• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

דטרמניזם VS רצון חופשי - כמעט 8 שנים אחרים כתיבת הפוסט "הפריבילגיה הסולידית"

או שאני לא מבין או שאתה אומר דבר והיפוכו. בכל מקרה, כמו בכל פעם, הגענו לנקודה הסינגולרית בויכוח.
איש, אתה לא מבין ולא יורד לדעתו, באמת שהתגובה שלך הקודמת מפספסת את הרעיון, גם אם הכל דטרמיניסטי אין זה אומר שהפרט לא עושה, חוקר, מגיב, פועל... פשוט אומר שמה שהוא עושה לא נקבע על ידו באופן מודע אלא תוצר של נסיבות חייו, גנטיקה, אינטראקציות שהיו לו וכו וכו.

זאת הנקודה.

מקווה שהצלחתי להסביר כי אני שם לב שהרעיון קשה לתפיסה, כלומר הוא קל עד נקודה מסוימת אבל אחריה יש מעין מחסום שקשה לעבור אותו.
 
בוודאי שלא. בהנחה שאנשים שנדפקו הם עדיין מספיק תבוניים על-מנת להבין עיקרון פשוט כלכך ואיך העולם עובד, מן הראוי שאדם באמת אינטליגנט *והגון* יבין זאת הרבה לפניהם, יפעל ויתנהג בהתאם, וישתדל להיות צנוע. אם אינו מאמין שהוא יכול להשפיע על המצב בטובה, אז שלפחות ינקוט באמרה "סיג לחכמה שתיקה" ויפסיק להתלונן באופן "מלומד" או בכלל.

אבל לפי מיטב ידיעתי, אף אחד לא הבטיח לנו שאנשים אינטליגנטים הם בהכרח גם הגונים ;)

הכל דטרמיניסטי, רק שספציפית בישראל אותם אנשים אינטליגנטים נוטים לקבל זאת רק כאשר הגישה משרתת אותם, ולשלול זאת כשהגישה לא רק שלא משרתת אלא פוגעת בהם (פגיעה מוצדקת לחלוטין, זאת המציאות אחרי הכל). אגב, לא רק בהקשר לעניין המדובר, אלא לגבי כל עניין אחר. עיקר בני גילי שהגיעו למשהו בחיים, היו מצטיינים בעיקר בנטייה הזאת, ולעתים הם בעצמם מעידים שהם לא העובדים הכי מסורים, או הסטודנטים הכי שקדנים וכן הלאה. הם פשוט יודעים לשחק משחק פוליטי ומניפולטיבי שמאפשר להם לזרום עם מה שעובד לטובתם ולהתגונן מפני דברים *נכונים וחשובים* שלא מועילים להם. לעתים הם עצמם יוצרי המניפולציות והתככים החברתיים "החמודים" הללו שאפשר למצוא בכל מקום עבודה. אני למשל ממש נכה בזה לצערי (בישראל זאת תכונה ממש קריטית להצלחה). התכתבתי ודיברתי גם עם אנשים מחו"ל וכאלו שעשו עלייה או היגרו לישראל, התרשמתי שהמנטאליות של אותם אנשים אינטליגנטים שונה לחלוטין ויש שם הכרה מאוד טובה במציאות הזאת שתיארתי הרגע, לכן גם עובדים בכירים באירופה עדיין לא יקבלו רכב וקל למצוא שם רופאים נעים באוטובוסים למרפאה. יש שם כנראה פחות מהשיט והאגו הבין-אישי הישראלי.


מדוע את/ה ממשיכ/ה עם התגובות הילדותיות והמתחכמות, לא חבל על בזבוז הזמן שלך?

דטרמיניזם חל גם על מצב שבו יש לך החופש לבחור בין אפשרויות, להתנגד וכן הלאה. כשאומרים "הכל דטרמיניסטי" ממש לא מתכוונים לומר שאם תבחר לבצע פעולות שונות או להביע את דעתך או התנגדותך למשהו, אז דברים לא ישתנו או יושפעו מכך. מתכוונים שגם הסנריו החיובי שבו דברים ישתנו, הוא תוצאה של דטרמיניזם. הרי במקרים אחרים אנשים ניסו למרוד, להתנגד או להביע את דעתם בצורה הרבה יותר מושקעת, מבוססת ומשכנעת ממקרים בהם זה הצליח, ולמרות זאת הניסיון נכשל.

רק דבר אחרון, חשוב שתהיו מודעים שכשאתם מגיבים כאלו תגובות "מתחמקות" ומתחכמות, זה בהחלט מעלה חשד סביר שאתם מבינים טוב מאוד את כוונותיי, אבל שהאגו שלכם לא מאפשר לכם להודות במציאות הפשוטה הזאת, כי אז מה זה למעשה אומר עליכם, עלי ועל אידאלים שהחזקנו בהם עד עתה?

נקודה מחשידה נוספת בהקשר הזה (לא ספציפית כלפיכם אלא כלפי ישראלים באשר הם, או יותר נכון, מנטאליות ישראלית) היא שבהיבטים אחרים דווקא קל לישראלים להבין שכחברה אנחנו מקשה אחת שבה איבר אחד משפיע על איבר אחר, לטוב ולרע. לדוגמה בהקשר למנגנון הפנסיה אני מאמין שקל לחברי הפורום הזה להבין שאם לא ימשיכו להיוולד ילדים משכילים רבים שיהוו בסיס רחב לפירמידת הגילים הישראלית, אז מנגנון הפנסיה יידפק. או מה לגבי הטענה שאם העושר לא מחלחל לשכבות נמוכות בחברה, עשוי להיות בלאגן בהמשך בנוסח סוציאליסטי מהמאה ה-19?

מסיבה לא ברורה להרבה ישראלים קל להבין את ההיגיון של דוגמאות כאלו, אבל חס וחלילה להודות שגם העניין הדטרמיניסטי עובד ככה ושאם השכן שלך יידפק שלא באשמתו, בסופו של דבר זה עשוי להגיע אליך, לעתים בדרכים ובצורות שכלל לא חשבת עליהן. לרעיונות כאלו ישראלים מאוד רגישים ואפילו לא מוכנים לשקול את הטענות הללו. הניחוש שלי הוא כי זה למעשה מאיים מאוד על ההערכה העצמית שלנו ומהווה צוהר להטלת ספק בהרבה ממה שהשגנו בחיים, או מעלה גם חרדה ושאלות לגבי עתיד שבו תנאי המשחק שהיטיבו איתנו ודפקו אחרים ישתנו (אפילו לטובה). זאת הטיית סטטוס קוו קלאסית.
על פניו, נראה שהבעיה שלך היא עם התרבות בישראל, לא עם דטרמיניזם "כן או לא".
אני מסכים, התרבות בישראל לא מפרגנת, הרבה פעמים מנסים לדפוק אותך, הדרך לפתור בעיות היא לרוב על ידי דפיקה על השולחן וקונפליקט... זה יוצר המון סטרס.
אבל, הדטרמיניזם הזה שאתה מדבר עליו הוא אוניברסלי, זה יהיה תקף גם באיטליה או בסינגפור. ההבדל הוא איך כל התרבות והאינטראקציה הבין אישית מסביב.
אני יכול להבין אנשים שלא טוב להם בארץ, ואם זה המצב ואתה יכול להגר אז לך על זה, אבל אל תחשוב ש"השיטה" בישראל שונה מארצות אחרות.
 
איש, אתה לא מבין ולא יורד לדעתו, באמת שהתגובה שלך הקודמת מפספסת את הרעיון, גם אם הכל דטרמיניסטי אין זה אומר שהפרט לא עושה, חוקר, מגיב, פועל... פשוט אומר שמה שהוא עושה לא נקבע על ידו באופן מודע אלא תוצר של נסיבות חייו, גנטיקה, אינטראקציות שהיו לו וכו וכו.

זאת הנקודה.

מקווה שהצלחתי להסביר כי אני שם לב שהרעיון קשה לתפיסה, כלומר הוא קל עד נקודה מסוימת אבל אחריה יש מעין מחסום שקשה לעבור אותו.
זו לא הגישה שלו ככל שהצלחתי להבין אותה בתוך ים המלל. אפשר וצריך להתווכח על כמה בחירה יש לאדם בעולם והסקאלה נעה בין דטרמיניזם מוחלט לבין בחירה מוחלטת בכל מצב. נדמה לי, שרוב האנשים יסכימו, שאין מוחלט אבל יש נטייה לאחד הקצוות והשאלה היא על המינון. ואם זה כך, הרי שבתוך טווח מצומצם, יש לאדם בחירה, וגם @ווטרן-טירון אכן השתמש בזכות הבחירה שלו והעביר קופת גמל ל-IRA בפעולה פרו-אקטיבית. לכן, ההתלמות שלו שהכל נקבע לפי נסיבות החיים היא לא אומרת כלום, כי גם בנסיבות מוגבלות, יש הבדלים בין אנשים לפי הבחירות שלהם. רעיון מורכב, אני יודע.
בנוסף, הוא מרבה להפיל את האחריות על הממשלה. ומה הטעם? הרי גם הממשלה (על כל אורגניה) בנוייה מאנשים וגם האנשים האלה הם תוצר התרבות והנסיבות אז הם יעשו מה שהותנו לו. איך אפשר לצפות מהם לשנות משהו?
 
לא ברור לי מדוע אישה עם IQ מעל הממוצע לא מסוגלת להביט על האמת הפשוטה שמאמץ זה משאב מוגבל ואם אדם נולד בסביבה לא מיטיבה + אייקיו לא משהו + משתנים בריאותיים או אחרים שהקשו עליו, באופן טבעי המשאב הזה יתבזבז על כל האתגרים הללו הרבה לפני שהוא ישאל את עצמו שאלות לגבי מצבו הפיננסי או עצמאותו הכלכלית/הנפשית/הרעיונית.
גדלתי באותה סביבה של האחים שלי, ומאותו מאגר גנטי. כולנו גדלנו בריאים ואינטליגנטים בסביבה חומרית די דלה. ובכל זאת כל אחד מאיתנו מבזבז את המשאבים שלו על אתגרים אחרים. אני ועוד אח אחד התייחסנו בחשיבות למצבנו הפיננסי העתידי והשאר לא (משפחה מרובת ילדים אנחנו). איך ולמה זה קרה?
מנקודה מסוימת ראוי שתנאי המשחק יתאימו את עצמם ולא רק השחקנים יידרשו לעשות זאת
תנאי המשחק הם ישות תבונית? איך הם יתאימו את עצמם?
לעתים על-מנת לייצר שפיות נפשית במקרים בהם הגיאוגרפיה, המדיניות המוניטרית, הגיאופוליטיקה וכן הלאה עובדים לרעתנו. אנחנו לא אשמים בכך רוב הזמן (וראוי לזכור שזה משפיע גם על האלמנטים האינטימיים ביותר בחיינו, ולא רק על היבטים חברתיים ועל הצרות הקבועות שלנו כחברה).
אבל לטענתך זה עובד לרעת כל מי שנמצאים בסביבה הזאת, איך בכל זאת חלק גדול מהאוכלוסיה דווקא שבע רצון בחייו האישיים יחסית לסביבות קלות יותר בתנאי המשחק שלהן? איך בכל זאת המצב הכלכלי והחברתי באוכלוסיה מוכת הגורל (הגיאוגרפי/מוניטרי/פוליטי וכו') הוא יחסית לא רע?
אם ננתק את עצמנו מהאתגרים של האחר תחת אמתלה בסגנון "הוא חסר אחראיות/הוא הביא את זה על עצמם" וכו', הבעיות של האחר ייפגשו במוקדם או במאוחר גם אותנו, או את ילדינו.
מסכימה עם זה. מה אתה מציע?
שוב מניסיוני - נתתי לאחים במצוקה כסף בזמן צרה והצעתי להם את עזרתי המקצועית (בחינם כמובן) לשיפור ההתנהלות לעתיד. שמחו לקחת את הכסף וסירבו לקבל עזרה, וחזרו די מהר למצוקה כלכלית. להמשיך להזרים להם כסף? למה תנאי המשחק לא מתערבים ומתאימים עצמם למצב? מי בחר להפסיק להעביר כסף ממני אליהם? אני או הם?
 
@ווטרן-טירון אכן השתמש בזכות הבחירה שלו והעביר קופת גמל ל-IRA בפעולה פרו-אקטיבית
"הבחירה" שלו נובעת מחוסר יכולת לבחור אחרת, זאת הכוונה, זו אשלייה של בחירה, הוא נחשף לכל המיידע בנושא ולא בעצם יכל לבחור אחרת, הבחירה שלו נבעה מכך מה שנחשף אליו והוא בהיותו מי שהוא לא יכל לבחור אחרת.

זאת הכוונה שלי ולדעתי גם שלו.
 
"הבחירה" שלו נובעת מחוסר יכולת לבחור אחרת, זאת הכוונה, זו אשלייה של בחירה, הוא נחשף לכל המיידע בנושא ולא בעצם יכל לבחור אחרת, הבחירה שלו נבעה מכך מה שנחשף אליו והוא בהיותו מי שהוא לא יכל לבחור אחרת.

זאת הכוונה שלי ולדעתי גם שלו.
נשמע שאתה מאמין בדטרמיניזם מוחלט. באותה תגובה שציטטת של @איש ירח הוא הניח שרובנו לא מאמינים בכך, אם אתה מסכים אז כן יש ל @ווטרן-טירון בחירה
 
גדלתי באותה סביבה של האחים שלי, ומאותו מאגר גנטי. כולנו גדלנו בריאים ואינטליגנטים בסביבה חומרית די דלה. ובכל זאת כל אחד מאיתנו מבזבז את המשאבים שלו על אתגרים אחרים. אני ועוד אח אחד התייחסנו בחשיבות למצבנו הפיננסי העתידי והשאר לא (משפחה מרובת ילדים אנחנו). איך ולמה זה קרה?
תיאורטית?
יכול להיות שבתיכון היה לך מורה שאמרה לכם פעם משפט על אחריות פיננסית מכל הלב - כי בדיוק היה לה אז קשיים פיננסים.
בהתחשב במצב הכלכלי שלכם בבית, המצב רוח שלך באותו יום (שנקבע מהמצב רוח של שאר חברי הכיתה וכו'), הגיל, היכולת היאשית לקבל מאנשים, ועוד אין ספור משתנים - הביא לתוצאה הזו.

לאחות אחרת שלך, גם היה מורה שאמרה כזה משפט, אולי אפילו מסרה שיעור יותר ארוך.
אבל המורה עצמה שבוע לפני כן זכתה בלוטו, ככה שלא הכניסה בזה את כל הלב.
או שבדיוק באותו יום אחותך שכחה את הסנדביץ' בבית, ו'ילד רעב - לא לומד'.
או שבדיוק באותה שניה זבוב הפריע לה לריכוז.
או ש...
 
"הבחירה" שלו נובעת מחוסר יכולת לבחור אחרת, זאת הכוונה, זו אשלייה של בחירה, הוא נחשף לכל המיידע בנושא ולא בעצם יכל לבחור אחרת, הבחירה שלו נבעה מכך מה שנחשף אליו והוא בהיותו מי שהוא לא יכל לבחור אחרת.

זאת הכוונה שלי ולדעתי גם שלו.
אז זו לא בחירה. זו אשלייה. בסוף, כפי שגם אני הבנתי, התוצאה תהייה מוכתבת מראש, כי אין לך אפשרות לפעול אחרת. מה זה משנה מה המנגנון? ועל טענה זו, אני חולקת.
 
עוד אין ספור משתנים - הביא לתוצאה הזו.
או הכי טוב - ישות דימיונית הביאה לתוצאות האלו וכל שנותר לי זה לבקש ממנה השגחה פרטית ולבחור בשבילי את הדבר הראוי.
ישעיהו ליבוביץ' שאל פעם אם אני מרימה את היד או היד מתרוממת מעצמה. לקח לי המון זמן לחשוב על זה עד שהבנתי שזה משעמם אותי וחבל לי לבזבז זמן דווקא על התהייה הזאת.
 
או הכי טוב - ישות דימיונית הביאה לתוצאות האלו וכל שנותר לי זה לבקש ממנה השגחה פרטית ולבחור בשבילי את הדבר הראוי.
או יותר טוב - ישות אמיתית רוחנית הביאה וכו'.
לא רוצה להכנס לקטע של אמונה ודת, רק מעיר שאין מי שאוחז שיש ישות דמיונית שמביאה לכאלו תוצאות.
לפי מי שמאמין בקיום של ישות כזו, אז זה ישות אמיתית שמביאה וכו'.
ולפי מי שלא מאמין בקיום של ישות כזו - אז ודאי שהיא לא מביאה לתוצאות כל שהם.
הצד השווה שישות דמיונית שמביאה לתוצאות - זה לכאורה סתירה לוגית.


בכל מקרה לא מבין את הגלישה לקטע של אמונה ודת, סוף כל סוף מי שדוגל בתיאוריה של דטרמיניזם - מניח שזה תוצאה של האוסף הביולוגי הכלל עולמי.
כמו פאזל ענק, יכול להיות חתיכות דומות בול, אבל כל עוד מיקום של כל אחד במיקום שונה - הופך את אחד מהם לחלק מירח או לחלק מתמרור.
 
  • אהבתי
Reactions: Roi
"הבחירה" שלו נובעת מחוסר יכולת לבחור אחרת, זאת הכוונה, זו אשלייה של בחירה, הוא נחשף לכל המיידע בנושא ולא בעצם יכל לבחור אחרת, הבחירה שלו נבעה מכך מה שנחשף אליו והוא בהיותו מי שהוא לא יכל לבחור אחרת.

זאת הכוונה שלי ולדעתי גם שלו.
עד כמה שאני מבין דטרמיניזם זה שאלה ברמת המאקרו וכמה שיורדים למיקרו היא בוודאי פחות רלוונטית וכנראה גם פחות נכונה.
ההיסטוריה האנושית בכללותה, גורלם של חברות קבוצות מדינות ניתן לטעון שהוא דטרמיניסטי, עדיין בתוך המסגרת הכללית קשה לי להאמין שפרט שיחליט באופן אקטיבי לקום ולעשות מעשה נניח ליטול את חייו, נאמר שזה דטרמיניסטי לחלוטין.
להאמין בזה שהכל עד הפרט האחרון מוכתב מראש זה לגמרי ברמה של אמונה דתית עמוקה/פאנטית לא פחות.

לעיקרו של דבר זה בוודאי לא נוגע לחיים שלי ושלך,
ואין אדם שיסכים לקבל סטירה ברחוב בהבנה, בגלל שהסוטר דטרמיניסטי.
זה מאוד דומה לפליסופיה של המוסר,גם אחרי שאבין הכל לא אסכים להתחתן עם משפחת פשע.
בגלל שהשרשור גם ככה מזמן עף למחוזות התאוריה.

אני מרשה לעצמי להוסיף סיפור חסידי משעשע ומחכים.
האדמו"ר הזקן מחב"ד (חי לפני כ200 שנה) היה מרבה לדבר וללמד על מציאות 'האלוקות' בעולם,
לפיה כל הנראה בעולם הגשמי הוא בעצם חיות אלוקית והכל זה דברים רוחניים שעטופים בכיסוי גשמי.
חסיד אחד של הרבי לווה פעם סכום כסף גדול מחברו גם הוא חסיד, וכשהגיע עת הפירעון סירב לשלם,
כשטענותיו בפיו: אחרי שהרבי מלמדנו שהכל 'אלוקות' נמצא שאני 'אלוקות' הכסף 'אלוקות' אתה 'אלוקות',
איך 'אלוקות' תובע 'אלוקות'?
במר לו הלך המלווה לשפוך את ליבו באוזני אחד החסידים החשובים ר' הילל מפאריטש.
ר' הילל לא בזבז זמן הוא קרא לכמה צעירים חסונים, וציווה עליהם
ללכת לאותו לווה 'אלוקות' להשכיב אותו על שולחן 'אלוקות' לקחת מקל 'אלוקות' ולתת לו מנה הגונה של 'אלוקות'
ככה אכן היה וכמובן שהלווה החזיר הכל עד הפרוטה האחרונה...

זה סיפור שיש בו גם את מוטיב ה'כאפה' של המציאות, הגדרה ש@ווטרן טירון עצמו משתמש בה...
 
אז זו לא בחירה. זו אשלייה. בסוף, כפי שגם אני הבנתי, התוצאה תהייה מוכתבת מראש, כי אין לך אפשרות לפעול אחרת. מה זה משנה מה המנגנון? ועל טענה זו, אני חולקת.
נכון זו אשלייה.
שוב לדעתי ולפי ההגיון שלי זה גם מה שנכון בפועל.

את אומרת שבעצם יש בחירה מוגבלת אומנם אבל קיימת, אני בהחלט יכול להבין את הרעיון שמאחורי האשלייה הזו, זה יעיל.
 
ואין אדם שיסכים לקבל סטירה ברחוב בהבנה, בגלל שהסוטר דטרמיניסטי
אתה לא אמור להסכים לקבל את הכפה, אתה בהחלט יכול לחוש חמלה כלפי הסוטר כי נסיבות חייו הביאו אותו לסטור לך.
כל זה לא אומר שלא מגיע לו עונש ולא אומר שאתה צריך להבליג ולקבל התנהגות זו מזל היית ישו שמפנה את הלחי השניה.
 
בהחלט יכול לחוש חמלה
לפי התיאוריה הזו
ההחלטה האם לחוש חמלה או לא אינה בשליטתי.
היא מוכתבת מהחומר הביולגי שממנו נוצרתי, ומכל מה שעברתי במהלך החיים.
כמו גם ההחלטה האם:
מגיע לו עונש
או
שאתה צריך להבליג
נובעת מהנסיבות הנ"ל.
 
לפי התיאוריה הזו
ההחלטה האם לחוש חמלה או לא אינה בשליטתי.
היא מוכתבת מהחומר הביולגי שממנו נוצרתי, ומכל מה שעברתי במהלך החיים.
כמו גם ההחלטה האם:

או

נובעת מהנסיבות הנ"ל.
כל הכבוד, הבנת.
 
שוב לדעתי ולפי ההגיון שלי זה גם מה שנכון בפועל
אני מסכים איתך שדטרמניזם מהווה חלק משמעותי מחיי כולנו. אך בניגוד אליך אני עדיין חושב שיש חלק שהוא לא דטרמיניסטי.

אם אינך מסכים עם הנ״ל, האם אתה חושב שיש צורך במערכת משפט? הרי אם לאדם אין בחירה חופשית, למה שנשפוט ונכלא אותו?
 
אם אינך מסכים עם הנ״ל, האם אתה חושב שיש צורך במערכת משפט? הרי אם לאדם אין בחירה חופשית, למה שנשפוט ונכלא אותו?
בא נזרום, באמת אין צורך.
אבל המאפיינים הביולוגים שלי מובילים אותי להקים כזו מערכת.

(אגם לפי הדטרמניזם מערכת המשפט אכן גורמת לאנשים לא לעשות פשעים,
אבל האם יהיה מערכת משפט, והאם אתה תהיה אחד שמפחד ממנה וועוד - זה הכל תוצאה של 1+1+1 של כל המאפיינים)
 
בא נזרום, באמת אין צורך.
אבל המאפיינים הביולוגים שלי מובילים אותי להקים כזו מערכת.

(אגם לפי הדטרמניזם מערכת המשפט אכן גורמת לאנשים לא לעשות פשעים,
אבל האם יהיה מערכת משפט, והאם אתה תהיה אחד שמפחד ממנה וועוד - זה הכל תוצאה של 1+1+1 של כל המאפיינים)
כן אני מבין, אין בעיה זורם עם המאפיינים הביולוגיים היזמיים שלך שהקימו מערכת משפט.
השאלה שלי היא האם אתה חושב שזה מוסרי לשפוט ולכלוא אדם, בהינתן שהכל דטרמיניסטי?
 
אני מסכים איתך שדטרמניזם מהווה חלק משמעותי מחיי כולנו. אך בניגוד אליך אני עדיין חושב שיש חלק שהוא לא דטרמיניסטי.

אם אינך מסכים עם הנ״ל, האם אתה חושב שיש צורך במערכת משפט? הרי אם לאדם אין בחירה חופשית, למה שנשפוט ונכלא אותו?
מהסיבה הפשוטה וההגיונית שעונש הוא מרתיע ומעצב את הפרט, אתה מעניש, שומר על סדר וגם מתווה בטחון לחברה.

זה שאדם מועד להיות למשל רוצח, אין זה אומר שאין להעניש אותו, זו דוגמה לכלל.

אם הייתה אופציה למשל, רפואית, לתת לו כדור שיכול לרפא את הנטייה הרצחנית שלו זה היה הכי טוב, היות ועדיין אין לנו את הטכנולוגיה הזו אנחנו נאלצים להעניש.

וכל זה לא אומר שלא צריכה להיות חמלה כלפי אילו שלא שפר גורלם ונולדו לחיים קשים ומורכבים.
 
לשפוט ולכלוא אדם, בהינתן שהכל דטרמיניסטי?
אין לנו דרך טובה יותר להתמודד עם הדבר הזה כרגע, אולי בעתיד יהיה.

כיום אפשר בעיקר לעבוד על שיקום, וגם זה מוטל בספק אם אפשר בצורה יעילה.
 

נושאים דומים

Back
למעלה