• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

התמודדות עם הנושאים הפחות קריטיים אך המשתקים יותר

TalSO

משתמש סולידי
הצטרף ב
30/4/18
הודעות
118
דירוג
22
לא מעט דובר בבלוג הזה, ובפרט בפוסט "פירמידת הצרכים של המשקיע" על החשיבות המשנית של בחירת ניירות הערך הספציפיים, או אפילו נושאים קצת יותר אסטרטגיים, כמו המח"מ של פלח האג"ח או המדד הספציפי אחריו בוחרים לעקוב בפלח המניות.
הרעיון מאוד ברור לי. אינטואיטיבי, אפילו.
כביכול, המסקנה המשתמעת היא שאם הגענו לידי החלטה לגבי השאלות המהותיות, אין טעם לבזבז זמן יקר בניסיונות אופטימיזציה של השאלות הקריטיות פחות. אם אני יודע שאני רוצה 70 אחוז מניות, בפיזור רחב, אז יאללה, לקנות אותן! לא לשבור את הראש יותר מדי על הבחירה בין בורסת ניו יורק לבורסת לונדון לזו של תל אביב, או בין קרן ישראלית, לאחת אירית, לאחת אמריקאית. פשוט לבחור משהו, וללכת עם זה. ממילא אני לא באמת יכול לדעת מה מהאפשרויות תהיה זו שתתן לי את התשואה הגבוהה ביותר (כי גם כדור הבדולח שלי הוא רק כדור שקוף ויפה, בלי שום יכולות חיזוי), אז יאללה.

אבל...
דובר בבלוג הזה גם לא מעט על הצורך להבין את בחירות ההשקעה שלנו. בפוסט על "בטא חכמה", זה נוסח ככה:
אחד העקרונות הבסיסיים בבלוג הזה הוא להימנע מלהשקיע במה שאינכם מבינים ו/או שאינכם יכולים להסביר לאחרים במילים שלכם.
אני מבין מזה שעליי להימנע מלהשקיע במוצר מסוים, אם אני לא מבין למה לבחור דווקא במוצר הזה ולא באחר.
כלומר, לפני שאני בוחר בקרן הספציפית או בהרכב האג"חים המסוים, אני צריך להכיר את ההיצע הכללי, ולהבין לעומק את ההבדלים ביניהם, ורק אז לבחור.
כשאני קורא שרשורים פה בפורום (כולל, ובעיקר, בתגובות לפוסטים שלי), אני רואה שהרבה מחברי הפורום באמת יודעים המון גם על אותן אפשרויות שהם לא משקיעים בהן. הם אמנם לא טוענים שהם יודעים מה יעבוד מבחינתם, אבל הם יודעים להצביע על ההנחות שהובילו אותם להרכב X של תיק ההשקעות, ולא להרכב X'.

אז יש פה שני עקרונות סותרים - מחד, זה לא מדע טילים, ואין סיבה להתעכב יותר מדי על החלטות משניות, מאידך - יש להימנע מלהשקיע במה שלא מבינים בצורה טובה, ודווקא בתחום ההחלטות המשניות, יש הרבה יותר פרמטרים. ואני תוהה - איך לאזן בין העקרונות האלה?
 
ואולי אני פשוט לא מבין נכון את העיקרון השני.
אולי הכוונה היא לא לזה שאני צריך להיות מסוגל להסביר למה בחרתי דווקא במוצר X, אלא שאני צריך להיות מסוגל להסביר איך מוצר X עצמו עובד. בלי קשר לאלטרנטיבות. להבין את המוצר הספציפי בו בחרתי, ולא בהכרח את למה בחרתי בו.
יש בזה היגיון מסוים (בעיקר מבחינת האיזון המדובר, ומבחינת הצורך לא להיתקע, ומבחינת הגישה ש"זה לא מדע טילים").
אבל כשאני קורא פה בפורום וגם בפוסטים בבלוג שמשווים, למשל, בין קרנות שונות - זו לא התחושה שאני מקבל. נדמה שבהחלט צריך להבין לעומקם את השיקולים בבחירה של מוצר ההשקעה, ולא רק את המוצר עצמו.
 
בסופו של יום זה בחירה שלך כמה להבין ויש כאלו שאוהבים להבין כמעט שום דבר ומביאים לאנשי מקצוע לטפל בהכל והם רק מביאים כסף, אני חושב שאם אתה כבר עושה את זה לבד עדיף שתדע כמה שיותר כי ידע זה כוח.

אתה צריך לדעת להסביר למה בחרת בו כי יכול להיות שלא תבין את המשמעות של הבחירה שלך, לדוגמה אם אתה עם תיק שכל הקרנות המחקות שלו הן על הבורסה של תל אביב, אתה בעצם שם משקל יתר מטורף על שוק ישראל לעומת השוק העולמי(שהוא רק 0.2 אחוז מהשוק העולמי ואתה מקצה לו 100 אחוז), אם יש לך הסבר לעצמך למה עשית את זה מעולה, אם לא ידעת שזה מה שעשית ואתה לא חושב שזה נכון עשית טעות מחוסר ידע.
לי אישית לראות טבלאות והתפלגות של אחוזי השווקים במדינות שונות ביחס לנתח שלהם בכלכלה העולמית עזר ממש להבין איזה החלטות וכמה אחוזים אני רוצה להקצות למה
 
נכון. וזו אכן החלטה שנראית לי גדולה מאוד, ובהתאם, קל לי מאוד להגיד שאני באופן חד משמעי לא שם - אני רוצה פיזור הרבה יותר רחב. אולי לא ממש ברור אם מחקה ארה"ב או מחקה כל העולם, אבל ברור שלא מחקה ישראל (וגם בלי הטייה לישראל).

לעומת זאת (ואלו רק דוגמאות, אז בבקשה לא להיכנס לתשובות ספציפיות לסוגיות): VT או VWRD? קה"ש IRA עד תקרת הפטור ממס רווחי הון, או רק עד תקרת הטבת מס הכנסה, ולתקופה של שש שנים? אג"ח אמריקאי, ישראלי או פיזור עולמי גם בפל"ח הזה? ולאיזה תקופות?
אלה שאלות כביכול משניות יותר (כך שכביכול, ראוי להקדיש להן פחות זמן), אבל עם רזולוציה הרבה יותר גבוהה (כך שבפועל, הן דורשות המון זמן).
 
זה שיש לנו עניין בזה, והרבה זמן פנוי, לא אומר שצריך את כל הידע הזה בשביל להתחיל להשקיע
 
השאלה היא איך אני מוצא את הנקודה בה אני יכול לומר "אני יודע מספיק כדי לעמוד בתנאי השני (להימנע מלהשקיע במה שאיני מבין)".
 
השאלה היא איך אני מוצא את הנקודה בה אני יכול לומר "אני יודע מספיק כדי לעמוד בתנאי השני (להימנע מלהשקיע במה שאיני מבין)".
"להבין את מה שאני משקיע בו" ו"להבין למה אני לא משקיע בכל דבר שאינו זה" זה לא בהכרח אותו הדבר.
בסוף, זה עניין של הרגשה. כשיש לך תחושה שאתה מבין מה אתה עושה ולמה, אפשר לצלול למים
 
אז אנחנו אומרים שזה יותר מה שאמרתי כאן:
ואולי אני פשוט לא מבין נכון את העיקרון השני.
אולי הכוונה היא לא לזה שאני צריך להיות מסוגל להסביר למה בחרתי דווקא במוצר X, אלא שאני צריך להיות מסוגל להסביר איך מוצר X עצמו עובד. בלי קשר לאלטרנטיבות. להבין את המוצר הספציפי בו בחרתי, ולא בהכרח את למה בחרתי בו.
כן?

ואם כן - נשארת השאלה, מה זה "מבין"? אילו פרמטרים קריטי להבין לגבי השקעה? נניח, אני מבין, בגדול, ש-MSCI World הוא מדד שמנסה לעקוב אחר שווקי העולם בצורה רחבה וכוללת מאוד, אבל אני לא יודע בע"פ כמה מניות בדיוק כלולות בו, מי הם השווקים ומה היחסים ביניהם, ובטח שאני לא יודע מה המנגנון המדויק בו קרן כזו או אחרת שעוקבת אחריו קונה ומוכרת נכסים. האם אפשר לקרוא לכזה דבר "מבין"?
וכן, אני מבין את האמירה לגבי התחושה. הבעיה היא פלקצואציות של התחושה. מאוד קל לי להרגיש שאני יודע יותר מכמעט כולם, ובו-בזמן, להרגיש שאני לא יודע קרוב למספיק. ברור לי לחלוטין שיש הרבה אנשים שהיו נכנסים למשחק עם מידת הידע שיש לי, וגם פחות. אבל לא ברור לי אם הם לא עושים טעות דבילית (בהווה, בלי קשר כרגע לתוצאות העתידיות). אני רוצה להימנע מטעויות דביליות, לא לפעול באופן מושלם.
 
אני רוצה להימנע מטעויות דביליות, לא לפעול באופן מושלם.
טוב, האמת היא שברור שאני רוצה לפעול באופן מושלם, אבל לא לשם אני שואף.
 
תבחין בין באילו נכסי בסיס אתה משקיע לבין מה מכשיר ההשקעה.
להבין באילו נכסים אתה משקיע זה אכן חשוב. לדוגמה, חשוב שתבין שבחרת בעוקב MSCI World כי אתה משקיע בכלל המניות בעולם המפותח, בלי לנסות לבחור ביניהן. אם זו ההחלטה שלך, אז אין חשיבות לשאלה מה היחס בין השווקים השונים בתוך הנכס, כי לא בחרת אותו בגלל שיש בו X אוסטרליה או Y יפן. כן כדאי שתדע שבחרת בכלל העולם המפותח, ולא רק בארה"ב (שהיא הכלכלה הגדולה והנחקרת ביותר, והיעילה וחופשית ביותר ביחס לגודלה), או בישראל (אפילו שאתה גר בישראל - תבין האם זה משנה ולמה), ושאתה לא משקיע במדינות מתפתחות (כי זה מסוכן מדי, לדוגמה).
(כמובן שאפשר להבין יותר, אבל הבסיס שקריטי להבין הוא זה. פשוט למדי.)

הדיונים שאתה מדבר עליהם מתייחסים למכשיר ההשקעה - קרן ישראלית, אירית, חשבון חייב, חשבון פטור וכו'. זו אופטימיזציה, וכאן אין ספק שתרוויח יותר (בתוחלת) מלהתחיל להשקיע מאשר להמתין. חוץ מזה שגם בין חברי הפורום, רבים מהמשקיעים בקרנות ישראליות לא יודעים (ובצדק) איך מגלגלים חוזים, או רבים מהמשקיעים בקרנות של ואנגרד לא מתמצאים במבנה הבעלות של ואנגרד. זה בסדר גמור, ואם זה ישתלם תמיד אפשר להחליף (זה לא מה שיגרום לך למכור בירידות, לדוגמה).
 
אוקיי. מרגיש לי שהאסימונים מתחילים לנוח. אני אחכה קצת כדי להבין מה קורה איתם. לראות איזה אסימונים בעצם עדיין מקפצצים על הרצפה.
 
מבחינתי "מבין" זה כשאתה יודע לכתוב (מהראש, בלי להציץ) את רשימת כל הסיכונים שכרוכים בהשקעה, לפרט דוגמא ריאליסטית ככל האפשר להתממשות כל אחד מהסיכונים האלו, ואז לענות גם על השאלה האם ואיך דרך הפעולה שבחרת ממזערת את הסיכון הזה ככל האפשר, ופירוט של מה אתה הולך לעשות במידה והסיכון הזה מתממש.
 
יש בעיה אחת מובנית בהגדרה הזו: אם יש סיכונים שאני לא מודע אליהם, אני לא אהיה מודע לכך שאני לא מודע אליהם.
 
מבחינתי "מבין" זה כשאתה יודע לכתוב (מהראש, בלי להציץ) את רשימת כל הסיכונים שכרוכים בהשקעה, לפרט דוגמא ריאליסטית ככל האפשר להתממשות כל אחד מהסיכונים האלו, ואז לענות גם על השאלה האם ואיך דרך הפעולה שבחרת ממזערת את הסיכון הזה ככל האפשר, ופירוט של מה אתה הולך לעשות במידה והסיכון הזה מתממש.
אבל גם פה, יש שאלה של רזולוציה ושל מתי זה מספיק. בסופו של דבר, יש אינסוף סיכונים. כל סיכון אפשר לפרוט לתת-סיכונים. שילובים של סיכונים שונים יוצרים סיכונים חדשים, וכו'. אם אני לא אשקיע עד שאהיה בטוח שאין יותר שום סיכון שאני לא יכול לתת התייחסות מלאה אליו, כפי שציינת, אפשר להניח שאני לא אשקיע לעולם.

או שהתכוונת לקטגוריות הראשיות של תרחישים: אינפלציה, דפלציה, עליית ריבית, ירידת ריבית, שינויים בשערי מט"ח, האטה במשק, וכו'?
 
דובר בבלוג הזה גם לא מעט על הצורך להבין את בחירות ההשקעה שלנו.
כשהסולידית באמת ניסתה להסביר כדי שתבין במה אתה משקיע, היא כתבה את זה.
רק שתבין מה ככל הנראה היה לה בראש....

השאלה היא איך אני מוצא את הנקודה בה אני יכול לומר "אני יודע מספיק כדי לעמוד בתנאי השני (להימנע מלהשקיע במה שאיני מבין)".
אני חושב שאם אתה מודע לסיכון שאתה נוטל, זה הדבר החשוב ביותר.
אם קנית תעודת סל (פעם, כשעוד היו כאלו בארץ), כדאי שתבין שיש כאן סיכון מנפיק.
אם קנית אג"ח נקוב במטבע מסוים, כדאי שתבין שיש לך סיכון מטבע.
אם קנית מניות, כדאי להבין איך שוק המניות מתנהג.
הסיבה החשובה ביותר לזה, היא מה תעשה במקרה שסיכונים יתממשו.
אם תחדל מלהשקיע בגלל זה, או שתממש הפסדים למשל - זה התממשות שבה חוסר הידע השפיע עליך באופן כלכלי.
אם תישן לא טוב בלילה בגלל זה - זה התממשות שבה חוסר הידע השפיע על איכות החיים שלך.

כשיש נושא שאתה לא מבין עד הסוף, תעצור, ותנסה להבין מה יתרום לך הידע שלו. אם חוסר הידע לא ישפיע עליך, אתה לא חייב ללמוד אותו.

זו לפחות דעתי...
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
T התמודדות עם מסרונים לא רצויים מה לעשות? אוף טופיק 13
M התמודדות עם אבא חולה נפש ותהיות קריירה.. התפתחות אישית 31
deussex התמודדות עם אי תיאום ציפיות בעבודה ויציבות נפשית התפתחות אישית 17
deussex התמודדות עם קנאה התפתחות אישית 69
ז התמודדות עם דירה שכנה שמושכרת בBooking אוף טופיק 59
IAmSam התמודדות וחלוקה של הון חדש צרכנות פיננסית 21
C התמודדות עם לחץ חברתי לרכישת דירה אוף טופיק 51
A דרכי התמודדות עם מגפת הקורונה אוף טופיק 4
Wonko התמודדות עם טעות של מס הכנסה מיסים 9
Yuval328 התמודדות מול מס הכנסה - ברוקר זר צרכנות פיננסית 11
nick מס רכישה - דרכי התמודדות נדל"ן 54
unrealx התמודדות פסיכולוגית עם ירידות בתיק מנייתי גדול שוק ההון 59
פשוט התמודדות עם שטף המידע אוף טופיק 34
Dor95 התמודדות עם המשפחה לגבי ההחלטה לחסוך במקום ללמוד אוף טופיק 20
D התמודדות עם צאצאים שלא עובדים / לומדים אוף טופיק 93
C התמודדות עם התמכרויות התפתחות אישית 16
סתןלי ת'כסף התמודדות עם קרובים לא-סולידיים מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 5
H התמודדות עם אי-סימטריה במס בין בני זוג צרכנות פיננסית 27
זאב התמודדות דור ה- y מול דור ה -x פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 62
ארגמן התמודדות של מס הכנסה עם מי שמגיע לעצמאות כלכלית צרכנות פיננסית 17
F פקדונות - הבנקים הפחות בולטים עם ריבית גבוהה יותר? שוק ההון 3
Henchman34 תהיות על בחירת אג"ח בחלק הפחות תנודתי בתיק. שוק ההון 118

נושאים דומים

Back
למעלה