• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

דטרמניזם VS רצון חופשי - כמעט 8 שנים אחרים כתיבת הפוסט "הפריבילגיה הסולידית"

מי שמכיר את המושג "התפלגות נורמלית" מבין שלא כולם שווים.
בכל תחום תמצא קיצון לשני הצדדים (עילוי מול דפר) והרוב איפשהו באמצע.
ברגע שמבינים את זה החיים יותר פשוטים, רק צריך להפנים שזה המצב ורובנו לא עילוי אבל גם לא בקצה הגרוע של הסקאלה...
אתה כמובן צודק, אבל הבעיה היא שהטיות פסיכולוגיות שונות גורמות לאנשים לבחור את האוכלוסיה אשר אליה הם משווים את עצמם וכך הם עלולים להגיע למסקנות שגויות בקשר ליכולות שנדרשות לעבודה בתחום מסויים, למשל.
 
איפה ראית את זה נאמר בפוסט?!
מי אמר שאין עוד משימות בחיים?
אם הייתי מוריד את המילה "היחידה", היית מרוצה? מרגיש שאתה נתפס לקטנות ומתחמק מהדילמה המרכזית, שבמקרה זה היא הדרישה שהפרט יתאים את עצמו כשאולי בכלל תנאי המשחק צריכים להתאים את עצמם, ולא, לא יהיה בכלל משחק.

אין בכלל סתירה עם זה שברמת המדינה (למשל בהצעות פקידי האוצר) - בוודאי שיש צורך לכך ש"המשחק" כהגדרתך יהיה טוב לכמה שיותר אנשים...
זה עיוות של המציאות. הפוסט המדובר פונה לקהל הבוגר. מידי פעם גוף עסקי זה או אחר עושים פאדיחות ומגלגלים את האחראיות לקהל הלקוחות תחת הטיעון ש-"הוא היה צריך לבדוק/לקרוא את החוזה לפני" למרות שלא קיבל שום חינוך או הכשרה מספקים להבין בחוזים או בשפה הכלכלית/חשבונאית וכו'.

בגלל כשלי שוק מתגלים בכל פעם פשלות הנדסיות, תברואתיות וכו' ואת התוצאות סופג האזרח.

הסולידית יכולה לצעוק עד מחר שהאזרח צריך להפגין אחראיות, אבל כל זמן שאין לו באמת סיכוי להפגין זאת גם אם מאוד ירצה, הבעיות החברתיות ילכו ויערמו וגם הסולידית תצטרך לשלם על כך מחירים בסופו של דבר. ואת זה אנשים מתקשים לקבל.

המפתח הוא להוליד אזרחים למדינה מתפקדת, משגשגת, שפועלת בראש ובראשונה למען האינטרסים של האזרחים שלה. אני לא מרגיש שבישראל זה המצב, ולכן לדעתי אין מה לבוא בטענות לאזרחים עצמם. אולי במובן מסוים זה דווקא טוב שהם חסרי אחראיות, ככה המשברים יגיעו מהר יותר והנטייה בישראל היא לפעול רק כשמגיע משבר מספיק חריף. כמה שעצוב וכואב להודות בזה.

ואם נוציא לרגע את "המדינה" מכל הסיפור ונתייחס להיבטים פרטיקולריים יותר, אז אם אשתמש במטפורת ה-Witcher 3 מהפוסט ומשבר הגבריות בעידן המודרני שלדעתי הוא מסמל, אצפה מנשים חכמות כמו הסולידית להבין את המשמעויות - סיכוי סביר שהסולידית, כמו רוב בנות ישראל היפות והחכמות, מנהלת מערכת יחסים עם גבר שבמדינה ליבירלית ומתפקדת כנראה לא הייתה מכירה. על כל המשתמע מכך. לחילופין, סיכוי טוב שמי שהיה אמור להיות בן זוגה "המותאם יותר" של הסולידית, הוא סינגל או ברח מהארץ והתחתן עם אישה מארץ אחרת. יש לכך השלכות מגוונות ביותר שאת חלקן הסולידית בעצמה תחווה במוקדם או במאוחר, או הילדים שלה. למזלה (או שלא למזלה), מדובר כנראה במשבר בכל העולם המערבי וזה לא ייחודי לישראל.

# מתנצל שאני משתמש באוואטר "הסולידית" בתור מקרה מבחן/דוגמה לכל טענה שלי, היא פשוט ממזמן סמל סטטוס.

לכן כשהטענה הזו עולה, אני שואל -
מה אתה מציע באופן קונקרטי?
לא רלוונטי לדיון זה אני מניח, המטרה של הפוסט הייתה להתייחס באופן ספציפי לנקודות לא מדויקות או בעיתיות שעלו מהפוסט שהסולידית כתבה לפני 8 שנים.

כל אחד יכול לדבר על זה שצריך לקדם את החלשים,
אבל לא כולם בוחרים בדרך פעולה שאכן תביא אותנו לשם...
נקודת המוצא שלך, שמדובר באנשים חלשים, היא בעייתית. מדובר באנשים שהיו אמורים להיות כוכבי הפוסטרים שהיית תולה בגיל ההתבגרות בחדר, אם הם רק היו במשחק כמו כולם, ממש לא באנשים חלשים. הם סורסו. לא ברור לי מדוע אנשים חכמים כלכך בכל היבט אחר, לא מסוגלים להפגין אפילו תבונה מזערית בהקשר הזה ולהבין שמי שאמורים להיות לחוצים מהמצב הזה, אלו הם עצמם ולא "חסרי המזל".

מזרחי שלא התברך באייקיו וגדל בפריפריה, לא נראה לי שיהיה לחוץ מזה שמגלים עוד כשל כלכלי/הנדסי/תברואתי זה או אחר במדינה, או שחבריו הצדיקים מתרבים יותר ממנו. לעומת זאת, נראה לי שחבריה של הסולידית דווקא כן יהיו לחוצים, כמו הסולידית בעצמה. זה אחד הצדדים האפלים של אייקיו גבוה, שמבינים מהר את המשמעויות של דברים ולכן נוטים הרבה פעמים להתבאס או להיכנס לדיכאון.

באותו הקשר, בכל פעם שאני מנהל שיח כזה עם אנשים חכמים הם יישר לוקחים את הטענות שלי למקום מאוד ילדותי של "אכלו לי שתו לי" או לחילופין "למי יש יותר גדול / מי יותר נדפק". זה טיפשי. תנסו לחשוב על מקרים קצת יותר מורכבים, נניח שאדם שהיה אמור להיות מנתח מוח או מנתח לב מצויינים, ולהוות מוקד ידע עולמי, סורס בגלל דטרמיניזם ונאלץ לבלות את שארית חייב בעבודה ממוצעת בגלל המדיניות המוניטרית או איזה כשל שוק שדפק אותו באופן מספיק משמעותי. ברור שהוא עצמו משלם על כך מחיר, אבל זה פחות מעניין ומלחיץ בהשוואה להמון אנשים שלא יקבלו שירות רפואי מציל חיים איכותי רק בגלל שאדם כזה לא נמצא במשחק בכלל.

קח את הדוגמה ההיפותטית הזאת ותשאל את עצמך מה לה ולמשברים כגון: 07/10, הר מרון, אסון הכרמל וכן הלאה. לדעתי עובר בין כל אלו קו ישיר אבל שלעולם לא נוכל להעמיד לאיזשהו מבחן אמפירי או ראייתי. אבל היי! בינתיים נסתפק בקצינים שמשבר אקלים יותר מטריד אותם מהאיום האיראני, כי קצינים ראויים יותר סובלים מאוטיזם או מ-PTSD מורכב בגלל המקום בו גדלו.

אני חושב שכל מי שמאמין בדטרמיניזם - מוכן לפרגן לו את המהלכים הלא טובים שקרו לו בחיים,
אבל עדיין מנכס לעצמו את המהלכים המוצלחים שהוא ביצע/ יזם/ אירגן/ יצר.
למשל -

- למה עדיין אין לי דירה?
- מה לעשות, נולדתי בעירק, אין לי תואר אקדמאי, יש לי נטייה גנטית לעצלות.

אבל כששואלים מי מצא פתרון יצירתי, מי בחר צבע יפה לארון, מי הצליח להקים פורום כזה רחב ועשיר,
פתאום ישנה חווית אני מאוד חזקה, כאן אין מקום לסיבתיות, דטרמיניזם, וכל הפילוסופיות המתירניות הללו.

סיכום -
דטרמיניזם זה הפח המצפוני, שאנו מוכנים לפרגן לו את הצדדים השלילים שלנו.
אבל בשום פנים ואופן, לא את החלק החיובי שאנחנו אוהבים בעצמינו.
העלית טענה לגיטימית. אני לא חושב שהיא נכונה. כמובן שבכולנו מקוננת הטיית ייחוס העצמי שכל סטודנט לתואר ראשון לפסיכולוגיה לומר. אבל חלקנו כן מסוגלים להבין שהרבה (אם לא הכל) ממה שהשגנו בחיים, הינו תוצאה של דברים שלא תלויים בו באופן אבסולוטי. ואפשר לקחת את זה לרמה הכי בסיסית שעצם העובדה שאנחנו לובשים בגדים או מקלידים במקלדת בשביל לנהל כאן דיון אלו ראיות מספיק משכנעות לצורת מחשבה הזאת.

מה שכן, אם הסולידית הצליחה להרים כזאת קהילה למרות שאנו חיים במדינה שעד לא מכבר הייתה ממש בורה בנושאים הללו, זאת לגמרי הצלחה ראויה לשבח מבחינתי, ללא קשר האם התאפשרה הודות לדטרמיניזם או בתוך הדטרמיניזם הקשה הזה. כנ"ל לגבי הרבה הצלחות אישיות וטריוויאליות אחרות בסגנון חתונה, משכנתא, ילדים וכו'. לנצח נתחבט בשאלות כמו האם העובדה שחלקנו השגנו הצלחות וסיפוק בחיים, זה למרות הדטרמיניזם או בזכות הדטרמיניזם. מניח שהאמת נמצאת איפשהו באמצע, וזה המיסתורין הנהדר והמהנה של החיים.

אז אני מבין שאתה מסתכל על הסולידית ועושה הפוך ממה שהיא עושה כי מה שהיא עושה זו טעות?
לא בהכרח, זה דורש דיון נפרד ולא אסיט את זה הנוכחי.

כלומר שהיא לא התייחסה בכלל לצד השני של המטבע, לכך שהאמונה הנאיבית שהכל נמצא בשליטתו של האינדיבידואל היא הרסנית לא פחות מפטאליזם.
כמו בכל דבר בחיים, צריך למצוא את דרך-האמצע. איך הולכת האמרה הפורסמת: "תן לי השלווה לקבל את הדברים איני יכול לשנות, את האומץ לשנות את מה שביכולתי לשנות, ואת התבונה להבדיל בניהם".
בדיוק.

על הסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו כדי להתמודד איתה אנחנו שולטים ועוד איך.
זאת למשל פריבילגיה עצבנית. אכן יש אנשים שמסוגלים לשכנע את עצמם שהם שולטים במצב, ואז הגוף, המוח והרגשות מגיבים בהתאם, אבל זה לוקסוס שלא כולם יכולים להנות ממנו. לפי מיטב זיכרוני מחיפושים בסקולאר, יש ל-Self-efficacy לזה מרכיב תורשתי לא קטן.

כולנו מתחילים את המשחק ברמת Nightmare
אולי סובייקטיבית, וגם על זה ניתן להתווכח, אבל בוודאי לא באופן אובייקטיבי. אתה משווה רמת משחק קוגניטיבי של אדם המתמודד עם אוטיזם ברמה זו או אחרת, לאדם עם אייקיו מעל הממוצע, ללא אוטיזם וקשיים נפשיים ניכרים?

כמובן שגם הראשון עשוי לנהל חיים נהדרים, והשני יכול לסבול מכל רגע בחייו, זה לא אומר שרמת המשחק של השני הייתה קשה גם כן.

הלוואי וידעתי לומר האם יש תועלת כלשהי בלשחק את המשחק ברמת קושי גבוהה, או שעדיף לסמם את עצמך לדעת ולחיות חיי עונג ונהנתנות עד שהמוות יגדע אותם. אבל תהא אשר תהא דעתך, אני מאמין שזו לגמרי בחירה שלך האם לחיות כך או כך. אני לא מאמין שיש משהו ביולוגי מולד שעוצר בעדך מללכת לעבוד בהייטק ולהרוויח שכר בעשירון התשיעי לפחות. כל מי שרוצה יכול לעשות את זה. יש רק את החלומות שלך, את הדחף שלך לרדוף אחריהם, ואת המוכנות שלך לסבול למענם ולהקריב את הרווחה הכלכלית שלך למענם.
אומנם מילים מרשימות אבל לדעתי שיטחת בפסקה הזאת את המציאות. גם סוכן מוסד שמבצע את משימות הריגול הכי מסוכנות, יכול בעיני לחוות את החיים ברמת משחק Very very easy, או אולי אפילו Tutorial, בזמן שאדם אחר שצריך ליווי בחציית הכביש, עונה על רמת המשחק Nightmare. להישגים ולפעולות שלנו בחיים אין קשר הכרחי לכל זה. כמובן שנצפה שמי שנולד עם נתונים שעובדים לטובתו, עשוי להפגין מעשים והישגים "מרשימים" יותר, אבל זה לא לב העניין.

בנוסף, אין קשר הכרחי בין מה שכתבתי לסגנון החיים בנוסח נהנתנות VS סבל מתמשך. אני בסה"כ טוען שיש אנשים שאובייקטיבית וסובייקטיבית קשה להם הרבה הרבה יותר, ולדרוש מהם לגלות אחראיות אישית זאת חוצפה המשולה לבורות, ושיש לבורות הזאת מחירים שגם "האחראים" יאלצו לשלם בסופו של דבר.

אני מאמין שזו לגמרי בחירה שלך האם לחיות כך או כך.
זה לא. ובמקרים פריבילגיים שכן, גם היווצרות הבחירה הזאת נובעת ממשתנים דטרמיניסטיים. אבל בוא לא ניקח לשם את הדיון.

אולי אתה רוצה להיות סופר מד"ב מפורסם, אתה מוכן לחיות מהיד אל הפה כדי להתמקד בכתיבת הרומן. אולי אתה מבין שזה הבל הבלים, וממילא אף אחד לא יזכור אותך אחרי מותך, ואתה תוהה לעצמך האם לא עדיף פשוט להנות מרמת חיים גבוהה כאן ועכשיו. בכל מקרה אתה מעלה את רמת הקושי של המשחק, מתוך בחירה חופשית שלך, למען מטרות שהן לכאורה נעלות וחשובות יותר עבורך מחיי עושר ורווחה.
כל זה טוב ויפה בהינתן שאדם לא נדפק מספיק חזק ולא סורס. בתקווה שלא אימץ "חוסר אונים נרכש". לדעתי 3/4 מאזרחי ישראל כן אימצו ברמה זו או אחרת. וזה הגיוני מאוד לדעתי שיותר אנשים יחושו חוסר אונים נרכש בזירת משחקים שבה כל התנאים עובדים לרעתם, נגד הנטיות הטבעיות שלהם ונגד הרצונות שלהם. אדם השתייך לצד הפריבילג שלא סובל מכל זה, אני לא בטוח שזאת גאווה גדולה. פשוט אפשר לומר תודה ולסתום במקום להתנשא או להטיף לאחראיות.

ואני לא מוכן לקבל את הטענה שישנם רק יחידי סגולה המסוגלים לעשות את זה, ואחרים ש"נדפקו" ללא יכולת לעשות את הבחירה.
אם ככה תירגמת את דבריי אז אני מניח שגם אני חטאתי בשיטוח של המציאות. אנסה להסביר מחדש: יש תנאי משחק, הם דיי מעוותים ולא משהו. באופן טבעי אחוז מסוים של אנשים יצליחו, כמו שאחוז מסוים הצליח גם בשואה. זה פחות משנה. מה שיותר משנה הוא שאין לגיטימציה לבוא בטענות לפרטים עצמם שנדפקים ממדיניות ריכוזית, ממצב ביטחוני חמור, מעיוותים ועוולות בין-דוריות וכן הלאה. קודם מוטב לתקן את תנאי המשחק ורק לאחר מכן לבוא בדרישות או בטענות לשחקנים.

לגבי אלו שהצליחו או שבעי רצון ממצבם, זה יכול לנבוע משני כיוונים:
1. או שמדובר באנשים ממש ממש איכותיים שיצליחו כמעט בכל תנאי משחק, גם בקשים ביותר (בטוח יש כמה מעטים כאלו, אבל אני סקפטי לגבי רובם).
2. הרבה יותר סביר שאותם אנשים מצליחים, או בכלל מקבלים דלק להצליח, *בגלל שתנאי המשחק דפוקים*. ברגע שהתנאים לא יהיו כלכך דפוקים, לא בטוח שהם ימשיכו להצליח. לא בהכרח כי יהיו אחרים ש-"יעקפו" אותם, הרי בליברליזם כולם יכולים לשגשג ביחד, אלא נטו בגלל שכעת אין כלכך הרבה ריגוש בלהצליח כלכלית בלבד או להצליח בזמן שהשכן שלך סובל. בחברה ליברלית וחופשית אני בספק אם סוג כזה של הצלחה בנוסח "לי יש יותר ממך/אני הצלחתי יותר ממך", זה לב העניין בכלל. בתנאי משחק מעוותים, זה כל מה שאפשר לשאוף אליו, להרגיש ש-"לי יש יותר גדול" וזהו.

אתה מדבר על "סביבה מיטיבה", ואני לא בטוח שאתה מבין מה זה אומר. כי סביבה שמעודדת בזבזנות היא לאו-דווקא נמצאת בקרב המעמד הנמוך. השקעת משאבים בשיפור בריאות, לא משנה מהי נקודת הפתיחה שלך מהבחינה הזאת, היא תמיד המטרה הראויה והטובה ביותר עבורם. לכן הייתי אומר שמי שסובל ממחלה קשה מנצל את משאביו בצורה יעילה הרבה יותר מכל אותם אנשים בריאים וחסונים שמחפשים נואשות (ולרוב לא מוצאים) משהו בעל-ערך לעשות עם המשאבים שיש ברשותם.
סביבה מיטיבה היא כזאת שמאפשרת לנו לשגשג ולא להילחם בשביל שהראש ישאר מעל המים. היא סביבה שלא מוכרת לנו מזון סוג ז' או מזהמת את האוויר בכל שני וחמישי תחת תירוצים אלו ואחרים. כזאת שלא מתגלים בה כשלי שוק בכל יום או שכל כמה זמן יש עוד ידיעות על אישי ציבור שסוחרים או חשודים בעבירות. שמערכות בתי החולים או החינוך לא סובלות מחוסר יעילות בסגנון של קידום עפ"י וותק במקום כישורים וכן הלאה. באמת שאני לא מבין מהו מצבו הנפשי של אדם ששואף לשגשג כלכך במצב עניינים דפוק ומעוות כלכך.

המחשבה שכל אחד יכול אם הוא רוצה מספיק היא מוטעת,
כרגע אני חושד שלא רק שהיא מוטעית, בכוונה דאגו לחלחל אותה כלכך עמוק בתודעה של החברה שלנו. בשביל להסיח את הדעת מהבעיות האמיתיות שהן הרבה יותר חשובות וקריטיות מהמוטיבציה של אדם זה או אחר להצליח, ולהפוך כל אדם שמעלה טיעונים ותלונות לגיטימיות ל-"בכיין" ו-"לוזר". אין ספק שתרבות הזויה מהסוג הזה מיטיבה מאוד עם עובדים, אנשי ציבור וליצנים אחרים שלא עושים את עבודתם נאמנה, אבל נהנים משקט תעשייתי יחסי. כולל כמה קבוצות אוכלוסייה שמעדיפות להתעסק בדילמות בנוסח "עוד דירה להשקעה בכפר סבא הירוקה או ברעננה הוורודה?" במקום להביט במראה ולשאול את עצמם האם היו באמת מוצלחים גם במדינה עם תנאי משחק פחות מעוותים. ומה הם מפסידים מזה שאנשים שהיו מוכשרים מהם מסורסים לגמרי.

רמה הכי בסיסית, ל~10% מהאוכלוסיה (אחד מעשרה אנשים כן?) יש איי קיו נמןך מ 83 וסוג העבודה שהם יכולים לעשות מוגבל מאוד.
אתה מוזמן לקרוא עוד על הנושא, יש גם הרצאות של ג'ורדן פיטרסון, מה שאתה מציג זו אכן אמונה מאוד נאיבית כפי ש @Roi ציין.
גם יש אנשים עם אייקיו מעל הממוצע שטווח מקומות העבודה שבהם יכולים לעבוד הוא מצומצם יחסית, ודרושות התאמות. הנטייה של כולנו להיצמד יותר מידי לנתונים מספריים, סטטיסטיים או *רק* לכאלו שניתנים למדידה, היא בעייתי בעיניי. ומה עם אנשים שהיו לגמרי כשירים לפני הקורונה ואחרי הקורונה הם הרבה פחות כשירים? או כאלו שגם לפני הקורונה היה להם מעט קשה, אבל אחרי הקורונה הרבה יותר קשה? זאת סתם דוגמה, אפשר גם להזכיר לוחמים מעולים שיצאו עם PTSD קשה ושבמובן מסוים כל מערכה צבאית בעזה היא סוג של בית חרושת ל-PTSD. המדינה שלנו מייצרת יותר מידי בעיות "חריגות" כאלו לדעתי, ומי שהצליח להינצל מהן עוצם עיניים ומטיף לאחראיות או למצוינות. זה לא בסדר לדעתי.

נינו, היום יש הרבה מודעות, ולכן גם הרבה אפליה מתקנת לכל הדברים האלו. בעיקר בגלל תרבות ה woke וכל זה.
אם אתה סובל ממגבלה פיזית די סביר שיורידו את תנאי הקבלה לכבודך. במיוחד בעבודה משרדית שלא מצריכה כישורים פיזיים מיוחדים.
א. אתה לא בכיוון לדעתי.
ב. "הרבה" זה לא משהו ראוי להערכה. עדיף דיוק, לא כמות.
ג. בוא נתחיל בזה שהמדינה, *על כלל העובדים והעצמאים עם האייקיו הגבוה שלהם*, תתחיל לשפר את כל הכשלים שהיא ייצרה (היא, ובעלי האייקיו הגבוה..) אשר בתורם מייצרים אנשים עם אייקיו נמוך ושלל בעיות אישיות אחרות (אשמח לציין דוגמה ספציפית בהקשר לאייקיו אם תרצה).

בהתחשב בתנאי המשחק הגרועים מהם סובלים אותם אלו שהסולידית מטיפה להם לאחריות, תנאים שבתורם יוצרים יותר אנשים "חסרי מזל/חסרי מאפיין X", אני חושב שזה לא כבוד גדול להשתייך לקבוצה הפריבילגית שלכאורה דווקא כן הצליחה להפגין אחראיות או לשלוט בפרשנות שלה לגבי מצבם האישי (להפגין Self-efficacy).


צודק לחלוטין. קוראים לזה הטייה לטובת העצמי

מה שעוד יותר מעניין, זה שכשמדברים על מישהו אחר אז זה בדיוק הפוך. קוראים לזה טעות הייחוס הבסיסית
האמת ששקלתי לציין את ההטיות הללו בהודעה הראשונה באשכול, כחיזוק משמעותי לדברים שציינתי לגבי הפוסט של הסולידית. מדהים ששני אנשים מביטים על אותו הדבר אבל מפרשים זאת בצורה מנוגדת לחלוטין :)
 
נערך לאחרונה ב:
  • אהבתי
Reactions: Roi
הסולידית יכולה לצעוק עד מחר שהאזרח צריך להפגין אחראיות, אבל כל זמן שאין לו באמת סיכוי להפגין זאת גם אם מאוד ירצה, הבעיות החברתיות ילכו ויערמו וגם הסולידית תצטרך לשלם על כך מחירים בסופו של דבר.
התייחסתי כבר לטענה הזו, כך שלחזור עליה בלי להגיב למה שכתבתי זה פשוט בזבוז זמן.
אחזור על טענותיי במילים אחרות (למקרה שכך יהיה יותר ברור) -

1. הטענה שלך לפיה לאזרח אין סיכוי להפגין "אחראיות" (מניח שאתה מתכוון לסוכנות אישית - agency), לרוב שגויה מבחינה עובדתית.

כמעט לכל אחד (ובטח לכל מי שיש גישה לאינטרנט והבנת הנקרא מספקת כדי להבין את בלוג הסולידית) יש אפשרות לקחת אחריות מסוימת על מצבו,
כלומר להתקדם מאותה נקודה שבה הוא נמצא בה.

2. הטענה לפיה יש צורך לפתור בעיות ברמת הכלל אינה סותרת כלל את הקריאה לסוכנות אישית,
וכמו כן זו טענה שנמצאת פחות או יותר בקונצנזוס.

המחלוקות הן רק על סדר העדיפויות (באילו בעיות המדינה צריכה להתמקד) ועל הדרך לפתרון (למשל את בעיית העוני - יש שיציעו לפתור ע"י הלאמת אמצעי הייצור, ויש שיציעו לפתור ע"י שוק חופשי + מיסים שיופנו למטרות רווחה).

לא רלוונטי לדיון זה אני מניח, המטרה של הפוסט הייתה להתייחס באופן ספציפי לנקודות לא מדויקות או בעיתיות שעלו מהפוסט שהסולידית כתבה לפני 8 שנים.
רלוונטי מאוד.
כל אחד יכול לצעוק עד מחר ש"המדינה צריכה לפתור את כל הבעיות",
אבל אם אין הצעה קונקרטית - זו סתם סיסמא.

אם להתייחס לדוגמא הספציפית היחידה שהבאת -
הסולידית כתבה:
קחו את עולם ההיכרויות כדוגמה. אדם יכול ליילל מבוקר עד ערב על כך שלא מצא את בת הזוג המיוחלת ולהאשים בכך את מזלו הרע.
אבל אם אותו ברנש מבלה יממות שלמות מול הפלייסטיישן ומעדיף לשחק Witcher 3 במקום לצאת החוצה ולהכיר נשים – קשה לייחס את כישלונו למזל.
האיש לא נוטל סיכון ולא מקדיש מאמץ — ולכן לא יכיר אף אחת , כל שכן את ה-אחת.
ואתה הגבת:
במילים אחרות, מנקודה מסוימת שבה עוד מאמץ וסוכנות אישית לא באמת עוזרים, כדאי שתנאי המשחק יתאימו את עצמם אלינו.

כדוגמה ספציפית לטענה שלי, היסטורית בחברה שבה גברים נהפכו למתירנים יותר ופחות דומיננטיים, זה היה אחד הסימנים לקריסתה. אלכסנדר מלך מוקדון זאת דוגמה טובה יחסית. בהקשר להערה של הסולידית לגבי גברים סינגלים/(אינסלים בימינו?) ומתוסכלים שלא הולך להם עם נשים, שמוצאים נחמה במשחקי משחב בסגנון Witcher 3.
אם אשתמש במטפורת ה-Witcher 3 מהפוסט ומשבר הגבריות בעידן המודרני שלדעתי הוא מסמל, אצפה מנשים חכמות כמו הסולידית להבין את המשמעויות - סיכוי סביר שהסולידית, כמו רוב בנות ישראל היפות והחכמות, מנהלת מערכת יחסים עם גבר שבמדינה ליבירלית ומתפקדת כנראה לא הייתה מכירה. על כל המשתמע מכך. לחילופין, סיכוי טוב שמי שהיה אמור להיות בן זוגה "המותאם יותר" של הסולידית, הוא סינגל או ברח מהארץ והתחתן עם אישה מארץ אחרת. יש לכך השלכות מגוונות ביותר שאת חלקן הסולידית בעצמה תחווה במוקדם או במאוחר, או הילדים שלה.
אז נניח שלצורך הדיון נקבל את הטענה שלך שקיים משבר של אינסלים שדורש התערבות של המדינה
(אגב, אני בכלל לא משוכנע - רוב הצעירים שאני מכיר בעבודה ובמשפחה מנהלים חיי זוגיות...).
לומר שהמדינה צריכה לפתור את זה - זו סתם סיסמא ריקה,
כי ההצעות לפתרון יכולות לנוע בתחום רחב, החל מהצעות שכבר מיושמות, וכלה בהצעות הזויות לחלוטין.

כמה דוגמאות:
1. אפשר לדרוש שייפתחו בתי ספר מעורבים לבנים ולבנות,
כך שילדים פחות יתביישו מהמין השני.
(זו כמובן הצעה שכבר קיימת, אם כי קיימות מערכות חינוך שאינן מעורבות.)

2. אפשר לדרוש שתכני הלימוד במערכת החינוך יכילו גם מרכיב חברתי,
כך שיהיו פחות גברים שאינם מסוגלים לקיים אינטרקאציה חברתית סבירה עם אחרים [כולל נשים].
(זו כמובן הצעה שכבר קיימת, אם כי בהחלט יש מקום לשיפור בנושא...)

3. אפשר לאסור על משחקי מחשב מעבר לזמן קצוב ביום
(זה כבר מיושם בסין.)

4. אפשר לדרוש שהממשלה תספק שירותי מין לגברים מתוסכלים
(לפי הפרסומים השונים - זו דרישה של כמה אינסלים)

ברור לך שיש הבדל עצום בין הדרישות הקונקרטיות למעלה.
עם חלקן אני בטוח שכולם (כולל הסולידית) יסכימו,
ולחלק אחר תהיה התנגדות רחבה (ומוצדקת).

אז בוא תהיה ספציפי,
ותגיד מה בדיוק ההבדל המעשי בין הגישה שלך, למה שאתה מבין מהסולידית.
אחרת - אי אפשר בכלל לקיים דיון.

כל אחד יכול לטעון שכדאי שכל הבעיות ייפתרו (כמו מלכת יופי ש"שואפת להשיג שלום עולמי וביטחון תזונתי לכולם"),
אבל כל עוד זה נשאר ברמת הסיסמא - אין בכלל מה להתדיין על זה כי ברור שזו סתם אמירה שלא עומד מאחוריה כלום.
 
נערך לאחרונה ב:
קח את הדוגמה ההיפותטית הזאת ותשאל את עצמך מה לה ולמשברים כגון: 07/10, הר מרון, אסון הכרמל וכן הלאה. לדעתי עובר בין כל אלו קו ישיר אבל שלעולם לא נוכל להעמיד לאיזשהו מבחן אמפירי או ראייתי. אבל היי! בינתיים נסתפק בקצינים שמשבר אקלים יותר מטריד אותם מהאיום האיראני.
לא בדיוק הבנתי מה ניסית לומר,
אבל נשמע לי כמו תיאוריות קונספירציה.

כמו כן לצערי נראה לי שאין טעם בדיון אם אתה מדבר על דברים ש"לעולם לא נוכל להעמיד לאיזשהו מבחן אמפירי או ראייתי"...
 
נניח שאדם שהיה אמור להיות שנולד עם מאפיינים ביולוגיים של מנתח מוח או מנתח לב מצויינים, ולהוות מוקד ידע עולמי, סורס בגלל דטרמיניזם מאפיינים סביבתיים ונאלץ לבלות את שארית חייב בעבודה ממוצעת בגלל המדיניות המוניטרית או איזה כשל שוק שדפק אותו באופן מספיק משמעותי.
אני חושב שזה מתמצת את טיעוניך לגבי דטרמיניזם בצורה יפה. אני רק שיניתי מעט כדי להעביר את המסר שלי, מקווה שתסכים עם השינויים.

אישית אני לא חולק על כך שלסביבה (או מדינה כפי שאתה מכנה) יש מרכיב משמעותי בחיינו. הדטרמיניזם קובע את הגנים שקיבלנו, את המשכל, את השכונה, הכסף שירשנו וכן הלאה.
אך, בניגוד אליך אני כן חושב שיש מקום לאינדיבידואל ולבחירתו. וגם אם אתה לא מסכים שקיימת בחירה חופשית, אז תסכים איתי שאשליית הבחירה החופשית חיונית, אחרת כולנו נשב בבית ולא נעשה כלום כי דטרמיניזם.

מעבר לכך, אני הייתי מפריד בין דטרמיניזם באופן כללי לבין מאפיינים סביבתיים וביולוגיים. בטיעונים שלך, אתה מבלבל (לטעמי) בין כולם. ובעוד אתה יכול להתלונן על החברה או המדינה על המאפיינים הסביבתיים הדטרמיניסטיים, אני לא חושב שאתה יכול להתלונן על הדטרמיניזם הביולוגי.
 
לא בדיוק הבנתי מה ניסית לומר,
אבל נשמע לי כמו תיאוריות קונספירציה.

כמו כן לצערי נראה לי שאין טעם בדיון אם אתה מדבר על דברים ש"לעולם לא נוכל להעמיד לאיזשהו מבחן אמפירי או ראייתי"...
אסתכן בלהכניס מילים לפיו, אבל אני מקבל את הטענה הזו (חלקית).

הטענה היא שמכיוון שהמדינה איננה מכשירה את אזרחיה בצורה מספקת, נוצר פער בין אלו שחכמים ומוכשרים לבין אלו שלא.
זה גורם לכך שיש משרות עם שכר גבוה ודרישות גבוהות ומשרות עם שכר נמוכות ודרישות נמוכות.
המשרות הנמוכות מאויישות על ידי אנשים לא מוכשרים מספיק שבתורם גורמים ברשלנות לכל מיני מחדלים.

זאת לעומת מדינה במשקיעה יותר בשכבות החלשות, דואגת שתהיה להם רשת ביטחון והשכלה מספקת. מה שיגרור לאנשים יותר מוכשרים באותם תפקידים ולכן יגררו פחות תקלות

אם אתה רוצה מחקר אמפירי, אז אפשר להשוות בין מדינות סוציאליות יותר אל מולו אלו שפחות.
 
הטענה היא שמכיוון שהמדינה איננה מכשירה את אזרחיה בצורה מספקת, נוצר פער בין אלו שחכמים ומוכשרים לבין אלו שלא.
זה גורם לכך שיש משרות עם שכר גבוה ודרישות גבוהות ומשרות עם שכר נמוכות ודרישות נמוכות.
המשרות הנמוכות מאויישות על ידי אנשים לא מוכשרים מספיק שבתורם גורמים ברשלנות לכל מיני מחדלים.
תודה על הנסיון להסביר.
עדיין לא הבנתי איך זה קשור לקצינים שלטענתו חוששים יותר ממשבר האקלים מאשר מהגרעין האיראני...

בכל אופן לגבי הטענה שהעלית -
אני לא חושב שהגורם לבעיות שהוזכרו הוא חוסר הכשרה מספקת של האזרחים באופן כללי.
אם כבר, יש בעיה של שחיתות במינויים, כך שאנשים ספציפיים ללא הכשרה ו/או כישורים מאיישים משרות קריטיות.

ומעניין שהשחיתות הזו מגיעה בעיקר מצידם של אלו שצועקים כל הזמן (בדומה לפות"ש) על "אנשים שנדפקו".
הרי אם לשר מסוים יש חבר שלטענתו "נדפק" או "מקופח", אז צריך לדאוג לו (דרך משרה בשירות הציבורי), גם אם זה על חשבון כלל האזרחים במדינה...
 
נערך לאחרונה ב:
אני לא חושב שהגורם לבעיות שהוזכרו הוא חוסר הכשרה מספקת של האזרחים באופן כללי.
אם כבר, יש בעיה של שחיתות במינויים, כך שאנשים ספציפיים ללא הכשרה ו/או כישורים מאיישים משרות קריטיות
Why not both?
 
באופן כללי - ייתכן מאוד (אני אישית לא בקי מספיק בנושא).

במקרים הספציפיים שהוזכרו -
קשה לדעתי לטעון שהבעיה היא באחריות דרגים נמוכים עם שכר נמוך והכשרה בלתי מספיקה,
כי לפי הממצאים, האסונות היו בעיקר באחריות גורמים בכירים (רה"מ, שרים, בכירים במשטרה, מהנדס ראשי ועוד).
 
נערך לאחרונה ב:
קשה לדעתי לטעון שהבעיה היא באחריות דרגים נמוכים עם שכר נמוך והכשרה בלתי מספיקה
לא טענתי שהאחריות היא בגלל הדרגים הנמוכים, אני לא בעד להאשים את הש״ג. הטענה שלי היא שבאופן כללי המגזר הציבורי הוא מגזר עם איכות עבודה נמוכה מאוד (בהשוואה למערב אירופה).
ומכיוון שאינני מאמין שהתפלגות הכישורים והאינטליגנציה המולדים של המדינות האלו גבוה משל ישראל, אני מניח שאיכות העבודה הירודה היא תוצאה של הכשרה ירודה.
 
1. הטענה שלך לפיה לאזרח אין סיכוי להפגין "אחראיות" (מניח שאתה מתכוון לסוכנות אישית - agency), לרוב שגויה מבחינה עובדתית.
עובדתית, אם תביא לאדם כזה קאוצ'ר בחינם, תאזין בקשב רב לצרות שלו ותסכים עם חלק מטענותיו, הוא כנראה יפגין איזושהי תזוזה מסוימת. אי-אפשר לעשות את זה לכל אחד מ-9 מיליון האזרחים במדינה ובכל שלב ושלב בחייו של אדם מרגע לידתו ועד מותו. צריך לחשוב על מטריה אחרת של חיים שלא דורשת ממנו להפגין מאמץ, מודעות ועניין בכל היבט חשוב בחיים. ההיבטים החשובים צריכים לרוץ על פס ייצור אוטומטי, כמו בקוריאה או יפן, והדברים הפחות חשובים אמורים להוות את העניין והעסיס בחיים.

לדוגמה, המערכת הסוציאליסטית ביפן תדאג לך מיום לידתך ועד מותך (היום זה דיי מופר בגלל משבר הילודה), תמורת הנכונות שלך להתמסר למקום העבודה שלך עד צאת נשמתך. זאת אומרת, תעסוקה, נגישות לשירותי דיור ברי השגה, בריאות - זה דיי אוטומטי בהינתן שאתה לוקח חלק בשוק העבודה (ואולי גם לאלמנטים כמו כבוד המשפחה וכו'). בין לבין יש לך פנאי להתעניין בחיי עוללות, באוכל או בתחביבים אותם תוכל לדחוף לכל מקום או זמן שבהם אתה לא עובד (אין הרבה מהם). אחלה דבר לאנשים שהרוח היזמית שלהם או ה-IQ שלהם נדפק, דיי גהנום לאנשים כמו הסולידית כנראה. מה הסולידית תעשה אם נניח וישראל תאמץ מדיניות כזאת? מאמין הרבה מהאוכלוסייה שואפת לדברים הללו, *על חשבון* מי שכרגע נהנה באופן יחסי לשאר.

כמעט לכל אחד (ובטח לכל מי שיש גישה לאינטרנט והבנת הנקרא מספקת כדי להבין את בלוג הסולידית) יש אפשרות לקחת אחריות מסוימת על מצבו,
כלומר להתקדם מאותה נקודה שבה הוא נמצא בה.
כאן אתה ממש שוגה ומתכחש למציאות.

א. לא לכל אחד יש אפשרות כזאת, כנראה שלרוב האנשים אין. אם הייתה אפשרות, כולנו מספיק אינטרסנטים על-מנת לנצל את האפשרות הזאת. זה לא קורה בממוצע.

ב. אין ספק שיש מקרים יוצאים מן הכלל, בין אם אנשים "חריגים" שכן יתקדמו אם יעשו את הבלתי יאומן כי יסופר וישקיע מאמץ אילהי, או בין אם לכל אחד מאתנו יש תקופות "חריגות" שאם ננצל אותן ונתן בהן את הכל אז משהו יזוז. לדעתי זה חצוף, ניבזי וילדותי לדרוש מאנשים לעשות את המקסימום בשביל דברים כלכך שגרתיים ובנאליים כמו עבודה, זוגיות, השכלה וכן הלאה. הדרישה הזאת אולי נראית מאוד "נכונה" ואפילו קצת רומנטית ומרגשת ברשתות חברתיות או בסרטים, בפועל זה לומר לבן אדם להיות פראייר ולפגוע לעצמו בבריאות למען איזושהי מטרה X שאדם ישראלי אחר משיג בייתר קלות, ללא מאמץ, ולעתים אפילו בלי רצון מיוחד. גישה כזאת ממש דוחה אותי ומשדרת בעיני בוחן מציאות קצת לקוי (אולי בעידן הדיגיטלי וההשוואתי של היום, טבעי לפתח בוחן מציאות לקוי מהסוג הזה?).

מבחינתי אנשים צריכים פשוט לחיות על-מנת ליהנות דברים בנאליים, שיתאמצו רק לא למות, וזהו. אם הם ממש מעוניינים להתאמץ, שיעשו את זה למען מטרות אולימפיות/הצלת האנושות/שיזכו בנובל. מנחש שרוב האנשים כנראה לא ממש חותרים לשם ומכאן שאין שום לגיטימציה לדרוש מהם להפגין מאמצים כבירים בשביל לחתור לכל היותר לאזור הממוצע.

2. הטענה לפיה יש צורך לפתור בעיות ברמת הכלל אינה סותרת כלל את הקריאה לסוכנות אישית,
וכמו כן זו טענה שנמצאת פחות או יותר בקונצנזוס.
הטענה לפיה יש צורך לפתור בעיות ברמת הכלל עשויה פשוט לבטל לחלוטין את הקריאה לסוכנות אישית. מניח שלא היית קורא ליהודים שעובדים בתוך מחנות הנאצים להתעניין בנדל"ן או לפמפם משקולות ולשתות מיץ עשב חיטה. כשהמשחק לא עובד, אין במה לשחק.

המחלוקות הן רק על סדר העדיפויות (באילו בעיות המדינה צריכה להתמקד) ועל הדרך לפתרון (למשל את בעיית העוני - יש שיציעו לפתור ע"י הלאמת אמצעי הייצור, ויש שיציעו לפתור ע"י שוק חופשי + מיסים שיופנו למטרות רווחה).
התחלתי בשנים האחרונות לתהות האם מדובר בדילמות של העידן הישן והן לא תקפות יותר. ברור שצריך כלכלת שוק חופשי מתפקדת, ואולי גם מדיניות סוציאל-דמוקרטית בהנחה שאנחנו הומוגניים מספיק ולאנשים יש נכונות לוותר על דברים למען אלו שהמזל פחות משחק להם, על בסיס איזשהו מכנה משותף, בין אם דתי, אתני וכדומה. אבל לא נראה לי שעבור דור ה-Y והלאה זה כבר יספיק.

אם השוק הישראלי יהיה חופשי ב-100%, לא ברור כיצד זה הולך לפתור את בעיית הרווקים/משבר הגבריות או עליית הבדידות. ולכל זה יהיו השלכות על כולם אני מניח, רק אחרי הרבה שנים.

אם יטפלו בעוני, לא ברור כיצד זה עומד להשפיע באופן משמעותי על המחנות שנוצרו במדינה על בסיס עניינים דתיים, ביטחוניים וכן הלאה.

צריך משהו כירורגי יותר, לצד טיפול בתנאי המאקרו. לתחושתי בלבד, המפתח תמיד היה ויישאר טמון בנכונות של אלו שהתמזל מזלם, לוותר על הגבינה למען משהו גדול יותר מהם, אבל לא לוותר על העקרונות כמובן (ליברליזם וכן הלאה). זאת נקודה שחשובה מאוד להזכיר בה שאותם אלו שהתייחסת אליהם קודם בתור "מסכנים" היו אמורים להיות יותר מוצלחים מאתנו בהינתן שהמדינה הייתה מתפקדת מהרגע הראשון. לא מדובר פה בדרישה בהתחשבות או רצון טוב מצג הפריבילגים, אלא בדרישה שהם יכבדו אנשים מוכשרים הרבה יותר מהם שפשוט נדפקו, את אלו שהיו אמורים להציל להם את החיים במקרה של תרחיש ביטחוני או אירוע לבבי וכן הלאה.

רק לשם הדיוק, באומרי "פריבילגים" במקרה זה, אין הכוונה בהכרח לאנשים שנהנים מרווחה חומרית (למרות שברוב המקרים מן הסתם שכן), אלא באנשים שבאופן יחסי פחות נדפקו מאחרים ויותר שבעי רצון מהמשבצת החברתית היחסית עליה מוקמו.

אסתכן בלהכניס מילים לפיו, אבל אני מקבל את הטענה הזו (חלקית).

הטענה היא שמכיוון שהמדינה איננה מכשירה את אזרחיה בצורה מספקת, נוצר פער בין אלו שחכמים ומוכשרים לבין אלו שלא.
זה גורם לכך שיש משרות עם שכר גבוה ודרישות גבוהות ומשרות עם שכר נמוכות ודרישות נמוכות.
המשרות הנמוכות מאויישות על ידי אנשים לא מוכשרים מספיק שבתורם גורמים ברשלנות לכל מיני מחדלים.
תודה על הנסיון להסביר.
עדיין לא הבנתי איך זה קשור לקצינים שלטענתו חוששים יותר ממשבר האקלים מאשר מהגרעין האיראני...

בכל אופן לגבי הטענה שהעלית -
אני לא חושב שהגורם לבעיות שהוזכרו הוא חוסר הכשרה מספקת של האזרחים באופן כללי.
אם כבר, יש בעיה של שחיתות במינויים, כך שאנשים ספציפיים ללא הכשרה ו/או כישורים מאיישים משרות קריטיות.
באופן כללי - ייתכן מאוד (אני אישית לא בקי מספיק בנושא).

במקרים הספציפיים שהוזכרו -
קשה לדעתי לטעון שהבעיה היא באחריות דרגים נמוכים עם שכר נמוך והכשרה בלתי מספיקה,
כי לפי הממצאים, האסונות היו בעיקר באחריות גורמים בכירים (רה"מ, שרים, בכירים במשטרה, מהנדס ראשי ועוד).


ההתכתבות ביניכם מבליטה ממש שטח עיוור שלדעתי אמור להיות פשוט מאוד לזיהוי ולהבנה, אבל משום מה לאוהדי ה-agency יש איזושהי דחייה לא מוסברת בהקשר הזה.

אנסה להתחיל באופן מדורג וגם קצת בסיסי ואסיים בדוגמאות מעט יותר "מורכבות" אך אמיתיות שמתרחשות מידי כמה זמן באופן סטטיסטי שמתועד ברמה זו או אחרת (לא אמינה במיוחד לצערי). רק מתריע מראש, הדוגמאות שאציג מוכרחות להעלות בכם את הנכונות להתעסק בשאלת "מה היה קורה אילו?", או במילים אחרות, לקחת בחשבון היבטים שלא ניתן למדוד אותם ושלא ניתונים לצפייה אמפירית/לתיעוד או לבדיקה ראייתית. כל עוד לא תהיו מכונים לעסוק בזה, אין סיכוי שהדיון יתקדם לאנשהו. מדובר בלב טענותיי למעשה.

אסון הר מרון ואסון אולמות וורסאי נבעו ממחדלים הנדסיים לפי מיטב הבנתי מויקיפדיה, של אנשי מקצוע, וגרמו למותם של אנשים. שאלתם את עצמכם מה הסיכוי שאחד מהמתים היה אמור להיות ראש הממשלה שלכם, לזכות בנובל, להיות בעתיד רופא המשפחה שלכם או קצין בכיר בצבא שהיה מונע מה-07/10 מלהתרחש? הבעיה שלעולם לא נדע, ומנגד, לעולם לא נוכל באמת לשלול באופן וודאי את אחת האפשרויות ההיפותטיות הללו.

פרשת רמדיה, לפי ויקיפדיה, גרמה למותם של תינוקות ולתחלואה חמורה בתינוקות. מחדל כזה, לפי מיטב הבנתי, אמור להיווצר אך ורק ע"י אנשי מקצוע בשר ודם. חשוב להבין זאת.
וגם כאן נצטרך להפעיל את מוחנו הרך ולשאול את עצמנו שאלות בסגנון "מה אם אחד התינוקות הללו היה אמור להיות ראש ממשלת ישראל, ראש אמ"ן או אולי בן או בת הזוג האידאלים לילדים שלי?".

מה יש לנו כאן בעצם? יש לנו אנשי מקצוע, שחלקם דווקא חכמים מאוד וכנראה עם אייקיו מעל הממוצע, שיוצרים מחדלים ומי שמשלם את המחיר האמיתי על המחדלים הללו הם אנשים אחרים, חלקם חכמים ומוכשרים יותר מהם בפוטנציה, ואנחנו כמובן.. אבל אין לנו מושג איזו מידה של מחיר אנחנו משלמים, כי המודעות שלנו לכל היותר מתייחסת לבעיה הספציפית של הקורבנות של אותם מחדלים, המודעות שלנו לא מעסיקה את עצמה בשאלות על ההשפעה הסגולית של כל זה. והנטייה המחשבתית הזאת חמורה מאוד לדעתי, אנחנו למעשה עוצמים עיניים בכוונה, כשהכתובת להרבה מהבלאגן שמתרחש היום ממש הייתה על הקיר (במובן הרחב ולא בהיבט של למצוא אשמים, אפרט את כוונתי אם זה ממש חשוב לכם).

הנה עוד דוגמה אחרונה שכבר נהגתי לציין כמה פעמים בפורום בעבר - דימומים או אירועים מוחיים סביב תקופת הלידה. אירועים מוחיים שכאלו לא נובעים רק בגלל היבטים גנטיים, אלא גם בגלל כשלים רפואיים. האם רופאים המועסקים בבתי חולים (דיי ריכוזיים יש לומר) עונים להגדרה של @מלפפון חמוץ: "המשרות הנמוכות מאויישות על ידי אנשים לא מוכשרים מספיק שבתורם גורמים ברשלנות לכל מיני מחדלים"? מסופקני.

מדובר באנשים שכנראה רובם עונים לאידאל אותו ציינה הסולידית בדבר אחריות אישית ודאגה למיצוי הכישורים שלנו, ובכל זאת, אותם אנשים מפשלים. שאלה מעניינת שניסיתי לאתר לגביה תשובות ונתונים ולא הצלחתי היא, איפה ניתקל ביותר אירועים מוחיים סביב הלידה? במדינות בהן מערכת בתי החולים (ולא הרפואה בכלל) מתפקדת ומקדמת רופאים לפי כישורים? או במערכת בתי חולים כמו בישראל שלא חסרים בה קידומים עפ"י וותק והתשה של פרחי הרפואה? תוהה מדוע שאלות כאלו כנראה לנצח יישארו חידה.. שיהיה..

ובחזרה לאותם תינוקות מסכנים. ידוע לי שאירוע מוחי סביב תקופת הלידה קורה בהסתברות של 1/4,000 לידות. בישראל יש 170K לידות בשנה בערך. משמע באזור 30-40 ילדים כאלו בכל שנה. אם לרגע נפשט ונניח שבמשך 75 השנים האחרונות היו 30 מקרים כאלו בכל שנה (חלקם כבר הלכו לעולמם סביב תקופת הלידה), אזי מסתובבים בישראל 2,250 שורדים כאלו, האייקיו שלהם נפגע בהגדרה, ושיותר מסביר שלפחות אחד מתוכם היה יכול להיות רופא, טייס, מהנדס או איש ציבור בכיר שהיה מספק שירות מעולה (באופן יחסי למצב הגרוע במדינה).

כנראה שאיש הצוות הרפואי שעשה את הפשלה ימשיך לעבוד שם, הרי עדיף אותו בתור רופא ולא בתור מובטל/עצור, אבל את המחיר התינוק המסכן ישלם כל חייו. וכמובן, גם אלו שלא נהנו מתפקודו כאדם המתפקד באופן אידאלי ותקין ללא פגיעה במוח (אלו אנחנו כמובן).

השאלה הבאה שצריכה להישאל בשלב זה, היא למה לעזאזל להסתפק בדוגמאות שציינתי קודם כאשר במדינה כמו ישראל יש כלכך הרבה מחוללי בעיות? מערכת חינוך בעייתית, בתי חולים לא משהו, מצב גיאופוליטי הזוי, צבא שמייצר טראומות לאנשים, מצב ביטחוני בדרום שכנראה מייצר בכל שנה המון ילדים עם חרדות והפרעות קשב לכל הפחות, תזונה לא משהו כי מעדיפים לייצא את המזון האיכותי לאירופה, זיהום אוויר שבין השאר נוצר מכך שעדיין לא הטלנו אגרות גודש (ומניח שגם בהיבטים אלו היו מחדלים בהקשר לתעשיות ולכימיקלים וכו'), פיזור אזרחים שווי זכויות לפריפריה ועוד ועוד ממש כיד הדמיון הטובה.

אז מה יש לנו כאן בעצם? יש לנו אנשי מקצוע, פקידי ציבור, קבוצות אינטרס או כאלו שלכל הפחות יש להן כוח כלכלי, שנהנות מרווחה יחסית, שעושות פשלות מפעם לפעם, ואת המחיר של הפשלות הללו אנשים אחרים משלמים. אגב, לשמר את פיזור האוכלוסייה במרחב, לשמר משרות לא ייצרניות או תפקוד של מערכת כמו בית חולים בצורה לא יעילה, זאת כנראה לא פשלה אלא יד מכוונת של אלו שנהנים מהמצב ההזוי הזה.

אם אתם לא מסוגלים להביט בפשטות על ההיגיון הזה של "דבר מוביל לדבר" שבקצה כל המחדלים הפרטניים הללו נערמים למציאות מופקרת מכל הבחינות: ביטחונית, הנדסית, חינוכית, תברואתית וכו' וכו', אז משהו במודעות שלכם אינו כשורה לדעתי.

בינתיים סוכני "הסטטוס קוו", שהוא גרוע מאוד, ימשיכו לבוא בטענות לאזרחים עצמם שהם למעשה הקורבנות, וימשיכו לקשקש מילים גבוהות ולא רלוונטיות בשלב בו החברה שלנו נמצאת, כמו "agency". מצב העניינים ההזוי הזה גם אמור לגרום לכל אחד מאתנו להביט במראה ולשאול את עצמו האם כל מה שהוא השיג בחיים, כולל ההיבטים הכי אינטימיים כמו בני ובנות הזוג או הילדים שהביא לעולם, היו מושגים בדיוק באותה צורה גם במציאות אחרת וקצת יותר אידאלית? ובאיזה סנריו הוא היה באמת ובתמים יותר מאושר? בסנריו בו השיג משהו בצורה שפויה כי פשוט הסביבה בה הוא חי מתפקדת הרבה יותר טוב? או בסנריו הנוכחי שבו צריכים לעשות את הבלתי יאומן כי יסופר בשביל מטרות סטנדרטיות כמו חתונה וילדים? (וגם בזה מפשלים המון ואחרים צריכים לשלם על הפשלה שלך את המחיר).

שכל אחד יעשה את חשבון הנפש שלו.
 
נערך לאחרונה ב:
ה-נקודה הכי חשוב שלצערי החסרתי בתגובה הקודמת - כאשר אדם X נדפק בגלל כשל מערכתי כלשהו, ומתפקד באופן פחות טוב משהיה אמור לתפקד, כנראה שהסיכוי שהוא בעצמו יחולל פשלות או יבצע טעויות בחייו האישיים, גבוה יותר. ובהתאמה, אנשים אחרים יצטרכו לשלם על הטעויות שלו את המחיר (כמו הילדים שלו לדוגמה, או משלם המיסים במקרים רבים).

בקצה של הסימביוזה/הלולאה השלילית הזאת, אנו רואים משברים חברתיים של ממש כמו אלו שהוצגו בדוגמאות מעלה.
ולכן גם לסולידית בכבודה ובעצמה אין מנוס מהמשברים שבוא יבואו. היא, החרדים, אני והמזרחים בפריפריה קשורים כולנו בחבל טבורי, אם אחד מאתנו ידפק, בתוחלת זה יפגוש גם אותנו אך בצורות מגוונות שאנחנו לא תמיד מסוגלים להעלות בדעתנו או בכלל להבין את הקשר בין סיבה לתוצאה. אין מנוס מזה.

האם כעת הילך המחשבה שלי מעט יותר ברור?
 
נערך לאחרונה ב:
מניח שלא היית קורא ליהודים שעובדים בתוך מחנות הנאצים להתעניין בנדל"ן או לפמפם משקולות ולשתות מיץ עשב חיטה. כשהמשחק לא עובד, אין במה לשחק.
חוקי המשחק, זה לא דווקא להתעניין בנדל"ן או לשתות מיץ עשב חיטה. זה לא מטרת הקיום האנושי. זה גם לא הנתיב הסלול כדי לאפשר את הקיום האנושי.
אתה לקחת את הדוגמא הכי קיצונית, מחנות ההשמדה של הנאצים ששם, אפילו הזהות הפשוטה כאדם נלקחה ממך ונהיית מספר. מה התועלת בהבאת דוגמא זו? האם החיים שלנו תחת שלטון מדינתי זהה למחנה ריכוז.
ובכל זאת, גם במחנות ההשמדה היו רבים (בודאי ביחס למה שהיינו מצפים) שפעלו ככל יכולתם לשינוי וקידום המצב שלהם ושל אחרים. אם זה בקיום מצוות במחנה, אחת פתחה ספריה, עזרה לאחרים תוך סיכון החיים. ארגון נסיונות בריחה. הפעולות הללו מדגישות את ההיפך ממה שאתה טוען.
המלצתי לך, לקרוא את ויקטור פרנקל ואת פרימו לוי.
 
אז מה יש לנו כאן בעצם? יש לנו אנשי מקצוע, פקידי ציבור, קבוצות אינטרס או כאלו שלכל הפחות יש להן כוח כלכלי, שנהנות מרווחה יחסית, שעושות פשלות מפעם לפעם, ואת המחיר של הפשלות הללו אנשים אחרים משלמים
תמצית הטיעון שלך הוא שאנשים עושים טעויות? לא חושב שמישהו יחלוק על כך. אני כן אחלוק על כך שרק אחרים משלמים מחיר, הרי בכל המקרים שציינת הרשלנים נשפטו, נקנסו, נענשו ולעיתים נאסרו.

מה אם אחד התינוקות הללו היה אמור להיות ראש ממשלת ישראל, ראש אמ"ן או אולי בן או בת הזוג האידאלים לילדים שלי
מה זה אומר? השאלה מה היה קורה ביקום אלטרנטיבי? יקום שבו אין תאונות דרכים ומחלות, יקום שבו השמש תמיד זורחת וכולם שמחים?
 
@איש ירח @מלפפון חמוץ שימו לב ששתי התגובות האחרונות שלכם יוצרים רושם מאוד מאוד מתחכם, ברמה כזאת שנצמדתם להיבטים הכי פחות משמעותיים בתגובה שלי ואפילו לא פזלתם לעבר התמה המרכזי שלה.

התמה המרכזי - הכל דטרמיניסטי ולכן אם אתה חי בזירת משחקים מעוותת, בין אם הצלחת או נכשלת, זה פחות בזכותך או באשמתך אלא בעיקר הודות לאותם עיוותים. כל זמן שאותם עיוותים ממשיכים להתקיים (וסביר שזה האינטרס שלך אם אתה שבע רצון ממצבך), ייווצרו עוד כשלים ועיוותים שלא היו קיימים בעבר, עד כדי כך שבסופו של דבר הצדדים השליליים של זה יגיעו גם אל אותם אנשים שהצליחו. ומכאן שזאת חוצפה וטיפשות להתבכיין בדיעבד ולסרב לשלם את המחיר או לבוא בדרישות למי שנכשל שלא באשמתו (כמו שהסולידית ורבים אחרים עושים ברחבי האינטרנט).

וקי המשחק, זה לא דווקא להתעניין בנדל"ן או לשתות מיץ עשב חיטה. זה לא מטרת הקיום האנושי. זה גם לא הנתיב הסלול כדי לאפשר את הקיום האנושי.
נצמדת כאן לדוגמאות הספציפיות והתעלמת לגמרי מהרעיון שהן ביטאו. הרעיון היה שאי-אפשר לצפות מיהודי המחנות לעמול ולחשוב על בריאות, שגשוג ועושר כל זמן שהם שם. כמובן שהיו יחידי סוגלה, אבל הם מעידים על הכלל וממש לא מוכיחים אחרת.

אתה לקחת את הדוגמא הכי קיצונית, מחנות ההשמדה של הנאצים ששם, אפילו הזהות הפשוטה כאדם נלקחה ממך ונהיית מספר. מה התועלת בהבאת דוגמא זו?
זה מפני שחלק מהקוראים לא מסוגלים להבין דבר כלכך פשוט מדוגמאות יומיות. ולכן יש צורך להקצין. אחרי התגובה שלך, אני חושש שאפילו לשואה אין יכולת מספיק טובה להעביר את הרעיון הפשוט הזה שאני מנסה להעביר, בעוד אנשים שנדפקו באמת ממש לא צריכים אותי בשביל להבין את העיקרון הכלכך בסיסי הזה.

המלצתי לך, לקרוא את ויקטור פרנקל ואת פרימו לוי.
את אדם מחפש משמעות קראתי לפני שהמלצת, מיום ליום אני מתחיל להבין שאיני מסכים עם הרעיונות המובאים בו. אבל אולי עוד אצטרך לישון על זה עוד קצת.

תמצית הטיעון שלך הוא שאנשים עושים טעויות?
לא בדיוק, ולמה להיצמד לדבר הכי פחות מעניין בכל הסיפור הזה? אנשים עושים טעויות כל הזמן וזה אנושי. אבל כשמערכת החינוך גרועה, שירותי בתי החולים לא משהו, השוק עדיין סמי-ריכוזי והעושר לא מתפזר בצורה נורמלית בחברה, כשהמצב הביטחוני חמור ואולי גם מהווה תוצאה של אינטרסים זרים - טעויות קורות ומתרחשות הרבה הרבה יותר.

ואז בתורן הן מייצרות עוד בעיות, שמייצרות בהמשך עוד טעויות, שמייצרות עוד בעיות.. שבסופו של דבר ההיגיון אומר שהבעיות יהיו מספיק חריפות בשביל שהמשחק לא יעבוד יותר.

למה התעלמת מהמטענה הזאת? מקריאות מרובות של התגובה שלי אני מאמין שהיא הייתה מאוד ברורה כבר בתגובה הקודמת.

אני כן אחלוק על כך שרק אחרים משלמים מחיר, הרי בכל המקרים שציינת הרשלנים נשפטו, נקנסו, נענשו ולעיתים נאסרו.
יש מקרים שאכן אלו שטעו לא משלמים מחירים, או משלמים מעט מידי. אבל זה לא כלכך מה שאמור לעניין אותנו. בכנות, אני מעדיף שמהנדס או מעלים מס וכן הלאה יקבלו עונש של החזרת חוב ייצרני לחברה בצורת עבודה במה שהם טובים בו או תשלומי מיסים מאשר להוציא אותם מחוץ למשחק. כמובן בהתאם למסוכנות שלהם, מניח שיש מקרים שעדיף להרחיק אותם מהחברה. אבל זה לא העניין המהותי.

העניין המהותי בטענה שלי הייתה שחלק מהקורבנות היו יכולים לשגשג, לפרוח, להיות המנכ"לים שלך או בני הזוג האידאלים שהיית חולם עליהם בלילה. אבל כעת עם הפגיעות שחוו סביר שהם יפעלו ויתפקדו בצורה פחות טובה משהיו יכולים, ולכן מלבד הפגיעה האישית בהם יש כאן השפעה ארוכת טווח, מגוונת שמשפיעה בתוחלת על כולם.

מכיר באופן אישי אנשים שנפגעו מגורם כלשהו שלא תלוי בהם בכלל, ולכן העדיפו חיי רווקות, להימנע מהעבודה שבה הם יכולים להשתכר הכי הרבה, חלקם גם בגיל 40+ אצל ההורים וכן הלאה. לכל זה יש מחירים שאנשים אחרים יצטרכו לשלם. לחילופין, נניח והאנשים הללו היו דווקא כן בוחרים להתמודד עם כל הקושי, העיוותים והחברה העקומה בתוכה הם חיים, סביר שבשלבים מסויימים בחייהם היו עושים טעויות או שהקושי מהם סובלים היה בא לידיי ביטוי ויוצר נזק או טעויות. גם בסנריו השני שהם לכאורה כן הפגינו "agency", הם עדיין יעשו טעויות ונזק שגם הם אבל *גם אחרים* ישלמו עליהם מחירים.

לדוגמה - להביא ילדים כשאינך כשיר לכך כלכלית או פסיכולוגית וכן הלאה, זאת חוצפה במובן זה שמי שישלם את המחיר לדעתי, הוא בעיקר הילד ולא אתה. ואז זה מתגלגל כי גם הילד שסובל יעשה טעויות שיהוו תולדה בלעדית של אותו תשלום או סבל -> מה שיגרום לאנשים אחרים לשלם על זה מחיר גם כן (לעתים זה מגיע גם למשלם המיסים).

מנגנוני ההגנה הפסיכולוגיים של חלקנו פשוט מרשימים בהקשר הזה, מדהים כמה האכלה בכפית עניין כלכך פשוט להבנה דורש.

מה זה אומר? השאלה מה היה קורה ביקום אלטרנטיבי? יקום שבו אין תאונות דרכים ומחלות, יקום שבו השמש תמיד זורחת וכולם שמחים?
ממש לא. יקום שבו אנשים אינטליגנטים כמו הסולידית לא מבזבזים זמן ואנרגיה "לחנך" ולהתנשא על אנשים יותר מוכשרים מהם שפשוט נדפקו יותר מהם, אלא פועלים בשביל לתקן את המצב. אנשים לא צריכים שיטיפו להם לקחת את חייהם בידיים, הם עושים את זה בלאו הכי כבררת מחדל. אנשים צריכים שהמערכת בה הם חיים תתחיל לעבוד כמו שצריך, ושמערכות היחסים בינם לבין האנשים סביבם לא תהיה Toxic. בשני אלו הישראלים נדפקו דיי חזק.
 
נערך לאחרונה ב:
  • אהבתי
Reactions: Roi
הכל דטרמיניסטי ולכן אם אתה חי בזירת משחקים מעוותת, בין אם הצלחת או נכשלת, זה פחות בזכותך או באשמתך אלא בעיקר הודות לאותם עיוותים
אוקי סבבה, בוא נניח שאנחנו מקבלים את הטיעון.

ומכאן שזאת חוצפה וטיפשות להתבכיין בדיעבד ולסרב לשלם את המחיר או לבוא בדרישות למי שנכשל שלא באשמתו (כמו שהסולידית ורבים אחרים עושים ברחבי האינטרנט).
ומה דעתך על המקרה ההפוך?
האם זו לא חוצפה וטיפשות להתבכיין על מה שאנשים אחרים (אינטליגנטים) עושים ואומרים? הרי הכל דטרמיניסטי. זה לא אשמתם איך שהם חושבים ומה הם אומרים. לא?
רמז: אני מתכוון לכך שאתה מתלונן כל הזמן הפריווילגים. למה? הרי זה לא אשמתם.

שים לב שהקפדתי להצמד לתמה המרכזית שלך, כי אתה חוזר ואומר שכולם מפספסים את עיקר דבריך ונצמדים לפרטים שוליים
 
התמה המרכזי - הכל דטרמיניסטי
יפה. זו אכן התימה המרכזית, אז למה צריל כאלה מגילות בשביל לכתוב את זה. אגב, אל תתרגז על התגובה שלי. אני הותנתי לכתוב ככה אז אין לי ברירה. אגב, את הקונספט הדטרמיניסטי הזה לא יישמת לגבי הקרן השתלמות שלך, שם דאגת וחיפשת דרכים לחלץ את הכסף הלא כן?
 
האם זו לא חוצפה וטיפשות להתבכיין על מה שאנשים אחרים (אינטליגנטים) עושים ואומרים? הרי הכל דטרמיניסטי. זה לא אשמתם איך שהם חושבים ומה הם אומרים. לא?
רמז: אני מתכוון לכך שאתה מתלונן כל הזמן הפריווילגים. למה? הרי זה לא אשמתם.
בוודאי שלא. בהנחה שאנשים שנדפקו הם עדיין מספיק תבוניים על-מנת להבין עיקרון פשוט כלכך ואיך העולם עובד, מן הראוי שאדם באמת אינטליגנט *והגון* יבין זאת הרבה לפניהם, יפעל ויתנהג בהתאם, וישתדל להיות צנוע. אם אינו מאמין שהוא יכול להשפיע על המצב בטובה, אז שלפחות ינקוט באמרה "סיג לחכמה שתיקה" ויפסיק להתלונן באופן "מלומד" או בכלל.

אבל לפי מיטב ידיעתי, אף אחד לא הבטיח לנו שאנשים אינטליגנטים הם בהכרח גם הגונים ;)

הכל דטרמיניסטי, רק שספציפית בישראל אותם אנשים אינטליגנטים נוטים לקבל זאת רק כאשר הגישה משרתת אותם, ולשלול זאת כשהגישה לא רק שלא משרתת אלא פוגעת בהם (פגיעה מוצדקת לחלוטין, זאת המציאות אחרי הכל). אגב, לא רק בהקשר לעניין המדובר, אלא לגבי כל עניין אחר. עיקר בני גילי שהגיעו למשהו בחיים, היו מצטיינים בעיקר בנטייה הזאת, ולעתים הם בעצמם מעידים שהם לא העובדים הכי מסורים, או הסטודנטים הכי שקדנים וכן הלאה. הם פשוט יודעים לשחק משחק פוליטי ומניפולטיבי שמאפשר להם לזרום עם מה שעובד לטובתם ולהתגונן מפני דברים *נכונים וחשובים* שלא מועילים להם. לעתים הם עצמם יוצרי המניפולציות והתככים החברתיים "החמודים" הללו שאפשר למצוא בכל מקום עבודה. אני למשל ממש נכה בזה לצערי (בישראל זאת תכונה ממש קריטית להצלחה). התכתבתי ודיברתי גם עם אנשים מחו"ל וכאלו שעשו עלייה או היגרו לישראל, התרשמתי שהמנטאליות של אותם אנשים אינטליגנטים שונה לחלוטין ויש שם הכרה מאוד טובה במציאות הזאת שתיארתי הרגע, לכן גם עובדים בכירים באירופה עדיין לא יקבלו רכב וקל למצוא שם רופאים נעים באוטובוסים למרפאה. יש שם כנראה פחות מהשיט והאגו הבין-אישי הישראלי.

יפה. זו אכן התימה המרכזית, אז למה צריל כאלה מגילות בשביל לכתוב את זה. אגב, אל תתרגז על התגובה שלי. אני הותנתי לכתוב ככה אז אין לי ברירה. אגב, את הקונספט הדטרמיניסטי הזה לא יישמת לגבי הקרן השתלמות שלך, שם דאגת וחיפשת דרכים לחלץ את הכסף הלא כן?
מדוע את/ה ממשיכ/ה עם התגובות הילדותיות והמתחכמות, לא חבל על בזבוז הזמן שלך?

דטרמיניזם חל גם על מצב שבו יש לך החופש לבחור בין אפשרויות, להתנגד וכן הלאה. כשאומרים "הכל דטרמיניסטי" ממש לא מתכוונים לומר שאם תבחר לבצע פעולות שונות או להביע את דעתך או התנגדותך למשהו, אז דברים לא ישתנו או יושפעו מכך. מתכוונים שגם הסנריו החיובי שבו דברים ישתנו, הוא תוצאה של דטרמיניזם. הרי במקרים אחרים אנשים ניסו למרוד, להתנגד או להביע את דעתם בצורה הרבה יותר מושקעת, מבוססת ומשכנעת ממקרים בהם זה הצליח, ולמרות זאת הניסיון נכשל.

רק דבר אחרון, חשוב שתהיו מודעים שכשאתם מגיבים כאלו תגובות "מתחמקות" ומתחכמות, זה בהחלט מעלה חשד סביר שאתם מבינים טוב מאוד את כוונותיי, אבל שהאגו שלכם לא מאפשר לכם להודות במציאות הפשוטה הזאת, כי אז מה זה למעשה אומר עליכם, עלי ועל אידאלים שהחזקנו בהם עד עתה?

נקודה מחשידה נוספת בהקשר הזה (לא ספציפית כלפיכם אלא כלפי ישראלים באשר הם, או יותר נכון, מנטאליות ישראלית) היא שבהיבטים אחרים דווקא קל לישראלים להבין שכחברה אנחנו מקשה אחת שבה איבר אחד משפיע על איבר אחר, לטוב ולרע. לדוגמה בהקשר למנגנון הפנסיה אני מאמין שקל לחברי הפורום הזה להבין שאם לא ימשיכו להיוולד ילדים משכילים רבים שיהוו בסיס רחב לפירמידת הגילים הישראלית, אז מנגנון הפנסיה יידפק. או מה לגבי הטענה שאם העושר לא מחלחל לשכבות נמוכות בחברה, עשוי להיות בלאגן בהמשך בנוסח סוציאליסטי מהמאה ה-19?

מסיבה לא ברורה להרבה ישראלים קל להבין את ההיגיון של דוגמאות כאלו, אבל חס וחלילה להודות שגם העניין הדטרמיניסטי עובד ככה ושאם השכן שלך יידפק שלא באשמתו, בסופו של דבר זה עשוי להגיע אליך, לעתים בדרכים ובצורות שכלל לא חשבת עליהן. לרעיונות כאלו ישראלים מאוד רגישים ואפילו לא מוכנים לשקול את הטענות הללו. הניחוש שלי הוא כי זה למעשה מאיים מאוד על ההערכה העצמית שלנו ומהווה צוהר להטלת ספק בהרבה ממה שהשגנו בחיים, או מעלה גם חרדה ושאלות לגבי עתיד שבו תנאי המשחק שהיטיבו איתנו ודפקו אחרים ישתנו (אפילו לטובה). זאת הטיית סטטוס קוו קלאסית.
 
נערך לאחרונה ב:
  • אהבתי
Reactions: Roi
מדוע את/ה ממשיכ/ה עם התגובות הילדותיות והמתחכמות, לא חבל על בזבוז הזמן שלך?

דטרמיניזם חל גם על מצב שבו יש לך החופש לבחור בין אפשרויות, להתנגד וכן הלאה. כשאומרים "הכל דטרמיניסטי" ממש לא מתכוונים לומר שאם תבחר לבצע פעולות שונות או להביע את דעתך או התנגדותך למשהו, אז דברים לא ישתנו או יושפעו מכך. מתכוונים שגם הסנריו החיובי שבו דברים ישתנו, הוא תוצאה של דטרמיניזם. הרי במקרים אחרים אנשים ניסו למרוד, להתנגד או להביע את דעתם בצורה הרבה יותר מושקעת, מבוססת ומשכנעת ממקרים בהם זה הצליח, ולמרות זאת הניסיון נכשל.
או שאני לא מבין או שאתה אומר דבר והיפוכו. בכל מקרה, כמו בכל פעם, הגענו לנקודה הסינגולרית בויכוח.
 

נושאים דומים

Back
למעלה