• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

שיתוף חוזה השקעות של חייל משוחרר - אשמח לעזרה!

דוד המתחיל

משתמש סולידי
הצטרף ב
6/1/21
הודעות
20
דירוג
7
אהלן חבר'ה!

אפתח בכך שאני קורא בשקיקה בחודשים האחרונים את הבלוג המעולה ודיונים מעשירים בפורום. אני עדיין מתחיל לחלוטין ולא השקעתי מעולם, אבל מרגיש שיש לי יחסית מספיק ידע כדי לעשות את טבילת האש שלי.

משתף איתכם את חוזה ההשקעות שלי, מודה שלקחתי השראה מתיקים אחרים ;), אשמח לכל הערה/הארה שלכם וכמובן עזרה בנוגע לשאלות הפתוחות שבחוזה.

פרופיל

חייל משוחרר בן 21, גר עם ההורים, עובד בחברה טכנולוגית קטנה ומרוויח 6200 בחודש (אחרי הורדות).
הכנסה חודשית פנויה: כ - 5,000 ש”ח.

אני מתכנן לנסוע לטיול בסוף השנה (דצמבר 21/ינואר 22) למספר חודשים ובאוקטובר 22 להתחיל ללמוד מדעי המחשב ככה'נ באוניברסיטת ת"א.

בנוסף, ייתכן שבעוד מספר חודשים (באזור מרץ-אפריל) אחפש עבודה אחרת ואשדרג את המשכורת, מצד שני כרגע אני עדיין גר בבית ועבודה אחרת תחייב אותי לעזוב את ההורים ולהתחיל לשלם שכ"ד (עקב האזור הנידח בו אני מתגורר) ולכן לא בטוח שאראה עליה משמעותית בהכנסה החודשית הפנויה.

יעד
מטרת העל שלי היא להגיע לעצמאות כלכלית עד גיל 45.
ככה'נ שאמשיך לעבוד גם אחרי גיל 45 אך בתקווה שאהיה מסוגל לבחור בעצמי באיזה אחוז משרה, באיזו מסגרת ובאילו תנאים.

כלים למימוש היעד

1) תיק השקעות פאסיבי.
2) חיסכון.

הקצאת נכסים בתיק ההשקעות

אפיק מנייתי – 100%

שיקולים בקביעת הרכב התיק (יכולת לספוג סיכון)

מעולם לא השקעתי בשוק ההון ולכן אני לא יודע להגיד איך אתנהג כשתהיה ירידה רצינית בשוק.

עם זאת, השקעתי הרבה זמן בחודשים האחרונים בקריאה על שוק ההון, שיטוטים בקבוצות פייסבוק ושיח עם אנשים שונים ואני מקווה שברגע האמת איישם את מה שקראתי ולא אצא בעת משבר.

כמו כן, אני צעיר מאוד וסכומי הכסף שאשקיע לפחות בהתחלה הם קטנים יחסית ואני יכול לספוג הפסד שלהם. עם השנים אשנה את הרכב התיק כך שהחלק האג"חי יוגדל ואולי אשלב מרכיב נוסף (אפיק נדל"ן/זהב).

בנוסף, אני מתכוון לשמור כמה אלפי שקלים בעו"ש שאוכל להסתדר איתם במקרה של מפולת בשוק ולא אתפתה למשוך + לסגור סכום מסוים בפק"מ שיהיה ללימודים.

שינויים צפויים בהרכב התיק

לא מתכנן שינויים דרמטים בשנים הקרובות. לאחר הלימודים וכשרמת ההכנסה תעלה אעשה מחשב מחדש בנוגע להקצאת הנכסים וייתכן שאגדיל את החלק האג'"חי בתיק ואפחית במעט את הסיכון. כמו כן, אני משער שבעתיד ארצה לקנות דירה והדבר יגרור שינויים בתיק.

מוצרי השקעה:

1. iShares MSCI ACWI UCITS ETF – 80% (לאחר שראיתי שמחיר דמי הניהול ירד ל-0.2% והבנתי שהאופציה הזו עדיפה על שילוב שלושת הקרנות השקליות של בלאקרוק)

2. אני מעוניין להגדיל את החלק בתיק שמושקע בכלכלת ארה"ב ולכן 20% הנוספים ילכו לקרנות השקליות של בלאקרוק – או 500 S&P או נסד"ק.

אחרי הרבה קריאה ושיטוט ארוך בפורום (פה המקום להודות לכם על כל הידע המטורף שאתם משתפים חבר'ה) אני נוטה ללכת עם הקרנות האיריות של בלאקרוק שנסחרות בשקלים בבורסת ת"א.

יש לי כמה שאלות בנושא שלא הצלחתי להבין בדיוק מהשרשורים בפורום מה התשובה לגביהם ואשמח לקבל עזרה בעניינם:

1. בראש ובראשונה בנוגע למיסוי ולמכירת נירות הערך ברווח. הבנתי שבעיה במכירת ניירות הערך בברוקר ישראלי היא שלפי מס הכנסה יש חובה לעשות זאת לפי FIFO, לעומת ברוקר זר שמאפשר מכירה בשכבות. לפי השרשורים בפורום נראה שאכן יש לכך משקל רב בסכום המס שאצטרך לשלם.

ההתלבטות היא כזו –

אופציה ראשונה – לקנות קרנות שקליות של בלאקרוק (המצוינות למעלה) דרך ברוקר ישראלי, ולקוות שעד המשיכה החוק ישתנה/ימצאו קומבינה כלשהי.

אופציה שניה – לפתוח חשבון בברוקר זר (IB), לקנות את אותן קרנות של בלאקרוק/ואנגראד בבורסאות אחרות ולשלם על המרות מט"ח (שלפי הבנתי זה ההבדל היחיד בין החזקת ניירות הערך בשקלים לבין החזקת אותו הנייר בבורסה אחרת).

2. ב-20% הנוספים של החשיפה לארה"ב, האם לדעתכם עדיף להשקיע ב-S&P 500 (דמי ניהול 0.07%) במקום בנסד"ק (0.33% דמי ניהול). מקריאה בפורום באופן כללי לא נראה שאנשים משקיעים בנסד"ק בפלח המנייתי בארה"ב ושיש דיי קונצנזוס בנוגע ל- S&P, אשמח להבין מדוע.

3. במידה ואני מתכוון גם כך לקנות שני ניירות ערך בסופו של דבר, האם לדעתכם עדיף פשוט לקנות את שלושת הקרנות של בלאקרוק (s&p, אירופה ושווקים מתעוררים) ופשוט להגדיל את החלק של ארה"ב וכך לחסוך גם בדמי הניהול?

אפיקי חיסכון

כרגע אני עדיין מתלבט בנוגע לברוקר בו אפתח את תיק ההשקעות שלי. כיוון שהסכום איתו אפתח את החשבון קטן (כ-20 אש"ח) אני יודע שאני די מוגבל מההיבט הזה. בנוסף, כפי שפירטתי למעלה, לצורת המיסוי (FIFO מול שכבות) יש השפעה אבסולוטית על הברוקר ובהתאם לזאת גם לני"ע שאבחר לקנות בסופו של דבר (שקליות בלאקרוק VS בלאקרוק במטבע זר VS ואנגראד).

אסטרטגיית תפעול התיק

בפתיחת התיק אבצע הפקדה של כ-20 אש"ח. חשוב לציין שכ-11 אש"ח מתוכם מגיעים מכספי הפיקדון שאפשר למשוך עקב הקורונה.

כעת יש לי מספיק כסף בצד (שיסגר בפק"מ) כדי לממן את השנה הראשונה בלימודים, שבה לא בטוח שאצליח לשלב עבודה תוך כדי (בכוונה לעבוד בחופשות הסימסטר ולהשתמש במלגות להן אני זכאי). בנוסף, מעכשיו ועד סוף השנה אחסוך את רוב ההכנסות לטיול המתוכנן (יודע שזו הוצאה כלכלית לא חכמה בעליל, ועדיין בחרתי לא לוותר עליה). כאשר אגיע לתקציב שאני זקוק לו לטיול אגדיל את סכום ההפקדות לתיק.

אחת ל3 חודשים אבצע איזון של תיק ההשקעות.

השאיפה היא לאזן ע”י הפקדות בלבד כל עוד הדבר אפשרי באמצעות ההכנסה הפנוייה, על מנת לחסוך בעמלות מכירה.

מידי חודש לפחות 1000 ש"ח מההכנסות יוקצו לתיק ההשקעות. כך שבהתחלה בכל מועד איזון אפקיד כ- 3 אש”ח.

בשום אופן אין למשוך כספים מהתיק או לשנות את הקצאתו המקורית עקב טלטלות כלכליות, התרסקות מניות, או רעש פיננסי חדשותי.

התרעות

התרעות יוגדרו באפליקציה Inbox + יסומנו בלוח שנה של Gmail Calendar

הפקדות (ואיזון ע”י מכירות בעתיד) –ינואר (הפקדה ראשונית החודש), אפריל, יולי, אוקטובר.

בדיקת תשקיפים ודמי ניהול נ”ע- אפריל

גיל 25 – הערכת מצב והתאמת התיק לתיק בעקבות סיום הלימודים, שדרוג ברמת ההכנסה וכו'.

גיל 35 – הערכת מצב נוספת, שינויים בהקצאת הנכסים בתיק (הגדלת החלק האג"חי) וייתכן שמשיכת חלק מהכסף.

הצהרת התחייבות

אני מתחייב להפקיד מדי רבעון את הסכום שהוחלט עליו בחוזה זה, ולא למשוך כספים מהתיק אלא במקרי חירום בגוף ונפש, ובפרט לא בעת טלטלות בשוק ההון.


תודה רבה מראש לכל העוזרים והקוראים, אתם עושים עבודת קודש!
 
מטרת העל שלי היא להגיע לעצמאות כלכלית עד גיל 45.
תן הערכה לסכומים שזה דורש. איפה אתה מתכנן לגור? משפחה? אורח חיים?
שיקולים בקביעת הרכב התיק (יכולת לספוג סיכון)
הדבר היחיד שיש לי להוסיף לחלק זה הוא שבירידות אתה יכול גם לזכור שבמקרה שלך רוב ההכנסות והחיסכון שלך עוד לפניך ולכן כאשר יהיה זה אומר שאתה 'מפסיד' חלק קטן מכלל ההון שלך ואולי אפילו מרוויח את 'ההנחה'. למען הסר ספק זו נק' השקפה בלבד שאמורה לעזור להתמודד עם ירידות ע"י טריקים פסיכולוגיים עצמיים ולא המלצה על רכישת יתר בירידות או משהו כזה.
2. ב-20% הנוספים של החשיפה לארה"ב, האם לדעתכם עדיף להשקיע ב-S&P 500 (דמי ניהול 0.07%) במקום בנסד"ק (0.33% דמי ניהול). מקריאה בפורום באופן כללי לא נראה שאנשים משקיעים בנסד"ק בפלח המנייתי בארה"ב ושיש דיי קונצנזוס בנוגע ל- S&P, אשמח להבין מדוע.
אלו שני מוצרים שונים ביותר. S&P 500 מייצג את 500 החברות הגדולות הנסחרות בארה"ב. ברובן מדובר על חברות בינלאומיות גדולות שהחשיפה שלהן לשוק האמריקאי היא חלקית בלבד ובמידה ויהיה שינוי בשיווי המשקל העולמי הן לא יפסידו מכך יותר מאשר תיק עולמי. מדד הנסד"ק כולל חברות הנסחרות ספציפית בבורסת הנסד"ק שמה שאמרתי לגבי הS&P 500 תקף ברובו גם לגביהן אבל עם חשיפת יתר רצינית למגזר הטכנולוגי (עם עוד תיבול של כל מיני דברים - אני לא משקיע בזה ולא מבין גדול). ההבדל העיקרי הוא פיזור כללי מול התמקדות בסקטור ספציפי. תבדוק כמה שנים לקח למדד הנסד"ק לחזור ממשבר 2000 וכמה הוא ירד לעומת הS&P 500 באותן שנים כדי לקבל מושג כלשהו על הסיכון.
מוצרי השקעה:
לגבי כל ההתייחסות לFIFO אכן יש יתרון לברוקרים זרים.
אני חושב שכדאי שתעשה חישוב תיאורטי באקסל. תניח תשואה קבועה כלשהי והשקעה קבועה כלשהי ותשווה מה קורה בין תיק שמושכים ממנו FIFO לבין תיק שמושכים ממנו אחרת. אני חושב שיש הבדל משמעותי אבל לא משנה חיים.
גם בברוקר ישראלי אפשר להתגבר חלקית על הבעיה. קנייה בשכבות של קרנות שונות. למשל מתחילים מקרן עולמית ולאחר עליה של 100% מתחילים לקנות שילוב של 3 הקרנות ואם רוצים עוד שכבה אפשר לקנות קרנות בחו"ל וכו' וכו'.
יש כמובן גם יתרונות לברוקר בחו"ל. בכל מקרה לדעתי רוב ההבדלים קטנים למדי ותעשה מה שנוח לך ויותר זול כרגע. יש כמובן דעות אחרות ממגוון סיבות.
אסטרטגיית תפעול התיק
נשמע טוב
גיל 25 – הערכת מצב והתאמת התיק לתיק בעקבות סיום הלימודים, שדרוג ברמת ההכנסה וכו'.

גיל 35 – הערכת מצב נוספת, שינויים בהקצאת הנכסים בתיק (הגדלת החלק האג"חי) וייתכן שמשיכת חלק מהכסף.
נשמע טוב.
 
בתור מישהו שרוב הלימודים הכלכליים שלו מתבססים על הבלוג והפורום, נראה לי שהתוכנית השקעות היא בדיוק "לפי הספר".

ההערות היחידות שלי הם לגבי הראיה הכוללת:
דבר ראשון, אם עוד 5-6 שנים תעבוד בתור מתכנת, בהנחה שהתנאים לא ישתנו יותר מדי מהיום, אז הסכומים שתרוויח מהשקעות נכונות עם הסכומים שאתה מדבר עליהם יהיו יחסית זניחים:
בחישוב זריז, נגיד שתחסוך השנה 60k, ולא תגע בהם עד סוף הלימודים עוד 5 שנים (שנה טיול + 4 לימודים), גם אם תרוויח אחרי מס 50%, זה סכום שתוכל לחסוך ב3-4 חודשי עבודה, כלומר דחייה של הסיום בסמסטר אחד שקולה לכל הרווח מההשקעות בתרחיש האופטימי.

אז מזה אני הייתי מציע 2 כיווני חשיבה:
1) הערך של כל מה שלא תעשה כרגע הוא בעיקר לימודי, שזה מאד חשוב ומצויין שאתה מודע לזה כבר בגיל הזה, אז אל תפחד לנסות ולטעות.
2) להשתמש במה שתחסוך בשביל הוצאות מחייה ושכר לימוד לפחות עד שתמצא משרת סטודנט ראשונה, כנראה יהיה יותר אפקטיבי מאשר לעבוד תוך כדי במחיר של התארכות של התואר/פגיעה בציונים וקושי בקבלה לעבודה.

לגבי קבועי זמן של חישוב מסלול מחדש, הייתי במקומך קובע את הנקודה הראשונה באמת לסוף הלימודים, ושם כשיהיה לך כבר נסיון בהשקעות תוכל באמת להחליט יותר טוב מה לעשות עם הכסף שתרוויח, לנקודה הבאה אחרי חצי שנה - שנה כשתראה כמה כסף בפועל אתה מצליח לחסוך.

מסוף הלימודים עד גיל 35 החיים שלך כנראה ישתנו בצורה שיהיה בלתי אפשרי להעריך כרגע, ככה שתכנון מעכשיו עד לשם כנראה ישתנה בדרך ולכן חבל להשקיע בזה אנרגייה כרגע
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
א שרשור שיתוף עמותות מיוחדות אוף טופיק 2
M מגרש מאושר לבניה - האם כדאי להיכנס להסכם שיתוף עם שאר בעלי הקרקעות במגרש? נדל"ן 2
סול מודאג כי שיחקתי הגנתי (שיתוף) פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 43
T מקרו מחזוריות (פוסט שיתוף) אוף טופיק 1
S קרן שיתוף תורמים כאמצעי להפחית מס רווח הון - למה לא? צרכנות פיננסית 10
deussex מה עוד חסר לי לאושר ? פוסט שיתוף התפתחות אישית 20
N מישהו יודע מה העונש היום על אי שיתוף פעולה עם סוקר של הלמ"ס? אוף טופיק 48
Y הסכם שיתוף ברכישת מגרשים נדל"ן 2
S שיתוף התיק שלי שוק ההון 6
I שאלות למנוסים שבחבורה + שיתוף לבטים וחששות שוק ההון 23
E שיתוף תקציב מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 13
מ שיתוף מרידה בגלוי בנורמות חברתיות אוף טופיק 46
oz1987 חוכמת ההמונים בהשקעות: שיתוף פעולה בין נאסד"ק לטכנולוגיה ישראלית אוף טופיק 0
Koby Paris שיתוף מידע לגבי ברוקרים באירופה עם עמלות זולות שוק ההון 28
אריאלT שיתוף בעקבות המאורעות האחרונים שוק ההון 3
ב חוזה שכירות לטווח ארוך נדל"ן 76
S חוזה עם מעסיק על שכר ברוטו נמוך שלא כולל הפרשות ??? אוף טופיק 6
ש קרן ישראלית על מדדי חול : חוזה עתידי או Swap שוק ההון 0
ד פיצוי על הפסקת חוזה שכירות - מלחמת חרבות ברזל מיסים 0
R האם קבלן יכול להפר חוזה אחריות בגלל המלחמה? נדל"ן 3
ז חוזה עבודה גלובאלי אוף טופיק 17
S התנהלות הצדדים בשכירות כאשר אין חוזה תקף נדל"ן 23
A ביטול חוזה בהפרת חוק המכר? נדל"ן 11
deussex האם אתם עושים חוזה השכרה דרך עורך דין ? מרגיש מבולבל, אשמח לתובנות נדל"ן 28
מ ערבות עבור חוזה שכירות נדל"ן 6
ptom חוזה העסקה ללא קה"ש וללא אופציה לעבודות מהצד פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 3
deussex תהליך חיפוש דיירים וחתימה על חוזה - לבד או דרך סוכן נדל"ן + עו"ד נדל"ן 27
D חוזה שכירות תמוה לדירה שאנחנו רוצים לעבור אליה אוף טופיק 25
K האם חוזה שכירות חוקי ? נדל"ן 15
Shnizelia תביעת אבטלה כאשר יש חוזה עבודה חתום אוף טופיק 5
ה חוזה שכירות - דגשים נדל"ן 32
ת עורך החוזה מעוניין לערוך חוזה על נייר בטחוני אוף טופיק 1
M הארכת חוזה בבניין המיועד לפינוי בינוי? נדל"ן 6
A בדק בית לפני חוזה בקניית דירה יד שנייה נדל"ן 9
ת רכישת דירה הרשומה בטאבו כחברת גוש חלקה - אישור משפטי למשכנתא לפני חתימה על חוזה נדל"ן 1
A רכישה מקבלן - הצעות לנספח שינויים להסכם (חוזה)- מבקש עצתכם בנושא נדל"ן 5
ה לקיחת משכנתא אחרי חתימה על חוזה נדל"ן 31
יהודה שוורץ חתימת חוזה עבודה - נורמות אוף טופיק 13
M מה קורה אם קונה דירה לא מצליח לשלם אחרי חתימת חוזה ורישום הערת אזהרה? נדל"ן 7
S חוזה עבודה בהייטק ישראלי לעובד לא ישראלי אוף טופיק 1
J פטור ממס שבח - שנה וחצי מרגע חוזה, או מרגע קבלת הדירה? (דירה יד 2) נדל"ן 1
V מה ואיך אתם מבררים על חברה לפני חתימה על חוזה עבודה? התפתחות אישית 3
ל חוזה שכירות אוף טופיק 10
ד חתימה אלקטרונית על חוזה שכירות אוף טופיק 1
T חוזה השקעות שעשיתי | דעות? שוק ההון 7
א חוזה עתידי דולר שקל שוק ההון 4
Y חתימה על חוזה שכירות נדל"ן 33
T ביטול חוזה מחיר למשתכן נדל"ן 2
T "זכינו במחיר למשתכן" - האם כדאי להפר חוזה? נדל"ן 68
A איך עוברים דירה באמצע חוזה אוף טופיק 9

נושאים דומים

Back
למעלה