• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

דטרמניזם VS רצון חופשי - כמעט 8 שנים אחרים כתיבת הפוסט "הפריבילגיה הסולידית"

כן אני מבין, אין בעיה זורם עם המאפיינים הביולוגיים היזמיים שלך שהקימו מערכת משפט.
השאלה שלי היא האם אתה חושב שזה מוסרי לשפוט ולכלוא אדם, בהינתן שהכל דטרמיניסטי?
מלבד התשובה של רועי - שהיא בעצם מה שניסתי לומר בתגובה הקודמת.
מלבד זאת:
מאותה סיבה שאני צריך 'להתעלם' מאי מוסריות הרצח, היות שזה פעולה הכרחית מחמת הנסיבות הביולוגיות של הרוצח.
הרי שאני 'מתעלם' מאי מוסריות המשפט - היות שזה פעולה הכרחית מחמת הנסיבות הביולוגיות שלי.
לשיטה הדטרמיניסטית אין כל משמעות ל'מוסר' או לא, הכל נפעל מאיליו, סוג של מבוך.
חלק מההפעלות של המבוך זה המחשבות שלי - שהם גם אל בשליטתי אלא תוצר של המרכיבים הכלליים:
מי אני, מי משפחתי, האם ישנתי טוב בלילה, מי פגשתי היום וכו' - שכל פרט ופרט כזה הוא גם מוכרח ללא בחירה.
 
  • אהבתי
Reactions: Roi
שכל פרט ופרט כזה הוא גם מוכרח ללא בחירה.
אני אוסיף שאולי גם אם הכל לא נקבע מראש ע"י תוכנית סדורה, למשל סוג של כאוס, עדיין אין לנו שליטה אמיתית מתוך בחירה חופשית על הפעולות שלנו, אנחנו והבחירה שלנו היא בדיוק כמו הרוח.
מצד אחד זה מפחיד לתפוס את הקיום ככה ומצד שני זה משחרר ודווקא גורם להעריך את הכאן ועכשיו ואת הרצון לגרום לכמה שיותר טוב בעולם, אפילו אם זה רק מתוך אנוכיות שיהיה לפרט טוב יותר בחברה טובה יותר.
 
מלבד התשובה של רועי - שהיא בעצם מה שניסתי לומר בתגובה הקודמת.
מלבד זאת:
מאותה סיבה שאני צריך 'להתעלם' מאי מוסריות הרצח, היות שזה פעולה הכרחית מחמת הנסיבות הביולוגיות של הרוצח.
הרי שאני 'מתעלם' מאי מוסריות המשפט - היות שזה פעולה הכרחית מחמת הנסיבות הביולוגיות שלי.
לשיטה הדטרמיניסטית אין כל משמעות ל'מוסר' או לא, הכל נפעל מאיליו, סוג של מבוך.
אני אוסיף שאולי גם אם הכל לא נקבע מראש ע"י תוכנית סדורה, למשל סוג של כאוס, עדיין אין לנו שליטה אמיתית מתוך בחירה חופשית על הפעולות שלנו, אנחנו והבחירה שלנו היא בדיוק כמו הרוח.
מצחיק וקיצוני.
חשוב להדגיש את המובן והידוע שכל הנדון הזה הוא התחומים המנותחים לאורך ולרוחב בתולדות המחשבה האנושית עם זרמים פילוסופיים ומחשבתיים מנוגדים.
אני חייב לציין שהצורה המוחלטת שבה @צדיק לקח והסביר את הדטרמיניזם הצחיקה (ואולי קצת הפחידה) אותי מאוד...
אבל בהתאם למה שלמדתי מ@צדיק זה הכל תגובה דטרמיניסטית (איזה כיף לכתוב שוב ושוב את המילה המרשימה הזאת) מה שאני כותב.
 
אם הייתה אופציה למשל, רפואית, לתת לו כדור שיכול לרפא את הנטייה הרצחנית שלו זה היה הכי טוב, היות ועדיין אין לנו את הטכנולוגיה הזו אנחנו נאלצים להעניש.
ממש לא הטיעון שעונש בחברה הוא רק בגלל מניעת הנזקים הבאים מהתוקף פשוט לא נכון,
ומתעלם מאלמנט הנקמה, שכמה שננסה להדחיק עדיין קיים כמעט בכל ענישה.
האם איננו מחפשים נקמה בחמאס בלי קשר לתועלת עתידית קרה?
 
נקליד קצת פיקסלים ב-5 בבוקר למשמע וויברציות של Nujabes שהרגע גיליתי שלמעשה איחד יצירות ולא באמת ייצר אותן. Long live Sebajun.

טוב, נראה לי שהקונספט הזה של לצטט תגובות ספציפית ולהגיב להן לא באמת מוביל את הדיון למקום שיש מה ללמוד ממנו מכיוון שרובכם נוטים להתמקד על הנקודות הכי פחות מהותיות.

אנסה לקרוא את התגובות ולקחת בעצמי את הנרטיב של הדיון למקום הולם יותר בעיני (כמובן שכל אחד מוזמן לעשות זאת בעצמו הרי זאת פלטפורמה של החלפת רעיונות).
ובכל זאת אצטט כמה תגובות שאני מאמין שיעזרו לי לבטא נקודות חשובות.

נתחיל בתמצות כמה נקודות שאמורות לעשות סדר לדברים שנכתבו כאן לדעתי, ושראוי לזכור אותם בהמשך ההתכתבות בין כולנו (ובחיים עצמם?):

1. הכל דטרמיניסטי.
2. זה שהכל דטרמיניסטי לא רלוונטי בכלל לשאלה האם יש לנו סיכוי להשפיע על העתיד שלנו, האם לבחירות ולחלופות יש בכלל משמעות מעשית עבורנו, או האם להתנהגות שלנו יש השפעה. תמיד יש השפעה, רק שגם היא דטרמיניסטית. לא משנה מה הייתה הסיטואציה ומה היו הבחירות שלנו, אם הצלחנו אנחנו צריכים לזכור שיש מישהו בעולם שהיה כלוא באותה סיטואציה, ביצע את אותה בחירה, ועשה זאת בצורה הרבה יותר מרשימה מאתנו - ונכשל. לכן יחי הדטרמיניזם.
3. הרעיון הדטרמיניסטי, לעניינו ולפי דעתי, בסה"כ נועד להזכיר לנו שמצבנו ומצבם של אחרים לא נובע מהבחירות שלהם אלא יותר מהדטרמיניזם שאפשר או לא אפשר להשיג את מה שהם רוצים ע"י הבחירות והפעולות שלהם. אבל תמיד יש בחירה (וגם היא דטרמיניסטית). בשביל שזה יהיה קל להבנה, תשאלו את עצמכם אם ביכולתכם לצעוק "הוקוס פוקוס" ולברוא גלקסיה פרטית משלכם בהנפת אצבע. אם התשובה שלילית, זה אומר שאם נסיר את כל השכבות, נמצא ביסודו של דבר דטרמיניזם (וכל שאר הדברים המודרניים והתרבותיים יותר כנראה נגזרים ממנו).
4. הרעיון אמור לייצר בנו היבטים כמו: מחילה, אמפתיה וצניעות בייחס למצבם של אנשים אחרים, וספק סביר לגבי כל מה שהשגנו עד היום וגם שאלות לגבי עתיד שבו תנאי המשחק שהיטיבו או דפקו אותנו ישתנו לכאן או לכאן.
5. אני מאמין שבגלל החלק האחרון של סעיף 4, לאלו שבסה"כ מרוצים ממצבם באופן יחסי קשה מאוד לקלוט את העקרונות הכלכך פשוטים הללו. זה בהחלט עשוי ליצור חרדה לגבי העתיד או ירידה של הערך העצמי השברירי של אנשי העולם המערבי.
6. תרבות המערב הקפיטליסטי כנראה בנויה על האשליה הזאת שהכל אינו דטרמיניסטי. מניח שכמה אנשים זוכים לצאת מהמטריקס הזה אם הגיעו לפסגת השאיפות ושאלו מה הלאה, או פשוט אם הזדקנו מספיק והגיעו לסיבה טובה. אבל במקביל אליהם כנראה שיש כמה זקנים או עשירים שעדיין מאמינים ברצון חופשי לבדו.
7. לא לעולם חוסן, בהנחה שמספיק אנשים יותר איכותיים ממך נדפקים בגלל אותו דטרמיניזם, מי שצריך לחשוש מהמצב הזה הוא אתה ופחות הם. הרי הם כבר נדפקו ולכן הרבה פעמים זה לא משנה עבורם אם ימשיכו להידפק יותר או פחות. אתה עדיין לא מרגיש שנדפקת או הרגשת שהמצב שלך מחמיר מאוד, וברגע שזה יקרה אלמנט ההפתעה עשוי לדכא אותך הרבה יותר בהשוואה לאלו שנדפקו עוד קודם בצורה מספיק חזקה. החשש של הסולידית מה-"בעיה החרדית" מבטאת את העניין הזה לא רע.

וכעת לכמה ציטוטי Highlights שאנסה להבהיר נקודות באמצעותן:
גם אם הכל דטרמיניסטי אין זה אומר שהפרט לא עושה, חוקר, מגיב, פועל...
זה נכון מאוד גם לדעתי.

פשוט אומר שמה שהוא עושה לא נקבע על ידו באופן מודע אלא תוצר של נסיבות חייו, גנטיקה, אינטראקציות שהיו לו וכו וכו.
לא מדויק לגמרי לדעתי. יש מקרים שזה נכון, אבל יש גם מקרים שאנשים עם נסיבות, גנטיקה ואינטראקציות מאוד מזיקות שדוחפות אותם לכיוון הנגדי מהרצונות שלהם, בסופו של דבר מצליחים לממש את רצונותיהם "כנגד כל הסיכויים". רק שבעיני גם זה נכלל בתוך איזשהו דטרמיניזם גדול יותר. אולי זאת התקופה באנושות שאפשרה לאותו אדם "להצליח נגד כל הסיכויים"? הודות להתפתחות טכנולוגית או תרבותית? אולי מדובר באיזושהי סינפסה במוח או איזושהי חריגה דרוויניסטית/אבולוציונית קלה בגן שלו שבאלפי השנים הבאות תהפוך לנחלת הכלל כי היא הוכיחה איזשהו יתרון הישרדותי? מניח שיש עוד המון משתנים שעשויים להשפיע ולא לקחתי אותם בחשבון עם הניחושים שלי, אבל המשותף להם הוא שמדובר במשתנים שלא באמת תלויים באדם (ושאנחנו או חוקרים במעבדה עדיין לא עלינו עליהם ולכן הם מעוותים כל דיון ומבוסס על הנושא).

דוגמה מהיומיום בהקשר הזה - הרבה צעירי אינסטגרם מעידים על הכנסה של 5 ספרות בחודש הודות לעסק שפתחו באינסטגרם, שמלמד אנשים פיקאפ או דרופשיפינג וכדומה. אני למדתי פקיאפ לפני רובם וכנראה שגם הפעולות והתרגילים שעשיתי היו הרבה יותר "מחוץ לאזור הנוחות" שלהם. חבר שלי בעל לא רק בכלל התעניין בדרופשיפינג וכסף דרך האינטרנט הרבה לפני שאנשים כמו הדר אשוח וחבריו הופיע בזירה. למה דווקא הם הצליחו הודות להופעת האינסטגרם ופלטפורמות נוספות, בעוד אני וחברי "שכבנו על הגדר" בתחומים הללו? אני וחבר שלי לא חיינו במאה הקודמת, פשוט נולדנו שנים ספורות לפניהם וזה דפק אותנו בהקשר הזה (מניח שלא רק זה, אבל זאת דוגמה לדטרמיניזם בפעולה).

על פניו, נראה שהבעיה שלך היא עם התרבות בישראל, לא עם דטרמיניזם "כן או לא".
אני מסכים, התרבות בישראל לא מפרגנת, הרבה פעמים מנסים לדפוק אותך, הדרך לפתור בעיות היא לרוב על ידי דפיקה על השולחן וקונפליקט... זה יוצר המון סטרס.
אבל, הדטרמיניזם הזה שאתה מדבר עליו הוא אוניברסלי, זה יהיה תקף גם באיטליה או בסינגפור. ההבדל הוא איך כל התרבות והאינטראקציה הבין אישית מסביב.
אני יכול להבין אנשים שלא טוב להם בארץ, ואם זה המצב ואתה יכול להגר אז לך על זה, אבל אל תחשוב ש"השיטה" בישראל שונה מארצות אחרות.
תודה שהעלית את הנקודה הזאת, אבל בכל זאת חשוב לבצע הפרדה וסדר בין הדברים.

יש דטרמיניזם שהוא אכן אוניברסלי, ויש את המצב בסגנון "הייחודי" של ישראל (לכל מדינה יש סגנון "ייחודי").
בכל מדינה בעולם יש אנשים שנדפקים יותר או מתוגמלים יותר מאותו דטרמיניזם, רק שבישראל, לדעתי לפחות, נוצר מצב שאנשים תותחים שהיו דווקא משגשגים במדינה אחרת, צפויים להרגיש חוסר שביעות רצון בישראל. וגם לחילופין, אנשים לא כלכך תותחים שהיו חסרי שביעות רצון במדינות אחרות, דווקא שבעי רצון באופן יחסי למצב ולאנשים סביבם, בגלל הסגנון הייחודי והבעייתי של ישראל.

לדוגמה, אנשים אינטרוברטים מאוד וחכמים מאוד שהיו מקבלים זירת משחקים נוחה יותר במדינות סוציאל-דמוקרטיות במערב אירופה, או אולי גם ביפן וקוריאה, נאלצים לסבול את המנטאליות הישראלית "החמה" והחצופה (לטוב או לרע). מנגד, אנשים שאין להם מושג על מה הם מדברים אבל זכו לילדות מיטיבה שהעצימה בהם את תחושת הביטחון העצמי והאמונה (העיוורת) בעצמם ובמה שהם אומרים, הרבה פעמים משגשגים כאן ולדעתי לא היו משגשגים במקומות אחרים בעולם. האינסטגרם למשל מפוצץ בחבר'ה האלו אבל הם היו שם תמיד, גם בעידן ההורים שלנו.

גדלתי באותה סביבה של האחים שלי, ומאותו מאגר גנטי. כולנו גדלנו בריאים ואינטליגנטים בסביבה חומרית די דלה. ובכל זאת כל אחד מאיתנו מבזבז את המשאבים שלו על אתגרים אחרים. אני ועוד אח אחד התייחסנו בחשיבות למצבנו הפיננסי העתידי והשאר לא (משפחה מרובת ילדים אנחנו). איך ולמה זה קרה?
מסכימה עם זה. מה אתה מציע?
שוב מניסיוני - נתתי לאחים במצוקה כסף בזמן צרה והצעתי להם את עזרתי המקצועית (בחינם כמובן) לשיפור ההתנהלות לעתיד. שמחו לקחת את הכסף וסירבו לקבל עזרה, וחזרו די מהר למצוקה כלכלית. להמשיך להזרים להם כסף? למה תנאי המשחק לא מתערבים ומתאימים עצמם למצב? מי בחר להפסיק להעביר כסף ממני אליהם? אני או הם?
דוגמה מעולה, תודה על השיתוף, זה לא מובן מאליו. מבחינתי, הבעיה תמונה במצב הקולקטיבי ובמצב הפרטני שגרמו דווקא לך לשמור על עצמך מבחינה כלכלית יותר מאחייך. היה עדיף שתיוולדו למדינה ליברלית יותר מהרגע הראשון, שמערכת החינוך בה מקפידה ללמד את תלמידיה לצד חפיפת משולשים ואנטיגונה גם (ובעיקר): התנהלות כלכלית רצויה, חוקי מס, עזרה ראשונה מצילת חיים, הגנה עצמית, התנהלות במצבי חירום, שליטה וניהול רגשות, תזונה וניהול אורח חיים בריא וכן הלאה.

במצב כזה אני בספק אם ההורים שלך היו מביאים הרבה ילדים, ונניח וכן, לא בטוח שאת מבין אחייך היית זו שיותר שמשגשג כלכלית, כנראה שכולכם הייתם משגשגים בייחד ויתכן מאוד שאחייך היו משגשגים יותר ממך. לזה אנחנו צריכים לשאוף בפתור "פתרון" לדוגמה שהבאת.

בשלב זה ראוי לשאול שאלה נוספת - יתכן שהתפקוד של המדינה פחות יעיל משהיה יכול להיות, בגלל ש-*דווקא* אנשים כמוך הצליחו לשגשג יותר או "להסתדר" כלכלית/מקצועית/אחר בהשוואה לאחרייך שפחות שגשגו? אולי אם אשנה את תנאי המשחק ואגרום ספציפית לך להיכשל וספציפית להם להצליח, התפקוד הקולקטיבי של המדינה דווקא ישתפר או ישפר ספציפית את מצבי?

תוסיפי לזה את ההשערה שלי שיש מצב שבגלל שאחייך לא זכו לכל הליברליזם והיעילות של המדינה, יהיו לכך השלכות גם עלי, למרות שאני לא באמת מכיר אתכם או קשור אליכם באיזושהי צורה, אצטרך לשלם על כך מחיר. איזה מחיר? אין לי מושג, זה יכול לבוא מהמון כיוונים: בתור משלם מיסים שיממן קצבאות לאחייך *ההיפותטיים* שהיו נניח קורסים לחלוטין מבחינה כלכלית, יכול להיות שבסנריו ליברלי יותר, אחייך היו רופאי המשפחה שלי או המנתחים שיצילו לי את החיים וכעת הם לא כאלו, אולי במצב מוניטרי אחר הם היו הילי הון שהיו יוזמים פרוייקטים פילנתרופיים שאני הייתי נהנה מהם, יכול להיות שמסלול החיים שלהם היה שונה עד כדי כך שגורם להם בסופו של דבר לפגוש אותי בדרך לא דרך ולייצר איתי עסקים, חינוך, מדע, קידמה, תא משפחתי או מה שזה לא יהיה. כמובן שבשלב זה אני גם אמור להעלות ספקולציות לגבי מצב שבו הם היו דווקא יותר מזיקים לי, אבל לא נראה לי סביר שמשתנים דטרמיניסטיים שמיטיבים יותר לייצר אזרחים כשירים מבחינה כלכלית ומבחינות אחרות, מייצרים בתוחלת יותר נזק מתועלת עבורי (לא סגור לגבי אזרח ממדינה אחרת שהרבה פעמים התפקוד "היעיל" של מדינה מסוימת חל על חשבונו [למשל, כשבריטניה כבשה את הודו ולקחה ממנה מלא משאבים, ידע וכו']).

כך שאני מאוד לא שבע רצון שתנאי המשחק הנוכחיים בארץ לא היטיבו מבחינה כלכלית עם אחייך, כנראה שאני מושפע מזה לרעה בדרך כלשהי ששנינו לא מסוגלים להעלות על הדעת כרגע.

אגב, זכור לי שבפוסט אחר ציינת שאת "בת קיבוץ" נכון? רק לנקודה זו יש כנראה הרבה השפעות ובעיות דטרמיניסטיות שמלכלכות את כל התמונה עליה אנחנו מדברים, ותהיי בטוחה שיש עוד מלא מאפיינים אחרים בחייך שיוצרים את אותו "לכלוך סטטיסטי", אבל נתעלם מכל זה לעת עתה. אם סיבכתי, אז בשורה התחתונה אני מניח שתסכימי איתי שגם אם אחיך היו מפגינים תפקוד פחות טוב מבחינה כלכלית, היה עדיף להם שזה יקרה במדינה יותר ליברלית, עם חינוך הרבה יותר טוב, עם שירותים ופניות פסיכולוגית לאנשים שלא מתפקדים טוב מבחינה כלכלית כפי שניתן למצוא במדינות סוציאל-דמוקרטיות במערב אירופה וכן הלאה, ואם אפשר גם בלי בעיות ביטחוניות או חוצפ'ה ישראלית כלל וכלל. משמע - עדיף בכל מקרה לטפל במשתנים שפחות תלויים בנו, בין אם נטפל במשתנים שתלויים בנו או לא.

אבל חלומות באספמיה..
 
נערך לאחרונה ב:
  • אהבתי
Reactions: Roi
משמע - עדיף בכל מקרה לטפל במשתנים שפחות תלויים בנו, בין אם נטפל במשתנים שתלויים בנו או לא.
ואיך נטפל? מי זה שיטפל? זה שמאפייניו גרמו לו להצליח - למה לו? זה שהפוך - לא מסוגל.
היה עדיף שתיוולדו למדינה ליברלית יותר מהרגע הראשון
היה עדיף להם שזה יקרה במדינה יותר ליברלית, עם חינוך הרבה יותר טוב, עם שירותים ופניות פסיכולוגית לאנשים שלא מתפקדים טוב מבחינה כלכלית כפי שניתן למצוא במדינות סוציאל-דמוקרטיות במערב אירופה
לפי הדטרמניזם, לא יכולנו להיוולד במקום אחר.
כשאתה מסתכל בקנאה על הליברליות של מדינות אחרות, כדאי לזכור שני דברים:
1. הרבה יותר אנשים מתגוררים במדינות מאד לא ליברליות מישראל, והם יכולים להתקנא בך.
2. הליברליות היא כל-כך חדשה (ושברירית) בהיסטוריה האנושית ועדיין לא עמדה במבחן השנים. וגם - קהילה/לאום שיושבים כבר מאות/אלפי שנים באותו חבל ארץ (שנקרא מדינה רק לאחרונה מבחינה היסטורית) לא דומים למדינת מהגרים שנמצאת עדיין בגיבוש זהותה.

הכל צפוי והרשות נתונה - משפט נהדר לדעתי שמגדיר את גבולות האפשר. צפוי מראש שתנהג כאדם ולא כחתול, אבל כאדם נתונה לך הרשות לבחור בתוך מגבלות הווייתך. הדטרמניזם יכול להצדיק ולהסביר בדיעבד כל דבר, אבל אינו יכול להגיד מראש מה יהיו צעדיך העתידיים.
 
מאותה סיבה שאני צריך 'להתעלם' מאי מוסריות הרצח, היות שזה פעולה הכרחית מחמת הנסיבות הביולוגיות של הרוצח.
הרי שאני 'מתעלם' מאי מוסריות המשפט - היות שזה פעולה הכרחית מחמת הנסיבות הביולוגיות שלי.
לשיטה הדטרמיניסטית אין כל משמעות ל'מוסר' או לא, הכל נפעל מאיליו, סוג של מבוך.
@Roi

אני מבין שהרוצח פועל משרשרת פעולות קודמות שגרמו לו לרצוח, אני מבין שמכלול האנשים שהקימו את מערכת המשפט עשו זו בדיוק באותה צורה.

אתם עונים על השאלה ״למה מערכת המשפט הוקמה?״. זו לא השאלה שלי, אני מבין שהיא הוקמה בגלל השרשרת הדטרמיניסטית.

שאלתי היא אחרת, בהנתן שאתם חושבים שהכל שרשרת נסיבתית אחת גדולה ולאדם אין בחירה חופשית. וכל מערכת המשפט מתבססת על כך שלאדם יש בחירה חופשית. וכשאין אנחנו מקלים עליו, אם זה ״אי שפיות״ או ״תחת לחץ/מחאה״. מה ההסבר המוסרי שלכם להמשך קיום מערכת שכזו?

צדיק ניסה להסביר שכפי שהוא מתעלם ממוסריות הרצח, אז הוא מתעלם ממוסריות המשפט. אבל זה לא נכון, כי אנחנו לא מתעלמים ממוסריות הרצח, אנחנו עדיין אומרים שזה לא מוסרי אבל מבינים שזה היה בלתי נמנע. מעבר לזה, אתה אומר שהרוצח עשה משהו לא מוסרי אז נעשה לו משהו לא מוסרי חזרה. לא חושב שעין תחת עין זה בסיס מוצק להקמת מערכת משפט
 
בסיס מוצק להקמת מערכת משפט
הבסיס להקמה הוא לא נקמה או עין תחת עין, אלא למען ישמעו ויראו.
הגישה הדטרמיניסטית מכירה בעובדה שהאם אדם ירצח - תלוי גם האם יהיה מערכת משפט חזקה ומפחידה במדינתו.

אז למה לפטור אותו? מצד שהוא 'חף מפשע' כי רצח ללא בחירה? בסדר, גם המשפט הוא ללא בחירה.
 
  • אהבתי
Reactions: Roi
אני חייב לציין שהצורה המוחלטת שבה @צדיק לקח והסביר את הדטרמיניזם הצחיקה (ואולי קצת הפחידה) אותי מאוד...
חייב לרק לציין שאני חרדי.
כלומר: אני אולי מסכים עם חלק מההנחות שבתיאוריה שהדטרמניסטית, אבל אני מאמין שלכל אחד יש בחירה בנתונים שלו.
(כמובן שגם בגישה הזו יש כר נרחב לדיוני בחירה-ידיעה, אבל זה נקודות שונות)
 
האם איננו מחפשים נקמה בחמאס בלי קשר לתועלת עתידית קרה
אסביר, אם אתה מבין שהפשע לא באמת תחת שליטה של הפושע, אז אתה מנטרל לחלוטין את מוטיב הנקמה בחברה נאורה יותר.

הבעיה וזה מובן שאנחנו עדיין לא שם, אתה מתייחס למערכת המשפט כיום ולהבנה שלנו של העולם כיום, לכן בהחלט יש מרכיב של נקמה, אבל אני לא התייחסתי לזה בהסבר שלי כי דיברתי תאורתית על חברה שפועלת לפי עקרון הדטרמיניזם... זה רחוק מהמציאות היום.
 
גם מקרים שאנשים עם נסיבות, גנטיקה ואינטראקציות מאוד מזיקות שדוחפות אותם לכיוון הנגדי מהרצונות שלהם, בסופו של דבר מצליחים לממש את רצונותיהם "כנגד כל הסיכויים
אתה מדבר על מוטיב המזל.

שמהווה חלק גדול אם לא הרוב בחיים שלך כולנו וזה דווקא מוטיב שאנשים מוכנים ויכולים לקבל חוסר שליטה בו, מצחיק, אבל עם זה אנשים משלימים.
 
וכשאין אנחנו מקלים עליו, אם זה ״אי שפיות״ או ״תחת לחץ/מחאה״. מה ההסבר המוסרי שלכם להמשך קיום מערכת שכזו?
אבל הסברתי כמה וכמה פעמים.

גם אם הכל דטרמיניסטי, אין לנו דרך אחרת וטובה יותר למנוע מאחרים לפשוע, בתי המשפט מרתיעים ובכל מסוגלים לנתב אנשים אחרים לחיי אחרים מהפשע אולי...

כל דבר משפיע עליך ועל החברה, סתם דוגמא, אם אדם רואה שיש עונש חמור על רצח למשל, זה יכול להניא אותו מלרצוח.

שוב, בחברה עתידית אולי נוכל לאבחן מראש אנשים שיש להם נטייה גנטית לפשע ולתת להם כדור פלא שירפא את זה, או אנשים לא מאוזנים מבחינה כימיקלית בראש, כבר היום יש תרופות שעוזרות לדיכאון למשל.
 
כבר שכחתי כמה הפוסטים שלך מרתקים

אולי זאת בעצם הסולידית מטרילה את כולנו?… סתם אני צוחק…
 
ואיך נטפל? מי זה שיטפל? זה שמאפייניו גרמו לו להצליח - למה לו? זה שהפוך - לא מסוגל.
תראי את ארגנטינה, גם ישראל בעצמה עשתה זאת כמה פעמים כמו בשנות הייצוב לדוגמה. כשרוצים או מוכרחים - מטפלים. הבעיה שאנשים כמוך ככל הנראה, שמרגישים בסה"כ בסדר בהתחשב במצבם של אחרים (אחרים יותר מוכשרים מהם, אציין זאת שוב ושוב) ובתפקוד של המדינה והגופים השונים בה לצד התרבות ההזויה, כנראה לא רוצים לשנות את מצב העניינים הזה. הם כמובן יצאו לרחובות ויקראו לעצמם "ליברלים", אבל ברגע שתהיה פעולה קונקרטית לכיוון אותו ליברליזם או שיפור מצב העניינים, כמו רפורמה משפטית (שכלל אינה מספיקה על-מנת לתקן את מערכת המשפט אבל היא לפחות התחלה), כמו להוציא את הגז מהאדמה, כמו מפלגה ליברלית אמיתית שתרוץ בבחירות - אותם "ליברלים" לכל הפחות יתעלמו, או במקרים רבים יעשו ככל יכולתם על-מנת לתקוע מקלות בגלגלים ולעצור את התהליכים הנדרשים הללו ממש בגופם, כולל איומים של שביתה בגופים קריטיים כמו צבא.

ולכן, שוב, לא משנה איך נהפוך את הנושא הזה, מי שיכול ואחראי לשפר את המצב גם שלו וגם של אחרים - הם הפריבילגים (לא פריבילגים רק כלכלית, אלא בעיקר בעלי היכולות שלא נדפקו מספיק חזק [גם בתוך אלו שנדפקו מספיק חזק, יש עדיין פריבילגים בעלי יכולות וסיכוי לשנות ולהצליח, אבל מרגיש לי שהדיון אינו בשל עדיין לדבר על כזה נושא "מתקדם" כביכול]).

ואיך נטפל? מי זה שיטפל? זה שמאפייניו גרמו לו להצליח - למה לו? זה שהפוך - לא מסוגל.
זה שהפוך לעתים דווקא כן מסוגל אבל זה כבר לנושא אחר. אבל המפתח נמצא תמיד לדעתי אצל אלו שהצליחו בזכות המצב הבעייתי הקיים. שאלת למה לו? בגלל סעיפים 1 ו-2 בפתיחת הפוסט. הסיבות:
1. בלי שאנשים מסוימים יצליחו, או שלא יהיה משחק בכלל בשלב כלשהו, או שיהיה אבל מאוד מאוד מחורבש ומקולקל לכולם.
2. מדינה זה אורגניזם "נושם" שבו לכל תא יש תפקיד. אם קבוצת תאים מסויימת נפגעת, בשלב זה או אחר גם קבוצות אחרות ייפגעו בגלל זה והאורגניזם יהיה חולה או ימות. או במילים פשוטות, אין מנוס מאחראיות קולקטיבית ומצופה שאלו שזכו לפניות כלכלית/פסיכולוגית או לאינטליגנציה יהיו הראשונים להפגין אותה.
* בנקודה זו הקונספט הקפיטליסטי משתלב דיי טוב. תיקחי בארה"ב את האמריקאי הכי אינטרסנט שחושב אך ורק על עצמו ועושה ככל יכולתו על-מנת לתרום לרווחתו בלבד - ובאופן "פילאי" זה יגרום לו לתרום לרווחה של כולם. ככל שיותר אינטרסנט = יותר תורם לזולת מבחינה כלכלית.

כשאתה מסתכל בקנאה על הליברליות של מדינות אחרות, כדאי לזכור שני דברים:
1. הרבה יותר אנשים מתגוררים במדינות מאד לא ליברליות מישראל, והם יכולים להתקנא בך.
2. הליברליות היא כל-כך חדשה (ושברירית) בהיסטוריה האנושית ועדיין לא עמדה במבחן השנים. וגם - קהילה/לאום שיושבים כבר מאות/אלפי שנים באותו חבל ארץ (שנקרא מדינה רק לאחרונה מבחינה היסטורית) לא דומים למדינת מהגרים שנמצאת עדיין בגיבוש זהותה.
אין בי קינאה, אני מרחם עליהם בכמה היבטים. אבל גם עלינו. את מוזמנת לזרוק לפח את המושג "ליברליזם" ופשוט להיצמד למה שקונצנזוס של מחקר הכלכלי, הדמוגרפי, כמה בתחום הבריאות וכן הלאה שאומרים בין השאר (לפי מיטב זיכרוני):
1. מדינות הומוגניות יותר מבחינה אתנית נוטות להימצא ביותר לכידות חברתית, יציבות פוליטית, שימור תרבותי, קלות למימוש החלטות הממשלה וכן הלאה.
2. ערים *צפופות* מייצרות יותר הזדמנויות תעסוקה, תברואה טובה יותר, שירותים ציבוריים טובים יותר וכן הלאה.
3. אגרות גודש זה אחלה דבר.
4. עדיף שוק חופשי מאשר ריכוזי.
5. אנשים מצביעים ברגליים - נוטים להגר למדינות חופשיות יותר מבחינה כלכלית ומאוד כמה בחינות ששכחתי.
6. מצבו של אדם עני במדינה חופשית טוב יותר בהשוואה למצבו של אדם עני במדינה פחות חופשית.


ויש עוד הרבה נקודות של קונצנזוס במחקר שאני כבר לא זוכר.

בואי לא נדגול בליברליזם ונבצע רק מה שלקונצנזוס המחקרי יש לומר וזה מספיק לי. הבעיה שיש אנשים שמשגשגים במצב ההזוי הנוכחי ולכן הם לא יתנו לזה לקרות. ובד"כ הכוח להזיז או למנוע דברים נמצא אצלם, לא אצלי.


שאלתי היא אחרת, בהנתן שאתם חושבים שהכל שרשרת נסיבתית אחת גדולה ולאדם אין בחירה חופשית.
לאדם יש בחירה, ויש לו גם איזשהו חופש להאמין בספק שאולי הבחירה והפעולה ישפיעו לטובה. לפעמים זה באמת קורה! רק שגם בפעמים שזה קורה, זה קורה בגלל רצף משתנים, גורמים ואירועים שרובם לא תלויים בהחלטה או בפעולה של אותו האדם. ובשביל לפשט תחשוב על הרעיונות הכי בסיסיים כמו למשל החופש שלך לצאת מביתך ללא חשש להיפגע פיזית. את מצב העניינים הנפלא הזה לא אתה ייצרת אלא אחרים שחיו כאן לפניך, אבל ההחלטה האם לצאת או לא לצאת מהבית היא שלך או האם לעודד מבחינה פוליטית/תרבותית/חברתית חזרה בזמן לעידן שבו דווקא היה מפחיד קצת לצאת מביתך. אתה תמיד יכול לפעול, רק שלא תמיד זה יצליח כי מה שיקבע זה בסופו של דבר דטרמיניזם.

אסביר, אם אתה מבין שהפשע לא באמת תחת שליטה של הפושע, אז אתה מנטרל לחלוטין את מוטיב הנקמה בחברה נאורה יותר.
הזדמנות טובה להזכיר "מקרי מבחן דטרמיניסטיים" שמאוד אקטואליים למדינתנו. קרה לא פעם ולא פעמיים שאישי ציבור בכירים נשפטו או שנחשפו בתקשורת עדויות לגבי הטרדות מיניות/עבירות צווארון לבן/מעילות וכדומה. כמובן שבכל מקרה ספציפי צריך למצות את הדין עם הפושע ולסייע לקורבן כמה שניתן ובהתאם לצורך.

אבל אם אדם מן השורה קורא ועוקב אחרי פרשיות כאלו, נראה לי שתשומת הלב שלו אמורה לנסוב סביב שאלות כמו "אם אני, אדם רגיל ושומר חוק מן היישוב, יתמנה לתפקיד ציבורי בכיר, האם זה מעלה את ההסתברות שאהיה מואשם בהטרדה מינית/מעילה/עבירת צווארון לבן?". כי אם כן, זה אומר שמשהו דפוק במערכת ודורש טיפול, במקביל לטיפול בפושעים עצמם ובמקביל לסיוע ושיקום של הקורבנות.

@בת העמק , זאת דוגמה על צורת החשיבה שאמורים להפעיל אנשים אינטליגנטים שהסתדרו בחברה, אבל לתקשורת ולרוב האנשים משום-מה יש נטייה להפקיר שאלות כאלו, ולהתמקד באשמה על הפושע או בחומרת הנזק שהסבו של הקורבן (היבטים חשובים מאוד בפני עצמם). זאת צורה מאוד חלקית וחסרה להבטיח שמקרים בעיתיים כאלו לא יחזרו על עצמם לדעתי.

כבר שכחתי כמה הפוסטים שלך מרתקים

אולי זאת בעצם הסולידית מטרילה את כולנו?… סתם אני צוחק…
שמחתי לספק שירות..

שבת שלום :)
 
נערך לאחרונה ב:
אתה גם כותב איך אתה היית מנהל את המדינה והעולם? אולי העולם שלנו הוא העולם הטוב ביותר האפשרי בנקודת הזמן הזאת? איך אתה היית פותר את הבעיות שמדינה כמו ישראל מנסה לפתור בהקשר בו היא נמצאת ואם אני מבין נכון אתה רואה ככשלון חרוץ
 
השאלה שלי היא האם אתה חושב שזה מוסרי לשפוט ולכלוא אדם, בהינתן שהכל דטרמיניסטי?
אם הכל דטרמיניסטי, אז אין דבר כזה "מוסר" ואז, גם עצם העובדה שאנחנו שופטים נקבעה כבר מראש...
יש על זה אחלה דיון בספר "גדל אשר באך" של הופשטטר ושווה לקורא.
 
  • אהבתי
Reactions: Roi
אם הכל דטרמיניסטי, אז אין דבר כזה "מוסר" ואז, גם עצם העובדה שאנחנו שופטים נקבעה כבר מראש...
יש על זה אחלה דיון בספר "גדל אשר באך" של הופשטטר ושווה לקורא.
למה אין מוסר, איך הגעת לנקודה הזו?

סם הריס למשל מדבר על הרעיון של הרדיפה אחרי הטוב והמנעות מהסבל המוחלט.
הכל בעצם תבנית נוף הררית של פסגות של טוב ועמקים של סבל ואנחנו מסתובבים ביניהם, אתה מסכים איתי שינו בסיס להאמין שאנחנו שואפים להיטיב עם עצמינו ובעקיפין להיטיב עם הסביבה.
ואתה מסכים איתי שאנחנו נשאף להתרחק מהסבל המוחלט.

זה הבסיס למוסר, תשדל להיות טוב עם עצמך והסביבה.
 
אם הכל דטרמיניסטי, אז אין דבר כזה "מוסר" ואז, גם עצם העובדה שאנחנו שופטים נקבעה כבר מראש...
יש על זה אחלה דיון בספר "גדל אשר באך" של הופשטטר ושווה לקורא.
באיזה חלק? אני בדיוק באמצע הספר
 
אתה גם כותב איך אתה היית מנהל את המדינה והעולם? אולי העולם שלנו הוא העולם הטוב ביותר האפשרי בנקודת הזמן הזאת? איך אתה היית פותר את הבעיות שמדינה כמו ישראל מנסה לפתור בהקשר בו היא נמצאת ואם אני מבין נכון אתה רואה ככישלון חרוץ
לא כישלון חרוץ בכלל. עיקר התסכול הוא דווקא מפספוס הפוטנציאל: להפוך לכלכלה הטובה בעולם (מניח שזה דיי ברור להרבה צעירצ'יקים שמתעניינים בכלכלה ובליברליזם כיצד עושים זאת), לתרום לעולם הרבה מעבר לתעשייה ביטחונית ופרסי נובל (אם רק נפתח את שאר ענפי המשק והכלכלה), לא רק להשיב ליהודים מדינה אלא לדאוג שהיא תהיה מאוד משגשגת, בריאה ומושכת יהודים מכל העולם וגם אנשים שאינם יהודים וכן הלאה. לפי כלכלנים ואנשי אקדמיה שמדברים במרשתת הפוטנציאל שם, אבל נראה שהתרחקנו ממנו מאוד בשנים האחרונות.

לתסכול הזה תוסיף את התסכול הפרטי להשתייך לאנשים איכותיים שנדפקו, להקיף את עצמי באנשים כאלו שחולקים תסכול דומה, וגם להביט על אנשים שדווקא משגשגים ולהתאכזב מרמת האוריינות שלהם סביב נושאים חשובים מסוימים או מהגישה שלהם לאתגרים חברתיים ואישיים. כאמרה הנדושה - אלוקים נותן אגוזים למי שאין שיניים.

וכתשובה אופרטיבית לשאלה שלך - הרעיון הוא לשחרר את השוק ולבצע טיפול כירורגי בהיבטים כרוניים של המדינה, כגון מערכת היחסים עם הערבים, האוכלוסייה החרדית, ולסבול בטווח הקצר על-מנת שלנכדים יהיה איזשהו סיכוי. ושוב, מוזמן לשים את המילה "ליברליזם" בצד, אשמח להסתפק רק בקונצנזוס המחקרי בנושאים הללו ודיי.

יש על זה אחלה דיון בספר "גדל אשר באך" של הופשטטר ושווה לקורא.
את/ה מתכוונ/ת לחלק שמתחיל בכותרות: "The Trade-off between Chunking and Determinism" ו-"Computers Can Only Do What You Tell Them to Do"?
כי אם כן אז להבנתי הקטע שם לגמרי תומך בגישה שלי בדיון זה. גם הטענה שככל שאדם בקיא בשפת תכנות גבוהה יותר, כך הוא פחות מבין את הקשר הדטרמיניסטי ופחות מבין מה הוא *בדיוק* מבקש מהמחשב לעשות, זאת מטפורה יפייפיה למה שקורה בחיים האמיתיים ככל שחיים במדינה חופשית יותר ומערבית. כשיש לאדם החופש To gain רק ע"י האינטליגנציה שלו, בלי שמאיימים על חייו או שמחר בבוקר הוא ימות מרעב ללא שום יכולת של האינטליגנציה שלו להשפיע, ברור שיהיה יותר "מפתה" וקל לטעות ולחשוב שחיינו הם תוצאה של סה"כ הבחירות שעשינו עד כה. היכולת לזהות משתנים מתערבים שדופקים או מיטיבים אתנו, ושאין לנו שום שליטה עליהם, הולכת ונהיית קהה וחלשה יותר במדינה מודרנית ומערבית לדעתי.
 
נערך לאחרונה ב:
  • אהבתי
Reactions: Roi
ולבצע טיפול כירורגי בהיבטים כרוניים של המדינה, כגון מערכת היחסים עם הערבים, האוכלוסייה החרדית
עם כל הפטאליזם הדטרמניסטי שלך אתה הרבה יותר אופטימי ממני. עוד לא השתכנעתי שמישהו אחר היה יכול לטפל בדברים האלה הרבה יותר טוב. אבל חן חן על הסיכוי העקרוני שאתה מעניק
 

נושאים דומים

Back
למעלה