איך לבחור קרן השתלמות

א

קרן השתלמות היא אפיק החיסכון השני בחשיבותו אחרי החיסכון השוטף. אם אתם חוסכים אגרסיביים שחותרים להגיע לעצמאות כלכלית עשרות שנים לפני גיל הפרישה הקבוע בחוק, יתכן שהוא אפילו החשוב ביותר. 

האטרקטיביות של קרנות ההשתלמות נובעות מ-3 מאפיינים ייחודיים:

1. נזילות: ראשית, כספים שהופקדו בקרן השתלמות הופכים לנזילים כעבור שש שנים בלבד מיום פתיחת הקרן. זאת אומרת שבניגוד למוצרים פנסיוניים אחרים, אין צורך להמתין עד גיל 60 כדי למשוך את הכספים ללא קנס. המשמעות היא שגם אם אתם צעירים מאד, ניתן להתייחס לקרן ההשתלמות במסגרת חישוב השווי הנקי הנזיל שלכם לצורך פרישה בטווח השנים הקרובות.

2. פטור ממס הכנסה במעמד ההפקדה: על חלק ניכר מהכספים שאתם מפקידים לקרן, בין אם כשכירים או כעצמאיים, אינכם נדרשים לשלם מס הכנסה במעמד ההפקדה. כלומר, ההפקדה לקרן ההשתלמות היא בחלקה הגדול מהברוטו.

3. פטור ממס רווח הון במעמד המשיכה: המאפיין השלישי, והחשוב ביותר לענייננו, הוא שרווחים שמקורם בהפקדות לקרן השתלמות (עד לתקרה הקבועה בחוק) פטורים לחלוטין ממס רווח הון. זאת אומרת שאם תפקידו מדי שנה את הסכום המרבי המוכר לפטור (18,480 ש"ח לעצמאיים, 18,854 ש"ח לשכירים), הרי שכל שקל שתרוויחו מההפקדה הזו, וכל שקל שתרוויחו מאותו שקל בעתיד (ריבית דריבית), יהיו מוגנים לחלוטין מטלפיו של איש המס.

כל אלה הופכים את קרן השתלמות לאפיק ההשקעה היחיד שמאפשר לכם להשקיע באופן שוטף בשוק ההון ולמשוך את הכסף בפטור ממס לפני גיל 60. עבור הפורש הצעיר, זוהי לא פחות ממתנה.

היצע קרנות ההשתלמות בישראל ענקי. פועלות כאן קצת יותר מ-200 קרנות שונות, וכולן, בלי יוצא מן הכלל, עומדות בשלוש התנאים לעיל. איך מתמודדים עם טרור הבחירה הזה? איך בכל ניתן לבחור את הקרן המתאימה ביותר?

כדי להשיב על השאלה הזו, תחילה יש להבין שקרן השתלמות, לכשעצמה, איננה נכס פיננסי כמו קרן נאמנות, למשל.

מדובר באפיק חיסכון — ממש כמו חשבון הבנק שלכם. אין לו ערך פיננסי לכשעצמו ואי אפשר לסחור בו. אם נשתמש באנלוגיית פסיכומטרי שחוקה, ההבדל בין קרן השתלמות לקרן נאמנות משול להבדל שבין ארגז הצעצועים לצעצוע עצמו.

יתרונותיה הגדולים של קרן ההשתלמות נובעים ממעמדה המיוחד בחוק כ"מעטפה" שפוטרת ממס כל מה שתכניסו לתוכה (עד לתקרה): מניות, אג"ח, תעודות סל, קרנות נאמנות וכל נייר ערך אחר. יתרונותיה אינם נובעים מניירות הערך הספציפיים שאותם בחר מנהל הקרן לתחוב למעטפה.

בתי ההשקעות השונים מציעים לכם למעשה "ארגז" זהה, אך כל אחד מהם ממלא אותו בצעצועים שונים לפי מדיניות שונה.

כל מנהל השקעות ינסה לשכנע אתכם שהצעצועים שלו הם הטובים ביותר, או ליתר דיוק, שהוא עולה על מתחריו במידת היכולת שלו לבחור את הצעצועים הטובים ביותר. בדרך כלל, המשוואה היא שככל שמנהל הקרן "איכותי" יותר, כך ראוי לשלם לו דמי ניהול גבוהים יותר.

הפתרון האופטימלי: קחו רק את הארגז

עכשיו כשההבדל ברור, תוכלו בוודאי לתאר לעצמכם מהו הפיתרון האופטימלי מבחינתו של המשקיע הפסיבי העצמאי — זה שלא מעוניין שמישהו אחר, מוכשר ונבואי ככל שהוא מתיימר להיות, ישחק לו בכסף ועוד יגבה על כך צ'ק שמן.

קרן ההשתלמות הטובה ביותר שתוכלו לבחור היא זו שמאפשרת לכם לנהל את הכסף בעצמכם בעלות הנמוכה ביותר, לפי מודל ניהול אישי (IRA).

כאן אתם מקבלים אך ורק את הארגז — כשהוא ריק מצעצועים.

לאחר שתצטרפו לקרן ותעבירו כספים, יוקם עבורכם חשבון השקעות עם גישה ישירה לבורסות בארץ ובחו"ל. במסגרת החשבון תוכלו לרכוש באופן עצמאי כל קרן נאמנות, תעודת סל או ETF העולה על רוחכם, בהתאם להרכבו האסטרטגי של תיק ההשקעות שלכם, וזאת מבלי להיות כפופים לגחמותיו של מנהל השקעות זה או אחר או למדיניות ההשקעה שלו.

ההבדל המשמעותי כאן הוא שבשונה מחשבונכם בבנק או בבית ההשקעות, כל פעילות שתבצעו במסגרת ה-IRA תהנה ממכלול הפטורים והטבות המס הנלוות לקרן השתלמות.

דמי הניהול בקרנות השתלמות בניהול אישי (IRA) יהיו נמוכים מאוד (בין 0.3% ל-0.4% בשנה), מפני שלהוציא פלטפורמת המסחר ומנגנון בקרה ודיווח, בית ההשקעות לא מספק כל שירות ניהול השקעות אקטיבי.

אם זה כל כך מושלם, למה לא כולם עושים את זה? למה לא כולם פותחים קרן IRA, ממלאים אותה בשניים-שלושה ETFים של Vanguard או iShares או קרנות אינדקס מקומיות, והולכים לעשות דברים מעניינים יותר?

סיבה אחת היא שכמו הרבה דברים אחרים הנוגעים לתחום הפיננסי, יש אנשים שמעדיפים שלא להעדיף, לומדים שלא ללמוד ובוחרים שלא לבחור. הם "זורמים" עם קרן ההשתלמות שבחר עבורם המעסיק שלהם, או עם מה שהמליץ להם החבר ה"מבין" מהעבודה, או עם מה שהמשווק הפנסיוני שעובד עם המעסיק ממליץ, או עם מה שהניב תשואה "פנומנלית" בשנה וחצי האחרונות ומכאן ברור שכך יהיה גם בעשור הקרוב.

אבל לא כולם כאלה. יש אנשים שמאוד היו מעוניינים להעביר את קרן ההשתלמות שלהם למסלול IRA, אך אינם יכולים לעשות זאת פשוט מפני שבתי ההשקעות המציעים את השירות הגדירו ספי מינימום גבוהים יחסית לפתיחת חשבון.

נכון לבדיקה אחרונה, הסכום הנמוך ביותר  לפתיחת / העברת קרן השתלמות IRA הוא 150,000 ש"ח  50,000 ש"ח אצל מיטב-דש (ותודה לקוראים שעדכנו!). IBI, אינפיניטי, מנורה-מבטחים, הלמן-אלדובי, IRA ישראל, הפניקס, אקסלנס ופסגות — כולם דורשים מינימום גבוה יותר, שנע סביב 200,000 ש"ח ומעלה.

מה זה אומר לגביכם?

אם כבר צברתם 50,000 ש"ח או יותר בקרן ההשתלמות שלכם — בהחלט יש טעם לשקול להעבירה לניהול אישי. ההעברה אינה מהווה אירוע מס ולא פוגעת בוותק שצברתם.

אם אין לכם קרן השתלמות, או שיש לכם אחת אך עדיין לא צברתם בה 50,000 ש"ח, ואתם עומדים בתנאים הבאים:

1) אתם עצמאיים ועסקכם רשום כדין במע"מ

2) יש לכם לפחות 50,000 ש"ח בחשבון הבנק

במקרה כזה, תוכלו להעביר את כל הכסף בבת אחת לניהול IRA (על פי חוק, עצמאיים רשאים להפקיד עד 264,000 ש"ח בשנה לקרן השתלמות, אפילו אם העסק שלהם מניב בפני עצמו גרושים). שימו לב שהפטור ממס יחול רק על 18,480 השקלים הראשונים, אך בשנה שלאחר מכן תוכלו להפקיד ישירות ל-IRA.

אם אתם לא נכללים בשתי הקבוצות הללו, נראה שאופציית ה-IRA איננה רלוונטית עבורכם בשלב זה. במקרה זה, יהיה עליכם לבחור בפתרון פחות אופטימלי, ולברור את המוץ מן התבן.

לסנן קרנות השתלמות עם מאצ'טה

כאמור, יש יותר מ-200 קרנות השתלמות שונות, ואנחנו אמורים לבחור את המתאימות ביותר מנקודת מבטו של הפורש הצעיר.

להלן תתואר הדרך בה בחרתי אני את קרן ההשתלמות שלי. מה שמתאים עבורי ומשרת את מטרותי עלול שלא להתאים עבורכם. לעולם אל תחקו בלוגרים רנדומליים מבלי להתייעץ עם בעל מקצוע.

אני מציעה לסנן את קרנות הנאמנות באופן אגרסיבי בהתאם לשלושה כללים נוקשים.

כלל 1: מה שלא מנייתי – עף

בדרך כלל מלמדים אותנו לבחור קרן השתלמות בהתאם לפרופיל הסיכון שלנו.

אם אנחנו צעירים ותאבי סיכון — נלך על קרן השתלמות עם חשיפה גבוהה למניות. אם אנחנו מבוגרים יותר ואופק ההשקעה שלנו קצר יחסית, הרי שנעדיף קרן השתלמות סולידית יותר.

זוהי עצה הגיונית לכל דבר, אך כזו שבעיני מחמיצה נקודה מהותית.

מכיוון שקרן השתלמות נהנית כאמור מהטבת מס אדירה, יש הגיון לשלב בתוכה כמה שיותר נכסים עם תוחלת תשואה גבוהה, כדי להשאיר בכיסנו כמה שיותר מהרווח – אם יתממש.

(תזכורת: תוחלת התשואה של נכסי ההשקעה שונים נראית כך: מזומן < אג"ח ממשלתי < אג"ח קונצרני < סחורות <  נדל"ן < אג"ח זבל < מניות. )

במילים אחרות, בבואכם לבחור קרן השתלמות חשבו עליה כעל חלק בלתי-נפרד מהפלח המנייתי בהקצאת הנכסים הכוללת בתיק ההשקעות שלכם.

נכון, זה לא אינטואיטיבי. הרי הקרן מנוהלת בחשבון נפרד, על-ידי חברה אחרת, ונהנית מתנאי מיסוי שונים לחלוטין. ועדיין, במונחים של תכנון מס זוהי הדרך היעילה ביותר להשקיע במניות ולשמור על כמה שיותר מהרווחים בכיסכם (במקום להעשיר את כיסי הממשלה).

על אותו משקל, משקיע שדוחף נכסים סופר-סולידיים כמו אג"ח ומזומן בקרן ההשתלמות שלו "מבזבז" מקום יקר של מרחב מוגן במס, שבו יכול היה לרכז נכסים מסוכנים יותר.

כמובן שככל שתקחו סיכון רב יותר בקרן ההשתלמות, תוכלו להקטין באופן פרופורציונאלי את הסיכון שאתם לוקחים בחשבון החייב במס (החשבון ה"רגיל" המתנהל בבנק או בבית ההשקעות).

יש שכירים שעשויים להרגיש נוח יותר לסכן את הסכומים ה"בלתי נראים" שהבוס מפריש מדי חודש לקרן ההשתלמות, ולא את הנטו שנוחת בעו"ש כל חודש. זה כמובן פסיכולוגי לחלוטין, אבל אין לזלזל בעניין.

הנה דוגמה. בתיה היא משקיעה עצמאית שהחליטה על הקצאת נכסים אסטרטגית לפי מודל 50-50: 50% לאג"ח, 50% למניות. היא חילקה את חשבון הבנק שלה, על סך 100,000 ש"ח, שווה בשווה בין שני הנכסים. אך לבתיה בנוסף קרן השתלמות על סך 50,000 ש"ח, המושקעת כולה במסלול סולידי (100% אג"ח).

בתיה טועה ומחשיבה את קרן ההשתלמות שלה כתיק השקעות נפרד. התוצאה היא שהקצאת הנכסים האסטרטגית שלה היא 33% (50,000 ש"ח) במניות ו-66% (100,000 ש"ח) באג"ח. זאת אומרת שלא רק שהיא מחזיקה בתיק שמרן בהרבה מכפי שנדמה לה, אלא היא עושה זאת באופן מאוד לא יעיל במונחי מס, מפני שכל הרווחים הפוטנציאלים שיניבו לה המניות ימוסו בשיעור של 25% ברגע שתמכור אותן.

גישה יעילה בהרבה הייתה לשמור על מודל 50-50 על פני כל החשבונות, ולהתייחס אל כולם כאל מקשה אחת. כך, היא הייתה יכולה להקטין את החשיפה למניות בחשבון החייב במס, ולהעביר את קרן ההשתלמות למסלול 100% מנייתי כדי לזכות במלוא הטבת המס. התוצאה הייתה נראית כך:

יעילות דרך קרן השתלמות
ריכוז חלקו הארי של הפלח המנייתי בחשבון הפטור במס מהווה דרך מצוינת להקטין את חבות המס הכוללת.

אם נסנן את כל קרנות ההשתלמות, נעיף את המסלולים ה"כלליים" וה"אג"חיים", ונזקק מתוכן את הקרנות המנייתיות בלבד, נישאר עם 34 קרנות בסך הכל. את הרשימה המלאה תוכלו למצוא כאן. אבל עוד לא סיימנו.

כלל 2: מה שלא מחקה מדד – עף

למרות שהם ינסו בכל כוחם להוכיח אחרת, גופים פיננסיים מוסדיים מתקשים מאוד להכות, לתזמן, לנצח או להשיג תשואה עודפת על זו של מדד הייחוס אופן עקבי.

למרות סוללות האנליסטים, החוקרים והסוחרים החדים שהם מעסיקים, או ליתר דיוק — בגלל עלותה הגבוהה של האופרציה כולה — הם מתקשים לעמוד ביעד השאפתני שלהם לאורך זמן.

אין לי שמץ של ספק שיהיו כאלה שיצליחו לעשות זאת — הבעיה היא שאין דרך לנחש מראש מי מהם. בדרך כלל ימליצו לנו לבחון את התשואות משנים עברו, להסתכל על מדדים מורכבים כמו שארפ ואלפא, ולאמץ תודעת "מה שהיה הוא שיהיה".

קוראים ותיקים מכירים את עמדתי בעניין היטב, ולכן לא ארחיב הרבה מעבר למה שכתבתי בעבר.

פילוסופיית ההשקעה האקטיבית פשטה את הרגל, אולם תעשיית המוצרים הפנסיוניים בישראל מתבצרת בעמדתה הפרדוקסלית שלא לעבור למסלולים מחקי מדד. זה מתבטא בין היתר בהיצע העלוב של קרנות ההשתלמות הפסיביות, שאת מספרן ניתן למנות על 2 ידיים:

  1. הפניקס – השתלמות שיטת הפניקס סל עוקב מדד S&P500 (דמי ניהול < 1%)
  2. הפניקס – השתלמות שיטת הפניקס סל עוקב מדד MSCIשווקים מתעוררים (דמי ניהול < 1%)
  3. הפניקס – השתלמות שיטת הפניקס סל עוקב מדד ת"א 100  (דמי ניהול < 1%)
  4. הפניקס – השתלמות שיטת הפניקס סל עוקב מדד דאו ג'ונס יורו סטוקס 50 (דמי ניהול < 1%)
  5. אי.בי.אי השתלמות מחקה מדד S&P500(דמי ניהול = 0.5%)
  6. אי.בי.אי השתלמות מחקה מדד ת"א 25 (דמי ניהול = 0.5%)
  7. אקסלנס קסם השתלמות מחקה מדדי מניות (דמי ניהול = 0.8%)  (*)
  8. אינפיניטי השתלמות סל מניות חו"ל (דמי ניהול = 0.7%)
  9. אינפיניטי השתלמות סל מניות (דמי ניהול = 1%)

(*) הערה: הקרן של אקסלנס היא מה שמכונה "חצי-פסיבית". זה נושא לפוסט בפני עצמו, אבל לעת עתה די לציין שמדובר בקרן אקטיבית שמגבילה את עצמה למסחר שוטף ב-ETFים וקרנות מחקות. הרעיון הזה נעשה פופולארי יותר ויותר בעולם קרנות הנאמנות, ולצערי זהו הביטוי הראשון שלו בעולם הפנסיוני.

כלל 3: מה שלא זול – עף

ירדנו מ-200 ל-9, שזה די מרשים, אבל מלאכתנו עדיין לא תמה.

דמי הניהול הם מאפיין התשואה היחיד שניתן לדעת מראש. במסלול שמחקה מדד מניות, ככל שדמי הניהול גבוהים יותר, התשואה תהיה נמוכה יותר. זו מתמטיקה פשוטה.

אחת התופעות המדאיגות ביותר, שהחלה בשוק תעודות הסל ולאחרונה נותנת את אותותיה גם בשוק הקרנות המחקות, היא מוצרים פסיביים שגובים דמי ניהול גבוהים מאוד.

מה זה גבוה מאוד?   ובכן,  לא אגזים אם אומר שלשלם יותר מ-0.5% על תעודת סל, קרן מחקה או כל מוצר עוקב מדד אחר זו עסקה לא טובה.

אני יכולה להבין ש-0.2% הראשונים משמשים רק כדי לכסות את העלויות התפעוליות הבסיסיות: מנגנוני גיוס הכספים, רישום העמיתים, דיווח, פדיונות וכדומה. אבל אין שום סיבה הגיונית לשלם יותר מ-1% בשנה בשנה כדי שמישהו ינסה לחקות מדד טיפש.

לא רק שאין שום ערך בעסקה הזו — מחיר כזה חוטא לעצם הקונספט של מוצרי ההשקעה הפסיבית א לה ג'ון בוגל — להשיג את תשואת השוק בעלות הנמוכה ביותר. לתשומת לבם של החברים ב"הפניקס".

זה מצמצם אותנו, מעשית, לשתי קרנות – שתיהן מבית IBI, האחת מחקה ת"א 25 (דרך החזקה פיזית במניות) והשניה מחקה מדד S&P 500 האמריקני (דרך מסחר בחוזים עתידים על המדד).  את הקרן הראשונה הייתי פוסלת משיקולים של היעדר פיזור — 20% ממנה (!) מושקעים רק בשתי מניות (טבע ופריגו).

זה אומר שנשארנו עם הסנופי. לא מספיק מגוון, לא מספיק זול, רחוק מאידיאלי, אבל עד שהתעשייה הפיננסית בארץ תתעשת ותרווה את השוק במוצרים נוספים — זה מה יש. ביום שזה יקרה, אעדכן את הפוסט הזה.

גילוי נאות: אני מחזיקה חלק זניח מהוני (לרבות ההכנסה השוטפת מהבלוג הזה) בקרן ההשתלמות מחקה S&P 500 של IBI. אין לי יחסים עסקיים עם בית השקעות זה. הדיון לעיל מתאר את הסיבות והתהליך המחשבתי שהובילו אותי להפנות לשם חלק מכספי. מה שמתאים עבורי – עלול שלא להתאים לכם!

רגע, מה עם הקרן המקצועית שלי?

אלה מכם שכספם מושקע בקרן השתלמות של איגודים מקצועיים (למשל, קרן החיסכון לצבא הקבע, קרן ההשתלמות למשפטנים, מורים, תעשייה אווירית וכן הלאה) עשויים למצוא עצמם בדילמה.

מצד אחד, קרנות ההשתלמות הללו מנוהלות (אקטיבית). מצד שני, דמי הניהול נמוכים במיוחד. האם עליהם לעבור?

באופן כללי, אם דמי הניהול נמוכים עד אפסיים (לדוגמה, כמו בקרן הצה"לית שדי "טוחנת" את הראל עם דמי ניהול של כ-0.2%), יש טעם להנות מההטבה ולא לעבור למסלול יקר יותר בבית השקעות חיצוני. יחד עם זאת, הייתי בודקת אפשרות להעביר את הקרן למסלול מנייתי, במידה שמנהל הקרן המקצועית מאפשר זאת. 

אין לראות באמור ייעוץ פיננסי או פנסיוני כהגדרתם בחוק. כאמור, יש לי עניין אישי בקרן ההשתלמות הנדונה. לעולם אל תקבלו החלטה על סמך דברים שנכתבים באתר הזה מבלי להיוועץ עם איש מקצוע בעל רישיון. לצערי, עקב תקנות הייעוץ הכללי של הרשות לניירות ערך נאסר עלי להתייחס לתגובותיכם בפוסט זה. 

הירשם
הודע על
guest

223 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
איתמר

אם הבנתי נכון, את ממליצה על קרן השתלמות בניהול אישי, אבל עבור עצמך בחרת בקרן השתלמות שאינה כזאת?
למה?
האם את לא עומדת בדרישות ל IRA, כפי שפירטת בפוסט? או שמא יש סיבה אחרת? אולי פספסתי משהו?

בכל מקרה, תודה על פוסט אינפורמטיבי! 🙂

רוני

גם אני אשמח להסבר

אלון

גם אני לא הבנתי בהתחלה, אבל היא כותבת:
"אם אתם לא נכללים בשתי הקבוצות הללו, נראה שאופציית ה-IRA איננה רלוונטית עבורכם בשלב זה. במקרה זה, יהיה עליכם לבחור בפתרון פחות אופטימלי, ולברור את המוץ מן התבן."
ואז היא בוררת את המוץ 🙂

סולידי למחצה

היא ציינה שבזמן כתיבת הפוסט המינימום לפתיחת IRA היה 150,000 ש"ח ושהקרן השתלמות שלה היא מהכנסות הבלוג.

אם נעשה 1+1 כנראה שבזמנו הכנסות הבלוג לא הספיקו לפתיחת IRA.

גבי

אדיר, כ"כ הרבה תובנות במאמר אחד. כבר חודש אני מתלבט מה לעשות עם קרנות ההשתלמות שלי. ועכשיו נפלו לי 20 אסימונים ביחד.

אלון

בימים אלה, לאחר סקר מעמיק חתמתי על העברה ל IRA. משתף איתכם את רשמי:
– מיטב דש יצאו הכי זולים. קיבלתי 0.25% (הם מאוד זולים עכשיו בגלל איבוד צבירות בתקופה האחרונה)
– מומלץ להתאגד כמה אנשים יחד כדי להגדיל את כח המיקוח
– לדעתי השוואת עמלות פעולות ונוחות מערכת המסחר פחות רלוונטית (למי שדוגל בהשקעה פסיבית במדדים)

בהצלחה

איליה

אלון, אני ואישתי מנהלים קרנות השתלמות IRA במיטב דש. אנחנו משלמים 0.3%.
כמה כסף העברת לשם שקיבלת 0.25%? אני רוצה להתמקח איתם עכשיו לכן זה מעניין אותי.

אלון

התאגדנו בסכום של כמה מאות אלפים. גם IBI מסוגלים לתת IRA ב0.25. הדרך היחידה להשיג את זה היא התמקחות כמו בשוק.
בכל מקרה מקווה שאם בית השקעות יתן לך 0.25% אכן תשתמש בקרן עד לגיל פרישה.

גל גולדשטיין

שאלה, זה יכול להיות גם כספי פנסיה? או שמדובר על "חיסכון" לבד שאינו קשור לפנסיה?

Gal Granov (@galg)

יופי של מאמר. גם אני די חושב על שינוי…
איך אני בדיוק מבצע השקעות ב IRA? והאם זה לא מסובך?
כמו כן, S&P עלה המון השנה, וזה נראה מפתה. אבל לא לעולם חוסן….

כמו כן S&P של IBI 'קיימת רק שנה…. לא שזה משנה אם היא עוקבת…

אלדד

שלום. תשומת ליבך שברב או כל קרנות ההשתלמות בתי ההשקעות וחברות הביטוח גובים בנוסף עמלה נוספת בשם "הוצאות ישירות". עמלה זו מגיעה עד 0.4% ומנוכה מסך נכסי הקרן כך שאם ההסכם שלך על 0.5% סביר שאת משלמת יותר וייתכן שעד פעמיים.

מיקו

ההשקעות דרך ה-IRA מתבצעות ממש כמו בכל מערכת מסחר (אחרת בנקאית, אורדרנט). יש לך ממשק שמאפשר לך לשלוח פקודות קניה ומכירה ישירות למסלקת הבורסה. ההבדל היחיד הוא שמבחינה חוקית לחשבון הזה יש מעמד אחר המזכה אותך בפטור ממס.

yossi

סולידית, אולי תתחילי לתת שירותי ייעוץ בתשלום לחסרי הבנה בשוק ההון, כמוני לדוגמה?
כל ההמלצות שלך נראות מצויינות, אך עבורי הן סינית מדוברת.

סער

אבל אז היא תעבוד ולא תהיה בפרישה מוקדמת והכי מכאן התחיל כל הסיפור 🙂

עמרי

שמח לספר שמיטב-ד"ש מקבלים גם שכירים עם מעל 50 אש"ח ל-IRA. דמי ניהול 0.3 אם מתעקשים מספיק (= לבקש ולהגיד שזה חשוב – לא צריך יותר מזה).

ושאלה לגבי IRA – עשיתי תהליך צמצום דומה לשלך, ונעזרתי בפוסט שלך על ניירות זולים. חסרים לי ניירות לקנות, תחת המגבלה שנייר יחיד לא יעבור 10% מהתיק.
רעיונות?

Sasha

צודק. גם אני בדקתי לפני כשנה במיטב-ד"ש / הדס ארזים וסף הכניסה היה 50K עם %0.3 דמי ניהול

חנוש

אתה מודע לזה שמגבלת ה-10% אינה חלה על קרנות נאמנות (מקומיות או זרות) ו/או תעודות סל, נכון?

דנה

האם כחברת קיבוץ שיתופי, מקבלת
תקציב, לא משלמת מיסים ממנו
האם זו גם אופציה לחיסכון עבורי?

פיני

מדובר על מס מרווחי הון כלומר אם ההשקעה שלך הרוויחה כשאת מוכרת את הנייר את משלמת מס בין 15 ל- 25 אחוז.
אם תשקיעי דרך קרן השתלמות לא תשלמי מס זה.
(החוק חל על קיבוצניק כמו על כל אזרח)

אחד

מה עם 'אקסלנס קסם גמל מחקה מדדי מניות', שללא דמי ניהול?

קרן

מסכימה עם הנאמר וגם לי יש IRA, חסרון אחד שיש לציין – בכדי לא ליפול בעמלת המינימום לפעולה עם קבלת כל הפקדה חודשית בקרן, כדאי לחכות מספר חודשים בכל פעם לרכישת נייר ערך.

c881

קניית יחידות בקרן נאמנות לא עולה (לפחות לא מופיעה ברשימת הפעולות כבעלת עלות).

c881

תיקון – היום עמלת מינימום של 4.65 על כל דבר.

Yevgeny DoctorYevgeny

לגמרי סכום המינימום שפירטת לפתיחת קרן השתלמות IRA של 150 אש"ח – במהלך 2014 העברתי את קרן ההשתלמות למיטב דש עם סכום של כ-100 אלף שח (ודמי ניהול של 0.3%). ותקופה קודמת לכך, עם סכום קטן יותר, ניהלתי את קרן ה-IRA דרך IBI.

עדי

שאלה בנושא במיסוי:
אני ב-IRA כבר 3 שנים.
ההפקדות השנתיות שלי הן מעל התקרה. (בתלוש החודשי מתבצע גילום מס בגין ההפקדה מעל התקרה).
האם עדיין כשאמשוך כספים אצטרך לשלם מס בגין החלק הלא פטור של ההפקדה השנתית?
איך בכלל מבצעים חישוב כזה? זה נראה לי סלט לא קטן……
אם יש לך אפשרות להבהיר בצרוף דוגמא מספרית אודה לך מאוד.

יוסי

הי עדי,
במשיכת הכספים תצטרך (או תצטרכי, אכתוב בלשון זכר מטעמי עצלנות) לשלם מס רווח הון על החלק שמעל התקרה. אכן החישוב הוא מורכב אך כדי לפשטו:
אתה מפקיד 2000 ש"ח בחודש, 1500 מתחת לתקרה.
במועד המשיכה מתברר שהרווחת (ריאלית, כן?) 10,000 ש"ח – מתוכם 2500 ש"ח (10000*1500/2000 ) ימוסו במס רווח הון של 25%.
כמובן שההפקדה לא קבועה ולכן יש הבדלים חודשיים אבל כעקרון בבית ההשקעות יש "סדין" עם מידע על כל הכספים החייבים והפטורים ברמה החודשית. הצעתי היא לשמור בכל מקרה את הדו"חות מהקרן להתחשבנות עתידית.

עדי

היי יוסי,
נראה לי שזה מה שהתכוונת להגיד?
אם אני מפקיד 2000 ש"ח בחודש זה כבר מעל התקרה שהיא -1500.
ואז ה-500 שמעל הם 25% מסך ההפקדה שלא פטורים, ולכן 25% מהרווחים לכאורה ימוסו.
אבל זה מאוד מאוד פשטני לדעתי.
לא ברור לי איך עוקבים אחרי תיק נושא רווחים שרץ הרבה שנים, מגלגל ריבית דריבית ואיך אפשר בשלב כזה לדעת לפלח את הרווח ביחס להפקדות.
ה"סדין" החודשי שהזכרת – האם אני יכול לראות אותו?

עדי

איליה

עדי, הנושא הזה היה רלוונטי ודיי חפרתי בו. התקרה נכון להיום זה 1571 ש"ח בחודש. לגבי מה שמעל התקרה: – החלק היחסי ימוסה כפי שהסביר לך יוסי – איך יודעים מהו החלק היחסי – מסתבר שיש הסטוריית הפקדות שעוברת יחד עם קרן השתלמות (אני עברתי מהדס ארזים למיטב דש והיסטוריית הפקות נשמרה). גם בדוח שתקבל פעם בשנה יופיע מהו הסכום מעל התיקרה. דורין, שכחת לציין עוד משהו מאוד חשבו לגבי IRA: השליטה במעבר\פדיון כספים. מה הכוונה: – כאשר עוברים בין קרן השתלמות לקרן השתלמות (לא IRA): אתה לא יודע מתי הם מנזילים כספים ומתי הכסף חוזר לעבוד. – במקרה של… קרא עוד »

יוסי

לגבי הפקדות מעל התקרה –
אז למה למעשה להפקיד לקרן השתלמות את ההפקדות מעל התקרה ?
ממילא משלמים מס על הסכום המופקד, וגם מס רווחי הון..
לא כדאי לבקש מהמעביד פשוט לקבל לברוטו את ההפרש ולעשות עם זה מה שרוצים ?

שרון

הא! בדיוק בזמן. תודה!

thefinkelstein

פוסט מעולה – תודה רבה! מניסיוני, קרנות ה-IRA תהיינה מוכנות לקבל הפקדות הנמוכות מ-150 אלף שקלים.

יוסי

עובדי דיסקונט יכולים לבחור במסלולי פנסיה עם דמי הניהול הבאים (מה עדיף?):

0% מצבירה, 3% מהפרשות
0.2% מצבירה, 1% מהפרשות

דג

לא אציין מה עדיף, אתה צריך לבצע את החישוב (או להכנס לאתר FEEX).
מה שכן, כל עובד לא משנה אם הוא בדיסקונט או תחת מעסיק אחר רשאי לבחור קרן פנסיה בעצמו/לבחור אם בכלל להשקיע בקרן פנסיה או במסלול אחר (קופת גמל). זה לא אומר שתקבל תנאים טובים יותר אבל שווה להתקשר ולבדוק. מידע נוסף תמצא באתר של משרד האוצר.

ayala

תלוי בסכום שצברת עד היום וכמה שנים לפנסיה יש לך. רצוי להריץ אקסל על 2 החלופות

גיא

אני כמובן משקיע באפשרות 7 לעיל.
ברור ברור שמה שאני לא אעשה יקטלו אותי פה בבלוג ואין לי בכלל אשליות בנושא.
בזמנו יכולתי לבחור בין IRA בניהול אישי ב0.4 או באפשרות 7 לעיל גם בניהול של 0.4.
אם הייתי בוחר IRA הייתי גם צריך לשלם ניהול נוסף(לא ראיתי התיחסות בפוסט לכך) על סלים או קרנות אינדקס מקומיות שהיה עולה לי כמה עשיריות אחוז נוספות ולכן בחרתי באפשרות 7 לעיל. עכשיו אני מקווה שיהיה טוב ושקט.

אין לראות בדברי המלצה וכו וכו….

איליה

גיא,

הפתעת אותי…
בחרת ב0.8% דמי ניהול מול 0.4%+0.05%= 0.45% מהקרן ועוד גג 0.1% מההפקדות.
איך זה יכול להיות ש0.8% משתלם לך? תעזוב את תעודות סל היקרות שהיו בעבר אלטרנטיבה יחידה. קרנות מחקות היום זולות. אני מניח שפעם עשית השוואה מול תעודות סל עם דמי ניהול של 0.8% ואז הקרן הזאת נראתה אטרקטיבית…

גיא

איליה , אני משלם 0.4% על חצי פאסיביות ולא 0.8% … יש לי שם סכום גדול . אם הייתי ב IRA ( גם דרשו 0.4%) משתמש בואנגרד אז נכון שהייתי משלם דמי ניהול נוספים של 0.05 (וגם זה רק על VTI – שוף על המומחיות ,VT זה כבר 0.19 ) אבל הדיוודנדים היו ממוסים לפני השקעה בחזרה מה שמעלה את העלות. בכל מקרה , היום קניתי בוכטה גדולה של VTI לתיק האישי , שלא תחשוב שאתה מגיב לשווא. יש מי שמקשיב. לג'ונסון למטה , אנחנו פה בבלוג הזאת לא זלזלת בכלל גם ב130K שקל גם אחרי 30 שנה. זה תשלום… קרא עוד »

איליה

גיא,

דיוידנטים ממוסים בכל אופן (קרנות סל שעוקבות אחרי SP500 ומשקיעות בחזרה במדד תכלס עוקבות אחרי SP500NTR שעוקב אחרי SP500 NET TOTAL RETURN שמשמו אתה יכול להבין שדוד סאם מקבל את החלק שלו. מה שכן יש לך עמלת קנייה בהשקעה מחדש של הדיוידנטים.
http://en.wikipedia.org/wiki/S%26P_500#Versions

איליה

גיא,

שכחתי עוד משהו – קצת מלחיץ לשמוע שיש אנשים שמקשיבים לשטויות שלי.
אני מקווה שאתה זוכר שאין לי מושג על מה אני מדבר 🙂

שאול

השאלה מה הסיכון בחשבון IRA – לפי הבנתי הסיכון דומה לחשבון השקעות בברוקרז׳ – החשבון הוא ע״ש בית ההשקעות .(בניגוד לקרן השתלמות רגילה) , מה קורה אם יש פשיטת רגל של בית ההשקעות ?

בחשבון בבית השקעות תמיד אמרו לי שנירות הערך נרשות על שמך ולא יכולים לגעת בזה.. בבדיקה מול רשות נירות הערך הובהר לי שהדבר לא נכון וכל ניירות הערך שרוכשים דרך חשבון בבית ההשקעות נרשמים ע״ש בית ההשקעות.

סתם מישהו

במיטב דש אכן מספיק 50 אלף בשביל IRA. לבדי עם סכום שכזה לא הצלחתי לסחוט מהם 0.3 אחוז. התאגדנו כמה אנשים עם סכומים דומים כקבוצה, ואז הם הסכימו לתת לכולנו דמי ניהול של 0.3.

ofirbeigel

אחלה מאמר תודה! שאלה לגבי שכיר שהוא גם בעל שליטה – האם גם הוא יכול להפקיד עד 264,000 בקרן כמו שאמרת על מנת לעבור למסלול IRA? אני כיום שכיר בחברה שאני שולט בה אבל עדיין לא צברתי מעל 150,000 בקרן ההשתלמות שלי.

תודה רבה 🙂

אמיץ

שאלה:

יש לי קרן השתלמות (שנזילה כבר עכשיו) במסלול IRA. יש סיבה מיוחדת שלא להפקיד בה גם סכומים החורגים (בהרבה) מהתקרה המוכרת לצרכי מס וכך למעשה לנהל את תיק ההשקעות שלי בתוך הקרן ולהינות מכך שמכירת ני"ע בתוכה פטורה למעשה ממיסוי (לפחות עד שאפדה את הקרן)?

אגב, במיטב דש המינימום לפתיחת קרן השתלמות במסלול IRA הוא 50,000 ש"ח, נכון ללפני שלושה שבועות.

ayala

דווקא כן מומלץ בתנאים מסויימים ! אשמח לחדד את הסוגיה בנושא. הפקדה לקרן השתלמות שהיא נזילה, מנזילה כל סכום שמפקידים לקרן גם היא עוברת את התקרה. נהנהים מעלויות נמוכות, דחיית מס למועד הפדיון ותשואות מצויינות

ג'ונסון

הוא רשם שכבר עכשיו הקרן נזילה כך שסעיף 2 בתשובתך לא רלוונטי במקרה דנן.

לגבי דמי הניהול כאחוז מסך התיק-זה אכן יפגע באפקט הריבית דריבית אך בגלל מבנה המיסוי של קרן ההשתלמות הסכומים שמעבר לתקרה יגרעו רק במשיכה ולא ישירות במכירה כמו בחשבון ברוקרז' רגיל כך שלטווח ארוך אפקט דחיית המס יוצר יתרון לא מבוטל.

קל לבנות קובץ אקסל שמבצע השוואה בין 2 המודלים

ג'ונסון

עדכון: בהמשך להערה של המגיב עומר מסתמן שהיתרון של חסכון בקרן השתלמות לעומת חשבון פטור ממס הוא לא עד כדי כך משמעותי כל עוד העמלה של קרן ההשתלמות נקובה באחוזים מהתיק. ניתן לומר אף שהיתרון מתגמד עוד יותר עם חלוף השנים, או יותר נכון לומר שקצב "גדילת היתרון" קטן עם השנים. אלה הנתונים שעליהם התבססתי: תשואה ריאלית 5%, מס רווח הון 25%, דמי ניהול קה"ש 0.3%, דמי ניהול חשבון מסחר 360 ש"ח שנתי. בהנחת הפקדה שנתית של 18480 ש"ח ל-2 האפיקים (תקרת הסכום הפטור ממס רווחי הון בהפקדה לקה"ש) היתרון של קה"ש IRA עם משיכת הכספים לאחר 10 שנים הינו… קרא עוד »

איליה

ג'ונסון,

גם מעל התיקרה זה אפקטיבי מאוד כי אתה מקבל דחיית מס עד לרגע משיכת הכסף.
בתור שכיר,ביררתי ומסתבר שאני לא יכול להפקיד מעבר לתיקרה איך שאני רוצה וחייבת להישמר פרופרוציה (כלומר המעסיק גם חייב להפקיד)…. באסה…

חנוש

שתי סיבות למה לא לעשות זאת:
1. דמי ניהול (בכל זאת, 0.3% בשנה יוצא לא מעט. בחשבון ברוקראז' טיפוסי אתה משלם אולי 20 שקל בחודש).
2. נזילות (מקפיא את הכסף ל-6 שנים, בעוד שבחשבון ברוקראז' טיפוסי הנזילות מיידית). כמובן שאם אתה משקיע פסיבי לטווח ארוך זה פחות משנה, אבל זו עדיין נקודה מהותית

Daniel

סולידית,

פוסט מעולה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
מסכעם עם כל מילה!

אנה

איך מבצעים איזון של התיק כאשר חלק ממנו נמצא בקרן השתלמות?

יובל

סולידית, תודה על הפוסט! תוכלי לפרט יותר בנושא האיזון? נראה שיש פה כמה סיבוכים שנובעים מתכונות של קרנות ההשתלמות: – אי אפשר למשוך מקרן השתלמות לא נזילה – מרגע שמושכים, אי אפשר יותר להפקיד – תקרת הפקדה למטרת פטור ממס רווחי הון נניח שניקח את הדוגמא שהבאת בה חילקנו 50:50 והחלק המנייתי בקרן השתלמות. אם החלק המנייתי גדל, בעת האיזון נמשוך מהקרן (ואז היא ננעלת להפקדות). אם בהמשך החלק המנייתי קטן, נרצה להפקיד לקרן – אבל אי אפשר כי כבר משכנו. אפשר להפקיד לקרן אחרת שעוד לא משכנו ממנה, אבל בסכומים גדולים חלק גדול מההפקדה יהיה מעל תקרת הפטור ממס… קרא עוד »

יובל

במקרה ערכתי סקר שוק קטן בנושא IRA בשבועות האחרונים, להלן הממצאים:
– מיטב: מינימום 50,000 ש״ח, דמי ניהול 0.4% (לפני התמקחות).
בשאר לא שאלתי על דמי ניהול, המינימום גבוה מדי…
– הלמן-אלדובי, IBI: מינימום 300,000 שׁ״ח.
– אקסלנס: מינימום 500,000 ש״ח.

אלכס

אם תגיד שהגעת למיטב דרך פורום "לונג" – אתה תקבל 0.3%

Gal Granov (@galg)

שאלה לסולידית: נגיד אני הולך על IRA. אילו ETF את ממליצה?

gali

האם קרן השתלמות היא כלי טוב לחסכון לטווח ארוך לילדים?

שלי

אפשר לבקש פוסט על יעוץ פנסיוני,בחירת קרן פנסיה והורדת דמי ניהול?
תודה רבה!

שי

הבעיה עם חיסכון בקרנות הפנסיה החדשות היא שאת הפנסיות החזויות/הצפויות שלהם אף חוסך לא יקבל !
כי פשוט אין להם מספיק כסף כדי לשלם לכולם … נושא מורכב, אך מי שלא רוצה לשים את כספו על קרן הצבי/או על קרן הפנסיה, שלא יחסוך בקרנות הפנסיה החדשות ! הקרנות הנ"ל יקצצו ויקטינו את הפנסיות באופן קבוע ולאורך זמן …

c881

אין "לא רוצה לחסוך" – אתה חוסך לפי חוק, המעסיק שלך לא שואל אותך. מה שכן, אם יהיו לך 2 מליון שח בפנסיה כשתצא לפנסיה בגיל 67 ( או קודם) – הם יקחו את כל מה שהגיע איתך ויגידו – עכשיו פורסים ל-X תשלומים. מידי פעם האוצר יתקן אותם ויגיד יש לעדכן ל-X+20 תשלומים. מהסיבה הפשוטה שאם תחייה מעבר לכך – נגמר הכסף. עכשיו, אם הגענו לחישוב של כמה יהיה לי בפנסיה, אז קח את הסכום שיש שם, חלק ל-40 שנה. תוסיף קצבת זקנה. בדוק כמה יש לך בקופות גמל/קרנות השתלמות – שוב חלק ל-40 שנה. (אפשר להגיד ל-25 שנה,… קרא עוד »

איליה

שי,

תנסה להבין את התמונה: אם המצב היה ממשיך כמו שהוא היה בקרנות הישנות אז פשוט לא היה כסף לשלם בשלב כלשהו או יותר גרוע היו מדפיסים כסף.
אז מה אתה מעדיף – לקבל הבטחה על הנייר שלא תקוים או שלקבל את מה שהשקעת בצורה אחראית יותר.

שי

קרנות הפנסיה החדשות משנת 1995 הם השערורייה הגדולה ביותר ב- 20 שנים האחרונות של משרד האוצר – להלן לינק למאמר מקצועי של אלן פפרמן, שהיה האקטואר הראשי באוצר : "מודל קרנות הפנסיה בישראל הוא בעייתי – והחוסכים ישלמו את המחיר"
http://www.themarker.com/markets/1.634830
תקראו ותפנימו – ראו הוזהרתם ……. !!!!!!!!!

שלי

לבן זוגי יש ערב רב של קרנות פנסיה שונות וביטוחי מנהלים בתנאים שונים שלחלקם הוא מפקיד עצמאית ללא הטבת מס..
אני מנסה לעשות סדר ולהבין לאן הכי כדאי לנייד את הכספים.
הוא חושש לשנות כי מפחד שזה יפגע לו בביטוח אבדן כושר.
חיפשתי יועץ פנסיוני אוביקטיבי שלא מפנה למי שנותן לו עמלה,ולא מצאתי.
בקיצור חסר לי פוסט שדומה לפוסט הנכחי על איך לבחור קרן פנסיה,למה יש לשים לב כשמניידים כספים ואיך לקבל דמי ניהול טובים יותר.
גם כל סיוע אחר יתקבל בברכה.

איליה

שלי,

במקרה שלך הייתי:
1. מרכז את כל המידע (אפשר להשתמש באפשרות איתור הכספים דרך משרד העוצר: https://itur.mof.gov.il/Mobile/LocateForm/Create/Live).
2. פותח גישה לנתונים דרך אינטרנט ולא מחקה לדוחות שנתיים.
3. קורה בעיון רב את תנאיי הפוליסות ומברר בדיוק איזה כיסוי ביטוחי קיים
4. מכין טבלה מרוכזת הכוללת עמודות הבאות:
סוג חסכון (פנסיה/ביטוח/קופ"ג) | סכום | עמלות | פעיל\לא פעיל | אפיק חסכון (כללי\אגח\מניות..) | כיסוי ביטוחי באפיק
5. מסיק מסקנות ופועל בהתאם.

* אין לראות בזה שום סוג של ייעוץ
* לחננות כמוני: כאשר כתבתי '|' התכוונתי להפרדה בין עמודות ולא לOR

שלי

תודה רבה!!

מטותא

קרנות פנסיה הן מוצר נחות, אבל כמי שעוד לא יצאו לחופשי אנחנו מחויבים ומחויבות להפריש אליהן כספים לפי חוק, אז אולי בכל זאת?…

שי

יפה מאוד + קרן השתלמות היא אפיק החיסכון ההוני היחידי בישראל, שאינו תלוי בצבירת קצבת מינימום בכדי לקבלו במזומן, נזיל לאחר 6 שנים ( או 3 שנים החל מגיל פרישה ) ופטור ממס רווחי הון עד תקרה ( לא כך המצב בקופ"ג למשל ). בנוסף, ניתן לקבל מקרן השתלמות הלוואות בתנאים מצויינים, כיום אפילו ב- P-0.5% .

ג'ונסון

לא בטוח שניתן לקבל הלוואה מקרן השתלמות IRA.
לא בדקתי, אך מישהו בפורום לונג כתב שהוא ניסה ולא קיבל.

רונן

לא ניתן לקבל הלוואה ב Ira
הלוואה מקרן השתלמות נרשמת כנכס לא סחיר בקרן אשר הריבית עליו חוזרת לעמיתים בקרן כתשואה.

יורן

פוסט נהדר. תמציתי. מדוייק. פתחת לי כיוון מחשבה חדש לחלוטין בקשר לקרנות השתלמות ואני מתכוון לטפל בכך בהקדם!

רועי

האם שכיר יכול לבצע הפקדות חד פעמיות לקרן ההשתלמות שלו?

רועי

תודה רבה

Tammy

אבל איך מאזנים את התיק אם חלק ממנו נמצא בקרן ההשלתמות? הרי אנחנו מוגבלים ביכולת שלנו למשוך/להפקיד כספים לקרן השתלמות, זה לא מגביל אותנו יבכולת למכור לקנות ניירות ערך בחשבון ה-IRA כאשר אנחנו צריכים לעות זאת על מנת לאזן את התיק? אני אודה מאוד אם תוכלי להרחיב על הנקודה הזאת, כי זה לא כל כך ברור

עמרי

בהנחת חסכון אגרסיבי, האיזון מבוצע ע"י השקעה לחלקים החלשים בלבד, ולרוב לא ע"י מכירה של ניירות קיימים.

Tammy

ואם כרגע אני לא משקיעה כסף חדש בתיק, אלא רק מאזנת תיק קיים?

עומר

חישוב קצר יראה שהיתרון של קרן השתלמות גם בניהול עצמי קיים אך קטן עד זניח.

נניח תשואה שנתית ממוצעת: 5%, מדד מחירים לצרכן: 2%, זמן עד לבחינה: 10 שנים
קרן השתלמות: (עמלה 0.3% שנתית)
a 100*(1.05*(1-.003))^n
השקעה בחשבון לא פטור (אין עמלה שנתית):
a 100*1.02^n + (100*1.05^n-100*1.02^n)*.75

היתרון של הקרן השתלמות היא רק 4% אחרי 10 שנים. הסיבה שהעמלה של קרן ההשתלמות גומרת את רוב היתרון המיסויי.
אני לא מזלזל ב-4% על 10 שנים, אבל אם על זה אתם בונים המצב קשה…

עדי

היי עומר,
החשבון שעשית כלל לא ברור.
לא ברור בין מה למה השוות – (לפחות לי…..)

עומר

הפורמט של הבלוג הזה הורס נוסחאות באנגלית, אז הוספתי a בתחילת כל נוסחה. בסה"כ השוותי בין קרן השתלמות פטורה ממס, אך עם עמלה 0.3% לבין: השקעה בחשבון בנק רגיל, שהוא לא פטור ממס, אך ללא עמלה שנתית (מה שקורה ברוב חשבונות הברוקר או הבנק). החישוב של קרן השתלמות הוא 5% (הנחתי 5% תשואה) בשנה פחות העמלה. מ-100 שקל אחרי 10 שנים יהיה לך 158. על זה אין מס. בבנק, 5% נותנים 162.9 אבל על זה יש מס. המס הוא 25% על ההפרש מעל המדד, שצמח בנתיים ל-121.9.(הנחתי 2% בשנה) לכן, נשאר עם 152.64. 158 גבוה מ-152 בבערך 3.5%. אז החישוב… קרא עוד »

עדי

מעניין…
אינטואיטיבית זה מרגיש שלא לשלם רווחי הון זו הטבה חזקה מאוד.
למי שמשקיע באינדקסים ולמעשה משיג בזה גם דחיית מס ה-IRA פחות אפקטיבי.
אם אתה משקיע אקטיבי, וככל שאתה מבצע יותר פעולות של קניה ומכירה – אז הפטור מרווחי הון מתחיל להיות משמעותי יותר.
בנוסף – אם אתה משקיע אקטיבי ומכוון ליותר מ-5% (כמוני – מודה באשמה) ה-IRA הופך להיות משמעותי מאוד.

ג'ונסון

בשורה התחתונה מסכים איתך
ומה שמעניין זה שזה נהיה עוד פחות טוב עם הזמן
בחישוב שלי יצא שההבדל הוא כ-6% לאחר 10 שנים וכ10% אחרי 30 שנה והסיבה היא, כמו שציינת, שהעמלה בIRA שנקובה באחוזים גדלה באופן מעריכי ו"משטחת" את היתרון על פני השנים.

איליה

עומר,

אתה קצת מפספס:
– מניות עושות (לפחות עשו) בתוחלת 7% מעל המדד 🙂
– מעבר מקרן מחקה שהעלתה עמלות לקרן זולה יותר לא עולה לך במס רווחי הון – ופה טמון המון כסף (תשאל את אלה שקנו בתיק שלהם תעודות סל על SP500 ב2010 בעמלות של 0.8% (כי לא היה קרנות מחקות אז) ועכשיו לא יעברו לקרן מחקה זולה שגובה 0.05% כי ישלמו המו מס רווחי הון. עשיתי את המעבר הזה בIRA וזה עלה לי בזמנו רק עמלות קניינ\מכירה (ביחד 0.14% שלני הכיוונים)

תיקח בחשבון את הגורמים הללו ותקבל תוצא שונה מאוד…

גיא

איליה , לפי דעתי עומר דווקא די קרוב לתשואות אשר יתקבלו בעתיד , במיוחד אם מדובר בתיק של 50% מניות , 50% אחוז אג"ח. בכל מקרה תשואה ריאלית ממניות של קצת יותר מ 4% לפני מיסים צופים החברה הבאים : הנה הערכה של באפט לגבי תשואות עתידיות http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=a1.neDMy8DEU הנה בוגל http://www.marketwatch.com/story/bogles-scary-math-shows-up-in-retirement-balances-2014-10-09 הנה ריי דיילו (חבר של פרוג'קטו ומנהל קרן גידור סטייל הרי בראון) http://fortune.com/2013/11/12/dalio-stocks-will-disappoint-over-the-next-decade/ כאן מאמר ארוך של הבנק הפדרלי של סן – פראנסיסקו שמדבר על תיאורית הצמיחה המודרנית וכנראה שהצמיחה במאה ה21 תהיה נמוכה מזאת של המאה ה20. http://www.frbsf.org/economic-research/files/wp2014-02.pdf הנה גם הCAPE של שילר נמצא ב 26.6 כשהממוצע הרב… קרא עוד »

איליה

גיא,

קודם תודה על הלינקים. אני מאוד מקווה שמניות יתנו את 6-7% שלהם.
למה להחזיק אגח בקרן השתלמות?
אין לך מסים בקרן ההשתלמות (מה שמעל התקרה ממוסה רק בעת הפדיון).

גיא

אני כמובן גם מאוד מקווה שמניות יתנו את 6-7% שלהם. זה יסדר אותי אש.
למה להחזיק אג"ח בקרן השתלמות?
שאלה טובה ,אולי זה מתאים למי שאינם חוסכים אגרסיביים שחותרים להגיע לעצמאות כלכלית עשרות שנים לפני גיל הפרישה הקבוע בחוק ואולי רוצים לגייס עם פחות סיכון סכום לתשלום ראשוני לג'יפ לנדרובר דיפנדר דיסקברי 3.

שחף

לגבי ההשקעה ב-S&P500 באמצעות קרן ההשתלמות של IBI, האם היא מגודרת? כלומר האם ההפקדה היא בשקלים? אם לא (כלומר – בדולרים), הרי שיש סיבוך נוסף וסיכון נוסף כתוצאה מההמרה העתידית מדולרים בחזרה לשקלים…

Alon Shemesh

שחף, המטבע שאתה משתמש בו כדי להשקיע הוא ש"ח אבל פרופיל החשיפה הוא 4D.
4 – כל הקרן חשופה למניות.
D – כל הקרן חשופה למט"ח.
מכיוון שאתה מתנהל בשקלים, אתה לא צריך לקנות דולרים כדי להשקיע וגם לא למכור דולרים לאחר שתפדה את הקרן.
מה שכן, אתה חשוף לסיכון מט"ח. הדולר עלה? הרווחת איתו. הדולר ירד? הפסדת איתו. את הרווח וההפסד תראה בשקלים, לא תצטרך לבצע המרה.

yoraplife

תודה על המאמר! מאוד מובן ונותן רעיונות חדשים.

דבר אחד שלא ממש ברור לי:
אם אני שכיר עם נניח 50K ומעלה בחסכונות וממקום העבודה שלי אין לי קרן השתלמות, עדיין יש אפשרוץ לפתוח עצמאית קרן השתלמות בניהול אישי (ופשוט שהמעסיק לא יפקיד מהכיס שלו לקרן)?

תודה

דג

בסך הכל זו עצה טובה אבל מאד מקשה על הניהול השוטף. נניח וניקח הרכבת תיק של הארי בראון, ב IRA יש 50K ובחשבון הפרטי יש 50K. לפי הארי בראון וההמלצה שלך צריך לחלק את התיק כך: 25000 מניות IRA 25000 אגח ארוך IRA 25000 זהב פרטי 25000 מקמ פרטי נניח ומהנטו אני חוסך כ 5K כל חודש ולקרן נכנס כ 1500שח כל חודש. בתוך 3 חודשים יהיו לי כ 15K להפקיד לחשבון הפרטי ורק כ 4.5K להפקיד ל IRA. במידה והמניות ירדו והזהב והאגח עלה (כמו שקרה בפועל בחודש האחרון) אז איך אני אוכל לאזן את התיק? אני העדפתי ללכת… קרא עוד »

דרורה

היי דורין,
אם אני לא שכירה ולא עצמאית אז איך אוכל לפתוח קרן השתלמות?
האם את פתחת עסק במיוחד בשביל זה? האם זה משתלם או בכלל אפשרי?

אריאל

תודה! פוסט מעניין כמו תמיד!
שאלה:אפשר להרחיב קצת בנוגע למה קורה אם אני עוזב את העבודה שלי באמצע השש שנים האלו? אחרי 6 שנים הכל יפתח כרגיל? המקסימום שאפשר להפריש זה 18,000 האלה שכתבת? זאת תקרת הזכוכית? או שזה אחוז מהמשכורת ואז השמיים הם הגבול? אם אני לא פותח את הקרן השתלמות אחרי 6 שנים, אני יכול להמשיך לצבור בה ב6 שנים הבאות עוד?
תודה!

מיקו

– אחרי 6 שנים הכספים נעשים נזילים, בין אם המעביד ממשיך להפקיד כספים ובין אם לאו. אין קשר בין השניים. אם תמצא מקום עבודה חדש, תוכל להגדיר לו להמשיך להפקיד לקרן המקורית מבלי שתאבד את הוותק שלך. הסייג היחיד הוא אם אתה עוזב נגיד מקום כמו צה"ל והייתה לך קרן השתלמות צה"לית. במקרה זה לא תוכל להפקיד מחדש לקרן הישנה כי היא פתוחה רק לאגודה המקצועית אליה השתייכת. – לא, אפשר להפקיד סכומים גבוהים יותר הן כשכיר והן כעצמאי, אולם רק כספים שמקורם בהפקדות עד גובה התקרה יהנו מפטור מלא ממס רווח הון. – קונקרטית לשכירים, השכר המקסימלי שמעבר לו… קרא עוד »

Yossi A

תודה רבה לך הסולידית על שהעשרת את ידיעותיי בתחום הפיננסי, את כותבת נפלא ואני נהנה לקרוא כל מאמר שלך.

גבי ק.

תודה, בדיוק רשום לי ביומן לעבור למסלול מנייתי בקרן ההשתלמות שלי ולראות מה עם דמי הניהול

שי

תודה על אחלה פוסט! אם אני לא מנצל את התקרה, האם אני יכול להוסיף לקרן IRA שברשותי כספים מהעו"ש בנוסף לכספי הפקדת המעסיק?

sagiv

במידה רוחשים etf כמו VTI האם הדוידנדים שיתקבלו ימוסו?

זיו

מנסיוני, הדיבידנדים לא ימוסו בארץ, אך ינוכה מהם מס במקור על ידי ממשלת ארה"ב בשיעור של 25% בהתאם לאמנת המס בין ישראל לארה"ב. את ממשלת ארה"ב ממש לא מעניין איפה אתה מחזיק ניירות ערך אמריקנים, בין אם בחשבון חייב במס או פטור ממס.

sagiv

הכוונה היתה במידה ורוכשים etf במסגרת ira של קה"ש?

Dividend

תודה על המאמר המפורט. שאלה, ה 0.3 אחוז של ה IRA כולל גם עמלות קניה ומכירה? מה לגבי מי שהוא "משקיע דיבידנדים" בחברות בארצות הברית, הוא יוכל לקנות חברות בארצות הברית ולקבל את הדיבידנדים לקרן השתלמות שלו?

תודה לעונים.

אופיר

שלום לכולם
מישהו עובד פה עם ibi במסלולי מחקי מדד. זה לא ממש ira אמיתי. יש להם כ 7 מדדים שאפשר להשקיע בהם. תא 25, סנופי, אגח 2-5 אגח 5 פלוס, תל בונד ועוד כמה. אין עמלות קניה ומכירה. 0.5 עמלה שנתית על התיק. אשמח לקבל פידבק ממישהו
תודה

ayala

לIBI יש גם IRA וגם מחקי מדד. מחקה מדד זה לא IRA , אלא אלטרנטיבה אחרת. בIRA אתה מחליט מה לקנות ובמחקה מדד זה מסלול שעוקב אחרי מדד. לאור העלות במחקי מדד מוריד את האחריות לניהול הכסף במוצר זול!

ישראל

אני העברתי ל IBI קרן השתלמות. אפשר לבחור במסלול מעורב קבוע מראש והם מאזנים כל הזמן. נאמר לי (ללא מספרים מדוייקים) שהעלויות של האיזון זניחות אבל החלטתי כדי להתחיל להרגיש איך זה עובד לרכוש 4 קרנות מחקות בתוך הקרן ושלא יאזנו לי, שזה אופציה שניה (עדיין לא IRA). כיום יש מספר מוגבל של קקנות מחקות שמותר לרכוש במסגרת הקרן אבל אמורות להתווסף (הבנתי שיוסיפו מדד אירופאי בקרוב ואז אחליף את ממד 25 שלנו).

YossiN

קודם כל, תודה על הפוסט. למרות שיש לי רשיון מנהל תיקים, יש נקודה שפתאום ראיתי שהיה לי "עיוורון נקודתי" לגביה- שקרן השתלמות (במיוחד נזילה או קרובה לנזילות) הנה למעשה חלק מכלל הסל שלך ולא צריך להתייחס אליה בנפרד. המון תודה שנית, שתי הערות בקשר לחיתוכים האכזריים: מה שלא זול עף, זה כמובן נכון. אבל! זה לא צריך להיות בפילטר. דמי הניהול נתונים למשא ומתן כך שכאשר תמצא את הקרן המתאימה (בהתעלם מדמי הניהול) ניתן להתמקח עם מנהל הקרן על מנת להשיג את השוואת התנאים. שנית, בקשר למה שלא מחקה מדד עף. אז זה נכון שעדיף קרן מחקה. אבל אם תבדקי… קרא עוד »

עמית

תודה רבה, בלוג מצויין.

בועז

חיסרון אחד שלא ציינת,
אם ההשקעה בקרן השתלמות מציגה תשואות שליליות,
לא ניתן להתקזז עליהן עם החלק הסולידי יותר שנשאר בחשבון הרגיל.

עידו

יש לי קרן השתלמות נזילה לאיזה מסלול כדאי לשנות אותה לאפיק מניות או IRA, כי בנוסף לה יש לי תיק השקעות פסיבי 50/50 וקרן השתלמות פעילה 40/60.

איליה

דורין,

כל הכבוד על הפוסט הסופר חשוב הזה!!!

את השנקל שלי הוספתי בטוקבוקים 🙂

רונן

ראשית פוסט מצויין, כיף לקרוא.
אם הקרנות של אקסלנס מחזיקות הכל דרך התעודות של קסם האם אין לי כפל דמי ניהול?
בנוסף, ההרכב של התיק שלהם קשיח… לא פסיבי אמיתי כמו שאמרת..
פסגות מחזיקים בקרן כזאת כבר כמה שנים… היא לא להיט…
חבל שאת הפנסיה שלי לא ניתן לנהל בזול ובאפיקים מחקי מדד.

sharonbits

היי לסולידית ולחברים. שאלה חשובה לי, מקווה שתענו: אני שכיר עצמאי, וכרגע לא "מייצר" הכנסה גדולה כעצמאי. ברשותי 2 קרנות השתלמות: אחת כשכיר בה מופקדים סכומים עד התקרה לפטור ממס רווח הון, וקרן כעצמאי שכרגע אני לא מפקיד אליה, אבל יש בה כסף מהימים בהם הייתי עצמאי. השאלה: האם על מנת להפקיד כעת גם לקרן העצמאית עליי להוכיח שהכסף הוא (כלומר ה-7% שאני אמור להפקיד מתוך ההפרש בין הסכום הקבוע 260 ומשהו אלף פחות השכר השכיר שלי עליו הייתה הפרשה) ממקור עצמאי? או שאין לזה חשיבות? אני שואל כי על מנת שכל הכסף שאני יכול להפקיד באמת יופקד תחת התנאי… קרא עוד »

זיו

בית ההשקעות בדרך כלל ידרוש תעודת עוסק ממע"מ כדי לפתוח קרן השתלמות לעצמאים. מרגע שיש לך קרן כזו, אתה יכול להפקיד כמה שבא לך, אפילו אם המחזור שלך קטן משמעותית מגובה ההפקדה. הבלוג הזה ייצר לי הרבה פחות מ-18,480 שקל בשנה החולפת.

vbecker

שלום. אני מובטל, יש לי בבנק 100000 ו יש לי בקרן השתלמות 20,000 האם אני יכול לפתוח חשבון IRA באופן פרטי או בקרן השתלמות שלי או במקום אחר?

זיו

לפי הידוע לי, רק אם תפתח עסק תוכל להפקיד באופן עצמאי. לחלופין תוכל למצוא מקום עבודה אחר ולהפקיד לקרן ההשתלמות הקיימת, וכשהסכום יגיע ל-50,000 תעביר אותה למיטב IRA.

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן