• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

ההשכלה הגבוהה צריכה לעבוד דיאטה. מאמר שמסביר את האמת מאחורי הנתונים.

אגב, אני תוהה אם מישהו מחסידי אי ההשכלה פה בחר כמסלול קריירה להיות מסגר\נגר\רצף\חשמלאי\שרברב? או שאתם ממליצים רק לאחרים לעשות את זה
רק ממליץ לאחרים לעשות את זה.
אם אתה רומז להתנשאות, קשוט עצמך תחילה. הטענה שכל אחד יכול, ולכן ניתן לכולם להשתתף באשליה(עד תלוש המשכורת הראשון) נגועה בהתנשאות הרבה יותר.
בסוף השיטה גוזלת מהמזכירה שלוש שנות פרנסה, לא ממני, שבכל מקרה הייתי צריך את זה.

Virtue signaling בלע"ז
 
אגב, אני תוהה אם מישהו מחסידי אי ההשכלה פה בחר כמסלול קריירה להיות מסגר\נגר\רצף\חשמלאי\שרברב? או שאתם ממליצים רק לאחרים לעשות את זה?
תלוי למה אתה קורא השכלה ולמה אתה קורא אי-השכלה (והייתי מחליפה את המילה המותגית קריירה למילה עבודה).
בעיניי, אדם משכיל הוא רחב אופקים שמתעניין לעומק בעוד כמה תחומים חוץ מהמקצוע שלו ואיך להשקיע או לבזבז את משכורתו.
רוב האנשים לא משכילים- ולא משנה אם ואיפה למדו- והמשכילים המעטים מפוזרים בכל סוגי העבודה והבטלה.
אני ממליצה לעבוד בהמון סוגים של עבודה לאורך החיים, מעב' כפיים ועד עב' מוח, לתרגל רמות שונות של שכר ורמות חיים וכמובן- להמשיך להשכיל.
 
תלוי למה אתה קורא השכלה ולמה אתה קורא אי-השכלה (והייתי מחליפה את המילה המותגית קריירה למילה עבודה).
בעיניי, אדם משכיל הוא רחב אופקים שמתעניין לעומק בעוד כמה תחומים חוץ מהמקצוע שלו ואיך להשקיע או לבזבז את משכורתו.
רוב האנשים לא משכילים- ולא משנה אם ואיפה למדו- והמשכילים המעטים מפוזרים בכל סוגי העבודה והבטלה.
אני ממליצה לעבוד בהמון סוגים של עבודה לאורך החיים, מעב' כפיים ועד עב' מוח, לתרגל רמות שונות של שכר ורמות חיים וכמובן- להמשיך להשכיל.

כמובן, אבל כשבחור\ה בן 21 גומר צבא ולא יודע מה עושים הלאה, לימודים גבוהים נראה כמו ברירת מחדל נחמדה, גם לומדים משהו, מכירים אנשים נחמדים, וגם מקבלים תואר. לאן למהר? בטוח שעבודות מסגרות וכדומה לא יברחו לשום מקום.
אני לא מזלזל במסגרות\נגרות\בניין וכדומה, אני עושה זאת כתחביב ואני מאד נהנה, אך זה שונה לחלוטין כשעושים זאת כמקצוע העיקרי ויש לך התחייבויות לספק, ויורד גשם, והגב כואב... רוב העובדים הפיזיים שאני מכיר סובלים מבעיות גופניות, בניגוד לעובדי הצווארון הלבן.
אנשים פה קצת עושים גלוריפיקציה לעבודות הצווארון הכחול, אפילו אם בחלקם מרויחים לא רע.


רק ממליץ לאחרים לעשות את זה.
אם אתה רומז להתנשאות, קשוט עצמך תחילה. הטענה שכל אחד יכול, ולכן ניתן לכולם להשתתף באשליה(עד תלוש המשכורת הראשון) נגועה בהתנשאות הרבה יותר.
בסוף השיטה גוזלת מהמזכירה שלוש שנות פרנסה, לא ממני, שבכל מקרה הייתי צריך את זה.

Virtue signaling בלע"ז

לא השתמשתי במילה "יכול" כלל , אני כן משתמש במילה "רוצה".
אם מישהו רוצה ללמוד, למה מייעצים לו לא ללמוד? כי "גוזלים" ממנו 3 שנות פרנסה? נו באמת. גזלו ממנה את האושר של להיות 3 שנים מזכירה... וגם אם תהיה מזכירה בטוח שיקדמו על פניה מישהי עם תואר (לא שצריך, פשוט כי יש לה תואר). תן לאנשים להחליט לבד.
 
.. רוב העובדים הפיזיים שאני מכיר סובלים מבעיות גופניות,
הרבה עובדי הייטק שאני מכיר שאינם רובטים
אדם הוא לא רובוט
סובלים מבעיות נפשיות ומשקעים הרבה הרבה אנרגיה בניהול רגשי בעבודה עם הרובטים חסרי הרגישות של ההייטק.

אבל To each his own ......
זה קפיטליזם וכל אחד ראשי לבחור את הדרך שהוא מעדיף לסבול בעבודה.(*)

(*) כן !, אני יודע שיש כאלו ממכם שנהנים - אשריכם! באמת.



אם מישהו רוצה ללמוד, למה מייעצים לו לא ללמוד? כי "גוזלים" ממנו 3 שנות פרנסה? נו באמת.
כן. אחרי שלקחו לי 3 שנים בצבא ועוד כמעט שנת מילואים בעשור אחרי אני מעדיף שיהיו כמה שפחות פטרנליסטיים ולא יחליטו עלי יותר.
כלןמר , זה כל זה כבר הרבה הרבה מאחורי .... אני מדבר על הגלגול הבא.
 
@אורי ג. ,אשמח לשמוע אם יש לך משהו ענייני לומר\לענות על תשובתי להערתו של בנג'ימין מלבד נתינת הלייק.
אני מסכים עם הטענה שיש עודף אקדמיזציה היום של כל דבר וזהו דבר מזיק בסופו של יום, כמו שנאמר למזכירה אין צורך בתואר ובסופו של יום יש בעיה אמיתית בשוק של OVER QUALIFICATION.
דווקא במקצועות הLOW TECH כמו פועלי בנייה, רתכים, נגרים וכו' שמכניסים כסף טוב יש מחסור אדיר.
זכור לי שאתה קשור לתנועה הליברלית או משהו.... וזה ...
הקשר היחיד שלי אליהם זה שהם מקבלים לייק ממני פה ושם, זה הכל.
 
אגב הסיגנאל לשוק העבודה, לפחות במקצוע שלי, משפטים, המכללות לא שינו לגמרי את התמונה. השוק יודע מצוין מה שווה כל הכשרה וכל מוסד.
מה שקרה זה שיש תחומים שדורשים מקצועיות נמוכה ובהם יש הצפה אדירה כך שאנשים מוכשרים נדחקים למספר מצומצם של תחומים ובנוסף מספר הבוגרים במוסדות טובים עלה. כך בשורה התחתונה יש סיגנאל וגם תחרות עצומה על משרות טובות.
 
נערך לאחרונה ב:
הנה , כאן יש איזה פוסט מבלוג שאולי אתה מכיר:
http://www.hasolidit.com/המקפצה-שלך-לאזרחות-2-0
לעזאזל איתי כמה שאתה צודק... איך שכחתי מהמאמר הזה.
הסולידית (בזמן האחרון פשוט כל פעם בא לי לכתוב "כפרה עליה", אבל אני לא אכתוב) עוד ב- 2014 כתבה את זה כל כך מתומצת ובועט. חבל רק שבלי המאמר הארוך הזה של אורי כץ כנראה שלא נפל לי הרב-קו.

לדעתי, רוב הלימודים המייצרים תארים כיום (כולל בתקופתי), אינם שייכים באמת לעולם האקדמיה אלא לעולם למידת מקצוע.
הוא כתב בדיוק על זה בת העמק - "זה בדיוק מה שהתרחש בסופו של דבר: חוגים רבים שבעבר היו חלק ממערכת ההשכלה המקצועית ועדיין מוגדרים כהשכלה מקצועית במדינות כמו גרמניה ושוויץ, כמו מלונאות או הוראה בבתי ספר יסודיים, הפכו בישראל לחוגים אקדמיים, על כל המשתמע מכך מבחינת העלות, הסבסוד ואורך הלימודים".
וזה באמת בדיוק מה שקורה היום. לבורנט בבית הספר לא צריך להיות בעל תואר. גם לא מורה ביסודי! הייתי מעדיף שיקחו כאלו בלי תואר אבל מוכשרות ומלומדות (לא תואר) והרבה יותר רגישות ותותחיות... מכיר באופן אישי מורה ביסודי עם תואר ממכללה להוראה ותעודת הוראה. בזיון. לעשות נס קפה לא הייתי נותן לה.

והזלזול נובע רק מהמשוואה של כמה אפשר להתפרנס מזה אחר-כך. מתי נוצרה הזיקה בין השכלה לאמידות? ולמה?
מתי?... בעת עליית הקפיטליזם ותרבות הצריכה הגלובלית שבה כסף מעניק לך מעמד ולא המושכלות בפני עצמה.
"פעם" אדם משכיל, רק מעצם מושכלותו, היה מקבל מעמד. היום יש כאלו משכילים כמו זבל, ורובם לא באמת משכילים.
היום בעיקר דוקטורים למיניהם מקבלים מעמד וגם עליהם לפעמים צוחקים וקוראים להם מזבלי שכל למרות ההתמחות שלהם בתחומם (מי אמר עוז אלמוג?). שלל משכילים חדשים של "העולם החדש", כמו גיקים למיניהם, מהווים כר פורה ללעג ולקלס.... כמובן חוץ מאלו שמראים בטלוויזיה שהם גאונים ומראים לנו תמונה יפה כמה הם מקודמים וכמה החברים שלהם מעריצים אותם כי הם סיימו דוקטורט בגיל 14. טוב.
המלומדות, ההשכלה, שאר הרוח, מדעי הרוח, כולם התפיידו מכבודם ברגע שהוחדר/הושתל לנו שכסף קונה הכל (כולל בריאות) ושאין עוד אלוהים מלבדו ושהכי שווה ללמוד מקצוע רווחי כי כסף. הלך הרוח כלפי כל אלו שלומדים מקצועות לא רווחיים ברור ומופגן ללא שום בושה. כועסים עליהם שהם חצופים מספיק לרצות להתפרנס בכבוד כשהם העזו ברוב חוצפתם, טימטומם והחלטתם הגרועה והלא נבונה ללמוד מקצוע לא רווחי. פויה.
אם יש לך מספיק כסף תוכל להשיג ה-כ-ל. חד וחלק. זו ההרגשה וכולם יודעים על מה אני מקשקש.
זה גם הלמה... כי כסף קונה הכל. כסף הוא הכל. כסף הוא המטרה. כסף הוא האמצעי.
זה מה שכל העולם רוצה כל כך לספר לנו בכל הזדמנות נוצצת... אם בעיתונות. אם במדיה. אם בטלוויזיה. אם בזה שאנשים מסתובבים עם רכב חדש ונוצץ וכולם גאים בהם ומזל טוב, שיחקו אותה. אם בזה שאנשים עפים ומתפארים על הבית הפרטי על חצי דונם וכולם גאים ומפרגנים. אם על כל השופוני בטיולים לחו"ל דרך הרשתות החברתיות.
ואיך נגיע לכל זה? עם תואר שני בספרות אשורית? תואר ראשון בארכיאולוגיה? תואר ראשון במזרח תיכון ותואר שני בניהול משאבי הברוש?
בלי קשר לצרות עין. בלי קשר לקינאה. אני מתאר את מה שאני רואה רק בעיניים (העקומות והמנוונות) שלי.
מי שאין לו כסף - "חי" פחות. פחות חדש, פחות גדול, פחות נוצץ, פחות מרווח, פחות חו"ל, פחות יפה.
מי שיש לו כסף - בדיוק ההיפך. חי על באמת.

שהכשרה נוספת היא לא עומס על המערכת אלא יתרון
אין בעיה עם הכשרה נוספת... להיפך, היא מבורכת!
אבל למה, למה כל כך הרבה אקדמיזציה של כל הכשרה? למה אקדמיזציה של כל מקצוע? למה אקדמיזציה של כל פסיק וזבוב ותחת של מטוס?
על זה בדיוק אורי מדבר, על זה בדיוק הגבת לו, ופה לדעתי אתה מפספס פה את החץ שצוייר מסביב למטרה. הוא לא אמר לרגע שיותר השכלה זה רע. הוא אמר איזה סוג של יותר השכלה אינה נותנת דבר.
מה שמתפרש מהתגובה שלך שאתה חושב שהוא טוען שיותר משכילים זה גרוע... זה לא מה שהוא טוען.

אבל ככה זה בשוק, הוא מגלה בעצמו הכמות הנדרשת.
זה כל כך לא נכון בעליל... אתה יודע שלא "השוק" או "היד הנעלמה" קובעת כמה מהנדסים יצאו לשוק?
אתה יודע שלא "השוק" או ה"נוירון של העם" קובע כמה רופאים יצאו לשוק?
אתה מודע לוויסות שהממשלה/המועצה/ות"ת עושה לכל שוק הלימודים האקדמיים על פי מה שהיא מחליטה? על פי ההטבות והתקציבים שהיא נותנת? תרצה תיתן. לא תרצה לא תיתן.
אין פה שום שוק חופשי. כמו שבכלכלה אין שום שוק חופשי בגלל הריכוזיות והמונופולים.
אם לרגע, רק לרגע היה שוק חופשי - לא היית רואה אוניברסיטה, או מכללה, שמודעות לביקוש של מהנדסי מדמ"ח מגדילות את חוג הלימודים הרלוונטי ב- 1000 סטודנטים לפחות? זו בעיה? להשיג מרצים? לארגן אולמות? הרי על כל סטודנט האוניברסיטה מקבלת סיבסוד.
אז למה זה לא קורה אם שוק כל כך חופשי?... למה לא כל מכללה יכולה ללמד כמה מהנדסים שהיא רוצה ושצריך? וכל אוניברסיטה כמה רופאים שהיא רוצה ושצריך אם יש כל כך הרבה מחסור?
קסם, לא? (יבואו ויגידו לא כולם רוצים להיות רופאים או לא כולם רוצים להיות מהנדסים - שקר גס).

יהיה להם הרבה זמן לעבוד
ספר את זה להייטקיסטים בינוניים בני 45-50. שיהיה להם כמה זמן שהם רוצים לעבוד.
לאלו המצויינים והגאונים והמוכשרים בטירוף אין למה לדאוג.
רוב בני האדם, עפ" עקומת גאוס תיאורטית מופלצת כלשהיא, הם ממוצעים עד בינוניים. רובם הגדול. מיעוטם ממש גאון, ומיעוטם השני ממש בור ועם הפח שמן זית.

בהינתן סבסוד מלא של מדינה זרה (גרמניה) של תואר ראשון, האם עדיין היית ממליץ לאדם צעיר להימנע מלעשות תואר ולעבוד בתקווה שם?
כן, להימנע. בזבוז של זמן ושל מרץ. אז לא בזבוז של שכ"ל, אחלה, יופי. זה מה שהסולידית כתבה בפוסט שגיא צירף = בזבוז זמן.

האם ההסתייגויות של הסולידית תקפה אך ורק לישראל עקב המצב הנוכחי, או שהיא כוללת גם את הבחירה ללמוד בחו"ל?
לימודים הם לימודים הם לימודים.
מי שחוזר עם תואר באדירכלות מאיטליה, אם הוא לא כזה מיוחד בפני עצמו ומבריק, ואם תואר אדריכלי מאוניברסיטת בולוניה העתיקה לא מקנה מעמד ייחודי (=איתות) - יגלה גם הוא שאדריכלים היום, למרות כל היוקרה, מרוויחים בתור שכירים סכומים זעומים ומשתכרים 12K ברוטו במקרה הטוב אחרי 10 שנות ניסיון.
הנה השוק החופשי הזה שכולם מדברים עליו - אדריכל לומד 5 שנים ומחוייב בסטאז' של 3 שנים בשכר מבזה. מי שלא עושה סטאז יכול לאדרכל בדיוק כמו הנדסאי אדריכלות שלמד שנתיים. בכיף.
אדגיש שכל מקרה לגופו ולמקצועו, אבל יש לי עוד דוגמאות :lol:

אין הדבר מועיל לאדם ולא לזולת.
מועיל גם מועיל. אתה יודע שזה לא נכון. תואר והשכלה מועילה לכל אדם ומועילה לזולתץ. אבל זה לא ה- Issue פה ובמאמר של אורי. אם זה מועיל לאדם או מועיל לזולת. התועלת היא אחרת ממה שמתואר במאמר.
תראה אותי - הייתי טמבל לפני כן, אבל עם "פוטנציאל". הפוטנציאל התממש וברוך השם עכשיו אני טמבל מדופלם.
מועיל גם לזולת - תראה אותם, הם חושבים שאני מחורפן/שרוט/דפוק/הזוי רק כי בזכותי הם פוגשים כל הזמן רעיונות מוזרים, מעוותים, מטרידים, מציקים, מעוררים אי נחת ולא נורמטיביים שאני מציג ומטיח בפניהם (בורסה היא לא קזינו! להתרבות זה לא חובה! אפשר ללכת ברגל ולנסוע בתח"צ גם מתוך רצון ולא בלית ברירה! אפשר לא לקנות בגדים! אפשר בלי פייסכלוב! אפשר בלי אפליקציות! אפשר בלי סמארטפון!). אף אחד אחר כמעט לא טורח להפגיש אותם עם התכנים הללו. אני דוגמא חיה (ומטופשת).

יתן לטעון שמי שלמד תואר ראשון נחשף ליותר תחומי דעת, שיפר את יכולת הבנת הנקרא שלו, שיפר את המשמעת העצמית שלו, שיפר את היכולת שלו להתמודד עם משימות מורכבות, ואפילו שיפר את היכולת שלו להתמודד עם מערכות בירוקרטיות
אחלה. זה באמת נכון. אבל זו לא המטרה המוצהרת של התואר. לא בשביל זה אנשים הולכים ללמוד תואר. או לעשות אותו יותר נכון. זו תופעת לוואי, פועל יוצא של הדברים.
אני אלך פה על הקצה ואגדיר שאנשים הולכים "לעשות" תואר בגלל ההבטחה שבעל פה או ההרגשה החזקה שהסביבה/קהילה נותנת להם שזה נחוץ והכרחי ושתואר יקנה להם משרה נוחה עם אופציה לקידום, עם שכר מכובד ונוח גם הוא.

תואר פותח דלתות
שוב אתה מפספס לדעתי... כל מה שאורי טוען וגם המאמר על דור ה- Y טוען זה בדיוק ההיפך, עם הוכחות, תואר פותח פחות ופחות דלתות מבעבר! תואר מעניק פחות ופחות את הזכות להשתכר היטב מבעבר.
אלו הניואנסים שאתה מפספס בעקשנות ולא ברור לי למה. אולי כי אתה רוצה לתמוך בעידוד ההשכלה הגבוהה ולא מבין שלא מדובר פה על "עידוד" ההשכלה הגבוהה או על לא עידוד של ההשכלה הגבוהה.
אין פה מעודדים של ההשכלה הגבוהה אל מול אי המעודדים של ההשכלה הגבוהה.
אני באופן אישי מעודד ועודדתי השכלה גבוהה ויש לי קבלות והוכחות בנושא. חד וחלק.
מדובר פה על מה תהיה שווה ההשכלה הזו בהינתן שהמצב ימשיך כמות שהוא... האם תעז לומר היום, 2018 עוד עלה נענע וקצת, שתעודת בגרות מלאה חתומה בגאון על ידי משרד החינוך הישראלי המהולל, בעלת 2 יח"ל בתנ"ך, 3 יח"ל מתמטיקה ו- 3 יח"ל "מדעים" פותחת דלתות?...
לשם בדיוק הגיע התואר הראשון. כמעט. עדיין לא. בדרך. על מהירות של 100 קמ"ש עם הצ'וק פתוח (משנק זה כזה של זקנים....).

ובנוסף, המחשבה שככלל השכלה לא תורמת להתפתחות אישית, מקוממת. ידע וחשיפה לדעות, רעיונות וגישות תרמים מאד לכל אדם. אפשר גם לבד כמובן אבל זה לא שולל את תרומת הלימודים הגבוהים.
שוב... מי דיבר על זה? אורי דיבר על זה? אני יוצא טמבל או מה?
אורי כתב במאמר שלו שהשכלה גבוהה זה מיותר כי היא לא תורמת לאדם, לא מפתחת אותו, לא עוזרת לו להבין את עצמו, לא עוזרת לפתח את הנפש ואת האישיות שלו? זה מה שהוא טען?
על מה אתה מתקומם גרהם יקר אם זה לא כתוב?... זה אפילו לא בין השורות.
הד"ר לכלכלה הזה לא טען משהו דומה לזה בכלל. הוא מדבר מהזווית הכלכלית גרידא, התועלת הכלכלית שלכרגע אולי עודנה לא שנויה בספק מוחלט, לא ההתפתחותית-קוגנטיבית.
מי דיבר על הפן הזה בכלל?...

כשדוקטור לכלכלה מספר לי שלא צריך ללמוד......
אד הומינם?... Realiy?
שיסתכל על מדינות מובילות ב oecd ,ובמערב אירופה...
אתה הסתכלת? מה גילית?
הוא התייחס לכך במאמר. קראת עוד מאמרים שלו שאתה שולח אותו להסתכל?

לכן אני מעדיף לחיות בחברה כמה שיותר משכילה, ללא קשר לכושר ההשתכרות של היחיד שנובע מהשכלתו. לפחות שלא יפריע.
אחלה. ועכשיו תהיה כנה עם עצמך ואיתי - קראת בכלל?... שואל בכל הרצינות, למרות שלא מצפה לתשובה.
"לפי נתוני ה-OECD, שיעור הישראלים בגילאי 25-64 בעלי השכלה אקדמית עמד ב-2015 על כ-49%, מה שמציב אותנו במקום השלישי מתוך כלל מדינות ה-OECD (אחרי קנדה ויפן)".
סבבה. מקום שלישי ב- OECD מספיק טוב או שאתה מתעקש על מקום שלישי בכל העולם?
אולי הלמ"ס של ה- OECD גם קונספירטור ושקרן כמו שלנו. אולי.
איך זה מרגיש לך להיות בחברתם של 50% אקדמאים? מקום שלישי ב- OECD? :lol:
אורי הד"ר רשם 49%. אני הלא ד"ר רושם 50%. מעניין למה.
ודווקא כאן אני שואל ברצינות גמורה... מרגיש לך חברה משכילה? חכמה? מתורבתת? שקולה? מנומסת? חדשנית? שמזניקה את האנושות קדימה?
ברור שאנחנו מסתובבים כנראה עם אנשים שונים. חברים שונים. עמיתים אחרים למקצוע אחר.
אבל אני שואל ברצינות:
איך ההרגשה שאתם מקבלים בתור אנשים שחיים בחברה שבה יש 50% אקדמאים?

לגבי הנתון של 50% אקדמאים, קשה לי להאמין. הייתי רוצה לראות מאיפה הוא נשאב, והתפלגות למקצועות.
בשביל מה להתאמץ קצת אם אפשר פשוט להטיל ספק... (לא יפה).
תראה מה גוגל על OECD ו- Edgukation תרם לי בחיים. תעשה טבלה, יותר קל לראות.
https://data.oecd.org/eduatt/adult-education-level.htm

אם מי שבא למוסד לימודים אכן לומד את התחום, ומרחיב את השכלתו, אז מה זה משנה אם עשה זאת מתאוות ידע, או תאוות כסף, או סתם להרשים בחורות?
זה באמת לא משנה. אבל לפי הבנתי לא על זה מדובר.

ואני הייתי רוצה שיתעדפו השקעה בבורסה על פני השקעה בדירות, ונסיעה בתחבורה ציבורית על פני רכבים פרטיים, ובכלל, לא הייתי רוצה לשלם ביטוח לאומי (שהוא מס הכנסה ב').
צודק. הלוואי. לו יהי.

בהינתן הפגמים לעיל, בעיני ההעדפה של השכלה גבוהה היא מהעוולות הקטנות יותר במערכת הכלכלית הלא מושלמת שלנו,
אבל לא מדובר פה בעוולה כלכלית... גם על עוולה כלכלית.
להבנתי, מדובר פה על העוולה שתעשיית ההשכלה הגבוהה עושה לבוגרים שלה, לדור העובד, לדור שמחפש עבודה, לדור האקדמאים הנוכחים. בכך כל העניין.
אולי אנחנו האדמאים מייצגים סוג של אליטה, סוג של גילדה של בעלי התארים שמנסה לשמור ולגונן על המעמד שלה (="בעל תואר") שימשיך ועדיין יהיה בעתיד משהו בעל משמעות. תואר. דיפלומה. מעמד.
אולי.
לדעתי תעשיית ההשכלה הגבוהה יורה לעצמה ברגליים, אלא אם המקום שאליו היא מכוונת הוא להתפרנס אך ורק מתארים שניים בעתיד - כי זה כל מה שישאר לה אחרי שיבינו את גודל השקר והכזב (אני יודע שהגזמתי, אבל הכיוון מובן).

זה היה ארוך כמו סרט של פליני. היה חשוב לי לענות לכולם כי אני הפוץ שהעלה את העניין.
שברתי את האינטרנט.
 
נערך לאחרונה ב:
אם לרגע, רק לרגע היה שוק חופשי - לא היית רואה אוניברסיטה, או מכללה, שמודעות לביקוש של מהנדסי מדמ"ח מגדילות את חוג הלימודים הרלוונטי ב- 1000 סטודנטים לפחות? זו בעיה? להשיג מרצים? לארגן אולמות? הרי על כל סטודנט האוניברסיטה מקבלת סיבסוד.
התשובה לשאלות הכביכול רטוריות שלך היא כן רבתי. להשיג מרצים טובים (בעלות שניתן לממן משכר לימוד של סטודנטים בארץ כולל הסבסוד) זה מאד קשה, התחרות עליהם עזה. לארגן אולמות זה יקר מאד ולוקח שנים, היום אוניברסיטאות בעיקר מקוששות תרומות כדי לבנות מבנים חדשים. נכון מאד שיש ויסות מלמעלה, וגם קביעת שכר הלימוד מעוותת את השוק. אבל אתה טועה לחלוטין במחשבה שסטודנטים למהנדסים או למדמ"ח משתלמים לאונברסיטאות. בלי השקעה נוספת של המדינה, בתשלום שהאוניברסיטאות מקבלות היום פר סטודנט, זה עסק הפסדי.
 
עם כל הכבוד לד"ר לכלכלה, עוד אנשים הביעו דעה בשרשור וגם אליהם מותר להתייחס.
ברור. הייתי בטוח שאתה מתייחס למאמר שלו.
 
התשובה לשאלות הכביכול רטוריות שלך היא כן רבתי. להשיג מרצים טובים (בעלות שניתן לממן משכר לימוד של סטודנטים בארץ כולל הסבסוד) זה מאד קשה, התחרות עליהם עזה. לארגן אולמות זה יקר מאד ולוקח שנים, היום אוניברסיטאות בעיקר מקוששות תרומות כדי לבנות מבנים חדשים. נכון מאד שיש ויסות מלמעלה, וגם קביעת שכר הלימוד מעוותת את השוק. אבל אתה טועה לחלוטין במחשבה שסטודנטים למהנדסים או למדמ"ח משתלמים לאונברסיטאות. בלי השקעה נוספת של המדינה, בתשלום שהאוניברסיטאות מקבלות היום פר סטודנט, זה עסק הפסדי.
את צודקת, וזה אפילו לא תרגיל מחשבתי אלא משהו שמתקיים בעולם.
בארה"ב שקל לה בהרבה למשוך סטודנטים ויש לה יתרון עצום לגודל לעומת ישראל, יש אוניברסיטאות פרטיות שגובות שכר לימוד ריאלי (ובמקביל הטובות שבהן מחזיקות נכסים במיליארדים שמייצרים עוד הכנסה עצומה). כל מי שמכיר מעט את התרבות האמריקאית, יודע שבנסיבות האלו חסכון לקולג' הוא נושא מהותי גם במשפחות שנמצאות מעל הממוצע, כי אחרת פוחת מאד הסיכוי ללימודים אקדמיים איכותיים לילדים.
 
הוא כתב בדיוק על זה בת העמק - "זה בדיוק מה שהתרחש בסופו של דבר: חוגים רבים שבעבר היו חלק ממערכת ההשכלה המקצועית ועדיין מוגדרים כהשכלה מקצועית במדינות כמו גרמניה ושוויץ, כמו מלונאות או הוראה בבתי ספר יסודיים, הפכו בישראל לחוגים אקדמיים, על כל המשתמע מכך מבחינת העלות, הסבסוד ואורך הלימודים".
קודם כל, תן לי קצת קרדיט. אני קוראת את דעת מיעוט כבר כמה שנים אז יודעת מה הוא חושב (והוא מעצבן אותי אבל גם מחכים).
הוא כתב על חינוך ומלונאות, אני מדברת על המקצועות "הזוהרים". אם הוא היה מתכוון למהנדסים ורו"ח- תהיה בטוח שהוא היה מציין זאת. ואורי כץ מסתכל על רוב התחומים דרך הפריזמה הכלכלית (ברור, ד"ר טרי לכלכלה) ולכן נתן את הדוגמאות שנתן. גם במאמר שהבאת, הוא מתייחס לכדאיות כלכלית של ההשכלה ותו לא.
היום בעיקר דוקטורים למיניהם מקבלים מעמד וגם עליהם לפעמים צוחקים וקוראים להם מזבלי שכל למרות ההתמחות שלהם בתחומם (מי אמר עוז אלמוג?).
חחח... אני אמרתי עוז אלמוג! יש לו הרבה מידע וידע אבל מה שיוצא מזה בסוף- איףףףף
 
התשובה לשאלות הכביכול רטוריות שלך היא כן רבתי. להשיג מרצים טובים (בעלות שניתן לממן משכר לימוד של סטודנטים בארץ כולל הסבסוד) זה מאד קשה, התחרות עליהם עזה. לארגן אולמות זה יקר מאד ולוקח שנים, היום אוניברסיטאות בעיקר מקוששות תרומות כדי לבנות מבנים חדשים. נכון מאד שיש ויסות מלמעלה, וגם קביעת שכר הלימוד מעוותת את השוק. אבל אתה טועה לחלוטין במחשבה שסטודנטים למהנדסים או למדמ"ח משתלמים לאונברסיטאות.
את מעלה נקודה מאוד מאוד מאוד מאוד חשובה וצודקת.
העניין שאני מסכים איתו בך זה המרצים. אכן קשה להשיג מרצים מעולים.
אבל בתור בוגר עוניברסיטה זכיתי להכיר כל כך המון מרצים לא מעולים שהם חוקרים מצויינים... אז מה זה אומר? o_o
(רק שזה לא פייר כי עוז אלמוג אימח איסמו מדבר על זה בספר שלו ומסביר שבאמת אנחנו דור של מפונקים שרוצים הכל בכפית לפה).
השאלות הן רטוריות אבל אמיתיות... ממשיך - אם ככה, במצב "אידיאלי" של "שוק חופשי", למה שאוניברסיטה לא תווסת את הביקוש של עצמה? (כמובן עד איזה גבול בקושי הגיוני מסויים).
נכון כי לא נותנים לה?... הייתכן שאוניברסיטה תלך לפי צרכי השוק? חלילה! מ-ח-ק-ר! דור העתיד!...
והשקר הכי גדול - אוניברסיטה היא בכלל מוסד מחקרי גרידא, שכל מטרתו המוצהרת היא חלילה שלא להוציע בעלי מקצוע לשוק, או לספק לשוק עבדים חדשים ורעננים. מה פתאום?... היא בראש ובראשונה אמורה ללמד חוקרים לעתיד וכל השאר בונוס. שום כלום חוץ מלקחת קבוצה של 300 איש, לשחק להם בשכל 3 שנים ולראות מי גבר מספיק להמשיך לתואר שני ושם עוד שכבת סינון ולראות מי גבר מספיק להמשיך לדוקטורט.
טוב, בסדר.
למה שהיא לא תפחית את מספר הלומדים למתמטיקה לכלום, את מספר הלומדים לפיזיקה תיאורטית/יישומית/שקרכלשהוא לשום דבר, תעיף את כל המאסטרנטים לכל המקצועות שאין להם ביקוש רציני (ושמספיקה אוניברסיטה אחת בכל הארץ לספק את כל הביקוש הנ"ל), תפחית בחדות את מספר הדוקטורים והמאסטרנטים שהיא מסבסדת ותעשה הרבה הרבה הרבה הרבה יותר מהנדסים שלהם בוודאות יש ביקוש כמעט קשיח בשוק העבודה?... מי מונע ממנה אם לא "השוק החופשי"?... כמובן, היא מוסד מחקרי...
כל כוונתי בשאלות המוטוריות הללוף שמאתגרות אותי בלבד מבחינה מוטורית, היא דבר אחד - להסביר בגיחוך שאין פה שום "שוק חופשי" של השכלה גבוהה וזה כל כך רחוק מזה. ההיפך הגמור הוא הנכון - יש פה שוק מכוון.
יש יותר מדי עו"ד, והצפה של השוק?... זה לא ב"פוקס", זה לא "אופס, מלא נרשמו, מלא רוצים, מלא מכללות פתחו חוגים" - זה מכוון.
יש הצפה של מורים כי מכללות להוראה כמו זבל, של רואי חשבון שפעם היה מקצוע סופר מכובד, של ביולוגים שעד היום נחשב כמשהו ראוי לעשות אותו משום מה - זה לא "אופס". זה לא דרישות השוק. זה לא בטעות. זה לא ככה יצא כי המכללות רצו. זה מכוון, זה בכוונה, זה במתכוון.
למה?... כי אין שוק חופשי. יש יד מכוונת שיודעת טוב מאוד מה היא עושה. שיודעת טוב מאוד כמה מכללות מקבלות אישור לכמה חוגים ובאילו מקצועות ועם אילו מרצים ומה חומר הלימוד ומה היקף הלימוד.
הרמה בכל כך הרבה מכללות עלובה - יד מכוונת. הרמה באוניברסיטאות ירדה בצורה שערורייתית - יד מכוונת.
איזה כיף להתעסק בקונספירציות, תוך כדי שמביטים מהצד איך כל השקרים האגביים הללו מסבנים לעולם את השכל :lol:
אגב, הסטודנטים לביולוגיה הם מהכי פחות משתלמים לאוניברסיטאות, באופן כמעט וודאי, בגלל העלות המוטרפת של מעבדות תלמידים והחזקת מרצים עם מעבדות מחקר (נניח "שמחזיקים" אותם, כן?).
איך זה שיש כל כך הרבה יותר מאיתנו וזה רק גודל?... מה, ביולוגיה היא האאוריקה החדשה?
איך זה שסטודנטים טריים לביולוגיה לא פוגשים את המרמור של הבוגרים לביולוגיה מהשוק המוצף והמבזה? מה, זה קסם?

קודם כל, תן לי קצת קרדיט. אני קוראת את דעת מיעוט כבר כמה שנים אז יודעת מה הוא חושב (והוא מעצבן אותי אבל גם מחכים).
גם לי לפעמים מציק ומטריד לקרוא אותו. אני מבין שהוא מדבר מהפוזיציה האקדמית שלו, "ממגדל השן" המחשבתי, הכלכלי. רשמת בעצמך שהוא מביט על רוב הדברים דרך הפריזמה הכלכלית - זה בדיוק מה שהוא עושה, זה בדיוק מה שאני מצפה ממנו, זה בדיוק מה שהוא אמור לעשות, זה בדיוק למה אני קורא אותו, סופג ממנו מידע והוא משתלם לי מבחינת הרווח האישי שאני מפיק ממנו. אין לו תועלת אחרת בעבורנו :lol:
והאמת היא שעד כמה שזה מטריד אותי, אני מקווה שלעולם לא אפסיק לקרוא אנשים חכמים ממני בהרבה.

אני מדברת על המקצועות "הזוהרים". אם הוא היה מתכוון למהנדסים ורו"ח
מהנדסים ורואי חשבון ללא השכלה אקדמית? כהכשרה שהיא פחות מתואר? כקורס מקצועי?...
איפה הגבול יעבור?
אילו מקצועות ראויים לאקדמיזציה להלל ולשבח ואילו להכשרה טכנולוגית או מקצועית?
זו שאלה סופר מעניינת. כי אז יש על מה להתווכח.
אני בעצמי ראשון אמרתי שחצי מהעבודות בביולוגיה לא ראויות לתואר הראשון של הבוגרים שלהם, אם הוא איכותי ומקיף וקשה (מגזים? בחיי שלא מגזים, חצי!). אז או שאני ממש טוב בלבקר את המקצוע שלי ואני ממש נטול פניות, או שאני כל כך ממורמר שאפילו האני העצמי שלי לא יודע שזו התמרמרות :lol:
 
לא "אופס". זה לא דרישות השוק. זה לא בטעות. זה לא ככה יצא כי המכללות רצו. זה מכוון, זה בכוונה, זה במתכוון.
למה?... כי אין שוק חופשי. יש יד מכוונת שיודעת טוב מאוד מה היא עושה. שיודעת טוב מאוד כמה מכללות מקבלות אישור לכמה חוגים ובאילו מקצועות ועם אילו מרצים ומה חומר הלימוד ומה היקף הלימוד.
הרמה בכל כך הרבה מכללות עלובה - יד מכוונת. הרמה באוניברסיטאות ירדה בצורה שערורייתית - יד מכוונת.
איזה כיף להתעסק בקונספירציות, תוך כדי שמביטים מהצד איך כל השקרים האגביים הללו מסבנים לעולם את השכל

זה משום שהסטודנטים נמצאים שם לטובת הצוות ולא ליהפך.

הסולידית המליצה ברשימת הספרים http://www.hasolidit.com/ספרים-מומלצים
-------------------------------------------------------------------------
Disciplined Minds

זוהי הביקורת הבוטה ביותר נגד מקום העבודה המודרני מאז הסדרה The Office הזכורה לטוב. ג'ף שמידט סוקר כאן את סביבת העבודה המודרנית, וקובע שהיא, כמו האוניברסיטה, שדה קרב פוליטי, אשר מקדם חיילים (עובדים) ממושמעים ובלתי-ביקורתיים. קראו את זה ולא תרצו לחזור למשרד.
-------------------------------------------------------------------------
ואולי גם לא לאוניברסיטה .... ואם כן לאחר מחשבה אז לפחות תדעו אנא אתם באים


מתוך המבוא לספר באנגלית.

The hidden root of much career dissatisfaction, argues Schmidt, is the professional's lack of control over the political component of his or her creative work. Many professionals set out to make a contribution to society and add meaning to their lives. Yet our system of professional education and employment abusively inculcates an acceptance of politically subordinate roles in which professionals typically do not make a significant difference, undermining the creative potential of individuals, organizations, and even democracy.

עריכה :
===============
ואגב , זה לא
איזה כיף להתעסק בקונספירציות,
.... כל הנקודה היא שמדובר במערכת תמריצים לא טובה\יעילה
 
נערך לאחרונה ב:
הייתכן שאוניברסיטה תלך לפי צרכי השוק? חלילה! מ-ח-ק-ר! דור העתיד!...
והשקר הכי גדול - אוניברסיטה היא בכלל מוסד מחקרי גרידא, שכל מטרתו המוצהרת היא חלילה שלא להוציע בעלי מקצוע לשוק, או לספק לשוק עבדים חדשים ורעננים. מה פתאום?... היא בראש ובראשונה אמורה ללמד חוקרים לעתיד וכל השאר בונוס.
האם תטען כך לגבי NASA?

ג"נ: גולם.
 
האם תטען כך לגבי NASA?

ג"נ: גולם.
בכל מקרה מה שיטען - ראוי שיטען לפי ממצאים אמפיריים בשטח ולא לפי תיאוריות אפריוריות עלומות ועלומות פחות שלא נותנות לממצאים אמפיריים בשטח לבלבל אותן.
 
פחות הייתי קורא לזה מוצר צריכה, אלא בילוי.
זה פרק זמן שאנשים צעירים יכולים לעשות את הטיים אוף דייר לייף, במימון של ההורים ובתמיכתם.
אפשר לקרוא לזה איך שרוצים לקרוא לזה.
סמנטיקה היא לא הבעיה.

הבעיה היא במוסדות הממשלתיים , בחברות בהורים(*) וכו'
לרוב, ובמיוחד בלימודים האקדמאיים
Culture is not your friend. Culture is for other peoples’ convenience and the convenience of various institutions, churches, companies, tax collection schemes, what have you. It is not your friend. It insults you. It disempowers you. It uses and abuses you. None of us are well-treated by culture.”

ובכל זאת אני רוצה להוסיף מסר קצב מורכב ואסיים:
לא מדובר כאן על אנרכיזם ילדותי שסתם בועט בכל. מדובר על נקודת פתיחה חדשה שעל הפרט להפנים
ולדעת אל מה הוא נכנס ללא כחל ושרק כשהוא בוחר להיכנס חזרה למערכת הקיימת (שבכל זאת מכילה
הרבה מחוכמת הדורות) לשנות בה דברים , סתם לחיות להעביר את הזמן בה או להחליט שהוא מעדיף לשבת בחוץ.

(*) שההורים יחליפו כבר את הקסטה( ל DVD או משהו או שהולך היום ... אני כבר לא עוקב) ויממנו ויתמכו (אם הם יכולים ורוצים) את ה"ילדים" בכל מקרה.
 
נערך לאחרונה ב:
רשמת בעצמך שהוא מביט על רוב הדברים דרך הפריזמה הכלכלית - זה בדיוק מה שהוא עושה, זה בדיוק מה שאני מצפה ממנו, זה בדיוק מה שהוא אמור לעשות, זה בדיוק למה אני קורא אותו, סופג ממנו מידע והוא משתלם לי מבחינת הרווח האישי שאני מפיק ממנו. אין לו תועלת אחרת בעבורנו
כפי שאמרתי, בעיניי אדם משכיל לא מסתכל רק דרך הפריזמה הצרה של מקצועו. ראייה רחבה והתבוננות מצדדים שונים (וכובעים שונים) יוצרת תמונה רב מימדית וחכמה יותר לדעתי.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
Sinister ההשכלה הגבוהה בארץ ישראל התפתחות אישית 106
McMurphy האם לשמור על ביטוח החיים, למרות העלות הגבוהה, בשביל לשמור על אפשרות לקחת משכנתא? צרכנות פיננסית 5
ר תיק השקעות, צריכה עזרה שוק ההון 15
א יש פה וועדי בתים? קיבלתי עם חשבון המים "צריכה משותפת-חריגה" אוף טופיק 6
O אחוז החזר הלוואות (מינוף, לא צריכה) מסך ההכנסות שוק ההון 4
L אני צריכה לשלוח סריקה דרכון שלי למישהו איך אני מוודא שהוא לא ישתמש איתה אחר כך? אוף טופיק 7
N המלצות על רכישת מוצרי צריכה בסיסיים באמזון מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 93
Myrath עלות סל צריכה חודשי - בסיסי מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 19
C לכמה תשלומים אתם מחלקים מוצרי צריכה? צרכנות פיננסית 27
Osterreicher בית, צריכה או השקעה? נדל"ן 19
פשפש יש לי כסף במיטב דש. אני צריכה לדאוג? שוק ההון 7
L צריכה תמיכה מנטלית וגם פונקציונלית... יומני מסע אישיים 47
תפוזינה מה בדיוק אני צריכה? צרכנות פיננסית 28

נושאים דומים

Back
למעלה