אוטומציה ואבטלה טכנולוגית במאה ה-21

Waler

משתמש ותיק
הצטרף ב
8/10/15
הודעות
676
דירוג
1,369
נערך לאחרונה ב:

Roi

משתמש בכיר
הצטרף ב
28/7/15
הודעות
2,876
דירוג
3,233
היי חברים,

הבטחתי עדכונים כל פעם שיוצא פוסט חדש בבלוג, אז הרי הוא לפניכם:
http://econormany.com/israel/מאקרו/אוטומציה-ואבטלה-טכנולוגית-במאה-ה-21/

מאמין שיתפתח פה דיון מעניין בנושא. :)

למי שעוד לא יצא לו לעקוב, יש גם עמוד פייסבוק לבלוג, מוזמנים לעקוב:
https://www.facebook.com/EcoNormany/

דיון נעים!
הוא טוען שהעמוד לא נמצא בקישור, תבדוק את זה
 

c881

משתמש בכיר
הצטרף ב
24/1/15
הודעות
5,871
דירוג
7,894
לחיצה על הקישור בצד פותחת.
הזוי.

מזכיר איזה ספר עם הילד שחלם להיות נהג מונית ומגיע לעיר בה כל הרכבים אוטומטית ולא צריך נהגים.
לא זוכר את השם.

צריך לזכור תמיד - הכל ימוחשב וימוכן. השאלה היא - כמה כסף יהיה לאזרחים/תושבים לקנות סחורה שהרובוט מייצר.
 

Waler

משתמש ותיק
הצטרף ב
8/10/15
הודעות
676
דירוג
1,369
  • אהבתי
Reactions: Roi

sogi

משתמש בכיר
הצטרף ב
4/2/15
הודעות
2,817
דירוג
1,976
לא בטוח שאוטומציה מובילה לירידת מחירים ולפיטורים בטווח הקצר-בינוני.

היום (לפחות ב-10 שנים האחרונות) רוב האנשים מנהלים את חשבון הבנק מהאינטרנט ולמרות זאת כמות הפקידים בבנקים לא צונחת והמחיר עבור שירות בנקאי לא יורד למרות שהכל הפך לאוטומטי (למשל עמלת השמירה לא נעלמה). אפילו בסניפים "דיגיטליים" העמלה היא אותה עמלה.

כך שיכול להיות שתהיה תקופה ארוכה של 10+ שנים שבה יהיו מוניות אוטונומיות ומוניות רגילות זו לצד זו, במחירים דומים.

דוגמא שניה - קיום הספרים הדיגיטליים ב-5 שנים האחרונות משום מה לא גורם לסגירת סניפי סטימצקי וצומת ספרים. זה כנראה תהליך שיכול לקחת 20 שנה.
 

MMM

משתמש ותיק
הצטרף ב
12/4/16
הודעות
457
דירוג
1,208
כאשר הופיעו הרכבות באירופה ואחר כך המכוניות הייתה במשך כמה שנים שחיטה המונית של סוסים שלפתע נותרו מיותרים. הדבר היה כל כך משמעותי עד שגרם לירידה ממושכת במחירי הבשר באירופה. מה שקרה לרבבות העגלונים הוא לא פחות נורא: המוני עגלונים נפלטו משוק העבודה ונותרו חסרי כל. הכלכלנים קוראים לזה אבטלה חיכוכית. זה כנראה גם מה שיקרה למיליוני נהגים במעבר למכוניות אוטונומיות.
 

ארגמן

משתמש ותיק
הצטרף ב
24/1/15
הודעות
387
דירוג
565
אני מאמין שהאוטומציה היא לא מאורע סינגולרי כפי שהפוסט מתאר אלא חלק מתהליך שהחל במהפיכה התעשיתית ופשוט עובר האצה.
כמו שיש מקצועות שנעלמים, יש עשרות ומאות מקצועות חדשים שנוצרים. אני אישית עובד במקצוע שלא היה קיים לפני 25 שנים.
יוזמה חופשית גורמת לאנשים ליצור תחומים חדשים ומקצועות חדשים. אנשים שהתפנו ממקצועות שעברו אוטומציה (לא אותם אנשים...) עוברים למקצועות ותחומים חדשים שנוצרו.
מסדר שני יתכן ונראה צמצום בהיקף שעות העבודה אבל זהו אפקט מסדר שני. הדברים החדשים שיווצרו יעלו הרבה כסף ולכן אנשים עדיין יצטרכו לעבוד הרבה בשביל לקנות את הדברים האלה.
הכישורים שידרשו במקצועות החדשים כנראה שידרשו מומחיות הולכת וגדלה. לימודים והכשרה לתפקיד יתארכו.
 

Waler

משתמש ותיק
הצטרף ב
8/10/15
הודעות
676
דירוג
1,369
לא בטוח שאוטומציה מובילה לירידת מחירים ולפיטורים בטווח הקצר-בינוני.

היום (לפחות ב-10 שנים האחרונות) רוב האנשים מנהלים את חשבון הבנק מהאינטרנט ולמרות זאת כמות הפקידים בבנקים לא צונחת והמחיר עבור שירות בנקאי לא יורד למרות שהכל הפך לאוטומטי (למשל עמלת השמירה לא נעלמה). אפילו בסניפים "דיגיטליים" העמלה היא אותה עמלה.

כך שיכול להיות שתהיה תקופה ארוכה של 10+ שנים שבה יהיו מוניות אוטונומיות ומוניות רגילות זו לצד זו, במחירים דומים.
בנקים זו דוגמא בעייתית כי זה אחד התחומים הכי מרוגלצים במדינה. בלתי אפשרי להקים בארץ בנק חדש מה שמגביל מאוד את התחרות - ולוועדי העובדים בבנקים יש כוח עצום מה שעוצר הרבה תהליכי ייעול. אם תסתכל על סקטורים חופשיים יותר במשק, תראה את זה קורה.

דוגמא שניה - קיום הספרים הדיגיטליים ב-5 שנים האחרונות משום מה לא גורם לסגירת סניפי סטימצקי וצומת ספרים. זה כנראה תהליך שיכול לקחת 20 שנה.
רוב האנשים מעדיפים לצרוך ספרים לא דיגיטליים (ממגוון סיבות) - אבל אם תסתכל על המחירים באמזון תוכל לראות שספרים לקינדל אכן זולים יותר מספרים פיזיים. בנוסף, אחוז גבוה יותר מהתמלוגים על ספרים דיגיטליים הולך לסופרים, וחסמי הכניסה נמוכים יותר.

כאשר הופיעו הרכבות באירופה ואחר כך המכוניות הייתה במשך כמה שנים שחיטה המונית של סוסים שלפתע נותרו מיותרים. הדבר היה כל כך משמעותי עד שגרם לירידה ממושכת במחירי הבשר באירופה. מה שקרה לרבבות העגלונים הוא לא פחות נורא: המוני עגלונים נפלטו משוק העבודה ונותרו חסרי כל. הכלכלנים קוראים לזה אבטלה חיכוכית. זה כנראה גם מה שיקרה למיליוני נהגים במעבר למכוניות אוטונומיות.
לא מאוד שונה מכשפתחו את שוק הטקסטיל בארץ לייבוא. אתה לא רואה אבטלה המונית היום כי רבבות אורגים לא מצליחים להיכנס לשוק, נכון?
 

עמיר

משתמש סולידי
הצטרף ב
3/5/15
הודעות
30
דירוג
26
מזווית נוספת, יתכן שחלק מהעובדים הנ"ל (למשל נהגי מוניות) קרובים לגיל פרישה ויפרשו באופן טבעי בשנים הקרובות.
מצד שני, יתכן שאנשים צעירים הרואים את ההתפתחויות הטכנולוגיות ומראש לא יפנו לתחום העיסוק הזה אלא כעבודה זמנית.
 

Waler

משתמש ותיק
הצטרף ב
8/10/15
הודעות
676
דירוג
1,369
לא בדיוק. לודיטים מתנגדים להתקדמות טכנולוגית. המאמר פונה יותר לאנשים שמעוניינים בהתקדמות הזו אבל חוששים מגידול באבטלה מבנית.
 

Benjamin W

משתמש בכיר
הצטרף ב
10/8/16
הודעות
7,515
דירוג
7,114
לא בדיוק. לודיטים מתנגדים להתקדמות טכנולוגית. המאמר פונה יותר לאנשים שמעוניינים בהתקדמות הזו אבל חוששים מגידול באבטלה מבנית.
האמת שהלודיטים התנגדו למכונות אריגה שהרסו להם את העסקים...

לא יודע מה זה אבטלה מבנית...

אבל חוץ מיעול המשק והכל, יכול להיות נחמד עם כחברה נחשוב על ניידות תעסוקתית, הכשרה, והסבה מקצועית.
 

Waler

משתמש ותיק
הצטרף ב
8/10/15
הודעות
676
דירוג
1,369
האמת שהלודיטים התנגדו למכונות אריגה שהרסו להם את העסקים...

לא יודע מה זה אבטלה מבנית...

אבל חוץ מיעול המשק והכל, יכול להיות נחמד עם כחברה נחשוב על ניידות תעסוקתית, הכשרה, והסבה מקצועית.
אבטלה מבנית:
https://en.wikipedia.org/wiki/Structural_unemployment

אני מסכים שכחברה כדאי שנעבוד על הנמכת החיכוך בהכשרה והסבה מקצועית, ואני חושב שפלטפורמות לימודים שמתחילות להבשיל היום (Coursera, Udacity, Khan Academy) יעזרו מאוד בהקשר הזה.
 

Benjamin W

משתמש בכיר
הצטרף ב
10/8/16
הודעות
7,515
דירוג
7,114
אבטלה מבנית:
https://en.wikipedia.org/wiki/Structural_unemployment

אני מסכים שכחברה כדאי שנעבוד על הנמכת החיכוך בהכשרה והסבה מקצועית, ואני חושב שפלטפורמות לימודים שמתחילות להבשיל היום (Coursera, Udacity, Khan Academy) יעזרו מאוד בהקשר הזה.
גם משרד העבודה...

כל אדם שיוצא לקורס שישפר את כושר ההשתכרות והניידות התעסוקתית שלו, זה תרומה ישירה לכלכלת ישראל.

ולפעמים זה אפילו תרומה במקום נטל.
 

Waler

משתמש ותיק
הצטרף ב
8/10/15
הודעות
676
דירוג
1,369
גם משרד העבודה...

כל אדם שיוצא לקורס שישפר את כושר ההשתכרות והניידות התעסוקתית שלו, זה תרומה ישירה לכלכלת ישראל.

ולפעמים זה אפילו תרומה במקום נטל.
גם משרד העבודה.
אני פשוט סומך יותר על השוק להכשיר אנשים מאשר על המדינה.
אם כבר נותנים למדינה תפקיד בתהליך, זה לספק לאנשים את התנאים לעבור את ההכשרה הזו. רשת ביטחון בסיסית כזו או אחרת.
 

Benjamin W

משתמש בכיר
הצטרף ב
10/8/16
הודעות
7,515
דירוג
7,114
גם משרד העבודה.
אני פשוט סומך יותר על השוק להכשיר אנשים מאשר על המדינה.
אם כבר נותנים למדינה תפקיד בתהליך, זה לספק לאנשים את התנאים לעבור את ההכשרה הזו. רשת ביטחון בסיסית כזו או אחרת.
הלוואי ו khan יכלו להכשיר רתחים....
D:
 

עמוס

משתמש ותיק
הצטרף ב
24/1/15
הודעות
122
דירוג
101
הלוואי שתהיה אוטומציה מלאה .3 מחסלי הכסף מזון דיור ותחבורה. הם יהפכו לזולים כל כך ששעת עבודה תספק את המינימום
 

Waler

משתמש ותיק
הצטרף ב
8/10/15
הודעות
676
דירוג
1,369
הלוואי שתהיה אוטומציה מלאה .3 מחסלי הכסף מזון דיור ותחבורה. הם יהפכו לזולים כל כך ששעת עבודה תספק את המינימום
מזון ותחבורה יגיעו הרבה יותר מהר ממה שרוב האנשים חושבים.
דיור מושפע המון ממחיר הקרקע, לא רק הבניה. והקשיים הרגולטורים שיהיו כדי לאפשר בניה אוטומטית יהיו סיוט לא הגיוני.
 

פשוט

משתמש בכיר
הצטרף ב
27/1/15
הודעות
1,198
דירוג
1,482
אני קצת סקפטי שמהפיכת המכונית הלגמרי אוטונומית תקרה כל כך מהר כמו שמדברים היום.
אבל מקווה שאני טועה.
 

נושאים דומים

למעלה