היי לכולם
אני כותב כאן כי אני רוצה לעזור לאבא שלי לקבל החלטה נכונה לגבי כספי הפיצויים שלו, ומעדיף להתייעץ עם מישהו מקצועי שמבין באמת במיסוי ותכנון פנסיוני.
קצת על המקרה:
אבא שלי בן 55, קיבל לאחרונה כ-70–80 אלף ש"ח כספי פיצויים שנמצאים כרגע נזילים בבנק.
הוא כבר חתם על טופס 161, ולפי מה שהוא מבין לא ירד לו מס על הסכום (ככל הנראה בגלל פטור לפי שנות עבודה, אבל אני רוצה לוודא שזה אכן טופל נכון).
המצב הפנסיוני שלו יחסית נמוך מאוד, וצפי הקצבה העתידית שלו כנראה לא יגיע ל-5,000 ש"ח.
מצד שני, נכנסתי לשירות קבע ומסתבר שהזכאות שלי כחבר במועדון "חבר" חלה גם על ההורים שלי , גם הורים יכולים לפתוח קופות גמל בתנאים מועדפים (דמי ניהול סביב 0.39% באנליסט), ולכן ייתכן שניתן לנצל זאת דרך אמא שלי — שגם עומדת בתנאי קצבה מזערית, מה שפותח אפשרויות מעניינות מבחינת תכנון מס.
המטרה שלי:
לבחור את המבנה הכי נכון לכסף הזה — לא רק מבחינת השקעה, אלא בעיקר מבחינת מיסוי ודמי ניהול, כדי למקסם את הסכום נטו שיישאר בטווח של 10–15 שנה.
יש לי כבר כיוון ראשוני (למשל שילוב של מסלולים עוקבי מדדים וגמישים), אבל אני מבין שהחלק הקריטי כאן הוא דווקא המיסוי והמבנה — ולא רק המסלול.
אלו הנושאים שאני רוצה לבדוק לעומק עם יועץ מקצועי:
1. מיצוי פטורים על פיצויים (טופס 161)
האם הפטור ממס נוצל בצורה אופטימלית?
לדוגמה, לפי מה שהבנתי יש פטור של ~13–14K לשנת עבודה — חשוב לי לוודא שלא נעשתה טעות.
2. מצב המס לאחר משיכת הכסף
מאחר והכסף כבר נמצא בחשבון הבנק — האם זה נחשב אירוע מס סגור?
או שיש עדיין פעולות שניתן לבצע כדי לייעל את המיסוי קדימה?
3. רלוונטיות של תיקון 190
האם יש בכלל היתכנות שאבא יעמוד בתנאים בעתיד, או שזה לא רלוונטי עבורו?
4. תרחיש של הפקדה דרך אמא
האם העברת הכסף לאמא והשקעה על שמה (כדי לנצל את הזכאות שלה לתיקון 190 ודמי ניהול נמוכים) נחשבת תכנון מס לגיטימי, או שעלולה להיחשב "עסקה מלאכותית"?
5. השוואת מוצרים ודמי ניהול
איך דמי ניהול נמוכים (למשל דרך "חבר") משפיעים בפועל על התוצאה הסופית לאורך זמן?
והאם עדיף ללכת על גוף אחד או לפצל?
6. הבדלי מיסוי – נומינלי מול ריאלי
מתי עדיף 15% מס נומינלי (תיקון 190) לעומת 25% מס ריאלי (גמל להשקעה)?
אשמח לראות סימולציה מספרית ולא רק הסבר תיאורטי.
7. מוטבים והורשה
איך נכון להגדיר את זה כדי למנוע בעיות בעתיד ולהבטיח מעבר חלק של הכסף?
חשוב לי להדגיש:
אני לא מחפש “המלצה על מסלול” אלא הבנה עמוקה של המבנה הנכון והשלכות המס — כדי שלא נעשה טעויות בלתי הפיכות.
אם יש כאן יועצים פנסיוניים/פיננסיים עם ניסיון אמיתי בתחום הזה — אשמח לשמוע מכם בפרטי
וכמובן גם לשלם על פגישה מסודרת.
תודה רבה לכל מי שקרא ועוזר
אני כותב כאן כי אני רוצה לעזור לאבא שלי לקבל החלטה נכונה לגבי כספי הפיצויים שלו, ומעדיף להתייעץ עם מישהו מקצועי שמבין באמת במיסוי ותכנון פנסיוני.
קצת על המקרה:
אבא שלי בן 55, קיבל לאחרונה כ-70–80 אלף ש"ח כספי פיצויים שנמצאים כרגע נזילים בבנק.
הוא כבר חתם על טופס 161, ולפי מה שהוא מבין לא ירד לו מס על הסכום (ככל הנראה בגלל פטור לפי שנות עבודה, אבל אני רוצה לוודא שזה אכן טופל נכון).
המצב הפנסיוני שלו יחסית נמוך מאוד, וצפי הקצבה העתידית שלו כנראה לא יגיע ל-5,000 ש"ח.
מצד שני, נכנסתי לשירות קבע ומסתבר שהזכאות שלי כחבר במועדון "חבר" חלה גם על ההורים שלי , גם הורים יכולים לפתוח קופות גמל בתנאים מועדפים (דמי ניהול סביב 0.39% באנליסט), ולכן ייתכן שניתן לנצל זאת דרך אמא שלי — שגם עומדת בתנאי קצבה מזערית, מה שפותח אפשרויות מעניינות מבחינת תכנון מס.
המטרה שלי:
לבחור את המבנה הכי נכון לכסף הזה — לא רק מבחינת השקעה, אלא בעיקר מבחינת מיסוי ודמי ניהול, כדי למקסם את הסכום נטו שיישאר בטווח של 10–15 שנה.
יש לי כבר כיוון ראשוני (למשל שילוב של מסלולים עוקבי מדדים וגמישים), אבל אני מבין שהחלק הקריטי כאן הוא דווקא המיסוי והמבנה — ולא רק המסלול.
אלו הנושאים שאני רוצה לבדוק לעומק עם יועץ מקצועי:
1. מיצוי פטורים על פיצויים (טופס 161)
האם הפטור ממס נוצל בצורה אופטימלית?
לדוגמה, לפי מה שהבנתי יש פטור של ~13–14K לשנת עבודה — חשוב לי לוודא שלא נעשתה טעות.
2. מצב המס לאחר משיכת הכסף
מאחר והכסף כבר נמצא בחשבון הבנק — האם זה נחשב אירוע מס סגור?
או שיש עדיין פעולות שניתן לבצע כדי לייעל את המיסוי קדימה?
3. רלוונטיות של תיקון 190
האם יש בכלל היתכנות שאבא יעמוד בתנאים בעתיד, או שזה לא רלוונטי עבורו?
4. תרחיש של הפקדה דרך אמא
האם העברת הכסף לאמא והשקעה על שמה (כדי לנצל את הזכאות שלה לתיקון 190 ודמי ניהול נמוכים) נחשבת תכנון מס לגיטימי, או שעלולה להיחשב "עסקה מלאכותית"?
5. השוואת מוצרים ודמי ניהול
איך דמי ניהול נמוכים (למשל דרך "חבר") משפיעים בפועל על התוצאה הסופית לאורך זמן?
והאם עדיף ללכת על גוף אחד או לפצל?
6. הבדלי מיסוי – נומינלי מול ריאלי
מתי עדיף 15% מס נומינלי (תיקון 190) לעומת 25% מס ריאלי (גמל להשקעה)?
אשמח לראות סימולציה מספרית ולא רק הסבר תיאורטי.
7. מוטבים והורשה
איך נכון להגדיר את זה כדי למנוע בעיות בעתיד ולהבטיח מעבר חלק של הכסף?
חשוב לי להדגיש:
אני לא מחפש “המלצה על מסלול” אלא הבנה עמוקה של המבנה הנכון והשלכות המס — כדי שלא נעשה טעויות בלתי הפיכות.
אם יש כאן יועצים פנסיוניים/פיננסיים עם ניסיון אמיתי בתחום הזה — אשמח לשמוע מכם בפרטי
וכמובן גם לשלם על פגישה מסודרת.
תודה רבה לכל מי שקרא ועוזר