מה אתם קונים כשאתם משקיעים ב-S&P 500?

מ

ההסתערות הישראלית על מדד ה-S&P500 בעיצומה.

היקף הנכסים המושקע במוצרים העוקבים אחר מדד המניות האמריקני המוביל חצה לאחרונה את רף 30 מיליארד השקלים.

הדבר משתקף גם בדיווחי בנק ישראל המצביעים על עלייה עקבית ביתרת הנכסים של תושבי ישראל בחו"ל מתחילת השנה.

זה לא מאד מפתיע.

קשה להישאר אדישים נוכח הביצועים המרשימים של שוק המניות בארה"ב מתחילת השנה.

התאוששותו המרשימה ממעמקי 2022 בולטת במיוחד על רקע גמגומי מדדי המניות הישראלים והפיחות החד בשקל. הקקיסטוקרטיה המקומית אף היא תורמת את חלקה החשוב — והתוצאה שהמשקיעים מצביעים בכספם.

ניכר שההתפתחות הזו מטרידה את קברניטי הבורסה בת"א. סמנכ"ל הבורסה יניב פגוט אף הציע לאחרונה לשלול הטבות מס ממשקיעים ישראלים שיצמידו את הפנסיה שלהם ל-S&P 500, בנימוק שהשקעה כזו "מסכנת את החוסך הישראלי".

בעיני, לא רק שאין פסול בחשיפה המוגברת של הציבור למדדי שוק רחבים כמו S&P 500, אלא שזו תופעה חיובית בעיקרה — במיוחד כשמדובר במשקיעים שעושים את צעדיהם הראשונים בשוק ההון, חוסכים ומשקיעים בשיטתיות לאורך שנים.

הנהירה ל-S&P 500 משמעותה שמשקיעים ישראלים נחשפים כעת לתיק מניות מפוזר, שיטתי וזול בהובלת חברות גלובליות הנמצאות בחזית הכלכלה הקפיטליסטית הגדולה והחשובה בתבל.

במובן זה, ובהינתן ההתפתחויות בכלכלה ובמטבע המקומי, אני טוענת שחשיפה ל-S&P 500 דווקא מקטינה סיכון עבור החוסך הישראלי, ותורמת לחוסנו הפיננסי בטווח הארוך.

ודאי שאין סיבה להעניש משקיעים דרך מיסוי עודף רק משום שבחרו לפזר את השקעותיהם מעבר לים ולא ללכת שבי אחר מנהיגות כלכלית שבחזונה הכל יסתדר אם רק נלך בחוקותיו של אל מלחמה כנעני זה או אחר.

ומשזה נאמר, משהו בכל זאת מפריע לי בהסתערות הזו כבר תקופה ארוכה.

נדמה לי שבחלקים רבים בשיח הפיננסי בישראל ה-S&P 500 הפך למין מקבילה פיננסית לארוחה קפואה שאנשים מחממים במיקרו ואוכלים כי זה פשוט וקל להכין, בלי לדעת בדיוק מה היא כוללת.

ואז, כשהמדד קצת יורד כמו בחודש האחרון, הקבוצות הפיננסיות הגנריות בפייסבוק מתמלאות בהודעות שבר בסגנון "איך זה יתכן" והרי "המדד תמיד עולה" ו"אמרו לי שסנופי זה טוב".

***

אחד מ"עיקרי האמונה" שלי כמשקיעה הוא הרעיון שאדם צריך להבין במה בדיוק הוא משקיע את כספו היקר.

כן, אפילו אם הוא זורק הכל על קרן אינדקס מחקה מדד.

קל מאד לקנות קרן כזו היום.

להחזיק בה לאורך זמן, להבדיל, זה עניין מאתגר בהרבה.

צ'רלי מנגר כבר לימד אותנו שהכסף הגדול הוא לא בקנייה או במכירה, אלא בהמתנה; ולהחזיק בסבלנות נכס שאתם לא באמת מבינים מה טיבו זו משימה קשה שבעתיים, במיוחד כשאותו נכס לא מתנהג כמצופה.

בניסיון למתן את הדיסוננס הזה, הנה כמה נקודות שיסייעו לכם להבין מה בעצם אתם קונים כשאתם משקיעים ב-S&P 500.

1. אתם לא קונים את המדד

ה-S&P 500, בשמו המלא סטנדרד אנד פור 500 ובשמו החמוד "סנופי", הוא מדד מניות מוביל המשקף את ביצועיהן המשוקללים של 500 חברות בעלות שווי שוק גדול (Large Cap) שרשמו את מניותיהן למסחר בבורסות ארה"ב (כמו בורסת ניו יורק ובורסת הנאסד"ק).

במדד כלולות 505 מניות (*) מכל 11 ענפי המשק, ומשכך הוא נחשב בעיני רבים כייצוג משקף של שוק המניות האמריקני בכללותו — ואף של הכלכלה האמריקנית כולה.

(*) הסיבה לכך היא שלחלק מ-500 החברות הכלולות במדד, כמו למשל אלפאבת חברת האם של גוגל, יש שני סוגים של מניות ושניהם נכללים במדד.

למעשה, המדד הפך לשם נרדף ל-"שוק" או ל-"שוק המניות" בשיח התקשורתי, וזאת על אף שבבורסות ארה"ב נסחרות למעלה מ-4,000 חברות ציבוריות שונות.

מדד מניות, מעצם טבעו, הוא מכשיר סטטיסטי לצורך מעקב. ככזה, ה-S&P 500 איננו נכס מוחשי או נייר ערך שאפשר לרכוש. מדובר לכל היותר בייצוג מתמטי של תיק השקעות תאורטי, שבתורו משקף פלח מסוים של שוק המניות.

לכן, כשמדברים על "השקעה ב-S&P 500", הכוונה היא להשקעה בתיק השקעות שנועד לעקוב או לחקות את ביצועיו של מדד המניות.

יש כמה דרכים לעשות זאת:

  1. השקעה ישירה: הכוונה כאן היא לרכישת כל 505 המניות המרכיבות את המדד בהתאם למשקלן במדד (אסטרטגיה יקרה ליישום ולתחזוקה שאינה מותאמת למשקיע הפרטי).
  2. קרנות נאמנות מחקותקרן נאמנות מחקה היא מכשיר לניהול השקעה משותפת בנאמנות עבור מספר רב של משקיעים. מנהל הקרן מגייס כספים ממשקיעים שונים ומשקיע אותם בתיק השקעות משותף. כשמדובר בקרן מחקה, תיק ההשקעות יורכב כך שיניב תשואה קרובה ככל הניתן לתשואת מדד הייחוס. למשל, אם קרן מחקה S&P 500 גייסה ממשקיעיה מיליון דולר, וחברת מיקרוסופט מהווה 6% מהמדד, אז 60,000 דולר מסך נכסי הקרן יושקעו במניית מיקרוסופט. המשקיעים – בעלי היחידות בקרן המחקה – מקבלים בתמורה להשקעתם יחידות השתתפות המייצגות בעלות יחסית באותו תיק השקעות קולקטיבי.
  3. קרנות סל (ETF) הן למעשה מוצר זהה לקרנות מחקות, בהבדל היחיד שקרנות סל נסחרות בבורסה בשלב המסחר הרציף בדיוק כמו מניות וניירות ערך אחרים. להבדיל, קרנות נאמנות נסחרות רק פעם אחת ביום.
  4. נגזרים: ניתן להיחשף ל-S&P 500 באמצעות נגזרים כמו חוזים עתידיים ואופציות, ועל ידי כך להשיג את תשואת המדד מבלי להחזיק בפועל את המניות הכלולות בו. זה נקרא "עקיבה סינטתית". אם אתם נחשפים ל-S&P 500 באמצעות מוצר השקעה ישראלי, קרוב לוודאי שהחשיפה נוצרה באמצעות חוזים עתידיים ולא באמצעות קנייה "פיזית" של המניות המרכיבות את המדד, וזאת משיקולי עלות-תועלת של מנהלי ההשקעות בישראל (ראו להלן).

עבור רוב המשקיעים, הדרך הנוחה ביותר להשקיע במדד היא באמצעות קרנות סל וקרנות מחקות. מוצרים אלה מייצרים חשיפה מיידית לתיק מנייתי, מבוזר למדי, פשוט וזול להחזקה.

השקעה מסוג זה קרויה השקעה פסיבית – אתם לא קונים ומוכרים מניות במטרה להשיג תשואה עודפת, אלא פשוט קונים את השוק כולו מתוך ציפיה להשיג את תשואת השוק.

2. אתם נחשפים למדד המניות הפופולארי בתבל

ה-S&P 500 הוא מדד הייחוס ("בנצ'מרק") הנעקב ביותר בעולם.

זאת אומרת שמשקיעים רבים – הן מוסדיים והן קמעונאיים – בוחנים את התשואות שהשיגו בהשוואה לתשואת ה-S&P 500 כדי לבדוק אם הצליחו "להכות את השוק".

המדד כל כך מרכזי בהוויה הפיננסית העולמית שמניות נוטות לעלות בערכן פשוט מעצם העובדה שהן מצורפות אליו – תופעה שתועדה ונחקרה היטב בספרות המימונית. זו המקבילה הפיננסית להעפלה לליגה הבכירה.

למעלה מ-15.6 טריליון דולר מושקעים במוצרים פיננסים שה-S&P 500 הוא מדד הייחוס שלהם: מתוכם 7.1 טריליון מושקעים ישירות במוצרים שמטרתם לחקות את ביצועי המדד (באופן פסיבי), ו-8.5 טריליון במוצרים שנועדו להשיג תשואה עודפת על פניו (באופן אקטיבי).

כך שאם החוסך הישראלי "מסכן את עצמו" בחשיפה ל-S&P 500, הוא חולק את הסיכון הזה עם מיליוני משקיעים בעולם.

הפופולאריות של ה-S&P 500 משתקפת גם בהיצע קרנות הסל. מבין ארבע קרנות הסל הגדולות ביותר הרשומות למסחר בארה"ב, שלוש עוקבות אחר מדד ה-S&P 500:

  • קרן הסל של SPDR מבית סטייט סטריט (סימול: SPY, דמי ניהול: 0.09%) עם שווי נכסים של 411 מיליארד דולר
  • קרן הסל של iShares מבית בלאקרוק (סימול: IVV, דמי ניהול: 0.03%) עם 348 מיליארד דולר
  • וקרן הסל של ואנגרד (סימול: VOO, דמי ניהול: 0.03%), שיחד עם קרן הנאמנות המקבילה (VFIAX) מנהלת מעל טריליון דולר.

התופעה הזו איננה ייחודית לארה"ב. אם נסתכל על פורטל הקרנות האירופי JustETF, נגלה ש-4 מתוך 10 קרנות הסל הגדולות ביותר שמושבן באירופה עוקבות אף הן אחר מדד ה-S&P 500. ביניהן ניתן למנות את הקרנות האיריות של:

  • בלאקרוק (סימול: CSPX, דמי ניהול: 0.07%)
  • ואנגרד (סימול: VUSD, דמי ניהול: 0.07%)
  • אינווסקו (סימול: SPXS, דמי ניהול: 05%).

כידוע, הקרנות של בלאקרוק ואינווסקו רשומות למסחר בישראל כקרנות חוץ וניתן לרכוש אותן בשקלים אף ללא המרת מט"ח.

לבסוף, לא תופתעו לגלות עד כמה דומיננטי המדד גם בשוק ההון הישראלי. מתוך 15 קרנות הסל המנייתיות הגדולות ביותר בישראל במונחים של היקף נכסים מנוהלים,  לא פחות מ-10 (!) עוקבות אחר ה-S&P 500, הן בתצורה חשופת מט"ח והן בתצורה מנוטרלת מט"ח.

3. אתם קונים מדד שווי שוק

ה-S&P 500 הוא מדד שווי שוק. ככזה, למניות בעלות שווי השוק הגדול ביותר ניתן הייצוג הגבוה ביותר במדד.

שווי שוק (Market Capitalization) הוא נתון המבטא את גודלה של חברה ציבורית הנסחרת בבורסה.

שווי שוק מחושב כמכפלת הון המניות של החברה (כלומר, כמות המניות שהחברה הנפיקה) בשער המניה הנוכחי בבורסה.

למשל, אם חברה ABC הנפיקה 10 מיליון מניות, ושער המניה בבורסה הוא $200, אז נאמר ששווי השוק של חברת ABC הוא: 10,000,000 מניות * $200 למניה = 2 מיליארד דולר.

שווי שוק הוא דרך מהירה לסווג חברות לפי גודלן. בארה"ב, חברות עם שווי שוק של 10 מיליארד דולר ומעלה נחשבות כבעלות שווי שוק גדול (Large Cap), חברות עם שווי שוק הנע בין 2 ל-10 מיליארד נחשבות לבעלות שווי שוק בינוני (Mid Cap), וחברות עם שווי שוק קטן מ-2 מיליארד נחשבות לבעלות שווי שוק קטן (Small Cap).

כדי לדעת איזה משקל מסוים יש להקצות לחברה במדד, יש לחלק את שווי השוק של כל חברה בשווי השוק המצרפי של כל החברות הכלולות במדד (העומד כיום על כ-38 טריליון דולר).

המשמעות היא שחברה ששווה 100 מיליארד דולר תיוצג במשקל גבוה פי 10 מחברה ששווי השוק שלה הוא 10 מיליארד דולר.

מכאן שלחברות הגדולות ביותר — אפל, מיקרוסופט, אמאזון, אנווידאה, אלפאבת, מטא, ברקשייר, טסלה — יהיה ה"אימפקט" המשמעותי ביותר על ביצועי המדד.

הנה דוגמה.

עם שווי שוק של 2.6 טריליון דולר, חברת אפל היא המרכיב הדומיננטי ביותר במדד ה-S&P 500, ומשקלה הנוכחי הוא 7.05% מהמדד.

זה אומר שני דברים: ראשית, על כל 100,000 ₪ שתשקיעו ב-S&P 500, 7,050 ₪ בעצם יושקעו במניית אפל. ושנית, מניית אפל אחראית, למעשה, על 7.05% מתשואת המדד.

לעומתה, חברת ראלף לורן, עם שווי שוק של 7 מיליארד דולר "בלבד", מהווה רק 0.0127% מהמדד – אי שם במקום ה-498. כלומר, מניית ראלף לורן "תקבל" רק 12.7 ₪ מאותם 100,000 ₪ שהשקעתם.

בתרחיש היפותטי שבו שער מניית אפל יורד ב-10%, שער מניית ראלף לורן מזנק פי 100, ושאר מרכיבי המדד נותרים ללא שינוי,  נגלה שה-S&P 500 בכללותו עדיין ירד בכמעט 0.7% בשל הירידה של אפל. הזינוק המטאורי של מניית ראלף לורן, עקב משקלה האפסי, בקושי קיזז את הירידה.

4. אתם לא משקיעים ב-500 החברות הגדולות ביותר בארה"ב

ניתן היה לצפות שאם ה-S&P 500 הוא מדד שווי שוק, אז 500 החברות הכלולות בו בהגדרה תהיינה 500 החברות הגדולות בארה"ב.

אבל זה לא המקרה.

טסלה, החברה הציבורית השישית בגודלה בארה"ב, התווספה למדד ה-S&P 500 רק בשלהי 2020.

למה כל כך מאוחר? מכיוון שלמרות גודלה (במונחי שווי שוק), טסלה לא עמדה עד אז בתנאי הסף להיכללות במדד. עד לאותו מועד טסלה הייתה הפסדית, וועדת ההשקעות של המדד דורשת, כתנאי סף, דיווח על רווחיות הן ברבעון האחרון והן בארבעת הרבעונים שקדמו לכך.

כמו אפיפיורים, שופטים וזוכי אוסקר, המניות הנכללות ב-S&P 500 נבחרות על ידי ועדה ייעודית – ועדת המדד של חברת S&P. הוועדה מסתמכת על שורה של קריטריונים לניפוי וסינון חברות.

כך שכשאתם משקיעים בקרן עוקבת S&P 500 אתם לא קונים, בהגדרה, את 500 החברות הגדולות ביותר בשוק, אלא 500 חברות שעברו את תנאי הסף שהגדירה ועדת ההשקעות של S&P.

נכון להיום, אלה תנאי הסף הנדרשים כדי להיכלל במדד ה-S&P 500:

  • גודל: שווי שוק מזערי של 14.6 מיליארד דולר
  • נזילות: לפחות 10% מהון המניות של החברה צריך להיות זמין להשקעה לציבור, ומחזור המסחר החודשי נדרש להיות בנפח מזערי של 250,000 מניות, על פני שישה חודשים
  • רווחיות: החברה דיווחה על רווח ב-4 הרבעונים האחרונים טרם ההיכללות במדד
  • מיקום: מטה החברה צריך להיות בארצות הברית, וכך גם לפחות 50% מהכנסותיה ונכסיה הקבועים. בנוסף החברה צריכה להיות רשומה למסחר באחת מבורסות ארה"ב (ניו יורק, נאסד"ק או שיקגו).
  • שקיפות: החברה נדרשת לפרסם תשקיף שנתי (דוח K-10) ולהחזיק בסוג אחד בלבד של מניות (כלל זה לא הוחל על חברות עם שני סוגי מניות שכבר היו כלולות במדד)
  • ותק: המניות נסחרות בבורסה לפחות שנה אחת

5. אתם לא קונים מוצר פסיבי, ניטרלי או אובייקטיבי

ועדת ההשקעות של ה-S&P 500 היא לא חותמת גומי.

אף על פי שהקריטריונים שלפיהן מניות מצורפות ל-S&P 500 הם מכאניים למדי, בפועל יש מתחם של שיקול דעת שוועדת ההשקעות מפעילה בעת ההחלטה אם לצרף או לנפות חברה מהמדד.

למעשה, מחקרים שבחנו את הרכב ה-S&P 500 לאורך שנים מצאו כי רק חלק קטן מהמניות שהתווספו למדד צורפו על יסוד אותם כללים "מכניים", ולמעשה רובן צורפו כפועל יוצא של שיקול דעתם של עורכי המדד.

כך, בין היתר, בעת קבלת ההחלטה לצרף חברה זו או אחרת, הוועדה לוקחת בחשבון את ההשפעה שתהיה לצירוף החברה על ההרכב הענפי של המדד כולו, על מנת לשפר את האופן שבו המדד "מייצג" את הכלכלה האמריקנית — מה שיכול, למשל, להוביל להחלטה שלא לצרף חברת נפט, למשל, הגם שהיא עונה על הקריטריונים להיכללות במדד. בנוסף מתקבלות החלטות שמטרתן לשפר את יציבות הרכב המדד.

לוועדה אף שמורה הזכות לשנות את המתודולוגיה ותנאי הסף לצורך היכללות במדד.

מכאן שהרכב המדד והשינויים בו הם ביסודו של דבר תוצאה של החלטה אקטיבית של עורכי המדד. גם אם המשקל המצרפי של שיקול הדעת מצומצם, הרי שבהינתן הסכומים ש"צמודים" ל-S&P 500, ההשפעה שלו מבחינה כספית היא אדירה.

כך שגם אם חשבתם שהשקעתם בקרן מחקה שבסך הכל מנסה לחקות את המדד באופן פסיבי מבלי ללקט מניות ספציפיות, בפועל אתם רק מאצילים את תהליך ליקוט המניות לוועדת המומחים של S&P שמפעילה במסגרת זאת מידה לא מבוטלת של שיקול דעת.

מובן, לאור זאת, שה-S&P 500 משקף לכל היותר את ביצועיהן של קולקציה של מניות שנבחרו פרטנית. כאמור, המדד אמנם מהווה מדד הייחוס של משקיעים רביים, פרטיים ומוסדיים, אבל אל תטעו – אין בו שום דבר ניטרלי או אובייקטיבי, ומכאן גם שאין ממש היגיון לתאר אותו בתור "השוק".

זה לא אומר שיש משהו רע או פסול באותן 500 חברות שנבחרו – אבל חשוב להבין שהן אינן מהוות איזה סטנדרט אובייקטיבי שהופך אותן לתיק ה"נכון" או "הראוי".

6. אתם קונים משהו שקשה מאד לנצח לאורך זמן

כולם רוצים להכות את ה-S&P 500, כלומר, להשיג תשואה עודפת ("אלפא") על תשואת השוק ("בטא").

מעטים מצליחים לעשות זאת בעקביות ולאורך זמן, בוודאי לאחר ניכוי דמי ניהול גבוהים, תחלופת נכסים גבוהה, מיסים ותשואות פושרות.

מנתוני מדד SPIVA האומד את ביצועי קרנות הנאמנות המנוהלות אל מול ה-S&P 500, עולה שבין השנים 2002 ל-2022, רק 5% (כן, חמישה אחוזים) ממנהלי ההשקעות האקטיביים הצליחו להכות את המדד באופן עקבי.

גרוע מכך: אין דרך אמינה לזהות את אותם מנהלי השקעות שיצליחו להכות את המדד בעתיד. עורכי SPIVA מפרסמים את "דירוג העקביות" אשר בוחן אם מנהלי השקעות שהצליחו להכות את המדד בעבר מתמידים בהצלחתם ומוסיפים להכות אותו גם בשנים שלאחר מכן. נמצא כי מבין 163 מנהלי ההשקעות שהובילו בביצועיהם ב-2021, אף לא אחד מהם הצליח להישאר ברבעון העליון גם ב-2022.

בקלות אפשר היה להניח שמנהלי השקעות מקצוענים יצליחו יותר מקרן "טיפשה" שבסך הכל מחקה מכשיר סטטיסטי מבלי לקבל החלטות אקטיביות.  אך המציאות היא שקרנות מחקות מדד, ששואפות לכל היותר להניב תשואה ממוצעת, מניבות בפועל תשואה גבוהה יותר מקרנות מנוהלות, בוודאי לאחר התחשבות בעלויות.

חלק מהיתרון של הקרנות הפסיביות כמובן נובע מהצורך של הקרנות המנוהלות להשיג תשואה עודפת אחרי שקלול דמי ניהול יקרים מאד.

אבל זה לא כל הסיפור.

קרנות עוקבות S&P 500 הן מוצרים שיטתיים, פשוטים, עם שיעור תחלופת נכסים (=קנייה ומכירה) נמוך יחסית, שפועלות על סמך תהליך ממושטר וממושמע. הן לא מתחרות באף אחד. הן לא נדרשות למקסם תשואה. במקום למכור נכסים שעלו בערכם ולקנות נכסים שירדו בערכם, הקרנות האלה פשוט מחזיקות את המנצחים ומאפשרות לריבית דריבית להתרחש מאליה – ובשונה ממשקיעים בשר ודם, אין להן עניין או פיתוי להקטין חשיפה ולהוריד את רמת הסיכון.

וורן באפט כתב במכתב למשקיעי ברקשייר הת'וואי ב-2013, "מטרתו של המשקיע החובב איננה לבחור מניות מנצחות – שכן לא הוא ולא "עוזריו" מסוגלים לעשות זאת – אלא לבחור מארג של עסקים שבאופן מצרפי יניבו ביצועים טובים. קרן מחקה וזולה עוקבת מדד S&P500 תסייע להשיג את היעד הזה." במקום אחר הסביר כי " של קרנות מחקות ניצבת האמירה: אני סבור שעסקים בארצות הברית יניבו ביצועים טובים לאורך פרק זמן ארוך, אבל אינני יודע מספיק כדי לבחור את המנצחים ואינני יודע מספיק כדי לבחור את התזמון המושלם" (2002). ועוד: "השקעה תקופתית בקרן מחקה מאפשרת למשקיע החובב להניב ביצועים עודפים על רוב מנהלי ההשקעות המקצועיים. פרדוקסלית, כאשר כסף "טיפש" מבין את מגבלותיו, הוא מפסיק להיות טיפש" (מכתבו מ-1993).

7. אתם קונים נכס עם תוחלת תשואה חיובית…

מאז 1926 ה-S&P 500 הניב תשואה חיובית ב-56% מימי המסחר; ב-63% מחודשי; ב-75% משנות המסחר; ב-88% מהתקופות בנות 5 שנים; ב-95% מהתקופות בנות 10 השנים, וב-100% מהתקופות בנות 20 השנים.

כך שהשקעה בקרן עוקבת S&P 500 איננה שקולה למשחק בקזינו שבו הבית תמיד מנצח. בקזינו, ככל שמשחקים יותר זמן, כך גדלים הסיכויים להפסיד מכיוון שלבית יש יתרון מובנה על המהמר.

בשוק ההון זה אחרת: ככל שמשקיעים תקופה ארוכה יותר, כך גדלים הסיכויים (בתוחלת) להניב תשואה חיובית. למשקיע עם סבלנות, משמעת ותוכנית לטווח ארוך יש "יתרון" על הבית.

למה זה קורה? מדוע השוק עולה לאורך זמן?

הסיבה העיקרית היא שהכלכלה צומחת וחברות מרוויחות יותר כסף.

ב-1928, הרווח הממוצע למניה ב-S&P 500 עמד על $1.11. נכון להיום, הרווח הממוצע למניה ב-S&P 500 עומד על כמעט $200. זאת אומרת שב-95 השנים האחרונות הרווח הממוצע צמח בקצב שנתי של 6%. הדיבידנד הממוצע שחברות ב-S&P 500 מחלקות אף הוא צמח בקצב ממוצע דומה — וכידוע, דיבידנד הוא מרכיב חיוני בתשואה הכוללת שאנו קוצרים מההשקעה.

כשאתם משקיעים ב-S&P 500, אתם משתתפים בסיכונים, ברווחים ובתזרימי המזומנים של עסקים שנרשמו למסחר. אתם נהנים מהחדשנות שלהם, מההשקעות שלהם ומהצמיחה שלהם.

שוק המניות עולה לאורך זמן מכיוון שעסקים מרוויחים, צומחים, קוצרים את פריות החדשנות האנושית, מניע הרווח והרצון לשפר את העולם. בסוף 2014 אפל הכניסה 182 מיליארד דולר ורשמה רווח נקי (בניכוי הוצאות) של 39.5 מיליארד. בסוף 2022 הכנסותיה עמדו כבר על 394 מיליארד והרווח הנקי עמד על 99.8 מיליארד.  כלומר, החברה יותר מהכפילה את הכנסותיה ורווחיה בתוך 8 שנים. שווי השוק הנוכחי שלה – 2.6 טריליון דולר – הוא ביטוי של הצמיחה הזו.

8. ובה בעת, אתם קונים משהו שהולך להפוך לכם את הבטן

יש סיבה נוספת שה-S&P 500 נוטה לעלות לאורך זמן, והיא שהמדד גם יודע ליפול –חזק ומהר.

רק במילניום הנוכחי משקיעים נאלצו להתמודד עם משבר הדוט קום ב-2002-2000 ( 49.1%-), המשבר הפיננסי העולמי ב-2009-2007 (56.8%-), משבר הקורונה ב-2020 (33.9%-), משבר האינפלציה ושרשראות האספקה ב-2022 (25.4%-), וכן את הנפילות של 2011 (19.4%-) ו-2018 (19.8%-) ועוד 4 תיקונים דו-ספרתיים.

קל זה לא.

נכון: אילו הייתם משקיעים 10,000 דולר ב-S&P 500 בשנת 1928, היום הייתם יושבים על סכום של בערך 70 מיליון דולר.

אבל כדי להגיע ליעד הנכסף הזה, הייתם צריכים לשרוד מרחץ דמים אמיתי.

ה-S&P 500 מניב, בממוצע, תשואה ממוצעת שנתית של 10% — אבל הסכום הזה לא מתקבל בחשבונכם בדיוק של פיקדון נושא ריבית בבנק שוויצרי.

לא: זו רכבת הרים. אתם מקבלים שילוב של תשואות ענק מלוות בהפסדים מרסקים.

ה-S&P 500, בהיותו מדד מניות, הוא נכס סיכון. בטווח הקצר הוא עלול להיות תנודתי מאד ובלתי צפוי. אפילו בשנים טובות שה-S&P 500 מסיים עם תשואה חיובית (ואפילו דו-ספרתית), השוק עלול לקרוס במהלך השנה ולתקן ב-10% או יותר. גם כאן: זה לא באג, אלא פיצ'ר. מניות הן נכס תנודתי מכיוון שהן משקפות בטווח הקצר את הלך רוחם של של המשקיעים, ובני אדם, מה לעשות, הם יצורים תזזיתיים.

וזה חייב להיות כך – משום שאם ה-S&P 5000 לא היה מתרסק מעת לעת, לא הייתם יכולים להפיק תשואות גבוהות לטווח ארוך. אם השוק לא היה מתרסק לעולם, הוא היה הופך לנכס חסר סיכון, והתשואה ממנו הייתה כשל נכס חסר סיכון, כלומר, אפסית.

אם זה היה קל להחזיק קרן מחקה מדד S&P 500 בזמן שהשוק מתפרק וכולם אומרים לך למכור כי "הפעם זה אחרת" — כולם היו קונים מניות ומחזיקים אותן.

וכן, אני מעיזה לנחש שרבים מאותם משקיעים שמסתערים כעת על הסנופי לא יצליחו להחזיק מעמד בפעם הבאה שהשוק יתפרק.

לכן המדד עשוי בהחלט להניב 10% בממוצע שנתי, אבל התשואה שמשקיעים יקצרו בפועל תהיה נמוכה בהרבה.

9. אתם קונים נכס דינאמי

אלה היו 10 החברות הגדולות ביותר ב-S&P 500 בדיוק לפני 40 שנה:

IBM, AT&T, אקסון מוביל, קודאק, ג'נרל מוטורס, סירס, זירוקס, ג'נרל אלקטריק, M3 וטקסקו.

חלק מהחברות הללו כבר מזמן לא איתנו. אחרות הידרדרו למקומות מרשימים פחות ברשימה.

הנקודה היא ש-S&P 500 השתנה באופן דרמטי לאורך השנים וצפוי להשתנות גם בעתיד.

ה-S&P 500 הוצג לראשונה בתצורתו הנוכחית בשנת 1957. בשנת 1965 חברה שרדה בממוצע 33 שנים במדד. המספר ירד ל-20 שנה ב-1990, והצפי הוא שעד 2014 המספר ירד ל-14 שנים בלבד. רק 90 מתוך 500 החברות המקוריות שנכללו במדד ב-1957 עדיין כלולות בו כיום.

השינויים הללו בהרכב המדד מתרחשים בגלל אירועים כמו מיזוגים ורכישות, חדלות פירעון, שיבושים טכנולוגיים ואף ניסיונות יזומים של ועדת המדד לשפר את ייצוגיותיו ויציבותו.  למעשה, רק לאחרונה המדד אוזן מחדש לאחר שהבנקים סיליקון ואלי וסיגנצ'ור קרסו ונגרעו מהמדד והוחלפו על ידי החברות אינסולט ובאנג'.

השינויים בפילוח הענפי של ה-S&P 500 לאורך השנים.
השינויים בפילוח הענפי של ה-S&P 500 לאורך השנים.

10. אתם קונים נכס גלובלי

ה-S&P 500 הוא מדד מניות אמריקני והמניות הכלולות בו הן תושבות ארה"ב.

אלא שהשקעה ב-S&P 500 היא במובן מסוים הבעת אמון בקפיטליזם העולמי כולו, לא רק בכלכלת ארה"ב.

הסיבה לכך היא שחלק משמעותי מהחברות הכלולות במדד הן חברות גלובאליות שמפיקות בין 30 ל-40 אחוזים מהכנסותיהן מחוץ לארה"ב.

לאור החשיפה העקיפה הזו לכלכלות זרות, היו שטענו  – כולל ענקים כמו ווארן באפט וג'ון בוגל המנוח – שאין כל צורך בפיזור השקעות מעבר לארה"ב.

לכך יש להוסיף את העובדה, שגם שוק המניות העולמי, וקרנות העוקבות אחר מדדים גלובליים, נשלטות במידה רבה על ידי חברות אמריקניות.

ניקח לדוגמה את VT, קרן הסל הידועה של ואנגרד העוקבת אחר מדדFTSE  העולמי.

נכון להיום, כ-60% מאחזקותיה של VT הן חברות אמריקניות:50% הן חברות בעלות שווי שוק גדול (המקבילות לחברות הכלולות ב-S&P 500) והשאר חברות בעלות שווי שוק קטן ובינוני (המיוצגות בין היתר בקרן הסל VXF). 40 האחוזים הנותרים כוללים מניות משווקים מחוץ לארה"ב (VXUS).

במילים אחרות, כאתם משקיעים ב-S&P 500 אתם קונים מחצית משווי שוק המניות העולמי.

11. ולמרות זאת — הפיזור שלכם אינו אופטימלי

ה-S&P 500 כאמור כולל 500 חברות גדולות הנשקלות לפי שווי השוק שלהן.

המבנה הזה מביא לכך שסכום ההשקעה שלכם אינו מתפזר באופן שווה על כל אחת מ-500 החברות הכלולות במדד, אלא נוטה להתרכז במספר קטן מאד של חברות.

למעשה, נכון להיום, כרבע מסכום ההשקעה שלכם בקרן עוקבת S&P 500 יושקע ב-5 חברות בלבד: אפל, מיקרוסופט, אמאזון, גוגל ואנווידה.

כדי להבין עד כמה דומיננטיות חמש הגדולות – שזכו כבר לכינוי S&P-5 – די להסתכל על שווי השוק המצרפי שלהן, שחצה כבר את שווי השוק המצרפי של כל 27 החברות הבאות במדד: (6) טסלה, (7) מטא, (8) ברקשייר הת'וואי, (9) אקסון מוביל, (10) יונייטד הלת', (11) אילי לילי, (12) ג'.פ מורגן, (13) ויזה,  (14) ג'ונסון אנד ג'ונסון, (15) ברודקום, (16) פרוקטר אנד גמבל, (17) מאסטרכרד, (18) הום דיפו, (19) שברון, (20) מרק, (21) אדובי, (22) אבווי, (23) קוסטקו, (24) פפסיקו, (25) סיסקו, (26) קוקה קולה, (27) וולמרט, (28) סיילספורס, (29) תרמו פישר, (30) אקסנצ'ור, (31) מקדונדלס ו-(32) פייזר.

הביצועים המרשימים של 5 החברות הללו, בשילוב המשקל הדומיננטי שיש להן במדד,  מסבירים את התשואה המרשימה של ה-S&P 500 מתחילת השנה.

הריכוזיות לא נעצרת שם, כמובן: יותר משליש (34%) מהכסף שתשקיעו בקרן עוקבת S&P 500 יזרום ל-10 החברות הגדולות במדד. יותר ממחצית מהסכום (56%) תושקע ב-50 החברות הגדולות. או במילים אחרות:  רוב הכסף שתשקיעו ב-S&P 500 יושקע ב-10% העליונים של המדד, והיתרה תפוזר על פני 90% הנותרים (450 חברות).

פיזור, כאסטרטגיה, נועד להקטין את הסיכון הכולל בתיק ההשקעות ולהבטיח שנפילה של רכיב אחד לא תמוטט את התיק כולו. כל ה-"S&P 5" הן כמובן חברות איכותיות ביותר וקשה לדמיין את העולם בלעדיהן. אבל מתעוררת שאלה האם נכון לרכז חלק כל כך משמעותי מהונכם ב-5 חברות, ומה יקרה אם ציפיות המשקיעים ביחס לרווחיהן בעתיד לא תתממשנה. אחרי הכל, אף חברה אינה חסינה מפני תחרות, רגולציה, שיבוש טכנולוגי, שינויים בטעמי הצרכנים, ליטיגציה וברבורים שחורים.

בנוסף, העובדה ש-7 מתוך 10 החברות הגדולות במדד משתייכות לאותו ענף כלכלי – ענף הטכנולוגיה – הופכות את ה-S&P 500 כולו למדד "מגה-טק" וחושפות אותו לסיכונים יחודיים המשפיעים על סקטור זה – סתירה חזיתית לעיקרון הפיזור.

וזה לא תרחיש תאורטי, לצערי. דמיינו שהשנה היא 2000. בעשרים השנים הקודמות ה-S&P 500 הניב תשואה שנתית ממוצעת של 18% בשנה. חשיפת המדד למניות טכנולוגיה הגיעה כבר ל-32% (לעומת 6.3% בלבד ב-1990). אלא שאז הכה משבר הדוט.קום שמוטט את חברות הטכנולוגיה וגרר מטה את המדד כולו לעשור שלם של תשואה אפסית.

כנגד זה, חשוב להבין שהריכוזיות של ה-S&P 500 איננה באג, אלא פיצ'ר. לשם המחשה, בשנות השישים המוקדמות 10 המניות הגדולות היוו יותר מ-50% מהמדד, כש-AT&T הייתה 8% מהמדד ואילו ג'נרל מוטורס 7%.

בנוסף, האם זה באמת מאד מסוכן שהחברות הגדולות והאיכותיות ביותר בעולם הן אלה ש"סוחבות" את ה-S&P 500  ואחראיות לרוב ביצועיו? האם עדיף שהחברות הקטנות והבעייתיות ביותר הן אלה שיובילו את הדרך? את כל אחת מ-5 הגדולות אפשר היה לפרק לעשרות חברות שונות – האם אז המדד היה מאוזן יותר?

הפואנטה היא שאף על פי שאנחנו משקיעים במדד מניות מוביל וגלובלי, הוא אינו מציע פיזור משמעותי ברמה הענפית, ברמת המדינה ובמישור שווי השוק, ולכן ה-S&P 500 לבדו עשוי להיות בלתי אופטימלי אם זהו הרכיב היחיד בתיק המניות שלכם.

12. אתם לא משקיעים במדד המניות האמריקני היחיד

ה-S&P 500 נחשב אמנם למדד הדגל של שוק המניות האמריקני, אך לצדו קיימים מדדי מניות מובילים אחרים שחשוב להכיר.

מדד המניות הוותיק ביותר הוא מדד הדאו ג'ונס (קרן סל עוקבת: DIA). המדד נוצר בשלהי המאה ה-19 ונחשב אף הוא לברומטר מייצג של שוק המניות האמריקני. בשונה מה-S&P 500, הדאו ג'ונס כולל 30 מניות בלבד, המייצגות, לדעת עורכי המדד, את העסקים הגדולים, היציבים והמובילים ביותר בתחומי פעילותם. שלא כמו ה-S&P 500, הדאו ג'ונס איננו מדד שווי שוק, אלא מדד מחיר: כלומר, ככל שמחיר המניה גבוה יותר, כך משקלה של החברה במדד יהיה גבוה יותר, ללא קשר לשאלת גודל החברה במונחי שווי שוק.

מדד ה-NASDAQ Composite עוקב אחר ביצועיהן של כל 3,000+ החברות הנסחרות בבורסת נאסד"ק (אך לא בבורסת ניו יורק). המדד מתאפיין במתן משקל יתר לחברות טכנולוגיה, אם כי נסחרות בו גם חברות מענפים אחרים. מה-NASDAQ Composite נגזר מדד ה-NASDAQ 100 המפורסם, אשר עוקב אחר 100 החברות הלא-פיננסיות הגדולות ביותר (במונחי שווי שוק) שנסחרות בבורסת הנאסד"ק (המדד נעקב על ידי קרן הסל המוכרת QQQ), ומתאפיין בחשיפה משמעותית ביותר לחברות טכנולוגיה (48%  מהמדד לעומת 29% ב-S&P 500). היסטורית, הנאסד"ק-100 הניב תשואה גבוהה יותר מה-S&P 500, אולם המחיר הוא תנודתיות (סטיית תקן) גבוהה יותר.

מדד ראסל 2000 (קרן סל עוקבת: IWM) נחשב למדד הדגל של מניות בעלות שווי שוק קטן (Small Caps) בארה"ב. הראסל 2000 משקף את ביצועיהן הממוצעים של 2,000 החברות הקטנות ביותר מתוך היקום המנייתי של מדד ראסל 3,000, אשר כולל 3,000 חברות ציבוריות בארה"ב. באופן טיפוסי, המדד כולל חברות עם שווי שוק הנע בין 300 מיליון דולר ל-2 מיליארד דולר. כזכור, ה-S&P 500, כבחירה עיצובית, חשוף רק לחברות בוגרות ורווחיות בעלות שווי שוק גדול. היסטורית, מניות בעלות שווי שוק קטן הניבו תשואה עודפת על מניות בעלות שווי שוק גדול לאור פוטנציאל הצמיחה שלהן (מה שמכונה בספרות "פרמיית הגודל"), אם כי הן חשופות לסיכון גבוה יותר. חשוב להבין גם מה אתם לא קונים כשאתם משקיעים ב-S&P 500.

מדד וילשייר 5000 הוא מדד המניות המקיף ביותר בארה"ב במונחים של כמות החברות הכלולות בו. על אף שמו המדד כולל הרבה יותר מ-5,000 חברות ציבוריות מכל הסוגים, השוויים והענפים. ידוע גם כ-Total Stock Market Index ("שוק המניות הכולל"). אין קרן סל העוקבת אחר המדד המסוים הזה, אולם הקרנות VTI ו-ITOT הן פרוקסי טוב (קרנות אלה חופפות ל-S&P 500 בערך ב-80%, וה-20% הנותרים מושקעים במניות בעלות שווי שוק בינוני וקטן).

13. אתם נוטלים סיכון מט"ח

מחירי המניות של החברות הכלולות ב-S&P 500 נקובים בדולר ארה"ב.

מכאן שכשאתם משקיעים בקרן עוקבת S&P-500 נוצרות לכם למעשה שתי חשיפות: האחת היא לשינויים בביצועי המדד (נכס הבסיס) כפועל יוצא של השינוי במחירי המניות המרכיבות אותו;  והשניה היא לשינויים בשער החליפין דולר/שקל.

כלומר, יתכן מצב שהמדד יעלה מאוד, אך השקל יתחזק במקביל אל מול הדולר, באופן שיפגע בתשואה הכוללת שלנו במונחים שקליים. זה נקרא סיכון מט"ח.

חשוב לשים לב שסיכון מט"ח יכול לפעול גם לטובת המשקיע: השנה, למשל, התחזקות של הדולר (או ליתר דיוק ,ההיחלשות של השקל) נתנה רוח גבית חזקה מאד למשקיעי S&P 500.

אפשר כמובן להשקיע ב-S&P 500 באמצעות קרנות "מנוטרלות מט"ח". קרנות אלה מגדרות את החשיפה לשער החליפין דולר/שקל ונותנות אך ורק את תשואת נכס הבסיס.

האם קרנות מנוטרלות מט"ח פחות מסוכנות? ההיגיון אומר שכן  — אחרי הכל, עדיף חשיפה לסיכון אחד (סיכון שוק) מאשר לשני סיכונים (סיכון שוק + סיכון מט"ח), ומכיוון שההוצאות העתידיות של רובנו הן בשקלים, נרצה שגם ההשקעות שלנו תהיינה מגודרות לשקל.

ולמרות זאת, יש גם טיעונים חזקים נגד גידור מט"ח.

ראשית, רובנו כבר ממילא "מגודרים טבעית": אם הבית שלך, הערך הנוכחי של המשכורת שלך, של הפנסיה שלך ושל קצבת הזיקנה שלך כולם ממילא נקובים בשקל – אולי דווקא כדאי להיחשף למטבעות נוספים דרך התיק המנייתי, כדי להגדיל פיזור ועל ידי כך להקטין סיכון. דווקא נטרול מט"ח מקטין את רמת הפיזור בכל הנכסים שלך, קושר את גורלך הפיננסי בגורל השקל, ובכך מגדיל את הסיכון.

שנית, ישנו קשר חשוב בין תנודות מט"ח לאינפלציה: מכיוון שישראל מייבאת כמעט הכל, שקל חלש מייקר את הייבוא ובכך מחולל אינפלציה. מנגד, שקל חלש (כמו עכשיו) משמעותו פירושו גם תשואות גבוהות יותר מתיקי השקעות הנקובים במט"ח – שעשויות לקזז את השפעת האינפלציה השקלית הגבוהה.

14. בנסיבות מסוימות יורשיכם עלולים להיחשף למס עיזבון אמריקני

בארה"ב מונהג מס עיזבון על נכסים אמריקנים' לרבות מניות של תאגידים אמריקניים. המס חל גם על אזרחים זרים המחזיקים בנכסים אמריקנים גם אם כף רגלם לא דרכה בארה"ב מעולם.

אזרחים אמריקנים נהנים מפטור ממס עיזבון על נכסים בשווי עד 12.92 מיליון דולר.

להבדיל, עבור אזרחים לא-אמריקנים, הפטור נמוך משמעותית, וחל רק עד תקרה של 60,000 דולר, כך שכל מה שמעבר לתקרה חשוף למס.

קרנות סל אמריקניות, כולל כאלה שעוקבות אחרי ה-S&P 500 (כמו VOO, SPY ו-IVV), חשופות באופן ישיר למס עיזבון אמריקני, במיוחד אם הן מוחזקות בברוקר אמריקני (כמו אינטרקטיב ברוקרס). החשיפה, תאורטית, קיימת גם אם מחזיקים את הקרנות הללו בבית השקעות ישראלי, אם כי נכון להיום נראה שיש תת אכיפה משמעותית של המס בכל הנוגע לנכסי נפטרים המוחזקים בברוקרים מחוץ לארה"ב.

להבדיל, קרנות סל אירופיות וישראליות על מדדי מניות אמריקניים, כולל ה-S&P 500, אינן חייבות במס עיזבון אמריקני. בנוסף, קרנות אלה עשויות להיות יעילות יותר בהיבטי מס מכיוון שהן צוברות את הדיבידנדים המחולקים על-ידי החברות הכלולות במדד למחיר הקרן ולא מחלקות אותו, ובכך נחסך למשקיע אירוע מס.

15. יתכן שהקרן המחקה שלכם בכלל לא מחזיקה מניות

זה בוודאי המקרה אם אתם משקיעים במדד ה-S&P500 באמצעות קרנות מחקות, קרנות סל ומסלולי פנסיה ישראלים.

כאמור, קרנות אלה אמנם עוקבות אחר מדד ה-S&P 500 אך במקום לרכוש מניות בהתאם למשקלן במדד, הן מבצעות את העקיבה באמצעות חוזה עתידי מסוג E-Mini. זו דרך יעילה, במונחי עלות-תועלת, להשיג עקיבה טובה אחר המדד מבלי להידרש לרכישת המניות עצמן ולביצוע איזון מחדש וכך להשיג את תשואת המדד בצורה מדויקת יחסית.

חוזה עתידי זה הוא נגזר פיננסי הנסחר בבורסת CME אשר עוקב אחר ביצועי המדד. החוזה מייצג הסכם סטנדרטי לרכישת שווי המדד בתאריך עתידי.

מחירו של חוזה E-Mini הוא שווי המדד כפול 50 דולר. כלומר, אם המדד סגר על 4,000 נקודות, שווי חוזה  אחד יעמוד על 4,000*50 = 200,000 דולר.

כך הקרן יכולה להתמנף. אם הקרן גייסה 100 מיליון דולר מהמשקיעים, היא תשתמש בחלק קטן מהסכום – נניח, 5 מיליון דולר – כדי לרכוש חוזים על המדד ועל ידי כך ליצור חשיפה בכמות מספקת בהתאם לכמות המשקיעים.

שאר הכסף – 95 מיליון – יושקע בנכסים בטוחים כמו מק"מ. הנכסים הללו משמשים עבור הצד השני לחוזה – שדורש בטוחות שיאפשרו לכסות הפסדים פוטנציאליים במקרה שהשוק ירד.

חוזים עתידיים נסלקים ברמה היומית – מחיר השוק של החוזה מחושב בסוף כל יום מסחר. אם המדד עולה, הכסף משולם לחשבונה של הקרן. אם המדד יורד, הכסף מחויב מחשבונה. הבטוחה מבטיחה שהקרן תוכל לכסות כל הפסד פוטנציאלי מהתנודות הללו.

זו דרך יעילה, במונחי עלות-תועלת, להשיג עקיבה טובה אחר המדד מבלי להידרש לרכישת המניות עצמן ולביצוע איזון מחדש וכך להשיג את תשואת המדד בצורה מדויקת יחסית.

חשוב לזכור שקרנות סינטתיות כאלה כוללות מידה של סיכון צד שכנגד אם הצד שממנו רוכשים את החוזה מסיבות כלשהן לא יוכל לעמוד בחובותיו.

בנוסף, החוזים לא נשמרים לנצח, הם פוקעים בשלב מסוים, וטרם הפקיעה, הקרן צריכה למכור את החוזים הקיימים ולרכוש חדשים עם תאריך פקיעה מאוחר יותר בתהליך המכונה "גלגול". עלות הגלגול עלולה להשפיע על ביצועי הקרן.

16. יש הטוענים שאתם מתדלקים בועה ענקית

לא נעים לומר זאת, אבל נראה שאין מנוס.

ישנם משקיעים מפורסמים כמו מייקל ברי שסבורים שהשקעה ב-S&P 500, והשקעה פסיבית עוקבת מדדים בכלל, מתדלקת בועה.

כשקרנות מחקות מדדים הושקו לראשונה, הן היוו חלק זניח מסך כל ההון המושקע בשוק המניות. רוב הכסף הושקע אז בקרנות מנוהלות. הקרנות המנוהלות קנו ומכרו מניות וכך שערי המניות נקבעו בבורסה. הקרנות המחקות פשוט העתיקו את השערים הללו וכך איפשרו למשקיעיהן לקצור את תשואת השוק הממוצעת בדמי ניהול אפסיים.

אלא שכעת, כאשר קרנות מחקות הולכות ומהוות נתח גדול יותר מסך ההון שמושקע בשוק ההון, הטענה היא שהן עצמן מתחילות "לקבוע" את שערי המניות במקום רק לחקות אותן — כמו זנב המכשכש בכלב.

כך, נטען שכסף מושקע באופן "עיוור" ב-S&P 500 על-ידי משקיעים שבכלל לא יודעים באילו מניות הם משקיעים – והתוצאה היא שהכסף החדש הזה קונה בהכרח את המניות הגדולות ביותר במדד שממילא כבר עלו מאד בערכן, וכך דוחק אותן לשוויים בלתי הגיוניים.

באופן אישי אני לא סבורה שהטיעון הזה מאד משכנע, ולמעט אנווידאה (ואולי טסלה) אני לא חושבת שיש מבין 10 החברות הגדולות ב-S&P 500 חברה שמתומחרת באופן בלתי סביר.

17. אתם קונים נכס יקר יחסית

זה לא סוד שב-15 השנים האחרונות ה-S&P 500 הכה מדדי מניות בינלאומיים שוק על ירך.

ה-S&P 500 הניב במהלך התקופה תשואה כוללת של 361% (או 10.7% שנתי), שעה שמדד המניות העולמי ללא ארה"ב (קרן עוקבת:  ACWX) הניב תשואה כוללת של 58% בלבד (או 3.1% שנתי). אם תהיתם, מדד השווקים המתעוררים (קרן עוקבת: EEM) עלה ב-15 השנים האחרונות ב-33% בלבד (או 1.9% שנתי).

הצד הפחות נעים של המשוואה הוא שה-S&P 500, כמדד מניות, יקר בהשוואה למדדי מניות אחרים.

אחת הדרכים לבחון את רמת התמחור של מדד מניות היא באמצעות מכפיל הרווח (Price to Earning Ratio או P/E).

מכפיל רווח מחלק את שער המניה (או שערן הממוצע של מניות הכלולות במדד מניות) ברווח למניה. ככל שמכפיל הרווח גבוה יותר, פירוש הדבר שמשקיעים מוכנים לשלם יותר עבור הרווחים, לרוב מפני שהם צופים צמיחה גבוהה יותר בעתיד. למשל:  אם ל-S&P 500 יש מכפיל רווח של 25, זאת אומרת שבממוצע משקיעים מונכים לשלם 25 דולר עבור כל דולר אחד שהחברות הכלולות במדד יפיקו.

נכון להיום מכפיל הרווח העתידי של S&P 500 עומד על 19.2. לשם השוואה, מכפיל הרווח של מדד מניות שווקים מפותחים (MSCI EAFE) עומד על 12.9, ואילו מכפיל הרווח של מדד מניות שווקים מתעוררים הינו 11.8.

יש הסברים שונים לכך שמשקיעים מוכנים לשלם "פרמיה" עבור מניות בארה"ב  – יתכן שמשקיעים סבורים שהכלכלה האמריקנית יציבה יותר, שלחברות הגדולות ב-S&P 500 צפוי עתיד ורוד, או שתפיסת הסיכון בארה"ב נמוכה יותר.

זה כמובן לא פוסל את ה-S&P 500 להשקעה, אבל חשוב להיות ערים לכך שבאופן כללי, ככל שמניות מתומחרות בזול יותר, הפוטנציאל לקצור מהן תשואה גבוהה יותר עולה.

בשורה התחתונה

השקעה ב-S&P 500 היא טקטיקה – לא מושלמת — לקצירת פירות הקפיטליזם האמריקני והליבה התאגידית שלו.

ה-S&P 500 איננו מסוכן כשלעצמו. הסכנה, אם ישנה כזו, היא בקנייתו העיוורת.

יש דיסוננס חריף בין הפשטות שמאפיינת עידן שבו כל אחד יכול לפתוח חשבון מסחר (*) ולקנות קרן מחקה מדד, לבין הקושי הכרוך בהחזקה של אותה קרן בתקופות סוערות.

הדרך למתן את הדיסוננס הזה היא להשקיע – אבל לדעת במה אתם משקיעים.

(*) קישור שותפים 🌸

הירשם
הודע על
guest
80 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
וורסאנו

"המדד כל כך מרכזי בהוויה הפיננסית העולמית שמניות נוטות לעלות בערכן פשוט מעצם העובדה שהן מצורפות אליו" 

אז מה ההסבר שהמניה של ABNB בקושי זזה מאז ההצטרפות?

izik

ויתרה מכך – הרי זו בעצם הטענה שטוען מייקל ברי "אלא שכעת, כאשר קרנות מחקות הולכות ומהוות נתח גדול יותר מסך ההון שמושקע בשוק ההון, הטענה היא שהן עצמן מתחילות "לקבוע" את שערי המניות במקום רק לחקות אותן — כמו זנב המכשכש בכלב"
ואם התופעה תועדה ונחקרה היטב בספרות המימונית… אם כך מדוע בעלת הבית לא סבורה שהטיעון הזה מאד משכנע ?

daat99

ג'רמי סיגל הראה במחקרו שהחברות שהוצאו מהמדד הניבו תוצאות יותר טובות מהחברות שהחליפו אותן.
המחקר טיפה ישן ואולי יוביל למסקנות שונות אם יבוצע היום בהינתן כמות הכסף העצומה שזורמת להשקעות מחקות באופן עיוור אבל זה עדיין מסקרן.

אחד מהאספים

מישהו מכיר עוד בלוגים כמו הסולידית? זאת אומרת פשוט בלוג, כמו פעם, עם מגיבים קבועים. מרגיש כמו שארית חמימה של האינטרנט הישן ואני תוהה אם יש עוד.

יעקב

כן. בלוג בשם "פשוט, אך לא קל"

ביולוג ירושלמי

הסולידית היא ראשון וראשונה לראשיתו לדעתי… והמצויינת וכנראה שהמעמיקה שבהם.
אני איתה מאז 2014 נדמה לי.
אבל כן, יש לא מעט בלוגים פיננסיים נהדרים בעברית צחה (נדמה לי שפרסמתי בזמנו בפורום רשימה כשהייתי פעיל יותר).

"המתורגמן הפיננסי של יעקב היקר.
"פשוט אך לא קל" של יעקב (השני) היקר.
"אלון חיסכון" הפשוט והנהדר.
"השקעות ערך" של של אסף נתן (ולא רק למשקיעי ערך!).
Simplifynance ממש נחמד.
ועוד ועוד ועוד… קצרה היריעה וחפירות בתגובה.
אני משתדל לבקר (וגם להגיב) בכולם בקביעות.

קורא

נסה את תמריץ

arn

תמריץ מתעסק בעקר בפוליטיקה, פסיכולוגיה וסטטיסטיקה. כלכלה זה חלק קטן ממנו.

אביאל

תודה רבה.
מאוד מפורט ומחכים..

דן

תודה רבה, אחלה מאמר מתמצת ספרים שלמים שנכתבו בנושא.

האם תוכלי לציין כלים שמשקיעים בסנופי בהם כל המניות שוות (בלי קשר לשווי החברות)

מאיר

מאמר ברור, מקיף יוצא מן הכלל. אודה על המלצה על קרן מחקה את מדד S&P500 שבה לכל 500 החברות הכלולות במדד, משקל שווה. תודה מראש.

מנחם

חפש equal sp 500

מאיר

תודה מנחם

עודד

בסטטיסיקה של השנה האחרונה SPIVA מראים 48.9% מהקרנות היכו את הסנופי…
ובכלל בטווח הקצר יותר טוב מהארוך…
מה זה אומר?

איתיוש

סטטיסטיקה של שנה אחת אומרת מעט מאוד, וגם פה מדובר על סיכוי של פחות מחצי.
זה גם די קל להביס את המדד בסיכוי גבוה מ 50% – תשקיע בצורה ממונפת פי 2. אם המדד עלה ניצחת, אם הוא ירד הפסדת. זה עדיין לא יוצא כדאי לאורך זמן (ההפסדים מעיבים על הניצחונות אפילו שהם פחות שכיחים).

עודד

1 שנה 48.6%
3 שנים 26%
5 שנים 13%
10 שנים 8.6%

אז מה מפריע להחליף קרנות כל שנה שנתיים

צבי נגב

פשוט מאוד – אתה לא יודע מראש מי הקרנות שיכו את המדד, כי זה רנדומלי לחלוטין (ובנוסף בקניה ומכירה יצרת לעצמך אירוע מס שאיתו בוודאות המדד יביס אותך).

daat99

תקרא את האותיות הקטנות של SPIVA.
גם אם נתעלם מכך ש-SPIVA מתוחזק ע"י חברה שמייצרת מדדים אז טיפה קשה להתעלם מהאותיות הקטנות שמראות כמה המחקר הזה לעולם לא יהיה אמין.

OnTheVerge

היי הסולידית, סעיף 13 הוא טעות – אין סיכון מט"ח בהשקעה בקרן S&P 500 רגילה. מניות הן נכסים ריאליים ולא צמודות לא לדולר ולא לשקל. כשאת קונה מדד מניות את קונה חברות כשמייצרות מוצרים ריאליים. המטבע בו המדד נקוב לא משנה את הערך הפנימי של החברות. המטבע הוא רק אמצעי מדידה מופשט. תארי לעצמך שיש לך סלסלה עם 10 תפוחים ולחברה שלך יש גם כאן סלסלה עם 10 תפוחים זהים. עכשיו נניח שאני שואל כל אחת מכן כמה שווה סל התפוחים שלכם. את אומרת שהסל שלך שווה 20 דולר. חברה שלך אומר שהסל הזהה שלה שווה 50 שקל. למרות שהשתמשתן… קרא עוד »

יעקב

עקרונית אתה צודק, החברות עצמם לא מושפעות מערך המטבע בהם הן נסחרות, אבל בסוף אתה לא קונה מניה עם מניה אחרת או מוצר ריאלי כלשהו אלא עם מטבע , שהוא כן מושפע מערכו.
ברגע שקנית מניה והמרת שקל לדולר (או כל מטבע אחר) אתה נועל ערך כלשהו של המטבע, ובעת המכירה אתה מקבל את ערך המניה + ערך היחס בין המטבעות.
יש דרכים רבות לצמצם את סיכון המט"ח (לדוגמא להמשיך לקנות כל כמה זמן גם אם היחס בין המטבעות נמוך או גבוה) אבל סיכון המט"ח עדיין קיים.

תום

בעת המכירה אתה לא חייב לעבור דרך אותם מטבעות.
לדוגמא אם יש לך מניית טבע, אתה יכול למכור אותה הן בשקלים והן בדולרים.

אין שום "נעילה" אמיתית, בסוף יש לך בעלות על נכס – ואם הוא מספיק מבוקש, תוכל למכור אותו לכל אדם גם מחוץ לבורסה, אם תרצה, תמורת איזה מטבע או תמורה שתרצה.

צבי נגב

צר לי, אבל אתה טועה בהנחות שלך. מניות בהחלט צמודות למט"ח, רק שלא ביחס של 100% למטבע בו הן נקובות. הסיבה לכך היא שהפעילות התפעולית של החברה נקובה במטבע/ות מסויימים. אם לדוגמה חברה מייצרת בסין ומשלמת לספקים שלה ביואן, ומוכרת בארה"ב, ומכניסה דולר, אז היא חשופה לשע"ח יואן/דולר. ברגע שחברה ממוקמת בארה"ב, ורוב הוצאות השכר וחמ"ג שלה הן בדולרים, אז היא חשופה לדולר, ואם הדולר יתחזק משמעותית מול שאר מטבעות העולם אז ההוצאות של החברה יזנקו ביחס להכנסות והחברה תהיה בעיה. אם נקביל את זה לדוגמה של סל התפוחים- הפעילות העסקית לא מסתכמת בבעלות על סל התפוחים. צריך להכניס לתמונה… קרא עוד »

עמנואל
  1. אתמול אבא שלי שיש לו סכום שקלים שרוצה להשקיע היה בבנק והמליצו לו (יועצי השקעות בכירים) להשקיע בקרנות מנוהלות שמשקיעות בשוק ההון הישראלי. חלקן גובות דמי ניהול גבוהים של מעל 2% שנתי. הוא חשב שזאת טעות – אם רוצים חשיפה לבורסה הישראלית אפשר להשקיע במדדים זולים יותר. והסכמתי איתו. אח"כ עלה לי ספק – אולי בגלל שהבורסה הישראלית קטנה ולא משוכללת – מנהלי השקעות כן יכולים לנצח את המדד (וזה שונה מהסנופי). בכל מקרה הוא ישקיע סכום קטן לצרכי מעקב.
  2. המליצו לנו לאחרונה על MOAT (שמשיגה תשואה דומה ופחות תנודתית) – אולי כדאי לדון גם בזה.
יואב

לעולם אל תשלם יותר מאחוז דמי ניהול וגם זה ממש מוגזם. 2 אחוז בשנה אולי לא נשמע כזה הרבה אבל אם תשואה ממוצעת היא 8 אחוז שנתי, אז בעצם הם מקזזים לך 25% מהתשואה, במחשבון ריבית דריבית על שנים כבר תראה הבדל מטורף

עמנואל

תודה על התשובה, ונראה לי שכך ננהג. צריך לדעת שבסופו של דבר, כדאי לשלם דמי ניהול יותר גבוהים ולקבל תשואה (נטו) גבוהה יותר. ויש מקרים שזה קורה, למשל בקרן פימי משלמים הרבה יותר מאחוז – ולדעתי מקבלים יותר מהמדד (מי שיכול להיכנס).

צבי נגב

הבורסה בארץ יותר משוכללת ממה שאתה חושב (בזכות הגמל והפנסיה), וגם כאן מנהלי השקעות ציבוריים לא יכולים להביס את המדד לאורך זמן. ראה כדוגמה טובה את אלטשולר.

רפאל

לגבי סעיף 16. מייקל ברי מדבר על חוזים סינטטיים על הspy ולא על המדד עצמו.

עמנואל

שאלה. האם השקעות מועילות לעולם? כשמדובר בעקיבה ולא בהשקעה עולה לי ספק אם יש אותה תרומה לכלכלה בהשקעה במדדים כמו בהשקעה בחברות. האם החברות נהנות מההשקעה שלי במדדים?

עדי ירדן

מבחינת התועלת לעולם, זה בדיוק כמו השקעה ישירה בחברות. הרי מישהו בסופו של דבר קונה את המניות של החברה, כדי לכסות את חשיפתך אליה. נניח למשל שאתה קנית קרן סל. עושה השוק של הקרן קנה נגזרים. האדם שמכר לו את הנגזרים קנה במקומם את המניה. המעגל נסגר.

צבי נגב

זה דיון מורכב אבל בגדול השקעות מועילות לעולם הפיננסי, במובן שהן יוצרות נזילות ומייעלות את המחירים.

רינת

האם קניית מניות קטנות ובינוניות יכול להיות פתרון לצמרת הבועתית של הסנפ500?
* לא ייעוץ או המלצה

עדי ירדן

מכפיל רווח של 19.2 במניות S&P, לעומת 12.9 בשווקים המפותחים ו-11.8 בשווקים המתעוררים הוא לעניות דעתי סִבה טובה להתרחק ממדד S&P. לא בגלל שמסֻכן להשקיע בו, אלא כי התשואה הצפויה של מדדים בעלי מכפילים נמוכים בהרבה היא גבוהה יותר. אין כל הצדקה לתוספת הפרמיה. אכן, קניַת מניות קטנות ובינוניות יכולה להוות פתרון. אבל לעניות דעתי, פשוט עדיף להתרחק כרגע מהשוק האמריקאי. כרגיל בהשקעה במניות, יש ללכת נגד הזרם ולא לקנות דוקא את המניות שממליצים לקנותן בכל האתרים. מצד אחד, המאבק הפוליטי בישראל סביב הלגיטימציה של הממשלה החדשה גרם לירידה בבִקוש למניות ישראליות. כך נוצרה הזדמנות לקנות מניות ישראליות בזול. מצד… קרא עוד »

מייקל

יגיע היום שבו אל המלחמה הכנעני העתיק יהיה הדבר היחידי אליו תוכלי להתפלל

mishehu4mashehu

תודה רבה על הפוסט.
מעניין ומחכים. וכמו תמיד, אני לומד ממנו הרבה דברים חדשים.
אני מחכה בכל פעם בכיליון עיניים לקבל התראה באימייל שיש פוסט חדש שפירסמת.

הערת תיקון לגבי סעיף 2 על קרנות באירופה:

  • "אינווסקו (סימול: SPXS, דמי ניהול: 05%)."

נראה לי התכוונת לכתוב :
"אינווסקו (סימול: XSPX, דמי ניהול: 0.07%)."

(קרן סל של SPXS עוקבת בהכפלה של X3 על sp500. ודמי ניהול שלה הם 1.08%)

arn

יש איזו בעיתיות מסויימת ב-S&P500. ה-CAPE שלו היום הוא 30 – 31 וה-P\E הוא בערך 25. כאשר מניחים שה-S&P500 עולה בממוצע ב-7% בשנה מניחים שגם הרווח השנתי הממוצע שלו הוא 7% מהשווי שלו בבורסה. לפי זה ה-P\E צריך להיות 100/7 שזה 14.2. ה-CAPE אמור להיות יותר כי הוא מחשב ממוצע הרווחים של ה-S&P500 במשך 10 השנים הקודמות (ממוצע זה נמוך בערך ב-25% מהרווחים בשנה הנוכחית). פרוש הדבר שה-CAPE אמור להיות בערך 19. אז מה מעלה אותו (במיוחד בשנים האחרונות)? זה שיש בו יותר מניות צמיחה? איזה מניות צמיחה? מניות של החברות הטכנולוגיות הגדולות (אפל, אמזון, גוגל וכו)? אבל אלו מניות… קרא עוד »

daat99

חברות הענק הללו יכולות לצמוח בצורה אינסופית כי הצמיחה שלהן מונעת מהזרמה עיוורת של מיליארדי דולרים בכל חודש שמקורם בקרנות הפנסיה, ההשתלמות והמקבילות הזרות מכל רחבי העולם ללא הבנה מעמיקה של המשקיעים במה זה אומר להשקיע בקרן מחקה מדד.

רועי

תודה רבה על הפוסט המעניין.
האם כאשר אני קונה קרן מחקה ישראלית, (לדוגמא קסם s&p500) אני נהנה מחלוקת דיבידנדים של החברות המרכיבות את המדד?
ובאופן כללי יותר – האם בהחזקה של קרן שפועלת באמצעות חוזים עתידיים נהנים מהדיבידנדים (שהרי הקרן לא מחזיקה בעצם את המניות)?
תודה רבה.

daat99

חלקית – הקרנות הישראליות לרוב מבצעות עקיבה סינטטית שזה אומר שהן רוכשות חוזים שמתחקים אחרי מחיר בלבד אבל מחיר החוזה מגלם בתוכו את ציפיות השוק מהדיבידנדים העתידיים לאחר ניכוי 30% מס דיבידנדים במקור.
מכיוון שציפיות ומציאות אלו שני דברים שונים אז לא ניתן לנבא מראש אם חיקוי סינטטי יוביל לתוצאה טובה יותר או גרועה יותר מחיקוי פיזי.

נ.ב.
התועלת המרכזית של הדיבידנדים היא גלולת ההרגעה הפסיכולוגית במהלך משברים ואת הגלולה הזו לא מקבלים כשמחזיקים בקרנות צוברות כגון הישראליות.

רועי

תודה, החכמתי 🙂

עמי

מדהים – ממצה קצר וברור

שחר

את מדהימה
תודה רבה

ירין

אני מעריך את שהעלת את טיעון 16 למרות שאת לא מסכימה איתו. אני דווקא מאוד מסכים איתו וחושב שזה בדיוק איך שבועות נוצרות, כאשר מיליוני אנשים עוקבים אחרי המלצה ואסטרטגיה כעדר. חומר למחשבה: הP/E של ה S&P נכון לכתיבת שורות אלה הוא 24.85. אפשר לראות בלינק שהמספר במגמת עלייה ב30 שנה האחרונות. וזה מתחבר באופן ישיר לטיעון 17, המדד יקר! זה בהחלט סיכון שאני חושב עליו ולוקח בחשבון.

גל גונן

פשוט פוסט מצוין! תודה

Leo

אהבתי את העקיצה לגרנדמייזר

ביולוג ירושלמי

תודה רבה.
התרגלנו לטוב הסולידית 🙂
פוסט מבואר לעילא, רשום כהלכה, ברור, נהדר, מחכים ומסקרן.
אין מילים.
הקפדנות והפירוט לגבי כל מה שאת כותבת, למשל העיקשות בלהוסיף את השם של קרנות הסל וכו' בכל מה שכתבת לגביו… נפלא.
התרומה שלך לקוראים שעוקבים אחרייך היא פשוט בל תסולא בפז.

בהקשר של הפוסט אני חושב שיש מאמר מאוד מוצלח בבלוג של Simplifynance שמדבר על הנושא הזה עצמו – "למה התמקדות ב-S&P 500 ובענקיות הטכנולוגיה זה לא רעיון כ"כ מוצלח"..
עוד קריאת העשרה למגיבים ולקוראים הנאמנים שלך.

שוב תודה על התוכן האיכותי.

רוני

אני מבין שהעולם נמצא בבעיה של חובות לאומיים אדירים. רק החוב של ארה"ב עומד על כמעט 33 טריליון דולר, בעוד שההכנסות הם כ- 4.5 טריליון… במרץ 2020 החוב היה כ- 23.5 טריליון… לא נראה לי שזה הולך למקום טוב. גם סוכנויות הדירוג הבינ"ל מבינות שיש כאן בעיה קשה ושיבוא יום ושווקי ההון כבר לא יקנו מחדש את החוב הזה עם ריבית חדשה, כי זו פשוט הדפסה דיגיטלית של כסף. הם יוצרים כסף מהאוויר כדי לשלם את החובות שלהם ולוקחים כנגדו חוב חדש גדול יותר. ולכן 2 מתוך 3 סוכנויות הדירוג כבר הורידו לארה"ב את דירוג האשראי. אם זה ימשך, הן… קרא עוד »

daat99

אתה צודק לגמרי.
רק תסביר לי בבקשה איך לדעתך זה יגרום לישראלים להפסיק לרכוש מוצרים שמיוצרים ע"י חברות אמריקאיות בסופרים הישראליים?

האם לדעתך יגיע סוף עידן חפיפת הראש עם "הד אנד שולדרס"?
או אולי אנשים יפסיקו לצחצח שיניים עם משחת שיניים "קולגייט" ומברשת שיניים של "פרוקטור אנד גמבל"?
מה לגבי האנשים שאוהבים את החטיפים של פפסי או השתיה של קוקה קולה (לא רק קולה! גם מים מינרלים, תה, קפה, משקאות אנרגיה)?

בהשקעה בחברות שמשרדיהן הראשיים ממוקמים בארצות הברית אתה לא משקיע בממשלת ארצות הברית אלא במפעלים שפזורים בכל העולם.

arn

הנקודה היא שחוב פנימי זה לא ממש חוב.
הכלכלה היום בעולם בנויה על חובות. מי שמייצר את הכסף זה מערכת הבנקאות והם מכניסים אותו לכלכלה ע"י הלוואות. הם מלווים למדינה, לחברות ולאנשים פרטיים. בגלל שכל הכסף נוצר מחובות אי-אפשר להפטר מהחובות בצורה כזו. אפשר רק לגלגל אותם. יש דרך להפטר מהחובות וזה אם הבנקים המרכזיים ידפיסו לממשלה כסף מבלי להגדיר אותו כחוב.

arn

אני פשוט לא מבין ואשמח לקבל הסבר: המדד האמריקאי נתן ב-15 השנים האחרונות 10.7% לשנה. בניכוי האינפלציה זה יוצא 7.7% לשנה. עליה של 58% ב-15 שנה של מדד המדינות המפותחות (לא כולל ארצות הברית) – פרושו עליה של 3% בשנה. אם נניח אינפלציה ממוצעת של 3% בשנה אז מדד זה לא עלה ראלית כלל וכלל. מדד המדינות המתפתחות עלה רק ב-33% שזה 2% לשנה בממוצע ובהינתן אינפלציה ממוצעת של 3% לשנה זו ירידה ראלית של 1% לשנה. אז איך מגיעים למסקנה שהשקעה במדדים העולמיים נותנת 7% לשנה ראלית (כלומר 7% לשנה + הצמדה למדד). אם נניח שארצות-הברית זה 50% מהשוק… קרא עוד »

daat99

מאוד פשוט:
לוקחים מחקרים שבוצעו על השוק הקפיטליסטי האמריקאי שהניב את התשואות הטובות ביותר בפרקי הזמן הארוכים ביותר.
מוסיפים את הרצון לפזר על פני השקעה במדינות סוציאליסטיות וקומוניסטיות.

מקבלים שאם רק נשקיע בכל העולם אז נקבל את התשואות של המדינה עם התשואות הכי גבוהות ב-100 השנים האחרונות.

כמובן שהלוגיקה הזו שבורה וג'ון בוגל בעצמו העיד על כך אבל אי אפשר לשכנע אנשים שלא טרחו להבין את מקור הנתונים למה המסקנה שגויה.

arn

מדינות אירופה אינן סןציליסטיות או קומוניסטיות (לדעתי אין היום אף מדינה כזו בעולם) ה-Shiller ה – shiller cape שלהן נע בין 15 – 20 אז איך זה שהמדדים אצלם עולים בקצב האינפלציה בלבד (כלומר לא עולים מבחינה ראלית)?

daat99

אני לא יודע עד כמה ניתן להגדיר את יוון (כדוגמא) כמדינה שאינה סוציאליסטית 🙂

arn

מה החשש מפני מדינה סוציליסטית – שתבצע הלאמה?
אני מדבר על כלל אירופה, אנגליה, צרפת, גרמניה ואיטליה – 4 מדינות אלו גם אם הן לא לגמרי קפיטליסטיות הן לא יבצעו הלאמות. גם ביתר מדינות מערב ומרכז אירופה (גם אם יש בינהן מדינות סוציליסטיות) – הסיכוי להלאמות נמוך מאוד.

daat99

ההלאמות מתבצעות בעיקר במדינות הסוציאליסטיות (אם כי כבר היו החרגות היסטוריות – בעיקר סביב מלחמות ו/או משברים חריפים כגון 2008). הבעיה המרכזית במדינות סוציאליסטיות וקפיטליסטיות היא החוסר בתרבות הקפיטליסטית שמעודדת "צריכת יתר" (קרי: הגדלת רווחים של החברות) וציפייה מהממשל לתמוך באזרחים (קרי: אפשר לקבל דמי אבטלה של חודש בשנה אז למה להמשיך לעבוד בשכר מינימום באופן רציף אם אפשר לקבל "חודש חופש" בכל 12 חודשים?). השילוב של אלו גורם לכך שבמדינות קפיטליסטיות אנשים נוקטים ביותר פעולות אקטיביות בשביל להרוויח יותר כסף ובמקביל לבזבז אותו ושתי הפעולות הללו הן מנוע הצמיחה של שוק המניות. תדמיין לעצמך נסיעה ברכב עם נהג בן… קרא עוד »

daat99

נ.ב.
לגבי גרמניה – יש להם חוק שמאפשר להם להלאים נכסים של זרים והם כבר השתמשו בו בעבר.
תודה רבה שנקבת בשם המדינה שממחישה את אחת הבעיות בשבילי 🙂

arn

אני מתקשה להבין איך פועלת קרן סינטטית. עד כמה שהבנתי חוזה כזה הוא חוזה שבו המוכר מתחייב לספק סחורה לקונה (במקרה שלנו אלו המניות שבמדד) תמורת תשלום. הסכום שיש לשלם נקבע כבר עכשיו אבל יתבצע באיזה מועד בעתיד שבו תסופק הסחורה. אני מבין שקצת לפני תהליך הביצוע הקרן מוכרת את החוזה וקונה חוזה חדש למועד מאוחר יותר וכך זה מתגלגל שוב ושוב. אבל לא הבנתי איך הקרן יכולה לעקבו אחרי המדד אם רק 5% ממנה מושקעים במדד ויתר 95% מושקעים בנכסים דלי סיכון (שהם גם דלי תשואה)? לפי מה שנכתב כאן כמעט כל הכסף של הקרן לא מושקע בשוק ההון.… קרא עוד »

daat99

לצורך ההמחשה תחשוב שבחוזה כתוב:
על כל שקל של חוזה אנחנו מתחייבים לדמות תנועה של 100 שקל שהושקעו במדד.

החוזים הסינטטיים הם ממונפים ביסודם (וכוללים בין היתר צפי דיבידנדים עתידיים ולא ידועים לאחר ניכוי 30% מס במקור) כך שבהשקעה של סכום קטן מקבלים (ונותנים!) התחייבות לספק את התוצאות שמתקבלות מהשקעה של סכום גדול.

arn

לא הבנתי את המשפט:
מה זה "דמות תנועה של 100 שקל שהושקעו במדד"?
איך בדיוק החוזה ממונף? ממונף פרוש הדבר שאתה משקיע את הכסף שלך + הלוואות. פה משקיעים רק 5% מהכסף שלך (לפי הסולידית). זה בדיוק הפוך לממונף.

daat99

בוא ונדמיין שאנחנו מסכמים על החוזה הבא: בעוד חודש אנחנו נבדוק מה קרה למחיר המדד ביחס למחירו היום. אם הוא יעלה אז אני אשלם לך 100 דולר על כל דולר של עליה. אם הוא ירד אז אתה תשלם לי 100 דולר על על דולר של ירידה. בתמורה למוכנות שלי לשלם לך 100 דולר על כל דולר של עליה אני דורש ממך תשלום של 2 דולר במעמד החתימה על החוזה (התשלום הזה כולל גם את צפי הדיבידנדים לאחר קיזוז 30% מס דיבידנדים במקור – אם יהיו כאלו – במהלך תקופת החוזה). בתמורה לאותם 2 דולר שאתה משלם לי אתה מקבל "הדמיה"… קרא עוד »

arn

לפי דבריך אני מבין שקרן סינטטית זו מערכת הימורים. אז למה כולם טוענים שזה ממש כמו קרן רגילה שקונה את כל אותם מניות? למה בכלל משקיע סביר מתעסק עם מערכת הימורים כזו?

daat99

קרן סינטטית היא קרן הימורים בדיוק כמו שקרן פיזית היא קרן הימורים. גם בקרן פיזית או שאתה "תקבל" עליית ערך של 10% או שאתה "תיתן" ירידת ערך של 10%. אם "ההימור" על עליית מרכיבי המדד מתאים לך אז אתה מקבל את ההימור הזה בשתי סוגי הקרנות באופן מאוד דומה. ההבדלים המרכזיים בין סוגי הקרנות הם: דימוי צפי דיבידנדים לאחר מס של 30% וקבלת ריבית חסרת סיכון על הסכום שלא נעשה בו שימוש ברכישת החוזים לעומת קבלת דיבידנדים בפועל ותשלום מס דיבידנדים לפי האמנה של מדינת הקרן עם ארצות הברית חשיפה לחדלות פירעון של מוכרי החוזים העתידיים (והגוף שדרכו הם נמכרו)… קרא עוד »

מירי

נניח שיש לי 100000 דולר שאני רוצה להשקיע בסנופי או במשהו דומה ולנעול את זה שם ל-10 שנים. האם יש דרך שאני יכול להרוויח (או לחסוך) מחוסר הנזילות? כמובן שעל הדרך אני גם אמנע את החששות הפסיכולוגיים.

daat99

לאיזה "חוסר נזילות" את מתכוונת?
הרוב המוחלט של הקרנות שעוקבות אחרי מדד ה-SP500 הן בין הקרנות הכי נזילות בעולם.

מירי

ברור. השאלה היא אם אפשר דרך (אופציות וכאלה) – למכור את הנזילות ולקבל עבורה תשלום – או להתחייב לקנות את הסנופי עוד 10 שנים בזול?

daat99

אני עדיין לא מבין למה את מתכוונת במילה "נזילות".
יש אופציות ארוכות ויש חוזים ארוכים (לא ל-10 שנים) אבל המוסכמה היא שהם מתומחרים בצורה די יעילה כך שלא צפוי להתקבל רווח יתר אם משתמשים באופציות לעומת סתם קנה והחזק של נכס הבסיס.
CBOE פרסמו לא מעט מחקרים בנושא והראו שאסטרטגיות מבוססות אופציות לא הצליחו להכות את משקיעי קנה-והחזק של המדד עצמו.

מירי

כנראה שזה לא קיים – אבל נשמע לי הגיוני, שמישהו יהיה מוכן לשלם כסף על כסף נזיל ל-10 שנים שמוצמד למדד מסויים. כמו הלוואה (חסרת סיכון) שצמודה ל-S&P. הייתי חושב אותו דבר על תיק הדיבידנדים שלך. נניח מישהו שהיה אומר שהוא יתן לך את הדיבידנדים ויחזיר לך את נכסי הבסיס עוד 10 שנים – ובינתיים יוכל להשתמש בכסף – וישלם על זה עמלה. חשבתי שיש גמישות בעולם האופציות לסחור בכל דבר – ואולי אפשר גם לסחור בנזילות.

daat99

עצם ההחזקה במניות היא נזילה אז אני עדיין לא מבין איך המילה "נזיל" מתחברת לשאר התגובה שלך.

אם את רוצה "להיצמד" לתשואות מדד X אז יש לך חוזים עתידיים, אופציות ואפילו החזקה ישירה – כל אחד מהנכסים הנ"ל משתמש ביחס מינוף שונה ואולי לזה את מתכוונת?

יואב

דיסקליימר – אני לא מבין מומחה בתחום… אני חושב אולי שהבלבול שלך נובע מהלוואות בהן אתה מלווה למישהו כסף לתקופה וככל שהיא יותר ארוכה (לדוגמא חיסכון שנעול ליותר זמן == להלוות כסף לבנק) הוא מוכן לתת לך ריבית יותר גבוה. אבל כשאת קונה מדד (או מניות) את קונה חלק מחברה ולא מלווה כסף לאף אחד. את נהיית חלק מהבעלים של החברה ולכן אין עיניין של נזילות. את לא נועלת את הכסף את קונה. לפי הבנתי את לא יכולה לעשות משהו כמו אני מתחייבת להיות חלק מבעלי המניות ל10 השנים הקרובות ולא למכור את המנייה, מול מי ההתחייבות? מי שקנית ממנו… קרא עוד »

נטלי

קראתי את "המדריך למשקיע המתחיל" של ג'ון בוגל. הוא ממליץ בחום על הסנופי. למרות שסבור שלא ישיג תשואות כבעבר – אלא שכל תשואות השוק ירדו.

בכל פעם אני נפעמת מהטוטאליות שלך.
פעם אחת את הכי הכי סנופי ודומיו וללכת לישון
ובפעם האחרת את ההיפך.
יום אחד את הכי נגד ילדים וביום האחר הכי בעד.

ובקשר למנדובסקי – אם תצאי מהאנונימיות שלך תהיי מרצה מבוקשת
ותביסי אותו בקלות.
קשה להתחרות בשוק הפתוח באנונימיות מלאה.

daat99

הבעייתיות המרכזית בהשקעה מחקה מדד היא שכמות האנשים שלא מבינים מה זה גדולה מכמות האנשים שכן.
משכך אפקט העדר מעלה את מחירי המדדים בצורה חסרת פרופורציות ביחס למציאות הכלכלית וכשזה יתפוצץ אז מחירי המדד צפויים להתרסק בקצב מסחרר לא פחות.

הקטע ה-"יפה" הוא שאם רק נחקה מספיק זמן אז הכלכלה צפויה לצמוח בקצב מספק כך שגם אחרי ההתרסקות העצומה הנ"ל המשקיעים יצאו עם רווח נומינלי כלשהו.

Lily

תודה רבה על הסקירה המקיפה כל כך !
אשמח ומניחה – שרבים נוספים פה בקהל – לשמוע אלו מדדי מניות גלובליים את מחזיקה.
(בהמשך לציוץ הטוויטר שלך).

תודה רבה

עמית

שלום לך, סולידית יקרה!
איך כדאי להשקיע בזמן מלחמה?
תני לנו אות חיים!

יובל

"בעיני, לא רק שאין פסול בחשיפה המוגברת של הציבור למדדי שוק רחבים כמו S&P 500, אלא שזו תופעה חיובית בעיקרה" מי שדיבר זה מנכל הבורסה שתפקידו לדאוג ליציבות השוק והמניות בישראל, לפני הדאגה לרווח של המשקיע הבודד לך אולי יש אינטרס קודם כל להשיג את הרווח המקסימלי שזה לגיטימי לחלוטין אבל לו יש גם שיקולים אחרים ולמדינה יש בהחלט זכות לנסות להגן על השוק שלה בכלים שיש לה (כמו שלילת הטבות מס)

תומר

כתבה מעולה.
תודה רבה 🙏

טל ה

מישהו יודע לתת לי הסבר על הדבר הבא:

בדקתי תשואות של קרנות מחקות ממדד S&P מבתי ההשקעות המובילים – מיטב, הראל, הפניקס, כלל ומור וראיתי דבר מוזר.

בשנת 2022 (דצמ' 21 – דצמ' 22) שבה ה s&p איבד מערכו באופן משמעותי, הקרנות גם עשו תשואה שלילית אך יחסית נמוכה לעומת הS&P (בין 4- ל9- אחוז)

לעומת זאת בשנת2023 (אוק' 22 עד אוק'23) בזמן התיקון והקיצה המשמעותית של ה s&p מעלה. הקרנות המחקות עשו תשואה אפילו יותר טובה מהמדד עצמו.

מדובר על קרנות השתלמות וקופות גמל.

מישהו יודע איך זה?? נראה שהן לא ממש מחקות ומגודרות להפסדים.

ירון

ראשית תודה על הכתבה חשובה שתורמת לי ,
אני מבין שלחסכון ארוך טווח כדאי לפתוח חשבון בבית השקעות למשל אקסלנס טרייד ולקנות דרכו קרן נאמנות מחקה או קרן סל של סנופי ורק לוודא שהעמלות נמוכות.
יש מוקשים שחשוב שאדע עליהם בתהליך ? אני פשוט פותח דרך האינטרנט חשבון ומבקש לרכוש ?

עידו

אני בוחן השקעה בs&p500 דרך קרנות מחקות ישראליות. יש קרנות ללא עמלות ניהול ויש כאלה שכן. איך זה יתכן?

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן