• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

אוטומציה ואבטלה טכנולוגית במאה ה-21

התפרסם פעם מאמר שאני לא מוצא אותו כרגע שטען שלא מספיק שהרכב עצמו יהפוך לאוטונומי ואמין בצורה מלאה אלא צריך גם להנגיש את התשתית של הכבישים, הרמזורים והשילוט על מנת שמכוניות אוטונומיות יספקו תחליף ריאלי לרכב הפרטי.
כך שלדעתי יקח עוד הרבה זמן עד שנראה את הרכב האוטונומי בכבישים בצורה מאסיבית...
 
אני קצת סקפטי שמהפיכת המכונית הלגמרי אוטונומית תקרה כל כך מהר כמו שמדברים היום.
אבל מקווה שאני טועה.
הן כמעט מוכנות, אז המחסום היחיד האפשרי הוא רגולטורי. והיות שיש הרבה מאוד כסף על הצלחת, קשה לי להאמין שהמחסומים האלו לא יעלמו די מהר (בארה"ב לפחות).

התפרסם פעם מאמר שאני לא מוצא אותו כרגע שטען שלא מספיק שהרכב עצמו יהפוך לאוטונומי ואמין בצורה מלאה אלא צריך גם להנגיש את התשתית של הכבישים, הרמזורים והשילוט על מנת שמכוניות אוטונומיות יספקו תחליף ריאלי לרכב הפרטי.
כך שלדעתי יקח עוד הרבה זמן עד שנראה את הרכב האוטונומי בכבישים בצורה מאסיבית...
המכוניות האוטונומיות שמפתחים היום משתמשות בתשתיות קיימות. לא צריך להחליף כלום.
 
בספר המדריך לעתיד של הד"ר רועי צנזה, מוקדש פרק שלם למכוניות אוטונומיות (ממליץ לקרוא).
האתגרים הטכונולוגים בנושא זה הם רבים ועד כמה שאני זוכר, המסקנה היא שזה יקרה רק בסביבות 2030.

כבר היום גוגל נמצאים בדו שיח עם חברות הביטוח על איך עושים ביטוח לרכב אוטונומי, אם רכב אוטונומי עושה תאונה, מי אשם? הרי לא אתם נהגתם ברכב.
כפי שנראה, נושא הביטוח הוא סוגיה מורכבת וליצרן הרכב יש אחריות פה.

רכבים אוטונומים יכניסו משרות אחזקה חדשות שלא קיימות היום במוסכים, לדוגמא אנשי בקרה/תוכנה.

יש גם את סוגיית הסייבר שהיא מורכבת, תארו לכם שטרוריסטים מצליחים להשתלט על רכבים שנוסעים באוטוסטרדה כגון נתיבי אילון.

יש עוד הרבה נושאים שיש לתת עליהם את הדעת, כדאי לקרוא את הפרק הזה בספר המדריך לעתיד.
 
@izik_b
ומה קורה היום במכוניות עם האופציה של נהיגה אוטונומית ?
למשל לנהג שנהרג במכונית טסלה במצב נהיגה אוטונומית, היה ביטוח רגיל ללא סעיף מיוחד לתאונה במצב זה ?
 
ומה קורה היום במכוניות עם האופציה של נהיגה אוטונומית ?
למשל לנהג שנהרג במכונית טסלה במצב נהיגה אוטונומית, היה ביטוח רגיל ללא סעיף מיוחד לתאונה במצב
מפתה לתת לך תשובה אבל תמיד קימות עוד שאלות שאפשר לשאול. הנקודה החשובה היא (לדעתי) שמכיוון וזה יצור לחברה רווח כספי, אפשר לסמוך עליהם שיעסיקו מוחות חכמים ממני וממך למצוא לבעיה פיתרון.
 
הפתרון של גוגל לבעיית הביטוח היא להחתים את המשתמש על הסכם משתמש ארוך שבו יסתתרו
שיחרור מוחלט של גוגל מאחריות ו/או רשלנות
(יזהר הקןנה ...) יחד עם אישור לעקיבה מלאה על פעולותיו והסרת טענות לכל תוכן שיווצר מהמעקב ....

מי אמר שמיקרוסופט היא אמפריית הרשע ... :)
 
בספר המדריך לעתיד של הד"ר רועי צנזה, מוקדש פרק שלם למכוניות אוטונומיות (ממליץ לקרוא).
האתגרים הטכונולוגים בנושא זה הם רבים ועד כמה שאני זוכר, המסקנה היא שזה יקרה רק בסביבות 2030.

כבר היום גוגל נמצאים בדו שיח עם חברות הביטוח על איך עושים ביטוח לרכב אוטונומי, אם רכב אוטונומי עושה תאונה, מי אשם? הרי לא אתם נהגתם ברכב.
כפי שנראה, נושא הביטוח הוא סוגיה מורכבת וליצרן הרכב יש אחריות פה.

רכבים אוטונומים יכניסו משרות אחזקה חדשות שלא קיימות היום במוסכים, לדוגמא אנשי בקרה/תוכנה.

יש גם את סוגיית הסייבר שהיא מורכבת, תארו לכם שטרוריסטים מצליחים להשתלט על רכבים שנוסעים באוטוסטרדה כגון נתיבי אילון.

יש עוד הרבה נושאים שיש לתת עליהם את הדעת, כדאי לקרוא את הפרק הזה בספר המדריך לעתיד.
קראתי את הספר כשרק יצא (השתתפתי במימון ההמונים שלו :) ). ספר מצוין, אבל אני נוטה לא להסכים עם חלק מהתחזיות. במיוחד אלו שאני מכיר מקרוב את הטכנולוגיות שעומדות מאחוריהן.
ברמה הטכנולוגית רכבים אוטונומיים כמעט מוכנים. הם כבר נוסעים יותר טוב מאיתנו, אבל רוב החברות מכוונות לזה שהם יסעו טוב יותר בקנה מידה אחד לפחות לפני שהם ישימו את השם שלהם בסיכון. רוב המכשולים שנותרו הם רגולטורים.

התחזיות בספר לגבי מכוניות אוטונומיות היו שמרניות ממש. התחזית על מכוניות אוטונומיות למחצה לצורך העניין:
8zcH3hO.png


כמעט כל רכב שיוצא היום מכיל את רוב הפונקציונליות שמדברים עליה לרכבים אוטונומיים למחצה, והרכבים שצפויים לצאת בשנתיים הקרובות מתקדמים אפילו יותר. במצב הזה אנחנו נגיע ליותר מ-30% רכבים סמי-אוטונומים לפני 2020.

עכשיו, לגבי התחזית השניה:
קישור (כי אי אפשר לצרף יותר מתמונה אחת בהודעה - @הסולידית , נראה לך שיהיה אפשר לעשות עם זה משהו?)

קודם כל, לדעתי גם היא פסימית. להגיד שיקח יותר מ-15 שנה כדי ש-30% מהרכבים יהיו אוטונומיים זה... שמרני להפליא, כשכל יצרן רכב גדול מנסה להיכנס לשוק עם רכבים שכמעט מוכנים.
אבל, התחזית הזו מפספסת את השינוי הכי גדול. אנחנו לא צריכים 30% מהרכבים בשביל אוטומציה של עבודות נהיגה. מוניות ומשאיות לא מהוות 30% מהרכבים על הכביש - ואלו יהיו הרכבים שיעברו אוטומציה במהירות הכי גבוהה כי שם הכסף הגדול. אז אפילו אם יקחו 15 שנה כדי שנראה יותר מ-30% מהרכבים נוהגים אוטונומית, אני מסופק מאוד אם יקחו אפילו 10 עד שנראה את רוב המוניות והמשאיות מוחלפים.

הפתרון של גוגל לבעיית הביטוח היא להחתים את המשתמש על הסכם משתמש ארוך שבו יסתתרו
שיחרור מוחלט של גוגל מאחריות ו/או רשלנות
(יזהר הקןנה ...) יחד עם אישור לעקיבה מלאה על פעולותיו והסרת טענות לכל תוכן שיווצר מהמעקב ....

מי אמר שמיקרוסופט היא אמפריית הרשע ...
יש לך מקור לזה או שזו הערכה שלך?
 
קראתי את הספר כשרק יצא (השתתפתי במימון ההמונים שלו :) ). ספר מצוין, אבל אני נוטה לא להסכים עם חלק מהתחזיות. במיוחד אלו שאני מכיר מקרוב את הטכנולוגיות שעומדות מאחוריהן.
ברמה הטכנולוגית רכבים אוטונומיים כמעט מוכנים. הם כבר נוסעים יותר טוב מאיתנו, אבל רוב החברות מכוונות לזה שהם יסעו טוב יותר בקנה מידה אחד לפחות לפני שהם ישימו את השם שלהם בסיכון. רוב המכשולים שנותרו הם רגולטורים.

התחזיות בספר לגבי מכוניות אוטונומיות היו שמרניות ממש. התחזית על מכוניות אוטונומיות למחצה לצורך העניין:
8zcH3hO.png


כמעט כל רכב שיוצא היום מכיל את רוב הפונקציונליות שמדברים עליה לרכבים אוטונומיים למחצה, והרכבים שצפויים לצאת בשנתיים הקרובות מתקדמים אפילו יותר. במצב הזה אנחנו נגיע ליותר מ-30% רכבים סמי-אוטונומים לפני 2020.

עכשיו, לגבי התחזית השניה:
קישור (כי אי אפשר לצרף יותר מתמונה אחת בהודעה - @הסולידית , נראה לך שיהיה אפשר לעשות עם זה משהו?)

קודם כל, לדעתי גם היא פסימית. להגיד שיקח יותר מ-15 שנה כדי ש-30% מהרכבים יהיו אוטונומיים זה... שמרני להפליא, כשכל יצרן רכב גדול מנסה להיכנס לשוק עם רכבים שכמעט מוכנים.
אבל, התחזית הזו מפספסת את השינוי הכי גדול. אנחנו לא צריכים 30% מהרכבים בשביל אוטומציה של עבודות נהיגה. מוניות ומשאיות לא מהוות 30% מהרכבים על הכביש - ואלו יהיו הרכבים שיעברו אוטומציה במהירות הכי גבוהה כי שם הכסף הגדול. אז אפילו אם יקחו 15 שנה כדי שנראה יותר מ-30% מהרכבים נוהגים אוטונומית, אני מסופק מאוד אם יקחו אפילו 10 עד שנראה את רוב המוניות והמשאיות מוחלפים.


יש לך מקור לזה או שזו הערכה שלך?
לא מקור, פשוט הערכה שלא מנותקת מנסיון העבר לגבי תאגידי כגון פייסבוק/גוגל , הפתרון הנוח לפשרה בין מספר תאגידים מונופוליסטים הוא תמיד להתפשר על גבו של לקוח הקצה השבוי המתלהב וחסר הכוח
 
לא מקור, פשוט הערכה שלא מנותקת מנסיון העבר לגבי תאגידי כגון פייסבוק/גוגל , הפתרון הנוח לפשרה בין מספר תאגידים מונופוליסטים הוא תמיד להתפשר על גבו של לקוח הקצה השבוי המתלהב וחסר הכוח
אז אשמח אם תציין שזו דעתך לגבי דרך הפעולה שלהם, כי מההודעה המקורית שלך משתמע שזה משהו שכבר הוחלט. :)
 
אז אשמח אם תציין שזו דעתך לגבי דרך הפעולה שלהם, כי מההודעה המקורית שלך משתמע שזה משהו שכבר הוחלט. :)
אני מבין את הבלבול, אבל בד"כ אני נוהג תמיד לכתוב את דעתי ואם יש מקור אני מצטט או מפנה אליו
בכל מקרה בהחלט לא התכוונתי ליצור רושם שזה מידע שיש לי ממקור עלום במאונטן וויו :)
 
גם אם זה מה שיצרניות הרכב ירשמו, זה לא מבטיח ששופטים יתייחסו למה שרשום בחוזה רכישת הרכב, ולא יבטלו אותו, למשל כסעיף מקפח בחוזה אחיד.
 
@izik_b
ומה קורה היום במכוניות עם האופציה של נהיגה אוטונומית ?
למשל לנהג שנהרג במכונית טסלה במצב נהיגה אוטונומית, היה ביטוח רגיל ללא סעיף מיוחד לתאונה במצב זה ?
במכוניות של היום אתה בתור נהג תמיד יכול להתערב, כי אתה גם יושב במושב נהג ויש לך את כל האמצעים.

העתיד שבו אנחנו מדברים עליו הוא שאתה נכנס לרכב שלך ואין מושב נהג, אתה אומר לאוטו לאן אתה רוצה להגיע, והולך לישון או קורא ספר.

זה מביא אותי לנושא פסיכולוגי שעוד לא הוזכר פה, האם תהיו מוכנים לתת את האחריות על הבטיחות שלכם ושל המשפחה שלכם בידי מחשב?
קחו לדוגמא את עולם התעופה, מטוסים ללא טייס פועלים בו כבר יותר מ-20 שנה ועדיין לא ראיתי את יצרני המטוסים מבטלים את תפקיד הטייס וזאת למרות שיש את כל הטכונולגיה כדי להיפטר מטייסים, הפער הוא פסיכולוגי, קשה יהיה לשכנע אנשים לקנות כרטיס טיסה לטיסה בלי טייס.
 
אני לא בטוח שארהב תאשר שימוש נרחב של המכוניות האוטומטיות לפני שיפתרו בצורה מסויימת את בעיות הסייבר בנושא. ברגע שהמחשב מחובר לגז ולברקס שום דבר לא ימנע סחיטה באיומיי חיי אדם של האקרים על רכבים. היום לרשויות יש כמעט 0 יכולת לעשות משהו
בנושא.
מסכים איתך שהטכנולוגיה מוכנה סייבר זה הבעיה של בהווה והעתיד.
 
גם אם זה מה שיצרניות הרכב ירשמו, זה לא מבטיח ששופטים יתייחסו למה שרשום בחוזה רכישת הרכב, ולא יבטלו אותו, למשל כסעיף מקפח בחוזה אחיד.
נכון, אבל זה גם לא מבטיח ההפך, ובמצב של תאגידים בעלי כוח וכסף אי אפשר לדעת מה יקרה ותוך כמה זמן תופיע הפסיקה.
 
במכוניות של היום אתה בתור נהג תמיד יכול להתערב, כי אתה גם יושב במושב נהג ויש לך את כל האמצעים.

העתיד שבו אנחנו מדברים עליו הוא שאתה נכנס לרכב שלך ואין מושב נהג, אתה אומר לאוטו לאן אתה רוצה להגיע, והולך לישון או קורא ספר.

זה מביא אותי לנושא פסיכולוגי שעוד לא הוזכר פה, האם תהיו מוכנים לתת את האחריות על הבטיחות שלכם ושל המשפחה שלכם בידי מחשב?
קחו לדוגמא את עולם התעופה, מטוסים ללא טייס פועלים בו כבר יותר מ-20 שנה ועדיין לא ראיתי את יצרני המטוסים מבטלים את תפקיד הטייס וזאת למרות שיש את כל הטכונולגיה כדי להיפטר מטייסים, הפער הוא פסיכולוגי, קשה יהיה לשכנע אנשים לקנות כרטיס טיסה לטיסה בלי טייס.
בוא נגיד ככה, אני אתן את האחריות למחשב לנהוג הרבה לפני שאני אתן לעצמי את האחריות לנהוג, במידת האפשר, ובמיוחד אם חיים של אנשים אחרים מעורבים בעיניין. :)
אני סומך על עצמי כנהג, אבל עדיין הייתי מעדיף מחשב.

אני לא בטוח שארהב תאשר שימוש נרחב של המכוניות האוטומטיות לפני שיפתרו בצורה מסויימת את בעיות הסייבר בנושא. ברגע שהמחשב מחובר לגז ולברקס שום דבר לא ימנע סחיטה באיומיי חיי אדם של האקרים על רכבים. היום לרשויות יש כמעט 0 יכולת לעשות משהו
בנושא.
מסכים איתך שהטכנולוגיה מוכנה סייבר זה הבעיה של בהווה והעתיד.
ברוב הרכבים שיוצאים היום לשוק המחשב כבר מחובר לגז ולברקס.
 
@Waler
האופטימיות שלך מאוד אופטימית...

מכוניות אוטונומיות מעורבות ביותר תאונות מנהגים אנושיים, ויש עוד לא מעט בעיות של השתלבות בתנועה, ואינטראקציה עם נהגים בשר ודם.

כל הסיפור הזה יתחיל לתפוס רק כש"הציבור" יאמין שזה פתרון יותר בטוח וזול.

מה שכן, לא הייתי משקיע במספר ירוק...
 
אני ממש אשמח למקור לטענה הזו, כי הנתונים שאני מכיר הפוכים לחלוטין.
אחפש.

אני זוכר שזה היה למכוניות של גוגל, ורוב התאונות היו באשמת הנהג האחר. וכמובן המדגם לא גדול. אבל עדיין.
 
@Waler
בגיגול זריז:
https://www.bloomberg.com/news/arti...-into-driverless-cars-and-exposing-a-key-flaw

חפש, יש עוד.

אין ספק שבטווח הארוך זה פתרון הרבה יותר בטיחותי... הבעיה זה האינטראקציה של בני אדם עם הרובט. מכיר את הקטע שאתה מגיע לצומת ומסתכל כל הנהג השני, וברור לכם מי יסע ומי יחכה (גם אם אתה מקלל את אמו) ? וכנ"ל במעבר חצייה? איך עושים את זה עם רובוט?
 
@Waler רק במכוניות עם חנייה אוטומטית. יש סרטון של האקרים שפרצו למכונית של כתב שסקר את הנושא. הם פשוט התחילו לשחק עם ההגה הרדיו ובקלות יכלו לגרום לתאונה ואת כל זה הם עשו דרך פריצה פשוטה לפלאפון(עם אני זוכר נכון). אני לא ירכוש רכבים כאלה ואני לא בטוח שזה יחזיק במדינות בעלות מודעות סייבר כמו סין לדוגמא.יותר מזה, להבדיל מהונאה של חברות שנעשית כבר היום בקני מידה עצום(נעילת קבצים בתמורה לכופר) האזרח הקטן כמעט ולא חשוף לנושא(הסייבר) ומפגין אדישות אופיינית, מספיק מקרה אחד או שתיים בעולם המוכר לנו כמו הרכב כדי לעשות ריגרסיה של שנים.אני מאמין שהסייבר ימנע את כניסתם של המכוניות האוטומטיות ועוד טכנולוגיות בעתיד.
 

נושאים דומים

Back
למעלה