט לא מבין מה הסיבה שלך להמליץ דברים כאלה ואחרים בנוגע לקרנות מחקות. הדרך הטובה ביותר להשקעה היא לבצע ניתוח אלגוריתמי (לאלו שלמדו את זה במסגרת מתמטיקה/מדעי המחשב) למנייה או קרן או תעודת סל וכו' שברצונך לרכוש, ולהתבונן בתשקיף של הקרן המיועדת למשל, לבדוק מה סך האחזקות שלה, והתשואות של אותן אחזקות אשר ישפיעו כתמורה על ערך הקרן כמובן. ישנן קרנות מנוהלות עם רקורד מצוין, ודמי ניהול מעט גבוהים, אך הביצועים שלהן דוקא מתעלים ברוב המקרים על הקרנות המחקות. התחלתי להתעניין בשוק ההון לאחר שנתקלתי באתר שלך, ומאז אני רואה שיש לא… קרא עוד »

דודו

לתיק ממונף יש סיכון של איפוס התיק. איך התיק שלך היה מתנהג ב2008?

danielkleingo

הבעיה שהחל מרף מסויים יש מחסום פסיכולוגי ידוע ונחקר שהופך את הכל ללא כדאי. הרף הזה הוא בסביבות 25-35 שנה. אפשר עוד לשאול בן 20 מה היעדים הכלליים שלו לגיל 40, אבל לשאול ילד בן 20 מה יהיה בגיל 60 ? קוראים לזה 'קפיצה מחשבתית' ופרט למעטים זה אקט בלתי אפשרי 🙂 העקרון הזה משחק תפקיד כפול לא רק בתכנון אלא גם בהתחשבנות: אם אני צריך לחיות בצמצום 30 שנה (מגיל 20 עד גיל 50) זה כבר לא שווה לי. עדיף "להינות מהחיים" ולהתפנק. עבור רוב האנשים בישראל, גם עבור עשירון 7 המכובד ורווקים בלי ילדים ומשכנתא, זה בדיוק בדיוק… קרא עוד »

danielkleingo

אז הגיע הזמן לפרק את זה 🙂 בנאדם מן הישוב עשה צבא, ואחכ למד באונ', גר אצל ההורים, ויצא לעבודה ולדירה בשכירות.. הוא מגיע פתאום בגיל 27 לבלוג הזה ועיניו נפקחות. הוא מתלהב וישר מנסה. אבל הוא נופל מהר מאוד. נניח שהוא מתחיל ביחס 7/4 מאוד סביר שמוביל ל 25 שנה: 1) תוך כמה חודשים נוחתים עליו המון בלתמים: שרברב, תרופות, ימי מחלה, נעליים שנקרעו, מסך שנשרף, היום המעצבן ההוא שהוא שכח דוד דולק, והיום הזה שהוא לקח מונית ספיישל לבילוי/פגישה/וואטאבר. מה לעשות הוא לא מיומן ואולטרא-יעיל כמונו 😛 כל החישובים שלו לסל הוצאות של 4000 שח קופצים ל 5000… קרא עוד »

danielkleingo

הדברים האלה מופגנים למי שנמצא כך או אחרת כבר שנים עם רגל אחת בחו'ל. המצב שונה וגם ההתנהלות. אנשים הרבה יותר שקולים (חתונות גרנדיוזית בהפקת ענק די נדיר) אבל מנגד גם התנאים הרבה יותר מאפשרים ומכוונים. בכל מקום יש אופציות זולות שמאפשרות את זה. וגם קודחים להם לחשוב על גיל 40 ו-60. מנגד מאוד קשה להסביר לאנשים בארץ את הכדאיות בהתייעלות וחסכנות. הבריטי יוותר על החופשה השנתית שלו – הישראלי לא :/ זה לא הופך את הישראלים לפחות "חכמים"…. מבלי להכנס לפוליטיקה וכלכלה בשורה התחתונה נוצרו כאן תנאים לא אידיאלים (בלשון המעטה) שדוחפים אנשים להחלטות לא כדאיות (בלשון המעטה). הישראלי… קרא עוד »

דודו

הרבה מגיבים פה בוחרים לתקוף את הנביא במקום לנסות להפנים את מה שנאמר. מי כמוני יודע, יש לי 2 ילדים ואני חווה על בשרי את הקושי לחסוך. מה שדורין עושה בבלוג ובפוסט הזה הוא להציג לקוראים מראה, או אולי סרגל שבאמצעותו הם יכולים להבין את מצבם הפיננסי. בגדול כל התלונות שאנשים כותבים נכונות, וכל התרוצים נכונים. קשה לחסוך עם ילדים, וקשה לחסוך על הילדים. אני גם לא מאמין בסגפנות הקיצונית שדורין מפרסמת. אבל גם צריך לזכור שכולנו פה נגיע לגיל 67 מתישהו, ואם לא חסכתם מספיק כסף עד הפנסיה כדי לחיות ברווחה אז אכלתם אותה. מה שדורין נותנת פה הוא… קרא עוד »

איתי_85

פוסט נהדר. ההוצאות של הישראלי הממוצע מגוחכות. אני חושב על הרבה מהחברים שלי שמרוויחים כפול ממני, אבל חיים בין העבודה והמסעדה, והחיים שלהם לא כזה גליק גדול.

קרן

בלוג מעולה! רק לאחרונה הכרתי ואני לא מפסיקה לקרוא מאז.
רק שאלה קטנה – איך זה יכול להיות שההגדרה של עצמאות כלכלית היא 300 משכורות?
אם נניח יצאת לפנסיה בגיל 40 – לפי מה שכתבת בפוסט אחר – אחרי 20 שנה איבדת חצי מהערך. זאת אומרת שבגיל 60 נשארת עם 150 משכורות. (כי הכוונה היא להשתמש בתשואה של ה300 משכורות)
אודה להבהרה בנושא.. תודה

קרן

אם אשאף לתשואה של כ-5% ומתכוונת להשתמש בתשואה של 4% אז מה שנשאר זה ה300 משכורות פחות או יותר.. אני מחסירה משהו?

daat99

למה שתשאפי לתשואה של 5% בלבד כאשר מדד המניות האמריקאי הניב 9.53% בממוצע בשנה וזה כולל התחשבות במשבר החריף ביותר בהיסטוריה (1929) ובמשבר החמור ביותר מאז ועד היום (2008)?

בכל אופן גם אם את מקבלת תשואה מינורית של 5% בלבד בטווח הרחוק ומושכת רק 4% משווי התיק שלך אז התיק שלך עדיין צפוי לגדול בקצב של 1% בשנה שזה לא כל כך נורא בהתחשב בכך שאת כבר פרשת מעבודתך והתחלת לאכול חסכונות (ואיכשהו לראות אותם גדלים).

יוסף

מסכים עם הרבה דברים ממה שנאמר כאן, אבל ברצוני להעלות כמה נקודות התחלתיות ששונות מאדם לאדם ובעצם משנות את הכדאיות או היכולת לעמוד בחלק מהרעיונות שהציגה הסולידית. א. ילדים האם זה צורך כמו קורת גג, או שזה הפרעה בדרך לחירות הכלכלית? לדעתי זה צורך ורוב האנשים הנורמליים מרגישים דחף לכך בדיוק כמו רצון לישון או לאכול (בצורה שונה) ולכן זה חייב להיכלל בחישובים ההנחה שיש לפחות 2-3 ילדים למשפחה (הממוצע בישראל). ב. מה מטרת החירות הכלכלית? אם המטרה היא להיות חופשי ולא לעבוד, השאלה מה תעשה בחופש הזה?אולי זה נראה שאלה דבילית, אבל יש אנשים שמרגע שהפסיקו לעבוד בפנסיה חלו… קרא עוד »

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן